قیمت ترون (امروز)؛ معرفی، تحلیل، آینده و تاریخچه TRX
ارز دیجیتال

قیمت ترون (امروز)؛ معرفی، تحلیل، آینده و تاریخچه TRX

ترون نام یک بلاکچین و ارز دیجیتال اصلی آن است. شناخت شبکه‌ی tron و کاربردهای آن، مهم‌ترین راه برای انتقال وجه با کارمزد کم و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های پربازده است؛ زیرا یکی از پررشدترین بلاکچین عمومی و یکی از بهترین شبکه‌های انتقال ارز دیجیتال به شمار می‌آید. با ما همراه باشید تا با بلاکچین ترون، ارز دیجیتال tron، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در trx، تحلیل فاندامنتال و تکنیکال ترون، آخرین قیمت و تمام نکاتی که لازم دارید، به‌طور خلاصه و یکجا آشنا شوید.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: نحوه انتقال ارز دیجیتال

این مطلب از دو بخش تشکیل یافته: بخش اول مربوط به ارز دیجیتال و بخش دوم مربوط به شبکه‌ی بلاکچین ترون است.

 

 

اولین مطلبی که باید در مورد ترون بدانید!

نسخه فعلی اینترنت تحت سلطه‌ی چند شرکت متمرکز است. شرکت‌هایی مانند گوگل، متا (فیس‌بوک سابق)، آمازون و ... مالکان اینترنت هستند و کنترل جریان بزرگی از داده‌ها را در اختیار دارند. داده‌هایی که مردم سراسر جهان تولید می‌کنند به رایگان و یا با هزینه‌ی اندک، به دست این شرکت‌ها می‌رسد. این غول‌های عظیم اینترنتی با پردازش این داده‌ها به ثروت‌های عظیمی دست پیدا کرده‌اند. در حالی‌که تولیدکنندگان اصلی داده‌ها مطمئن نیستند که چرا، چگونه و در راه رسیدن به چه هدفی از داده‌هایشان استفاده می‌شود.

این همان مشکلی است که شبکه‌ی tron قصد دارد با ایجاد یک اینترنت غیرمتمرکز حل کند؛ اینترنتی که تحت نظارت و کنترل تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان قرار دارد.

 

ارز دیجیتال ترون چیست؟

ارز دیجیتال ترون (Tron)، با علامت اختصاری trx، یک دارایی دیجیتال و ارز بومی بلاکچین tron است. رمز‌ارز trx ابتدا در شبکه‌ی اتریوم راه‌اندازی شد، سپس با راه‌اندازی شبکه‌ی ترون، به شبکه‌ی ترون منتقل و به‌عنوان ارز بومی و حاکمیتی این شبکه شناخته شد. در حال حاضر، نسخه‌های مختلف این رمز ارز در شبکه‌های ترون (TRC-20) و بایننس‌اسمارت‌چین (BEP-20) موجود است.

جدول مشخصات عمومی ارز ترون (TRX)

🌐 نام انگلیسی

TRON

📌 علامت اختصاری

TRX

📝 استاندارد 

TRC-20 (استاندارد شبکه‌ی ترون)

BEP-20 (استاندارد شبکه BSC)

📍 عرضه کل 

92,236,733,502 واحد TRX

📍 عرضه در گردش

92,236,447,737 واحد TRX

📁 دسته بندی ارز

حاکمیتی

وبسایت رسمی

https://tron.network/

تلگرام تلگرام 

https://t.me/tronnetworkEN

توییتر توییتر

https://twitter.com/trondao

کاوشگر

ترون اسکن

BSC اسکن

ترون کوین، ارز اصلی، کاربردی و حاکمیتی بلاکچین Tron است که برای موارد زیر استفاده می‌شود:

  1. پرداخت کارمزد تراکنش،
  2. سپرده‌گذاری و دریافت سود استیکینگ،
  3. رأی‌دهی در تصمیمات اصلی.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: بیت کوین چیست؟

 

آیا می‌دانید؟

✔️ در حال حاضر تنها راه خرید ارز TRON، روش کریپتو به کریپتو است. یعنی شما می‌توانید با تتر یا هر استیبل کوین دیگری، TRX را خریداری کنید. امکان خرید این رمز ارز با پول فیات، مانند دلار، پوند، یورو و غیره، حتی در صرافی‌های بزرگ وجود ندارد.

✔️ تنها راهی کسب درآمد با ارز Tron بدون ترید کردن، شرکت در بازی‌های شبکه‌ی ترون است. شما می‌توانید با شرکت در اپلیکیشن‌های بازی برای درآمد در این شبکه‌ کسب درآمد کنید.

 

تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال ترون

رمز ارز TRX به عنوان یک ارز آینده‌دار شناخته می‌شود. همانطور که می‌دانید، یکی از اصلی‌ترین نکات هنگام خرید یک کوین، توجه به اهداف بلاکچین آن است. چرا که اهداف یک شبکه نقش مهمی در آینده‌ی ارز دارد.

با بررسی گردش مالی در بلاکچین، اهداف، ویژگی‌ها و همچنین دامیننس ارز دیجیتال tron، آینده‌ی خوبی برای این ارز پیشنهاد می‌شود. در ادامه، این موارد بیشتر بررسی می‌شوند.

بررسی گردش مالی بلاک‌چین ترون

تیم پشتیبانی شبکه‌ی Tron، توانسته با افزایش مقیاس‌پذیری این شبکه، قابلیت پذیرش طیف وسیعی از برنامه‌ها و پروژه‌های غیرمتمرکز (Dapps) را در بستر ترون اضافه کند. اما در حال حاضر، به استناد داده‌های سایت دیفای لاما، فقط 10 برنامه‌ی غیرمتمرکز فعال در این شبکه وجود دارد. با این‌حال، این بلاکچین با 5.2 میلیارد دلار ارزش کل قفل‌شده (TVL)، سومین شبکه‌ی بزرگ دیفای به‌شمار می‌آید.

مطالعه‌ی این مطلب پیشنهاد می‌شود: دیفای (defi) چیست؟

مقایسه گردش مالی در بلاکچین ترون در مقایسه با اتریوم و BSCمنبع : سایت دیفای لاما- تاریخ 11/7/2022

با توجه به تصویر بالا، در مقایسه با TVL اتریوم (31.28 میلیارد) و TVL بایننس‌اسمارت‌چین (5.82 میلیارد)، بلاکچین ترون، با فاصله‌ی زیادی با بلاکچین اتریوم، در رقابت تنگاتنگ با بایننس‌اسمارت‌چین قرار دارد. حجم معاملات 24 ساعته‌‌ی Tron (24.04 میلیون)، در مقایسه با حجم معاملات 24 ساعته‌ی بایننس‌اسمارت‌چین (358.4 میلیون)، بسیار پایین است. این عامل به همراه افت 20 درصدی (1 میلیارد دلار) TVL نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، ممکن است در برخورد نخست، نشان‌دهنده‌ی رکود در این بلاکچین باشد؛ اما در مقایسه با خروج سرمایه‌ی 58 درصدی (9 میلیارد دلار) از بایننس‌اسمارت‌چین، عملکرد ترون بهتر ارزیابی می‌شود.

شایان ذکر است که این بلاکچین توانسته با فاصله‌ی زیادی، از دو شبکه‌ی مشهور پالیگان و سولانا پیشی بگیرد. 

بررسی دامیننس ترون

نمودار دامیننس ترون (trx dominance) نشان‌دهنده‌ی میزان تسلط Tron بر کل بازار ارز دیجیتال است. در ژانویه‌ی 2018، دامیننس TRON به بالاترین حد خود، یعنی 3 درصد رسید. پس از آن، در طی این سال‌ها، با راه‌اندازی سایر بلاکچین‌های قرارداد هوشمند، دامیننس TRX رو به کاهش گذاشت.

نمودار دامیننس ترون

در حال حاضر، مقدار دامیننس ترون به 0.57 درصد رسیده و از دید کوتاه‌مدت، در یک کانال صعودی با شیب ملایم حرکت می‌کند. همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، سطح مقاومت کلیدی 0.57 درصد، شکسته و تبدیل به سطح حمایت شده است. این نمودار نشان می‌دهد که از ابتدای سال 2021، دامیننس TRON در حال افزایش و ساختن سقف‌های جدید است. این افزایش یکی از سیگنال‌های مثبت و نشان‌دهنده‌ی افزایش محبوبیت و قیمت ارز TRX است و اگر در سطح فاندامنتال اخبار منفی در مورد این شبکه یا ارز بومی آن، trx به‌وجود نیاید، شاهد رشد قیمت خواهیم بود.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: دوج کوین چیست؟

چرا ارز ترون ارزان است؟

قیمت رمز ارز ترون بسیار پایین است؛ برای مشاهده‌ی قیمت لحظه‌ای این رمز ارز به نمودار ابتدای صفحه مراجعه فرمایید. یکی از علت‌های ارزان بودن آن، عرضه در گردش بالاست. به بیان ساده، هرچه عرضه در گردش بیشتر باشد، قیمت کمتر خواهد بود.

از دیگر دلایل پایین بودن قیمت ارز ترون، ثبات آن است و این موضوع می‌تواند دلیلی برای صعود آتی قیمت tron باشد. توسعه‌دهندگان TRX از زمان اولین دوره‌ی صعودی آن در سال 2018، شروع به کار بر روی ثبات آن کردند.

ارز TRX به عنوان یک آلتکوین، در حال تثبیت است و با ادامه رشد و جذب پذیرندگان و حامیان بیشتر، قطعاً پایین بودن قیمت آن، برای مدت طولانی ادامه نخواهد یافت. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که قیمت Tron احتمالاً در آینده دوباره افزایش خواهد یافت. 

آیا قیمت ترون رشد خواهد کرد؟

در حال حاضر، ارز دیجیتال TRON در بین 15 ارز برتر از نظر ارزش بازار رتبه‌بندی شده است و در دنیای سرگرمی بسیار محبوب است. کارشناسان ارز دیجیتال پیش‌بینی می‌کنند که قیمت tron تا پایان سال 2022 و پس از آن افزایش خواهد یافت و تا یک دلار رشد خواهد کرد. از علت‌های احتمالی رشد قیمت ارز TRON می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. محبوبیت تراکنش‌های TRC-20 به علت سرعت بالا و کارمزد پایین که موجب می‌شود تراکنش‌های شبکه‌ی ترون (TRC-20) از تراکنش‌های شبکه‌ی اتریوم (ERC-20) پیشی بگیرد.
  2. رشد پذیرش برنامه‌های غیرمتمرکز.

با این‌حال، توجه داشته باشید رشد قیمت رمز ارز TRON تابعی از رشد کلی بازار ارز دیجیتال و بخصوص رشد قیمت بیت کوین است. اگر شرایط کلی ارزهای دیجیتال ریزشی باشد، قطعاً این ارز از ریزش در امان نخواهد ماند.

آیا ارز دیجیتال tron ارزش خرید دارد؟

سرمایه گذاری در ارز TRX، مانند هر ارز دیجیتال دیگر، سود فوری را تضمین نمی‌کند. با این حال، برخی پیش‌بینی کرده‌اند که تا سال 2025، ممکن است قیمت TRX به 0.20 دلار برسد. اما در پاسخ به این سؤال که آیا ترون ارزی است که ارزش افزودن به سبد ارز دیجیتال شما در سال جاری را دارد یا خیر، باید بگوییم موفقیت سرمایه‌گذاری در این ارز به پیدا کردن زمان مناسب برای ورود و تشخیص زمان درست خروج  بستگی دارد. اما به‌طور کلی، پیش‌بینی‌ها برای افزایش قیمت TRON تا حد زیادی مثبت است.

آیا ارز ترون سرمایه‌گذاری مناسبی برای 2022 است؟

ارز trx هنوز در مرحله‌ی ظرفیت‌سازی است و ممکن است ایجاد ثبات برای این ارز، مدتی طول بکشد. اما طی سقوط صرافی ftx، هنگامی که جاستین سان مؤسس بلاکچین TRON، در یک توییت اعلام کرد که این شبکه‌ برای انتقال وجه از صرافی ftx فعال است، قیمت TRX در یک روز، از 5 سنت به 2.5 دلار در صرافی ftx رسید. این امر نشان از ظرفیت‌های رشد قیمت این رمزارز در آینده دارد.

پیش‌بینی قیمت ترون برای انتهای سال 2022، رشد و رسیدن به قیمت 0.07 است.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: کاردانو چیست؟

آیا ارز ترون قانونی است؟

آیا ترون مجوز دارد؟ همانطور که می‌دانید، مهم‌ترین کاربرد ارزهای دیجیتال، تسهیل معاملات بی‌واسطه است. با استفاده از ارزهای دیجیتال، تمامی معامله‌گران سراسر جهان بدون توجه به ملیت و بدون واسطه‌ی مؤسسات مالی بین‌المللی می‌توانند در کمترین زمان و با ارزان‌ترین شیوه، ارزهای خود را به دورترین نقاط جهان انتقال دهند و معاملات خود را اجرا کنند. به همین علت، ارز دیجیتال تابع قانون بین‌المللی خاصی نیست؛ البته مواردی مانند محدودیت‌های جغرافیایی و تحریم‌های اقتصادی، صرافی‌ها را ملزم به رعایت قوانین عمومی، بخصوص قوانین مبارزه با پولشویی می‌کنند. همچنین با کلاهبرداری‌ها و رسوایی‌های اخیری که در فضای ارز دیجیتال شاهد آن بوده‌ایم، مانند سقوط لونا و شبکه‌ی ترا، هک‌های متعدد، کلاهبرداری‌های ارز دیجیتال و ... در سال‌های اخیر، ناظران بین‌المللی ارز دیجیتال را زیر نظر گرفته‌اند.

اما با رشد شبکه‌ی TRON، شاهد آغاز پذیرش قانونی ارز trx، در کشورها بوده‌ایم. در چند روز اخیر (12 اکتبر 2022)، ارزهای دیجیتال ترون، JST و USDD توسط کشور دومینیکا، جزیره‌ای واقع در کارائیب به صورت قانونی پذیرش شد. به این معنی که برای خرید یا خدمات در این کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت. کشور دومینیکا همچنین Tron را به عنوان شریک رسمی خود برای توسعه و توزیع توکن‌ هواداری این کشور، موسوم به دومینیکا کوین (DMC) برگزیده است. اما همچنان نگرانی‌های رگولاتوری در مورد این رمزارز وجود دارد؛ زیرا یک دارایی ثبت نشده است.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: فوری: چرا صرافی بایننس ترون را از لیست خارج کرد؟

خرید و فروش ارز ترون

خرید ترون به چند شیوه امکان پذیر است. اما ابتدا باید از خود بپرسید که با چه هدفی ترون خریداری می‌کنید؟ در حال حاضر، ارز دیجیتال trx، در دو استاندارد trc-20 شبکه‌ی ترون و bep-20 شبکه‌ی بایننس‌اسمارت‌چین در دسترس است. اگر قصد سرمایه‌گذاری در آن را دارید، حتماً باید نسخه‌ی trc-20 را از صرافی‌های متمرکز خریداری کنید. خرید tron نسخه‌ی bep-20 می‌تواند برای توکن‌سواپ در صرافی پنکیک‌سواپ مناسب باشد ولی برای سرمایه‌گذاری پیشنهاد نمی‌شود.

مطالعه این مطلب پیشنهادمی‌شود: استاندارد bep20 و کاربردهای آن

دو راه برای فروش ترون وجود دارد.

  1. فروش از طریق صرافی غیرمتمرکز شبکه‌ی TRON: بهترین صرافی غیرمتمرکز در ترون، سوشال سواپ (SocialSwap) است که حجم معاملات 24 ساعته‌ی آن، 5,756,715 دلار است. شما می‌توانید با اتصال کیف پول خود به این صرافی، اقدام به فروش TRX کنید.
  2. فروش از طریق صرافی‌های متمرکز. 

در ادامه، بهترین صرافی‌ها برای ایرانیان به منظور خرید و فروش ارز ترون معرفی می‌شود.

بهترین صرافی برای خرید و فروش ارز ترون

شما می‌توانید با احراز هویت در صرافی‌های ایرانی ارز ترون را خریداری کنید. اما اگر برای فروش این رمزارز دنبال یک صرافی با قیمت رقابتی و حجم معاملاتی مناسب هستید، صرافی‌های زیر بهترین گزینه‌های شما خواهند بود؛ زیرا نیاز به احراز هویت ندارند و شما با ثبت نام ساده‌ی ایمیلی می‌توانید ابتدا ارزهای خود را به این صرافی‌ها انتقال داده و سپس به فروش برسانید.

بهترین صرافی خارجی برای خرید و فروش ارز ترون (TRX)

نام صرافی

حجم معاملات 24 ساعته

صرافی کوکوین

2.8 میلیون دلار

صرافی هوبی گلوبال 4.4 میلیون دلار

در حال حاضر جفت ارز TRX/USDT برای خرید و فروش اسپات در صرافی محبوب بینگ ایکس لیست نشده است. اما این جفت ارز با حجم معاملات عالی 65 میلیون دلار در بخش پرپچوال این صرافی در دسترس است.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: آموزش فیوچرز در بینگ ایکس

 

به یاد داشته باشید

پس از خرید یا فروش ارز TRX، حتماً موجودی خود را به یک کیف پول مطمئن انتقال دهید. زیرا جای ارزهای شما در کیف پول صرافی متمرکز امن نیست.

 

💰 بهترین کیف پول‌های ترون

پس از خریداری هر ارزی از جمله ارز ترون، اگر قصد هولد طولانی مدت این ارز را دارید، حتماً آن را به کیف پول مناسب انتقال دهید؛ زیرا در صورت هک صرافی‌ها، موجودی کیف پول شما در معرض خطر قرار می‌گیرد. در ادامه، چند کیف پول مهم برای خرید و فروش TRX به شما پیشنهاد شده است.

کیف پول‌ ترون لینک

ترون لینک معتبرترین کیف پول برای خرید ارز TRON است. این کیف پول در وبسایت رسمی TRON معرفی شده است و برای نسخه‌ی ios، اندروید، ویندوز و Mac عرضه شده است.

کیف پول اتمیک والت

اگر تصمیم دارید دارایی‌های TRX خود را در یک کیف پول امن نگه دارید، می‌توانید از کیف پول اتمیک ولت استفاده کنید. رابط کاربری مناسب و امنیت، از ویژگی‌های این کیف پول است.

کیف پول تراست ولت

کیف پول تراست ولت به صرافی بایننس، یکی از بزرگترین صرافی‌های جهان، تعلق دارد. این کیف امنیت بسیار بالایی دارد و کلیدهای خصوصی شما را در خود نرم افزار ذخیره نمی‌کند. این کیف پول از ارزهای دیجیتال مختلف، مانند TRX، پشتیبانی می‌کند.

⛏ استخراج ترون | آیا TRX قابل استخراج است؟

برخلاف ارزهای دیجیتال مبتنی بر استخراج مانند بیت کوین، ارز دیجیتال TRX یک ارز از پیش‌استخراج شده است؛ به این معنی که هیچ ماینری توانایی استخراج این ارز را ندارد. از اکتبر 2021، عرضه در گردش TRX ثابت و محدود به 92 میلیارد واحد است. ترون دائو ادعا دارد، ارز ترون یک ارز غیرتورمی است. تراکنش‌های این ارز با استفاده از الگوریتم DPoS انجام می‌شود و شما نمی‌توانید آن را استخراج کنید. در نتیجه تمامی موارد مربوط به استخراج این رمزارز کلاهبرداری است.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: لیست کلاهبرداری‌های ترون


شبکه ترون چیست؟

ترون (Tron) نام یک شبکه‌ی بلاکچین غیرمتمرکز و منبع‌باز است که توسط برنامه‌نویسانی از چندین ملیت توسعه داده شده است. این بلاکچین به عنوان زیرساخت یک اینترنت غیرمتمرکز با قابلیت اجرای قرارداد هوشمند طراحی شده؛ بنابراین یک شخص یا یک موجودیت واحد، قادر به خاموش کردن آن نخواهد بود. در توصیف جاه طلبی TRON، همین بس که زیرساخت‌های لازم را برای ارائه‌ی خدمات پیچیده‌ای مانند راه‌اندازی پلتفرم‌های معاملاتی، شبکه‌های بازی غیرمتمرکز (گیم فای) و برنامه‌های کاربردی مالی غیرمتمرکز (DeFi) فراهم کرده است.

محصولات متنوعی در اکوسیستم Tron راه‌اندازی شده است. این موارد شامل بلاکچین عمومی، سازمان ترون دائو، کیف پول بلاک‌چین (Blockchain Wallet)، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApps)، سبدی از استیبل‌کوین‌ها و همچنین ارز دیجیتال TRX است که با هدف یکپارچه‌سازی اکوسیستم با یکدیگر در تعامل هستند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد اصطلاحات موجود در این مطلب، مانند بلاک‌چین عمومی، استیبل‌کوین، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و... مراجعه به فرهنگ جامع اصطلاحات ارز دیجیتال دنیای ترید پیشنهاد می‌شود.

 

💡دانستنی‌‌های بلاکچین ترون

✔️بعد از بلاکچین اتریوم و بایننس‌اسمارت‌چین، سومین بلاکچین بزرگ دیفای است.

✔️ با الگوریتم اجماع اثبات سهام نمایندگی شده (DPoS) کار می‌کند، سیستمی که بازدهی را افزایش می‌دهد و در عین حال عدم تمرکز واقعی و مقاومت در برابر سانسور را حفظ می‌کند.

✔️ با ماشین مجازی ترون کار می‌کند و ارزهای دیجیتال آن با یکی از سه استاندارد TRC-20, TRC10, TRC720 راه‌اندازی شده‌اند.

✔️بزرگترین مزیت آن، انجام تراکنش‌های پرسرعت و کم‌کارمزد است که باعث شده بسیاری از کاربران ارز دیجیتال این شبکه را به عنوان بهترین شبکه‌ی انتقال ارز دیجیتال بشناسند.

 

مؤسس ترون کیست؟

جاستین‌سان (H.E. Justin Sun) چینی، بنیانگذار شبکه‌ی TRON، یکی از بزرگترین اکوسیستم‌های بلاک‌چین DAO در جهان است.

بنیانگذار ترون+جاستین سان

موارد زیر، از مهم‌ترین نکات موجود در کارنامه‌ی کاری جاستین سان هستند:

  1. مدارک تحصیلی مرتبط با اقتصاد و غیرمرتبط با فناوری ارز دیجیتال: لیسانس تاریخ و فوق‌لیسانس اقتصاد سیاسی از دانشگاه‌های هنر پکن و پنسیلوانیا؛
  2. دو سال همکاری به عنوان مشاور ریپل در چین؛
  3. راه‌اندازی شبکه‌ی اجتماعی PEIWO در چین؛
  4. مشاور صرافی هوبی گلوبال.

 

در 21 دسامبر سال 2021، جاستین سان توسط وزارت امور خارجه‌ی گرانادا، به عنوان سفیر و نماینده‌ی دائم این کشور در سازمان تجارت جهانی (WTO) در ژنو منصوب شد و بدین ترتیب، دنیای ارز دیجیتال را ترک کرد. پس از این اعلام خداحافظی وی از TRON، نمودار این ارز به مدت 10 روز دچار ریزش شد. اما ریکاوری و بازگشت ثبات بر این بازار این ارز، نشان داد که یک رمزارز غیرمتمرکز است و برای ادامه، به شخص خاصی وابسته نیست.

 

تاریخچه بلاک چین ترون

بستر ترون و هسته‌ی مرکزی اکوسیستم آن، در سپتامبر 2017 پایه‌گذاری و در 25 ژوئن 2018 راه‌اندازی شد.

در سال 2017، در پی افزایش حجم معاملات اتریوم، زمان و کارمزد تأیید تراکنش افزایش پیدا کرد و همین موضوع باعث شد تیم ترون دست به ساخت شبکه‌ای بزند که نه تنها مقیاس‌پذیرتر از اتریوم باشد، بلکه مشکلات احتمالی در زمان افزایش حجم معاملات را نیز نداشته باشد. در نتیجه، بنیاد TRON در سنگاپور تاسیس و در دسامبر 2017 ، وایت پیپر ترون منتشر شد. یک سال پس از انتشار وایت پیپر و در پی افزایش نسبی محبوبیت این شبکه، مجموعه‌های کاوشگر بلاکچین، تست‌نت و Web Wallet نیز، در ماه مارس راه اندازی شد.

مسیر توسعه‌ی ترون

 سال

رویداد

2017 ✔️ راه‌اندازی رمزارز TRX، نسخه‌ی ERC-20 در بلاکچین اتریوم توسط جاستین سان؛

جولای 2017

✔️تأسیس بنیاد ترون در سنگاپور؛

2017

✔️جذب سرمایه‌ی 70 میلیون دلاری در عرضه‌ی اولیه‌ی کوین (ICO) توسط بنیاد TRON؛

دسامبر 2017

✔️ راه اندازی پروتکل منبع باز ترون و تبدیل توکن ترون ERC-20 به کوین TRC-20؛

مارس 2018

✔️راه‌اندازی تست‌نت TRON، کاوشگر بلاکچین و وب‌ولت؛

می 2018

✔️راه‌اندازی شبکه‌ی اصلی (Mainnet) بلاکچین TRON؛

ژوئن 2018

✔️تولید بلوک پیدایش (اولین بلوک)

✔️تبدیل به یک شبکه‌ی همتا به همتای مستقل؛

✔️تغییر وضعیت ارز دیجیتال TRX، از توکن و به کوین trc-20.

جولای 2018

✔️ خرید شرکت خدمات اشتراک فایل بیت‌تورنت (BitTorrent)؛

اکتبر 2018

✔️راه‌اندازی جعبه ابزار TVM برای توسعه‌دهندگان و ساپورت 360 درجه؛

دسامبر 2018

✔️راه‌اندازی برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapps) + دستیابی به 100 میلیون تراکنش؛

ژانویه 2019

✔️دستیابی بلاکچین TRON به 1.6 میلیارد دلار ارزش بازار، راه‌اندازی پروژه‌ی اطلس (بزرگترین DApp جهان)

مارس 2019

✔️شراکت با تتر (USDT) به منظور ارائه‌ی نسخه‌ی TRC20 تتر

جولای 2021

✔️تبدیل بنیاد به سازمان خود مختار ترون (DAO)

نوامبر 2021

✔️ تزریق 1.1 میلیارد سرمایه به پروتکل برای کمک به رشد اکوسیستم 

دسامبر 2021

✔️ترک پست مدیرعاملی جاستین سان و انتقال کنترل کامل ترون به سازمان ترون دائو

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: تتر چیست؟

بررسی مزایای شبکه‌ی ترون

شبکه‌ی TRON ویژگی‌های کاربردی و ارزشمندی دارد که باعث محبوبیت و ماندگاری این شبکه می‌شود.

موارد زیر از مزیت‌های اصلی این بلاکچین هستند:

  1. کارمزد تراکنش ناچیز،
  2. مقیاس‌پذیری بالا.

اولین مزیت شبکه ترون: کارمزد تراکنش بسیار اندک

همانطوری که پیش‌تر ذکر شد، یکی از انگیزه‌های راه‌اندازی شبکه‌ی TRON کارمزدهای بسیار زیاد دو شبکه‌ی اتریوم و بیت کوین بود. کارمزد تراکنش در شبکه‌ی اتریوم، به گس (Gas) معروف است و بسته به ترافیک شبکه متغیر است ولی گاه تا 500 هزار تومان نیز می‌رسد!

کارمزد تراکنش ارز دیجیتال در شبکه‌ی ترون بسیار پایین و تقریبا صفر است. به ازای هر تراکنش در این شبکه لازم است فقط ۰٫۰۰۰۰۰۵ دلار (175 تومان) پرداخت کنید!

این مزیت زمانی برجسته می‌شود که کارمزد تراکنش شبکه‌ی ترون در مقایسه با دو رقیب دیگر، یعنی شبکه‌های اتریوم و بایننس اسمارت چین بررسی شود.

جدول مقایسه کارمزد تراکنش در سه شبکه ترون، اتریوم و BSC

نام شبکه

کارمزد تراکنش (دلار)

کارمزد تراکنش (ریال)

ترون 

۰٫۰۰۰۰۰۵ دلار

175 تومان

اتریوم

متغییر (حداقل 1.18)

حداقل 41 هزار تومان

بایننس‌اسمارت‌چین

0.1972

حدود 7 هزار تومان

دومین مزیت شبکه ترون: مقیاس‌پذیری بالا

یکی از شگفتگی‌های بلاکچین، سرعت انجام تراکنش است. به طور مثال، در گذشته، برای انتقال پول از یک کشور به کشور دیگر، چند واسطه و چند روز زمان نیاز بود. اما اکنون شما می‌توانید در چند ثانیه، مقدار وجه مورد نیاز خود را به هر نقطه از جهان انتقال دهید و بستر ترون، یکی از بهترین شبکه‌ها برای انتقال وجه بی‌واسطه با سرعت بالاست.

در مقاله اتریوم چیست به سرعت تراکنش در شبکه‌ی اتریوم و قابلیت اجرای 14 تراکنش در ثانیه (پیش از ادغام اتریوم 2) اشاره شده. نکته‌ی غافلگیرکننده در مورد بلاکچین ترون قابلیت ثبت و تأیید هزار تراکنش در ثانیه است و این یعنی مقیاس‌پذیری عالی!

بهترین پروژه‌های شبکه‌ی ترون

بر اساس داده‌های سایت دیفای لاما، شبکه‌ی ترون رتبه‌ی 3 از لحاظ کل ارزش قفل شده روی بلاک چین را دارد. در حال حاضر، معادل 4.34 میلیارد دلار در این بلاک‌چین قفل شده است. این مقدار موجودی در 8 برنامه‌ی غیرمتمرکز، شامل 5 صرافی و 3 پلتفرم توزیع شده که لیست آن را در ادامه ملاحظه می‌فرمایید:

پروژه‌های شبکه ترون (TRX)

نام پروژه

گروه

TVL (دلار)

اطلاعات

جاست لند (JustLend)

پلتفرم وام‌دهی

2.84 میلیارد

شامل صندوق‌های سرمایه‌گذاری با نرخ بهره‌ی آنها الگوریتمی مبتنی بر عرضه و تقاضای دارایی‌های TRON است.

جاست استیبل (JustStables)

CDP

896.32 میلیون

یک سیستم مالی غیرمتمرکز برای تولید استیبل‌کوین USDJ.

سان (SUN)

 

598.79 میلیون

اولین پلتفرم یکپارچه خودگردان برای تبدیل استیبل‌کوین‌ها در TRON.

سوشال سواپ (SocialSwap)

صرافی غیرمتمرکز

6,827,830

صرافی غیرمتمرکز برای ارزهای استاندارد trc20.

یونی فای (UniFi)

صرافی غیرمتمرکز

1,078,827

صرافی چندزنجیره‌ای غیرمتمرکز که در آن، گروهی از قراردادهای هوشمند با اتصال 12 بلاکچین به یکدیگر، یک بازار بزرگ دیفای بوجود آورده است.

جاست مانی (JustMoney)

صرافی غیرمتمرکز

261,308

اکوسیستمی با مشارکت شبکه‌های bsc، ترون، پالیگان و بیت‌تورنت با هدف تبدیل ارزهای Web3 و DeFi.

وان سواپ (OneSwap)

صرافی غیرمتمرکز

6,589

صرافی غیرمتمرکز با امکان تبدیل توکن‌های ترون، BSC و اتریوم به یکدیگر.

وایت پیپر ترون

تمام موضوعات مرتبط با شبکه‌ی ترون در 39 صفحه، وایت پیپر آن توضیح داده شده است. تاریخچه‎، نقشه‌ی راه، معماری، مکانیسم اجماع شبکه، ماشین مجازی، اهداف اصلی، دو نسخه‌ی اصلی توکن‌های راه‌اندازی شده در شبکه‌ی ترون و قراردادهای هوشمند توضیح داده شده است.

این وایت‌پیپر به زبان ساده به رشته‌ی تحریر درآمده است. اگر به زبان انگلیسی تسلط دارید، می‌توانید با مطالعه‌ی وایت پیپر TRON، دید بهتری در مورد این شبکه و اهداف آن پیدا کنید.

دانلود وایت پیپر ترون

اگر به زبان انگلیسی مسلط نیستید، در ادامه، نکات کلیدی موجود در وایت‌پیپر ترون را مطالعه کنید.

شبکه ترون چگونه کار می‌کند؟

همانطور که در بالا ذکر شد، شبکه‌ی TRON با مکانیزم DPoS کار می‌کند. DPoS مخفف عبارت انگلیسی "Delegated Proof of Stake"، به معنای مکانیسم «اجماع اثبات سهام نمایندگی‌شده»، یک مکانیسم اجماع و صورت تکامل‌یافته‌ی مکانیسم اثبات سهام است. این مکانیزم به توکنداران اجازه‌ی رأی‌دهی برای تعیین اعتبارسنجان را می‌دهند. در شبکه‌ی ترون، 27 مورد "اعتبارسنج فوق‌العاده" یا SRs وجود دارد که کار اصلی آنها، اعتبارسنجی تراکنش‌ها، ایجاد بلوک‌های جدید و رقابت برای پاداش برای رفتار خوب در شبکه است. نمایندگان فوق‌العاده با رأی اعضا انتخاب می‌شوند. هر نماینده باید برای تأیید، 100 میلیون رأی جمع‌آوری کند و هر واحد ارز TRX، یک امتیاز در شبکه است. شرکت‌کنندگان در رأی‌گیری پاداش مشارکت دریافت می‌کنند.

 

⚠️ تعداد کم اعتبارسنجان منجر به کاهش امنیت در شبکه‌ی TRON است. به‌طوری که در گذشته، پروتکل‌های موجود در این شبکه، بارها مورد حملات هکری قرار گرفته‌اند. به عنوان مثال اکوسیستم جاست، تاکنون دوبار مورد ترید تهاجمی و هک قرار گرفته است.

 

زبان برنامه‌نویسی ترون چیست؟

تیم توسعه‌ی ترون زبان برنامه نویسی سالیدیتی (Solidity) را به عنوان زبان قرارداد هوشمند پایه برای اکوسیستم بلاک چین TRON انتخاب کرده‌ است. این زبان توسط شبکه اتریوم ایجاد شده و تیم توسعه آن را به علت سازگاری با اتریوم و توانایی آن برای ایجاد و نگهداری برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) برگزیده است.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: معرفی ۵ زبان برتر بلاک‌چین

ماشین مجازی ترون (TVM) چیست؟

ماشین مجازی ترون (TVM) یک ماشین مجازی کامل و در نوع خود، سبک است که از ماشین مجازی اتریوم الهام گرفته و برای اکوسیستم TRON توسعه یافته است. هدف آن ارائه‌ی یک سیستم بلاک‌چین چندمنظوره و سفارشی برای میلیون‌ها توسعه‌دهنده است که در عین حال، کارآمد، ایمن، پایدار و مقیاس پذیر باشد.

ماشین مجازی TRON با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار است؛ به طوری که توسعه‌دهندگان می‌توانند به جای یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی جدید، قراردادهای هوشمند را در محیط Remix با استفاده از زبان سالیدیتی (Solidity) و سایر زبان‌ها توسعه دهند، سپس تصحیح و کامپایل کنند.

ماشین مجازی ترون دارای قابلیت پشتیبانی از مکانیزم DPoS است. هنگامی که قرارداد هوشمند خود را ایجاد کردید و آن را در شبکه‌ی اصلی TRON آپلود کردید، در نود SR ماشین مجازی اجرا می‌شود تا از اتصالات خارجی جدا و در شبکه‌ی TRON پیاده‌سازی شود.

تفاوت ماشین مجازی ترون با ماشین مجازی اتریوم

بر خلاف ماشین مجازی اتریوم که از مکانیسم گس استفاده می‌کند، ماشین مجازی ترون (TVM) از پهنای باند بالا بهره می‌گیرد. بنابراین عملیات تراکنش یا قراردادهای هوشمند در آن رایگان است و هیچ توکنی خرج نمی‌شود. از نظر فنی، ظرفیت محاسباتی قابل اجرا در ماشین مجازی TRON با هولد کل توکن‌ها محدود نمی‌شود.

در حال حاضر، TVM با EVM سازگار است و در آینده با ماشین‌های مجازی دیگری نیز سازگار خواهد شد. بنابراین، تمام قراردادهای هوشمند قابل اجرا در ماشین مجازی اتریوم، در TVM نیز اجرا می‌شوند. توسعه‌دهندگان می‌توانند با اتصال یکپارچه به اکوسیستم توسعه، هزینه‌های توسعه را کاهش و بازدهی را افزایش دهند.

ماشین مجازی ترون چگونه کار می‌کند؟

در حال حاضر، زبان ورودی ماشین مجازی ترون می‌تواند جاوا اسکریپت، سالیدیتی یا هر زبان برنامه‌نویسی دیگری باشد. ولی این ماشین با زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی سازگاری بیشتری دارد. نمودار زیر به زبان ساده، عملکرد TVM را نمایش می‌دهد.

عملکرد ماشین مجازی ترون

  کامپایلر قرارداد هوشمند را از زبان سالیدیتی به بایت‌کدی (bytecode) که قابل خواندن و اجرا در ماشین مجازی ترون است، ترجمه می‌کند.

ماشین مجازی، داده را از طریق کد دستوری یا آپ‌کد (opcode) پردازش می‌کند. این پردازش معادل عملکرد منطقی یک ماشین حالت متناهی (FSM) مبتنی بر ماشین پشته‌ای (Stack machine) است.

TRC-20 و TRC10 چیست؟

شبکه ترون دو استاندارد ایجاد توکن دارد؛ یعنی توکن‌های موجود در شبکه‌ی TRON تحت یکی از استانداردهای زیر هستند:

TRC-10

این استاندارد به پشتیبانی شبکه بلاک چین TRON بدون استفاده از ماشین مجازی ترون اشاره می‌کند. برای مثال ارز BTT این استاندارد را دارد.

TRC-20

این استاندارد به پشتیبانی شبکه بلاک چین TRON با استفاده از ماشین مجازی ترون اشاره می‌کند. برای مثال ارز دیجیتال تتر TRC-20 از این استاندارد پیروی می‌کند.

توکن‌های ترون

شبکه ترون علاوه بر ارز TRX، دو توکن محبوب دارد و از تتر نیز پشتیبانی می‌کند. در ادامه توکن‌های پرکاربرد این شبکه معرفی می‌شوند.

USDT بستر ترون

تتر اصلی‌ترین استیبل‌کوین‌ها در ارز دیجیتال و ارز واسط برای خرید تمامی ارزهای موجود در صرافی‌هاست. شبکه‌ی ترون توانسته با ارائه‌ی استاندارد trc20 تتر، انتقال این ارز را تسهیل کند. شما می‌توانید با استفاده از شبکه‌ی TRON، ارز تتر را با کمترین کارمزد و در سریع‌ترین زمان، به صرافی‌ها یا کیف پول‌های مختلف انتقال دهید و با استفاده از آن، به خرید یا تبدیل توکن بپردازید. کارمزد این نوع تتر نسبت به انواع دیگر (تتر امانی و تتر ERC-20) بسیار پایین است. در ضمن، یو اس دی تی مبتنی بر تی آر سی ۲۰ امکان همکاری با پروتکل‌های مبتنی بر ترون و برنامه‌های غیرمتمرکز را نیز دارد.

بیت تورنت (BTT)

بیت تورنت (که در سال 2018 توسط ترون خریداری شد) یک پروتکل ارتباطی است که باعث می‌شود کاربران به فایل‌ها و اسناد در کمترین زمان ممکن دست پیدا کنند. همانند فناوری بلاک‌چین، بیت‌تورنت نیز در یک سیستم غیر متمرکز پیاده شده است. ارز BTT از همین پلتفرم منشا می‌گیرد.

جاست (Just)

همانطور که در جدول بهترین پروژه‌های ترون آمد، اکوسیستم جاست، بزرگترین اکوسیستمی است که در این بلاکچین توسعه یافته است. بنیاد JUST تیمی پویا و نخبه دارد که متشکل است از کارمندانalibaba ، tencent ،IBM و سایر شرکت‌های کلاس جهانی که در زمینه‌ی طراحی و توسعه‌ی محصول فعالیت می‌کنند.

هدف پلتفرم جاست ایجاد یک سیستم غیرمتمرکز وام‌دهی است. کاربران در سراسر جهان می‌توانند از این پلتفرم استفاده کنند و به صورت کاملاً غیر متمرکز وام دریافت کنند.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: ارز دیجیتال جاست

آینده و نقشه راه ترون

در این مقاله، از آینده‌دار بودن این ارز زیاد صحبت کردیم. در ادامه، تصمیم داریم نقشه‌ی راه ترون را به شما توضیح دهیم.

نقشه راه ترون، یک طرح بلند مدت ده ساله است که به شش مرحله کوتاه‌مدت تقسیم شده است. بنیاد TRON این طرح را از 2017 شروع کرده و تصمیم دارد در سال 2027 به هدف نهایی خود؛ یعنی ساخت اینترنت غیرمتمرکز برسد.

ارز دیجیتال ترون (trx)

نقشه‌ی راه ترون

شش مرحله نقشه راه ترون به شرح زیر است:

مرحله Exodus

در مرحله‌ی اگزودوس، ایجاد بستری رایگان و مناسب جهت توزیع و ذخیره‌ی محتوا مورد هدف قرار گرفت. این توزیع و ذخیره در یک پلتفرم همتا به همتا انجام می‌شد و کاربران می‌توانستند به راحتی محتواهای مورد نظر خود را به اشتراک بگذارند.

البته این سیستم در بستر بلاک‌چین ترون عملیاتی نشد و تحت یک پروتکل سیستم فایل ویژه تحت وب پشتیبانی شد.

ترون در نظر داشت این مرحله را تا سال 2018 اجرایی کند که اجرایی کرد.

مرحله Odyssey

در مرحله‌ی اودیسه، بلاک‌چین TRON وارد میدان می‌شود. این مرحله هم مربوط به تولیدکنندگان محتواست و افراد می‌توانند با ایجاد تعامل میان کاربر و محتوا، ارز دیجیتال ترون را به عنوان پاداش دریافت کنند. این طرح ممکن است به یک طرح فوق العاده تبدیل شود؛ چرا که در این طرح پای پاداش بر اساس میزان درک خوب کاربر از محتوا به میان می‌آید. موضوعی که نظر هر تولید کننده‌ی محتوا را به خود جلب می‌کند.

ترون در نظر داشت این مرحله را تا سال 2020 اجرایی کند که اجرایی کرد.

مرحله Great Voyage و Apollo

مرحله Apollo تا پایان ماه مارس 2021 برنامه‌ریزی شده بود و انتظار می‌رفت تا جولای 2021 هم مرحله Great Voyage به سرانجام برسد.

در این مراحل، تولیدکنندگان محتوا قادر به ساخت مارک‌های اختصاصی خود هستند و می‌توانند ICO و رمزارزهای شخصی خود را راه‌اندازی کنند. این مرحله نیز اجرایی شد.

مراحل Star Trek و Eternity

این دو مرحله مربوط به بازی‌های ترون هستند. در این مراحل، توسعه‌دهندگان بازی می‌توانند بازی‌های غیرمتمرکز مبتنی با سیاست‌های خود را ایجاد کنند و کاربران می‌توانند بر اساس تعداد ساعت بازی، کسب درآمد کنند.

فاز عملیاتی مرحله‌ی Star Trek ، برای سال 2023 الی 2025 و فاز عملیاتی Eternity، برای سال 2025 الی 2027 برنامه‌ریزی شده است.

پیش‌بینی می‌شود با عملیاتی شدن، آخرین گام در نقشه‌ی راه ترون، قیمت این ارز افزایش یابد.

و اما سخن پایانی ...

در این مطلب سعی شد با بررسی شبکه‌ی ترون و ارز دیجیتال اصلی آن، به دغدغه‌ی شما مخاطب عزیز در مورد تمامی مسائل مربوط به شبکه‌ی ترون پاسخ داده شود. به یاد داشته باشید، شبکه‌ی ترون یک شبکه‌ی بسیار کاربردی و توسعه‌یافته است. اما نکته‌ی مهم‌تر این است: با اینکه موفقیت یک شبکه و کاربردی بودن آن، یک امر ضروری و مهم در تحلیل فاندامنتال ارز بومی آن شبکه به‌شمار می‌رود، تضمین کننده‌ی رشد دائمی آن ارز نیست. اگر قصد سرمایه‌گذاری در یک ارز دیجیتال را دارید، یادگیری تحلیل فاندامنتال و تکنیکال، از تکالیف اصلی شما برای تبدیل شدن به یک سرمایه‌گذار یا تریدر موفق است. با دنبال کردن اخبار دنیای ترید، در جریان مسائل روز اقتصادی قرار گیرید، تا بتوانید در هر شرایطی، بهترین تصمیم معاملاتی را بگیرید. اگر تمایل دارید، ارز دیجیتال را از حرفه‌ای‌ها بیاموزید، به صفحه‌ی آموزش ارز دیجیتال رایگان و برای دریافت سیگنال، به صفحه‌ی سیگنال‌ ارز دیجیتال دنیای ترید سر بزنید.

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه

مطالب مرتبط