اصطلاحات ارز دیجیتال؛ بررسی کامل +30 اصطلاح مهم رمزارزها
ارز دیجیتال

اصطلاحات ارز دیجیتال؛ بررسی کامل +30 اصطلاح مهم رمزارزها

از موارد مهم و تأثیرگذار در ترید و یا سرمایه‌گذاری موفق در ارز دیجیتال، فراگیری اصطلاحات تخصصی است. تسلط به این اصطلاحات به تمامی علاقه‌مندان دنیای ارزهای دیجیتال، توصیه می‌شود. در این فرهنگ لغات ارز دیجیتال، سعی شده است تمامی اصطلاحات رایج ارزهای دیجیتال گردآوری شود. این واژه‌نامه به صورت مرتب به‌روزرسانی می‌شود.

اصطلاحات رایج ارز دیجیتال


A


Anti-Money Laundering | قوانین مبارزه با پولشویی

قوانین مبارزه با پولشویی یا ضدپولشویی به اختصار AML، به مجموعه‌ای از قوانین بین المللی بازدارنده، برای جلوگیری از پولشویی سازمانها یا اشخاص از طریق ارزهای دیجیتال گفته می‌شود.

Atomic Swap | مبادله اتمی

مبادله‌ی اتمی (به انگلیسی: Atomic Swap)، یک نوع روش جهت توکن‌سواپ یا تبدیل توکن دو ارز دیجیتال از دو بلاکچین مختلف، بدون دخالت شخص ثالث است.

Attack 51٪ | حمله 51%

حمله‌ی 51 درصدی به منظور به دست گرفتن کنترل یک بلاکچین توسط گروهی از هکران انجام می‌شود. طی این حمله، چندین هکر که تعدادشان بیش از نیمی از نودهای یک شبکه‌ی بلاک‌چین است، به عنوان فول نودها با همکاری یکدیگر، کنترل کامل یک بلاک‌چین را در اختیار می‌گیرند و بنابراین می‌توانند با عملیاتی مانند توقف استخراج، توقف یا تغییر معاملات و استفاده مجدد از توکن‌ها، اثرات مخرب زیادی بر شبکه و سرمایه‌گذاران تحمیل کنند. حمله‌‌ی 51 درصدی بسیار بعید است؛ زیرا به تعداد هکرهای زیادی نیاز دارد. هر چه تعداد نودهای فعال یک شبکه بیشتر باشد، امنیت آن بالاتر می‌رود و احتمال حمله‌ی 51 درصدی کاهش می‌یابد.

Addresses | آدرس

هر ارز دیجیتال دارای آدرس یکتا در بلاک‌چین است که محل ذخیره‌ی آن در شبکه‌ی بلاکچین را مشخص می‌کند. این آدرس‌ها از نظر ظاهری و عبارت آغازین، بین ارزهای دیجیتال متفاوتند، اما معمولاً رشته‌ای با بیش از 30 کاراکتر هستند. رقم اول آدرس ارز دیجیتال، نشان‌دهنده‌ی استاندارد و بلاکچین این ارزها هستند.

Airdrop | ایردراپ

ایردراپ (Airdrop) یکی از راه‌های کسب درامد در ارز دیجیتال است. ایردراپ یعنی توزیع ارز دیجیتال رایگان. این ارزها عمدتاً میان دسته‌ای از کاربران که با انجام دستورالعمل خاصی، در رویداد ایردراپ ثبت نام کرده‌اند، توزیع می‌شوند. در طول سال ایردراپ‌های زیادی اتفاق می‌افتد. انگیزه‌ی تیم توسعه یک ارز دیجیتال برای انجام ایردراپ و هدیه دادن توکن‌های رایگان به کاربران، افزایش شهرت و تعداد کاربر است. اگر ارز از نظر بنیادین ارزشمند باشد، معمولاً پس از ایردراپ، به سرعت رشد می‌کند و سود خوبی نصیب شرکت‌کنندگان در ایردراپ می‌شود.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: جدیدترین ایردراپ های معتبر

Algorithm | الگوریتم

به توابع پیچیده‌ی ریاضی که توسط نرم‌افزار شبکه کدگذاری و اجرا می‌شود، الگوریتم گفته می‌شود. هر شبکه با یک الگوریتم بخصوص کار می‌کند. روز به روز الگوریتم‌های جدیدی ابداع می‌شود. از شناخته‌شده‌ترین الگوریتم بلاکچین، می‌توان به الگوریتم اثبات کار (Proof of work) و الگوریتم اثبات اعتبار (Proof of stake) اشاره کرد.

All Time High | اوج قیمت (سقف تاریخی)

منظور از All-Time High بالاترین قیمت ثبت شده‌ی یک دارایی از ابتدای راه‌اندازی آن هست. این عبارت معمولاً به صورت مخفف (ATH) به کار برده می‌شود.

All Time Low | کمترین قیمت (کف تاریخی)

کف تاریخی (ATL) نقطه‌ی مقابل All-Time Low (ATL) است که به پایین‌ترین قیمت یک ارز دیجیتال از ابتدای راه‌اندازی آن اشاره دارد. به عنوان مثال، پایین‌ترین سطح تاریخی BNB در اولین روز معاملات 0.5 USDT بود.

Altcoins | آلت کوین

به تمامی کوین‌ها و توکن‌های دیگر (غیر از بیت‌کوین) آلت‌کوین می‌گویند. به عنوان مثال، اتریوم، ریپل و ترون همگی آلت‌کوین هستند.

Altseason | آلت سیزن

منظور از آلت‌سیزن، فصل آلت‌کوین‌هاست که به دوره‌ای اشاره دارد که در آن تمایل خریداران بیشتر به سمت آلت‌کوین‌ها یا دارایی‌های غیر بیت‌کوینی هدایت می‌شود. در آلت‌سیزن، رشد قیمت آلت‌کوین‌ها را شاهد هستیم.

Arbitrage | آربیتراژ

به‌طور روزانه، هر ارز در یک بازه‌ی قیمتی خاصی معامله می‌شود و در هر صرافی قیمت خاصی دارد. با توجه به این موضوع، برخی از معامله‌گران یک ارز را از یک صرافی به قیمت ارزان خریداری کرده و در صرافی دیگری، به قیمت بالاتر به فروش می‌رسانند و از اختلاف قیمت، کسب سود می‌کنند. در واقع، به خرید یک ارز در یک صرافی و فروش آن در صرافی دیگر به منظور کسب سود از اختلاف قیمت، آربیتراژ و به معامله‌گرانی که از این راه کسب درآمد می‌کنند، آربیتراژگر گفته می‌شود.

Application-Specific Integrated Circuit | اسیک

مدارهای مجتمع با کاربرد خاص ( به انگلیسی : Application-specific integrated circuit )، به اختصار ASIC یا اسیک، به سخت‌افزارهای استخراج ارز دیجیتال یا نوعی خاص از آن گفته می‌شود.

مطالعه مقاله استخراج ارز دیجیتال پیشنهاد میشود.


B


Bank Run | فرار سرمایه‌گذاران

فرار سرمایه‌گذاران، (به انگلیسی: Bank Run)، به فرایند خروج سرمایه از بانک، در اثر ترس از دست دادن سرمایه اشاره دارد و بزرگترین نتیجه‌ی آن، فرار سرمایه از بازار و تضعیف اقتصاد یک اکوسیستم اقتصادی است. Bank Run زمانی اتفاق می‌افتد که کاربران یا مشتریان در یک بازه‌ی زمانی چند روزه، دسته دسته برای برداشت وجوه خود، به شعب بانک مراجعه کرده و جلوی آن صف می کشند؛ زیرا قویاً احتمال ورشکستگی بانک در آینده‌ی نزدیک را می‌دهند. در ارز دیجیتال فرار سرمایه منجر به ایجاد بازار خرسی می‌شود.

Bear / Bearish | بازار خرسی

به بازار نزولی یا قرمز، بازار خرسی گفته می‌شود. در بازار خرسی فروشندگان بر بازار یک ارز تسلط دارند و شاهد شکل‌گیری روند نزولی در نمودار یک ارز هستیم. مقیاس سنجش بازار خرسی معمولاً در تایم‌فریم‌های بزرگتر (روزانه و هفتگی) است. مراجعه شود به بازار گاوی (Bullish).

Bear Trap | تله خرسی

تله‌ی خرسی (به انگلیسی: Bear Trap) یک سیگنال نادرست در تحلیل تکنیکال است. در ارز دیجیتال، تله‌ی خرسی زمانی اتفاق می‌افتد که روند اصلی در یک ارز صعودی است، سپس در بازه‌ی زمانی کوتاهی، قیمت دچار افت می‌شود و فعالان بازار به اشتباه تصور می‌کنند که یک روند نزولی در حال آغاز شدن است و پوزیشن شورت باز می‌کنند، ولی در واقع این افت قیمت، صرفاً موقتی و ساختگی بوده است. با این‌کار تریدرهایی که پوزیشن شورت باز کرده بودند، به دام می‌افتند و متحمل زیان می‌شوند.

Bit | بیت

کوچکترین واحد بیتکوین بیت نامیده می‌شود. ۱/۰۰۰/۰۰۰ بیت برابر با یک بیت‌کوین است.

Bitcoin | بیت‌کوین

بیت‌کوین اولین دارایی دیجیتال و پادشاه ارزهای دیجیتال است. این ارز در سال ۲۰۰۸ توسط یک فرد یا گروهی از افراد ملقب به ساتوشی ناکاموتو ایجاد شد. بیت‌کوین یک ارز غیرمتمرکز است و سیستم گردش مالی بیت‌کوین همتا به همتا و مستقل از بانک‌های مرکزی جهان است.

Block | بلاک (بلوک)

به کوچکترین واحد شبکه‌ی بلاک‌چین، بلاک یا بلوک گفته می‌شود. هر بلوک دارای یک بانک اطلاعاتی منحصر بفرد، متشکل از کلیه‌ی تراکنش‌ها و معاملات ارزهای دیجیتال است و ظرفیت معینی دارد. به محض پر شدن ظرفیت بلوک، این بلوک بسته و به بلوک جدید متصل می‌شود. داده‌ها به محض ثبت در بلوک، یک برچسب تاریخی مجزا می‌یابند و غیرقابل تغییر و دستکاری می‌شوند.

Blockchain | بلاکچین

بلاکچین یک فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) است که در آن، تمام تراکنش‌ها و معاملات انجام شده، ثبت می‌شود. بلاکچین میان سیستم‌های مختلف در سراسر جهان توزیع شده است. به همین علت، غیرمتمرکز است و امنیت بالایی دارد. بلوک‌ها ظرفیت محدودی دارند که به محض تکمیل ظرفیت، بسته شده و به زنجیره‌ی بلاک‌چین اضافه می‌شوند.

Blockchain Explorer  | کاوشگر بلاکچین

کاوشگر بلوک (به انگلیسی: Block Explorer) یک ابزار آنلاین و آن‌چین جهت کاوش در بلاک‌چین ارز دیجیتال است. با استفاده از این ابزار می‌توان تمام تراکنش‌ها را به صورت زنده، بر روی بلاکچین مشاهده و اطلاعاتی از قبیل تعداد هولدرهای یک ارز، انتقال ارز، تمامی تراکنش‌ها، قیمت لحظه‌ای و ... یک ارز را در بلاکچینی که در آن راه‌اندازی شده، مشاهده کرد. هر شبکه‌ی بلاکچین کاوشگر مخصوص به خود را دارد. از کاوشگرهای معروف می‌توان به کاوشگر اتریوم، اتراسکن (etherscan) و کاوشگر بایننس‌اسمارت‌چین (bscscan) اشاره کرد.

Blockchain Wallet  | کیف پول بلاکچین

کیف پول بلاک‌چین یک نوع کیف پول نرم‌افزاری است که به کاربران امکان انجام سه فرایند ذخیره، مدیریت و مبادله‌ی ارزهای دیجیتال خود را می‌دهد. Blockchain Wallet همچنین، نام یک برند کیف پول نرم‌افزاری است.

Block Height | ارتفاع بلاک

به تعداد بلوک‌های متصل در زنجیره، ارتفاع بلاک گفته می‌شود. زمانی که ارتفاع بلاک 0 باشد یعنی اولین بلوک در حال ساخت است.

Block Reward | پاداش بلاک

پاداش بلاک حجم خاصی از ارز دیجیتال است که به نودها و ماینرها، به ازای استخراج ارز دیجیتال یا تأیید تراکنش، به عنوان پاداش فعالیت تعلق می‌گیرد. این پاداش از شبکه‌ای به شبکه‌ی دیگر متغیر است.

Block Time | زمان بلوک

به مقدار زمان مورد نیاز برای تولید یک بلوک جدید در یک بلاک‌چین، زمان بلوک می‌گویند. به عبارت دیگر، زمان بلوک مدت زمانی است که برای تأیید حجم خاصی از تراکنش‌ها لازم است.

BUIDL | بیدل

BUIDL صورت تغییریافته‌ی “build” به معنای "ساختن" است. این واژه معمولاً برای توصیف گروهی از کاربران، فعالان و توسعه‌گران در صنعت ارزهای دیجیتال به‌کار می‌رود که بدون توجه به نوسانات قیمت، فعالانه به ایجاد، خلق و نوآوری‌های خود ادامه می‌دهند.

Bull/Bullish | بازار خرسی

به بازار صعودی یا سبز، اصطلاحاً بازار گاوی گفته می‌شود. در بازار گاوی خریداران بر بازار تسلط دارند و شاهد ایجاد روند صعودی در نمودار یک ارز دیجیتال هستیم. مقیاس سنجش بازار گاوی معمولاً در تایم‌فریم‌های بزرگتر (روزانه و هفتگی) است.

Bull Trap | تله گاوی

‌تله‌ی گاوی (به انگلیسی: bull trap) یک سیگنال نادرست در تحلیل تکنیکال است. هنگامی که روند اصلی یک ارز نزولی است، حرکت قیمت برای مدت کوتاهی تغییر کرده و فعالان بازار را متقاعد می‌کند که روند نزولی به پایان رسیده و بازار یک ارز در آغاز روند صعودی قرار دارد؛ اما روند دوباره معکوس و نزولی شده و سطح حمایت قبلی قیمت شکسته می‌شود. تله‌ی گاوی تریدرهایی را که پوزیشن لانگ گرفته بودند، به دام می‌اندازد و موجب لیکویید شدن پوزیشن‌های لانگ می‌شود.

Byzantine Fault Tolerance | تحمل خطای بیزانس

Byzantine Fault Tolerance به معنای تحمل خطای بیزانس به اختصار (BFT) نامیده می‌شود و یک ویژگی الگوریتمی بلاکچین به شمار می‌آید. بلاکچین‌هایی که با این مکانیزم برنامه‌نویسی شده‌اند، در برابر خرابی و شکست‌های سیستمی بلاکچین مقاوم هستند. در صورتیکه برخی از نودها از کار بیفتند یا اختلالی در عملکرد آن‌ها به وجود بیاید، سیستم BFT از این مسئله آسیب جدی نخواهد دید و قادر به ادامه کار خواهد بود. رویکردهای مختلفی برای دستیابی به تحمل خطای بیزانس وجود دارد و همین موضوع باعث می شود که مکانیزم‌های اجماع مختلفی شکل بگیرد.


C


CEX | صرافی متمرکز

CEX مخفف عبارت Centralized Exchange، به معنای صرافی متمرکز است و به یک پلتفرم آنلاین با رئیس و تیم پشتیبانی گفته می‌شود که در آن معاملات ارزهای دیجیتال به صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته انجام می‌شود. صرافی‌های متمرکز، برخلاف صرافی‌های غیرمتمرکز، دارای نمودار عمق بازار، اوردر بوک، بخش اسپات و بخش فیوچرز هستند. تقریباً همه‌ی صرافی‌های متمرکز، جز تعداد انگشت‌شماری از آن‌ها احراز هویت (KYC) دارند.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: بهترین صرافی خارجی برای ایرانیان

CDP | موقعیت بدهی وثیقه دار

CDP‏، مخفف عبارت انگلیسی "collateralized debt position"، به معنای پوزیشن بدهی وثیقه‌دار، یک موقعیت است که در آن به‌ازای قفل کردن یک وثیقه در یک قرارداد هوشمند، استیبل‌کوین تولید می‌شود. این روش تولید استیبل کوین ابتدا در پلتفرم MakerDAO و برای تولید استیبل کوین DAI استفاده و به دیفای معرفی شد، سپس پروژه‌هایی با الهام از میکر دائو در بلاک‌چین‌های دیگر، مانند ترون راه‌اندازی شدند.

Circulating Supply | عرضه در گردش

هنگامی که یک پروژه در ارز دیجیتال راه‌اندازی می‌شود، دو مفهوم عرضه‌ی کل (Total Supply) و عرضه در گردش (Circulating Supply) مطرح است. رقم عرضه‌ی کل، مقدار کلی ارزهای دیجیتال عرضه شده را نشان می‌دهد. این مقدار، در طول زمان با فرایند‌هایی مانند توکن‌سوزی و انهدام تصادفی، از گردش خارج می‌شود و مقدار باقیمانده که در گردش است، عرضه در گردش نامیده می‌شود.

Cold Storage | ذخیره سازی سرد

ذخیره‌سازی سرد، اصطلاحی است که برای کیف پول‌های سخت‌افزاری یا کاغذی به کار می‌رود. ذخیره‌سازی سرد به روش افزایش امنیت ارز دیجیتال با انتقال آن، از کیف پول نرم‌افزاری (گرم) به کیف پول سخت‌افزاری نیز گفته می‌شود.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: بهترین کیف پول‌های سرد

Confirmed | تأیید شده

هنگامی که یک فرایند در بلاکچین مانند انتقال ارز، خرید و فروش ارز و ... انجام می‌شود، نمایش عبارت [Confirmed] در کیف پول یا در کاوشگر بلاکچین انجام تراکنش را تأیید می‌کند.

Consensus | اجماع

جهت انجام یک معامله، لازم است همه‌ی نودهای شبکه به توافق برسند و آن معامله را تأیید کنند. به این روش اعتبارسنجی، الگوریتم اجماع گفته می‌شود.

Cloud Mining | استخراج ابری

استخراج ابری (به انگلیسی: Cloud Mining) مکانیزمی برای استخراج ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین، با استفاده از قدرت رایانش ابری اجاره‌ای و بدون نیاز به نصب و اجرای مستقیم سخت‌افزار و نرم افزارهای مرتبط است.

Consortium blockchain | بلاکچین کنسرسیوم

بلاک‌چین کنسرسیوم یکی از انواع چهارگانه‌ی بلاکچین و یک بلاک‌چین خصوصی است که دسترسی محدودی را به یک گروه خاص، به عنوان اعتبارسنج می‌دهد. در بلاک‌چین کنسرسیوم، روش‌های اجماع توسط نود‌های از پیش تعیین شده کنترل می‌شوند. بلاکچین کنسرسیوم تا حدودی متمرکز است و شفافیت بلاکچین عمومی را ندارد. بانکداری و سیستم پرداخت‌، دو کاربرد مهم این نوع بلاک‌چین هستند. به عنوان مثال، بانک‌های مختلف می‌توانند با یکدیگر متحد شوند و با ایجاد یک کنسرسیوم، مجوز تأیید پرداخت‌ها را به نودهای محدودی واگذار کنند.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: انواع بلاکچین

Cross-chain | کراس چین

کراس‌چین یک صفت به معنی میان‌زنجیره‌ای است. از این صفت برای توصیف عناصر میان‌زنجیره‌ای، مانند ارز دیجیتال، بریج یا انتقال ارز کراس چین استفاده می‌شود.

Cross-chain bridge | پل کراس‌چین

بریج کراس‌چین یعنی پل میان‌زنجیره‌ای و به پلی گفته می‌شود که دو یا چند زنجیره را به یکدیگر متصل و امکان تبادل اطلاعات میان این زنجیره‌ها را فراهم می‌کند. مواردی که می‌توان با استفاده از بریج انجام داد، تبدیل دو ارز از دو زنجیره‌ی متفاوت یا انتقال ارز از یک زنجیره به زنجیره‌ی دیگر است. از معروفترین بریج‌های کراس‌چین می‌توان به بایننس‌بریج (Binance Bridge) اشاره کرد که شبکه‌های ترون، بایننس‌چین، سولانا و اتریوم را به یکدیگر متصل می‌کند.

Cross-chain crypto | ارز دیجیتال کراس‌چین

رمز ارزی که در بیش از یک زنجیره راه‌اندازی شده، ارز کراس‌چین نامیده می‌شود. مانند پولکادات، که در چند زنجیره‌ی پولکادات، بایننس‌اسمارت‌چین و هکوچین راه‌اندازی شده است.

Cross-chain transfer | انتقال کراس‌چین

انتقال کراس چین، انتقال ارز دیجیتال از یک زنجیره به زنجیره‌ی دیگر را گویند.

Cryptocurrency | ارز دیجیتال

نام دیگر ارز دیجیتال، کریپتوکارنسی است. به پول‌های رمزنگاری شده، کریپتوکارنسی گفته می‌شود. برخلاف ارز فیات که اسکناس‌های سنتی مانند دلار و یورو هستند، ارز دیجیتال در دنیای مجازی و در بستر شبکه‌ای به نام بلاکچین راه‌اندازی و در صرافی‌های ارز دیجیتال خرید و فروش می‌شوند. ارز دیجیتال مانند اسکناس کاغذی و قابل لمس نیست و فقط در دنیای دیجیتال وجود دارد.

Cryptography | رمزگذاری

در ارز دیجیتال به فرایند رمزگذاری و رمزگشایی توسط عملیات ریاضی و محاسباتی کریپتوگرافی گفته‌ می‌شود. کریپتو گرافی شامل تولید کلیدهای عمومی یا خصوصی، ماینینگ و ... است.


D


DAO | دائو

DAO مخفف عبارت Decentralized Autonomous Organization و به معنای "سازمان خودمختار غیرمتمرکز" است. دائو نوعی ساختار نهادی غیر متمرکز است، به این معنا که بدون واسطه‌ی مرجع مرکزی و رئیس یا هیئت مدیره، توسط اعضا اداره می‌شود. اعضای یک DAO دارای توکن‌های DAO هستند و در موارد حاکمیتی حق رأی دارند. قراردادهای هوشمند برای اهداف DAO ایجاد و اجرا می‌شوند و کدهای حاکم بر عملیات DAO افشای عمومی می‌شوند.

Decentralized Applications (dApps) | اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز

Decentralized Application یا برنامه‌های غیرمتمرکز (dApp) به اپلیکیشن‌های رمزنگاری شده گفته می‌شود که در بلاک‌چین‌های قرارداد هوشمند اجرا می‌شوند. برخلاف نرم‌افزارها که در یک کامپیوتر نصب و اجرا می‌شوند، برنامه‌های غیرمتمرکز در بلاکچین نصب و در هزاران کامپیوتر اجرا می‌شوند. بنابراین از کنترل یک نهاد یا قدرت خاص خارج است. اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز برای اهداف مختلفی مانند توکن‌سواپ (صرافی غیرمتمرکز)، گیمینگ، مرورگر وب و رسانه‌های اجتماعی توسعه داده می‌شوند.

Decryption | رمزگشایی

رمزگشایی (به انگلیسی: Decryption)، به تبدیل یک متن صفر و یکی (رمزگذاری شده) به متن ساده و قابل فهم گفته می‌شود. رمزگشایی برعکس فرایند رمزگذاری است.

Defi | دیفای

Defi مخفف عبارت Decentralized Finance و به معنای امور مالی غیرمتمرکز است. در دنیای دیفای، معامله‌گران سراسر دنیا می‌توانند با استفاده از فناوری بلاکچین، به صورت همتا به همتا و بدون واسطه مؤسسات مالی و بانک‌های جهانی، به معامله بپردازند.

Depeg | دیپگ

دیپگ شدن (de-peg) به معنای شکسته شدن پیوند یک استیبل‌کوین و ارز فیات است. به طور مثال، اگر استیبل‌کوین A از دلار دیپگ شود، به این معناست که این پیوند شکسته و دیگر یک واحد استیبل‌کوین A، معادل یک واحد دلار نیست. دیپگ شدن می‌تواند منجر به افت شدید قیمت استیبل‌کوین و یا نوسانات شدید آن شود. مراجعه شود به عبارت Peg.

Depth Chart | نمودار عمق بازار

نمودار عمق بازار، درخواست‌های خرید و فروش را در قالب یک نمودار ترسیم می‌کند. نقطه تلاقی دو نمودار خرید و فروش، نشان‌دهنده‌ی آن است که معامله (خرید یا فروش) در قیمت تعیین شده، در کمترین زمان ممکن رخ می‌‌دهد. هرچه از نقطه‌ی تلاقی دورتر شویم، معامله زمان‌بر و تقریباً غیرممکن خواهد شد.

DEX | صرافی غیرمتمرکز

صرافی غیرمتمرکز (DEX) یک بازار همتا به همتا (P2P) است که خریداران و فروشندگان ارزهای دیجیتال را به هم متصل می‌کند. برخلاف صرافی‌های متمرکز (CEX)، پلتفرم‌های غیرمتمرکز مدیر و تیم پشتیبانی ندارند و یک اپلیکیشن منبع باز هستند، به این معنی که کاربر هنگام انجام تراکنش‌ها بر روی پلت‌فرم DEX، کنترل کلیدهای خصوصی خود را حفظ می‌کند. در صرافی‌های غیرمتمرکز امکان ترید وجود ندارد و این صرافی‌ها فقط برای توکن‌سواپ (تبدیل ارز) کاربرد دارند. هر بلاکچین قرارداد هوشمندی یک یا چند صرافی غیرمتمرکز دارد. به عنوان مثال، بهترین Dex در شبکه‌ی اتریوم یونی‌سواپ و بهترین صرافی غیرمتمرکز در شبکه‌ی بایننس‌اسمارت‌چین پنکیک‌سواپ است. برای استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز باید یک کیف پول داشته باشید و آن را متصل به صرافی کنید. صرافی غیرمتمرکز ثبت نام و احراز هویت ندارد و به جای اوردر بوک، از استخر نقدینگی استفاده می‌کند. اگر این استخر موجودی کافی داشته باشد، تبدیل ارز شما انجام می‌شود.

Digital Currency | ارز دیجیتال

نام دیگر ارز دیجیتال، Digital Currency است. مراجعه شود به Cryptocurrency.

Digital Signature | امضای دیجیتال

امضای دیجیتال یک امضای ایجاد شده با ترکیبی از یک رشته‌ ارقام و یک قطعه‌ی سخت‌افزاری است که فقط در اختیار صاحب امضا قرار دارد و برای تأیید و راستی‌آزمایی یک تراکنش کاربرد دارد.

DLT | دفتر کل توزیع شده

DLT مخفف عبارت انگلیسی Distributed Ledger Technology، به معنای فناوری دفتر کل توزیع شده یک پایگاه داده است که میان کامپیوترهای چندین سازمان، کشور یا کاربر به اشتراک گذاشته شده و ماهیت غیرمتمرکز دارد. هر یک از اعضای این شبکه، یک نود نامیده می‌شود و تمامی کامپیوترهای شبکه با یکدیگر همگام‌سازی شده‌اند؛ به این معنا که در صورت تأیید یک تراکنش، این داده‌های اشتراکی در تمامی دستگاه‌ها به‌روزرسانی می‌شوند.

Dump | ریزش

به ریزش ناگهانی قیمت یک ارز دیجیتال دامپ گفته می‌شود. معمولاً دامپ توسط نهنگ‌های یک ارز و به صورت ترید تهاجمی با بازکردن پوزیشن‌های شورت (فروش) با حجم‌های بالا، اتفاق می‌افتد.

DYOR | خودت هم تحقیق کن

وقتی صحبت از بازارهای مالی به میان می‌آید، DYOR اصطلاحی است که ارتباط تنگاتنگی با تحلیل بنیادین (FA) دارد. این بدان معناست که سرمایه‌گذاران باید تحقیقات خود را در مورد سرمایه‌گذاری‌های خود انجام دهند و به دیگران برای انجام این کار اتکا و اعتماد نکنند. "اعتماد نکن! خودت هم تحقیق کن" یک عبارت رایج است که در بازار ارزهای دیجیتال به منظورهای مشابه استفاده می شود.


E


Encryption | رمزگذاری

رمزگذاری روشی است که برای تبدیل داده‌ها به داده‌های بی‌معنا استفاده می‌شود؛ به نحوی که فقط اشخاص مجاز می‌توانند این اطلاعات را با دستگاه یا بدون آن رمزگشایی کنند. رمزگذاری روشی است که برای اطلاعات حساس و به‌منظور جلوگیری از سوء استفاده‌ی شخص ثالث استفاده می‌شود.

ERC-20 | استاندارد شبکه‌ی اتریوم

هر شبکه مانند کشوری است که پول رایج خود را دارد. تمامی ارزهایی که در شبکه‌ی اتریوم راه‌اندازی شده‌اند، استاندارد ERC-20 دارند. آدرس ارزهای اتریومی استاندارد ERC-20 ، با ارقام"0x" شروع می‌شوند.

Ethereum | اتریوم

اتریوم نام یکی از مشهورترین بلاک‌چین‌های قرارداد هوشمند و غیرمتمرکز به نام شبکه‌ی اتریوم و همچنین نام رمزارز بومی آن به نام ارز اتریوم با علامت اختصاری ETH است.

Ethereum Virtual Machine (EVM) | ماشین مجازی اتریوم

ماشین مجازی اتریوم (EVM) یک دستگاه مجازی است که برای اجرای قراردادهای هوشمند در شبکه اتریوم طراحی شده است. EVM مانند یک سیستم عامل برای اتریوم عمل می کند، البته به عنوان یک ماشین مجازی، عملکرد EVM کمی با یک سیستم عامل سنتی مانند ویندوز تفاوت دارد؛ زیرا ویندوز فقط باید در یک زمان، روی یک دستگاه اجرا شود؛ ولی EVM در یک زمان روی هزاران دستگاه اجرا می‌شود.

Exchange | صرافی

صرافی ارز دیجیتال یک پلتفرم برای خرید و فروش ارز دیجیتال است. صرافی‌ها به دو دسته‌ی صرافی متمرکز (CEX) و صرافی غیرمتمرکز (DEX) تقسیم می‌شوند. 


F


Faucet | فاست

به سایت‌هایی که به ازای فعالیت در آن، ارز دیجیتال دریافت می‌کنید، فاست گفته می‌شود. برخی از سایت‌ها به ازای حضور در سایت هرچند ثانیه و یا هرچند دقیقه یک‌بار و یا برخی دیگر از سایت‌ها به ازای فعالیت‌هایی مانند بازی، کلیک بر روی تبلیغات و… به‌ کیف پول کاربر، ارز دیجیتال واریز می‌کنند.

Fiat | فیات

به پول رایج هر کشور که توسط دولت‌ها به عنوان واحد پول قانونی شناخته می‌شود، ارز فیات گفته می‌شود. برای مثال، می‌توان به دلار آمریکا، پوند انگلیس، یورو و دلار استرالیا اشاره کرد. این نوع از پول، عرضه نامحدودی دارد.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: بررسی تفاوت‌های ارز فیات و ارز دیجیتال

Flash loan | وام فلش

وام‌های فلش، وام‌های بدون وثیقه و بدون سقف هستند که در آن، کاربر وجوهی را از پلتفرم وام می‌گیرد و در همان تراکنش بازمی‌گرداند. وام‌های فلش امکان خرید یک دارایی دیجیتال را به شرط بازپرداخت سود در همان بلوک، فراهم می‌کند. اگر کاربر نتواند وام را قبل از اتمام زمان معامله بازپرداخت کند، یک قرارداد هوشمند معامله را لغو می‌کند و پول را به وام‌دهنده باز می‌گرداند. به عنوان مثال، در شرایط پامپ شما یک وام فلش می‌گیرید و پس از رشد قیمت و کسب سود، وام را بازپرداخت می‌کنید.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: بهترین پلتفرم وام دهی ارز دیجیتال

FOMO | ترس از دست دادن

FOMO مخفف عبارت انگلیسی"fear of missing out"، به معنای "ترس از دست دادن" اشاره دارد. زمانی که قیمت یک دارایی به شدت افزایش می‌یابد، عده‌ای از سرمایه‌گذاران تازه‌کار، برای خرید آن دارایی هجوم می‌آورند، زیرا می‌ترسند از رشد قیمت جا بمانند. فومو به روانشناسی در ارز دیجیتال اشاره دارد.

Fork | انشعاب

به ارتقا و یا ایجاد بلوک جدید فورک گفته می‌شود. زمانی که مشکلی در پروتکل بلاکچین وجود داشته باشد؛ به نحوی که رفع مشکل نیازمند ایجاد بلوک جدید باشد، تیم توسعه تصمیم به فورک شبکه می‌گیرد. دو نوع فورک وجود دارد: هارد فورک و سافت فورک. معمولاً هنگام رویداد فورک، قیمت ارز بومی بلاک‌چینی که فورک در آن اجرا می‌شود، رشد مثبت دارد.

FUD | احساس منفی

FUD، مخفف عبارت انگلیسی"Fear, Uncertainty, and Doubt"، به معنی «ترس، عدم قطعیت و تردید» است. فاد به رواج احساس منفی در مورد یک ارز اشاره دارد. این امر می‌تواند به علت عملکرد ضعیف ارز باشد یا به عنوان یک استراتژی تبلیغاتی با هدف بی‌اعتبار کردن یک شرکت، ارز دیجیتال یا پروژه خاص، از طریق انتشار اخبار نادرست در مورد آن باشد.

Full Node | فول نود

فول نود به یک دستگاه (کامپیوتر، لپ تاپ یا گوشی هوشمند) گفته می‌شود که برای اجرای کامل قوانین شبکه بلاک‌چین، کل تاریخچه بلوک را دانلود می‌کند. فول نود با اتصال 24 ساعته به اینترنت پرسرعت و پایدار، تراکنش‌ها را اعتبارسنجی و تأیید می‌کند و اینچنین تبدیل به جزئی از بلاکچین می‌شود. هر چه تعداد فول‌نودهای یک شبکه بیشتر باشد، آن شبکه غیرمتمرکزتر شده و امنیت تراکنش‌ها بالاتر می‌رود.

Fundamental analysis (FA) | تحلیل فاندامنتال

تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال (تحلیل بنیادین) روشی است که در آن می‌توانید با تحلیل عوامل اقتصادی، سیاسی و اخبار پیرامون یک ارز، حرکت بعدی خریداران و فروشندگان را پیش‌بینی کنید.

Futures Contract | قرار داد آتی

قرارداد آتی در ارز دیجیتال به قرارداد خرید یا فروش ارز دیجیتال در بخش فیوچرز صرافی گفته می‌شود. معامله‌گر با استفاده از ابزارهایی مانند تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال و روانشناسی بازار، رفتار قیمت را در یک بازه‌ی کوتاه مدت (5 دقیقه الی چند روز) پیش‌بینی می‌کند. پیش‌بینی صحیح تریدر موجب کسب سود و پیش‌بینی اشتباه وی، منجر به تحمل زیان می‌شود.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: فرق معامله اسپات با فیوچرز

G


Gas | کارمزد

گس در بلاک‌چین (Gas) مانند سوخت است و به کارمزدی اشاره دارد که برای انجام موفقیت‌آمیز معامله یا اجرای قرارداد در بستر بلاک‌چین اتریوم لازم است. گس به عنوان پاداش، به اعتبارسنجان شبکه تعلق می‌گیرد.

Gas Limit | محدودیت کارمزد

«محدودیت گس» حداکثر حجم کاری است که کاربران برای اعتبارسنجی یک تراکنش خاص تخمین می‌زنند و حاضرند این کارمزد را پرداخت کنند. محدودیت گس معمولاً به این معنی است که کاربر با توجه به شرایط تخمین می‌زند، تراکنش به کار بیشتری نیاز دارد. «قیمت گس» قیمت هر واحد کار انجام شده است. بنابراین، کارمزد معامله، حد گس ضربدر قیمت گس است. 

Gas Price | قیمت کارمزد

قیمت گس، به انگلیسی (Gas Price) کارمزد مورد نیاز برای انجام یک تراکنش یا اجرای قرارداد در پلتفرم بلاکچین اتریوم است. قیمت کارمزد بر اساس عرضه و تقاضا و توان محاسباتی شبکه تعیین می‌شود. هر چه ترافیک شبکه کمتر باشد، قیمت کارمزد نیز کمتر می‌شود.

Genesis Block | بلوک  

هر شبکه‌ی بلاکچین، از مجموعه‌ای از بلوک‌‌های به هم پیوسته تشکیل شده است. به اولین بلوک در  بلاکچین، بلوک 0 یا بلوک پیدایش گفته می‌شود.

Group Mining | استخراج گروهی

استخراج گروهی (به انگلیسی: Group Mining)، فرآیندی است که در آن چندین ماینر (اشخاص حقیقی یا حقوقی) منابع محاسباتی یا ابزارهای ماینری خود را برای استخراج ارز دیجیتال، با یکدیگر ترکیب می‌کنند. استخراج گروهی به منظور افزایش شانس ماینر برای کسب پاداش ماینری و کاهش خطرات امنیتی یا حملات انجام می‌شود.

Governance token | توکن حاکمیتی

توکن‌های حاکمیتی به ارز دیجیتال اصلی یک پلتفرم گفته می‌شود که به دارندگان توکن حق رأی و حق شرکت در تصمیمات یک اکوسیستم را می‌دهند. هدف اصلی توکن‌های حاکمیتی، تمرکززدایی در تصمیم‌گیری و دادن حق رأی به دارندگان در مورد نحوه‌ی اجرای پروژه است. دارندگان می‌توانند به میزان توکنی که هولد می‌کنند، در تصمیم‌گیری‌ها سهیم باشند. 


H


Halving | هاوینگ

در بلاکچین بیت‌کوین، با حل محاسبات پیچیده‌ی ریاضی، توسط ماینرها بلوک تازه‌ای ساخته می‌شود. با پر شدن ظرفیت هر بلوک از بلاک‌چین، مقدار مشخصی بیت‌کوین عرضه می‌شود. با این‌حال، تعداد بیت‌کوین‌هایی که ساخته می‌شود، محدود به 21 میلیون واحد BTC  است.

به منظور اطمینان از حفظ این سقف، مقدار پاداش بیت‌کوین که به ماینرها برای ایجاد یک بلوک تعلق می‌گیرد، هر چهار سال یکبار، به نصف کاهش می‌یابد.

Hard Fork | هارد فورک

برخلاف سافت‌فورک (Soft Fork)، در فرایند هاردفورک، قوانین اجماع قبلی به‌طور کلی کنار گذاشته‌ شده و قوانین و پروتکل‌های جدیدی جایگزین آن‌ها می‌شوند. هاردفورک یک ارتقای عمیق است و خبر رویداد هاردفورک، از جمله اخبار بنیادین تأثیرگذار در رشد قیمت ارز دیجیتال بومی بلاکچین است. هارد فورک واسیل در بلاکچین کاردانو، یکی از مشهورترین هاردفورک‌های 2022 است. مراجعه شود به اصطلاح فورک (Fork).

 Hash | هش 

به فرایند رمزنگاری ارز دیجیتال هش گفته می‌شود. فرآیند هش بسیار پیچیده است؛ به شکلی که اطلاعات ورودی به یک رشته الفبایی-عددی تبدیل می‌شود. این فرآیند توسط یک الگوریتم کنترل می‌شود که متناسب با هر رمزارز متفاوت است.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: هش چیست؟

HODL | هودل 

HODL اصطلاح تغییریافته‌ی کلمه "Hold" است. این اصطلاح برای هولد طولانی مدت، بدون توجه به نوسانات و اوج‌ و فرودهای بازار یک ارز اشاره دارد. 

Hodler | هودلر

به سرمایه‌گذار طولانی مدت، هودلر یا هادلر گفته می‌شود.


I


(ICO) Initial Coin Offering | عرضه اولیه کوین

ICO مخفف عبارت انگلیسی "Initial coin offering" و به معنای «عرضه اولیه‌ کوین» است. عرضه‌ی اولیه، بهترین روش برای عرضه به بازار یک کوین یا ارز دیجیتال است. شرکت، کسب و کارهای نوظهور یا یک استارت‌آپ که به دنبال جذب سرمایه برای ساخت توکن، برنامه یا بلاک‌چین جدید است، می‌تواند با عرضه‌ی اولیه‌، کوین یا توکن خود را راه‌اندازی کند؛ سپس با سرمایه‌ای که جمع‌آوری می‌کند، پروژه‌ی خود را توسعه دهد. ICO در سایت یا پلتفرم استارت‌آپ اعلام و عرضه می‌شود و شرکت در آن، دربردارنده‌ی ریسک است. از بهترین نمونه‌های ICO، می‌توان به اتریوم، تزوس و پولکادات اشاره کرد. این پروژه‌های مشهور در زمان راه‌اندازی چیزی جز پروژه‌های کوچک، ناشناس و نوظهور نبودند.

(IDO) Initial Dex Offering | عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز

IDO مخفف عبارت انگلیسی "Initial Dex Offering" به معنای «عرضه اولیه صرافی غیر متمرکز» یا عرضه‌ی اولیه دیفای است. ido یک نوع عرضه‌ی اولیه در ارز دیجیتال است که در صرافی‌های غیرمتمرکز مانند صرافی پنکیک سواپ یا صرافی یونی سواپ ارائه می‌شود. شرکت در IDO همراه با ریسک است؛ زیرا با صرف مبالغ نه چندان زیاد و تأمین نقدینگی یک استخر، می‌توان یک ارز را در دیفای راه‌اندازی کرد.

(IEO) Initial Exchange Offering | عرضه اولیه صرافی متمرکز

IEO مخفف عبارت انگلیسی "Initial Coin Offering"، به معنای «عرضه اولیه صرافی» است. مسئول راه‌اندازی عرضه‌ی اولیه به روش ieo، صرافی متمرکز، مانند بایننس، کوکوین و ... است. فقط تعداد محدودی از صرافی‌ها، عرضه‌ی اولیه دارند و برای این کار، در سایت خود، لانچ پد در نظر گرفته‌اند. شرکت در IEO ریسک کمی دارد. زیرا پروژه قبلاً توسط صرافی بررسی و حمایت شده است.


K


KYC | احراز هویت

KYC مخفف عبارت انگلیسی "Know Your Customer" به معنای «مشتری خود را بشناسید» است. فرایند احراز هویت از طریق دریافت مدارک شناسایی معتبر و گواهی اثبات آدرس صورت می‌گیرد که توسط صرافی‌ها و برای مبارزه با پولشویی انجام می‌شود. تقریباً در همه‌ی صرافی‌های متمرکز، واریز و برداشت فقط با احراز هویت امکان‌پذیر است. تعداد انگشت‌شماری از صرافی‌ها که احراز هویت را برای واریز و برداشت اجباری نکرده‌اند، با تعیین سقف محدودی برای برداشت، سعی دارند که پولشویی با ارز دیجیتال را به حداقل برسانند.


L


Launchpad | لانچ‌پد 

لانچ‌پد یک پلتفرم جذب سرمایه از طریق عرضه‌ی اولیه در کریپتو است که به منظور فروش عمومی توکن یا کوین طراحی شده است. از دید یک توسعه‌دهنده، استفاده از یک لانچ‌پد می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد؛ زیرا تریدرها و سرمایه‌گذارانی که از قبل با لانچ‌پدها آشنا هستند، می‌دانند که این یک فرصت برابر برای خرید کوین یا توکن است. در سال‌های اخیر، لانچ‌پدهای ido رشد انفجاری داشته‌اند. به همین دلیل، پیدا کردن یک لانچ پد با کیفیت، مسئله‌ی چالش برانگیزی است و به وضوح پیداست که دغدغه‌ی بسیاری از سرمایه‌گذران و استارت‌آپ‌هاست.

مطالعه‌ی این مطلب پیشنهاد می‌شود: بهترین لانچ پد های IDO

Leverage | اهرم

لورج یا اهرم، در بخش معاملات فیوچرز و مارجین صرافی‌ها در اختیار تریدر قرار می‌گیرد. لورج درست مانند یک اهرم، توان معاملاتی تریدر را افزایش می‌دهد. تریدر با انتخاب اندازه‌ی اهرم وارد معامله می‌شود. به عنوان مثال، با انتخاب اهرم 5x، تریدر سود و زیان 5 برابری را قبول می‌کند.

Lightning Network | شبکه لایتنینگ

شبکه‌ی لایتنینگ یک شبکه‌ی لایه دو برای بیت‌کوین است که عملکرد قرارداد هوشمند را برای بلاک‌چین بیت‌کوین امکان‌پذیر می‌کند. هدف شبکه‌ی لایتنینگ فعالسازی تراکنش‌های سریع بین نودهای شرکت‌کننده است و به عنوان راه‌حلی برای رفع مشکل مقیاس‌پذیری بیت‌کوین پیشنهاد شده است.

Limit Order | سفارش محدود

سفارش محدود، شامل سفارش خرید یا فروش در قیمت تعیین شده است. تنها زمانی این معامله فعال می‌شود که قیمت به سطح تعیین شده تریدر برسد.

Limit Buy | خرید محدود

در صرافی‌ها، خرید محدود نقطه‌ای است که معامله‌گر برای خرید ارز دیجیتال تعیین می‌کند. تنها زمانی که قیمت به نقطه‌ی تعیین شده رسید، این سفارش خرید فعال می‌شود.

Limit Sell | فروش محدود

در صرافی‌ها، فروش محدود نقطه‌ای است که معامله‌گر برای فروش ارز دیجیتال تعیین می‌کند. تنها زمانی که قیمت به نقطه‌ی تعیین شده رسید، این سفارش فروش فعال می‌شود.

Liquidity | نقدشوندگی

نقد شوندگی به سهولت فروش یک سهم اشاره دارد. هنگامی که قصد فروش یک ارز را دارید، تا زمانی که خریدار برای آن ارز، در قیمت تعیین‌شده توسط شما پیدا نشود، سهم به فروش نمی‌رسد. هرچه تعداد کاربران یک صرافی و حجم معاملات بیشتر باشد، نقدشوندگی ارز نیز بیشتر شده و ارز آسان‌تر به فروش می‌رسد.

Long | پوزیشن خرید

پوزیشن لانگ، سفارش خرید در بخش معاملات فیوچرز و مارجین است. تریدر با پیش‌بینی رشد قیمت، سفارش خرید باز می‌کند.


M


Mainnet | شبکه اصلی

شبکه اصلی (به انگلیسی : Mainnet) در مقابل شبکه‌ی آزمایشی یا تست نت به کار می‌رود و بلاکچین اصلی است که پس از سپری کردن مراحل آزمایشی، راه‌اندازی می‌شود.

Market Cap | ارزش بازار

مارکت‌کپ (به انگلیسی: Market Capitalization) به ارزش بازار یک ارز اشاره دارد و حاصل ضرب قیمت حال بازار در تعداد ارزهای در گردش است.

MCAP | حداکثر ارزش بازار

MCAP مخفف عبارت "max market cap" به معنای حداکثر ارزش بازار در یک ارز دیجیتال است که به صورت روزانه محاسبه و نمایش داده می‌شود. روش محاسبه‌ی حداکثر ارزش بازار بدین شکل است که حداکثر قیمت ارز در یک روز را ضربدر تعداد ارزهای در گردش می‌کنند.

Memecoin | میم کوین

میم کوین (به انگلیسی: memecoin) یک نوع ارز دیجیتال است که از یک میم اینترنتی سرچشمه می‌گیرد یا دارای ویژگی‌های طنزآمیز دیگری است. میم‌کوین‌ها از پایه‌های فاندامنتال خاصی برخوردار نیستند و برای حل مشکل خاصی راه‌اندازی نشده‌اند، بلکه یک ارز دیجیتال هستند که صرفاً میان خریداران و فروشندگان بدون هدف خاصی مبادله می‌شود. از معروف‌ترین میم‌کوین‌ها می‌توان به دوج کوین، شیبا اینو و بیبی‌دوج کوین اشاره کرد. 

Metaverse | متاورس

متاورس به آن دسته از پلتفرم‌های دیجیتال اشاره دارد که پایه‌های اصلی آن‌ها، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است. متاورس به‌طور گسترده‌ای به عنوان مرز بعدی اینترنت و یک فرصت سرمایه‌گذاری قابل توجه تبلیغ می‌شود. در فضای متاورس، اغلب بازیهای متاورسی و خرید و فروش زمین انجام می‌شود. از مشهورترین پروژه‌های متاورسی می‌توان به سندباکس، اکسی اینفینیتی و دیسنترالند اشاره کرد.

Mining | ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال

ماینیگ به استخراج ارز دیجیتال در بلاکچین، از طریق حل معماهای پیچیده‌ی ریاضی و در نتیجه، ایجاد بلوک جدید اشاره دارد. این فرایند با کمک دستگاه‌هایی به نام دستگاه ماینینگ انجام می‌شوند.

Mining farm | مزرعه استخراج

مزرعه‌ی ماینینگ به اتاق، سوله یا انباری گفته می‌شود که به استخراج ارزهای دیجیتال اختصاص داده شده است. مزرعه می تواند یک انبار کوچک با 2 دستگاه ماینری یا یک سوله‌ی بزرگ با ده‌ها GPU و ASIC باشد. مزارع ماینینگ شامل منابع تغذیه بزرگ، فن‌های بزرگ برای خنک کردن تجهیزات و یک یا چند کارمند هستند.

Mining pool | استخر استخراج

استخر استخراج به مجموعه‌‌ی بزرگی از دستگاه‌های ماینینگ گفته می‌شود که با در کنار هم قرار گرفتن چند صد دستگاه ماینینگ ایجاد می‌شود. معمولاً ماینرهای یک شبکه، با همکاری یکدیگر، یک استخر استخراج را راه‌اندازی می‌کنند تا با افزایش توان محاسباتی، شانس استخراج و دریافت پاداش را افزایش دهند.

Mint | تولید ارز جدید

مینت ارز دیجیتال به فرآیند تولید یا ایجاد توکن‌های جدید با مشخصات منحصربفرد، ایجاد بلوک‌های جدید و ثبت اطلاعات در بلاک‌چین از طریق پروتکل «اثبات سهام» گفته می‌شود. هم واحدهای جدید یک ارز‌دیجیتال و هم توکن‌های غیرمثلی (NFT) را می‌توان به روش مینت کردن تولید کرد.

Multichain | چند زنجیره‌ای

مولتی‌چین به معنای چند زنجیره‌ای، یک صفت برای ابزار، صرافی یا دارایی دیجیتال است که نشان‌دهنده‌ی قابلیت راه‌اندازی و اجرا در چند بلاک‌چین است.

Multi-Sig Wallets | کیف پول چند امضایی

کیف پول چند امضایی (به انگلیسی: Multi-Signature Wallets) یا مولتی سیگ، به کیف پول‌هایی گفته می‌شوند که برای امضا و ارسال تراکنش به دو یا چند کلید خصوصی نیاز دارند. این کیف پول‌ها بالاترین سطح امنیت را دارند و شامل استفاده از دو کامپیوتر به صورت تعاملی است. در این روش، هر یک از رایانه‌ها، قسمت‌هایی از اطلاعات یک کیف پول را به اشتراک می‌گذارند و بدون فایل‌های اشتراکی از سوی هر یک از این کامپیوترها، دسترسی به اطلاعات کیف پول عملاً غیرممکن است. از محبوب‌ترین کیف پول‌های چند امضایی می‌توان بهکیف پول الکتروم اشاره کرد.


N


Net expense ratio | نرخ هزینه خالص 

مبلغی است که سرمایه‌گذار به جز هزینه‌های حسابداری و پس از کسر تخفیفات، بابت کارمزدهای سرمایه گذاری پرداخت می کند. پس از پایان سال مالی، نرخ سالانه‌ی هزینه‌ی خالص از حاصل تقسیم هزینه های عملیاتی صندوق بر میانگین دارایی های خالص آن به دست می‌آید. بنابراین، اگر ارزش دارایی‌های صندوق سریعتر از هزینه های جاری آن افزایش یابد، سرمایه‌گذاران، هزینه‌ی کمتری پرداخت خواهند کرد.

Network | شبکه

نتورک یا شبکه در ارز دیجیتال، مترادف کلمه‌ی «بلاکچین» است که با مجموعه‌ای از نودها فعالیت می‌کند.

Network Difficulty | سختی شبکه

سختی شبکه، میزان هزینه‌ی مورد نیاز برای استخراج رمزارز بومی آن شبکه است که با این فرمول محاسبه می‌شود: تراکنش‌ ایجاد شده، تقسیم بر کل قدرت نودهای موجود در شبکه.

با افزایش سختی شبکه، کارمزد معامله نیز افزایش می‌یابد.

Nft | توکن غیرمثلی

NFTها یا توکن‌های غیرمثلی، توکن‌های دیجیتالی هستند که به عنوان داده‌های یکتا در بلاکچین ذخیره می‌شوند. برخلاف ارزهای دیجیتال که در آن هر کوین با دیگری یکسان است (هیچ دلیلی برای ترجیح یک واحد بیت‌کوین بر واحد دیگر وجود ندارد)، هر NFT مانند یک اثر هنری، منحصر به فرد است و می‌تواند به عنوان سندی برای اثبات مالکیت بر یک فایل دیجیتال، خرید و فروش شود. به NFTها توکن‌های غیرقابل تعویض نیز گفته می‌شود.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: آموزش ساخت NFT

Node | نود 

به اعتبارسنجان شبکه‌ی بلاکچین، نود می‌گویند. نودها نقش اساسی در بلاکچین دارند و هرچه تعداد نودها بیشتر باشد، امنیت شبکه بالاتر می‌رود و سرعت تأیید تراکنش‌ها در شبکه بالا می‌رود. مراجعه شود به اصطلاح (Full node) فول نود.


O


OpenSea | اوپن سی

OpenSea یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌ها برای ساخت و خرید و فروش NFT است. شما در این پلتفرم می‌توانید آثار هنری و هرآن‌چیز دیجیتال را که متعلق به شماست، تبدیل به NFT کرده و برای فروش به حراج بگذارید.

Oracles | اوراکل

اوراکل‌ها رابط میان دنیای واقعی و بلاکچین هستند و به فیدهای داده‌ای گفته می‌شوند که داده‌ها را از منابع خارج از بلاک‌چین گردآوری کرده و برای استفاده از قراردادهای هوشمند، در بلاک‌چین قرار می‌دهند. وجود اوراکل‌ها ضروری است؛ زیرا قراردادهای هوشمند در حال اجرا بر روی اتریوم، نمی‌توانند به اطلاعات ذخیره شده خارج از شبکه بلاک‌چین دسترسی داشته باشند.

Overbought | اشباع خرید

منطقه‌ی اشباع خرید، منطقه‌ای در اندیکاتور تحلیل تکنیکال RSI است. هر گاه قیمت وارد این منطقه شود، نشان از خرید بیش از حد خریداران دارد. ورود قیمت به این منطقه، هشدار اصلاح قیمت را می‌دهد.

Oversold | اشباع فروش

منطقه‌ی اشباع فروش، منطقه‌ای در اندیکاتور تحلیل تکنیکال RSI است. هر گاه قیمت وارد این منطقه شود، نشان از فروش بیش از حد فروشندگان دارد. ورود قیمت به این منطقه، از احتمال بازگشت قیمت خبر می‌دهد.


P


Paper Wallet | کیف پول کاغذی

کیف پول کاغذی از انواع کیف پول سرد است و شامل یک برگه‌ی کاغذی حاوی کلیدهای خصوصی و کدهای QR است و بدون آن، امکان ورود به کیف پول نرم‌افزاری وجود ندارد. از آن جایی که این کیف پول‌ها به اینترنت اتصال ندارند، غیرقابل هک و امن هستند.

P2E | بازی برای کسب درآمد

بازی برای کسب درآمد (به انگلیسی: Play To Earn) یکی از شیوه‌های فعال کسب درآمد دیجیتالی با انجام بازیهای سرگرم‌کننده است و طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد. پروژه‌ی این بازیها در بلاکچین راه‌اندازی شده است و ارز بومی خاص خود را دارند که برای خرید ابزار درون بازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با پشت سرگذاشتن هر مرحله، برنامه به بازیکن پاداش ارز دیجیتال می‌دهد. از مشهورترین بازیهای کریپتویی، می‌توان به اکسی اینفینیتی اشاره کرد.

P2P | همتا به همتا

P2P مخفف عبارت انگلیسی "Peer to Peer" به معنای تراکنش‌های همتا به همتا است. P2P به تراکنش‌های بی‌واسطه در ارز دیجیتال گفته می‌شود که در آن طرفین بدون نیاز به شخص ثالث، معامله یا تراکنش خود را مستقیماً انجام می‌دهند.

Peg | پگ

اصطلاح «peg» به‌معنای ایجاد پیوند در ارزش دو ارز یا اتصال یک ارز به یک ارز پایه است. این اصطلاح معمولاً در استیبل‌کوین‌ها به کار می‌رود. هر استیبل‌کوین‌ به یکی از انواع پول فیات مانند دلار، یورو، پوند، ین و ... پگ می‌شود. به طور مثال وقتی می گوییم استیبل‌کوین A به دلار پگ شده، یعنی مطابق نوسانات دلار، ارزش آن استیبل‌کوین نیز تغییر می‌کند. این پیوند یک به یک است، یعنی یک واحد استیبل‌کوین A همیشه برابر با یک واحد دلار است.

Ponzi | پانزی

طرح‌های پانزی در ارز دیجیتال، به پروژه‌های کلاهبرداری هرمی گفته می‌شود که در آن، نرخ بازدهی بالایی با ریسک کم به سرمایه‌گذاران وعده داده می‌شود. پروژه‌های پانزی برای مدت کوتاهی سوددهی دارند، بدین شکل که سود سپرده‌گذاری سرمایه‌گذاران قبلی با پول گرفته شده از سرمایه‌گذاران بعدی پرداخت می‌شود و پس از مدتی، پروژه دچار فروپاشی شده و ذینفع اصلی متواری می‌شود.

Proof of Authority | اثبات اعتبار

الگوریتم اثبات اعتبار (به اختصار: PoA) یکی از مکانیزم‌های اجماع در شبکه‌ی بلاک‌چین‌ است که از آن به عنوان جایگزینی برای الگوریتم اثبات کار و اثبات سهام برای ساخت بلوک جدید استفاده می‌شود. پیاده‌سازی این الگوریتم، موجب افزایش مقیاس‌پذیری در شبکه می‌شود. در این روش، به‌جای سپرده‌گذاری کوین‌ها یا توکن‌ها یا استفاده از توان محاسباتی دستگاه ماینری، از اعتبار افراد برای تأیید تراکنش‌ها و ساخت بلوک‌های جدید در شبکه استفاده می‌شود. پلتفرم‌های VeChain و Xodex از برجسته‌ترین بلاکچین‌هایی هستند که از PoA استفاده می‌کنند.

Proof of Stake | اثبات سهام

الگوریتم اثبات سهام، به اختصار (PoS) نامیده می‌شود و در آن برای ایجاد بلوک جدید نیازی به مصرف انرژی بالا و تجهیزات ویژه استخراج نیست. در این روش، تا حدی مشکل مقیاس‌پذیری موجود در الگوریتم اثبات کار برطرف شده است. همچنین در این الگوریتم، می‌توان با استیکینگ و سپرده‌گذاری در پلتفرم‌های اثبات سهام، از این شبکه‌ها پاداش گرفت. شبکه‌ی اتریوم قبل از بروزرسانی، از این روش برای ساخت بلوک جدید استفاده می‌کرد.

Proof of Work | اثبات کار

الگوریتم اثبات کار، اولین الگوریتم اجماع ارائه شده در شبکه‌ی بلاکچین است که اختصاراً به آن (PoW) گفته می‌شود. این الگوریتم، یک مکانیسم اجماع مطمئن در نظر گرفته می‌شود، اما از مقیاس‌پذیری پشتیبانی نمی‌کند و عملکرد شبکه و سرعت تراکنش‌های آن را محدود می‌کند. الگوریتم اثبات کار، نیاز به مصرف انرژی بالا، توان محاسباتی بالا و منابع سیستمی مانند دستگاه‌های ماینینگ دارد که برای حل معماهای پیچیده ریاضی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بلاک‌چین بیت‌کوین از روش اثبات کار برای ساخت بلوک جدید استفاده می‌کند.

Private key | کلید خصوصی

کلید خصوصی یکی دیگر از سه روش کریپتوگرافی است. کلید خصوصی، به عبارتی می‌گویند که جهت تایید تراکنش به کار می‌رود و باعث افزایش امنیت کیف پول می‌شود.

Protocol | پروتکل

پروتکل‌ها اجزای حیاتی فناوریهای شبکه‌ی بلاکچین هستند که اشتراک اطلاعات به صورت خودکار، ایمن و قابل اعتماد در شبکه‌های ارزهای دیجیتال را میسر می‌سازند. پروتکل‌ها شامل قوانین تعریف شده‌ای هستند که نحوه‌ی انتقال داده‌ها بین سیستم‌های مختلف رایانه‌ای را تعریف می‌کنند.

Public blockchain | بلاکچین عمومی

اولین نوع فناوری بلاک‌چین، بلاکچین عمومی است. بلاکچین عمومی همان فضایی است که ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین از آن نشأت گرفته و در راه عمومیت بخشیدن به تراکنش‌ها همتا به همتای غیرمتمرکز  کمک کرده‌اند. در بلاکچین عمومی هر سیستم کامپیوتری می‌تواند به عنوان فول نود، بلاکچین را دانلود کند و به اعتبارسنجی بپردازد. بلاکچین عمومی یک فضای دموکراتیک، به‌منظور نقش‌آفرینی در ارز دیجیتال از طریق ایجاد بلوک‌های جدید و اعتبارسنجی تراکنش‌ها ایجاد می‌کند.

Public key | کلید عمومی

کلید عمومی مانند شماره کارت بانکی است. شما می‌توانید با اشتراک کلید عمومی به کاربران دیگر اجازه‌ی واریز ارز دیجیتال به آدرستان را بدهید.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: کلید عمومی و کلید خصوصی چیست؟

Pump | رشد قیمت

به رشد ناگهانی قیمت ارز دیجیتال در اثر یک خبر بنیادین مهم یا به‌واسطه‌ی دستکاری قیمت توسط نهنگ‌های یک ارز بخصوص، پامپ گفته می‌شود.

مطالعه‌ی این مطلب پیشنهاد می‌شود: پامپ و دامپ


R


Recovery phrase | کلمات بازیابی

کلمات بازیابی کلمات بسیار مهمی هستند که گاه با عنوان "Seed Phrase" از آن‌ها یاد می‌شود. این کلمات در کیف‌پول‌های نرم‌افزاری کاربرد دارند. هنگامی که نرم‌افزار کیف پول را دانلود کردید، حین نصب، برنامه 12 یا 24 واژه‌ی امنیتی به شما می‌دهد. شما باید این کلمات را به ترتیب، در جایی یادداشت کنید و از آن محافظت کنید، زیرا دارنده‌ی این عبارات در هر سیستم، در هر زمان و مکانی قادر خواهد بود به کیف پول شما دسترسی پیدا کند. اگر این کلمات را گم کنید، در صورت خرابی یا مفقودی موبایل یا دستگاهتان، به کیف پولتان دسترسی نخواهید داشت. 

 Resistance & Support Level | سطوح حمایت و مقاومت 

سطوح حمایت (Support) و مقاومت (Resistance) در تحلیل تکنیکال، به یک قیمت یا یک ناحیه‌ی قیمتی خاص در نمودار یک ارز دیجیتال گفته می‌شود که در آن تجمع عوامل بازدارنده‌ی تکنیکال وجود دارد. بنابراین قیمت در هر روندی که باشد (صعودی یا نزولی)، با رسیدن به این سطوح دچار اصلاح شده و به دو صورت زیر واکنش نشان می‌دهد. 

  1. اگر قیمت در روند صعودی باشد، سطوح مقاومت می‌توانند صعود قیمت را متوقف و باعث استراحت قیمت به دو صورت اندک یا عمیق شوند. اگر قیمت موفق به شکست یکی از سطوح مقاومت شوند، قیمت تا سطح مقاومت بعدی بالا خواهد رفت. بعضی از سطوح مقاومت که در آن تجمع موارد کلیدی تحلیل تکنیکال است، حتی می‌توانند روند را وارونه کنند.
  2. اگر قیمت در روند نزولی باشد، سطوح حمایت جلوی افت بیشتر قیمت را می‌گیرند. در این سطوح اصلاح موقت قیمت را شاهدیم و برای مدت کوتاهی روند صعودی می‌شود. اغلب در نواحی حمایت جنگ خریداران و فروشندگان را شاهدیم. اگر فشار فروش باعث شکست سطح حمایت شود، قیمت حتماً تا سطح حمایت بعدی ریزش می‌کند.

به سطوح حمایت و مقاومت بسیار مهمی که محل اجتماع سیگنال‌های بسیاری است، سطوح حمایت و مقاومت کلیدی گفته می‌شود.

ROI | نرخ بازده سرمایه

ROI مخفف عبارت انگلیسی "Return of Investment"، به معنای «نرخ بازده سرمایه» و روشی برای سنجش عملکرد یک سرمایه‌گذاری است. ROI بازده سرمایه‌گذاری را نسبت به هزینه‌ی اولیه، اندازه‌گیری می‌کند. همچنین این متغیر راهی مناسب برای مقایسه‌ی عملکرد سرمایه‌گذاری‌های مختلف در بازه‌های زمانی مختلف است.


S


SAFU | سافو 

SAFU صورت به هم‌ریخته‌ی واژه‌ی "Safe" به معنای «امن» است که به صورت کنایه‌آمیز به معنایی «ناامن» اشاره دارد. منشأ شهرت اصطلاح SAFU یک میم طنزآمیز بود که کاربری با نام Bizonacci منتشر کرد. این کاربر مدیرعامل بایننس، ژانگ پنگ ژائو را به تصویر کشید که می گوید: "دارایی های شما در امان هستند" در حالی که در همان لحظه بایننس در حال تعمیرات اساسی بود و هیچ اثر دقیقی از دارایی‌ها وجود نداشت! 

Satoshi | ساتوشی

ساتوشی ناکاموتو نام فرد یا گروهی از افراد ناشناس خالق بیت‌کوین است. امروزه به کوچک‌ترین واحد ارز دیجیتال بیت‌کوین یک ساتوشی گفته می‌شود. یک واحد ساتوشی معادل ۰/۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت‌کوین است.

Scam | کلاهبرداری

واژه‌ی اسکم یا کلاهبرداری صفتی است که به پروژه‌های متقلبانه در ارز دیجیتال اشاره دارد. در فضای ارز دیجیتال، گاه کلاهبرداران با ساخت پروژه‌های کلاهبرداری با ظاهر پر زرق و برق و موجه و با وعده‌ی کسب سود زیاد در کوتاه مدت، سعی در اغوای سرمایه‌گذاران و کلاهبرداری از آن‌ها را دارند.

مطالعه‌ی این مطلب پیشنهاد می‌شود: آموزش استعلام سایت‌های کلاهبرداری

Seed phrase | کلمات بازیابی

مراجعه شود به Recovery phrase.

Shitcoin | شت‌کوین

شت‌کوین یکی از جدیدترین مفاهیم ارز دیجیتال است و به یک نوع دارایی دیجیتال گفته می‌شود که از لحاظ فاندامنتال پایه‌ی ضعیفی دارد. ممکن است شت‌کوین‌ها در کوتاه مدت سودده باشند، اما از جمله‌ی ارزهای آینده دار نیستند و سرمایه‌گذاری بلند مدت در آن‌ها پیشنهاد نمی‌شود.

Smart Contracts | قرارداد هوشمند

قرارداد هوشمند در بلاکچین، یک برنامه کامپیوتری یا یک پروتکل تراکنش است که برای اجرای خودکار، کنترل یا مستندسازی رویدادها و اقدامات قانونی مرتبط با شرایط یک قرارداد یا توافق در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال می‌توان با یک قرارداد هوشمند تعیین کرد که در تاریخ خاصی، به تمامی دارندگان ارز ریپل، ارز جدیدی ایردراپ شود.

Snapshot | اسنپ‌شات بلاکچین 

اسنپ‌شات یک عکس فوری است که از بلاکچین گرفته می‌شود و اطلاعات حساب‌ آخرین تراکنش‌ها را ثبت کرده و نمایش می‌دهد. یکی از موارد استفاده اسنپ‌شات، در ایردراپ‌هاست؛ به طور مثال، در ایردراپ سولوژنیک شرکت مجری ایردراپ، از طریق اسنپ‌شات، کیف پول‌های دارای موجودی ارز دیجیتال سولو و ریپل را به عنوان مقصد ایردراپ شناسایی کرد. با دانستن زمان اسنپ‌شات، سرمایه‌گذاران می‌توانند ترتیبی بدهند که در زمان اسنپ‌شات، کیف پولشان موجودی داشته باشد و بنابراین در لیست واجدین شرایط ایردراپ قرار گیرند.

Soft Fork | سافت فورک

Soft Fork به بروزرسانی سطحی و جزئی در بلوک‌های یک بلاکچین گفته می‌شود؛ به این معنا که قوانین اجماع و پروتکل‌های قبلی بدون تغییر باقی‌مانده و قوانین اجماع جدید، متشکل از پروتکل‌های جدید به قوانین قبلی اضافه می‌شوند. مراجعه شود به اصطلاح فورک (Fork).

Software Wallet | کیف پول نرم افزاری

کیف پول‌های نرم‌افزاری به کیف پول‌های خارج از صرافی گفته می‌شوند که عبارات بازیابی دارند. از مهم‌ترین قابلیت‌های کیف‌پول‌های نرم‌افزاری، اتصال به بلاکچین است. کیف پول‌متامسک و کیف پول تراست‌ولت از معتبرترین و کاربردی‌ترین کیف‌پول‌های نرم‌افزاری هستند.

Short | پوزیشن فروش

پوزیشن شورت یا فروش، در بخش معاملات فیوچرز و مارجین است. تریدر با پیش‌بینی افت قیمت، سفارش فروش باز می‌کند.

Spot trading | معامله اسپات

معامله‌ی اسپات، به خرید ارز دیجیتال از صرافی‌های متمرکز اشاره دارد. در این روش، دارایی به خریدار تعلق دارد و خریدار می‌تواند ارزهای خریداری شده به روش اسپات را تا هر زمان که بخواهد، بدون پرداخت کارمزد در کیف پول خود نگه‌دارد.

Stable coin | استیبل‌کوین 

استیبل‌کوین‌ها نوعی از ارزهای دیجیتال هستند که به یک دارایی، مانند پول فیات (دلار، یورور، پوند،..) پیوند خورده‌اند یا به اصطلاح پگ (peg) شده‌اند. این یعنی، یک واحد استیبل‌کوین همیشه با یک واحد پول فیات برابر است. به طور مثال، ارز دای (DAI) یک استیبل‌کوین است که با دلار پگ شده است. بنابراین همواره قیمت یک واحد دای برابر است با یک واحد دلار آمریکا. از استیبل‌کوین‌ها به عنوان ارزهای واسطه در صرافی‌هایی که واریز و برداشت پول فیات ندارند، استفاده می‌شود. از معروف‌ترین استیبل‌کوین‌‌ها، می‌توان به تتر USDT اشاره کرد.

Staking | سهام گذاری

استیکینگ یا استیک ارز دیجیتال مانند سپرده‌گذاری در بانک است. در این روش، سرمایه‌گذار در ازای سپرده‌گذاری ارز دیجیتال در استخرهای نقدینگی، سود استیک دریافت می‌کند. در شرایط صعودی بودن بازار ارز‌دیجیتال، این روش می‌تواند سود سرمایه‌گذار را افزایش دهد.

Stop limit | حد ضرر

حد ضرر نقطه‌ای است که توسط تریدر و به منظور جلوگیری از ضررهای بیشتر تعیین می‌شود. حد ضرر برای هر تریدر در هر پوزیشن متفاوت است. معمولاً تریدر پس از انجام تحلیل‌ها، حدی را با در نظر گرفتن این نکته تعیین می‌کند که اگر قیمت به آن سطح برسد، نشان‌دهنده‌ی این است که پیش‌بینی نادرست بوده و برای جلوگیری از ضررهای بیشتر، پوزیشن بسته شود. تعیین حد ضرر، یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها در مدیریت ریسک است که به آن "Stop Loss" نیز گفته می‌شود.


T


Technical Analysis | تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال از مهم‌ترین ابزار برای کسب سود در ترید و سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال است. با آموزش تحلیل تکنیکال، شما در واقع قوانین جهانی ترید را فرا می‌گیرید و می‌توانید سود خود را افزایش دهید.

مطالعه مقاله تفاوت تحلیل تکنیکال و فاندامنتال پیشنهاد میشود.

Test Net | شبکه آزمایشی

تست‌نت یا شبکه‌ی آزمایشی، یک شبکه‌ی بلاکچین است که پیش از شبکه‌ی اصلی، به صورت آزمایشی و برای آزمون و خطا راه‌اندازی می‌شود.

Token | توکن

به ارزهای دیجیتال کاربردی درون یک اپلیکیشن یا پلتفرم خاص توکن می‌گویند. توکن‌ها برخلاف کوین‌ها، در کل اکوسیستم شبکه‌ی بلاکچین نقشی ندارند و فقط داخل پلتفرم خود به کار می‌روند. 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: تفاوت توکن و کوین

Token burning | توکن‌سوزی

توکن‌سوزی (به انگلیسی: Token burning) به فرایند ارسال عمدی، حجمی از ارزهای دیجیتال به آدرس یک کیف پول غیر قابل استفاده یا مرده گفته می‌شود. توکن‌سوزی با هدف حذف حجمی از یک ارز دیجیتال از گردش و بالا رفتن قیمت آن انجام می‌شود.

Tokenomics | توکنومیک

توکنومیک یا اقتصاد توکنی، به معنای ویژگی‌های عرضه و تقاضای یک توکن و شامل توزیع ارز میان دارندگان و تیم توسعه‌ی ارز است. بررسی توکنومیک یک ارز دیجیتال، از مهم‌ترین معیار‌ها در تحلیل فاندامنتال به شمار می‌آید. 

Token Swap | تبدیل ارز دیجیتال

توکن‌سواپ به فرایند تبدیل مستقیم یک ارز به ارز دیگر در صرافی غیرمتمرکز، گفته می‌شود.

Transaction | تراکنش

به انجام فرایند داخل شبکه بلاکچین، تراکنش گفته می‌شود. تراکنش می‌تواند شامل خرید و فروش ارز دیجیتال، انتقال ارز دیجیتال، ثبت داده‌های پزشکی، مینت nft یا اجرای یک قرارداد هوشمند و ... باشد.

Transaction Fee | کارمزد تراکنش

به کارمزد انجام فرایند در شبکه‌ی بلاکچین، کارمزد تراکنش گفته می‌شود که معمولاً با ارز بومی یک پلتفرم پرداخت می‌شود و به اعتبارسنجان شبکه تعلق می‌گیرد.

Total Supply | عرضه کل

عرضه‌ی کل، مقدار کل ارز دیجیتال عرضه شده در یک پروژه است. 

TVL | ارزش کل قفل شده

TVL مخفف عبارت انگلیسی "Total Value Locked" به معنای «ارزش کل قفل شده»، به تمام دارایی‌های قفل شده در پروژه‌های DeFi اشاره دارد. TVL شامل تمام کوین‌های استیک شده در تمام عملکردهایی است که پروتکل‌های DeFi ارائه می‌دهند، از جمله استخرهای نقدینگی و پلتفرم وام‌دهی.


W


Wallet | کیف پول

کیف پول ارز دیجیتال فضایی برای ذخیره‌ی ارز دیجیتال خریداری شده به روش اسپات است و به سه نوع نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و کاغذی تقسیم می‌شود.

Web3 | وب 3

وب 3 نسل سوم اینترنت در آینده است که در آن وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها، همانند انسان، قادر خواهند بود اطلاعات را به روشی هوشمندانه، از طریق فناوری‌هایی مانند ماشین لرنینگ (Machine Learning) و بیگ دیتا (Big Data) پردازش کنند.

Whale | نهنگ

نهنگ‌های یک ارز دیجیتال خاص، به آن دسته از آدرس‌های کیف پول اشاره دارد که حجم زیادی از ارزهای دیجیتال در آن‌ها ذخیره شده است. نهنگ‌های یک ارز قدرت دستکاری قیمت به وسیله‌ی ترید تهاجمی را دارند. اگر بیش از 50 درصد یک ارز دیجیتال در 10 کیف پول نهنگ ذخیره شده باشد، سرمایه‌گذاری در آن ارز دربردارنده‌ی ریسک بالا بوده و توصیه نمی‌شود.

Whitelist | وایت لیست

وایت لیست به لیستی اشاره دارد که آدرس کیف پول‌های سرمایه‌گذاران اولیه را دربردارد. معمولاً وقتی سرمایه‌گذاری وایت لیستی می‌شود، از مزایای بعدی پروژه مانند ایردراپ بهره‌مند می‌شود.

White Paper | وایت پیپر

وایت پیپر سندی است که توسط تیم توسعه منتشر شده و در وبسایت اصلی پروژه قرار می‌گیرد. وایت لیست به زبان انگلیسی نوشته می‌شود و حاوی اطلاعات مهمی مانند توکنومیک، نقشه‌ی راه و اهداف پروژه است. سرمایه‌گذاران با مطالعه‌ی وایت‌لیست یک پروژه در ارز دیجیتال، می‌توانند پی به کاربرد این پروژه ببرند. در نتیجه، وایت‌پیپر مورد مهمی در تحلیل فاندامنتال، پیش از تصمیم به سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.

نتیجه گیری

در ابتدا، این همه اصطلاح در مورد ارزهای دیجیتال مخصوصاً برای کاربر فارسی زبان، ممکن است مقداری گیج کننده باشد. اما اکنون شما بخش بزرگی از آنها را می شناسید، پس می‌توانید بیشتر حس SAFU داشته باشید! یادتون نره در مورد FUDها DYOR خودتون رو انجام بدید! کورکورانه FOMO نکنید، اون هم روی کوین یا توکنی که به ATH خودش رسیده! و در آخر اینکه به HODL و BUIDL ادامه بدین! این‌ها تنها چیزهایی هستند که جامعه‌ی ارز دیجیتال را سر پا نگه می‌دارند.

به دلیل رشد بی‌وقفه‌ی دنیای کریپتوکارنسی، این مقاله به صورت مرتب به‌روز رسانی می‌شود. شما می‌توانید با کلید ترکیبی Ctrl+f و تایپ اصطلاح مورد نظر خود، آن را در واژه‌نامه جستجو کنید.

ما تلاش کردیم تمام لغات مورد نیاز را در این مقاله معرفی کنیم. اما این بار شما برای ما بنویسید. آیا با اصطلاحات مهم در ارزهای دیجیتال آشنا شدید؟ چه اصطلاح دیگری برای شما ناآشناست و پیشنهاد می‌دهید به واژه‌نامه اضافه شود؟

در ضمن، شما می‌توانید جهت مطالعه‌ی سایر مطالب آموزشی به صفحه آموزش ارز دیجیتال رایگان دنیای ترید هم سر بزنید.

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


2 دیدگاه

    • comments

      Abdulghafoor Jahed
      ، 24 آبان 1400

      سلام ممنون . ببخشید این بلاک چین کجاست منظورم سرور داره محل نگهداریش کجاس؟

    • comments

      کارشناس وبسایت دنیای ترید ، 25 آبان 1400

      سلام دوست عزیز؛ برای پاسخ به این سؤال لازم است با مفهوم نود آشنا باشید و اطلاعات خود را نسبت به این سرورها تکمیل نمایید. پیشنهاد ما برای این امر مطالعه مقاله "بلاکچین چیست" است؛ در این مقاله اطلاعات کافی در خصوص نود گفته شده است. لینک این محتوا در ادامه جهت آسودگی شما گذاشته خواهد شد. https://donyaye-trade.com/article/blockchain