کیف پول متامسک چیست؟ بررسی و آموزش کامل MetaMask + دانلود
ارز دیجیتال

کیف پول متامسک چیست؟ بررسی و آموزش کامل MetaMask + دانلود

اکثر معامله‌گران ارزهای دیجیتال با کیف پول‌هایی کار می‌کنند که مخصوص صرافی است. متامسک کیف پولی است که علاوه بر تمامی امکانات کیف پول‌های صرافی، به کاربر امکان کنترل کامل دارایی‌های خود را می‌دهد. در این مطلب از سلسله مقالات ارز دیجیتال دنیای ترید نحوه دانلود، ایجاد حساب کاربری و نحوه استفاده از اپلیکیشن موبایل کیف پول ارز دیجیتال متامسک را توضیح خواهیم داد. این کیف پول مزایا و معایب مهمی دارد که در این مطلب به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

متامسک چیست؟

سایت متاماسک

متامسک یک کیف پول ارز دیجیتال محبوب و مختص توکن و شبکه اتریوم است. این کیف پول به کاربران این امکان را می‌دهد تا اتریوم یا سایر توکن‌های مبتنی بر شبکه اتریوم را ذخیره و معامله کند.

 

بلاکچین اتریوم شبکه‌ای است که در آن می‌توان اقدام به ساخت اپلیکیشن غیرمتمرکز موسوم به dApp و همچنین ایجاد و انتشار ارزهای دیجیتال کرد. همچنین اتریوم به کاربران خود اجازه می‌دهد قراردادهای تراکنشی موسوم به قراردادهای هوشمند را تنظیم کنند. ارز دیجیتال اختصاصی شبکه اتریوم Ether نام دارد. به سایر ارزهای دیجیتالی که مبتنی بر بلاک چین اتریوم هستند، توکن می‌گویند. اکثر توکن‌هایی که بر روی بلاکچین اتریوم ساخته شده‌اند، توکن ERC-20 نامیده می‌شوند، زیرا از قوانینی که توسعه دهندگان اتریوم برای ایجاد ارزهای دیجیتال جدید تعیین کرده‌اند پیروی می‌کنند.

 

 

می‌توان از کیف پول متامسک برای ذخیره توکن‌های اتر و ERC20 در سه مرورگر مختلف وب استفاده کرد. متامسک به کاربران امکان می‌دهد تا از طریق مرورگر استاندارد اپلیکیشن، بر روی بلاکچین اتریوم حرکت کنند.

متامسک سایت نیست. بلکه یک افزونه است که روی مرورگر گوگل کروم، فایر فاکس و اپرا نصب می‌شود. همچنین از ماه سپتامبر 2020 نسخه اندروید و آیفون آن نیز به بازار عرضه شده است.

مزایا و معایب کیف پول متامسک

مزایا👍

معایب👎

متن باز

کیف پول گرم با امکان ذخیره سازی آنلاین (امنیت پایین)

قابلیت نگهداری کلیدهای امنیتی در مرورگر

فقط توکن‌های شبکه اتریوم را پشتیبانی می‌کند.

 

 

کاربرد آسان

دسترسی به تمامی توکن‌های روی شبکه اتریوم

مزایا کیف پول متامسک

کیف پول متامسک یکی از بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال است. در این قسمت به ذکر برخی از مزایای کلیدی این کیف پول می‌پردازیم.

متامسک متن باز است

متامسک منبع باز است. این بدان معناست که تمام کدهای متامسک آنلاین و رایگان بوده و در دسترس عموم قرار دارد. نرم افزار منبع باز به طور مرتب توسط جامعه بررسی و به روز رسانی می‌شود؛ در نتیجه همواره در مسیر بهبود قرار دارد.

متامسک دارای تنظیمات HD است

تنظیمات HD یا سلسله مراتبی به کاربران کمک می‌کند تا از تمامی کیف پول‌های خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنند. می توان این کار را با استفاده از لیست محرمانه متشکل از 12 واژه امنیتی انجام داد.

