آموزش گام به گام تبدیل توکن های BEP-2 به BEP-20 و بالعکس
ارز دیجیتال

آموزش گام به گام تبدیل توکن های BEP-2 به BEP-20 و بالعکس

اصطلاحات فنی در کریپتو ممکن است قدری پیچیده باشد و باعث شود که شما برای ورود و فعالیت در ارزهای دیجیتال دچار تردید شوید. واژگانی مثل bep2 و bep20 و از این قبیل و تعاریف آنها را حتما شنیده‌اید. اما اگر هنوز هم کاربرد آن را در کریپتو به خوبی متوجه نشده‌اید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

در این مقاله به زبان بسیار ساده استانداردهای bep2 و bep20 و آموزش تبدیل آنها به یکدیگر را برای شما توضیح می‌دهیم.

بایننس چیست؟

حتی اگر در زمینه‌ی کریپتو مطالعه‌ی اندکی داشته باشید به طور قطع حداقل یک بار نام بایننس به گوشتان خورده است. بایننس یکی از بزرگتین صرافی‌های ارز دیجیتال است و از رایج ترین ارزهای دیجیتال پشتیبانی می کند. این صرافی بزرگ برای راحتی کاربران یک کیف پول یا والت هم طراحی کرده است تا وجوه خود را در آن ذخیره کنند. بایننس همچنین دارای خدمات پشتیبانی برای کاربران برای کسب سود یا تراکنش با استفاده از ارزهای دیجیتال است. علاوه بر این برنامه‌هایی را برای ماینرها و تریدرها در تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهد. جالب است بدانید که نام بایننس ترکیبی از دو کلمه بیت‌کوین و فاینانس است.

صرافی بایننس

صرافی بزرگ بایننس ارز دیجیتال بومی خود را نیز دارد که بایننس کوین یا به اختصار BNB نامیده می‌شود. بایننس کوین که توکن داخلی پلتفرم است برای تسهیل تجارت کریپتو در صرافی بایننس استفاده می‌شود. این توکن طی یک عرضه اولیه سکه (ICO) در جولای 2017 راه‌اندازی شد. بایننس کوین به عنوان یک توکن ابزاری برای کارمزدهای معاملاتی با تخفیف ایجاد شد، اما کاربردهای آن به برنامه‌های متعددی از جمله پرداخت هزینه‌ی تراکنش (در زنجیره بایننس)، رزرو سفر، سرگرمی، خدمات آنلاین و خدمات مالی گسترش یافته است.

اما از آنجایی که سرعت تغییر در صنعت کرپتو بسیار بالاست، بایننس هم از غافله عقب نمانده و یک شبکه بلاک‌چین منحصر به فرد با دو بلاک چین موازی، یعنی زنجیره بایننس (BC) و زنجیره هوشمند بایننس (BSC) را راه‌اندازی کرد.

شبکه‌ی بایننس (BC) و اسمارت بایننس (BCS) چیست؟

اگرمفهوم شبکه‌ی بایننس به زبان ساده بخواهیم توضیح دهیم، درواقع شبکه‌ی بایننس، خانه‌ی بایننس کوین یا همان BNB است. این شبکه دارایی‌های دیجیتال را به صورت غیرمتمرکز با توان عملیاتی بالا مبادله و صادر می‌کند.

اما آیا فقط یک ارز دیجیتال در دنیای بزرگ رمزارزها است؟ جواب این سوال را همگی ما می‌دانیم و علاوه بر آن همچنان تعداد زیادی ارزهای دیجیتال به علاقه‌مندان این حوزه معرفی می‌شوند. فلسفه‌ی بازارهای مالی "مبادله‌ی ارز" است. پس برای مبادله‌ی هر چه بهتر و بیشتر این ارزها لازم بود بستری هوشمند فراهم شود تا راحتی و امکانات بیشتری را برای کاربران فراهم کند. به همین دلیل شبکه‌ی هوشمند بایننس یا به اختصار (BCS) آمد تا دسترسی بایننس را به توسعه دهندگان دیفای، که به دنبال یک شبکه‌ی کارآمد و با کارایی بالا هستند گسترش دهد. از جمله امکاناتی که اسمارت بایننس فراهم می‌کند مبادله‌ی دارایی بین سایر بلاک چین‌ها و پشتیبانی کامل از قراردادهای هوشمند است.

شبکه ی بایننس و اسمارت بایننس

اما یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن قابلیت برنامه‌ریزی و سازگاری کامل آن با ماشین مجازی اتریوم یعنی EVM است. این به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا پروژه های خود را از اتریوم به BSC منتقل کنند. به طور کلی می‌توانیم BSC را به عنوان یک شبکه‌ی مکمل برای BC در نظر بگیریم. اشاره کردیم که شبکه ی بایننس خانه‌ی بایننس کوین است و حالا با ورود شبکه‌ی هوشمند بایننس این خانه بزرگتر شده و دسترسی را برای جامعه‌ی بزرگتری از ارزهای دیجیتال و پروژه‌ها و قراردادهای هوشمند فراهم کرده است.

استاندارد bep2 و زنجیره ی بایننس چیست؟

بیاید با یک سوال شروع کنیم، آیا برای ساخت و ایجاد یک توکن شما نیاز دارید که یک شبکه‌ی بلاکچینی داشته باشید تا به وسیله‌ی آن توکن خود را راه اندازی کنید؟ پاسخ خیر است.

برای توضیح و درک بهتر این موضوع لازم است که اشاره کوچکی به تفاوت بین توکن و کوین داشته باشیم. به زبان ساده کوین‌ها ارزهایی هستند که شبکه‌ی بلاکچین اختصاصی خود را دارند مانند بیت کوین. و در مقابل توکن‌ها ارزهایی هستند که مهمان شبکه‌های بلاکچینی دیگر هستند و بر روی آنها ایجاد می‌شوند.

فرض کنید شما قصد ساخت یک توکن را دارید و از یک شبکه‌ی بلاکچینی می‌خواهید که این توکن را برای شما ایجاد کند. همانطور که ورود به هر مجموعه‌ای ملزم به رعایت قوانین و چهارچوب‌های آن مجموعه است، برای ورود و ساخت یک توکن بر روی یک شبکه ی بلاکچینی شما ملزم به رعایت قوانین آن مجموعه هستید. استاندارد bep2 دقیقا به همین مجموعه قوانین استاندارد در شبکه‌ی بایننس اشاره می‌کند.

bep2 مخفف Binance Chain Evolution Proposal 2 است و یک استاندارد فنی برای ایجاد و استفاده از توکن‌های جدید در زنجیره بایننس است. در واقع BEP-2مجموعه‌ای از قوانین و مشخصات فنی را تعریف می‌کند که توکن‌ها باید از آنها برای عملکرد در اکوسیستم زنجیره بایننس پیروی کنند.

استاندارد BEP-2 و شبکه بایننس

شاید این سوال را در ذهنتان ایجاد شده باشد که اگر تمامی توکن‌هایی که قرار است در شبکه بایننس باشند از استانداردهای مشخصی پیروی کنند آنگاه تمامی توکن‌های ویژگی‌های یکسانی خواهند داشت. اما اینگونه نیست، در واقع استاندارد bep2 برخی از اساسی‌ترین و ضروری‌ترین ویژگی‌های توکن‌های صادر شده در زنجیره بایننس را تعریف می‌کند. در حالی که استاندارد bep2 قوانین را تعریف می‌کند، توکن‌های مختلف همچنان برای موارد استفاده خاصی که برای آنها ایجاد شده‌اند، پیاده سازی‌های متفاوتی خواهند داشت.

نکته‌ای که لازم است بدانید این است که برای تراکنش‌ها در بایننس شما لازم دارید که مقداری ارز بومی این بلاکچین یعنی BNB را داشته باشید که به عنوان کارمزد تراکنش توکن پرداخت می‌کنید.

هر توکن با استاندارد bep2 دارای چه ویژگی‌هایی است؟

آدرس منبع: آدرس منبع بدین نشان می دهد که این توکن از طرف چه شخصیت حقیقی و یا حقوقی صادر شده است.

نام توکن : هر توکنی دارای یک اسم اختصاصی است و یکی از استانداردهای bep2 این است که توکن صادر شده نام اختصاصی خود را داشته باشد.

عرضه کل: در ابتدای صدور یک توکن باید مشخص شود که تعداد کل توکن های صادر شده چه مقدار خواهد بود که این مقدار عرضه ی کل توکن نامیده می شود.

توکن های ضرب شده در آینده: تعداد کل عرضه ی یک توکن ممکن است در آینده تغییر کند که این عمل به وسیله ی ضرب توکن انجام می شود که اصطلاحا به آن  Mintable می‌گویند.

استاندارد bep20 و زنجیره‌ی هوشمند بایننس چیست؟

موازی با شبکه‌ی بایننس که از استاندارد bep2 پیروی می‌کند، زنجیره‌ی هوشمند بایننس ایجاد شد که این شبکه از استاندارد دیگری به نام bep20 پیروی می‌کند. شبکه‌ی بایننس (BC) و شبکه‌ی هوشمند بایننس (BCS) در عین این که مکمل یکدیگر هستند اما کاملا مستقل هستند. به دلیل این معماری زنجیره ای دوگانه، تاکید زیادی بر سازگاری شبکه‌ی متقابل شده است. به همین دلیل، توکن های bep2 را می توان به راحتی با معادل bep20 خود تعویض کرد.

مهمترین ویژگی استاندارد توکن bep20 الهام گرفتن از استاندارد توکن اتریوم ERC-20 است. استاندارد توکن bep20 شباهت های زیادی به استاندارد توکن ERC-20 دارد و با قراردادهای هوشمند اتریوم سازگاری دارد. علاوه بر این، bep20 همچنین با پشتیبانی از سازگاری با ماشین مجازی اتریوم قابلیت همکاری ویژه‌ای را فراهم می‌کند، بنابراین تبدیل آسان توکن‌های bep20 به توکن‌های bep2 را ممکن می‌سازد.

استاندارد BEP-20 و اسمارت بایننس

در کنار تمام این قابلیت ‌ها، زمینه‌های نوظهور جدید در حوزه تمرکززدایی، مانند NFT، بازی‌های رمزنگاری یکی از دلایل برجسته‌ی بایننس برای ارائه‌ی شبکه‌ی هوشمند بایننس (BCS) بوده‌اند. در حالی که زنجیره‌ی بایننس قطعاً پیشنهادی مطلوب به نظر می‌رسید، اما قادر به قراردادهای هوشمند یا زبان برنامه نویسی پیچیده نبود. در نتیجه، زنجیره‌ی هوشمند بایننس به عنوان پاسخی مطلوب به محدودیت‌های زنجیره بایننس تکامل یافت. علاوه بر این به جای اجماع اثبات کار، زنجیره‌ی هوشمند بایننس از الگوریتم Proof of Stake Authority یا PoSA استفاده می‌کند.

مطالعه مقاله bep20 چیست پیشنهاد میشود.

تفاوت بین bep2 و bep20

در اینجا یک مرور کلی از تفاوت بین BEP2 و BEP20 وجود دارد که می‌تواند به شما در درک مفاهیم گسترده‌تر آنها کمک کند .

شبکه‌ی بلاک چین

پاسخ اول و واضح به "تفاوت بین BEP2 و BEP20 چیست؟" این است که توکن‌های BEP2 بومی زنجیره بایننس (BC) هستند، در حالی که توکن های BEP20 بومی زنجیره هوشمند بایننس (BCS) هستند. به یاد داشته باشید که توکن‌های BNB می‌توانند BEP2 و BEP20 باشند.

پشتیبانی قرارداد هوشمند

دومین نکته‌ی مهم تفاوت بین BEP2 و BEP20 پشتیبانی از قراردادهای هوشمند متمرکز است. همانطور که محبوبیت برنامه‌های غیرمتمرکز یا دیفای همچنان به مراحل جدید و هیجان‌انگیزی می‌رسد، توسعه دهندگان به دنبال اکوسیستم‌های هستند که هم از WEB3 پشتیبانی کنند و هم قابل اعتماد برای پروژه‌های جدید باشند. در چنین مواردی، پشتیبانی از قرارداد هوشمند برای توسعه دهندگانی که علاقه‌مند به ایجاد برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز و راه‌حل‌های مبتنی بر قرارداد هوشمند هستند، یک نکته بسیار مهم است. پشتیبانی از قراردادهای هوشمند در زنجیره هوشمند بایننس (BSC) انعطاف‌پذیری را برای توسعه‌ی پروژه های web3 و dApps تضمین می‌کند. bep20از نظر پشتیبانی از قراردادهای هوشمند برتری بیشتری نسبت به bep2 دارد.

آدرس‌های توکن‌ها

آدرس‌های توکن نیز به عنوان یک تفاوت مهم در مقایسه bep20 و bep2 عمل می‌کنند. شما می‌توانید آدرس توکن bep2 را از آدرس توکن bep20 کاملاً متمایز کنید. آدرس کیف پول برای توکن‌های bep2 در ابتدا با یک "bnb" شروع می‌شود. از سوی دیگر، توکن‌های bep20 دارای آدرس‌های کیف پولی هستند که کاملاً شبیه به بلاک‌چین اتریوم هستند. می‌توانید متوجه شوید که آدرس‌های کیف پول برای توکن‌های BEP20 در ابتدا با "x0" شروع می‌شوند که مشابه آدرس‌های کیف پول اتریوم است.

سازگاری اتریوم

تفاوت مهم بعدی توکن‌های BEP2 و BEP20 به سازگاری با اتریوم اشاره دارد. استاندارد توکن bep2 اولین استاندارد توکن بومی برای بایننس اسمارت چین است و در اکوسیستم بایننس محدود شده است. استفاده از توکن‌های bep2 در سایر شبکه‌های بلاک چین غیرممکن است. از سوی دیگر، استاندارد توکن bep20 بر اساس پایه‌های استاندارد توکن اتریوم ERC-20 طراحی شده است.

بنابراین، bep20 در تفاوت بین bep2 و bep20 از نظر سازگاری با اتریوم برتری دارد. در واقع، می‌توانید شباهت‌های زیادی بین bep20 و ERC-20 پیدا کنید که باعث می‌شود توکن‌های bep20 با اکوسیستم اتریوم سازگار شوند. بنابراین bep20 با چشم انداز تعاملات انعطاف پذیر و آسان با اکوسیستم web3 طراحی شده است.

مکانیسم های اجماع

مکانیسم‌های اجماع زنجیره‌ی بایننس و زنجیره‌ی هوشمند بایننس نیز از تفاوت‌های قابل توجه این دو شبکه هستند. می‌توانید متوجه شوید که زنجیره بایننس از الگوریتم اجماع اثبات کار استفاده می‌کند. بنابراین، تراکنش‌هایی که شامل توکن‌های bep2 هستند، به احتمال زیاد هزینه‌های بالاتری را به همراه خواهند داشت و به محیط زیست آسیب می‌رسانند. در مقابل bep20 از مکانیسم اجماع سهام استفاده می کند که سرعت بالاتر و هزینه‌ی کمتری برای تراکنش‌ها دارد. از سوی دیگر، مکانیسم اجماع سهام آسیب محدود به محیط زیست را تضمین می‌کند.

هزینه‌های تراکنش

درمقایسه‌ی BEP20 و BEP2 کارمزد تراکنش‌ها یکی دیگر از مواردی است که مورد توجه قرار می‌گیرد. توسعه‌دهندگان توکن‌های جدیدی که به شبکه‌ی بایننس روی می‌آورند بیشتر نگران هزینه‌های تراکنش هستند، زیرا می‌تواند جذابیت برای پروژه‌های آنها ایجاد کند یا از بین ببرد. هزینه‌های تراکنش در bep20 بسیار کمتر از bep2 است.

مقیاس پذیری

یکی دیگر از موارد مهم در شبکه‌ی هوشمند بایننس استفاده از مقیاس‌پذیری در ایجاد توکن‌ها است. انعطاف پذیری برای کنترل عرضه و تقاضای توکن های BEP20 قطعاً به عنوان تقویت کننده‌ای برای مقیاس‌پذیری پروژه‌های bep20 عمل می‌کند. علاوه بر این، شما از مزیت سازگاری با اتریوم در bep20 برخوردار هستید که از ادعای مقیاس پذیری آن پشتیبانی می‌کند.

تفاوت های BEP-2 و  BEP-20

نحوه‌ی تبدیل توکن bep2 به bep20 و بالعکس

قبل از بررسی نحوه‌ی تبدیل توکن‌های bep2 به bep20 و بالعکس لازم است بدانیم که اصلا چرا باید این کار را انجام دهیم؟

علت آن این است که برخی از اپلیکیشن‌های خدمات غیرمتمرکز یا دیفای فقط از استاندارد bep20 پشتیبانی می‌کنند. بنابراین نیاز است که با فرآیند تبدیل bep2 به bep20 آشنا شوید. برای انجام این کار چندین روش وجود دارد که همگی این روش‌ها را در این مقاله به طور کامل بررسی می‌کنیم.

انواع روش‌های تبدیل bep2 به bep20 و بالعکس شامل موارد زیر می‌شود:

  1. استفاده از صرافی بایننس
  2. استفاده از صرافی‌های دیگر

تبدیل توکن bep2 به bep20 در صرافی بایننس

استفاده از صرافی بایننس برای تبدیل توکن‌های bep2 به bep20 و بالعکس بسیار آسان است. مراحل آن به شکل زیر است:

  1. وارد حساب بایننس خود شوید. در گوشه بالا سمت راست، گزینه‌ی [Wallet] را انتخاب کنید و روی [Overview] کلیک کنید. آموزش تبدیل BEP-2 به BEP-20
  2. در نمای کلی کیف پول، روی [Withdraw] کلیک کنید.

آموزش تبدیل BEP-2 به BEP-20

 

4. پس از انتخاب BNB Smart Chain به‌عنوان شبکه‌ی انتقال، یک صفحه ظاهر می‌شود تا تأیید کنید که متوجه شده‌اید چه کاری انجام می‌دهید.

آموزش تبدیل BEP-2 به BEP-20 در بایننس

 

5. مراحل بعدی مانند هر برداشت دیگری است. یک صفحه‌ی تأیید ظاهر می‌شود تا شما را در مورد جزئیات تراکنش، مانند نرخ تبدیل و کارمزدها مطلع کند.پس از تأیید، از شما خواسته می‌شود کد تأیید خود را برای تأیید برداشت وارد کنید. تراکنش شما به زودی پردازش خواهد شد. وجوه باید ظرف چند دقیقه پس از ایمیل تأیید برداشت، در موجودی Trust Wallet شما ظاهر شود. هنگامی که وجوه شما رسید، Trust Wallet اعلانی در مورد واریز موفقیت‌آمیز توکن‌های bep20 شما ارسال می‌کند. با انجام این مراحل، نیاز به تبدیل دستی bep2 به bep20 را از بین می‌برید.

تبدیل توکن bep2 به  bep20 با استفاده از تراست ولت

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تبدیل bep2 به bep20 استفاده از صرافی تراست ولت است. تراست ولت یک ویژگی جدید به نام (Crosschain Swap) اضافه کرده است که امکان تبدیل توکن‌ها را بین زنجیره بایننس و زنجیره هوشمند بایننس فراهم می‌کند. Crosschain Swap  هر کاربر را قادر می‌سازد تا به راحتی توکن‌های bep2 خود را به توکن bep20 تبدیل کند و بالعکس.

برای ارسال توکن bep2 ، باید در آدرس زنجیره‌ی بایننس خود BNB داشته باشید که اشاره کردیم با "bnb" شروع می‌شود و برای ارسال توکن‌های bep20 به BNB در آدرس زنجیره‌ی هوشمند خود که با "X0"شروع می شود نیاز دارید.

در ابتدا کیف پول خود را باز کنید و گزینه‌ی More را انتخاب کنید.

آموزش تبدیل BEP-2 به BEP-20

روی Swap to Smart Chain ضربه بزنید و مقداری را که می‌خواهید تبدیل کنید را به دلخواه انتخاب کنید. سپس برای ادامه روی Swap ضربه بزنید.

آموزش تبدیل BEP-2 به BEP-20 در تراست ولت

تراکنش را با ضربه زدن روی Send تایید کنید. صبر کنید تا تراکنش پردازش شود. تبریک می‌گوییم! شما با موفقیت توکن‌های bep2 را به bep20 تبدیل کردید.

آموزش تبدیل BEP-2 به BEP-20 در تراست ولت

برای تبدیل توکن‌های bep20 به bep2 هم دقیقا همین مراحل را در تراست ولت به راحتی می‌توانید طی کنید.

آموزش ویدیویی تبدیل Bep2 به Bep20 و بالعکس

در این قسمت از مقاله برای شما عزیزان آموزش تبدیل bep2 به bep20 و بالعکس را به زبان ساده در یک ویدیو کوتاه آموزش داده ایم:

مدت زمان ویدیو: 00:02:38


سخن پایانی

بحث در مورد bep2 در مقابل bep20 به نفع bep20 خاتمه می‌یابد. bep2 بدون شک استاندارد توکن اصلی در اکوسیستم بایننس است. با این حال، bep20 نیروی محرکه تغییری است که می‌تواند بایننس را برای اکوسیستم web3 توانمند کند. چه پشتیبانی از قراردادهای هوشمند باشد و چه سازگاری با اتریوم، bep20 دارای تمام اجزای مناسب برای ساختن آینده بایننس است. از سوی دیگر، نمی‌توانید توکن‌های bep2 را به‌طور کامل از تصویر حذف کنید، زیرا این توکن‌های برجسته پلتفرم بایننس هستند. جالب اینجاست که پل bep2 تا bep20 اطمینان از قابلیت همکاری بین زنجیره‎‌ی بایننس و زنجیره‌ی هوشمند بایننس را آسان‌تر کرده است.

مطالعه مقاله دفتر کل توزیع شده پیشنهاد میشود.

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه