هارد فورک لندن چیست؟ جامع ترین اطلاعات را اینجا بخوانید
اخبار ارز دیجیتال

هارد فورک لندن چیست؟ جامع ترین اطلاعات را اینجا بخوانید

طبق وعده قبلی، هارد فورک جنجالی «لندن» اتریوم، پس از ماه‌ها آماده سازی و انتظار، اکنون به شکلی رسمی فعال شده و این یک تغییر بزرگ است.

تغییرات اساسی در شبکه طی فرایند انتقال شبکه اتریوم به نسخه دوم یا همان «اتریوم ۲.۰»

هارد فورک لندن بخشی از آپدیت لندن اتریوم و انتقال شبکه اتریوم به نسخه ارتقا یافته و ایجاد تغییرات اساسی در کد شبکه اتریوم است. این بروزرسانی شامل چندین ایده متفاوت به منظور بهبود شبکه اتریوم (Ethereum)، از جمله EIP-1559 است و در همین چند ساعت منجر به سوخته شدن تعداد زیادی رمزارز اتریوم شده است.

نکات مهم هارد فورک لندن چیست؟

  1.  تغییرات روز پنجشنبه در کد شبکه اتریوم ، ارتباط چندانی با شهر لندن ندارد. اگر اتریوم مانند بزرگراه باشد، لندن چند خط برای کاهش ترافیک اضافه و قیمت عوارض آن را نیز استاندارد می‌کند.
  2. الگوریتم اجماع شبکه از اثبات کار به اثبات سهام تغییر می‌یابد. پس کسب درآمد برای ماینرها دشوار و برای سهام گذاران آسان می‌شود.
  3. نحوه محاسبه کارمزدهای تراکنش تغییر می‌کند، گزینه‌ای برای کاربران به منظور تعیین حداکثر کارمزد یک تراکنش تعیین می‌شود، کارمزدهای معاملات یکدست می‌شوند و فرار تریدر به خاطر کارمزد بالا به حداقل می‌رسد.
اخبار مربوط به ارتقاء موفقیت آمیز همزمان با افزایش قیمت اتر، توکن اصلی بلاکچین اتریوم است. قیمت ارز دیجیتال 2,620 دلار است که 3.9 درصد در 24 ساعت گذشته افزایش یافته است.

چرا خبر هارد فورک لندن جنجالی شد؟

بخش عمده‌ای از جنجالی بودن این رویداد مربوط به این واقعیت است که به روز رسانی نرم افزار به معنای چند تغییر بزرگ و ضروری در کدهای پشتیبان دومین ارز دیجیتال پرطرفدار در جهان است.

مطالعه این مقاله توصیه می‌شود: مارکت کپ چیست؟

این موضوع همواره معضل بزرگی برای کاربران اتریوم بوده است. این بلاکچین از قدیم مشکل مقیاس بندی داشته و هزینه‌های بسیار غیرقابل پیش بینی و گزاف معاملات آن، حتی برای بزرگترین طرفداران آن نیز آزار دهنده بود.

این مشکل در ماه‌های اخیر بدتر نیز شده بود، زیرا اولاً علاقه‌مندی تریدرها به توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT) افزایش یافته  و این توکن‌ها بیشتر بر روی بلاکچین اتریوم ساخته شده‌اند؛ دوماً دنیای امور مالی غیر متمرکز یا DeFi رشد انفجاری داشته است و  Defi نیز از بلاکچین اتریوم استفاده می‌کند.

EIP-1559: اساسی ترین تغییر

افرادی که پیگیر تغییرات بلاک چین اتریوم هستند، می‌دانند که این بلاکچین مدام تغییر می‌کند. اما به اعتقاد کارشناسان این #هارد فورک شماره 11 به روز رسانی لندن قوانین بازی را به کلی زیر و رو می‌کند.

هارد فورک شامل پنج پیشنهاد بهبود اتریوم است که به اختصار EIP نامیده می شوند و هر یک مجموعه‌ای از تغییرات را در کد ایجاد می‌کنند.

از میان این EIPها، EIP-1559 نظر همه را به خود جلب کرده است.

EIP-1559 یک مکانیسم جدید برای سوزاندن کارمزد‌هاست. به این معنا که با ارسال هر تراکنش، درصدی از هزینه‌های معامله به طور دائم از منبع گردش اتریوم حذف می‌شود.

نیک کارتر ، شریک عمومی Castle Island Ventures و یکی از بنیانگذاران Coin Metrics در این مورد اظهار داشت:

«این کار پیچیدگی زیادی را به منطق کارمزد می‌افزاید، اما یک روش جالب است که می‌تواند به طور بالقوه کارمزدهای پرنوسان را تثبیت کند.»

چگونه EIP-1559 قرار است تغییر ایجاد کند؟

قبل از ارتقاء شبکه، کاربران اساساً می‌بایست در هریک از حراجی‌ها، در یک مزایده باز شرکت می‌کردند، در آنجا به یک ماینر پیشنهاد قیمت که «مزایده قیمت اول» (first-price auction) نامیده می‌شد، می‌دادند. تنظیم بسته پیشنهادی به این معنا بود که کاربران هنگام پیشنهاد کارمزد تراکنش (معروف به «قیمت گاز» (gas prices)) اغلب در ابهام به سر می بردند و عددی را انتخاب می‌کردند که پیش خود می‌اندیشیدند ضامن آنها در بلوک بعدی تراکنش است.

مطالعه این مقاله توصیه می‌شود: صرافی کریپتو

حتی برخی از کاربرانی که نیاز به در اولویت قرار دادن تراکنش‌های خود داشتند، پیشنهاد می‌دادند به منظور تلاش برای به دست آوردن وضعیت مناسب در بلوک، مبلغی بالاتر از پیشنهاد خود پرداخت کنند.

آستون بونسن (Auston Bunsen)، بنیانگذار و مدیر ارشد فناوری QuikNode ، که کارش ایجاد زیرساخت بلاک چین برای توسعه دهندگان و شرکت ها است، در مورد EIP-1559 اظهار داشت:

 "1559 واقعاً به منظور ایجاد اکوسیستمی است که کارمزدهای گاز را کاهش می دهد.»

وی افزود: «گاهی اوقات دیده می‌شود که مردم مایلند هزینه زیادی برای ورود به یک بلوک بپردازند. 1559 با ایجاد هزینه پایه، به دنبال رفع این مشکل است.»

پروتکل اتریوم به جای برگزاری یک مزایده کورکورانه برای تعیین قیمت گاز، هزینه تراکنش را به طور الگوریتمی، بر اساس تقاضای کلی شبکه تعیین می کند.

انتظار می‌رود تعیین پروتکل برای تعیین قیمت یکنواخت گاز از جهش عمده قیمت‌ها و تورم جلوگیری کند، اگرچه این لزوماً به این معنا نیست که اتر برای خریداران ارزان تر خواهد بود. در اصل، این یک حصار بزرگ در برابر سقوط کامل بازار است.

بزرگترین تغییر EIP-1559 چیست؟

اما تغییر بزرگتری که توسط EIP-1559 ایجاد شده دو برابر شدن اندازه بلوک است.

در حالی که از نظر تئوریک، این بدان معناست که در هر بلوک، دو برابر تعداد تراکنش‌ها امکان پذیر است، ارتقاء در واقع به شکلی طراحی شده است که پروتکل بلوک فقط تا نصف ظرفیت خود پر شود. این به معنی یکنواختی افزایش تقاضا و ثابت ماندن کارمزدهای گاز است.

مت هوگان ، مدیر سرمایه گذاری Bitwise Asset Management اظهار داشت:

«این ایده بسیار ساده به نظر می رسد، اما یک راه حل واقعاً زیبا برای مشکلی است که از ابتدا تا به امروز اتریوم را درگیر خود کرده بود.»

چرا ماینرهای اتر بهتر است دیگر تغییر شغل داده و سهام‌گذار شوند؟

این به روز رسانی بخشی از درآمد ماینرها را به سمت دارندگان توکن هدایت می‌کند. اتری که قبلاً به ماینر می‌رسید، اکنون داخل اکوسیستم سوزانده می‌شود كه بخشي از ارزهاي ديجيتالی را كه قبلاً بازگردانده مي‌شدند، براي هميشه از بين مي برد.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: پیام بلاک بایننس

برخی گمانه زنی‌ها حاکی از این است که ارتقا EIP-1559 نوعی فشار تورم زا بر اتریوم ایجاد می‌کند؛ زیرا عرضه کمتر می تواند منجر به افزایش قیمت شود. اما سوزاندن این هزینه‌ها همچنین به معنای تغییر بزرگ برای ماینران است و برای آنها تنها دو جریان درآمد باقی می گذارد.

ماینرها هنوز هم می‌توانند قدرت محاسباتی خود را به شبکه بفروشند و امیدوار باشند در صورت پیروزی در یک بلوک ، پاداشی از اتر تازه به روز رسانی شده دریافت کنند. اما قرار نیست ماینرها در کوتاه مدت، به اندازه قبل از هارد فورک کسب درآمد کنند.

هوگان استدلال می کند که از آنجا که استخراج کنندگان به طور ارگانیک با ارزش کلی اتریوم در ارتباط هستند، امید است که آنها در نهایت با افزایش قیمت اتریوم به دلیل این تغییرات پروتکل ، این ضررها را جبران کنند.

اما کارشناسان در گفتگو با CNBC اظهار داشتند که مشکل این منطق این است که در چند سال آینده، استخراج کنندگان اتریوم مانند کشتی تایتانیک به صخره ای نزدیک می شوند که آنها را از دور خارج می کند. در حقیقت، در میان به روزرسانی های روز پنجشنبه، شرطی وجود دارد که به این امر می پردازد.

استخراج کنندگان بخوانند: EIP-3554 چیست و چرا مهم است

یکی دیگر از EIP های موجود در هارد فورک لندن EIP-3554 است. اگرچه همانند EIP-1559 مورد توجه قرار نگرفت، اما نمی توان اهمیت آن را نادیده گرفت. EIP-1559 یک تغییر اساسی در کد را برای نسخه بروزرسانی شده، یعنی اتریوم 2.0 در بردارد: ارتقاء و بازسازی کلی سیستم که سالها بود که کارشناسان مشغول کار بر روی آن بودند.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: انواع تتر 

اتریوم 2.0 می تواند شبکه را از سیستم استخراج «اثبات کار» که مصرف برق بالایی دارد و در آن استخراج کنندگان معادله های سخت ریاضی را برای دریافت اتریوم های جدید به عنوان پاداش حل می کنند، به «اثبات سهام» تغییر دهد که فقط از کاربران می خواهد تا از موجودی خود استفاده کنند. و  در آن حافظه پنهان اتر به عنوان ابزاری برای تأیید تراکنش ها و تولید توکن های جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تغییر نه تنها برای اتریوم، بلکه برای جامعه گسترده ارزهای دیجیتال بسیار بزرگ خواهد بود.

EIP-3554 به ماینرهای اتریوم مهلت می‌دهد تا نرم افزار خود را به منظور آماده سازی برای تغییر ارتقا دهند و این مهلت را از تابستان 2022 به دسامبر منتقل می کند.

نکته مهم این است که EIP-3554 ماینرها و اپراتورهای شبکه را مجبور می‌کند تا نرم افزار خود را پس از گذشت یک زمان از پیش تعیین شده ارتقا دهند.

انتقال اثبات سهام اساساً اتریوم را پس از فعال شدن غیرقابل کنترل می کند. به عبارت دیگر، چند سال دیگر، هنگامی که پروتکل به طور کامل به یک مدل اثبات سهام منتقل شد ، کل صنعت پیرامون ماینری اتریوم متحول و شاید برچیده خواهد شد.

هارد فورک چرا به نام لندن تمام شد؟ هارد فورک بعدی کجاست؟

پس چرا لندن؟ سؤال خوبی است: جامعه اتریوم نام هارد فورک های خود را از شهرهایی الهام می‌گیرد که کنفرانس توسعه دهندگان Devcon بین المللی آن، در آن شهر برگزار شده باشد. هارد فورک بعدی روی عرشه شانگهای خواهد بود.

اثبات کار (Proof of Work)  و اثبات سهام (Proof Of Stake) چیست؟

  • اثبات کار (Proof of Work) روشی برای تأیید تراکنش‌ها در شبکه‌های غیرمتمرکز است که به آن استخراج ارز دیجیتال یا ماینینگ می‌گویند. در این روش افراد داوطلب یا ماینرها می‌توانند قدرت پردازشی سخت‌افزار کامپیوتر خود را به شبکه یک ارز دیجیتال (مانند بیت کوین) اختصاص بدهند و با کمک به تأیید تراکنش‌ها از شبکه پاداش دریافت کنند.
  • اثبات سهام (Proof Of Stake) یک روش جایگزین برای تأیید تراکنش‌ها در شبکه‌های غیرمتمرکز است که به سخت‌افزار و همچنین مصرف برق نیاز ندارد. در یک شبکه مبتنی بر اثبات سهام، سرمایه‌گذاران باید ارز دیجیتال آن شبکه را خریداری و در کیف پول ارز دیجیتال خود، سهام‌گذاری کرده و آن را به شبکه اختصاص دهند به این ترتیب در ازای سهامی که در اختیار شبکه قرار داده‌اند به‌طور مرتب مقداری به ارزهای دیجیتال آنها اضافه می‌شود.

مطالعه این مقاله به شما توصیه می‌شود: فرق توکن و کوین

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام