دیفای چیست؟ معرفی کامل DeFi یا امور مالی غیرمتمرکز
ارز دیجیتال

دیفای چیست؟ معرفی کامل DeFi یا امور مالی غیرمتمرکز

چرا همه جا سخن از دیفای و توکن دیفای است؟ اگر شما یکی از طرفداران پر و پا قرص ارز دیجیتال و بازارهای مالی باشید، حتماً تاکنون چشمتان به واژه "امور مالی غیرمتمرکز" یا "DeFi" خورده است. این شبکه پر رونق همتا به همتا در حال پیشرفت پرشتاب بوده و توکن‌های آن نیز در حال تبدیل شدن به توکن‌های ثابت در پورتفوی ارزهای دیجیتال سرمایه‌داران است.

به گزارش سایت defipulse.com که نظارت دقیقی بر صنعت دیفای دارد، پروژه‌های مختلف DeFi با گردش مالی بالغ بر 14.36 میلیارد دلار، به سرعت در حال توسعه هستند. پروژه‌های DeFi عمدتاً در شبکه‌های بلاک چین، مانند اتریوم و زنجیره هوشمند بایننس ایجاد و اجرا می‌شوند. این روزها، جامعه سرمایه‌گذاران، از سرمایه‌گذار خرد گرفته تا کلان، جذب این شبکه شده‌اند. اما چرا؟ امور مالی غیرمتمرکز دقیقاً چیست؟ و چه چیزی DeFi را از سایر بخش‌های ارز دیجیتال متفاوت می‌کند؟

در این مطلب از دنیای ترید به تعریف دقیق امور مالی غیر متمرکز یا DeFi می‌پردازیم.

دیفای چیست؟

دیفای مخفف عبارت “decentralized finance” یا امور مالی غیرمتمرکز است. عبارتی کلی که اشاره به اپلیکیشن‌های اتریومی و بلاکچینی دارد، برنامه‌هایی که به قصد از میان برداشتن واسطه‌های مالی پا به عرصه‌ی ارز دیجیتال گذاشته‌اند.

در دنیای مالی که به‌طور فزاینده‌ای در حال دیجیتالی شدن است، تمرکز DeFi بر روی تسهیل تراکنش‌های همتا به همتا برای سرمایه‌گذاران است. پلتفرم‌های DeFi با بهره‌گیری از کارایی و قدرت قراردادهای هوشمند، فضای مناسبی را برای وام‌دهی، وام‌گیری، تجارت، پس‌انداز و کسب سود ایجاد می‌کنند و در این فضا، خبری از سلسله مراتب اداری و کاغذبازی‌های مرسوم نیست.

 

دیفای شبکه غیرمتمرکزی است که در آن واسطه‌ای میان دو طرف معامله وجود ندارد و معاملات به اصطلاح همتا به همتا هستند. در این شبکه نیازی به احراز هویت نیست و کارمزد تراکنش بسیار پایین است.

 

 

گسترش دیفای بر روی شبکه اتریوم

اکثر برنامه‌های «DeFi» بر روی دومین پلتفرم بزرگ ارز دیجیتال در جهان، یعنی اتریوم راه‌اندازی شده‌اند، زیرا در مواردی غیر از تراکنش‌های ساده، استفاده از صنعت دیفای برای انواع مختلف امور مالی غیرمتمرکز سهل‌تر و مقرون به صرفه‌تر از استفاده از اپلیکیشن‌های متمرکز است.

گسترش دیفای بر روی شبکه اتریوم

یکی از علت‌های گسترش برنامه‌های دیفای بر روی پلتفرم اتریوم، امنیت بالای این شبکه است که آن را تبدیل به محیط مناسبی برای ایجاد قراردادهای هوشمند می‌کند. پلتفرم‌های دیگری مانند اسمارت چین بایننس نیز امکان دسترسی به قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کنند، ولی به اندازه اتریوم امن نیستند.

در حال حاضر، ده‌ها برنامه DeFi بر مبنای قراردادهای هوشمند، بر روی شبکه اتریوم فعالیت می‌کنند. همچنین اتریوم 2.0 می‌تواند با رفع مشکلات مقیاس‌پذیری این شبکه، به گسترش این برنامه‌ها کمک کند.

اهداف شبکه دیفای چیست؟

در حال حاضر، سیستم مالی سنتی با چالش‌های متعددی، از جمله حضور بیش از حد واسطه‌ها، عدم پاسخگویی، نقدینگی ضعیف، تأثیر شدید عوامل خارجی و نابرابری مواجه است.

