فول نود چیست؟ آموزش تصویری ایجاد و اجرای Full Node
ارز دیجیتال

فول نود چیست؟ آموزش تصویری ایجاد و اجرای Full Node

اصطلاح نود به طور گسترده ای در گفتگوها و بحث های مختلف در جامعه رمزارز استفاده می شود. بنابراین، علاقه مندان به کریپتو باید درک خوبی از نودها و نحوه کارکرد آن‌ها داشته باشند: نود در ارز دیجیتال چیست؟ چگونه کار می کند و چرا وجودش حیاتی است؟ چگونه می توان یک نود را اجرا کرد؟ و کیف پول فول نود چیست و چه فایده ای دارد؟ در ادامه سعی داریم به این پرسش ها پاسخ بدهیم. محوریت این مقاله «فول نود« است. در این مقاله درباره نود و انواع آن صحبت کرده‌ایم و تمامی مراحل اجرای فول نود را توضیح داده‌ایم. شما با تبدیل شدن به یک فول نود می‌توانید ضمن افزایش امنیت بلاکچین، از مزایای فول نود بهره‌مند شده و به کسب درآمد بپردازید. در این مطلب از دنیای ترید سعی داریم با پاسخ به این سؤالات، به معرفی فول نود، نحوه ایجاد و اجرا، مزایای آن و رفع مشکل عدم اتصال فول نود به شبکه بلاکچین بپردازیم. اگر به فناوری بلاک چین علاقه دارید، در این مقاله تمام امورد پیرامون نود در بلاکچین را به زبان ساده خواهید یافت.

مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

نود چیست و چند نوع نود در شبکه بلاک‌چین وجود دارد؟

بلاکچین یک شبکه غیر متمرکز است و انسانها نقشی در کنترل آن ندارند. این شبکه توسط تعداد زیادی از کامپیوترها در سراسر جهان، به طور خودکار کنترل می شوند.

هر یک از این کامپیوترها نود نامیده می شوند.

به زبان ساده، نود یعنی گره و هر سیستمی  که به بلاکچین یک کوین یا توکن متصل است یک نود است.  نود می تواند شامل سرورها، رایانه ها، لپ تاپ ها، کیف پول های آنلاین یا دسکتاپ و حتی تلفن های همراه باشد. همه نودها به نوعی به بلاک چین متصل می شوند و دائماً یکدیگر را با آخرین اطلاعاتی که به آن اضافه می شود به روز می کنند. نودها جزء حیاتی زیرساخت بلاک چین هستند و به عنوان اعتباری برای دفتر کل عمل می‌کنند که به هر کسی اجازه می‌دهند تا تراکنش‌ها یا داده‌هایی را که انجام می‌شود و حتی در شبکه نگهداری می‌شوند، به صورت شفاف ببیند.

 

فول نود در ارز دیجیتال

نودها در کنار یکدیگر شبکه ای کامل را تشکیل می دهند و بخشی جدایی ناپذیر از زیرساخت بلاک چین هستند. بلوک های محتوی داده که زنجیره بلوکی را تشکیل می دهند، در نودها ذخیره می شوند. نودها انواع مختلفی دارند و هر یک از انواع نودها، نقش جداگانه ای در شبکه ایفا می کنند. اما به طور کلی نودها سه وظیفه محوری را عهده دار هستند:

  • اجرای قوانین
  • انتقال اطلاعات
  • ذخیره تراکنش های انجام شده در شبکه

 

انواع نود در شبکه بلاکچین

در شبکه بلاکچین، سه نوع نود تعریف شده است:

  • فول نود (یا نودهای کامل) (full): در ادامه به طور کامل به آن می پردازیم.
  • لایتنینگ نود (Lightning):  نود لایتنینگ نرم افزاری است که با شبکه اصلی بلاک چین و همچنین با شبکه لایتنینگ ارتباط برقرار کرده و در تعامل است. 
  • نود سبک (Lightweight)  

 

فول نود چیست؟

فول نود یکی از انواع نود در شبکه بلاک چین است که به شبکه اصلی بلاکچین متصل می‌شود و با پذیرش کامل مقررات شبکه، به بهینه سازی عملکرد آن کمک می‌کند و بلوک ها و تراکنش ها را به صورت کامل مورد اعتبار سنجی و تأیید قرار می دهد.

تقریباً تمامی فول نودها تراکنش ها و بلوک ها را پذیرش و بررسی می کنند و آن را به فول نودهای دیگر انتقال می‌دهند و با این کار به بهبود شبکه کمک می‌کنند.

هدف اصلی هر نود، حفظ اجماع میان مجموعه نودهای بلاکچین، تأیید تراکنش‌ها و کپی‌برداری از کل بلاک‌چین حاوی تمام بلوک‌ها و تراکنش‌های شبکه و ذخیره سازی این کپی است.

فول نودها با انجام این کار بسیار مهم، امنیت شبکه را تأمین می‌کنند و صحت داده‌ها را مورد تأیید قرار می‌دهند. به موازات افزایش تعداد این فول نودها در شبکه، بر اعتبار و امنیت آن نیز افزوده می‌شود.

بسیاری از فول نودها به مشتریان لایت نود اجازه می‌دهند تا تراکنش‌های خود را به شبکه منتقل کنند و بدین ترتیب، هنگامی که تراکنشی در کیف پول آنها اتفاق می‌افتد، برای مثال نقل و انتقال یا واریز و برداشتی در کیف پول ارز دیجیتال آن ها صورت می‌گیرد، آنها را مطلع می‌کند.

اگر نودهای کافی برای انجام این عملکرد در دسترس نباشند، امکان اتصال کاربران به بلاکچین از طریق شبکه همتا به همتا میسر نمی‌شود و در نتیجه آن‌ها باید از خدمات متمرکز استفاده کنند.

لایت نود (Lightweight) چیست؟

لایت نودها یا نودهای سبک معمولاً سرورهای کیف پول نرم افزاری هستند و به فول نودها متصل می شوند تا اطلاعات ذخیره شده در بلاک چین را به تأیید دوباره برسانند. نود‌های سبک برای انجام تأیید تراکنش‌ها، کل بلاک‌چین را دانلود نمی‌کنند بلکه فقط فیلدی بسیار کم حجم به نام بلاک هدر (Block Header)  یا هدر بلوک را دانلود می‌کنند.

برخی از کیف پول ها مانند کیف پول الکتروم، قابلیت اتصال به فول نود شبکه های مختلف را دارند و به اصطلاح کیف پول فول نود نامیده می شوند. در واقع سرور این کیف پول خود یک نود است و زمانی که آنلاین باشد، شما می توانید به فول نود دسترسی داشته باشید. برای اتصال کیف پول خود به فول نود، باید آن را به طور دستی با فول نود همگام سازی کنید.

تفاوت فول نود و لایت نود چیست؟

تفاوت فول نود و نود سبک در موارد زیر خلاصه می شود:

فرق فول نود و لایت نود

  1. فول نود یک نسخه کامل از دفتر کل بلاک چین، با تمام تراکنش های آن بلاک چین، مهرهای زمانی و تمام بلوک های ایجاد و نصب شده روی آن رل دانلود می کند و مدام در حال بروزرسانی است. این در حالیست که نود سبک به جای نگهداری یک تاریخچه کامل از یک بلاک چین، معمولاً یک هدر بلوکی را نگه می دارند. هدر بلوک خلاصه دقیقی از یک بلوک خاص است که شامل اطلاعات مربوط به بلوک قبلی خاصی است که به آن متصل است.
  2. حجم نود سبک کمتر از فول نود است. حجم مورد نیاز برای ذخیره سازی نود سبک تنها 100 مگابایت است، این در حالیست که حجم فول نود اتریوم نزدیک به یک ترابایت است بنابراین دانلود آن به یک هفته زمان نیاز دارد.
  3. برای ذخیره سازی نود سبک، قدرت پردازش زیادی لازم نیست و حتی می توان روی گوشی موبایل نیز آن را نصب کرد؛ این در حالیست که فول نود به قدرت محاسباتی بالا و باید یک سیستم کامپیوتری نسل جدید، به عنوان سیستم فول نود در نظر بگیرید.
  4. فول نود مستقیم به شبکه بلاکچین متصل است و همواره به تمامی اطلاعات شبکه دسترسی دارد. در حالیکه لایت نود بواسطه سرور کیف پول به شبکه متصل است و هر گاه سرور کیف پول آفلاین باشد، دسترسی به شبکه ندارد.

فول نودها چگونه به وجود می‌آیند؟

بسیاری از افراد و سازمان‌ها به طور داوطلبانه با استفاده از منابع رایانه ای و پهنای باند بالا، به ایجاد و اجرای فول نودها می پردازند. لیکن برای ادامه رشد بیت کوین به داوطلبان بیشتری احتیاج است. برای ایجاد فول نود به سیستم فول نود نیاز است. سیستم فول نود، سیستمی است که دارای حافظه SSD با گنجایش 1 ترابایت باشد. همچنین به اینترنت پرسرعت با پهنای باند بالا نیاز است.

نقش فول نود ارز دیجیتال در ساختار شبکه

اجرای کامل فول نود بیت کوین با هزینه های خاصی همراه است و می تواند داوطلب را در معرض خطرات خاصی قرار دهد. در این مطلب از دنیای ترید به هزینه ها و ریسک های ایجاد فول نود می پردازیم. با خواندن این مطلب از مزایا و معایب ایجاد یک فول نود مطلع می‌شوید.

ماینرها، مشاغل و کاربران آگاه از حریم خصوصی، ضمن رعایت تدابیر امنیتی، تنها از برخی از خصوصیات فول نودها استفاده می‌کنند. پرداختن به اقدامات ایمنی برای جلوگیری از خطرات ایجاد فول نود، از حوصله این مطلب خارج است و تنها در این مقاله بر نحوه ایجاد و اجرای یک فول نود، همچنین رفع مشکل عدم اتصال به بلاکچین می پردازیم.

مزایای فول نود

امروزه شبکه های زیادی در حوزه ارز دیجیتال راه اندازی شده است. بلاکچین بیت کوین، اتریوم، کاردانو، شبکه اسمارت چین بایننس و ... تمامی این شبکه نیاز به تعداد زیادی تأیید کننده دارند تا صحت تراکنش ها را تأیید کنند. هرچه تعداد نودهای یک شبکه بلاکچین بالاتر باشد، اعتبار این شبکه نیز بالاتر و احتمال خرابی شبکه پایین تر است.  

فول نود جزو لاینفک یک شبکه بلاکچین است. بزرگترین مزایای فول نود، افزایش اعتبار و امنیت شبکه است.

مزایای اصلی فول نود شامل موارد زیر است:

  1. ثبت تراکنش‌ها،
  2. افزایش سرعت تراکنش ها 
  3. اعتبار سنجی

درآمد فول نود

هیچ درآمد مستقیمی برای اجرای فول نود وجود ندارد. اگر پاداش‌های خوبی برای فعالیت های ماینری از قبیل استخراج بیت کوین در نظر گرفته شده و استخراج بیت کوین، سودهای ناشی از نوسانات قیمت را نیز نصیب ماینران می کند، هیچ درآمدی برای اجرای فول نودها وجود ندارد. اکنون سؤال مهمی پیش می آید.

چرا باید با صرف وقت و هزینه یک فول نود را اجرا کنیم؟ 

اجرای فول نود پاداش خاصی ندارد اما این دلیل نمی شود که درآمد فول نود صفر باشد.

اجرای فول نود امنیت معاملات کاربر را افزایش می دهد. اهمیت این امر زمانی محسوس تر می شود که کاربر معاملات کلان بیت کوین را انجام می دهد یا قصد دارد در یک روز چندین تراکنش را به ثبت برساند.ایجاد و اجرای روزانه فول نود به ارتقای امنیت کلی شبکه نیز کمک می کند.

 درآمد فول نود

 

یک فول نود با دانلود تمامی تراکنش ها، همواره دارای جدیدترین و بزرگترین منبع داده مربوط به اطلاعات بلاکچین محسوب می شود. فول نود همواره از جریان نقدینگی باخبر است و می تواند آینده ارزهای دیجیتال را به روشنی پیش بینی کند. این امر برای فول نود چند مزیت دارد:

  1. اجرا کننده فول نود می تواند با آگاهی در ارز دیجیتالی سرمایه گذاری کند. در نتیجه درآمد فول نود از محل سرمایه گذاری آگاهانه تأمین می شود.
  2. منبع دیگر درآمد فول نود می تواند با تحلیل و دسته بندی اطلاعات دست اول و فروش آنها به سرمایه گذاران ارزدیجیتال باشد.
  3. فول نود می تواند به عنوان یک کیف پول با امنیت بالا استفاده شود.

 

 

با فول نود کیف پول خود را ایمن کنید

می توان با اجرای کامل یک فول نود از امنیت شبکه پشتیبانی کرد و از کیف پول‌های آن برای ذخیره بیت کوین استفاده کرد. اما صرف نظر از افزایش امنیت کیف پول ارز دیجیتال با اجرای  فول نود، اقدامات امنیتی ساده دیگری نیز برای افزودن امنیت کیف پول ارز دیجیتال وجود دارد که می توانید در اینجا بخوانید.

حداقل شرایط و لوازم مورد نیاز برای اجرای فول نود

برای نرم افزارهای فول نود بیت کوین کور (Bitcoin Core full node) سخت افزار خاصی مورد نیاز است. اگر نود با یک سخت افزار ضعیف اجرا شود، ممکن است کار کند، ولی احتمالاً باید وقت زیادی را صرف رفع ارورهای آن کرد. اگر موارد سخت افزاری زیر را تهیه کنید، به راحتی می توانید صاحب یک سیستم فول نود شوید، سپس می توانید نرم افزار فول نود بیت کوین کور را نصب و اجرا کنید و یک فول نود در شبکه بیت کوین ایجاد کنید.

موارد مورد نیاز برای نصب نرم افزار فول نود بیت کوین کور

  • لپ تاپ یا کامپیوتر با آخرین نسخه سیستم عامل های ویندوز، لینوکس یا مکینتاش.
  • 7 گیگابایت فضای خالی روی درایو C، با حداقل سرعت خواندن و نوشتن 100 مگابایت در ثانیه. (کارت حافظه لپ تاپ باید از نوع SSD و با ظرفیت 1 ترابایت باشد)
  • 16 گیگابایت رم
  • اتصال به اینترنت با پهنای باند بالا و حداقل سرعت دانلود 50 کیلو بایت در ثانیه
  • اتصال به اینترنت پرسرعت و بدون محدودیت حجم آپلود. معمولاً برای اجرای فول نود اینترنت پرسرعت با حداقل حجم 200 گیگابایت یا بیشتر در ماه استفاده می شود. به غیر از حدود 340 گیگابایت حجم مورد نیاز برای راه اندازی اولیه فول نود، 20 گیگابایت در ماه نیز ترافیک دانلود لازم است.
  • حداقل باید 6 ساعت در روز فول نود را در حال اجرا گذاشت. (می توانید در حین اجرای فول نود، کارهای دیگری را با رایانه خود انجام دهید.) ایده آل این است که بتوان فول نود را به طور مداوم اجرا کرد.

 

توجه: بسیاری از سیستم عامل ها (ویندوز ، مکینتاش و لینوکس) پس از فعال شدن محافظ صفحه، وارد حالت ذخیره انرژی می شوند و ترافیک شبکه را کند یا متوقف می کنند. اغلب تنظیمات اسکرین سیور در تمامی لپ تاپ ها و رایانه ها به کار رفته است. تنظیمات محافظ صفحه نمایش خود را بررسی کنید و گزینه های "sleep" یا "suspend" خودکار را غیرفعال کنید تا مطمئن شوید که زمانی که رایانه شما در حال کار است، از شبکه پشتیبانی می کنید.

مشکلات احتمالی هنگام اجرای فول نود

آنتی ویروس

 حتی اگر بلاکچین بیت کوین ویروسی باشد، امکان انتقال ویروس از بلاکچین به رایانه و لپ تاپ وجود ندارد. لیکن برخی از آنتی ویروس ها، ویروس های بلاکچین را شناسایی کرده  و اجرای نرم افزار بیت کوین کور را با مشکل مواجه می کنند. این مورد بیشتر در سیستم عامل ویندوز پیش می آید. پس بهتر است در زمان اجرای فول نود، آنتی ویروس خود را غیر فعال کنید. 

هک شدن

 Bitcoin Core از شبکه همتا به همتا بیت کوین پشتیبانی می کند. بنابراین کاربران این نرم افزار ممکن است مورد هدف حمله سایبری هکرهایی قرار گیرند که قصد ایجاد اختلال در شبکه را دارند. این حمله ها می توانند شامل ایجاد اختلال در پهنای باند، دانلود و آپلود یا اختلال در عملکرد لپ تاپ یا کامپیوتر باشد.

نحوه دانلود بلوک اولیه (IBD) فول نود

دانلود بلوک اولیه به فرایندی می گویند که در آن نودها با دانلود بلوک های جدید، خود را با بلاکچین همگام سازی می کنند.. هنگام فرآیند دانلود بلوک اولیه یا IBD، نود معاملات ورودی را نمی پذیرد و همچنین برای تأیید تراکنش های در صف انتظار، درخواستی نمی دهد.

اگر قصد دارید یک نود جدید ایجاد کنید، باید در نظر داشته باشید که هنگام دانلود اولیه بلوک، به 340 گیگابایت ترافیک و مدت زمان طولانی (چند روز) احتیاج هست. از آنجایی که نود باید بلوک های دانلودی را تأیید کند، میزان استفاده از شبکه و CPU کامپیوتر، تا حد زیادی بالا می رود. در نتیجه برای جلوگیری از هنگی نباید حین دانلود، برنامه سنگینی مانند فوتوشاپ در کامپیوتر اجرا شود.

قبل از اینکه نود فرایند IBD را تکمیل کند و تا زمانی که سرویس گیرنده به بلوک حاوی آن تراکنش دسترسی نداشته باشد، کاربر نمی تواند تراکنش جدید کیف پول خود را مشاهده کند. بنابراین کیف پول پیام [out of sync] را نشان می دهد.

دانلود بلوک اولیه

اگر از نرم افزار Bitcoin Core GUI استفاده می کنید، می توانید پیشرفت دانلود بلوک اولیه را در نوار وضعیت (گوشه پایین سمت چپ) مشاهده کنید.

دستور العمل دانلود و اجرای فول نود در ویندوز 10

دانلود و اجرای نرم افزار بیت کوین کور در منطقه جغرافیایی ایران و همچنین انگلستان امکان پذیر نیست. در صورتیکه موفق شوید آن را با vpn دانلود کنید، به احتمال زیاد درست کار نخواهد کرد. بنابراین در صورتیکه خارج از ایران اقامت دارید به صفحه دانلود Bitcoin Core رفته و تأیید کنید که یک اتصال امن به سرور برقرار کرده اید.

  • ابتدا فایروال ویندوز را غیرفعال کنید.
  • در این صفحه، روی گزینه آبی رنگ [Download Bitcoin Core] کلیک کنید.

 

دستور العمل نصب فول نود در ویندوز 10- مرحله 1

  • پس از دانلود فایل روی آن راست کلیک و گزینه [run as administrator] را انتخاب کنید.
  • مانند نصب معمولی نرم افزار در ویندوز، مراحل نصب را طی کنید.

 

دستور العمل نصب نرم افزار فول نود در ویندوز 10- مرحله 2

در این پنجره سه گزینه وجود دارد:

  • Bitcoin Core Graphical User Interface (GUI): مناسب برای کاربران عادی
  • Bitcoin Core daemon (bitcoind): مناسب برای برنامه نویسان
  • نصب هر دو گزینه. توجه داشته باشید که این دو نسخه را نمی توان به طور همزمان با یک سیستم اجرا کرد. بنابراین با توجه به میزان آشنایی خود، یکی از دو گزینه های 1 و 2 را انتخاب کنید.

 

در این مطلب به نحوه نصب گزینه 1 می پردازیم.

طریقه نصب Bitcoin Core GUI

  • روی کیبورد کلید Windows (⊞ Win) را فشار داده و تایپ کنید "bitcoin".
  • مطابق تصویر زیر، روی نماد Bitcoin Core کلیک کنید.

 

دستور العمل نصب نرم افزار فول نود در ویندوز 10- مرحله 3

در این مرحله، محل نصب را تنظیم کرده و [Next] را بزنید.

دستور العمل اجرای فول نود در ویندوز 10- مرحله 4

  • اکنون اگر فایروال سیستم شما غیرفعال نباشد، برخی از ویژگی ها بلوکه می شوند. فایر وال به نرم افزار اجازه نمی دهد که با بلاکچین ارتباط برقرار کند. هر دو تیک موجود در صفحه را زده، سپس روی گزینه [Allow access] کلیک کنید.

 

دستور العمل اجرای فول نود در ویندوز 10- مرحله 5

  • اکنون Bitcoin Core GUI دانلود اولیه بلوک ها را آغاز می کند. این مرحله حداقل چند روز به طول می انجامد، یک سیستم پایین رده یا اینترنت کم سرعت نیز بر طول مدت دانلود خواهد افزود.
  • هر زمان که بخواهید می توانید دانلود Bitcoin Core را متوقف کنید. دفعه بعد که آغاز به کار کردید، دانلود از نقطه ای که متوقف شده است، از سر گرفته می شود.

 

دستور العمل دانلود فول نود در ویندوز 10- مرحله 6

  • پس از اتمام بارگیری، می توانید از Bitcoin Core به عنوان کیف پول خود استفاده کنید یا فقط آن را برای پشتیبانی از شبکه بیت کوین اجرا کنید.
  • در هر بار روشن کردن کامپیوتر، راه اندازی خودکار فول نود، کار شما را آسان تر می کند. ساده ترین راه برای انجام این کار این است که نرم افزار Bitcoin Core GUI را به گونه ای تنظیم کنید که هنگام ورود به سیستم، به صورت خودکار آغاز به کار کند.
  • در فضای نرم افزار ، منوی Settings را باز کرده و [Options] را انتخاب کنید.
  • در برگه Main، روی [start Bitcoin on system login] کلیک کنید.
  • برای ذخیره تنظیمات جدید، روی دکمه Ok کلیک کنید.

 

دستور العمل نصب نرم افزار فول نود در ویندوز 10- مرحله 7

اکنون با هر بار ورود به سیستم، نرم افزار Bitcoin Core GUI به طور خودکار آغاز به کار کرده و در نوار وظیفه به کار خود ادامه می دهد.

فراموش نکنید که برای جلوگیری از تخریب داده ها ، هنگامی که Bitcoin Core در حال اجرا است ، اسکرین سیور را غیر فعال کنید.

تنظیمات شبکه برای اجرای فول نود

اگر می خواهید از شبکه بیت کوین پشتیبانی کنید ، باید اتصالات ورودی را در سیستم خود مجاز کنید.

هنگامی که Bitcoin Core شروع به کار می کند، برای دانلود آخرین بلوک ها و تراکنش ها، 8 اتصال خروجی به سایر فول نودها برقرار می کند.

اگر فقط می خواهید از فول نود خود به عنوان کیف پول استفاده کنید، به بیش از این 8 اتصال نیاز ندارید - اما در صورتیکه می‌خواهید از لایت نودها و سایر فول نودهای شبکه پشتیبانی بعمل بیاورید، باید در فایر وال خود، با تغییر تنظیمات، ورود اطلاعات را مجاز کنید.

سرورهایی که به طور مستقیم به اینترنت متصل هستند، معمولاً نیازی به تنظیمات خاصی ندارند. اما اتصالات خانگی معمولاً توسط روتر یا مودم فیلتر می شوند.

بیت کوین کور درخواست انجام تنظیمات خودکار را به روتر مودم می فرستد تا اتصال داخلی به پورت بیت کوین، پورت 8333 امکان پذیر شود. متأسفانه تنظیمات خودکار در بسیاری از روترها مجاز نیست، بنابراین شما باید به صورت دستی، روتر خود را تنظیم کنید.

همچنین ممکن است لازم باشد تنظیمات فایروال خود را نیز تغییر دهید تا اتصالات ورودی به پورت 8333 امکان پذیر شود. جهت حصول اطمینال از اتصال بیت کوین کور به بلاکچین موارد زیر را تست کنید.

تست اتصالات پروژه فول نود

سایت BitNodes یک ابزار آنلاین در اختیار کاربران قرار می دهد. این ابزار نشان می دهد که آیا اتصالات ورودی، توسط فول نود قبول می شود یا خیر. قبل از استفاده از سایت بیت نودز، ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که فول نود شما به طور کامل با بلاکچین همگام سازی شده است یا خیر.پس از انجام این کار، نرم افزار بیت کوین کور را اجرا و به مدت 10 دقیقه صبر کنید. سپس سایت Bitnodes را باز کنید.این ابزار IP آدرس شما را مشخص می کند– در صورت روشن بودن vpn  یا ورود آدرس اشتباهی و یا خالی بودن فیلد آدرس، باید آی پی خود را به صورت دستی وارد کنید.

نحوه استفاده از سایت BitNodes

پس از کلیک روی  [Check Node]، اگر ابزار کادر سبز را نمایش داد، به این معنی است که پورت باز است و مشکلی وجود ندارد. نمایش کادر قرمز رنگ نشان دهنده بسته بودن پورت است.

در صورت نمایش کادر قرمز رنگ، به بخش رفع اشکال اتصالات فول نود مراجعه فرمایید. برای تأیید پذیرش اطلاعات ورودی همچنین می توانید از خود نرم افزار Bitcoin Core استفاده کنید. Bitcoin Core نشان می دهد که آیا در حال حاضر اتصالات ورودی دارید یا خیر. اگر نود شما حداقل 30 دقیقه به بلاکچین متصل باشد، معمولاً باید اتصالات ورودی داشته باشد. اگر می خواهید با استفاده از Bitcoin Core اطلاعات یک فول نود دیگر را بررسی کنید، دستورالعمل های زیر را دنبال کنید:

پایین گوشه سمت راست، نرم افزار GUI Bitcoin Core چندین آیکن وجود دارد. اگر روی آیکن قدرت سیگنال موس را حرکت دهید، تعداد اتصالات را نشان می دهد. تا زمانی که بیش از 8 اتصال فعال نداشته باشید، آیکن سبز نمی شود. سبز شدن آیکن تنها در صورت مجاز بودن اتصالات ورودی اتفاق می افتد.

مشاهده تعداد اتصالات در نرم افزار بیت کوین کور

برای تأیید این اتصالات، به منوی [Help] بروید ، [Debug Window] را انتخاب کرده و برگه [Information] را باز کنید. در بخش [Network] ، دقیقاً اطلاعات ورودی مشخص است. اگر عدد از صفر بیشتر باشد ، اتصالات ورودی مجاز است.

مشاهده تعداد اتصالات در نرم افزار بیت کوین کور 2

در صورت عدم نمایش اتصالات به بخش رفع اشکال اتصالات فول نود مراجعه فرمایید.

آموزش رفع اشکال اتصالات فول نود

در صورتیکه نرم افزار Bitcoin Core قادر به انجام تنظیمات خودکار روتر مودم برای باز کردن درگاه 8333 نیست، می توانید روتر را به صورت دستی تنظیم کنید. برای انجام تنظیمات روتر به منظور باز کردن درگاه 8333 دستورالعمل های زیر را دنبال کنید. این اطلاعات کلی بوده و ممکن است با تغییر مدل روتر، این تظیمات نیز تغییر کنند.

  • با انجام تنظیمات دستی در بخش Dynamic Host Configuration Protocol (DHCP) می توانید یک IP آدرس ایستای داخلی به سیستم بدهید.
  • تغییر تنظیمات فایروال برای دسترسی دادن به اتصالات ورودی. این مرحله عمدتا برای کاربران ویندوز صدق می کند. با غیر فعال کردن فایروال این مشکل به کلی حل می شود.

 

رفع اشکال اتصالات فول نود: انجام تنظیمات دستی در DHCP برای ویندوز 10

برای اینکه روتر مودم اتصالات پورت ورودی 8333 را به رایانه شما هدایت کند، باید به IP آدرس داخلی سیستم شما دسترسی داشته باشد. با اینحال، روترها معمولاً IP آدرس های پویا و متغیر به سیستم می دهند، بنابراین ابتدا باید اطمینان حاصل کنیم که روتر همواره IP آدرس داخلی یکسانی را به سیستم شما می دهد.

اکثر روترها را می توان با استفاده از یکی از URL های زیر تنظیم کرد ، بنابراین به ترتیب روی پیوندها کلیک کنید تا یکی از آنها جواب بدهد. اگر هیچ یک کار نکرد ، به دفترچه راهنمای مودم خود مراجعه کنید.

 

هنگام اتصال، احتمالاً از شما نام کاربری و رمز عبور خواسته می شود. اگر رمز عبور را تنظیم کرده اید ، اکنون آن را وارد کنید. در غیر اینصورت ، به سایت Router Passwords مراجعه کنید. این سایت نام کاربری و رمز عبورهای شناخته شده را ارائه می دهد.

پس از ورود، بخش DHCP را جستجو کنید. ممکن است این گزینه با عنوان  Address Reservation در پنل موجود باشد.

انجام تنظیمات دستی در DHCP برای ویندوز 10

اگر چنین است، رایانه ای را که Bitcoin Core را در لیست دارد پیدا کنید ، آن را انتخاب کرده و به لیست آدرس های ذخیره شده اضافه کنید. IP آدرس فعلی آن را یادداشت کنید - در قسمت بعدی از آدرس استفاده می کنیم.

پس از به دست آوردن IP آدرس، وارد روتر مودم شوید. به دنبال گزینه ای بنام Port Forwarding ، Port Assignment یا هر چیزی که "Port" دارد، جستجو کنید. در برخی از روترها ، این گزینه در منوی Applications & Gaming موجود است.

اکنون IP آدرس را وارد کنید.

هر دو پورت داخلی و خارجی باید برای بیت کوین 8333 باشد. مطمئن شوید IP آدرس وارد شده، همان آدرسی است که در بخش فرعی قبلی تنظیم کرده اید.

پس از پر کردن جزئیات، روی گزینه ذخیره کلیک کنید. Bitcoin Core را اجرا کنید و دستورالعمل های تست اتصالات پروژه دوباره اجرا کنید.

اگر هنوز کادر قرمز را مشاهده می کنید و مشکل پابرجاست، سراغ گزینه فایروال بروید، احتمالاً باید تنظیمات فایروال خود را تغییر دهید.

رفع اشکال اتصالات فول نود: انجام تنظیمات در فایروال

فایروال ها اتصالات ورودی را مسدود می کنند. برای استفاده از بیت کوین ، باید فایروال رایانه خود را به گونه ای تنظیم کنید که امکان اتصال به پورت 8333 وجود داشته باشد یا ان را به کلی غیر فعال کنید.

و اما سخن پایانی

در یک بلاکچین غیر متمرکز، فول نودها نقش کلیدی را در ایجاد امنیت شبکه بلاکچین، ثبت تراکنش‌ها، افزایش سرعت تراکنش ها و اعتبار سنجی ایفا می کنند.

برای ایجاد فول نود، به  یک سیستم قوی به عنوان سیستم فول نود و همچنین اینترنت پر سرعت با پهنای باند بالا نیاز داریم. افرادی که برای فول نود شدن داوطلب می شوند، از یک سو، از مزایای کیف پول بیت کوین و افزایش امنیت تراکنش ها بهره می برند و از سویی دیگر تمامی تراکنش های اجرا شده در شبکه در اختیارشان قرار می گیرد و در نتیجه دید روشنی از وضعیت بازار به دست می آورند.

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


1 دیدگاه