مبادله کوین و توکن با متامسک

با استفاده از متامسک می‌توان مستقیماً به دو صرافی متصل شد و اقدام به خرید و فروش ارز دیجیتال کرد. کاربران می‌توانند از صرافی کوین بیس برای خرید اتر و از صرافی شیپ شیفت (ShapeShift) برای خرید توکن یا ERC-20 استفاده کنند.

پشتیبانی مشتری

 یکی از اهداف متامسک گسترش کاربران شبکه اتریوم است و در راستای رسیدن به این هدف خدمات پشتیبانی خوبی از مشتریان ارائه می‌دهد.

رابط کاربری ساده

استفاده از MetaMask بسیار ساده است. این مطلبی است که کاربران در تمامی نظرسنجی‌ها اذعان داشته‌اند. ارسال و دریافت ارز دیجیتال حتی برای مبتدیان آسان است!

قابلیت ذخیره سازی کلید واژه محلی در متامسک

برخی از ارائه دهندگان کیف پول کلیدها را روی سرورهای خود ذخیره می‌کنند. این امر در صرافی‌های ارائه دهنده کیف پول، مانند کوین بیس، رایج است. کلیدهای متامسک در مرورگر خود کاربر ذخیره می شوند. این امر به کاربر کنترل بیشتری بر کلیدهای عمومی و خصوصی خود می‌دهد.

جامعه بزرگ متامسک

متامسک بخش مهمی از جامعه اتریوم را تشکیل می‌دهد. بیش از یک میلیون کاربر فعال و تقریباً 70.000 دنبال کننده در توییتر دارد.

معایب کیف پول متامسک

هر نرم افزارای به موازات مزایایی که دارد، ممکن است معایبی نیز داشته باشد. در ادامه به اصلی‌ترین معایب کیف پول متامسک اشاره می‌کنیم.

کیف پول آنلاین

 کیف پول‌های آنلاین مزایا و معایبی دارند. یکی از معایب اصلی آن‌ها امنیت است. اطلاعاتی که به طور آنلاین ذخیره شده‌اند در مقایسه با اطلاعاتی که به صورت آفلاین ذخیره شده‌اند، بیشتر در معرض خطر هکرها قرار دارند. متامسک از امنیت کافی برخوردار نیست. به یاد داشته باشید، بهتر است همواره از بیش از یک نوع کیف پول استفاده کنید.

امنیت متامسک

در پاسخ به سوال آیا کیف پول ارز دیجیتال MetaMask امن است؟ باید گفت: متامسک تاکنون مورد هیچ گونه حمله سایبری قرار نگرفته است. از تنظیمات پشتیبان HD استفاده می‌کند و دارای یک گروه توسعه دهنده قوی است که کد منبع باز خود را پیوسته به روزرسانی می‌کند. با اینحال، این یک کیف پول آنلاین است، بنابراین بیشتر از کیف پول‌های سخت افزاری و دیگر انواع کیف پول‌های سرد در معرض خطر قرار دارد.

 

رایج ترین خطری که کیف پول متامسک را تهدید می‌کند، حملات فیشینگ است. حمله فیشینگ نوعی کلاهبرداری است که هکرها از آن برای سرقت اطلاعات شخصی، مانند نام کاربری و رمز عبور استفاده می‌کنند.

 

نمونه حمله فیشینگ به کیف پول متامسک

یکی از اصلی ترین سناریوهای حمله فیشینگ به کیف پول متامسک به شرح زیر است:

هنگامی که کاربر مشغول کار با لپ‌تاپ خود بوده و در مرورگرش چندین صفحه باز است، کیف پول متامسک خود را برای انجام معامله باز می‌کند. مهاجم با استفاده از صفحات باز کاربر، فعالیت در کیف پول متامسک را رؤیت می‌کند.

مهاجم با ارسال پیامی (پاپ آپ) به کاربر اعلام می‌کند که تراکنش وی ناموفق بوده است. از آنجایی که این یکی از اتفاقات رایج است، کاربر برای انجام مجدد تراکنش، رمز عبور خود را وارد می‌کند و به هکر دسترسی کامل به حساب خود می‌دهد.

 

این نوع حملات فیشینگ تنها مختص کیف پول متامسک نیست، بلکه در تمامی کیف پول‌های آنلاین رایج است. متامسک در راستای رفع حفره‌های امنیتی اینچنینی کار می‌کند، اما باید مراقب بود. هنگام استفاده از متامسک، تمامی صفحات خود را ببندید و هنگام انجام معاملات، فقط از یک صفحه استفاده کنید. همچنین در صورت عدم استفاده از کیف پول، آن را قفل نگه دارید.

 

 

مقایسه کیف پول متامسک با کوین بیس

مقایسه کیف پول متاماسک با کوین بیس

قابلیت‌های اپلیکیشن تلفن همراه متامسک

  • ارسال و دریافت و انتقال دارایی‌های دیجیتال؛
  • ذخیره توکن‌های غیر مثلی (NFT)؛
  • همگام سازی با افزونه دسکتاپ متامسک.

دانلود نرم افزار کیف پول متامسک

به سایت  MetaMask.io  بروید.

روی گزینه [Download now] کلیک کنید.

دانلود متاماسک

سه گزینه ظاهر می شود :

  • برای دانلود نسخه اندروید متامسک روی گزینه [Android]؛
  • برای نسخه آیفون روی [iOS]؛
  • برای دانلود افزونه متامسک و نصب آن روی مرورگر بر روی گزینه [Chrome] کلیک کنید.

سپس بسته به گزینه انتخابی لینک دانلود، در پایین صفحه ظاهر می شود.

دانلود متاماسک2

با کلیک بر روی لینک دانلود به صفحه‌ای جدید منتقل می شوید.

در این صفحه روی گزینه دانلود کلیک کنید.

پس از نصب کیف پول متامسک پنجره‌ای با سه گزینه سه گزینه نمایش داده می شود:

  • ایجاد کیف پول جدید (Create A New Wallet)،
  • وارد کردن واژگان بازیابی (Import using seed phrase)،
  • همگام سازی با نسخه دسکتاپ (Sync with MetaMask extension).

 

setup-option

در ادامه یک به یک به توضیح این موارد می‌پردازیم.

ایجاد کیف پول جدید در متامسک

اگر برای اولین بار است که از کیف پول متامسک استفاده می کنید، ابتدا باید یک کیف پول جدید برای خود بسازید. به منظور ایجاد کیف پول جدید، مراحل زیر را طی کنید:  

  • پس از نصب گزینه “Create A New Wallet” انتخاب کنید.
  • یک رمز عبور تعیین و در کادر اول وارد کنید.
  • در کادر دوم نیز این رمز را تکرار کنید.

توجه: رمز ایجاد شده تنها در گوشی کار می کند.

  • با تیکدار کردن مربع شرایط استفاده از کیف پول را قبول کنید.
  • روی “create password” ضربه بزنید.

 

در این مرحله صد در صد توصیه می‌شود که برای بازیابی رمز عبور خود مرحله ایجاد 12 واژه بازیابی را طی کنید. در این مرحله نرم افزار 12 واژه انگلیسی به کاربر می دهد که ترتیب آن مهم است. دارنده این 12 واژه می تواند به حساب شما دسترسی داشته باشد. شما باید این 12 کلمه را یادداشت کرده و در جای امنی (صندوق امانات یا گاو صندوق یا هر مخفیگاهی که سراغ دارید ) نگهداری کنید. در صورت نیاز باید برای احیای حساب این واژگان را به ترتیب وارد کنید. از آنجایی که رمز عبور تعیین شده از سوی شما فقط مختص موبایلی است که اپلیکیشن روی آن نصب شده است، در صورت مفقود شدن موبایل یا حذف اپلیکیشن، تنها با استفاده از این 12 واژه می‌توان حساب را بازیابی کرد. در صورت مفقود شدن این 12 واژه راه دیگری برای دسترسی به دارایی خود نخواهید داشت.

در صورت عدم تمایل به فعالسازی این گزینه می‌توانید با انتخاب گزینه “remind me later” این کار را به آینده موکول کنید که توصیه نمی‌شود.

 

 

 

  • برای ایجاد رمز بازیابی روی دکمه “start” کلیک کنید.
  • واژگان بازیابی را یادداشت کنید.
  • در صفحه بعدی کلمات را که یادداشت کرده‌اید، به ترتیب وارد کنید.
  • “I agree” را بزنید و وارد برنامه شوید.

پس از ایجاد حساب کاربری با صفحه‌ای مشابه صفحه زیر مواجه می‌شوید.

ایجاد حساب کاربری در متاماسک

بازیابی رمز عبور در Metamask

در صورت مفقودی گوشی، نصب و راه اندازی مجدد برنامه روی گوشی یا فراموشی رمز عبور، می‌توان از گزینه بازیابی رمز عبور با استفاده از 12 واژه بازیابی استفاده کرد.

برای این کار گزینه “Import using seed phrase” را انتخاب کنید.

واژگانی را که در ابتدا ایجاد شده و یادداشت کرده‌اید، به ترتیب وارد کنید.

آموزش همگام سازی متامسک در نسخه اندروید

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های کیف پول متامسک، گزینه همگام سازی است که به کاربران افزونه دسکتاپ اجازه می‌دهد با اسکن یک کد QR، کیف پول تلفن همراه خود را با کیف پول دسکتاپشان همگام سازی کنند.

اپلیکیشن موبایل را اجرا و مراحل زیر را طی کنید.

Sync or Import > Scan QR code

اکنون وارد حساب خود در افزونه گوگل کروم شوید.

مراحل زیر را طی کنید.

Settings > Advanced > Sync with Mobile

اکنون کد QR را با اپلیکیشن موبایل خود اسکن کنید.

همگام سازی انجام شد.

توجه داشته باشید که همگام سازی افزونه مرورگر دسکتاپ با کیف پول تلفن همراه، تمامی حساب‌های موجود کیف پول تلفن همراه شما را حذف می‌کند.

همگام سازی اپلیکیشن متاماسک با افزونه تحت وب

ادغام کیف پول‌ها در کیف پول متامسک

پس از افتتاح حساب در هر صرافی، یک کیف پول به شما اختصاص داده می‌شود. می توانید آن دسته از دارایی‌های دیجیتال خود را که مبتنی بر شبکه اتریوم هستند، در کیف پول متامسک جمع آوری کنید.

گزینه ادغام کیف پول در متامسک یک گزینه عالی است که به کاربر امکان می‌دهد تمامی کیف پول‌های خود را در یک دستگاه جمع آوری کند. شما می‌توانید از طریق 12 واژه بازیابی یا اسکن کد QR این کار را انجام دهید. اطلاعات صحیح را وارد کنید و کیف پول شما در متامسک ادغام می شود.

ساده ترین راه برای ادغام کیف پول از طریق گزینه 12 واژه بازیابی است.

  • افزونه متامسک را در مرورگر وب باز کنید. پس از خواندن و قبول قوانین روی “continue” کلیک کنید.
  • گزینه “Import With Seed Phrase” را انتخاب کنید.
  • یک رمز عبور قوی تعیین کنید.
  • روی گزینه “Import” کلیک کنید.

 

وارد کردن کیف پول به متاماسک

انتقال توکن به کیف پول دیگر

با کیف پول متامسک می توان استیبل کوین، اتریوم، توکن‌های غیر مثلی و توکن‌های مخصوص شبکه اتریوم (ERC-20 ) را به کیف پولی دیگری انتقال داد یا از کیف پول ارز دیجیتال دیگری دریافت کرد.

دریافت توکن

برای دریافت توکن از آدرس کیف پول دیگر، دستورالعمل زیر را دنیال کنید.

  • گزینه "add funds" را انتخاب کنید.
  • یک کد QR ظاهر می شود .
  • شخص انتقال دهنده وجه می‌تواند با اسکن آن کد توکن به کیف پول شما بفرستد.

راه دیگر این است که آدرس کیف پول خود را برای فرستنده وجه ارسال کنید.

  • آدرس خود را کپی کرده و برای آن‌ها پیامک کنید.
  • روی نام حساب کلیک کنید تا آدرس شما کپی شود.
  • آدرس خود را در کادر "recipient" برنامه پیست کنید .

 

نحوه دریافت ارز دیجیتال در متاماسک

ارسال توکن در Metamask

توجه داشته باشید که هنگام انجام تراکنش در شبکه اتریوم، کارمزد تراکنش یا گس نیز از حساب شما کسر می‌شود، بنابراین به احتساب این هزینه، حجم انتقال وجه را تعیین کنید. میزان کارمزد بسته به توکن متفاوت است، حتماً پیش از ارسال کارمزد را محاسبه کنید.

برای ارسال ارز دیجیتال از متامسک به کیف پول دیگر، مراحل زیر را طی کنید.

  • گزینه“send” را انتخاب کنید
  • کد QR گیرنده خود را اسکن یا آدرس کیف پول وی را در کادر پیست کنید.
  • پس از ارسال به آدرس مورد نظر، در"Recents" ذخیره می‌شود.
  • معامله را کامل کنید. قبل از تأیید، گزینه‌ای برای مشاهده هزینه شبکه خواهید داشت. انتخاب زمان تراکنش بیشتر کارمزد را کاهش می‌دهد. هرچه کارمزد پایین‌تر باشد، عملیات استخراج بیشتر به طول می‌انجامد.

 

انتقال وجه به کیف پول دیگر در متاماسک

نحوه افزودن توکن سفارشی به کیف پول متامسک

با گزینه “add token”می توانید هر توکنی را به والت خود اضافه کنید.

نحوه افزودن توکن به کیف پول متاماسک

برای افزودن توکن خاصی به کیف پول متامسک، مراحل زیر را طی کنید:

اپلیکیشن متامسک را باز کرده و گزینه “Assets” را انتخاب کنید. با این کار لیست توکن‌های موجود در کیف پول خود را می‌بینید.

افزودن توکن به کیف پول متاماسک

پایین صفحه روی گزینه “Add Token”ضربه بزنید.

افزودن توکن به کیف پول متاماسک-2

به برگه “Custom Token” بروید.

افزودن توکن به کیف پول متاماسک-3

آدرس قرارداد مربوط به هر توکن را در مرورگر سایت اتراسکن (Etherscan) جستجو کرده و این آدرس را کپی کنید.

جستجو و یافتن آدرس توکن در سایت اتر اسکن

اکنون آدرسی را که کپی کرده‌اید، در کادر "Token Contract Address” پیست کنید.

افزودن توکن به کیف پول متاماسک-4

می توانید برای تغییر نماد توکن روی " Edit" کلیک کرده و نام نماد توکن خود را در کادر وارد کرده و “Next” را بزنید.

افزودن توکن به کیف پول متاماسک-5

اکنون روی گزینه “add Tokens” کلیک کنید.

افزودن توکن به کیف پول متاماسک-6

حال توکن خود را در کیف پول متامسک خواهید یافت.

افزودن توکن به کیف پول متاماسک-7

تعامل با اپلیکیشن صرافی‌های غیر متمرکز از طریق کیف پول Metamask

روی سه خط افقی ضربه بزنید، از میان گزینه‌ها " Browser" را انتخاب کنید.

گزینه “Browser” به شما امکان می‌دهد با اپلیکیشن‌های غیر متمرکز متفاوتی که پلتفرم متامسک از آن پشتیبانی می‌کند، تعامل داشته باشید. اگر از مرورگر dApp استفاده کنید، می‌توانید با لیستی از صرافی‌ها به عنوان مثال یونی سواپ یا dydx تعامل داشته باشید. بخش Browser برنامه‌های کاربردی را در هفت بخش اصلی طبقه بندی کرده است:

  • دیفای (ارتباط با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز)
  • صرافی (ارتباط با صرافی‌های معروف)
  • هنر و کلکسیونی ( خرید توکن بازیهایی مانند اکسی اینفنیتی)
  • خرید کریپتو
  • مارکت
  • شبکه اجتماعی
  • ابزارهای توسعه اپلیکیشن

 

تعامل با اپلیکیشن صرافی‌های غیر متمرکز از طریق کیف پول متاماسک

مشاهده تاریخچه تراکنش در متامسک

از طریق گزینه” Transaction history” می توانید تمامی تراکنش‌های خود را مشاهده بفرمایید.

مشاهده تراکنش در متاماسک

تنظیمات کیف پول متامسک

برای انجام تنظیمات و مدیریت کیف پول و مخاطبین، واژگان کلیدی، عبارت محرمانه، تنظیم حریم خصوصی، تغییر زبان و ارز، راه اندازی شبکه سفارشی، اتصال کیف پول و موارد دیگر به برگه تنظیمات “setting” مراجعه کنید.

 

دسترسی به تنظیمات کیف پول متاماسک

نحوه اتصال کیف پول متامسک به صرافی یونی سواپ

یکی از مزیت های کیف پول متامسک این است که با استفاده از آن می‌توان بدون اجرای نود یا فول نود، صرافی‌های غیرمتمرکز یا DAppهایی را که روی پلتفرم اتریوم راه اندازی شده‌اند، کاوش کرد.

از طریق نسخه تلفن همراه کیف پول متامسک و با استفاده از walletconnect می‌توان با صرافی Uniswap و سایر dApp ها ارتباط برقرار کرد.

برای اتصال به یونی سواپ مراحل زیر را دنبال کنید:

  • روی سه خط موازی بالا سمت چپ در اپلیکیشن موبایل خود ضربه بزنید، سپس به برگه “Browser” بروید.
  • به قسمت “Decentralized Exchanges” بروید.
  • صرافی یونی سواپ در پایین لیست قرار دارد.
  • صرافی یونی سواپ (Uniswap) را انتخاب کنید.
  • روی گزینه “Connect your wallet” ضربه بزنید.

اتصال کیف پول متاماسک با صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ

گزینه “Connect”را بزنید.

اکنون کیف پول شما به صرافی یونی سواپ متصل شد و می توانید هر عملیاتی را که قبلاً در صرافی یونی سواپ انجام می‌دادید، از کیف پول متامسک خود مدیریت کنید.

اتصال کیف پول متاماسک با صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ3

اتصال کیف پول متاماسک با صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ4

و اما سخن پایانی

شکی نیست که MetaMask در حال حاضر مشهورترین کیف پول اتریوم موجود در فضای بلاکچین است. راه اندازی و عرضه به بازار برنامه کیف پول موبایل یکی از بزرگترین گام‌هایی بود که شرکت سازنده متامسک به منظور گسترش پذیرش این کیف پول انجام داده است. اکنون برای دسترسی به برنامه نیازی به دسکتاپ و لپ تاپ نیست. برنامه تلفن همراه دسترسی پلتفرم را افزایش می‌دهد و تجربه معاملاتی ساده‌تری به کاربر می‌دهد.

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه