قیمت لحظه ای سولانا؛ معرفی کامل، بررسی تاریخچه و آینده ارز SOL
ارز دیجیتال

قیمت لحظه ای سولانا؛ معرفی کامل، بررسی تاریخچه و آینده ارز SOL

شبکه‌ی سولانا یکی از پیشروترین شبکه‌های قرارداد هوشمند است و ارز دیجیتال بومی آن (SOL) در سال 2021، حدود 27 هزار درصد کرد! پس طبیعی است که هر سرمایه گذاری را به خود جذب کند. اما اگر قصد کسب سود از این ارز دیجیتال را دارید؛ باید نکات مهمی را رعایت کنید. در این مطلب، این نکات به طور خلاصه و ساده بیان شده. ما با بررسی مشخصات و سابقه‌ی این ارز به شما نشان می‌دهیم که در سال 2023 الی 2026 سرمایه گذاری در این ارز چه مقدار سودده است؛ بهترین زمان برای سرمایه گذاری چیست و به چه طریق می‌توانید از بازار سولانا کسب درآمد بهینه تری داشته باشید. با ما همراه باشید.

ارز سولانا چیست؟ اطلاعات جامع Solana

ارز دیجیتال سولانا با نماد SOL، یک دارایی دیجیتال است که در سال 2018 راه اندازی شد. این توکن، ارز بومی پلتفرم سولانا و یک ارز حاکمیتی و کاربردی در این اکوسیستم است. این ارز برای مواردی مانند پرداخت کارمزد تراکنش، رأی دهی و سپرده‌گذاری برای کسب سود در پلتفرم استفاده می‌شود.

شما می‌توانید اطلاعات مهم پیرامون Solana را در جدول زیر مشاهده بفرمایید.

جدول اطلاعات جامع ارز سولانا
🌐 نام انگلیسی ارز Solana
📌 نماد ارز  SOL
آدرس پلتفرم https://solana.com
📃 وایت پیپر لینک دانلود
📍 عرضه کل 548,665,678 واحد SOL
📍 عرضه در گردش 396,332,339 واحد SOL
📁 دسته بندی ارز توکن کاربردی- حاکمیتی- قرارداد هوشند - دیفای - لایه 1- وب 3
آدرس قرارداد در کاوشگر Sol scan

https://solscan.io

 https://explorer.solana.com

💰 بهترین کیف پول لجر - سولفار -اکسودوس - فانتوم
💱بهترین صرافی صرافی کوینکس
توییتر توییتر https://twitter.com/solana
تلگرام تلگرام https://t.me/solana
آیکن گیت هابگیت هاب https://github.com/solana-labs

نمودار تحلیل تکنیکال سولانا

برای بررسی دقیق‌تر آینده قیمت در بلند مدت، به نمودار سولانا در تایم فریم هفتگی مراجعه می‌کنیم. همان طور که در نمودار زیر مشخص است، ارز SOL در یک روند نزولی سنگین 600 روزه قرار دارد.

نمودار پیش بینی قیمت ارز سولانا

نمودار تحلیل تکنیکال سولانا به تتر (SOLUSDT) در تایم فریم هفتگی- منبع: TradingView

با این حال، از ابتدای سال 2023، جفت ارز SOL/USDT در فاز انباشت قرار گرفته است. عوامل زیر در تایم فریم هفتگی، می‌تواند نشانه‌های آغاز روند صعودی باشد.

  1. شکل گیری خط روند صعودی؛
  2. فشردگی قیمت در تلاقی خط روند صعودی و نزولی؛
  3. سوگیری مثبت RSI، تلاقی صعودی RSI و خط سیگنال SMA14.

شکست مقاومت کلیدی استاتیک در منطقه‌ی 30 دلار، آغازگر یک روند صعودی خواهد بود.

نمودار زیر مربوط به جفت ارز SOLUSDT در تایم فریم روزانه است. ارز دیجیتال Solana، حدود یک سال است که در یک کانال نزولی حرکت می‌کند. 

نمودار تحلیل تکنیکال سولانا در سال 2023

نمودار تحلیل تکنیکال سولانا به تتر (SOLUSDT) در تایم فریم روزانه - منبع: TradingView

همان طور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، Solana پس از یک ریزش بزرگ و برخورد با کف 8 دلار، ریکاوری شد و مجدداً به کانال نزولی خود بازگشت.

یک مقاومت کلیدی در سطح 26 دلار وجود دارد. تا زمانی که این سطح شکسته نشود، نمی‌توان از معکوس شدن روند صحبت کرد.

انتظار می‌روند SOL پس از یک برخورد دیگر با تلاقی خط روند صعودی و خط میانی کانال نزولی، در قیمت 15.4 دلار، به بالا بازگشته و روند خود را معکوس کند. ریزش پایین‌تر از این سطح بعید است.

سطوح مقاومت سولانا

سطوح مقاومت ارز SOL به عنوان تارگت‌های صعودی در نظر گرفته می‌شوند و به شرح زیر هستند:

  1. 23 USDT
  2. 26 USDT
  3. 31 USDT
  4. 39 USDT
  5. 49 USDT
  6. 77 USDT
  7. 134 USDT
  8. 255 USDT

سطوح حمایت سولانا

از لحاظ تحلیل تکنیکال، ادامه‌ی حرکت در روند نزولی، محتمل‌تر از صعود است. اگر سولانا موفق به خروج از کانال نزولی و شکست سطح 26 دلار نشود، ریزش‌های بیشتری برایش رقم می‌خورد. سطوح حمایت Solana به شرح زیر است:

  1. 15.4 USDT
  2. 11 USDT
  3. 8 USDT

پیش بینی قیمت سولانا

اگر به دنبال پیش بینی قیمت سولانا هستید، این پیش بینی قیمت با هدف پاسخگویی به اکثر سوالات شما انجام می‌شود. آیا ارز Solana به ATH (بالاترین قیمت تاریخی) خود می‌رسد؟ قیمت SOL در ماه آینده چقدر خواهد بود؟ آیا اکنون زمان مناسبی برای خرید این ارز است؟ در حال حاضر این رمزارز نشانه‌های صعودی از خود نشان می‌دهد یا نزولی؟ در این پیش‌بینی قیمت سولانا، ما با شاخص‌های تکنیکال مختلف، قیمت ارز SOL را پیش بینی می‌کنیم.

 

 

  • 💡توجه داشته باشید آینده قیمت سولانا و هر ارز دیجیتالی مجموعه‌ای است از شرایط فاندامنتال، اقتصاد کلان و همچنین عوامل تکنیکال. به همین علت، از آنجایی که هیچ کس از اتفاقات آینده در سطح اقتصاد کلان اطلاعی ندارد، هیچ یک از پیش‌بینی‌های قیمت کاملاً دقیق و قطعی نیست.

 

 

از نظر دنیای ترید، پیش بینی قیمت سولانا برای بلند مدت تا سال 2025 صعودی است.

در ادامه و پیش بینی قیمت سال به سال Solana با ما همراه باشید.

پیش بینی قیمت سولانا 2023 - 2024 - 2025 - 2026
سال حداقل قیمت 💲 حداکثر قیمت 💲
2023 15 48
2024 49 77
2025 77 134
2026 136 255

پیش بینی قیمت سولانا 2023

همان طور که بالاتر، در نمودار تحلیل تکنیکال ارز سولانا در تایم فریم روزانه با خطوط صورتی مشخص شده، این ارز حدود یک سال است که در یک کانال نزولی قرار دارد و سقف و کف‌هایی که می‌سازد، پایین ‌تر از سقف و کف‌های قبلی است.

اگر قیمت همچنان در کانال نزولی خود به حرکت ادامه دهد، ارز SOL می‌تواند تا نیمه آگوست به 15دلار برسد. ولی با توجه به تحلیل نمودار هفتگی سولانا، احتمال افت قیمت بیش از 15 دلار بسیار بعید است.

در صورت شکست خط روند نزولی در ناحیه‌ی 18 الی 21 دلار و تثبیت قیمت بالای آن، پامپ قیمت تا سطوح مقاومت تعیین شده را داریم و قیمت پتانسیل صعود تا سطح 48 دلار را برای سال 2023 دارد.

بنابراین برای 2023، بیشینه‌ی قیمت سولانا 48 و کمینه 15 دلار پیش بینی می‌شود.

پیش بینی قیمت سولانا 2024

از لحاظ تحلیل تکنیکال، در صورت ادامه‌ی بهبود بازار ارز دیجیتال، سال 2024 برای سولانا سال رشد خواهد بود. پیش بینی می‌شود سولانا بتواند به قیمت 77 دلار دست یابد. اگر بازار نزولی ظاهر شود، حداقل قیمت SOL که می تواند در سال 2024 به آن برسد، 49 دلار است.

پیش بینی قیمت سولانا 2025

در سال 2025، انتظار داریم همراه با رشد پذیرش ارزهای دیجیتال، آلت کوین‌های برتر نیز رشد کنند. با این‌حال نباید احتمال اصلاح قیمت را از ذهن دور داشت. در صورت روند صعودی، قیمت می تواند تا 134 دلار بالا برود. حداقل قیمت مورد انتظار سولانا در سال 2025، قیمت 77 دلار است.

پیش بینی قیمت سولانا 2026

از لحاظ تکنیکالی، در سال 2026، امکان دست یابی سولانا به بالاترین سطح تاریخی خود در قیمت 255 دلار وجود دارد. حداقل قیمت مورد انتظار برای این ارز در سال 2026، حدود 136 دلار است.

بهترین صرافی برای خرید و فروش سولانا

ارز دیجیتال سولانا در سال 2023 توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در دسته‌ی اوراق بهادار جای گرفت. (لینک خبر) به همین علت بسیاری از صرافی‌های خارجی این ارز را از لیست خود خارج کردند. البته این ارز در صرافی‌های معتبر ایرانی لیست شده است. اما اگر به دنبال حجم معاملات بالا و یک بازار رقابتی برای ترید در بخش فیوچرز و ایجاد پوزیشن‌های لانگ و شورت هستید، باید سراغ صرافی‌های خارجی معتبر بروید. در زیر بهترین صرافی خارجی برای ایرانیان به منظور خرید ارز Solana معرفی شده است.

بهترین صرافی برای معاملات ارز سولانا در 2023
💱نام صرافی  حجم اسپات حجم فیوچرز
هوبی گلوبال 3.841.954 20.457.668
کوینکس 499.696 8.401.564

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: صرافی بینگ ایکس بهتره یا کوینکس؟

کیف پول های مناسب ارز سولانا

اگر به دنبال بهترین کیف پول برای ارز Solana باشید، حتماً با تنوع زیادی مواجه می‌شوید. باید توجه داشته باشید که بهترین کیف پول سولانا در سال 2023 باید با تمامی ویژگی‌های این بلاکچین پویا سازگاری داشته باشد؛ یعنی تمامی قابلیت‌های خرید، فروش، ذخیره، استیک و معاملات NFT را پوشش دهد. در ادامه و معرفی 4 مورد از بهترین کیف پول‌های برای این رمزارز با ما همراه باشید.

بهترین کیف پول های مناسب ارز سولانا در 2023
نام کیف پول نوع کیف پول ویژگی
لجر سخت افزاری برای وجوه بالا
سولفار نرم افزاری کیف پول همه کاره
اکسودوس نرم افزاری برای دسکتاپ و موبایل
فانتوم افزونه مرورگر بهترین برای سولانا

اولین کیف پول: ارز سولانا در لجر

کیف پول ارز دیجیتال از مهم‌ترین ارکان در تجارت ارز دیجیتال است. اگر به دنبال یک گزینه‌ی امن نه فقط برای سولانا، بلکه برای تمامی انواع ارزهای دیجیتال خود هستید، محصولات لجر (Ledger) بهترین جواب برای شما هستند.

  • 🔰 توجه داشته باشید کیف پول لجر یک کیف پول سخت افزاری و اصطلاحاً کیف پول سرد است. این ولت‌ها شبیه قطعات فلش مموری هستند و شما می‌توانید آن‌ها را از فروشگاه‌های آنلاین خریداری کنید. قیمت این کیف پول‌ها از حدود 4 میلیون تومان شروع می‌شود.

ارز سولانا در کیف پول لجر

کیف پول لجر، به موازات امنیت بالا، قیمت بالایی نیز دارد. لزوم خرید کیف پول لجر درست مانند لزوم خرید یک گاوصندوق است. به همین دلیل فقط زمانی اقدام به خریداری آن فرمایید که حجم زیادی ارز دیجیتال دارید. از میان نسخه‌های کیف پول لجر، مدل Ledger Nano X بیش از هر کیف پول دیگری در این لیست هزینه دارد، اما ویژگی‌ها و امنیت بیشتری را به ارمغان می‌آورد.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: بهترین کیف پول‌های سرد

دومین کیف پول سولانا: سولفار

اگر امکان خریداری کیف پول سخت افزاری لجر را ندارید، سولفار (Solflare) بهترین گزینه‌ی نرم افزاری است. سولفار اولین کیف پول اختصاصی سولاناست که در نسخه‌های مرورگر وب ( Chrome، Brave، Firefox، Opera، Edge)، اندروید و iOS در دسترس است. در این کیف پول، امکان استیک ارز دیجیتال SOL نیز فراهم است و شما می‌توانید از دارایی‌های دیجیتال غیرفعال خود کسب درآمد کنید.

قابلیت‌های Solflare:

  • ✔️سازگاری با اندروید، iOS و دسکتاپ؛
  • ✔️پشتیبانی 24 ساعته در 7 روز هفته؛
  • ✔️ذخیره و ارسال NFT‌های مبتنی بر شبکه سولانا؛
  • ✔️استیک SOL؛
  • ✔️اتصال به Solana Dapp؛
  • ✔️سازگار با کیف پول سخت افزاری Ledger؛
  • ✔️نصب آسان؛
  • ✔️مناسب برای مبتدیان؛
  • ✔️تنها کیف پول نرم افزاری سازگار با لجر (دفتر کل)؛
  • ✔️پیاده سازی کارمزدهای اولویت‌دار برای مدیریت تراکنش‌ها؛
  • ❌ پشتیبانی از تعداد کمی از ارز.
  • ❌فقط شبکه Solana را پشتیبانی می‌کند.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: بهترین کیف پول‌های لایت کوین

سومین کیف پول سولانا: اکسودوس

کیف پول اکسودوس یکی از کیف پول‌های حرفه‌ای است که هم برای دسکتاپ و هم برای موبایل بهینه سازی شده و در عین حال، با رابط کاربری جذاب و ساده‌ مناسب برای مبتدیان است.

قابلیت‌های اکسودوس:

  • ✔️پشتیبانی از طیف بزرگی از ارزهای دیجیتال؛
  • ✔️سازگار با موبایل و دسکتاپ؛
  • ✔️قابلیت اتصال به شبکه‌ها و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مانند صرافی‌های غیرمتمرکز و انواع بازی‌ها.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: نحوه اتصال تراست ولت با بایننس اسمارت چین

چهارمین کیف پول سولانا: فانتوم

کیف پول فانتوم (Phantom) نیز درست مانند سولفار، یک کیف پول نرم افزاری، منبع باز و رایگان است که قابلیت‌های زیادی برای سولانا ارائه می‌دهد. این قابلیت‌ها عبارتند از:

  • ✔️پشتیبانی از ذخیره، خرید، فروش و استیک SOL؛
  • ✔️پشتیبانی کامل از شبکه Solana و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز آن؛
  • ✔️امنیت بالا؛
  • ✔️سازگاری با کیف پول سخت افزاری لجر.

شبکه سولانا چیست؟

سولانا (Solana) یک بلاکچین هوشمند برای میزبانی برنامه‌های غیرمتمرکز و مقیاس پذیر است. شبکه‌ی Solana یک پلتفرم بسیار کارآمد است که از نظر مقیاس پذیری (تعداد تراکنش‌های پردازش شده در هر ثانیه) بسیار پرسرعت‌تر از اتریوم است؛ همچنین کارمزد تراکنش‌ بسیار پایین‌تری نسبت به رقبا ارائه می‌دهد.

 

 

سولانا (Solana) یک شبکه‌ی قرارداد هوشمند است که به محض راه‌اندازی در سال 2018 به قاتل اتریوم معروف شد. این شهرت، به علت مقیاس پذیری و سرعت بالای این شبکه بود که مشکلات اتریوم را برطرف می‌کرد.

 

 

بنیانگذار اصلی سولانا: آناتولی یاکووِنکو

Solana در سال 2018 توسط دو مهندس کامپیوتر آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko) و راج گوکال Raj Gokal در سال 2018 تاسیس شد.

آناتولی یاکووِنکو مهمترین فرد در پروژه سولاناست. شغل حرفه ای وی از شرکت کوالکوم (Qualcomm) آغاز شد و او به سرعت به مراتب شغلی بالایی در این شرکت دست یافت.

بنیانگذار سولانا آناتولی یاکوونکو

در جدول زیر، سابقه و کارنامه‌ی کاری وی همراه با ذکر منبع آمده سات.

مشخصات و سابقه بنیان گذار سولانا، آناتولی یاکوونکو
نام آناتولی یاکووِنکو (Anatoly Yakovenko)
👨‍🎓 تحصیلات  1999 الی 2003 - دانشگاه ایلینوی آمریکا  ‫دانشگاه ایلینوی اربانا-شمپین در رشته‌ی علوم کامپیوتر (Computer Science)
LinkedInلینکدین  https://www.linkedin.com/in/anatoly-yakovenko
توییتر   https://twitter.com/aeyakovenko
از 2018 تا کنون  هم بنیانگذار Solana
2017 (به مدت 6 ماه)  مهندس نرم افزار شرکت دراپ باکس (Drop Box)
2016- 2017 (10 ماه)  مهندس نرم افزار شرکت (Mesosphere) - مدیر ارشد مهندس عامل (senior staff engineer manager)
2001 - 2003   هم بنیانگذار Alescere، یک استارآپ در حوزه SIP و RTP

تاریخچه سولانا

اولین بلوک سولانا در 16 مارس 2020 ایجاد شد و به دنبال آن، در 24 مارس 2020 عرضه اولیه‌ی solana در لانچ پد کوین لیست (CoinList) به انجام رسید.

  • پروژه‌ی Solana در سال 2017 در سانفرانسیسکو استارت خورد.
  • پس از انتشار وایت پیپر در نوامبر 2017، تیم توسعه زیر نظر آناتولی یانکوویچ، شروع به کار کرد و در مدت چند ماه، شبکه را پیاده‌سازی کرد.
  • 2018: شبکه‌ی آزمایشی Solana رونمایی شد. در آن زمان، این شبکه فقط توانایی پشتیبانی از 7000 تراکنش در ثانیه را داشت.
  • 2019: به دلیل مقیاس‌پذیری بالا و سرعت بیشتر، شبکه سولانا توانست پروژه‌های زیادی را جذب کند. در این زمان، تعداد تراکنش‌های Solana به بیش از 65 هزار تراکنش در ثانیه رسید.
  • 2020: Solana برای اجرا در شبکه‌های ابری و محاسبات ابری بهبود یافت و توانست به یکی از بزرگترین پروژه‌های بلاکچین در دنیا تبدیل شود. در اواخر سال 2020، تراکنش‌های شبکه‌ی سولانا به بیش از 100 هزار تراکنش در ثانیه رسید.
  • 2021: Solana به عنوان یکی از پر رونق‌ترین پروژه‌های بلاکچین در دنیا شناخته شد و توانست با جذب بسیاری از توسعه‌دهندگان و کاربران، رشد سریعی را تجربه کند. در این زمان، تراکنش‌های شبکه سولانا به بیش از 160 هزار تراکنش در ثانیه دست یابد.
  • در حال حاضر، بنیاد سولانا در ژنو مشغول به فعالیت است.

اطلاعات ضروری بلاکچین سولانا در مقایسه با رقبا (مقیاس بندی، کارمزد، مکانیزم اجماع،... )

ارزش فاندامنتال بلاکچین سولانا فقط زمانی بهتر درک می‌شود که در مقایسه با سایر رقبا بررسی شود. در جدول زیر اصلی‌ترین مشخصات بلاکچین Solana از جمله مقیاس پذیری، کارمزد، کل ارزش قفل شده، امنیت و ... در مقایسه با سایر رقبا؛ یعنی اتریوم، پالیگان و بایننس اسمارت چین نمایش داده شده است.

مشخصات بلاکچین سولانا در مقایسه با سایر رقبا (در زمان نگارش مقاله)
نام شبکه سولانا اتریوم پالیگان بایننس اسمارت چین
👷تعداد اعتبارسنج +3.400 +640.000 +82 60
👥تعداد دارندگان توکن بومی +9 میلیون + 236 میلیون +602 هزار +282 هزار
⏲ زمان بلوک (سرعت تراکنش) 0.8 ثانیه 12 الی 15 ثانیه  2 الی 3 ثانیه 2 الی 5 ثانیه
💲کارمزد تراکنش‌ها (دلار) 0.001  0.60 الی 2.70 0.03 الی 0.07 0.0922
💰 کل ارزش قفل شده (TVL) 260.5 میلیون 26.5 میلیارد 952.6 میلیون 3.38 میلیارد
📌 تعداد پروتکل‌های فعال 106 836 437 620
⭕ تعداد هک از فوریه 2022 الی ژوئن 2023 9 81   12  47 
💻زبان برنامه نویسی بلاکچین Rust  سالیدتی سالیدتی سالیدتی
👥مکانیزم اجماع اثبات تاریخ (PoH) اثبات سهام (PoS)  اثبات سهام (PoS)  اثبات سهام نمایندگی شده (PoSA)

مزایا و معایب سولانا 

همانطور که در جدول بخش قبلی ملاحظه کردید، سولانا در چهار معیار مهم یعنی سرعت، مقیاس بندی، کارمزد و امنیت حرف اول را می‌زند.

  1. سرعت تراکنش Solana نسبت به رقبای خود بیشتر است؛
  2. کارمزد تراکنش از همه کمتر است.
  3. تعداد پایین حمله‌های هکری در شبکه نشان می‌دهد که امنیت سولانا نسبت به رقبا بیشتر است.
  4. تعداد دارندگان پس از اتریوم، با فاصله‌ی زیادی از دو رقیب دیگر، در پله‌ی دوم قرار دارد که نشانه ای است از محبوبیت Solana میان خرده فروشان.
  • ⚠️اما مهم‌ترین نقطه ضعف Solana، میزان کل ارزش قفل شده است. TVL معیار مهمی است که نشان از محبوبیت بلاکچین میان توسعه دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز مانند بازی‌ها، صرافی‌های غیرمتمرکز و ... دارد. در نتیجه، ضعف Solana در این معیار به همراه تعداد نسبتاً کم پروتکل‌های فعال در شبکه، نشان از عدم محبوبیت یا شناخته نشدن این بلاکچین میان سرمایه‌گذاران نهادی و توسعه‌دهندگان پروژه‌های بلاکچینی دارد.

علت رشد سولانا

در فضای ارز دیجیتال رقابت سنگینی وجود دارد و پروژه‌های ضعیف به سرعت از صحنه حذف می‌شوند. اما شبکه‌ی Solana و ارز دیجیتال آن از سال 2018 در فضای ارز دیجیتال حضور دارند. این حضور پرثمر چندساله نشانه‌ی قدرت پروژه است. ارز SOL، در طول تمام فراز و نشیب‌های بازار ارز دیجیتال همواره در لیست 20 ارز برتر از لحاظ ارزش بازار قرار داشته. این به علت قابلیت‌های استثنایی آن، مانند امنیت، مکانیزم اجماع، مقیاس پذیری و کارمزدهای پایین آن است. این قابلیت‌ها جزو اساسی‌ترین ارزش‌های فاندامنتال بلاکچین سولانا و اصلی‌ترین علت رشد آن است.

در حال حاضر، قیمت SOL از زمان قیمت عرضه اولیه (ICO) آن، حدود 19هزار درصد افزایش یافته است. 

علت ریزش سولانا 

به نظر می‌رسد با وجود ارزش‌های بنیادین Solana، اصلی‌ترین عامل ریزش ارز SOL مربوط به فروپاشی صرافی FTX است. FTX به عنوان یکی از اسپانسرهای اصلی شبکه‌ی Solana عمل می‌کرد، بین صرافی FTX و اکوسیستم Solana، ارتباط نزدیکی وجود داشت که در پیشرفت و توسعه‌ی هر دو کسب و کار نقش مهمی داشت. از سوی دیگر Solana در معاملات خود از صرافی FTX بهره می‌برد. همچنین، FTX از طریق دو صرافی متفاوت به نام‌های Serum DEX و Raydium نیز با شبکه‌ی Solana مرتبط بود که معاملات را در این شبکه را تسهیل می‌کرد. فروپاشی صرافی FTX اثرات نامطلوب زیادی بر کل بازار ارز دیجیتال داشت. اما به علت همکاری نزدیک این صرافی با سولانا، ارز SOL بیش از سایر ارزها صدمه دید. نمودار زیر ریزش ارز SOL پس از انتشار اخبار سقوط صرافی FTX را نشان می‌دهد. 

نمودار سولانا در تایم فریم روزانه

نمودار جفت ارز سولانا به تتر (SOLUSDT)-تایم فریم روزانه - منبع:TradingView

پس از انتشار اخبار سقوط صرافی FTX در 17 آبان 1401، ظرف 4 روز، قیمت SOL از 37 به 12 دلار رسید و ارزش بازار این ارز حدود 67 درصد سقوط کرد. در مقایسه با ریزش 27 درصدی بیت کوین، کاهش 36 درصدی اتریوم، ریزش 47 درصدی دوج کوین و اصلاح 40 درصدی آولانچ، ریزش Solana از همه بیشتر بود. البته چند مشکل فنی در ماه آوریل و می، این ریزش‌ها را تشدید کرد.

اما هیچ یک از این مشکلات تاکنون نتوانسته‌اند جلوی رشد این اکوسیستم را بگیرند. ارز SOL نشان داده که پتانسل رشد در بولران ها را دارد.

مکانیزم اجماع شبکه سولانا

سولانا با مکانیسم اجماع اثبات تاریخ یا همان Proof-of-history کار می‌کند. به زبان ساده، شما می‌توانید با استفاده از این مکانیزم، یک بایگانی ایجاد کنید که انجام یک تراکنش در زمان مشخص را اثبات می‌کند. این مکانیزم در واقع زمان و ترتیب این رخدادها را ذخیره می‌کند.

در سایر بلاک چین ها، تأیید یک تراکنش نیازمند ارتباط دائمی اعتبارسنجان با یکدیگر است؛ اما در Solana، کافیست اعتبارسنجان ساعت شبکه را مبنا قرار دهند و بدون نیاز به ارتباط با یکدیگر زمان هر تراکنش و ترتیب آنها را تأیید کنند.

 

 

  • چه چیز باعث شاخص شدن سولانا میان هزاران رقیب است؟
  • ✔️یکی از مهمترین نوآوری‌های سولانا، مکانیزم اثبات تاریخ یا PoH است که توسط آناتولی یاکوونکو توسعه یافته است.
  • ✔️هدف اصلی Solana ایجاد بستری برای راه‌اندازی آسان اپلیکیشن های غیرمتمرکز مانند بازی‌های متاورسی و تراکنش‌های سریع و ارزان قیمت است. در راستای همین هدف، این شبکه برای اولین بار، مکانیزم اجماع اثبات تاریخ (PoH) را ابداع و آن را با مکانیزم اثبات سهام (PoS) ترکیب کرد. در نتیجه ی این نوآوری، شبکه‌ی Solana به طور میانگین امکان پشتیبانی از حدود 50 هزار تراکنش در ثانیه را دارد؛ در حالی که این مقدار در شبکه ی بیت کوین حدود ۸ تراکنش بر ثانیه است.

 

 

توکنومیک سولانا : نحوه عرضه و توزیع توکن های SOLANA

بررسی توکنومیک یک ارز اطلاعات بسیار ارزشمندی در مورد آن ارائه می‌دهد. سرمایه‌گذاران با مطالعه‌ی توکنومیک به پاسخ سؤالات زیر می‌رسند:

  1. توزیع کل ارز چقدر است؟
  2. چه مقدار ارز در گردش است؟ (بقیه ارزهای توزیع کل کجا هستند؟)
  3. چه مقدار ارز دست تیم توسعه است؟ (اگر حجم زیادی به تیم توسعه اختصاص یابد، ارزش سرمایه‌گذاری ندارد.)
  4. چه مقدار ارز قرار است رهاسازی شود؟ (هر بار رهاسازی ارز به احتمال زیاد به افت قیمت مقطعی بیانجامد.)
  5. چه مقدار توکن در 10 آدرس برتر قرار دارد؟ (اگر بیش از 40 درصد از حجم در گردش در 10 کیف پول برتر باشد، سرمایه گذاری در آن ریسک زیادی دارد.)

طبق داده‌های کوین گکو (Coingecko)، عرضه اولیه سولانا (SOL) به شرح زیر است:

توکنومیک ارز SOL

  • عرضه اولیه: 25.6%
  • عرضه برای بنیان‌گذاری: 20.4%
  • عرضه به اعتبارسنجان: 8.2%
  • فروش استراتژیک: 1.84%
  • فروش عمومی: 2.60%
  • تیم توسعه: 20.2%
  • بنیاد سولانا: 20.2% 
  • ⚠️همانطور که در نمودار قابل مشاهده است، حجم توکن‌های اختصاص یافته به تیم توسعه و بنیاد سولانا، روی هم 40 درصد از کل عرضه را دربر می‌گیرد و بیش از 5 برابر توکن‌های اختصاص یافته به اعتبارسنجان است که به عنوان یکی از نقاط ضعف در توکنومیک سولانا در نظر گرفته می‌شود. 

زمان بندی عرضه توکن های سولانا

بر اساس داده‌های کوین مارکت کپ، عرضه‌ی کل سولانا 551,547,057 واحد SOL است. اما در حال حاضر، 400,893,240 واحد در گردش است. ارز SOL دارای حداکثر عرضه بدون سقف، با نرخ عرضه‌ی تدریجی از نوع غیر تورمی است. 

در نمودار زیر، توزیع ارز سولانا به تفکیک گروه‌ها در طول زمان مطرح شده است.

نمودار زمان بندی عرضه توکن‌های سولانا

انتظار می رود عرضه‌ی ارز SOL تا ژانویه‌ی 2030 به 700 میلیون توکن برسد. نکته‌ی مهم این که با هر توزیع جدید ارز و افزایش عرضه در گردش، احتمال ریزش‌های مقطعی بالاست. اگر از سرمایه‌گذاران این ارز هستید، توجه به تاریخ‌های نمودار بالا ضروری است؛ زیرا تاریخ‌های سیو سود شما را نشان می‌دهند.

آیا شبکه ی سولانا امن است؟

همان طور که در جدول «اطلاعات ضروری بلاک چین سولانا» مشاهده می‌کنید، تعداد هک‌هایی که در این شبکه اتفاق افتاده است، از سایر رقبا کمتر است. البته این موضوع می‌تواند به این علت باشد که ارزش کل قفل شده در این شبکه‌ از سایر رقبا کمتر است؛ به همین دلیل پروتکل‌های فعال در آن جذابیت کمتری برای هکرها دارند.

با این حال، نباید از نظر دور داشت که Solana متکی بر ترکیب منحصر به فرد مکانیزم های اثبات تاریخ و اثبات سهام است.

اثبات تاریخ، مکانیزم اصلی پروتکل سولاناست چرا که پردازش تراکنش ها برعهده‌ی آن است. مکانیزم اثبات تاریخ، عملکردها و تراکنش های موفق و مدت زمان سپری شده میان آنها را ذخیره می‌کند و از این طریق، از صحت تراکنش ها اطمینان حاصل می‌کند.

مکانیزم اثبات سهام نیز نقش ابزار رهگیری برای فرآیندهای اثبات تاریخ را برعهده دارد و هر توالی از بلوک‌های استخراج شده توسط آن را اعتبار سنجی می کند.

ترکیب این دو مکانیزم، Solana را تبدیل به یک پدیده‌ی منحصر به فرد در صنعت بلاک چین کرده است و برای این بلاکچین سطح امنیت مناسبی به ارمغان آورده است.

همچنین تعداد بالای اعتبارسنجان شبکه‌ی سولانا بر امنیت این شبکه کمک می‌کند.

استخراج ارز سولانا

توجه داشته باشید که فرایند استخراج فقط برای ارزهای بومی بلاک چین‌هایی قابل انجام است که با الگوریتم اثبات کار (PoS) فعالیت می‌کنند. این در حالی است که بلاک چین Solana با مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) و اثبات تاریخ کار می‌کند؛ بنابراین نمی‌توان این ارز را با دستگاههای ماینینگ استخراج کرد و استخراج SOL کاملاً یک عبارت نادرست و بی‌معناست. تمامی برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های استخراج ارز سولانا کلاهبرداری هستند.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: استعلام سایت های کلاهبرداری

و اما سخن پایانی...

سولانا در سال 2023 چالش‌ها و فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشت. از سقوط صرافی FTX گرفته تا فهرست شدن به عنوان «اوراق بهادار». این دو مورد اصلی‌ترین موارد منفی از لحاظ فاندامنتال برای ارز SOL بود. با این حال، این شبکه همچنان به مسیر خود ادامه می‌دهد.

همانطور که در ابتدا اشاره شد، پروژه‌ی سولانا آینده دار به نظر می‌رسد و منتقدان ارز دیجیتال دید مثبتی به آن دارند. گواه این عقیده ویژگی های منحصر به فرد این پروژه از جمله سرعت بالای شبکه و کارمزد پایین آن است که در مقاله به صورت مقایسه ای بررسی شد. این عوامل شبکه‌ی Solana را تبدیل به رقیبی قدرتمند برای ارزهای دیجیتال با سابقه تر و بزرگ کرده است. البته که بررسی تحلیل این ارز توسط کارشناسان کمک شایانی به شما در تصمیم گیری صحیح نسبت به سرمایه گذاری در این پروژه می کند، از افزایش دانش خود و آموزش ارز دیجیتال رایگان غافل نشوید.

سوالات متداول

در این بخش به سؤالات رایج در مورد ارز دیجیتال SOLANA پاسخ داده شده است. در صورت داشتن سؤالات بیشتر، در بخش «دیدگاه‌ها» در پایان همین مطلب درج کنید.

1- آینده ارز سولانا

قیمت سولانا برای سال 2023 می‌تواند از 8 تا 48 دلار متغیر باشد. برای توضیحات بیشتر و تحلیل پیش بینی قیمت به متن مقاله مراجعه فرمایید.

2- تحلیل سولانا امروز

برای مشاهده تحلیل Solana به بخش «نمودار تحلیل تکنیکال سولانا» در همین مطلب مراجعه فرمایید.

3- ارز سولانا مال کدام کشور است

سولانا (Solana) یک ارز دیجیتال است و به صورت مستقل از هر کشوری تحت پشتیبانی شبکه‌ی بلاکچین توسعه یافته و متعلق به هیچ کشوری نیست. اما برای اطلاعات بیشتر، باید بگوییم که تیم سازنده‌ی ارز SOL در ایالات متحده آمریکا مستقر است و این ارز در لیست بسیاری از صرافی‌های معتبر مانند، صرافی بایننس و صرافی کوکوین قرار دارد.

4- قیمت ارز سولانا

شما می‌تواند قیمت روز و نمودار ارز SOL را در ابتدای مقاله ببینید. این قیمت‌ها هر چند ثانیه در حال بروزرسانی خودکار هستند.

5- ارز سولانا بخریم یا نه؟

تا زمانی که ارز Solana از کانال نزولی خود در تایم فریم روزانه خارج نشده، سرمایه‌گذاری بلند مدت در این ارز زیان بار است. اما شما می‌توانید در سقف و کف کانال نزولی با نوسان گیری از این ارز سود خوبی کسب کنید. بهترین زمان برای خرید ارز SOL، پس از شکست مقاومت 26 دلار است.

6 - آیا قیمت سولانا در 2023 به 40 دلار می‌رسه؟

امکان رسیدن سولانا به 40 دلار در سال 2023 وجود دارد. اما این مورد بستگی به خروج قیمت از کانال نزولی دارد. توضیحات بیشتر در متن مقاله و تحلیل تکنیکال آمده است.

7 - آیا قیمت سولانا به 250 دلار می‌رسه؟

در سال 2021 قیمت سولانا در مدت زمان کمی به 255 دلار رسید، بنابراین امکان رشد مجدد قیمت و آزمایش این سطح در بولران ارز دیجیتال وجود دارد. طبق پیش بینی قیمت سولانا، امکان رسیدن به این سطح تا سال 2026 وجود دارد. توضیحات بیشتر در متن مقاله آمده است.

 

 

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه