صرافی یونی سواپ چیست؟ معرفی و بررسی صرافی uniswap
ارز دیجیتال

صرافی یونی سواپ چیست؟ معرفی و بررسی صرافی uniswap

قبل از آن که بازار سازان خودکار AMMs (automated market-makers) جای خود را در دنیای کریپتو باز کنند، صرافی های غیر متمرکز (DEX) به دلیل رابط کاربری و حجم دفترچه سفارشات پایین بسیار بد نام و کمتر شناخته شده بودند. برای تعدادی از ما که رابط کاربری طاقت فرسای EtherDelta را به خاطر داریم، بسیار واضح بود که فرصت بزرگی برای شکل گیری یک صرافی غیر متمرکز (DEX) ساده و در عین حال موثر وجود دارد.

خوشبختانه یونی سوآپ به این نیاز پاسخ مثبت داد.

جهت کسب جزییات بیشتر در خصوص آینده ارز دیجیتال یونی سوآپ، سیگنال رایگان یونی سوآپ دنیای ترید را مطالعه کنید.

تاریخچه صرافی یونی سوآپ (uniswap)

یونی سوآپ در نوامبر 2018 توسط هایدن آدامز، توسعه دهنده و طراح وب جوان و با استعداد که نسبتاً در شرکت Solidity تازه کار خود را شروع کرده بود، تاسیس شد. با کمک 100 هزار دلاری بنیاد اتریوم، هایدن و تیم کوچک او که تعداد آنها کمتر از 10 نفر می شد، توانستند یک DEX راضی کننده بسازند که از زمان راه اندازی تا کنون مورد اقبال شگرفی قرار گرفته است.

در آوریل 2019، یونی سوآپ از طریق Paradigm دست به جذب سرمایه ای یک میلیون دلاری زد. به این ترتیب نسخه دوم و جدیدی ازین صرافی را عرضه کرد که با نام Uniswap V2 شناخته می شود.

صرافی یونی سوآپ (Uniswap)

یونی سوآپ از آن زمان جذب سرمایه ای 11 میلیون دلاری نیز انجام داد و توکن سهامی خود را با نام UNI راه اندازی کرد. این پروژه ها آن ها را به عنوان برترین DEX (صرافی غیر متمرکز) در تاریخ شبکه اتریوم ثبت کرد.

سومین و آخرین نسخه از این پروتکل یعنی Uniswap V3، در ماه می 2021 راه اندازی شد. V3 بر روی روش هایی با مقیاس پذیری لایه دومی بنا می شود، که با مقداری خوش بینی برای ارائه معاملات سریع تر و کم هزینه تر خواهد بود.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: صرافی ارز دیجیتال

امنیت در صرافی یونی سوآپ (uniswap)

یونی سوآپ نسخه دومی Uniswap v2 توسط تیمی متشکل از شش مهندس بررسی شده است. اجزای تشکیل دهنده قرارداد هوشمند این پروتکل بررسی و تأیید شده تا اقدامات امنیتی به طور مناسبی لحاظ شده باشند. می توانید گزارشی از جزئیات کامل این بررسی ها را در وب سایت یونی سوآپ بخوانید.

این پلت فرم همچنین دارای یک برنامه باگ بانتی نیز می باشد (که در آن به هکر هایی که خلا های امنیتی را گزارش دهند پاداش داده می شود)، که در آن اعضای این تیم قراردادهای هوشمند را آزمایش و اشکال زدایی می کنند تا در صورت استفاده از پلت فرم، احتمال رو به رویی کاربران با مشکلات را کاهش دهند. به طور کلی، بررسی های مداوم برای اطمینان از اینکه شبکه همیشه بدون مشکل اجرا می شود، انجام می شود و تیم پشتیبانی و شبکه ای از افراد در صورت نیاز درگیر می شود تا مشکلات را در کوتاه ترین زمان برطرف کنند.

آموزش ثبت نام در صرافی (uniswap)

از آنجا که یونی سوآپ یک صرافی غیر متمرکز است، لزوماً نیازی به "ثبت نام" برای ایجاد یک حساب کاربری ندارید، زیرا هیچ حساب رسمی ای در اینجا وجود ندارد. شروع به کار با صرافی یونی سوآپ آسان است. اصلی ترین چیزی که به آن نیاز دارید یک کیف پول وب برای اتصال به پروتکل یونی سوآپ برای شروع معامله است. برترین کیف پول های ارز دیجیتال تحت وب توصیه شده ما به شما عبارتند از:

  1. متا مسک MetaMask
  2. کیف پول Coinbase
  3. WalletConnect
  4. Fortmatic
  5. پورتیس

صرافی یونی سوآپ (Uniswap)

پس از این که کیف پول خود را انتخاب کردید و صاحب یک آدرس کیف پول شدید، به سراغ رابط کاربری یونی سوآپ بروید و روی Connect to a wallet (اتصال به یک کیف پول) در گوشه سمت راست بالای صفحه کلیک کنید. سپس از شما خواسته می شود تا با وارد کردن رمز عبور قفل کیف پول خود را باز کنید! به همین راحتی! شما اکنون به صرافی Uniswap متصل هستید و می توانید معامله را آغاز کنید.

به منظور آزمایش هر یک از سایر رابط های کاربری یا صفحات (دسترسی ها به استخر نقدینگی و رای دهی)، می توانید آنها را در سمت چپ بالای صفحه اصلی برنامه پیدا کنید، جایی که دوباره باید از کیف پول خود استفاده کنید.

صرافی یونی سوآپ (Uniswap)

احراز هویت در صرافی یونی سوآپ (uniswap)

صرافی یونی سوآپ Uniswap در ایالات متحده واقع شده است، اما از دیدگاه یک کاربر معمولی، این صرافی غیر متمرکز و خودکار به حساب می آید، بنابراین هر کسی در هر کجای جهان از جمله کاربر ایرانی می تواند از آن استفاده کند و فقط لازم است که به اینترنت و یک کیف پول اتریومی دسترسی داشته باشید. بنابراین، یونی سوآپ آزاد ترین نوع از صرافی های موجود در بازار است و ماهیت و هدف واقعی ارز های دیجیتال و باورمندان به دنیای غیر متمرکز را تجسم می بخشد.

یونی سوآپ Uniswap از بیش از 2300 جفت توکن مختلف در بلاک چین اتریوم پشتیبانی می کند. با این حال، توکن هایی که روی اتریوم ساخته نشده اند را پشتیبانی نمی کند. در عین حال اما، طیف گسترده ای از توکن ها برای انتخاب وجود دارد که می توان آنها را به سایر زنجیره ها متصل کرد تا در صورت نیاز با توکن های غیر ERC20 (توکن های غیر اتریومی) مبادله شوند.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: صرافی های خارجی مناسب ایرانیان

کارمز تراکنش‌ها در صرافی یونی سوآپ uniswap

کارمزدهای معاملاتی

برای مبادله توکن ها، باید 0.3 درصد هزینه ارائه دهنده نقدینگی را بپردازید. علاوه بر این، به ازای هر معامله، شما باید مبلغ مشخصی هزینه با ارز Gas بپردازید (اگرچه این هزینه ای نیست که مستقیماً توسط Uniswap دریافت بشود، اما به هر حال باید به آن توجه کنید).

هنوز هیچگونه هزینه یا کارمزدی در مورد استفاده از پروتکل تعریف نشده، اما ممکن است این هزینه ها در آینده معرفی شوند.

کارمزدهای برداشت

از آن جا که آغاز، ذخیره و تأیید معاملات از طریق کیف پول اینترنتی اتریوم شما انجام می شود، برای برداشت هرگونه توکن دیجیتالی از کیف پول تان، باید مقدار مشخصی از Gas را بپردازید. این هزینه ها بسته به قیمت Gas در آن روز و ساعت خاص ممکن است متفاوت باشد.

ویژگی و امکانات صرافی یونی سوآپ

طی چند سال گذشته، Uniswap به دلیل ماهیت غیر متمرکز و در دسترس بودن تعداد زیادی توکن، به یکی از پر استفاده ترین صرافی ها در سراسر جهان کریپتو تبدیل شده است. این صرافی همچنین برای مبتدیان نیز آسان است که چطور شروع به استفاده از آن را یاد بگیرند، زیرا نحوه کار رابط کاربری یونی سوآپ مانند روز روشن است. ما مهمترین ویژگی ها و امکانات و همچنین مهم ترین معایب یونی سوآپ را برای شما به ترتیب زیر لیست کرده ایم:

مهم ترین ویژگی ها و نقاط قوت یونی سوآپ

  1. دسترسی به یک API نسبتا پیشرفته
  2. کاملاً غیر متمرکز است، هر کسی در هر کجای دنیا بدون محدودیت می تواند از یونی سوآپ استفاده کند
  3. گردش نقدینگی بالا و تعداد زیادی جفت ارز برای انتخاب
  4. آسان برای استفاده؛ در عرض چند دقیقه بدون KYC یا احراز هویت معامله خود را شروع کنید
  5. با تامین نقدینگی در این صرافی پاداش دریافت می کنید
  6. در صورت داشتن توکن های UNI، امکان رای دادن به پروژه های آتی یونی سوآپ را خواهید داشت

نقاط ضعف یونی سوآپ

  1. هزینه بالای Gas برای انجام معاملات و برداشت توکن ها (اگرچه این مسئله فقط مربوط به صرافی Uniswap نیست، اما در حال حاضر برای همه DEX های مبتنی بر اتریوم مطرح است)
  2. محدود بودن به توکن هایی که روی اتریوم ساخته شده اند
  3. رابط معاملاتی به شما اجازه نمی دهد نمودار معاملات در لحظه را مشاهده کنید یا سفارشات Limit ثبت کنید (مکانیزم های معاملاتی کمتر پیشرفته).

توکن یونی سوآپ (uniswap)

UNI نام توکن حکمرانی و پروتکل Uniswap است که برای کمک به تسهیل و تقویت اکوسیستم یونی سوآپ استفاده می شود. 60 درصد از حجم اولیه UNI بین اعضای جامعه خود یونی سوآپ تقسیم شده است و تنها 15 درصد از آن به کاربران سایت در زمان عرضه اختصاص داده شد.

UNI در حال حاضر در اکثر صرافی های اصلی موجود است و از طریق چهار استخر نقدینگی مختلف در Uniswap قابل دسترسی است. دارندگان UNI دارای حق رای هستند و می توانند بر اقدامات یا تصمیمات خاصی که برای پروتکل گرفته می شوند تأثیر بگذارند.

در سپتامبر 2020، Uniswap 400  توکن UNI (به ارزش حدود 1200 دلار در آن زمان) به هر آدرس موجود در اتریوم که با صرافی Uniswap ارتباط برقرار کرده بود، ارسال کرد. این امر هیاهوی فوق العاده ای ایجاد کرد و باعث خروش جامعه کریپتو شد و کاربران بیشتری را به سمت این پروتکل مهاجرت داد و این صرافی نیز به کاربران اولیه پاداش هایی ارائه داد.

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


4 دیدگاه