بایننس اسمارت چین چیست؟ معرفی کامل زنجیره هوشمند بایننس +فیلم
ارز دیجیتال

بایننس اسمارت چین چیست؟ معرفی کامل زنجیره هوشمند بایننس +فیلم

پس از تلاش‌های صرافی بایننس در صنعت ارز دیجیتال، نوبت به تأسیس بایننس اسمارت چین یا زنجیره‌ی هوشمند بایننس (Binance Smart Chain) رسید. بایننس به موازات بلاک‌چین خود، یک بلاک‌چین دیگر نیز برای قراردادهای هوشمند راه‌اندازی کرد. این بلاکچین جدید و معروف، اسمارت‌چین یا زنجیره‌ی هوشمند بایننس نام دارد. اکنون زنجیره‌ی هوشمند بایننس، به علت سرعت بالاتر و کامزد پایین‌تر نسبت به شبکه‌ی اتریوم، با سرعت زیادی در حال رونق و شکوفایی است.

در این مطلب از مقالات ارز دیجیتال دنیای ترید قصد داریم تمامی ویژگی‌ها، مزایا و معایب این زنجیره هوشمند را به طور کامل توضیح دهیم تا پاسخ مناسبی را برای پرسش‌های بسیاری پیرامون زنجیره‌ی هوشمند بایننس ارائه دهیم. اگر تریدر هستید یا قصد دارید به تازگی وارد دنیای پرسود ارز دیجیتال شوید، اگر طرفدار صنعت نوظهور و پربازده دیفای (DeFi) هستید، پیش از هر چیز، ابعاد مختلف بایننس اسمارت چین را بشناسید تا با دید روشنی بتوانید میان اتریوم و بایننس اسمارت چین یکی را انتخاب کنید. این مقاله به شما کمک می‌کند تا بدرستی بتوانید شبکه‌ی انتقال ارز، استاندارد ارزهای بلاکچین بایننس اسمارت چین را بشناسید و به‌طور آگاهانه‌ای در ارزهای بلاک‌چین بایننس اسمارت چین سرمایه‌گذاری کنید.

ویدیوی آموزشی بایننس اسمارت چین

مدت زمان ویدیو آموزشی بایننس اسمارت چین: 06:02


بایننس اسمارت چین یا زنجیره هوشمند بایننس چیست؟

 بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain) با علامت اختصاری (BSC) در ایران به نام زنجیره‌ی هوشمند بایننس نیز شناخته شده است. این بلاکچین در سپتامبر 2020، حدود یک سال و نیم پس از راه اندازی بلاکچین بایننس راه‌اندازی شد.

زنجیره‌ی هوشمند بایننس برای کاربران خسته از سرعت پایین و کارمزدهای بالای شبکه اتریوم ایجاد شد و توانست در مدت زمان اندکی، محیطی پویا و مقرون به صرفه برای تازه‌واردان دنیای DeFi ارائه دهد. این بلاکچین پیشنهادهای خوبی برای کاربران تازه‌‌کار با حجم‌های معاملاتی اندک، در آستین دارد و به همین دلیل این قشر از طرفداران اصلی آن به شمار می‌آیند.

به نقل از رسانه‌ی ارزهای دیجیتال کوین کودکس (coincodex)، تنها 13 درصد از کاربران بایننس اسمارت چین در گروه کاربران سرمایه‌دار قرار دارند و سایر کاربران توان پرداخت کارمزدهای سنگین شبکه اتریوم را ندارند. این گروه دنبال بلاکچینی هستند که مقرون به صرفه و پرسرعت بوده و از مقیاس پذیری بالایی نیز برخوردار باشد. BSC دقیقاً برای برآوردن نیاز این جامعه بزرگ ایجاد شده است.

ویژگی‌های اصلی بایننس اسمارت چین

 

  1. بایننس اسمارت چین یک بلاکچین هوشمند، سریع و ارزان است؛ 
  2. بایننس اسمارت چین یک بلاکچین مستقل از شبکه‌ی اتریوم یا بلاکچین بایننس است.
  3. مکانیزم کار بایننس اسمارت چین: POSA.
  4. بایننس اسمارت چین سازگار با ماشین مجازی اتریوم
  5. بایننس اسمارت چین ادعا دارد که پلتفرمی غیر متمرکز است. 

 

در ادامه هریک از این ویژگی‌ها توضیح داده می‌شوند.

اولین ویژگی بایننس اسمارت چین: هوشمند، سریع، ارزان

زنجیره‌ی هوشمند بایننس قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند را دارد. به همین علت می‌تواند از اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (Dapps)، توکن‌های غیرمثلی (NFT) و امور مالی غیر متمرکز یا دیفای (Defi) میزبانی کند. تراکنش‌ها در این زنجیره با کمترین کارمزد و در سریع‌ترین زمان اجرا می‌شود.

صرافی بایننس با ایجاد یک بلاکچین جداگانه برای قراردادهای هوشمند، تلاش کرد از یک سو، بلاکچین و صرافی خود را از حملات سایبری دور نگه دارد و از سوی دیگر، محیطی پویا برای اپلیکیشن‌های غیر متمرکز بسازد.

دومین ویژگی بایننس اسمارت چین: شبکه‎‌ی مستقل

بایننس اسمارت چین یک شبکه‌ی مستقل است و به طور جدا از شبکه‌ی بایننس‌چین به فعالیت خود ادامه می‌دهد. هدف از طراحی آن، امکان اجرای قراردادهای هوشمند، ضمن حفظ توان بالای بلاکچین بایننس است.

در اصل، هر دو بلاک‌چین به موازات یکدیگر عمل کرده و مکمل یکدیگر هستند.

 

 

در اینجا، ذکر این نکته ضروری است که بایننس اسمارت چین یک راه حل مقیاس پذیری به اصطلاح لایه دو، هارد فورک یا ارتقای بلاکچین بایننس نیست، بلکه یک بلاک‌چین مستقل بوده که حتی در صورت از کار افتادن بایننس‌چین نیز می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد. با این وجود، هر دو زنجیره، از نظر طراحی، شباهت و قرابت زیادی دارند.

 

 

سومین ویژگی بایننس اسمارت چین: مکانیزم کار بایننس اسمارت چین

بایننس اسمارت چین با مکانیسم اجماع سهام و اعتبار (PoSA) کار می‌کند. این مکانیزم آمیزه‌ای از هر دو مکانیسم اثبات سهام نیابتی (DPoS) و اثبات اعتبار (PoA) است که موجب کاهش دو فاکتور مهم زمان بلوک و کارمزد معاملات می‌شود. مکانیزم اثبات سهام نیابتی (DPoS) قبلاً در شبکه‌هایی مانند ارز ایاس امتحان خود را پس داده بود. بنابراین بایننس اسمارت چین این مکانیسم را از شبکه‌ی ایاس الهام گرفت و آن را با مکانیسم اثبات اعتبار تلفیق کرد.

از اصلی‌ترین ویژگی‌های مکانیسم اجماع اثبات سهام و اعتبار (PoSA) می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • تولید بلوک‌ها بر عهده‌ی تعداد محدودی از اعتبارسنج‌ها است.
  • اعتبارسنج‌ها به صورت نوبتی و تصادفی بلوک‌ها را ایجاد می‌کنند.
  • نودهایی که سهامداران بزرگتری هستند؛ یعنی با استیک حجم بیشتری از ارز اسمارت چین (bnb)، مشارکت بیشتری در شبکه‌دارند، به عنوان اعتبارسنجانی که مجوز فعالیت دارند، تعیین می‌شوند. 
  • تعداد اعتبارسنجان فعال شبکه‌ی بایننس‌اسمارت چین 21 نود است.

 

چهارمین ویژگی بایننس اسمارت چین: سازگاری با ماشین مجازی اتریوم

زنجیره‌ی هوشمند بایننس با ماشین مجازی اتریوم سازگار است. این زنجیره، با پشتوانه‌ای از جهان غنی ابزارهای اتریوم و اپلیکیشن‌های غیر متمرکز راه‌اندازی شد. از لحاظ نظری، این امر باعث می‌شود که توسعه‌دهندگان بتوانند پروژه‌های خود را به‌راحتی از شبکه‌ی اتریوم به شبکه‌ی هوشمند بایننس منتقل کنند؛ این بدان معنی است که اپلیکیشن‌هایی مانند کیف پول متاماسک می‌توانند با تغییرات ساده در قسمت تنظیمات، برای کار با بایننس اسمارت چین بهینه‌سازی شوند. بنابراین شما می‌توانید برای شروع کار با بایننس اسمارت چین، از کیف پول متاماسک یا تراست ولت استفاده کنید. همچنین می‌توانید ارزهای اتریومی را با استفاده از این شبکه، با کارمزد پایین‌تر  و سرعت بالاتر انتقال دهید. 

مطالعه‌ی این مطلب پیشنهاد می‌شود: آموزش انتقال ارز دیجیتال

پنجمین ویژگی بایننس اسمارت چین: ماهیت غیر متمرکز

همانطور که ذکر شد، زنجیره‌ی هوشمند بایننس به منظور کاهش کارمزدهای بالای تراکنش و افزایش سرعت معاملات در شبکه‌ی اتریوم ایجاد شد. یکی از علت‌هایی که موجب کندی تأیید تراکنش‌ها می‌شود، تعداد زیاد نودهای اعتبارسنج است. هر چه یک شبکه اعتبارسنجان بیشتری داشته باشد، امنیت بالاتری نیز دارد. اما این موضوع که اطلاعات تراکنش باید با همه‌ی نود‌ها به اشتراک گذاشته شوند، موجب کندی شبکه می‌شود و این موضوع همان مقیاس‌پذیری شبکه است. بلاک‌چین‌هایی مانند ارز لوکوس چین با استفاده از اکانت به جای نود، موفق به افزایش مقیاس‌پذیری بدون کاهش تعداد اعتبارسنجان، کاهش امنیت شبکه و از دست رفتن ماهیت غیر متمرکز شده‌اند. این در حالیست که بایننس اسمارت چین راه‌حل خطرناک کاهش اعتبارسنجان برای افزایش سرعت تأیید تراکنش را ارائه داده است. گویا برای حل مشکل مقیاس‌پذیری، به جای ارائه‌ی راه‌حل، صورت مسئله را پاک کرده است. به طور خلاصه می‌توان گفت بایننس اسمارت چین با 21 اعتبارسنج نمی‌تواند به عنوان یک شبکه‌ی غیر متمرکز در نظر گرفته شود.

کاربردهای اصلی زنجیره هوشمند بایننس 

چه کارهایی را می‌توان روی بایننس اسمارت چین انجام داد و اصولاً این اکوسیستم چه فوائدی دارد و برای حل چه مشکلاتی ایجاد شده است؟ در ادامه به طور لیست‌وار کاربردهای اساسی بایننس اسمارت چین توضیح داده می‌‌شود.

 

  1. توکن سواپ؛
  2.  راه اندازی نسخه رپد شده ارزهای اتریومی؛
  3.  راه‌اندازی اپلیکیشن‌های غیر متمرکز؛
  4. راه‌اندازی توکن‌های غیرمثلی (NFT)؛
  5.  راه‌اندازی پلتفرم‌های وام‌دهی.

 

در ادامه، به طور خلاصه، به این کاربردها می‌پردازیم.

کاربرد اول BSC : توکن سواپ

توکن‌سواپ یعنی تبدیل بی‌واسطه‌ی یک ارز به ارزی دیگر. در مقاله‌ توکن‌سواپ به طور کامل به این مبحث پرداختیم. در دنیایی که بیشتر کاربران دنبال حفظ حریم شخصی هستند و تمایلی به احراز هویت در صرافی‌های متمرکز ندارند، بخصوص برای ما ایرانی‌ها که با مسئله‌ی تحریم روبرو هستیم، توکن‌سواپ یک گزینه‌ی عالی است. چون نه احراز هویت دارد و نه مسئله‌ی تحریم در آن مطرح است. تقریباً همه‌ی بلاک‌چین‌های قرارداد هوشمند، با راه‌اندازی صرافی‌های غیر متمرکز، سرویس توکن‌سواپ را ارائه می‌دهند. بزرگترین صرافی در شبکه‌ی بایننس اسمارت چین، صرافی معروف پنکیک‌سواپ است. شما می‌توانید در این صرافی به‌راحتی دو ارز استاندارد BEP20 را به یکدیگر تبدیل یا سواپ کنید. توجه داشته باشید که استاندارد زنجیره‌ی هوشمند بایننس فقط BEP20 است. در نتیجه شما نمی‌توانید در داخل صرافی پنکیک‌سواپ یک ارز اتریومی با استاندارد ERC20 را به ارز BEP20 تبدیل کنید. 

مطالعه‌ی این مطلب پیشنهاد می‌شود: صرافی پنکیک‌سواپ

کاربرد دوم BSC: راه اندازی نسخه رپد شده ارزهای اتریومی

همانطور که پیش از این ذکر شد، زنجیره‌ی هوشمند بایننس با ماشین مجازی اتریوم سازگار است. همچنین تقریباً تمام ارزهای اتریومی یک نسخه‌ی BEP20 نیز دارند؛ نسخه‌ای که ارزش آن با نسخه‌ی اتریومی پگ شده و کاملاً با آن هماهنگی دارد. بنابراین اگر تمایل دارید از تراکنش سریع‌تر با کارمزد کمتر بهره‌مند شوید، هنگام انتقال ارز می‌توانید به جای شبکه‌ی اتریوم، شبکه‌ی BSC را انتخاب کنید. سپس در کیف پول خود، ارز نسخه‌ BEP20 را فعال کنید.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: تشخیص شبکه ارز دیجیتال

کاربرد سوم BSC: راه‌اندازی اپلیکیشن‌های غیر متمرکز

فقط شبکه‌های هوشمند قابلیت پذیرش اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (Dapps) را دارند. اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (Dapps) می‌توانند در زمینه‌های مختلفی مانند توکن‌سواپ (DEX)، گیم‌فای (Gamefi)، دیفای (Defi)، راه‌اندازی NFT، وام‌دهی و غیره فعالیت کنند. در حال حاضر، طبق داده‌های دپ رادار (dappradar) تعداد 4208 اپلیکیشن‌ غیر متمرکز روی بلاکچین بایننس اسمارت چین راه‌اندازی شده‌اند. از مشهورترین Dapps زنجیره‌ی هوشمند بایننس، صرافی پنکیک‌سواپ، شبکه‌ی 1inch و ... است.

اپلیکیشن‌های غیر متمرکز منبع‌باز و رمزگذاری‌شده هستند و توسط قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌شوند. اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (DApps) برنامه‌های دیجیتالی هستند که بر روی نودهای شبکه راه‌اندازی می‌شوند. این نودها به جای یک سرور واحد، از یک دفتر کل توزیع شده (DLT) استفاده می‌کنند. 

یک اپلیکیشن غیر متمرکز، مستقل از خالق آن عمل می‌کند؛ یعنی هنگامی که یک قرارداد هوشمند بر روی بلاک چین مستقر می‌شود، تغییر کد یا از بین بردن آن دشوار است. بنابراین، حتی اگر تیم پشتیبانی DApp منحل شود، کاربران همچنان می توانند به خدمات آن دسترسی داشته باشند. 

کاربرد چهارم BSC: راه‌اندازی توکن‌های غیرمثلی

بازار NFT، بازار نوظهور و بسیار جذاب در ارز دیجیتال است. NFT‌ها در ایران به توکن‌های غیرمثلی نیز مشهور هستند. توکن‌‌های یکتا که حقوقشان تنها در انحصار یک شخص است و قیمت آن مانند یک اثر هنری، کاملاً بستگی به خریدار و فروشنده دارد. مارکت پلیس‌های NFT به سرعت در حال افزایش هستند. به بیان ساده، مارکت‌پلیس‌های NFT بازاری را برای ساخت و معامله‌ی توکن‌های NFT ارائه می‌دهند. زنجیره‌ی هوشمند بایننس مارکت‌پلیس‌های NFT را پوشش می‌دهد و روز به روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. بایننس ان‌اف‌تی (Binance NFT) از مشهورترین مارکت‌پلیس‌هایی است که در زنجیره‌ی هوشمند بایننس راه‌اندازی شده است.

مطالعه‌ی این مطلب پیشنهاد می‌شود: ساخت و فروش رایگان nft

کاربرد پنجم BSC: راه‌اندازی پلتفرم‌های وام‌دهی

قراردادهای هوشمند مرزهای سنتی را جابه‌جا می‌کنند. در صنعت مالی غیر متمرکز (DeFi)، هیچ واسطه‌ای برای دریافت وام وجود ندارد و زنجیره‌ی هوشمند بایننس یکی از مشهورترین بلاکچین‌های توسعه‌دهنده‌ی پلتفرم‌های وام‌دهی است. شما می‌توانید از طریق قراردادهای هوشمند، ابتدا وثیقه‌گذاری و سپس وجه مورد نظر خود را با کمترین سود دریافت کنید. پلتفرم‌های وامدهی طرفداران زیادی دارند. در این پلتفرم‌ها هر دو طرف وام‌گیرنده و وام‌دهنده، بازدهی خوبی دریافت می‌کنند. 

در تصویر زیر، بازدهی پلتفرم‌های وامدهی در سال گذشته (2021) را مشاهده می‌کنید.

بهترین پلتفرمهای وامدهی در بایننس اسمارت چین

طبق آمارهای ارائه شده توسط صرافی بایننس، 5 پلتفرم دیفای‌فور‌یو (Defi For You)، یونی‌لند (Yuni Lend)، دیفورس (dForce)، بیفای (BiFi)، انکس‌فایننس (Annex Finance) در میان پلتفرم‌های وامدهی بیشترین محبوبیت و بازدهی را داشته‌اند.

مطالعه‌ی این مطلب پیشنهاد می‌شود: بهترین پلتفرم وام دهی ارز دیجیتال

بلاکچین بایننس چه فرقی با زنجیره هوشمند بایننس دارد؟

صرافی بایننس در ماه آوریل 2019، بلاکچین بایننس اسمارت چین را برای اجرای قراردادهای هوشمند، به موازات بلاک‌چین بایننس راه اندازی کرد.

 

?جالب است بدانید که شرکت بایننس می‌توانست با یک هارد فورک، قراردادهای هوشمند را روی بلاکچین بایننس راه‌اندازی کند، ولی ترجیح داد شبکه‌ای جداگانه برای قراردادهای هوشمند ایجاد کند. اصلی‌ترین علت این تصمیم، سابقه بد قراردادهای هوشمند در ایجاد اختلال و کندی در شبکه اتریوم است. یکی از مثال‌ها، بحرانی است که بازی کریپتو کیتیز در دسامبر سال 2017 برای شبکه اتریوم ایجاد کرد و طی آن گیمرها با ایجاد ترافیک، موجب کندی شبکه اتریوم شده و به کلی این شبکه را از کار انداختند. بحران سولانا، همچنین بحران راه‌اندازی nft میمون‌های کسل نیز در همین اواخر، مثال بعدی است.

علت دومی که می‌توان عنوان کرد، ماهیت قراردادهای هوشمند است که یک عنصر جذاب برای هکرها محسوب می‌شود. بایننس با ایجاد یک بلاکچین جداگانه برای قراردادهای هوشمند، تلاش کرد بلاکچین و صرافی خود را از حملات سایبری دور نگه دارد. پس هنگام سرمایه‌گذاری در استخرهای این بلاکچین باید با آگاهی بیشتری عمل کنید.

 

بایننس اسمارت چین و سازگاری فرا زنجیره‌ای

همانطور که ذکر شد، زنجیره‌ی هوشمند بایننس به عنوان یک سیستم مستقل، اما مکمل برای زنجیره‌ی بایننس در نظر گرفته شد. این بلاکچین با اندیشه ایجاد یک قابلیت منحصر بفرد روی کار آمد، قابلیتی که با استفاده از آن، کاربران بتوانند دارایی‌های خود را از بلاک‌چینی به بلاک‌چینی دیگر منتقل کنند؛ به همین علت از معماری دو زنجیره‌ای بهره می‌برد. ثمره‌ی این معماری، افزایش حجم و سرعت معاملات و قابلیت ایجاد انواع برنامه‌های غیر متمرکز بر روی زنجیره‌ی هوشمند بایننس است.

این قابلیت، کاربران را در فضای اکوسیستمی وسیع قرار می‌دهد که می‌تواند موارد استفاده بی‌شماری داشته باشد.

همچنین می‌توان مستقیماْ توکن‌های استاندارد BEP-2 و BEP-8 از بایننس‌چین را به توکن‌های BEP-20، استاندارد جدید زنجیره‌ی هوشمند بایننس تبدیل کرد. فرمت BEP-20 از همان عملکردهای مشابه اتریوم بهره می‌برد.

مطالعه این مقاله به شما پیشنهاد می‌شود: آشنایی با انواع کیف پول ارز دیجیتال 

تفاوت بایننس اسمارت چین و شبکه اتریوم

بایننس برای ایجاد زنجیره هوشمند، از کلاینت Go Ethereum (Geth) استفاده کرد اما تلاش خود را به کار بست تا با ایجاد تغییراتی، آن را از شبکه اتریوم متمایز کند. به عنوان مثال، بایننس مکانیسم اجماع اثبات سهام نیابتی (PoSA) را به جای مکانیسم اثبات کار (PoW) رایج در شبکه اتریوم به کار گرفت.

این پلتفرم قراردادهای هوشمند که پرچمدار بایننس در زمینه‌ی برنامه‌های کاربردی «غیر متمرکز» است، ماهیت دوگانه‌ای دارد. زیرا این زنجیره با تعداد نودهای بسیار پایین، متمرکز به نظر می‌رسد. زنجیره‌ی هوشمند بایننس در مقایسه با شبکه اتریوم با حدود 10.000 نود استخراج با مکانیسم اثبات کار (PoW)، در کمال تعجب، تنها 21 نود اعتبار سنجی در شبکه اثبات کار و اعتبار (PoSA) خود دارد.

بایننس اسمارت چین با الگوریتم اجماع اثبات سهام نیابتی به زمان بلوک تقریبی 3 ثانیه دست یافت. این بلاکچین با استفاده از مکانیسم اثبات سهام و اعتبار، از توکندارن بایننس‌کوین (BNB) برای اعتبارسنجی استفاده می‌کند. این اعتبار سنجان در صورت ارائه یک بلوک معتبر، کارمزد معاملات بلوک تولیدی را دریافت می‌کنند.

توجه داشته باشید که بر خلاف بسیاری از پروتکل‌ها، پاداش اعتبارسنجان از توکن‌های تازه ایجاد شده پرداخت نمی‌شود؛ زیرا بایننس‌کوین (BNB) نه تنها ماهیت تورمی ندارد، بلکه عرضه‌ی آن به مرور زمان، از طریق توکن‌سوزی کاهش می‌یابد.

مزایای بایننس اسمارت چین

حتماً تاکنون متوجه مزایای زنجیره‌ی هوشمند Binance شده‌اید. تمام ویژگی‌هایی که در بخش‌های قبلی توضیح داده شد، جزو مزایای زنجیره‌ی هوشمند بایننس هستند. محبوبیت این زنجیره به سرعت در حال افزایش است، بنابراین جایی برای خطا وجود نخواهد داشت؛ این پلتفرم باید هر چه سریعتر مزایای خود را گسترش داده و در رفع معایب خود کوشا باشد. در ادامه دیگر مزایای اکوسیستم BSC برشمرده می‌شود.

اولین مزیت بایننس اسمارت چین: کارمزد پایین

بزرگترین عامل مهاجرت کاربران از اتریوم و دیگر بلاک‌چین‌های هوشمند، این است که در زمان افزایش بار شبکه اتریوم، کارمزد تراکنش بسیار بالا می‌رود، بطوریکه کارمزد یک تراکنش یکسان در اتریوم می‌تواند بیش از 1000 برابر BSC باشد.

نوسانات کارمزد گس در اتریوم یکی از بزرگترین دافعه‌های این شبکه است؛ بطوریکه در زمان افزایش ترافیک شبکه، کارمزد یک معامله ساده به بیش از 100 دلار افزایش می‌یابد. از آنجایی که کارمزد گس در BSC نسبتاً ثابت است، این امر موجب افزایش محبوبیت این شبکه می‌شود.

دومین مزیت بایننس اسمارت چین: ویژگی بریجینگ ( Bridging) یا پل ارتباطی

این ویژگی امکان انتقال آسان توکن از بلاکچینی به بلاکچین دیگر را فراهم می‌کند. در حال حاضر، بایننس اسمارت چین بیش از 40 توکن از زنجیره‌های مختلف را پشتیبانی می‌کند. با استفاده از این قابلیت، می‌توان دارایی‌هایی مانند اتر (ETH)، تتر (USDT) و بسیاری از توکن‌های دیگر را به راحتی به زنجیره‌ی هوشمند بایننس منتقل کرد.

سومین مزیت بایننس اسمارت چین: منابع مالی عظیم

تیم پشتیبانی Binance از منابع فنی، انسانی و مالی بسیار ارزشمندی برخوردار است.

در ماه اکتبر 2020، صرافی بایننس 100میلیون دلار از بودجه خود را برای ایجاد صندوق شتاب‌دهنده‌ی توسعه‌ی فناوری BSC اختصاص داد. این بودجه برای پشتیبانی از استارتاپ‌ها، پروتکل‌ها، کیف‌پول، مرورگرها، سایر ابزارها و زیرساخت‌های بلاک‌چین استفاده می‌شود.

معایب بایننس اسمارت چین

احتمالاً تاکنون در جریان هک‌های متوالی بریج بایننس اسمارت‌چین قرار گرفته‌اید. شاید از خود بپرسید که چرا شبکه‌ی هوشمند اتریوم طعمه‌ی این هک‌ها قرار نمی‌گیرد؟ این همان نقطه ضعف بایننس اسمارت چین است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

عدم نظارت و پذیرش بی‌قید و شرط پروژه‌ها

زنجیره‌ی هوشمند بایننس را می‌توان کودک نوپای شبکه کهنه‌کار اتریوم نامید. عمده کاربران بایننس اسمارت چین سرمایه‌گذاران بخش خرده فروشی هستند که جذب تنوع بالای برنامه‌های غیر متمرکز و کارمزد پایین این شبکه شده‌اند.

خبر بد اینکه چندی است بسیاری از این پروژه‌ها به طور متوالی هک می‌شوند. علت اصلی این امر را می‌توان در تمایل زیاد تشکیلات بایننس به پیمودن ره صد ساله در یک شب جست. واقعیت این است که زنجیره‌ی هوشمند بایننس قصد دارد به جای تمرکز بر روی ماهیت خود، به عنوان ابزار مالی انقلابی، به سرعت تبدیل به یک پلتفرم ثروتمند شود؛ بنابراین پروژه‌های بسیاری را بدون بررسی روی شبکه خود توسعه می‌دهد و هفته‌ای نیست که اخبار هک یک پروژه در بایننس اسمارت چین به چشم خطور نکند.

در چند ماه گذشته، پروژه‌های بزرگی مانند پروتکل اسپارتان (Spartan)، میرکت فایننس (Meerkat Finance)، پنکیک‌بانی (Pancakebunny)، اورانیوم‌فایننس (Uranium Finance) و برگرسواپ (Burgerswap) هک شده‌اند که جمعاً خسارتی بالغ بر 300 میلیون دلار را به بار آورده‌اند.

سرمایه‌گذاران خرده فروشی که جذب سرعت بالا و کارمزد پایین این پلتفرم شده‌اند، اکنون مالامال از احساس ناامنی هستند و قطعاً دیری نخواهد گذشت که این امر، منجر به خروج گسترده آن‌ها از بازار ارزهای دیجیتال شود.

حجم گسترده هک‌ها و کلاهبرداری‌ها

یک توضیح ساده برای این حجم از هک در اسمارت بایننس‌چین وجود دارد که مربوط به تاریخچه و کاربرد این زنجیره است.

بایننس اسمارت چین اساساً شبکه‌ی اتریوم را شبیه‌سازی کرده است، اما با تغییر مکانیسم اجماع، تنها دارای 21 اعتبارسنج است که تراکنش‌ها را با استفاده از مدل اثبات سهام و اعتبار، اعتبارسنجی و تأیید می‌کنند. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، این مورد در فضای مجازی مورد تمسخر قرار گرفته است.

اعتبارسنجان شبکه بایننس اسمارت چین

در تصویر بالا، تصویر چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao) مشهور به CZ، مدیر عامل صرافی بایننس در ژست‌های مختلف به عنوان اعتبارسنجان شبکه، نمایش داده شده که یک شوخی کنایه‌آمیز است که بر این واقعیت پهلو می‌زند که، برخلاف ادعای بایننس اسمارت چین، این یک شبکه‌ی کاملاً متمرکز و آسیب‌پذیر در مقابل هک است.

قطعاً این مکانیسم سریع‌تر از مکانیسم اثبات کار شبکه اتریوم با بیش از ۷۰۰۰ اعتبارسنج است، اما به قیمت تمرکز بالا و در نتیجه ایجاد یک نقطه‌ضعف اساسی برای BSC تمام می‌شود. 

با اینحال، به نظر نمی‌رسد که سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی به این درجه از تمرکزگرایی توجه کنند. اکنون BSC با خوشحالی پذیرای هجوم گسترده‌ی کاربران در پلتفرم خود است، کاربرانی که از مجموعه برنامه‌های غیر متمرکز خود استفاده می‌کنند و توجهی به این نقطه ضعف مهم بایننس اسمارت چین ندارند.

امنیت پایین

از آنجا که BSC عمدتاً توسط سرمایه‌گذاران خرده فروشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و اتریوم اصلی‌ترین بلاکچین با پیشرفت‌های فنی واقعی است، بسیاری از بزرگترین برنامه‌های کاربردی BSC به سادگی برنامه‌های اتریوم هستند. به عنوان مثال، پنکیک سواپ (PancakeSwap) به عنوان ورژن بایننسی صرافی یونی سواپ شروع به کار کرد، همچنین میرکت فایننس بسیار مشابه به یرن فایننس (Yearn Finance) کدنویسی شده است. کدهای این برنامه‌ها بسیار ساده و قابل نفوذ هستند، اما مکانیسم اجماع بلاکچینی که روی آن قرار دارند، متمرکز است و تأییدکنندگان بسیار اندکی ( 21 نود) دارد. در اصل، برنامه‌ها به سادگی برنامه‌های اتریوم هستند، اما امنیت و اعتبار زنجیره‌ی هوشمند بایننس به اندازه‌ی شبکه اتریوم نیست.

اپلیکیشن‌های غیر متمرکز یا dApp‌هایی وجود دارند که از ناآگاهی سرمایه‌گذاران خرده فروشی در زمینه توکنومیک استفاده می‌کنند.

دلیل اینکه تنها سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی جذب ورژن‌های بایننسی اپلیکیشن‌های غیر متمرکز شبکه اتریوم می‌شوند، این است که سرمایه‌گذاران سازمانی تحقیقات بیشتری در مورد یک پروژه انجام می‌دهند و معمولاً سرمایه‌های خود را در پلتفرم‌های شبیه‌سازی شده به خطر نمی‌اندازند، بلکه ترجیح می‌دهند دارایی خود را در پروژه‌هایی که منحصر به فرد، ارائه دهنده‌ی ارزش و با امنیت بالا هستند، سرمایه‌گذاری کنند.

عدم کنترل دوره‌ای

بسیاری از پروژه‌های دیفای که بیش از ۱۰۰ درصد سود سالانه در BSC ارائه می‌دهند، آنطور که به نظر می‌رسد سودآور نیستند. این پروژه‌ها معمولاً دارای یک توکن بی‌خاصیت با نرخ تورم عظیم هستند و تنها بواسطه‌ی این ویژگی است که می‌توانند چنین بازدهی بالایی را تبلیغ کنند. با این درجه از بی‌تفاوتی و مراقبت اندک که تیم توسعه‌ی این اپلیکیشن‌ها در زمینه‌ی توکنومیک‌های بلند مدت از خود نشان می‌دهند، منطقی به نظر می‌رسد که فراموش کنند کنترل‌های لازم و دوره‌ای را برای جلوگیری از هک شدن انجام دهند.

به عنوان مثال، پروتکل پنکیک بانی، با ارائه توکن BUNNY خود که هیچ کارکرد دیگری جز کنترل پروتکل نداشت، برای بازاریابی، دام سود سالانه 150٪ را پهن کرد. در حالیکه حقوق حاکمیت فقط مخصوص سایر توکنداران توکن‌های بومی بود، بنابراین BUNNY در آغاز، کارکرد خاصی نداشت. این پروتکل هک شد، زیرا مشتریان زیاد و امنیت کمی داشت.

کاربردهای ارز اسمارت‌چین (BNB) در زنجیره هوشمند بایننس 

پیش از هر چیز، ذکر این نکته ضروری است که ارز اسمارت‌چین با نماد (BNB) با ارز بایننس کوین با نماد مشابه (BNB) تفاوت دارد. با اینکه نمادهای هر دو ارز یکسان هستند، ارز اسمارت‌چین متعلق به زنجیره‌ی هوشمند بایننس است و استاندارد BEP20 دارد، در حالی‌که بایننس کوین متعلق به بایننس چین است و استاندارد BEP 2 دارد.

مقایسه ارز بایننس کوین و ارز اسمارت چین

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: استاندارد BEP20

 ارز اسمارت‌چین، با علامت اختصاری (BNB)، کوین اصلی و کاربردی زنجیره‌ی هوشمند بایننس است. این کوین یکی از برترین ارزهای دیجیتال از لحاظ مارکت‌کپ است و کاربردهای زیادی، از جمله موارد زیر را در اکوسیستم بایننس اسمارت چین دارد.

 

  1. پرداخت سود استیکینگ؛
  2. پرداخت کارمزد تراکنش؛
  3. وثیقه‌گذاری در پلتفرم وام‌دهی؛
  4. تعیین اعتبارسنجان.

 

ارز اسمارت‌چین (BNB) همچنین یک ارز دیجیتال غیر تورمی است؛ این یعنی صرافی بایننس، به طور دوره‌ای، هر 3 ماه یکبار، میزان 20 درصد از کارمزد تراکنش‌ها را به روش توکن سوزی از چرخه خارج می‌کند. این‌کار موجب می‌شود، عرضه در گردش و قیمت آن همواره متعادل بماند. 

چه کیف پول‌هایی که از ارز اسمارت‌چین پشتیبانی می‌کنند؟

ساده‌ترین روش برای انتقال توکن‌ها از یک زنجیره به زنجیره‌ی دیگر (به عنوان مثال BEP-2 به BEP-20 یا بالعکس)، استفاده از کیف پول بایننس است. این کیف پول افزونه‌ای است که روی گوگل کروم و فایرفاکس نصب می‌شود. اما کیف پول‌های دیگری نیز وجود دارند. شرکت بایننس لیست ۹ کیف پول‌ را در سایت رسمی خود قرار داده است. این کیف‌پول‌ها همگی منبع باز و رایگان هستند.

دنیای ترید دو کیف پول متاماسک و تراست ولت را پیشنهاد می‌دهد.

مطالعه‌ی این مطلب پیشنهاد می‌شود: آدرس bsc در تراست ولت

لیست کامل کیف پول‌هایی که از بایننس اسمارت چین پشتیبانی می‌کنند، در جدول زیر آمده است:

 

جدول کیف پول‌های قابل اتصال به زنجیره‌ی هوشمند بایننس

ردیف

نام کیف پول

وبسایت رسمی جهت دانلود

آموزش اتصال کیف پول به زنجیره‌ی هوشمند بایننس

1

بایننس‌چین ولت (Binance Chain)

https://binance.org/

 

2

آرکین ولت (Arkane Wallet)

https://arkane.network

 

3

مت ولت (Math Wallet)

https://www.mathwallet.org/en/

 

4

متاماسک (MetaMask)

https://metamask.io/

آموزش نحوه اتصال کیف پول متامسک به زنجیره‌ی هوشمند بایننس

5

سیف پال (SafePal)

https://www.safepal.io/

 

6

توکن پاکت (TokenPocket)

https://www.tokenpocket.pro/en/

 

7

تراست ولت (Trust Wallet)

https://trustwallet.com/

آموزش نحوه اتصال تراست والت به بایننس اسمارت چین 

8

ای زی دیفای (ezDeFi)

https://ezdefi.com/

 

 

نحوه انتقال توکن BNB از بایننس چین به بایننس اسمارت چین

در این قسمت، نحوه انتقال توکن بایننس‌کوین (BNB) به بایننس اسمارت چین را با استفاده از کیف پول متامسک آموزش می‌دهیم. مزایای انتقال BNB از صرافی بایننس به کیف پول متامسک، سرعت انتقال بالا و کارمزد تراکنش پایین است. روش‌های دیگری نیز وجود دارد، اما این روش ساده‌ترین راه است. مراحل انتقال توکن در سایر کیف پول‌ها تقریباً مشابه این آموزش است.

آموزش انتقال توکن BNB به اسمارت چین بایننس با استفاده از متاماسک

مطالعه‌ی این مطلب پیشنهاد می‌شود: شبکه بایننس اسمارت چین در متامسک

انتقال توکن BNB از بایننس چین به بایننس اسمارت چین در چند مرحله‌ی ساده انجام می‌شود:

 

? توجه: برای دسترسی به خدمات بایننس اسمارت چین، باید از VPN و همواره از IP آدرس ثابت استفاده کنید.

?توجه: انتقال بایننس‌کوین از کیف پول بایننس باید به مقصد کیف پولی انجام شود که از زنجیره‌ی هوشمند بایننس پشتیبانی می‌کند. (در این آموزش متامسک انتخاب شده، کیف پول تراست ولت نیز مناسب است. در اینجا صرافی بایننس به عنوان صرافی  مبدأ انتخاب شده، همین آموزش برای سایر صرافی‌ها نیز معتبر است.)

? توجه: در این آموزش لازم است ابتدا کیف پول متامسک خود را به بایننس اسمارت چین متصل کنید. آموزش نحوه اتصال متاماسک به زنجیره‌ی هوشمند بایننس را در جدول کیف پول‌های قابل اتصال به زنجیره‌ی هوشمند بایننس بخوانید.

 

  • کیف پول بایننس خود را در صرافی Binance باز کنید، بایننس‌کوین را انتخاب کرده و روی برداشت یا [withdraw] کلیک کنید.

 

آموزش انتقال توکن BNB به اسمارت چین بایننس

 

  • اکنون کیف پول متاماسک خود را باز کنید. (کیف پول را قبلاً به بایننس اسمارت چین متصل کنید.)
  • آدرس حساب را کپی کنید.

 

آموزش انتقال توکن BNBبه اسمارت چین بایننس2

  • آدرسی را که از متامسک کپی کرده‌اید، در قسمت آدرس پیست کنید. روی [Binance Smart Chain] کلیک و مبلغ مورد نظر برای انتقال و ارسال را در زیر وارد کنید. اکنون می‌توانید بایننس‌کوین را در سمت چپ ببینید. این نکته را به یاد داشته باشید که عدم انتخاب شبکه‌ی انتقال مناسب منجر به از بین رفتن سرمایه‌ی شما خواهد شد.
  • روی گزینه Send کلیک کنید.

 

آموزش انتقال توکن BNBبه اسمارت چین بایننس4

 

  • اکنون بایننس درخواست تأیید ارسال خواهد کرد. در اینجا به عنوان روش تأیید، دو گزینه ایمیل و تأیید پیامکی وجود دارد، اما ممکن است برای شما گزینه دیگری برای تأیید نمایش داده شود.

 

آموزش انتقال توکن BNBبه اسمارت چین بایننس۵

  • در پنجره بعدی، یک تأییدیه برای برداشت دریافت خواهید کرد.

 

آموزش انتقال توکن BNBبه اسمارت چین بایننس۵

مطالعه‌ی این مطلب پیشنهاد می‌شود: آموزش تبدیل توکن bep2 به bep20

به همین سادگی می‌توانید در کیف پول متامسک خودتان، موجودی ارز اسمارت‌چین را مشاهده می‌کنید.

آینده بایننس اسمارت چین

ناگفته پیداست برای اینکه BSC بتواند خود را به عنوان یک پلتفرم قرارداد هوشمند پیشرو معرفی کند، باید وابستگی خود به شبکه اتریوم را از میان بردارد. اکنون تاریخ ارز دیجیتال نظاره‌گر این مطلب است که آیا بایننس اسمارت چین در آینده قادر خواهد بود با سایر غول‌های قرارداد هوشمند رقابت کند یا خیر؛ به ویژه اکنون که بزرگترین بلاک‌چین قراردادهای هوشمند غیر متمرکز با به روز رسانی هارد فورک لندن مقیاس پذیری خود را افزایش و کارمزدها را تا حدود زیادی کاهش داده و همچنین اخیراً با تغییر مکانیسم، توانسته یک گام مؤثر رو به جلو بردارد.

قطعاً اولین کاری که زنجیره‌ی هوشمند بایننس باید با جدیت دنبال کند، رفع مشکل کمبود اعتبار‌سنجان شبکه است. اگر بایننس اسمارت چین موفق به حل این مشکل نشود، با افزایش حملات هکری، به احتمال زیاد این زنجیره با خطر متروک شدن مواجه خواهد بود.

سؤالات متداول (FAQ)

شما می‌توانید سؤالات خود را در بخش نظرات ثبت کنید.

بایننس اسمارت چین چیست؟

بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain) یا زنجیره هوشمند بایننس با علامت اختصاری BSC یک بلاکچین مستقل و هوشمند است. این زنجیره با ماشین مجازی اتریوم سازگاری داشته و با 21 اعتبارسنج، از مکانیسم اثبات سهام نیابتی (Proof of Staked Authority) یا PoSA استفاده می‌کند، در نتیجه کارمزد تراکنش و زمان بلوک را کاهش می‌دهد.

استاندارد توکن‌های راه‌اندازی شده در بایننس اسمارت چین

تمامی توکن‌های راه‌اندازی شده در زنجیره‌ی هوشمند بایننس استاندارد BEP-20 دارند.

بهترین ارزهای بایننس اسمارت چین‌

اسمارت‌چین (BNB)

پنکیک‌سواپ (Cake)

دلار بایننس (BUSD)

کریم‌فایننس (C.R.E.A.M) 

برگر‌سواپ (BURGER)

سوایپ (SXP)

BUX

ونوس (XVS) 

ارز بیبی‌دوج کوین

سیف‌مون (SafeMoon)

بهترین پلتفرم‌های وام‌دهی بایننس اسمارت چین 

  1. دیفای فور یو (DeFi For You)
  2. یونی‌لند (UniLend)
  3. دی‌فورس (dForce)
  4. بیفای لندینگ (BiFi Lending)

بهترین صرافی‌های غیر متمرکز بایننس اسمارت چین‌

  1. صرافی پنکیک سواپ (PancakeSwap)
  2. صرافی بی‌سواپ (Biswap)
  3. صرافی بیکری‌سواپ (BakerySwap)
  4. صرافی وان‌اینچ (1inch)

بهترین مارکت‌پلیس برای ساخت NFT در بایننس اسمارت چین

  1. Binance NFT.
  2. Refinable.
  3. AirNFTs

بهترین کیف پول نرم‌افزاری برای ارزهای اسمارت‌بایننس‌چین

  1. تراست‌ولت
  2. متامسک

 

 

و اما سخن پایانی

در این مقاله به مزایا و معایب بایننس اسمارت چین پرداختیم. اما در مقام مقایسه بایننس اسمارت چین و اتریوم نمی‌توان به طور قطعی گفت که کدام بلاکچین بهتر است. فاکتورهای مختلفی در انتخاب هر یک از این شبکه‌ها دخیل است. اگر شما تریدر مبتدی هستید و قصد ندارید سرمایه‌های انبوهی راهی ارز دیجیتال کنید، شاید بیشتر جذب سرعت و کارمزد پایین زنجیره‌ی هوشمند بایننس شوید. اما در صورتیکه یک تریدر حرفه‌ای با سرمایه‌های قابل توجه باشید، شاید امنیت بالای اتریوم برایتان ملاک باشد. بنابراین اکنون نوبت شماست که پس از خواندن این مقاله، با چشم‌های باز انتخاب کنید.

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


4 دیدگاه