قیمت اتریوم؛ معرفی کامل، تحلیل و بررسی آینده قیمتی ETH
ارز دیجیتال

قیمت اتریوم؛ معرفی کامل، تحلیل و بررسی آینده قیمتی ETH

یکی دیگر از غول‌های بازار رمز ارز، ارز دیجیتال اتر و پلتفرم اتریوم است. پلتفرمی که با هدف و رسالتی مهم پا به میدان گذاشته و تا امروز عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان داده است. رشد این ارز باعث شده خیلی از علاقه مندان دنیای کریپتوکارنسی سمت خرید اتریوم بروند. در این مقاله اطلاعات لازم و مهمی که برای خرید و یا فروش اتریوم نیاز دارید را خواهیم گفت. تا انتها مقاله همراه ما باشید تا پاسخ تمامی سوالات مربوط به این ارز آینده دار را پیدا کنید.

بلاکچین اتریوم چیست؟

اتریوم یک پلتفرم مبتنی بر فناوری بلاک چین است که با هدف از بین بردن تمامی واسطه‌ها در سال 2015 تاسیس شد. ایده این پلتفرم به «ویتالیک بوترین» (Vitalik Buterin) تعلق دارد که در زمان راه‌اندازی جوانی 23 ساله بود.  بوترین هدف ایجاد اتریوم را از بین بردن بانک‌ها، شرکت‌ها و نهاد‌های دولتی عنوان کرده و در نظر دارد با استفاده از فناوری بلاک چین اتریوم به این هدف مهم دست پیدا کند.

بلاک چین اتریوم یک فناوری غیرمتمرکز است و توسط هیچ بانک، دولت و یا اداره‌ای مدیریت نمی‌شود. هیچ کشور یا دولتی مالک شبکه اتریوم نیست و از آن حمایت نمی‌کند و همه‌ی افزاد جهان بدون توجه به سن، جنس و ملیت می‌توانند از این شبکه برای امور مختلف از جمله اجرای تراکنش، سرمایه گذاری در بخش NFT یا سایر پروتکل‌های موجود در بلاکچین اتریوم استفاده کنند. 

مطالعه این مقاله توصیه می‌شود: عرضه اولیه ارز دیجیتال

خیلی از فعالین ارز دیجیتال، بیت کوین و اتریوم را رقیب یکدیگر می‌دانند. برخی معتقد هستند که رشد بسیار بالایی در انتظار اتریوم است و خیلی از سرمایه گذاران تصمیم به سرمایه گذاری در این شبکه را دارند.

«ویتالیک بوترین» برای ساخت بلاک چین اتریوم از فناوری بلاک چین بیت کوین کمک گرفته است. اما با این تفاوت که قابلیت‌های اتریوم بسیار بیشتر از بیت کوین است.

مهم‌ترین ویژگی‌ اتریوم قابلیت ساخت هر برنامه غیر متمرکز در بلاک چین است. فرصتی که هر تیم توسعه دهنده‌ای را مجاب کرده تا برنامه‌های خود را بدون هیچ گونه دردسری در این پلتفرم اجرا کند. اتریوم داری یک شبکه کامل با زبان برنامه نویسی، مرورگر و سیستم پرداخت مربوط به خودش است. برنامه‌هایی که از این فناوری استفاده می‌کنند، دخالت هر نوع شخص واسط را از بین می‌برد.

چرا اتریوم پادشاه بلاک چین های قرارداد هوشمند است؟

شبکه‌ی اتریوم بلاکچین قراردادهای هوشمند است که همه تراکنش‌ها را سریع، دقیق و شفاف اجرا می‌کند و به تازگی، امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای (Defi) نیز بر آن افزوده شده است. یکی از مهم ترین ویژگی‌های اتریوم، ارائه فناوری قرارداد هوشمند است. قرارداد هوشمند یک روش مطمئن برای انعقاد قراردادهای دیجیتال، بدون نیاز به اعتمادسازی میان دو طرف معامله است. از دیگر ویژگی‌های شبکه اتریوم، سرعت اجرای تراکنش است که آن را در جایگاه بالاتری نسبت به بلاکچین بیت کوین قرار می‌دهد و موجب می‌شود که در بلاکچین اتریوم تراکنش‌های بیشتری نسبت به بلاکچین بیت کوین اجرا شود.

اعتبار و امنیت شبکه‌ی اتریوم مثال زدنی است، پس از حملات هکری در سال 2016، چند فورک در شبکه اتریوم پیاده‌سازی شده که امنیت آن را بالاتر برده است. از سویی، با وجود پیدایش شبکه‌های قرارداد هوشمند دیگری مانند بایننس اسمارت چین و شبکه‌ی کاردانو، در حال حاضر، هیچ یک از این شبکه‌ها اعتبار و امنیت اتریوم را ندارند.

ارز دیجیتال اتریوم چیست؟

اتریوم با علامت اختصاری اتر (ETH) یک دارایی دیجیتال است. ارز دیجیتال اتریوم، رمز ارز بومی بلاکچین قرارداد هوشمند اتریوم و یک کوین غیرمتمرکز است. شما می‌توانید مشخصات اتریوم را در جدول زیر ببینید.

اطلاعات عمومی ارز دیجیتال اتریوم آیکون اتریوم

نام ارز

اتریوم (Ethereum)

نماد ارز

ETHآیکون اتریوم
رتبه ارز 2

عرضه در گردش

122,373,866

عرضه‌ی کل

122,373,866

اکثر سرمایه‌گذاران ارز اتریوم را برای سرمایه‌گذاری در بلند مدت خریداری می کنند، بنابراین پیش بینی قیمت اتر در سال‌های آینده مهم است.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: پیش بینی قیمت اتریوم

 

بنیانگذارن اتریوم

سنگ بنای اولیه‌ی شبکه اتریوم را برنامه نویسی روسی به نام ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) در سال 2013 و با انتشار وایت پیپر اتریوم بنا نهاد. بعدها افراد دیگری به عنوان هم بنیانگذار اتریوم دست به دست یکدیگر دادند و در سال 2014 با انتشار یلو پیپر که تعاریف فنی را شامل می‌شد، کار توسعه‌ی شبکه‌ی اتریوم را آغاز و به طور رسمی توکن اتر را به مدت 42 روز عرضه به بازار کردند. این گروه، در سال 2015 موفق به راه اندازی رسمی شبکه‌ی اتریوم شدند و هر یک از اعضای آن، بعدها به موفقیت‌های چشمگیری در حوزه‌ی ارز دیجیتال دست یافتند.

لیست هم بنیانگذاران اتریوم:

  • گاوین وود (Gavin Wood)، برنامه نویس مشهور انگلیسی و بنیانگذار پولکادات
  • چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)، آمریکایی، توسعه‌دهنده‌ی نرم افزار، بنیانگذار شبکه‌ی کاردانو
  • آنتونی دی ایوریو (Anthony Di Iorio) کانادایی، یکی از اولین سرمایه گذاران بیت کوین
  • جوزف لوبین (Joseph Lubin) کانادایی، مدیر عامل فعلی شرکت فناوری بلاکچین ConsenSys

 

بنیانگذاران اصلی اتریوم

در 30 جولای 2015، بلاکچین اتریوم با جمع‌آوری سرمایه از طریق عرضه‌ی اولیه کوین (ICO) فعال شد. پلتفرم اتریوم به کاربران اجازه می‌دهد که برنامه‌های غیرمتمرکز یا DeFi خود را روی شبکه توسعه دهند.

شبکه‌ی اتریوم همچنین امکان ایجاد و مبادله‌ی توکن‌های غیرمثلی یا NFTها را نیز می‌دهد. توکن‌هایی که در این شبکه فعال هستند، استاندارد ERC-20 دارند.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: فرق استاندارد BEP20 با ERC20

تاریخچه قیمت اتریوم

قیمت ارز دیجیتال اتر در زمان تاسیس و عرضه اولیه، 30 سنت بود اما این ارز دیجیتال رفته رفته با رشد و توسعه شبکه اتریوم، به بالاترین حد خود یعنی 4100 دلار رسید. (زمان نگارش مطلب: 20 اردیبهشت 1400)

البته کارشناسان ارز دیجیتال به دلیل کاربردهای اتریوم، این رشد را پیش بینی می‌کردند اما رشد قیمتی این شبکه ماه‌ها پس از افزایش قیمت بیت کوین اتفاق افتاد. موضوعی که به تریدرها و سرمایه گذاران به خوبی نشان داد که این ارز، آینده بسیار خوبی در پیش دارد.

در اواخر تابستان ۲۰۱۷ که قیمت بیت‌کوین به شکل چشم‌گیری افزایش یافت، قیمت یک اتریوم چیزی در محدوده‌ی ۱۰۰ دلار بود. در دسامبر ۲۰۱۷ این رقم به ۷۴۸ دلار رسید. یعنی اگر در تابستان ۲۰۱۷، ۱۰۰۰ دلار اتریوم می‌خریدید، در عرض ۶ ماه، ۷۰۰۰ دلار عایدتان می‌شد. البته به گفته سرمایه گذاران، این ارز قله‌های جدیدی را فتح خواهد کرد.

استخراج اتریوم

نود‌های شبکه اتریوم با پاداش اثبات کار  (Proof Of Work)، به تایید تراکنش و ثبت اطلاعات هر بلوک می‌پردازند.

این که پاداش اثبات کار  (Proof Of Work)چیست را در مقاله تعریفی ساده از ارز دیجیتال گفته‌ایم اما لازم است یکبار دیگر آن مطلب را بازگو کنیم:

پاداش اثبات کار یک الگوریتم برای نودها است تا هرچه سریعتر یک بلوک ارز دیجیتال را بسازند. به این معنی که هر بلوک باید با قدرت سخت افزاری خود یک معادله پیچیده ریاضی را حل کند تا بتواند اطلاعات دریافتی را هش کند (رمز نگاری کند). در این سیستم هر نودی که سریعتر به جواب برسد، پاداش دریافت می‌کند. این پاداش در شبکه اتریوم، ارز دیجیتال اتر (ETH) است و در حال حاضر پاداش استخراج هر بلوک ۲ اتر است که تقریباً هر ۱۴ ثانیه به ماینرها تعلق می‌گیرد.

ممکن است یک ماینر وارد شبکه اتریوم شود و معادله را زودتر از حد ممکن حل کند، در این صورت چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در این صورت شبکه اتریوم «سختی استخراج» را افزایش می‌دهد تا شرایط برای همه برابر شود.

هرچه سخت افزار ماینر قوی‌تر باشد ارزش پاداش بیشتر می‌شود. پس اگر تصمیم دارید یک ماینر شبکه اتریوم خریداری کنید، حتما به قدرت سخت افزارهای آن دقت کنید.

در ادامه با پروسه تبدیل تراکنش و قرارداد هوشمند به بایت کد آشنا شوید:

شما یک تراکش انجام می‌دهید، سپس برای تایید و ثبت در بلوک جدید ماینرها دست به کار می‌شوند، سپس آن تراکنش به یک بایت کد تبدیل می‌شود.

گس (GAS) چیست؟

تراکنش شبکه اتریوم گس (سوخت) نام دارد. این کارمزد به صورت اتر دریافت می‌شود و متناسب با ارزش و حجم تراکنش متغییر است.

اگر قرار باشد کارمزد شبکه اتریوم را با بنزین مقایسه کنیم باید بگوییم که همانند نیاز یک ماشین به بنزین، ماینر‌های اتریوم به گس (سوخت) نیاز دارند. چرا که این گس همان پاداش ماینرهای اتریوم است و درآمد ماینرها از این طریق تامین می‌شود.

دو نوع گس وجود دارد:

  • گس لیمیت (Gas limit)
  • گس پرایس (Gas price)

قبل از انجام هر تراکنش، کاربر باید گس لیمیت را مشخص کند. این مدل کارمزد توسط کاربر تعیین می‌شود. زمانی که به تنهایی از گس صحبت می‌کنیم، منظورمان همان گس لیمیت است.

دقت داشته باشید اگر هزینه گس لیمیت را پایین تر از حد معمول تعیین کنید، شبکه معامله و تراکنش شما را تایید نخواهد کرد.

اما گس پرایس هزینه‌ای است که باید برای گس لیمیت پرداخت کنید! هزینه گس پرایس هم با اتر پرداخت می‌شود، اما چون این رقم بسیار پایین است با آن را با واحد «Wei» نمایش می‌دهند. هر ۱ Wei برابر است با ۰.۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۱ اتر است.

شبکه اتریوم کاربران را آزاد می‌گذارد تا هر چقدر دوست دارد هزینه گس یا همان گس پرایس را تعیین کنند، اما اگر گس پرایس شما بیش از اندازه پایین باشد، ماینرها تراکنش شما را تأیید نمی‌کنند.

ویژگی و اهداف اتریوم

اگر قیمت اتریوم را دنبال کرده باشید، حتما متوجه شده‌اید که اقبال به سمت اتر و اتریوم روز به روز در حال افزایش است. بخش اعظمی از این اقبال عمومی مربوط به اهداف و ویژگی‌های اتریوم است.

از زمان تاسیس این پلتفرم و ارز اتر، مارکت گپ اتریوم روند صعودی در پی داشته است. بخشی از این روند صعود مربوط به ICO ها است. در طول چند سال گذشته اتریوم به یک بستر مناسب برای ICO های نوظهور است. رمزارزهای فراوانی حیات خودشان بر روی شبکه اتریوم آغاز کرده‌اند. از Chainlink بگیرید تا  Uniswap و ERC20.

اتریوم یک شبکه‌ای است که برنامه‌های متعدد را در نظر دارد. بزرگ‌ترین هدف این پلتفرم حذف واسطه‌های مالی است که همین امر به تنهایی باعث شده این شبکه به یک شبکه محبوب تبدیل شود.

این دو ویژگی باعث شده اتریوم به یک شبکه قوی و محبوب تبدیل شود.

کیف پول اتریوم

همانند سایر رمزارزها جهت خرید و فروش ارز دیجیتال اتریوم لازم است از کیف پول مناسب استفاده کنید. در ادامه چند کیف پول مناسب جهت خرید ارز اتر معرفی شده است.

کیف پول رسمی اتریوم یا همان میست (Mist)

این کیف پول به‌طور اختصاصی برای ذخیره ارز دیجیتال اتر و تمامی توکن‌های مبتنی بر شبکه اتریوم طراحی شده است. میست والت از معدود کیف پول‌هایی است که از پشتیبانی توسعه‌دهندگان شبکه اتریوم برخوردار است. کاربران میست، می‌توانند برای نوشتن قراردادهای هوشمند از این کیف پول استفاده کنند.

کیف پول موبایل Coinomi

کوینومی را می‌توان محبوب ترین کیف پول ارز دیجیتال جهان دانست. با استفاده از این کیف پول امکان خرید و فروش و ذخیره‌سازی ارزهای محبوب را دارید. این کیف پول امن و رابط کاربری بسیار بالایی دارد. شما می‌توانید تمامی معاملات خرید و فروش ارز دیجیتال خود را در این کیف پول انجام دهید.

کیف پول سرد (سخت افزاری)  ترزور TREZOR

رابط کاربری بالا و امنیت بسیار بالا این کیف پول باعث شده کاربران ترزور روز به روز بیشتر شود. از ویژگی‌های خوب کیف پول سرد ترزور این است که شرکت تولید کننده آن، دائما سخت افزارهای خود را به روز رسانی می‌کند. اگر تصمیم به سرمایه گذاری بلند مدت در ارز دیجیتال اتریوم دارید حتما از این کیف پول استفاده کنید.

ماشین مجازی اتریوم

ماشین مجازی اتریو‌م یا Ethereum Virtual Machine که به اختصار  (EVM) نامیده می‌شود یک سیستم بسیار قدرتمند است که در شبکه اتریوم وظیفه اجرای کد قراردادهای هوشند را بر عهده دارد.

این قراردادها در زبان‌های سطح بالاتری مانند زبان‌های برنامه‌نویسی سولیدیتی(Solidity) نوشته می‌شود و سپس به کدهای ماشین مجازی‌ اتریو‌م منتقل می‌شود.

ارزهای ERC20 شبکه بلاک چین

ارزهای رمزنگاری شده اتریوم اتر نامیده می‌شود. سایر ارزهای دیجیتال ساخته شده در بلاک چین اتریوم، توکن نامیده می‌شوند.

بیشتر توکن‌های ساخته شده بر روی این بلاک چین توکن ERC-20 نامیده می‌شوند؛ زیرا از ERC-20  به قوانین این شبکه اشاره دارد که تمامی توسعه دهندگان ملزم به رعایت آن هستند.

تفاوت اتریوم با بیت کوین

تفاوت بیت کوین با اتریوم از جمله موضوعات مهم دنیای کریپتوکارنسی است. این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا با تفاوت‌های این دو ارز آشنا شوید:

قبل از مطالعه تفاوت‌های اتریوم با بیت کوین، پیشنهاد می‌کنیم مقاله بیت کوین و هر آنچیزی که نیاز دارید را مطالعه کنید. در این مقاله تمامی اطلاعاتی که لازم است درباره بیت کوین بدانید را گفته‌ایم.

بیت کوین یک ارز جهانیست که به افراد اجازه می‌دهد پول خود را به صورت مجازی و رمزنگاری شده در اختیار داشته باشند و بدون اینکه به بانک‌های ملی اعتماد کنند از آن‌ها برای خرید و فروش استفاده کنند و با هزینه‌های کمتری پول خود را انتقال دهند.

بیت کوین برای شهروندان کشورهایی که به خدمات مالی مناسب دسترسی ندارند و یا اینکه اصلا ثبات مالی خوبی ندارند بسیار مناسب است.

کاری که بیت کوین برای پول می‌کند، اتریوم برای قراردادها انجام می‌دهد. نوآوری Ethereum این است که به شما امکان می‌دهد قراردادهای هوشمند بنویسید. اساساً، این قرارداد برای هر قرارداد دیجیتالی که در آن می‌توانید بگویید "اگر این اتفاق بیفتد"، "پس فلان اتفاق می افتد" اعمال می‌شود. برای مثال: اگر نامم را روی این سند امضا کنم، مالک ماشین هستم و دیگر شما مالک آن نیستید.

تا امروز این توافقات را با سند کاغذی اجرا کرده‌ایم اما اتریوم این مدل را بسیار بهبود بخشیده و آنرا دیجیتالی کرده است و به همین دلیل دیگر قابل حذف نیست.

بیت کوین بر خلاف اتریوم محدودیت عرضه دارد

برایBTC محدودیت عرضه 21 میلیون بیت کوین تعیین شده است. در حال حاضر ، طبق CoinMarketCap ، میزان عرضه در حدود 18،586،737 BTC است. تقریباً هر 10 دقیقه یک BTC جدید ایجاد می شود. و بعد از سال 2140 دیگر هیچ بیت کوین جدیدی وجود نخواهد داشت، به همین دلیل گفته می‌شود بیت کوین تورم زا است.

وقتی بیت کوین جدید ایجاد می‌شود، ماینرها برای آن رقابت می‌کنند. ماینرها می‌توانند یکی از دو نقش را بازی کنند: آنها از توانایی سخت افزاری خود برای رمزنگاری بیت کوین جدید استفاده می کنند و یا مانند یک حسابدار به تأیید معاملات شبکه کمک می‌کنند.

اما در خصوص اتریوم لازم است بگوییم هیچ محدودیتی در کل منبع ETH وجود ندارد. در حال حاضر حدود 96،815،798 ETH در گردش است.

نتیجه گیری

اتروم یک شبکه آزمایش شده و واقعی است که در طی سال‌ها فعالیت و میلیاردها دلار تجارت، آزمایش شده است. به جرات می‌توان گفت جامعه اتریوم این یک جامعه جهانی متعهد و بزرگ و تقریبا بزرگترین اکوسیستم در دنیای کریپتوکارنسی است.

استفاده از قراردادهای هوشمند در شبکه بلاک چین، یکی از مزیت‌های این شبکه است. برخی از کارشناسان معتقد هستند که این شبکه به عنوان شبکه بلاک چین، یک مرجع برای شبکه های غیرمتمرکز جدید و مهیج است.

این شبکه از واسطه‌گری اجتناب می‌کند و بستری را فراهم کرده که افراد می‌توانند قراردادها و پروژه‌های خود را غیرمتمرکز کنند.

اگر دقت کرده باشید، یکی ارزهایی که تمامی وبسایت‌ها آینده آن را پرسود و روشن پیش بینی می‌کنند، اتریوم است. این ارز دیجیتال و شبکه بلاک چین متناسب با هدف و رسالت خود در نظر دارد قله پانزده هزار دلاری را فتح کند.

اتریوم شبکه‌ای کاربردی است که توانسته با غیر متمرکز بودن خود نیاز دنیای امروز، که همان حذف واسطه‌های مزاحم و افزایش امنیت در قراردادهای هوشمند است، را حل کند. ما سعی کردیم در این مقاله به تمامی موضوعات اتریوم بپردازیم و به سوالات رایج کاربران ارزهای دیجیتال پاسخ دهیم. اما اگر فکر می‌کنید موضوعی وجود دارد که در این مقاله اشاره‌ای نشده حتما در کامنت به ما بگویید تا کارشناسان ما در کمترین زمان ممکن به آن پاسخ دهند.

در ضمن، شما می‌توانید جهت مطالعه سایر مطالب آموزشی به صفحه آموزش ارز دیجیتال رایگان دنیای ترید هم سر بزنید.

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه