صرافی پنکیک سواپ چیست؟ آموزش ثبت نام و خرید و فروش در PancakeSwap
ارز دیجیتال

صرافی پنکیک سواپ چیست؟ آموزش ثبت نام و خرید و فروش در PancakeSwap

صرافی پنکیک سواپ (PancakeSwap) بزرگترین صرافی غیرمتمرکز در زنجیره‌ی هوشمند بایننس است. این صرافی به محض تأسیس، تبدیل به یکی از رقبای صرافی یونی‌سواپ شد. اگر به‌دنبال یک صرافی غیرمتمرکز خوب برای خرید و فروش آسان و سریع ارز دیجیتال هستید، این مطلب برای شماست! این مطلب به معرفی جامع صرافی پنکیک سواپ و همه‌ی آموزش‌های مربوط به این صرافی می‌پردازد. در بخش نخست، اطلاعات کاربردی و آموزشی در مورد نکات و ترفندهای استفاده از پنکیک سواپ توضیح داده شده؛ در بخش بعدی، اطلاعات عمومی در مورد پنکیک سواپ، مانند تاریخچه‌ی آن، کارمزد، ارزهای پشتیبانی شده، امنیت و ... ارائه شده است. با ما همراه باشید.

صرافی پنکیک سواپ چیست؟

صرافی پنکیک سواپ (PancakeSwap) یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) است که در بایننس‌ اسمارت‌ چین راه اندازی شده و توسط این زنجیره هوشمند پشتیبانی می‌شود. غیرمتمرکز یعنی تحت مدیریت فرد یا نهاد خاصی نیست، بنابراین نه احراز هویت (KYC) دارد و نه ثبت نام. شما می‌توانید به‌صورت ناشناس به میلیون‌ها سرمایه‌گذار در سراسر جهان متصل شوید.

 

?توجه: 

  1. صرافی پنکیک سواپ از داخل کیف پول‌های اتریومی در دسترس است و بهترین کیف پول برای دسترسی به پنکیک سواپ، کیف پول تراست ولت است.
  2. صرافی پنکیک سواپ غیرمتمرکز است. پس ثبت نام ندارد.
  3. صرافی پنکیک سواپ غیرمتمرکز است. پس احراز هویت (KYC) ندارد.
  4. پنکیک سواپ در ایران با فیلتر شکن کار می‌کند.

 

 

صرافی پنکیک سواپ برای ایرانی ها

آیا صرافی پنکیک سواپ ایران را تحریم کرده؟

صرافی‌ پنکیک سواپ یک صرافی غیرمتمرکز است. یعنی تحت کنترل یا اداره شخص یا نهاد خاصی نیست. در این پلتفرم سرمایه‌گذاران می‌توانند بدون محدودیت و تحریم از سراسر جهان، بی‌واسطه به یکدیگر متصل شوند. در صرافی پنکیک سواپ خبری از ثبت نام و احراز هویت (KYC)‌ نیست. این صرافی امکان مبادله و انتقال مبالغ بالایی از دارایی‌های دیجیتال را به صورت کاملاً ناشناس فراهم می‌کند. در نتیجه، ایرانیان نیز مانند سرمایه‌گذاران سراسر جهان می‌توانند بی‌دغدغه از این پلتفرم استفاده کنند. در حال حاضر، استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز راه حل مناسبی برای دور زدن تحریم‌های بانکی آمریکا به شمار می‌رود. در نتیجه صرافی پنکیک سواپ تحریم نیست.

جهت آشنایی با صرافی مناسب ایرانیان مقاله بهترین صرافی خارجی برای ایرانیان را مطالعه کنید.

فیلتر شکن برای پنکیک سواپ

همان‌طور که در بالا ذکر شد، صرافی پنکیک سواپ از درون کیف پول های اتریومی مانند تراست ولت و با استفاده از VPN یا فیلترشکن قابل دسترسی است. بنابراین، پیش از باز کردن کیف پول خود، ابتدا فیلترشکن خود را روشن کنید. به نکات زیر توجه کنید:

  1. بهترین فیلترشکن برای اتصال به پنکیک سواپ، فیلترشکنی است که اتصال پایدار و بدون قطع و وصلی در اختیار شما قرار بدهد.
  2. برای استفاده از  صرافی پنکیک سواپ، از اینترنت پر سرعت و بدون قطع و وصلی استفاده کنید.
  3. حداقل سرعت مورد نیاز برای اتصال به صرافی پنکیک سواپ 2 مگابایت است.

استفاده از نسخه‌ی رایگان فیلترشکن سایفون به علت قطع و وصلی مداوم، پیشنهاد نمی‌شود. برای دسترسی به فیلترشکن پرسرعت، می‌توانید با جستجو در گوگل، سرویس‌های VPN ارزان‌قیمت داخل ایران را یافته و با تهیه‌ی اشتراک ماهانه، به فیلترشکن پایدار دسترسی پیدا کنید.

سواپ در صرافی پنکیک سواپ

برخلاف صرافی‌های متمرکز که یک سیستم اداری متشکل از مدیرعامل و کارمند دارند، صرافی پنکیک سواپ یک صرافی غیرمتمرکز است که تحت نظارت هیچ مدیرعامل و تیم پشتیبانی خاصی قرار ندارد. پنکیک سواپ یک پلتفرم خودکار و صرفاً یک نرم‌افزار است و نقدینگی در آن از سپرده‌گذاران سراسر جهان تأمین می‌شود.

تفاوت صرافی‌های متمرکز با صرافی‌های غیرمتمرکز این است که در صرافی‌های متمرکز مانند صرافی بایننس و کوکوین، شما امکان ترید در بخش فیوچرز و انجام معاملات لانگ و شورت با استاپ لاس و تیک پرافیت دارید، اما در صرافی‌های غیرمتمرکز امکان ترید وجود ندارد و فقط شما می‌توانید یک ارز را به ارزی دیگر تبدیل کنید. به این کار توکن سواپ می‌گویند. صرافی‌های غیرمتمرکز بهترین سرویس توکن سواپ را ارائه می‌دهند؛ زیرا برای تبدیل توکن در صرافی های متمرکز، شما باید ابتدا ارز خود را تبدیل به یک استیبل کوین، مثل تتر بکنید، سپس با استفاده از تتر و به واسطه‌ی آن، ارز مورد نظر خود را خریداری کنید. این یعنی صرف زمان بیشتر و پرداخت دو بار کارمزد. خوشبختانه، در صرافی‌های غیرمتمرکز، شما می‌توانید به طور مستقیم ارز خود را به ارز مورد نظر تبدیل کنید.

صرافی پنکیک سواپ، به این علت که غیرمتمرکز است، فقط مخصوص توکن‌سواپ است. همانطور که در هیچ‌یک از صرافی‌های غیرمتمرکز نمی‌توان ترید کرد، در صرافی پنکیک سواپ نیز شما قادر به ترید نخواهید بود و در واقع نمی‌توانید معاملات لانگ و شورت باز کنید. در واقع صرافی پنکیک سواپ بزرگترین سرویس توکن سواپ در زنجیره‌ی هوشمند بایننس را ارائه می‌دهد.

تفاوت پنکیک سواپ با صرافی‌های سنتی چیست؟

تفاوت مهمی که صرافی پنکیک سواپ با صرافی‌های سنتی دارد این است که از اوردر بوک استفاده نمی‌کند و در عوض، از یک مدل بازارساز خودکار (AMM) بهره می‌برد. مکانیسم این مدل بدین صورت است که سفارشات خرید و فروش شما را مستقیماً با سفارشات تریدرهای دیگر در یکی از استخرهای نقدینگی پنکیک سواپ مطابقت می‌دهد. سپرده‌های کاربران وارد استخر نقدینگی پنکیک سواپ می‌شوند. پنکیک سواپ برای تأمین نقدینگی استخر، مشوق کارمزد را به کار برده است. برای مثال کاربران می‌توانند با سپرده‌گذاری یک توکن، مثلاً توکن کیک در استخر پنکیک سواپ، در صورت تبادل این توکن، مقداری از کارمزد این تبدیل را در قالب توکن‌های نقدینگی که به اختصار LP نامیده می‌شوند، دریافت کنند. کاربران می‌توانند از توکن‌های LP برای پرداخت بخشی از کارمزدها استفاده کنند. بنابراین پنکیک سواپ دو کاربرد دارد:

  • معامله‌گران می‌توانند از آن برای تبدیل مستقیم و بدون واسطه‌ی ارز دیجیتال استاندارد BEP20 استفاده کنند؛
  • با استیک ارز کیک (Cake) در پنکیک سواپ، در قالب توکن‌های LP پاداش سهام‌گذاری دریافت کند.

 

آموزش کار با صرافی پنکیک سواپ

آموزش کار با پنکیک سواپ شامل آموزش استفاده از قسمت‌های مختلف این صرافی است که در بخش قبلی معرفی شدند. اما پیش از هر چیز، پاسخ به موارد زیر که جزو مهم‌ترین سؤالات متداول کاربران، در مورد اصلی‌ترین کاربردی پنکیک سواپ است، ضروری می‌نماید.

  1. ثبت نام در صرافی پنکیک سواپ؛
  2. دانلود اپلیکیشن صرافی پنکیک سواپ؛
  3. ورود به صرافی پنکیک سواپ؛
  4.  خرید و فروش از پنکیک سواپ با تراست ولت؛

در ادامه همگی این موارد، به صورت گام به گام توضیح داده می‌شود.

آموزش ثبت‌نام در صرافی پنکیک سواپ 

اگر به دنبال نحوه‌ی ثبت نام در پنکیک سواپ هستید، ولی هیچ آموزشی پیدا نمی‌کنید، دلیلش ساده است، صرافی پنکیک سواپ ثبت نام ندارد. برخلاف صرافی‌های متمرکز مانند کوین‌بیس یا کوینکس، در صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ، نیازی به وارد کردن داده‌های شخصی برای احراز هویت یا KYC و حتی نیازی به ثبت نام ندارید. در نتیجه ثبت نام صرافی پنکیک سواپ را کنار بگذارید. ایرانیان و ساکنین ایران نیز می‌توانند بدون نگرانی و محدودیت و به صورت ناشناس در صرافی پنکیک سواپ به تبدیل توکن بپردازند.

بنابراین صرافی پنکیک سواپ گزینه مناسبی برای عبور از تحریم‌های صرافی‌های متمرکز است. اصولاً یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های همه‌ی صرافی‌های غیرمتمرکز این است که احتیاجی به ثبت نام و احراز هویت ندارند. با این‌حال، سایت این صرافی فیلتر است و باید از فیلترشکن استفاده کنید.

دانلود اپلیکیشن صرافی پنکیک سواپ

اگر به دنبال دانلود اپلیکیشن صرافی پنکیک سواپ هستید، باز هم در پاسخ باید گفت: صرافی پنکیک سواپ، اپلیکیشن یا برنامه خاصی برای دانلود ندارد. این صرافی در بایننس اسمارت چین قرار دارد؛ بنابراین تنها کاری که باید برای آغاز به کار با صرافی پنکیک سواپ انجام دهید، اتصال کیف پول خود به بایننس اسمارت چین و سپس به صرافی پنکیک سواپ است. 

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: اتصال تراست ولت به بایننس اسمارت چین

البته ممکن است دانلود اپلیکیشن پنکیک سواپ برای اندروید در گوگل پلی موجود باشد. به آنها اعتماد نکنید! مطمئن باشید پیش از آنکه هر اپلیکیشنی در گوگل پلی قرار گیرد، ابتدا لینک آن در سایت رسمی پنکیک سواپ قرار می‌گیرد.

به جای دانلود اپلیکیشن صرافی پنکیک سواپ، شما باید یکی از کیف پول‌های سازگار با بایننس اسمارت چین را دانلود کنید و سپس آن را به زنجیره هوشمند بایننس متصل کنید. نگران نباشید! در ادامه، به صورت ساده و قدم به قدم نحوه‌ی دسترسی به صرافی پنکیک سواپ و تبدیل توکن در آن را توضیح می‌دهیم. 

آموزش ورود به صرافی پنکیک سواپ

مراقب سایت‌های فیشینگ باشید! هرگز با جستجوی نام پنکیک سواپ در گوگل وارد سایت آن نشوید. زیرا ممکن است سایت‌های کلاهبرداری و فیشینگ با ایجاد تفاوت گاهاً یک کاراکتری، خود را پنکیک سواپ معرفی کنند. آدرس سایت پنکیک سواپ https://pancakeswap.finance/ است. برای اطمینان از صحت آدرس به سایت کوین مارکت کپ بروید و در کادر جستجو توکن Cake را جستجو کنید. آنجا آدرس صرافی پنکیک سواپ را خواهید یافت.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: استعلام سایت‌های کلاهبرداری

ورود به صرافی پنکیک سواپ

در بخش بعدی با ملزومات استفاده از پنکیک سواپ آشنا می‌شوید.

شرایط خرید و فروش در صرافی پنکیک سواپ

برای دسترسی به صرافی پنکیک سواپ و انجام عملیاتی مانند تبدیل توکن، سپرده‌گذاری ارز کیک یا هر توکن دیگری، همچنین برای خرید و فروش ارز دیجیتال در صرافی پنکیک سواپ موارد زیر الزامی است.

  1. دانلود کیف پول سازگار با بایننس اسمارت چین (زنجیره‌ی هوشمند بایننس)؛
  2. اتصال کیف پول به بایننس اسمارت چین؛ 
  3. اتصال کیف پول به صرافی پنکیک سواپ؛
  4. موجودی توکن اسمارت چین (bnb) برای پرداخت کارمزد.

 

اولین ملزومات خرید از صرافی پنکیک سواپ: کیف پول سازگار با بایننس اسمارت چین

یکی از الزامات توکن‌سواپ در صرافی پنکیک سواپ، دارا بودن کیف پولی است که با زنجیره‌ی هوشمند بایننس سازگار باشد. برای دسترسی به صرافی پنکیک سواپ، با داشتن یکی از کیف پول‌های زیر، می‌توان به این صرافی دسترسی پیدا کرد.

کیف پول‌های مجاز برای اتصال به صرافی پنکیک سواپ

لیست کیف پولهای مجاز برای اتصال به صرافی پنکیک سواپ

اگر هنوز کیف پول سازگار با بایننس اسمارت چین را دانلود نکرده‌اید، پیشنهاد ما استفاده از یکی از دو کیف پول تراست ولت یا متامسک است.

جهت اطلاع از نحوه‌ی دانلود و راه‌اندازی کیف پول تراست ولت مقاله کیف پول تراست ولت را مطالعه کنید.

پنکیک سواپ در تراست ولت

یکی از بهترین کیف پول‌ها برای پنکیک سواپ کیف پول تراست ولت است. این کیف پول توسط صرافی بایننس خریداری شده. بنابراین به این علت که زنجیره‌ی هوشمند بایننس و کیف پول تراست ولت، هر دو تحت مالکیت صرافی بایننس قرار دارند، این کیف پول به نحوه احسن توسعه داده شده و با ویژگی‌های انواع زنجیره‌های هوشمند و صرافی‌های غیرمتمرکز آن‌ها مطابقت داده شده است. موارد زیر از جمله مهم‌ترین پرسش‌های متداول در مورد صرافی پنکیک سواپ در تراست ولت هستند:

  1. نحوه اتصال تراست ولت به پنکیک سواپ در اندروید و iOS؛
  2. نحوه خرید از پنکیک سواپ با تراست ولت؛
  3. انتقال ارز از پنکیک سواپ به تراست ولت؛


??? برای پاسخ به این پرسش‌ها، مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: آموزش پنکیک سواپ در تراست والت

 اگر به جای تراست والت، کیف پول متامسک را ترجیح می‌دهید، آن را دانلود و به زنجیره‌ی هوشمند بایننس متصل کنید. در بخش بعدی، نحوه‌ی اتصال کیف پول به صرافی پنکیک سواپ توضیح داده می‌شود.

دومین ملزومات خرید از صرافی پنکیک سواپ: اتصال کیف پول به زنجیره‌ی هوشمند بایننس

  • اگر کیف پول شما تراست ولت است، برای دریافت آموزش تصویری و ویدیویی نحوه‌ی اتصال تراست‌ولت به بایننس اسمارت چین و صرافی پنکیک سواپ، به مقاله‌ی اتصال تراست ولت به بایننس اسمارت چین  مراجعه کنید.
  • اگر کیف پول متامسک دارید، به مقاله‌ی نحوه‌ی اتصال متامسک به زنجیره‌ی هوشمند بایننس مراجعه فرمایید و آموزش نحوه‌ی اتصال متامسک به پنکیک سواپ را در ادامه بخوانید.
  • اگر کیف پول دیگری دارید، ابتدا آن را به بایننس اسمارت چین وصل کنید، سپس راهنمای زیر را بخوانید.

 

مشکل عدم اتصال پنکیک سواپ به تراست ولت

یکی از متداول ترین مشکلات کاربران پنکیک سواپ، مشکل وصل نشدن پنکیک سواپ به تراست ولت است.

???برای پاسخ به این پرسش که چرا تراست ولت به پنکیک سواپ وصل نمیشود، مطالعه‌ی این مطلب پیشنهاد می‌شود: آموزش حل تمام ارورهای صرافی پنکیک سواپ

سومین ملزومات خرید از صرافی پنکیک سواپ: اتصال کیف پول به صرافی پنکیک سواپ

پس از اتصال کیف پول خود به زنجیره هوشمند بایننس، حال وقت آن رسیده که کیف پولتان را به صرافی پنکیک سواپ متصل کنید. این کار بسیار ساده است و در چند ثانیه انجام می‌شود.

برای اتصال کیف پول به صرافی پنکیک سواپ مراحل زیر را طی کنید:

  1. به صفحه‌ی صرافی پنکیک سواپ به آدرس https://pancakeswap.finance/ بروید.
  2. با کلیک بر روی [Connect Wallet] در گوشه بالا سمت راست، به یکی از کیف پول‌های خود که با بایننس اسمارت چین سازگار است، متصل شوید.
  3. روی گزینه [Unlock Wallet] کلیک کنید.

دستورالعمل بالا برای تمامی کیف پول‌ها صدق می‌کند. برای دریافت آموزش اتصال کیف پول تراست ولت به پنکیک سواپ به بخش «پنکیک سواپ در تراست ولت» مراجعه فرمایید.

چهارمین ملزومات خرید از صرافی پنکیک سواپ: موجودی اسمارت چین

 کارمزد تمامی معاملات در بایننس اسمارت چین، با ارز اسمارت‌چین (BNB) پرداخت می‌شوند. بنابراین باید در کیف پول خود، حتماً موجودی اسمارت‌چین داشته باشید. اگر در کیف پول خود فقط ارز بایننس کوین (BNB) دارید، شما می‌توانید به‌راحتی با استفاده از گزینه‌ی سواپ تراست ولت، آن را تبدیل به اسمارت‌چین کنید. برای این‌کار به مقاله‌ی آموزش تبدیل بایننس کوین به اسمارت چین مراجعه کنید. 

مهم ترین بخش های صرافی پنکیک سواپ

چه کارهایی در صرافی پنکیک سواپ می‌توان انجام داد؟ به تازگی ویژگی‌های جدید و جذاب زیادی به صرافی پنکیک سواپ اضافه شده که آن را از ابزاری برای توکن سواپ تبدیل به یک صرافی واقعی کرده است؛ چرا که در این ویژگی‌های گزینه معاملات لیمیت و پرپچوال نیز اضافه شده. در زیر، لیست چهار قسمت‌ اصلی صرافی پنکیک سواپ آمده است. 

  1. بخش ترید (Trade) پنکیک سواپ
  2. بخش کسب درآمد (Earne) پنکیک سواپ
  3. بخش جایزه (Win) پنکیک سواپ
  4. بخش NFT پنکیک سواپ

در ادامه، کاربرد و راهنمای گام به گام استفاده از هر قسمت آمده است.

بخش Trade در صرافی پنکیک سواپ

اصلی‌ترین بخش صرافی پنکیک سواپ همان بخش ترید است که از 5 قسمت مهم تشکیل شده است. 

  1. Swap: مخصوص توکن سواپ ارزهای BEP20؛ 
  2. Limit: مخصوص ایجاد سفارشات لیمیت (Limit Order)؛
  3. Liquidity: مخصوص کسب درآمد با تأمین نقدینگی؛
  4. Perpetual: مخصوص ایجاد معاملات پرپچوال؛
  5. Bridge: مخصوص تبدیل استیبل کوین‌ها در زنجیره‌های مختلف.

با افزوده شدن این بخش‌های جذاب به صرافی پنکیک سواپ، دیگر این صرافی فقط مخصوص تبدیل توکن نیست، بلکه می‌توان در آن ترید پرپچوال نیز انجام داد. در ادامه نحوه‌ی کار با هر یک از این بخش‌ها به صورت تصویری آموزش داده می‌شود.

آموزش کار با بخش Swap صرافی پنکیک سواپ با تراست ولت

پس از این که شرایط خرید از صرافی پنکیک سواپ را مهیا کردید، حال نوبت آموزش خرید ارز از صرافی پنکیک سواپ رسیده است. همان طور که در بخش‌های قبلی ذکر شد، در صرافی پنکیک سواپ فقط ارزهای استاندارد BEP20 خرید و فروش می‌شوند. 

برای مثال، ارز بیبی دوج کوین، ارزی است که هم در شبکه‌ی اتریوم و هم در شبکه‌ی بایننس اسمارت چین راه اندازی شده؛ بنابراین هر دو نسخه‌ی ERC-20 و BEP-20 آن موجود هستند. در صرافی پنکیک سواپ شما می‌توانید نسخه‌ی BEP-20  این ارز را خریداری کنید. توجه داشته باشید که نسخه‌های اتریومی و BEP20 این ارز قیمت‌های یکسانی دارند.

???برای دریافت آموزش تصویری و ویدیویی نحوه‌ی خرید ارز بیبی دوج کوین از صرافی پنکیک سواپ، مطالعه‌ی این مطلب پیشنهاد می‌شود: ارز بیبی دوج کوین چیست؟

آموزش انتقال ارز از پنکیک سواپ به تراست ولت

ممکن است برای شما سؤال باشد که پس از خرید ارز از صرافی پنکیک سواپ، چگونه ارز خریداری شده را به کیف پول خود انتقال دهیم و آیا باید کارمزد انتقال پرداخت کنیم؟ در پاسخ باید گفت، برای انتقال ارز از صرافی پنکیک سواپ به کیف پول تراست ولت احتیاج به انجام فرایند خاصی نیست. به این علت که قبلاً پنکیک سواپ را به تراست ولت متصل کرده‌اید، به محض خرید یک ارز، موجودی ارز خریداری شده در کیف پول تراست ولت نمایش داده می‌شود. همچنین به محض فروش یک ارز، موجودی ارز فروخته شده، به طور اتوماتیک، از کیف پول کسر می‌شود.

با این‌حال، به این نکته توجه فرمایید که تا زمانی که تاگل یک ارز دیجیتال در تراست ولت روشن نشده باشد یا به اصطلاح ارز در تراست ولت فعال نشده باشد، موجودی آن نمایش داده نمی‌شود. در بعضی موارد نیز ارز دیجیتال مورد نظر ما در لیست توکن‌های کیف پول تراست ولت موجود نیست و باید به صورت دستی، آدرس قرارداد آن را به کیف پول تراست ولت اضافه کنیم.

??? برای یادگیری نحوه‌ی فعالسازی یک ارز دیجیتال یا نحوه‌ی افزودن یک رمز ارز به کیف پول تراست ولت، مطالعه‌ی این مطلب پیشنهاد می‌شود: آموزش افزودن توکن به تراست ولت

حال که پاسخ اصلی‌ترین پرسش‌های خود در مورد کاربردی‌ترین مسائل صرافی پنکیک سواپ را یافتید، سراغ سایر بخش‌های کاربردی این صرافی برویم که در بروزرسانی‌های جدید، به این صرافی اضافه شده‌اند.

آموزش ایجاد سفارشات لیمیت (Limit) در پنکیک سواپ

ویژگی سفارشات لیمیت به تازگی به صرافی پنکیک سواپ اضافه شده و با استفاده از این گزینه شما یک سفارش توکن سواپ در قیمت بالاتر از بازار باز می‌کنید. زمانی که قیمت بازار به قیمت تعیین شده توسط شما رسید، سفارش شما اجرا می‌شود. با این روش شما می‌توانید سفارش خود را در قیمت دلخواهتان اجرا کنید.

برای ایجاد یک Limit Order در صرافی پنکیک سواپ، شما هم می توانید با استفاده از کیف پول دسکتاپی مانند متامسک اقدام کنید و هم از درون کیف پول تراست ولت این کار را انجام دهید. دستورالعمل‌ها یکسان است.

در مثال زیر، از طریق کیف پول تراست ولت، یک سفارش تبدیل ارز BABYDOGE به BNB در قیمت دلخواه را ایجاد می‌کنیم.

آموزش معامله لیمیت در صرافی پنکیک سواپآموزش معامله لیمیت در صرافی پنکیک سواپ

  1. اگر از مرورگر گوگل کروم استفاده می‌کنید، به صفحه‌ی "Limit" در این آدرس بروید: https://pancakeswap.finance/limit-orders و پس از انتخاب شبکه و اتصال کیف پول، زبانه‌ی "Limit" را انتخاب کنید.
  2. اگر بار اول است که وارد این بخش می‌شوید، گزینه‌ها را تیکدار کنید. گزینه‌ی نخست، به مقرون به صرفه نبودن اجرای معاملات کوچک به علت کارمزد گس بالا اشاره دارد. گزینه‌ی بعدی، شما را از ریسک انتخاب توکن‌های مالیات‌دار آگاه می‌کند. زیرا این توکن‌ها در هر سواپ، مقداری از سهم را به عنوان مالیات کسر می‌کند. شما باید از لحاظ تخصیص مالیات در هر تراکنش، وبسایت اصلی توکنی که قصد خریداری آن را دارید، بررسی کنید. خرید توکن‌های دارای مالیات، مقرون به صرفه نیست.
  3. پس از تیکدار کردن هر دوگزینه، "Continue" را بزنید.
  4. ارز مبدأ را از میان ارزهای موجود در کیف پول خود در کادر "from"  وارد کنید. اگر کیف پول شما به صرافی پنکیک سواپ متصل باشد، با انتخاب ارز، موجودی شما مقابل آن نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید با کلیدهای آبی موجود در زیر کادر "from"، درصد مورد نظر خود برای فروش را انتخاب کنید.
  5. در کادر "to" ارز مقصد، ارزی را که قصد دارید پس از فروش ارز مبدأ بخرید، انتخاب کنید. در این مثال می‌خواهیم بیبی دوج را در قیمت دلخواه به اسمارت چین تبدیل کنیم. یعنی بیبی دوج را بفروشیم و اسمارت چین بخریم.
  6. در کادر پایینی مبلغ مورد نظر خود را وارد می‌کنیم که باید بالاتر از قیمت حال بازار بیبی دوج باشد.
  7. گزینه‌ی "Enable babydoge" را می‌زنیم.
  8. در صفحه‌ای که باز می‌شود، اگر با جزئیات شامل کارمزد و سایر موارد موافق هستیم، گزینه‌ی "Approve" را انتخاب می‌کنیم.

اکنون سفارش لیمیت ما ثبت شد، زمانی که قیمت بیبی دوج کوین به قیمت دلخواه ما رسید، صرافی پنکیک سواپ، حجم انتخابی بیبی دوج را در قیمت انتخابی، به فروش می‌رساند و به جای آن اسمارت چین خریده و به کیف پول ما واریز می‌کند.

آموزش کار با بخش تأمین نقدینگی یا Liquidity در صرافی پنکیک سواپ

نقدینگی به انگلیسی "Liquidity" می‌شود و «تأمین نقدینگی» یکی از راه‌های ساده برای کسب درآمد در صرافی پنکیک سواپ است. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه‌ی "Liquidity" در صرافی پنکیک سواپ با واریز و قفل یکی از جفت ارزهای موجود در لیست، به تأمین کنندگان نقدینگی بپیوندید. با افزودن نقدینگی به استخرهای پنکبک سواپ، شما کمک به تأمین بودجه‌ی صرافی می‌کنید؛ بنابراین به ازای تأمین نقدینگی، درصدی از کارمزد تراکنش‌ها، به عنوان پاداش به شما پرداخت می‌شود.

توجه داشته باشید که افزودن نقدینگی به صورت جفت ارز انجام می‌شود. یعنی شما دو ارز را انتخاب می‌کنید تا از نوسانات بازار آسیب کمتری ببینید.

برای تأمین نقدینگی در صرافی پنکیک سواپ، شما می توانید هم با استفاده از کیف پول دسکتاپی مانند متامسک اقدام کنید و هم از درون کیف پول تراست ولت این کار را انجام دهید. دستورالعمل‌ها یکسان است.

در مثال زیر، از طریق کیف پول تراست ولت، جفت ارز BNB/Cake را به نقدینگی صرافی اضافه می‌کنیم:

آموزش کسب پاداش از تأمین نقدینگی در صرافی پنکیک سواپآموزش کسب پاداش از تأمین نقدینگی در صرافی پنکیک سواپ

  1. اگر از مرورگر گوگل کروم استفاده می‌کنید، به صفحه‌ی "Liquidity" در این آدرس بروید: https://pancakeswap.finance/liquidity و پس از انتخاب شبکه و اتصال کیف پول، دکمه‌ی "Add Liquidity" را بزنید. در کیف پول تراست ولت، وارد صرافی پنکیک سواپ شوید و مطابق تصویر 1 در بالا، زبانه‌ی "Liquidity" را انتخاب کنید.
  2. یک جفت ارز را انتخاب کنید. (در این قسمت، بسته به انتخاب شبکه، شما دسترسی به تمامی ارزهای لیست شده در سه شبکه‌ی اپتوس، بایننس اسمارت چین و اتریوم دارید.)
  3. مقدار مورد نظر را وارد کنید.
  4. در صفحه‌ای که وارد می‌شوید، می‌توانید جزئیات سهم خود در استخر و میزان پاداش خود در قالب توکن LP را مشاهده کنید.
  5. اگر موجودی شما کافی باشد، می‌توانید با زدن دکمه‌ی "supply" و بعد "Confirm" تأمین نقدینگی را با موفقیت به پایان برسانید.

آموزش تبدیل استیبل کوین ها با استاندارد مختلف در بخش Bridge صرافی پنکیک سواپ

صرافی پنکیک سواپ در زنجیره‌ی هوشمند بایننس راه‌اندازی شده؛ بنابراین در اصل برای تبدیل ارزهای استاندارد BEP20 است. اما اخیراً با افزودن ویژگی‌های جدیدی مانند تبدیل استیبل کوین کراس چین، می‌توان استیبل کوین‌های دو استاندارد متفاوت را به یکدیگر تبدیل کرد. به شرطی که یکی از  استیبل کوین‌ها استاندارد BEP20 FHAN.

برای اطلاعات بیشتر در مورد استاندارد BEP20 و تفاوت آن با استاندارهای اصلی ERC20 و TRC20، مطالعه‌ی این مطلب پیشنهاد می‌شود: BEP20 چیست؟

برای تبدیل ارز کراس چین باید از یک بریج کراس چین استفاده کرد. یکی از معروف‌ترین این بریج ها، بریج صرافی بایننس است که چندین شبکه را به یکدیگر متصل می‌کند.

 

 

بریج‌ کراس چین چیست؟

 «بریج کراس چین» به انگلیسی "Cross-chain bridge"، یکی از اصطلاحات ارز دیجیتال است و به پل‌های میان زنجیره‌ای گفته می‌شود که دقیقاً مانند یک پل، دو بلاکچین را به یکدیگر متصل می‌کنند. بریج‌های کراس چین در واقع برنامه‌های نرم‌افزاری هستند که امکان انجام تراکنش‌ها را بین دو بلاکچین مختلف فراهم می‌کنند. اگر کسی بخواهد ارز دیجیتال، توکن‌های غیرمثلی (NFT) یا سایر دارایی‌های دیجیتالی را بین شبکه‌های بلاک چین انتقال دهد یا توکن سواپ میان زنجیره ای انجام دهد، اطلاعات تراکنش از پل‌های میان زنجیره ای عبور می کنند؛ بنابراین بریج ها نقش محوری در توکن سواپ میان زنجیره ای دارند. به تراکنش میان زنجیره‌ای «بریج کردن» گفته می‌شود.

 

 

 آموزش تبدیل توکن‌های BEP20 به ERC20 با پنکیک سواپ در تراست ولت

تبدیل توکن BEP20 به ERC20 در کیف پول تراست ولت بسیار آسان است. اگر می‌خواهید نسخه‌ی bep20 یک ارز را به نسخه‌ی erc20 همان ارز تبدیل کنید، به سادگی می‌توانید این کار را در بخش "swap" کیف پول تراست ولت انجام دهید. برای دریافت آموزش ویدیویی، مراجعه شود به مطلب خرید و فروش ارز در تراست ولت.

اما اگر قصد دارید در پنکیک سواپ یک استیبل کوین با استاندارد BEP20  را به استیبل کوین دیگری با استاندارد ERC20 و بالعکس تبدیل کنید، دستورالعمل زیر را دنبال کنید:

بریج کردن استیبل کوین ها در صرافی پنکیک سواپ

آموزش بریج کردن استیبل کوین ها در صرافی پنکیک سواپ

  1. فیلترشکن را در گوشی روشن کنید. کیف پول تراست ولت را باز کرده و به صرافی پنکیک سواپ بروید. (نحوه ورود به پنکیک سواپ در تراست ولت و تنظیمات آن در بخش‌های قبل توضیح داده شده) اسکرول کنید پایین و گزینه‌ی "Bridge assets to BNB Chain" را انتخاب کنید.
  2. حال به صفحه‌ی سواپ وارد می‌شوید. در این صفحه می توانید شبکه‌ی مبدأ "from" را از میان 7 شبکه انتخاب کنید. فقط شبکه‌ی اتریوم و بایننس اسمارت چین به عنوان شبکه‌ی مقصد قابل انتخاب است. پس از انتخاب شبکه، در کادر "Total amount" حجم توکن را وارد کنید، توکن سواپ خود را انجام دهید.

⚠️ توجه داشته باشید که از این طریق فقط استیبل کوین‌های تتر (USDT)، استیبل کوین بایننس (BUSD)، یو اس دی کوین (USDC)، ارز اتریوم (ETH) و ارز STG، توکن بومی شرکت پشتیبان بریج استارگیت به یکدیگر تبدیل می‌شوند.

⚠️ نکته‌ی مهم بعدی در مورد بریج کردن، امنیت بریج‌هاست. نرم‌افزارهای بریج هنوز در مرحله‌ی آزمایشی هستند و آسیب‌پذیری‌های امنیتی زیادی دارند. بریج‌ها معمولاً هدف‌های ساده‌ای برای هکرها هستند و اخیراً چندین بریج هدف هک قرار گرفته‌اند. بنابراین باید در استفاده از بریج‌های بایننس اسمارت چین احتیاط کنید.

ارز دیجیتال پنکیک سواپ (CAKE)

ارز دیجیتال صرافی پنکیک سواپ چیست؟ ارز دیجیتال پنکیک سواپ کیک (CAKE) نام داشته و یک توکن استاندارد BEP20 است که در اصل، در بایننس اسمارت چین راه اندازی شده است.

 کیک CACKE توکن بومی پلتفرم پنکیک سواپ

 

یکی از اصلی‌ترین وظیفه‌های CAKE تشویق کاربران به سپرده‌گذاری و در نتیجه تأمین نقدینگی پلتفرم صرافی پنکیک سواپ است. کاربران می‌توانند برای کسب پاداش سپرده‌گذاری، توکن‌های کیک خود را در یکی از استخرهای پنکیک سواپ سپرده‌گذاری و قفل کنند.

Cake کارکردهای دیگری نیز دارد، از جمله کشت سود، سپرده‌گذاری، شرکت در برنامه‌های شرط‌بندی صرافی پنکیک سواپ و رأی دادن در تصمیمات اصلی و حاکمیتی مجمع دوره‌ای پنکیک سواپ.

 آینده‌ی ارز پنکیک سواپ (به روز رسانی 2022)

سال گذشته، به علت شرایط همه‌گیری کرونا و رکود اقتصادی، بولران ارزهای دیجیتال را داشتیم و عوامل بنیادین از رشد قیمت توکن پنکیک سواپ حمایت می‌کرد. در سال جدید میلادی 2022، با از بین رفتن بیماری کرونا، اقتصادهای بزرگ جهانی، آغاز به مهار تورم با اجرای سیاست‌های انقباضی مانند افزایش نرخ بهره‌ی بانک مرکزی کردند.

بدین ترتیب، سرمایه از بازارهای فارکس، سهام و ارز دیجیتال به سوی بانک‌ها سرازیر شد و بازار ارز دیجیتال با یک ریزش سنگین مواجه شد. تحلیل فاندامنتال بر پایه‌ی اقتصاد کلان قرار دارد و همواره از تحلیل تکنیکال پیشی می‌گیرد. کارشناسان ارز دیجیتال بر این باور هستند که حداقل 2 الی 4 سال طول می‌کشد که بازار ارز دیجیتال ریکاوری شود و به اوج‌های گذشته دست یابد. بنابراین در حال حاضر سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال یک ریسک بالقوه محسوب می‌شود و باید با هشیاری و مدیریت ریسک همراه باشد.

 

?اما سخن کارشناسان ارز دیجیتال در مورد آینده‌ی ارز پنکیک سواپ چیست؟ در سال 2021 پیش‌بینی تمامی سایت‌های پیش‌بینی قیمت مثبت بود؛ زیرا ارز پنکیک سواپ از لحاظ بنیادین، ارز کاربردری و ارزشمندی است. اما اکنون، با شرایط ریزشی بازار، بیشتر سایت‌های پیش‌بینی قیمت ارز دیجیتال، مانند سایت ولت اینوستر (Wallet Investor)، دیجیتال کوین پرایس (Digital Coin Price)، ردیت کامیونیتی (Reddit Community) و پرایس پردیکشن (Price Prediction) سرمایه گذاری در ارز پنکیک سواپ را بد و زیان‌بار ارزیابی می‌کنند. برای سرمایه‌گذاری منتظر تغییر روند و بهبود کلی بازار ارزهای دیجیتال باشید.

 

 

همه چیز در مورد استیکینگ ارز پنکیک سواپ

استیک یعنی سپرده‌گذاری ارز در یک استخر نقدینگی برای دریافت سود ماهانه و سالانه. درست مانند سپرده‌گذارب در بانک، پس از استیک یک ارز تا زمانی که شما دکمه‌ی "unstak" را نزنید، نمی توانید دارایی خود را انتقال دهید یا به فروش برسانید.

چگونه از توکن پنکیک سواپ سود سالیانه بگیریم؟ از آنجایی که ما در ایران زندگی می‌کنیم و سود سپرده‌گذاری بانک‌های ایرانی نسبت به هر بانکی در سراسر جهان بیشتر است، شاید برای شما سؤال پیش بیاید که آیا استیکنگ ارز پنکیک سواپ برای ما ایرانیان مقرون به صرفه و پربازده است یا خیر.

طبق محاسبه ما در دنیای ترید، سود مرکب سالانه حاصل از استیکینگ میزان 50.454 واحد ارز پنکیک سواپ با قیمت روز؛ یعنی هر واحد 19.86 دلار آمریکا، 73.9 درصد است.

سود سپرده‌گذاری توکن کیک چقدر است؟

شما نیز می‌توانید با مراجعه به سایت استیکینگ ریواردز (stakingrewards) سود سپرده‌گذاری هر توکنی را محاسبه کنید.

 

آیا سپرده‌گذاری در استخر صرافی پنکیک سواپ پر بازده است؟

در حال حاضر پنکیک سواپ وعده‌ی 170 درصد بازدهی سالانه از سپرده‌گذاری توکن کیک در استخر سیروپ را می‌دهد. بنابراین استیک ارز کیک در پنکیک سواپ ایده خوبی به نظر می‌رسد. اما احتیاط کنید! ما در دنیای ترید هشدار می‌دهیم! هر پروژه‌‌ی تازه تأسیسی، معمولاً در آغاز راه، برای جذب مشتری، شروع به تبلیغ سودهای زیاد می‌کند؛ ولی متأسفانه، به همین اندازه بر روی کنترل‌های امنیتی دوره‌ای تمرکز نمی‌کند. بنابراین توصیه می‌شود، اگر قصد استیک ارز و کسب درآمد از این طریق را دارید، همه سرمایه‌های خود را در این استخرهای مجازی به خطر نیاندازید و تنها ده درصد از وجوهی را که هیچ احتیاجی به آن‌ها ندارید، برای امتحان وارد این بازار کنید. و همین ده درصد را نیز در استخرهای مختلف پخش کنید.

⚠️در شرایط ریزش بازار ارز دیجیتال سپرده‌گذاری در استخرهای هیچ ارزی بازدهی نداشته و پیشنهاد نمی‌شود.

 

 

نحوه‌ی سپرده‌گذاری توکن کیک: معرفی بخش Syrup Pools

اگر تمایل به دریافت توکن رایگان کیک دارید، استخرهای سیروپ صرافی پنکیک سواپ، ساده‌ترین راه برای این کار هستند.

کافی است توکن کیک خود را در استخر سیروپ استیک یا سپرده‌گذاری کنید.

معرفی بخش Syrup Pools صرافی پنکیک سواپ

برخی از استخرهای خاص علاوه بر ارز CAKE ، توکن‌های دیگری را نیز به عنوان پاداش سپرده‌گذاری در نظر گرفته‌اند. در ادامه، آموزش استیک ارز در پنکیک سواپ توضیح داده شده است.

آموزش staking در صرافی پنکیک سواپ

آموزش استیکینگ در پنکیک سواپ شاید برای اروپایی‌ها که سودهای چندانی برای سپرده‌های بانکی دریافت نمی‌کنند جذاب باشد. در ایران سودهای بانکی فراتر از سودهای استیکینگ در صرافی پنکیک سواپ است. اما اگر شما می‌خواهید از یکسو پاداش سپرده‌گذاری دریافت کنید و از سوی دیگر با گذر زمان، از افزایش ارزش توکن خودنیز سود ببرید، می‌توانید از گزینه‌ی استیکینگ در پنکیک سواپ استفاده کنید. شما می‌توانید در استخرهای سیروپ صرافی پنکیک سواپ توکن خود را استیک (سپرده‌گذاری) کنید.

8همچنین شما می‌توانید از بخش نقدینگی یا “liquidity” رمز ارز مورد نظر را به استخر پنکیک سواپ اضافه کنید و با مشارکت در تأمین نقدینگی پاداش سپرده‌گذاری دریافت کنید، بدین صورت که در صورت استفاده از رمزارز شما، به حسابتان کارمزد پرداخت می‌شود.

برای جلوگیری از زیان در صورت نوسانات ارزی، سرمایه به صورت جفت ارز در استخر پنکیک سواپ سهام‌گذاری می‌شود.

با استیکینگ در استخرهای سیروپ پنکیک سواپ شما در هر زمان، حتی در خواب مشغول کسب درآمد هستید. برای آغاز کسب سود، تنها به یک تعداد توکن کیک نیاز دارید. برای سپرده‌گذاری یا استیک توکن کیک در استخرهای سیروپ یا هر استخر دیگری، مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا با دستورالعمل موجود در بخش «نحوه‌ی اتصال کیف پول به زنجیره هوشمند بایننس»، به زنجیره هوشمند بایننس متصل شوید.
  • اینجا کلیک کنید و به صفحه استخرها "pools" بروید.

 

مرحله اول نحوه سپرده‌گذاری توکن کیک در استخرهای سیروپ

در اینجا دو گزینه در دسترس است:

  • Auto CAKE : در این استخر پاداش شما به طور خودکار ترکیب می‌شود؛ یعنی هر نوع توکن کیکی که کسب می‌کنید، برداشت شده و مجدداً در همان استخر برای شما سرمایه‌گذاری می‌شود.
  • Manual CAKE : در این استخر مانند گزینه Auto CAKE، توکن‌های شما به طور خودکار با یکدیگر ترکیب نمی‌شود. شما باید درآمد خود را به صورت دستی جمع آوری و ترکیب کنید. همچنین می‌توانید سود خود را برداشت کنید.
  • استخرهای دیگر به شما امکان می‌دهند توکن کیک خود را برای کسب ده‌ها توکن جالب دیگر به اشتراک بگذارید.

 

مرحله دوم نحوه سپرده‌گذاری توکن کیک در استخرهای سیروپ

 

  • حال، یکی از استخرها را برای سپرده‌گذاری توکن خود انتخاب کنید.
  • پس از انتخاب استخر مورد نظر، روی گزینه [Enable] کلیک کنید. اکنون درخواست تأیید عملیات از سوی کیف پول شما در صفحه نمایش داده می‌شود. آن را تأیید کنید. پس از تأیید، گزینه‌ی [Enable] جای خود را به [Stake] می‌دهد. روی آن کلیک کنید.
  • در کادر [Stake] میزان توکنی را که مایل به سپرده‌گذاری هستید، انتخاب کنید یا با جابجا کردن درجه خرگوشی آبی رنگ، مقدار درصد موجودی توکن‌‌های کیک حسابتان را برای سپرده‌گذاری انتخاب کنید. بدیهی است که با این کار، توکن‌های کیک شما قفل می‌شوند و دیگر قادر نخواهید بود این توکن‌ها را تبدیل کنید. مگر اینکه ابتدا توکن‌های خود را از حالت استیک خارج کنید یا اصطلاحاً آن‌ها را unstak کنید.

 

مرحله سوم نحوه سپرده‌گذاری توکن کیک در استخرهای سیروپ

 

  • روی گزینه [Confirm] کلیک کنید. اکنون درخواست تأییدیه کیف پول روی صفحه‌ی گوشی شما ظاهر می‌شود.
  • کلید [Confirm] به [Confirming] تغییر می‌کند، در صورت موفقیت آمیز بودن عملیات، عدد توکن استیک شده و در نتیجه این کلید دو مرتبه تغییر می‌کند.
  • اکنون باید بتوانید جزئیات را در استخر سیروپ خود ببینید. Auto CAKE تا زمانی که دوره 72 ساعته دریافت کارمزد برای لغو سپرده‌گذاری به پایان برسد، یک شمارش معکوس را نمایش می‌دهد. فقط پس از اتمام شمارش معکوس می‌توانید بدون کسر کارمزد موجودی خود را از حالت استیک خارج کنید. در غیر اینصورت باید کارمزد پرداخت کنید. سایر استخرها دکمه‌ی جمع‌آوری را نمایش می‌دهند. از این کلید به منظور دریافت پاداش‌های خود در کیف پولتان استفاده کنید.

 

مرحله چهارم سپرده‌گذاری توکن کیک در استخرهای سیروپ

مطالعه مقاله لیکویید شدن جیست؟ پیشنهاد میشود.

آموزش حذف و اضافه ارز پنکیک سواپ در استخر سیروپ پنکیک سواپ

می‌توانید به راحتی اقدام به حذف و اضافه توکن کیک در استخر سیروپ کنید. به طور مثال در صورت یافتن استخر پربازده‌تری می‌توانید توکن کیک خود را از استخر سیروپ خارج و به استخر جدید انتقال دهید.

برای این کار چند مرحله ساده زیر را دنبال کنید.

۱- برای انتقال توکن روی علامت منفی «-» و برای افزودن توکن، روی علامت مثبت «+» کلیک کنید.

علامت مثبت و منفی- حذف و اضافه توکن در استخر پنکیک سواپ

۲- پنجره‌ای نمایش داده خواهد شد.

  • با زدن علامت مثبت، مقدار عددی توکنی مورد نظر را برای وارد کردن به استخر تایپ کنید.
  • با زدن علامت منفی، مقدار توکن مورد نظر برای خارج کردن از استخر سیروپ را تایپ کنید.
  • می‌توانید با حرکت درجه‌ی خرگوشی آبی رنگ نیز به صورت درصدی، این عملیات را مدیریت کنید.

 

 

⚠️توجه داشته باشید در صورتیکه ظرف ۷۲ ساعت از آغاز سپرده‌گذاری در استخر Auto CAKE اقدام به لغو سپرده‌گذاری کنید، میزان 0.1 درصد از میزان توکن استیک شده، به عنوان کارمزد کسر می‌شود.

 

 

نحوه حذف و اضافه توکن کیک در استخر سیروپ

 

  1. روی کلید [Confirm] کلیک کنید.
  2. پس از چند ثانیه می‌توانید مقدار جدید توکن موجود در استخر سیروپ را مشاهده کنید.

 

مرحله دوم نحوه حذف و اضافه توکن کیک در استخر سیروپ

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: ارزان ترین ارز‌های دیجیتال آینده دار


اطلاعات کلی در مورد صرافی پنکیک سواپ

تمام اطلاعات کاربردی در مورد صرافی پنکیک سواپ در بخش بالا توضیح داده شد، با مطالعه‌ی این بخش اطلاعات خود را در مورد صرافی پنکیک سواپ افزایش دهید. این اطلاعات به شما در انتخاب این صرافی کمک می‌کند. با خواندن این بخش خواهید دانست که آیا خرید و هولد ارزهای BEP20 انتخاب خوبی است؟ آیا صرافی پنکیک سواپ امن است؟ توکن این صرافی چیست و آیا ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر.

تاریخچه‌ی صرافی پنکیک سواپ

صرافی پنکیک سواپ در سپتامبر 2020 تأسیس شد. توسعه‌دهندگان پنکیک سواپ ناشناس هستند، ولی به نظر می‌رسد هدف از تأسیس این صرافی، کاهش کارمزد تراکنش‌ و افزایش سرعت تراکنش نسبت به شبکه‌ی اتریوم است. به همین دلیل، این صرافی بر روی بایننس اسمارت چین راه اندازی شد که در مقایسه با شبکه‌ی اتریوم، تراکنش‌های سریعتر با کارمزدهای پایین‌تری دارد.

در زمان راه اندازی صرافی پنکیک سواپ، تقریباْ تمامی اپلیکیشن‌های دیفای روی شبکه اتریوم قرار داشتند و کاربران از کارمزدهای بالای این شبکه و سرعت پایین آن ناراضی بودند؛ به همین علت، این صرافی به محض تأسیس، نظر معامله‌گران را به خود جلب کرد.

پنکیک‌سواپ به پشتوانه‌ی سرویس‌های اقتصادی و پرسرعت خود، شاهد رشد سریع حجم معاملات و ارزش کل قفل شده (TVL) از گذشته تاکنون بوده است. این صرافی در ماه فوریه 2021، به یکی از بزرگترین صرافی‌های غیرمتمرکز از لحاظ حجم معاملات تبدیل شد و در رقابت کامل با یونی سواپ، صرافی محبوب شبکه اتریوم قرار گرفت.

صرافی پنکیک سواپ در یک نگاه

توکن بومی

کیک (CAKE) لوگو پنکیک سواپ

سقف تاریخی

43.96

موارد استفاده از توکن

سپرده‌گذاری، پاداش، رأی گیری در مجمع عمومی

شبکه

بایننس اسمارت چین

صرافی پنکیک سواپ از چه ارزهای پشتیبانی میکند؟

آخرین نسخه‌ی عرضه شده‌ی پنکیک سواپ، ورژن PancakeSwap V2 است و 200 تک ارز و 1426 جفت ارز را پوشش می‌دهد. فلسفه‌ی اصلی ایجاد این صرافی، تسهیل مبادلات همتا‌به‌همتای ارز‌های موجود در پنکیک سواپ و حذف واسطه است. در این صرافی می‌توان یک ارز را مستقیماً به ارز دیگر تبدیل کرد. این در حالیست که در صرافی‌های سنتی ابتدا باید ارز را به تتر و سپس تتر را به ارز دیگر تبدیل کرد. اما یک سؤال اساسی در اینجا مطرح می‌شود: چه توکن‌هایی در پنکیک سواپ خرید و فروش می‌شود؟ آیا می‌توان همه توکن‌ها را در پنکیک سواپ مبادله کرد؟ 

پاسخ منفی است. همانطور که ذکر شد، پنکیک سواپ روی بایننس اسمارت چین راه اندازی شده است. پس فقط توکن‌های استاندارد BEP20 را به یکدیگر سواپ (یا تبدیل) می‌کند. بنابراین ارزهای موجود در پنکیک سواپ همگی باید استاندارد BEP-20 داشته باشند. در نتیجه، شما نمی‌توانید با پنکیک سواپ توکن‌های شبکه‌ی دیگر، مانند ترون یا اتریوم را به یکدیگر تبدیل کنید. همچنین نمی‌توانید توکنی غیر از استاندارد BEP-20 را در استخر پنکیک سواپ استیک یا سپرده‌گذاری کنید. 

مطالعه مقاله بایننس اسمارت چین پیشنهاد میشود.

علت محبوبیت صرافی‌ پنکیک سواپ چیست؟

محبوبیت صرافی‌های غیرمتمرکز مانند صرافی پنکیک سواپ چندین علت دارد:

  • برقراری ارتباط مستقیم میان خریدار و فروشنده بدون نیاز به واسطه؛
  • عدم نیاز به ارائه اطلاعات شخصی و احراز هویت (kyc)؛
  • گسترش سرورهای آن‌ها در سراسر جهان و کاهش خطر خرابی سرور؛
  • مصونیت در مقابل حملات سایبری و هک؛

 

 

⚠️با وجود تمامی این مزایا، معمولاً دفترچه‌ی سفارشات صرافی‌های غیرمتمرکز نسبت به همتایان متمرکز، نقدینگی کمتری دارند. تنها زمانی تبدیل ارز انجام می‌شود که توکن درخواستی در استخر پنکیک سواپ موجود باشد.

 

 

کارمزد واریز و برداشت صرافی پنکیک سواپ (PancakeSwap)

بسیاری از صرافی‌های غیرمتمرکز، کارمزدهای متفاوتی از معامله‌‌گران سفارش گذار و سفارش بردار دریافت می‌کنند. اما بسیاری از صرافی‌های غیرمتمرکز هیچ‌گونه کارمزد معاملاتی دریافت نمی‌کنند. این امر باعث افزایش روز افزون طرفداران صرافی‌های غیرمتمرکز می‌شود.

همانطور که ذکر آن رفت، پنکیک سواپ یک صرافی غیرمتمرکز است، اما برخلاف بسیاری از صرافی‌های غیرمتمرکز، کارمزد معاملاتی دریافت می‌کند، این صرافی دارای نرخ ثابت کارمزد 0.2 درصد برای هر تراکنش است. یعنی صرفنظر از اینکه معامله‌گر سفارش‌گذار باشد یا سفارش بردار، باید به ازای هر تراکنش 0.2 درصد کارمزد پرداخت کند؛ کارمزد این صرافی بسیار ناچیز بوده و در برابر صرافی‌های غیرمتمرکزی که روی شبکه اتریوم فعالیت می‌کنند، بسیار اندک است. 

پنکیک‌سواپ مانند بیشتر صرافی‌های غیرمتمرکز، غیر از کارمزدهای شبکه، هیچ کارمزد انتقال یا برداشتی از حساب کاربر کسر نمی‌کند. پرداخت کارمزدهای شبکه ضروری و در تمامی صرافی‌ها متداول است. این کارمزدها به صرافی پرداخت نمی‌شود و صرف پرداخت حقوق اعتبارسنجان بلاکچین مربوطه می‌شود. کارمزد شبکه، بسته به ترافیک شبکه در ساعات یا روزهای مختلف متفاوت است.

امنیت صرافی پنکیک سواپ (PancakeSwap)

برخلاف صرافی‌های متمرکز که معمولاً سرورهای آنها در نقاط جغرافیایی محدودی متمرکز است، معمولاْ سرورهای صرافی‌های غیرمتمرکز در سراسر جهان پراکنده هستند. این عدم تمرکز سرورها در یک نقطه، منجر به کاهش خطر خرابی سرور می‌شود و همچنین بدان معناست که صرافی‌های غیرمتمرکز، عملاً در برابر حملات هکرها مصون هستند. علت این است که اگر یکی از سرورها از سیستم خارج شود، تأثیر کمی روی کل شبکه خواهد گذاشت. این در حالیست که اگر هکر یا بدافزاری موفق شود به یک سرور در صرافی متمرکز نفوذ کند، قادر خواهد بود آسیب‌های مهمی به آن وارد کند.

همچنین در صرافی‌های غیرمتمرکز، کنترل دارایی معامله‌گر دست شخص خاصی نیست. بر این اساس، حتی اگر بر فرض محال، یک هکر به نحوی موفق به هک صرافی شود، هرگز قادر نخواهد بود به وجوه مشتریان دسترسی پیدا کند. این در حالیست که معمولاً کنترل دارایی‌های مشتریان در یک صرافی متمرکز، در اختیار مسئولان آن صرافی است. یعنی تا زمانی که کاربر دارایی خود را به کیف پول شخصی خود، در خارج از صرافی انتقال ندهد، کنترل کامل آن‌ها را در دست نخواهد داشت. بنابراین در صورت هک یک صرافی متمرکز، اگر وجوه کاربر در کیف پول داخلی صرافی موجود باشد، به راحتی قابل سرقت است.

 

⚠️ نکته مهم امنیتی پنکیک سواپ

⛔پنکیک‌سواپ ادعا دارد که یک صرافی غیرمتمرکز است. اما دقت داشته باشید که این صرافی ورژن بایننسی یونی سواپ است و بسیار مشابه این صرافی کدنویسی شده است اما زنجیره‌ی هوشمند بایننس با 21 اعتبارسنج امنیت شبکه‌ی اتریوم با بیش از 7000 اعتبار سنج را ندارد؛ بنابراین باید در مواجهه با این صرافی نهایت احتیاط را به کار بست. وقتی کار توکن سواپ خود را به پایان رساندید، اتصال کیف پول خود به صرافی را قطع کنید. 

⛔از آنجایی که تعداد اعتبارسنجان شبکه‌ی بایننس اسمارت‌چین بسیار اندک است، سرمایه‌گذاری در استخرهای پنکیک سواپ پیشنهاد نمی‌شود.

 

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: دفتر کل توزیع شده چیست؟

بررسی تفاوت صرافی پنکیک سواپ و یونی سواپ

تفاوت صرافی پنکیک سواپ با یونی سواپ چیست؟ کدامیک برای ترید بهتر است. توکن کدامیک از این صرافی‌ها ارزش سرمایه‌گذاری را دارد؟ در ادامه دو صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ و یونی سواپ با یکدیگر مقایسه می‌شوند.

مقایسه صرافی پنکیک سواپ و یونی سواپ

عملکرد صرافی پنکیک سواپ درست همانند صرافی یونی سواپ است؛ هر دو صرافی غیرمتمرکز هستند و از لحاظ معاملات و استخر نقدینگی مشابه یکدیگر هستند.

یونی سواپ محبوب‌ترین صرافی غیرمتمرکز شبکه‌ی اتریوم است که همانند پنکیک سواپ از مدل بازارساز خودکار (AMM) استفاده می‌کند؛ یعنی به جای استفاده از دفتر سفارشات، از استخر نقدینگی بهره می‌برد و توکن بومی خود را به عنوان پاداش برای تأمین‌کنندگان نقدینگی اختصاص می‌دهد.

 از آنجایی که یونی سواپ یکی از اولین پروتکل‌های دیفای بسیار موفق است، اکثر صرافی‌های غیرمتمرکز به نوعی وام‌دار این صرافی هستند و ویژگی‌های اصلی خود را از این پلتفرم الهام گرفته‌اند.

هر دو صرافی یونی سواپ و پنکیک سواپ با بهره‌ بردن از مدل AMM نیاز به حضور طرف دوم معامله را از میان برداشته‌اند. در نتیجه، در این مدل، زمان کمتری برای اجرای معامله لازم است. همچنین این دو صرافی مانند تمامی صرافی‌های غیرمتمرکز، با حذف نیاز به احراز هویت و شناخت مشتری، امکان مبادله مستقیم توکن را برای افراد بیشتری فراهم می‌کنند.

صرافی یونی سواپ تا سپتامبر 2021 ، بیش از 6.3 میلیارد دلار ارزش کل قفل شده (TVL) را به ثبت رسانده است. این پروتکل بیش از 1.5 میلیون کاربر تمام وقت و 386 میلیارد دلار حجم معامله دارد. آخرین نسخه این صرافی غیرمتمرکز، پروتکل Uniswap V3 است که در ماه می 2021 بر روی شبکه اصلی راه اندازی شد.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: صرافی یونی سوآپ

آیا صرافی پنکیک سواپ نسبت به یونی‌سواپ بهتر است؟!

با وجودیکه یونی‌سواپ در میان تمامی صرافی‌های غیرمتمرکز پیشکسوت است و در این زمینه حق آب وگل دارد، پنکیک سواپ سرویس‌های ارزشمندتری نسبت به این صرافی ارائه می‌دهد.

مهمترین مزیت صرافی پنکیک سواپ بهره‌برداری از شبکه‌ی سریع بایننس اسمارت چین است. این شبکه نه تنها نسبت به اتریوم سرعت تراکنش بالاتری دارد، بلکه کارمزد ناچیزی دریافت می‌کند. البته مشکل کارمزد شبکه اتریوم تاحدودی پس از هارد فورک لندن رفع شد، اما هنوز کارمزدها بالاست. بنابراین می‌توان صرافی پنکیک سواپ را از رقبای جدی یونی سواپ به شمار آورد.

 

? مهم‌ترین نکته که هنوز باعث می‌شود یونی سواپ مقتدرانه به عنوان صرافی پیشرو جایگاه خود را حفظ کند، امنیت بالا و تعداد توکن‌های بیشتر است.

 

 

 

جدول مقایسه صرافی پنکیک سواپ و یونی سواپ

ویژگی‌ها

پنکیک‌سواپ

یونی سواپ

ارزش کل قفل شده

6.5 میلیارد دلار

7.6 میلیارد دلار

کارمزد تراکنش

بسیار اندک 0.2 درصد

کارمزد بالا 

تعداد توکن‌های لیست شده در صرافی

حدود 200 توکن

1600 توکن

بلاکچین

بایننس اسمارت چین (مخصوص ارزهای BEP20)

بلاکچین اتریوم (مخصوص ارزهای ERC20)

زمان راه‌اندازی

20 سپتامبر 2020

2 نوامبر 2018

ثبت نام و احراز هویت

ندارد

ندارد

معایب صرافی پنکیک سواپ

باید گفت غیرمتمرکز بودن صرافی پنکیک سواپ را می‌توان به طور همزمان، به عنوان مهم‌ترین مزیت و همچنین مهم‌ترین نقطه ضعف صرافی پنکیک سواپ ارزیابی کرد. صرافی پنکیک سواپ صرفاً یک اپلیکیشن غیرمتمرکز است. توسط افراد ناشناس راه‌اندازی شده و بنابراین هیچ تیم پشتیبانی خاصی ندارد. اگر وجوه شما از یک بریج‌ به سرقت رود، کسی پاسخگو نیست. اگر حین انجام عملیات توکن سواپ، به یک ارور برخوردید و وجوهتان به یکباره ناپدید شد، نمی‌توانید به شخص خاصی ایمیل بزنید و تقاضای پشتیبانی کنید! همه چیز اتوماتیک است و این امر از شگفتی‌های عصر انفجار تکنولوژی محسوب می‌شود.

 

⚠️ توجه: بدترین خطر لیست شدن توکن‌های جعلی در این صرافی است. برخلاف صرافی‌های متمرکز که قوانین سختگیرانه‌ای برای لیست کردن ارز دارند، هیچ تیم خاصی بر روند لیست شدن ارز در صرافی پنکیک سواپ نظارت ندارد؛ بنابراین هر کسی می‌تواند با تأمین مقدار معینی توکن در استخر نقدینگی صرافی پنکیک سواپ، توکن خود را راه‌اندازی کند؛ بنابراین مسئولیت اعتبارسنجی ارزها مستقیماً بر عهده‌ی شماست. مراقب باشید ارز قلابی نخرید.

 

 

البته نگران نباشید! با نگاهی به تجربه‌ی کاربری در فضای مجازی، گزارشات خیلی کمی مبنی بر خطای صرافی و از بین رفتن سرمایه گزارش شده است. اگر نکات ایمنی را رعایت کنید با مشکلی مواجه نخواهید شد. در صورت بروز خطا، برای آن راه حل‌های مناسب پیش‌بینی شده است. برای رفع ارورهای پنکیک سواپ، به مقاله‌ی خطاهای رایج پنکیک سواپ مراجعه کنید. 

و اما سخن پایانی 

بایننس اسمارت چین با بهره‌برداری از مزیت‌های خود در مقابل شبکه اتریوم، مانند کارمزدهای پایین و سرعت بالای معاملات آن، به سرعت در حال رشد است؛ به‌طوری که در ماه آوریل 2021، صرافی بایننس اعلام کرد که تنها در یک روز، 4.9 میلیون تراکنش روی پلتفرم این صرافی انجام شده است و این میزان سه برابر مبلغی است که با استفاده از شبکه اتریوم، در یک روز انتقال می‌یابد. صرافی پنکیک سواپ نیز رابطه تنگاتنگی با بایننس اسمارت چین دارد.

با اینکه حجم معاملات صرافی پنکیک سواپ به هیچ رو قابل مقایسه با حجم معاملات دو صرافی بزرگ شبکه اتریوم، یعنی سوشی سواپ و یونی سواپ نیست، اما با توجه تازه تأسیس بودن این صرافی و شبکه هوشمند بایننس، باید اعتراف کرد که صرافی پنکیک سواپ شروع موفقیت‌آمیزی داشته است و توانسته در مدت زمان اندکی، به محبوبیت بالایی میان معامله‌گران دست یابد.

البته نقص بزرگی که این صرافی دارد، این است که بر روی بستری قرار دارد که پیوسته دستخوش حملات سایبری می‌شود و لازم است که بایننس اسمارت چین فکری برای این موضوع کند.

با این‌حال، می‌توان گفت، در حال حاضر، صرافی پنکیک سواپ بهترین سرویس توکن‌سواپ در زنجیره‌ی هوشمند بایننس و برای ارزهای استاندارد BEP20 است.

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


73 دیدگاه

    • comments

      Rasoul shirmardi
      ، 04 آبان 1400

      سلام من تو پنکیک سواپ مقدار 0.37 اسمارت چین رو به اتریوم سواپ کردم. اما اتریوم برام نیومده در حالی که اسمارت چین کم شده از موجودیم. چرا این اتفاق افتاده؟ ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

    • comments

      کارشناس وبسایت دنیای ترید ، 02 اسفند 1400

      سلام Rasoul shirmardi عزیز، ابتدا لازم است یادآور شویم، در پنکیک سواپ شما می توانید ارز خود را به اتریوم استاندارد bep20 تبدیل کنید. برای یافتن اتریوم هایی که خریده اید، در کیف پول خود تاگل ارز را روشن کنید تا در صفحه اصلی موجودی شما نمایش داده شود. اگر کیف پولتان تراست ولت است، فیلم آموزشی نحوه افزودن توکن به تراست ولت را در آدرس زیر ببینید. https://donyaye-trade.com/article/how-to-add-a-custom-token-on-trustwallet