راه‌حل‌های DeFi خدمات مالی اساسی را با هزینه‌ای مقرون به صرفه به کاربران ارائه می‌دهند. این راه‌حل‌ها با مجموعه‌ای از ابزارهای فناورانه و نوآورانه سفارشی، تغییرناپذیر، شفاف و مقیاس‌پذیر، بسیار مفید و کاربردی به نظر می‌رسند.

قراردادهای هوشمند به صورت دیجیتالی بر روی فناوری بلاک چین پردازش می‌شوند، بنابراین در دیفای از کاغذبازی و انتظار خبری نیست. تراکنش‌ها به سرعت در جریان هستند.

اهداف شبکه‌ی دیفای همگی در یک راستا هستند: ساده کردن تجارت در فضای مجازی.

اگر بخواهیم این اهداف را دسته‌بندی کنیم. به سه هدف عمده می‌رسیم که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: کدام ارز دیجیتال آینده بهتری دارد

هدف اول شبکه دیفای : برداشتن واسطه

وقتی با کارت اعتباری هزینه یک فنجان قهوه را در یک کافه پرداخت می‌کنید، یک مؤسسه‌ی مالی بین شما و کسب‌وکار قرار می‌گیرد و کنترل تراکنش و اختیار توقف یا ثبت آن را در اختیار دارد.

خرید مستقیم، تنها نوع معامله یا قراردادی نیست که توسط شرکت‌های بزرگ نظارت می‌شود. برنامه‌های مالی متعدد مانند وام، بیمه، تأمین مالی پروژه، اوراق مشتقه، شرط بندی و موارد دیگر نیز تحت کنترل این شرکت‌ها هستند. بنابراین می‌توان گفت، حذف واسطه‌ها از انواع تراکنش‌ها یکی از مزایای اصلی دیفای به شمار می‌رود.

برداشتن واسطه در شبکه دیفای- defi

خودکارسازی فرآیند قرارداد در بلاکچین، نیاز به واسطه‌های انسانی را برای انجام تراکنش و توافقات فی‌مابین از بین می‌برد. تنها با ایجاد یک قرارداد می‌توان یک تراکنش را انجام داد.

به عنوان مثال: فرض کنید کاربری می‌خواهد سه‌شنبه آینده برای یکی از دوستانش واریز وجه انجام دهد، اما تنها در صورتی که دما طبق گزارش سایت weather.com به بالای 40 درجه سانتیگراد برسد! چنین قوانینی را می‌توان در یک قرارداد هوشمند نوشت. این قرارداد طبق درخواست کاربر نوشته می‌شود و پس از نوشته شدن، نمی‌توان اجرای این قرارداد را متوقف کرد. در صورت مهیا شدن شرایط قرارداد، اجرا می‌شود.

هدف دوم شبکه دیفای: افزایش سرعت

یکی از ثمرات مستقیم حذف واسطه‌ها، کاهش زمان انتظار برای تکمیل تراکنش و یا به عبارتی، افزایش سرعت تراکنش است. DeFi این رسالت را بدرستی انجام می‌دهد. از دیگر ثمرات حذف واسطه، کاهش کارمزد تراکنش‌هاست.

هدف سوم شبکه دیفای: ایجاد فرصت برابر

بسیاری از فرصت‌های مالی که اکنون از طریق پلتفرم‌های DeFi ارائه می‌شوند، سابق بر این، تنها مختص مؤسسات مالی بزرگ مانند صندوق‌ها و بانک‌ها بودند. DeFi شکاف میان فرد و الیگارشی مالی را از بین می‌برد.

اجزا و خدمات مختلف صنعت دیفای چیست؟

امور مالی غیرمتمرکز از ابزارها و اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر یک به نوعی، سودآور بوده و گزینه‌های مناسبی برای کسب در‌آمد در کوتاه مدت و بلند مدت به شمار می‌آیند. در ادامه به ابزارها و خدمات مختلف این صنعت و نحوه کسب درآمد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

کیف پول دیفای 

یکی از ابزارهای ارزشمند امور مالی غیرمتمرکز، کیف پول‌های غیرمتمرکز است که به عنوان مکانیزم ذخیره‌سازی ایمن برای نگهداری کوین‌ و توکن‌های شبکه‌ی دیفای عمل می‌کنند. معامله‌گران می‌توانند با استفاده از کلیدهای خصوصی خود، به آن دسترسی داشته باشند و تمامی کیف پول‌های خود را در یک کیف پول ادغام کنند.

کیف پول DeFi

نسخه‌های مختلف کیف پول‌های DeFi به دو حالت نسخه تحت وب و اپلیکیشن موبایل موجود هستند. کیف پول‌هایی مانند کیف پول متاماسک و کیف پول تراست والت نمونه‌هایی از این کیف پول‌ها هستند.

قرارداد هوشمند DeFi

قراردادهای هوشمند با خودکارسازی تمام عملیات، ستون فقرات یک برنامه DeFi را تشکیل می دهند. قراردادهای هوشمند به شدت رمزگذاری شده‌اند و تنها زمانی عمل می‌کنند که برخی از شرایط و ضوابط اساسی به درستی برآورده شوند. قراردادهای هوشمند باید مرتباً توسط متخصصان مورد بازرسی قرار گیرند تا از سلامت خوبی برخوردار باشند.

اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز Dapp

اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز یا Dapp‌ها قدرت بیشتری در دسترس کاربران قرار می‌دهند و نه تنها از امنیت بیشتری برخوردار هستند، بلکه از بروز خرابی در اکثر سیستم‌های متمرکز نیز جلوگیری می‌کنند. این اپلیکیشن‌ها می‌توانند اپ‌های بازی برای کسب درآمد یا صرافی‌های غیرمتمرکز باشند.

مقایسه اپلیکیشن های غیر متمرکز با اپلیکیشن های عادیبرخی از نمونه‌های اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز شبکه دیفای (DApps) عبارتند از: صرافی سوشی سواپ (SushiSwap)، وبسایت محبوب سوسیوس دات کام (Socios.com)، راریبل (Rarible) و کرو (Curve).

معاملات مشتقه دیفای

معاملات مشتقه در صنعت دیفای، شامل قراردادهای آتی، معاملات آپشن و توکن سوآپ است. معاملات مشتقه را می‌توان با انجام معاملات همتا به همتا میان کاربران مختلف به انجام رساند.

سیستم قرعه کشی DeFi

شرکت کنندگان می‌توانند با سرمایه‌گذاری در برنامه‌های پیشرو دیفای، سودهای سالمی به دست آورند و جوایز منظمی را در قالب نرخ بهره دریافت کنند. این قرعه‌کشی قابل دستکاری نیست. هیچ کس کنترل کاملی بر کل سرمایه ادغام شده نخواهد داشت و 100% تمرکززدایی تضمین شده است.

تسهیلات غیرمتمرکز بانکداری ارز دیجیتال

کاربران دیفای می‌توانند کارهایی مانند ادغام چند کیف پول ارز دیجیتال، سپرده گذاری وجوه در پلتفرم‌های مختلف و همچنین مشاهده سابقه تراکنش‌های خود را در صنعت دیفای انجام دهند.

صرافی غیرمتمرکز DeFi

یک صرافی غیرمتمرکز نه تنها احراز هویت ندارد، بلکه سطح کارمز تراکنش در آن بسیار پایین است. در این صرافی‌های غیرمتمرکز، استخرهای نقدینگی جایگزین سفارشات معمولی موجود در صرافی‌های شده است.

معمولاً می‌توان با سپرده‌گذاری توکن بومی این صرافی‌ها در استخرهای نقدینگی غیرمتمرکز سودهای بالایی به دست آورد. برخی از نمونه‌های صرافی غیرمتمرکز عبارتند از صرافی پنکیک سواپ (panckakeswap) که روی بایننس اسمارت چین اجرا شده و صرافی یونی سوآپ (Uniswap) و کرو (Curve) که در شبکه اتریوم فعالیت می‌کنند.

چگونه از امور مالی غیرمتمرکز کسب درآمد کنیم؟

همانطور که گفته شد، دیفای با هدف بهبود فضای ارز دیجیتال و سهولت امور مالی پا به عرصه گذاشته است. اما چگونه می‌توان از اجزای مختلف این صنعت کسب درآمد کرد؟

کسب درآمد از دیفای

برای کسب درآمد از توکن‌های دیفای، از دو طریق می‌توان وارد عمل شد:

  • خرید توکن و مدیریت آن در پورتفو (خرید و فروش، مارجین تریدینگ)
  • استخراج نقدینگی با خرید و سپرده‌گذاری (Staking) توکن دیفای به مدت معین.

روش اول یک روش فعال و روش دوم، منفعل است. بنابراین اگر شما یک سرمایه‌گذار کارآزموده هستید، روش نخست برای شما بهتر است. زیرا با این روش می توانید سود بهتری از بازار ارز دیجیتال کسب کنید.

اگر معامله‌گر کارآزموده‌ای نیستید، شاید بهتر باشد گزینه دوم را انتخاب کنید. به این روش استخراج نقدینگی نیز می‌گویند. در این روش، شما پس از خریداری توکن دیفای، آن را در یک استخر نقدینگی سپرده‌گذاری کرده و به طور همزمان، از رشد قیمت توکن و سود سپرده‌گذاری بهره‌مند شوید.

یکی از عمده معایب این روش این است که با سپرده‌گذاری، توکن قفل می‌شود و شما دیگر قادر نخواهید بود کاری با آن انجام دهید.

سود سپرده‌گذاری از توکنی به توکن دیگر، از سه درصد تا 55 درصد سرمایه قفل شده متفاوت است.

پیشنهاد ما به شما این است که با صرف مقداری وقت و هزینه، تبدیل به یک معامله‌گر کارآزموده شوید و سودهای بازار دیفای را درو کنید!

مزایای امور مالی غیر متمرکز (DeFi) در مقایسه با امور مالی متمرکز (CeFi) چیست؟

مقایسهdefi و cefi

امور مالی غیرمتمرکز مزایای بسیاری نسبت به امور مالی متمرکز دارد. بازدهی بالا، کارمزد تراکنش پایین، بی واسطه‌گی، ارائه فرصت‌های برابر و … تمامی این‌ها عواملی هستند که موجب جذب سرمایه‌گذاران به سوی این صنعت می‌شوند. در زیر به اختصار به هر یک می‌پردازیم.

عدم امکان تحریم و بلوکه شدن وجوه

از آنجایی که قراردادهای هوشمند 100٪ خودکار هستند، می‌توانید بدون نگرانی از بروز اختلاف و درگیری، در یک پروژه سود ده سهیم شوید. تنها کاری که باید انجام دهید، شناسایی و دنبال کردن پروژه‌های آینده دار است.

صرافی‌های غیرمتمرکز احراز هویت ندارند. شبکه‌های غیرمتمرکز تحریم و بلوکه کردن حساب یا پول ندارند.

کارمزد پایین و سرعت بالای تراکنش

در شبکه دیفای، کارمزد تراکنش پایین بوده و وجوه را می توان به سرعت منتقل کرد؛ زیرا هیچ شخص ثالثی در این پلتفرم دخالت ندارد. این امر باعث بهبود تجربه کاربری می‌شود.

از کجا توکن دیفای بخریم؟

شما می‌توانید از صرافی‌های ارز دیجیتال اقدام به خرید توکن‌های دیفای کنید. از آنجایی که کشور ایران در بیشتر صرافی‌های ارز دیجیتال تحریم است، در صرافی‌هایی حساب باز کنید که واریز و برداشت برای افراد مقیم ایران محدود یا ممنوع نباشد. بهترین گزینه صرافی‌های غیرمتمرکز مانند پنکیک سواپ و یونی سواپ است.

همچنین در صورت داشتن کیف پول غیرمتمرکز، مانند کیف پول مای اتر ولت و متاماسک می‌توانید مستقیماً از کیف پولتان اقدام به خریداری ارز دیجیتال کنید.

جهت آشنایی با صرافی مناسب ایرانیان مقاله بهترین صرافی خارجی برای ایرانیان را مطالعه کنید.

و اما سخن پایانی

قطعاً در سال‌های آینده، توسعه‌ی امور مالی غیرمتمرکز شتاب بیشتری خواهد گرفت. سرعت این روند بستگی زیادی به قوانین تصویب شده و پذیرش برنامه‌های مالی جدید توسط کاربران دیفای دارد.

صنعت امور مالی غیرمتمرکز یا DeFi روش هوشمندانه‌تری برای کسب درآمد به کاربران پیشنهاد می‌دهد تا با حذف واسطه، پول خود را مدیریت کرده و به ثروت آفرینی بپردازند. این یک افزونه خوشایند است که به تازگی به سیستم مالی جهانی افزوده شده است. کاربران از این صنعت استقبال خوبی کرده‌اند؛ زیرا آن را نسبت به سایر امور مالی شفاف‌تر و انعطاف‌پذیرتر یافته‌اند.

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه