انتقال ارز دیجیتال چگونه است؟ آموزش جامع انتقال از صرافی و کیف پول
ارز دیجیتال

انتقال ارز دیجیتال چگونه است؟ آموزش جامع انتقال از صرافی و کیف پول

انتقال ارز دیجیتال به کیف پول فرایند بسیار ساده و مشابه انتقال وجه بانکی است. اما آیا می‌دانید در صورت انتخاب اشتباهی شبکه، ممکن است ارزهای خود را در یک چشم به هم زدن از دست دهید؟ حال سؤال اینجاست: هنگام انتقال ارز دیجیتال، کدام شبکه را انتخاب کنیم؟ BSC، ETH، TRX؟ کدام شبکه کارمزد انتقال کمتری دارد؟ چه عاملی در انتخاب شبکه اهمیت دارد؟ در این مطلب از بخش مقالات دنیای ترید، راهنمای آسان و کاربردی انتخاب شبکه‌‌ی انتقال ارز دیجیتال را می‌خوانید.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود:انتقال از تراست ولت به نوبیتکس

چگونه از انتقال اشتباهی ارز دیجیتال جلوگیری کنیم؟

معمولاً کاربران ایرانی، ارز دیجیتال را از صرافی ایرانی خریداری می‌کنند و برای سرمایه‌گذاری و تبدیل ارز به کیف پول نرم‌افزاری، یا برای ترید، به کیف پول صرافی خارجی انتقال می‌دهند.

انتقال ارز دیجیتال، درست مانند انتقال وجه بانکی است. در انتقال وجه بانکی سه عامل زیر دخیل است:

  • شماره حساب مبدأ،
  • شماره حساب مقصد،
  • شبکه انتقال بانکی (بانک ملی، سینا، تجارت، ...)

به همین ترتیب در انتقال ارز دیجیتال نیز، سه عامل زیر دخیل است:

  • آدرس کیف پول مبدأ،
  • آدرس کیف پول مقصد،
  • شبکه انتقال ارز دیجیتال: بلاکچین (اتریوم، ترون، بایننس اسمارت چین و...)

 

 

تفاوت مهمی که انتقال وجه بانکی با انتقال ارز در بلاکچین دارد، یکپارچگی سیستم انتقال وجه بانکی است، یعنی شما می‌توانید به‌راحتی انتقال وجه بین بانکی داشته باشید؛ ولی هنوز شبکه‌ی انتقال ارز دیجیتال یکپارچه‌سازی نشده است؛ این یعنی هر بلاکچین اجازه‌ی انتقال ارز را فقط در شبکه‌ی خود می‌دهد. بنابراین شما نمی‌توانید از شبکه اتریوم (Eth) به بایننس اسمارت چین (BSC) انتقال وجه داشته باشید.

البته با راه‌اندازی فناوری بریج (پل) میان بلاکچین‌های مختلف، یک قدم به یکپارچه‌سازی انتقال ارز دیجیتال نزدیک‌تر شده‌ایم. برای انتقال ارز میان دو بلاکچین حتماً باید از این بریج‌ها استفاده کرد.

 

 

تفاوت شبکه‌های انتقال ارز دیجیتال

همانطور که در بخش قبلی توضیح داده شد، شبکه‌های انتقال ارز دیجیتال کاملاً با یکدیگر تفاوت دارند. هر شبکه، استاندارد خاص خود را دارد و ارزهای آن نیز از همین استاندارد تبعیت می‌کنند. جهت اطلاع از استاندارد شبکه‌های مختلف به جدول زیر مراجعه فرمایید.

انواع شبکه های انتقال ارز دیجیتال و فرمت آدرس ارز در هر شبکه

نماد

نام شبکه

استاندارد

آدرس مقصد

مثال آدرس مقصد برای ارز تتر در شبکه‌های مختلف

ETH

اتریوم

Erc20

باید با “0x” آغاز شود

0x0e92DfaA647D8d639695c5daBD6C8c7dfB53C6A2

BSC

بایننس اسمارت چین

Bep20

باید با “0x” آغاز شود

0x0e92DfaA647D8d639695c5daBD6C8c7dfB53C6A2

TRX

ترون

TRC20

باید با “T” آغاز شود

TQaJNGgpBaf3jw118JpHazg1VZZwJ9u8a6

مطالعه‌ی این مطلب پیشنهاد می‌شود: استاندارد bep20 چیست؟

هنگام انتقال ارز، حتماً باید سه عامل زیر، دارای یک استاندارد واحد باشند.

  1. ارز مبدأ،
  2. شبکه‌ی انتقال ارز،
  3. آدرس مقصد.

معمولاً یک ارز، نسخه‌های مختلف یا رپد شده در بلاک چین‌های مختلف دارد. قیمت این نسخه‎‌ها، همگی به نسخه‌ی اصلی پیوند خورده‌اند. بنابراین از لحاظ قیمتی، نسخه‌ها با یکدیگر فرقی ندارند.

به طور مثال، شما ارز بیبی دوج در کیف پول خود دارید. بیبی دوج ارزی است که در دو بلاکچین مختلف اتریوم و بایننس اسمارت چین راه‌اندازی شده است. یعنی از این ارز، دو نسخه در دو استاندارد erc20 و bep20 وجود دارد. بنابراین بسیار مهم است که به طور مثال، اگر قصد انتقال نسخه‌ی bep-20 را داریم، برای انتقال از شبکه‌ی بایننس اسمارت چین استفاده کنیم و آدرس مقصد نیز bep 20 باشد.

آدرس کیف پول ارز دیجیتال چگونه است؟

با نگاه به حروف آغازین آدرس ارز (از چپ به راست)، می‌توان دریافت که آن ارز متعلق به کدام شبکه است. 

  • اگر آدرس کیف پول با "0X" شروع شده باشد، یعنی آدرس یکی از شبکه‌ها‌ی بایننس اسمارت چین یا اتریوم است. هنگام دریافت آدرس کیف پول برای انتقال ارز، اگر آدرس متعلق به کیف پول خودتان است، حتماً شبکه‌ی آن را می‌دانید. در صورتیکه این آدرس متعلق به فرد دیگری است، از او سؤال کنید که آدرس کیف پول برای کدام شبکه است، سپس شبکه‌ی انتقال را مطابق آن انتخاب کنید.
  • اگر آدرس مقصد با “T” شروع شده باشد، یعنی متعلق به شبکه‌ی ترون است و باید حتماً با شبکه‌ی TRX فرستاده شود.

 

ارزانترین شبکه انتقال ارز دیجیتال

انتقال ارز با شبکه اتریوم (ETH)، کارمزد بسیار بالا (15 دلار) و سرعت پایینی دارد. این در حالی است که شبکه‌‌ی BSC کاملاً با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار بوده و شما می‌توانید با انتخاب این شبکه برای انتقال تمامی ارزهای اتریومی، از سرعت بالا و کارمزد پایین (0.8 دلار) آن بهره‌مند شوید.

 

 حواستان باشد! با انتخاب شبکه BSC، در واقع ارز شما، نسخه BEP20 است و اگر این نسخه در کیف پول شما فعال نشده باشد، موجودی انتقال داده شده، نمایش داده نمی‌شود. بنابراین شما باید در کیف پول مقصد، این ارزها را با نسخه‌ی BEP20 بازیابی کنید.

 

 

چگونه آدرس کیف پول ارز دیجیتال را پیدا کنیم؟

برای واریز و برداشت هر ارزی، در هر کیف پول، یک آدرس یکتا ایجاد می‌شود. این یعنی هر ارز، دو آدرس یکتا دارد. یکی برای دریافت، دیگری برای ارسال ارز دیجیتال.

وقتی وارد کیف پول یا “wallet” خود می‌شوید، مطابق تصویر زیر، مقابل هر ارز، یک دکمه‌ی واریز “deposit” یا “Receive” و برداشت “withdrow” یا “send” وجود دارد.

نحوه انتقال ارز دیجیتال در صرافی نوبیتکس

 

  • برای دریافت ارز: در کیف پول مبدأ، یکی از موارد واریز، “deposit” یا “Receive” تعریف شده است.
  • برای انتقال ارز: در کیف پول مقصد، یکی از موارد برداشت، “withdrow” یا “send” تعریف شده است.

 

 

در کیف پول‌های نرم افزاری و سخت‌افزاری دکمه‌ی " send" و " Receive" به معنای ارسال یا دریافت ارز وجود دارد.

در صرافی‌ها معمولاً دکمه‌ی " deposit" و " withdrow" به معنای واریز و برداشت وجود دارد.

بسته به اینکه قصد ارسال ارز را دارید یا قصد دریافت، یکی از گزینه‌ها را انتخاب کنید.

 

 

در مرحله‌ی بعد باید شبکه‌ی ارز را تعیین کنید که در ادامه توضیح داده می‌شود.

نحوه تعیین شبکه انتقال ارز دیجیتال برای دریافت ارز

پس از طی مراحل قبلی که در بخش پیش توضیح داده شد، اکنون برای ایجاد آدرس کیف پول برای یک ارز، مثلاً تتر، دکمه‌ی "ایجاد آدرس ولت" را بزنید. این آدرس دریافت ارز است. شما می‌توانید این آدرس را با شخص واریز کننده‌ی ارز به اشتراک بگذارید.

انتقال ارز از کیف پول به صرافی

مطابق تصویر بالا، برای دریافت تتر در نوبیتکس، شما می‌توانید یکی از سه شبکه‌ی ترون (TRX)، بایننس اسمارت چین (BSC) و اتریوم (ETH)، را انتخاب کنید. با انتخاب هر شبکه، آدرس تفاوت می‌کند. فقط آدرس شبکه‌های اتریوم و بایننس اسمارت چین با یکدیگر مطابقت دارند.

نحوه انتقال ارز دیجیتال از صرافی به صرافی دیگر

همانطور که در بخش قبلی مشاهده کردید، هنگام ارسال ارز از صرافی، معمولاً چندین شبکه‌ به شما پیشنهاد می‌شود. برای مثال، در صرافی نوبیتکس برای انتقال تتر چهار گزینه در اختیار ما قرار داده می‌شود.

 انواع شبکه های انتقال ارز دیجیتال

دقت داشته باشید که باید شبکه‌ی انتخابی با آدرس مقصد مطابقت داشته باشد، وگرنه ممکن است ارزهای خود را از دست بدهید. از بابت ارز مبدأ نگرانی وجود ندارد؛ زیرا صرافی‌ها به صورت خودکار ارز مبدأ را با شبکه‌ی انتخابی هماهنگ می‌کنند.

کیف پول‌های اتریومی مانند تراست ولت و متامسک از هر سه شبکه اتریوم، بایننس اسمارت چین و ترون و بسیاری از شبکه‌های دیگر پشتیبانی می‌کنند. اما در کیف پول‌های صرافی، چنین امکانی وجود ندارد. هنگام دریافت آدرس، مطابق تصویر زیر، صرافی لیستی محدود از شبکه‌ها را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

 انتقال ارز دیجیتال از یک صرافی به صرافی دیگر

 همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، صرافی کوینکس از ارز تتر در شبکه‌ی bep20 پشتیبانی نکرده است. بنابراین در صورت استفاده از فرمت BSC در انتقال ارز، به دردسر می‌افتید و به احتمال زیاد ارزهای خود را از دست می‌دهید. در این تصویر برای پرهیز از کارمزد بالای شبکه اتریوم، بهتر است از شبکه‌ی ترون (TRX) استفاده کنید. بسیار مهم است که در مبدأ و مقصد، شبکه به طور یکسان، ترون (TRX) انتخاب شود.

نحوه انتقال ارز دیجیتال از صرافی به کیف پول

اساسا یکی از دغدغه های کاربران ایرانی، انتقال ارز دیجیتال به کیف پول است. کیف پول های مختلفی بوجود دارد. اساس انتقال ارز در تمام آنها یکیست. اما در این بخش سراغ کیف پول تراست ولت رفتیم و نحوه انتقال ارز دیجیتال به کیف پول تراست والت را بررسی کرده ایم.

بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایران، تراست ولت است که شما می‌توانید بدون دردسر از آن استفاده کنید. تراست ولت شبکه‌های زیادی را پوشش می‌دهد و امکانات بسیار خوبی در اختیار شما قرار می‌دهد.

مراحل انتقال ارز از صرافی به تراست ولت:

  • آدرس کیف پول مقصد را پیدا کنید.
  • شبکه‌ی انتقال را تعیین کنید.
  • حال به تصویر زیر دقت کنید. این تصویر مربوط به آدرس ارز تتر (USDT) در کیف پول تراست ولت است.

 

تفاوت شبکه های انتقال ارز دیجیتال

 

 باید شبکه انتقال را متناسب با استاندارد آدرس مقصد انتخاب کنید. توجه داشته باشید هنگام انتقال ارز، برای تعیین شبکه انتقال آدرس مقصد مهم است.

 

 

در انتخاب شبکه BSC به این نکته دقت کنید!

همانطور که در تصویر بخش قبلی مشاهده کردید، کیف پول تراست ولت برای هر دو استاندارد Bep20 و Erc20 ارز تتر، یک آدرس واحد ایجاد کرده است؛ یعنی در صورت انتخاب شبکه‌ی BSC، در واقع شما یک ارز نسخه‌ی بایننس اسمارت چین را انتقال می‌دهید.

به علت مطابقت ارز Erc20 و bep20 در صورت انتخاب شبکه‌ی انتقال اشتباه، در این حالت ارزها قابل بازیابی هستند.

اما آدرس مقصد bep20 و trc20 با یکدیگر مطابقت ندارند و در صورتی که با شبکه ترون ارزی را به آدرس bep20 ارسال کنید، قطعاً برای همیشه از دسترس شما خارج می‌شوند.

 

نکات عمومی انتقال ارز دیجیتال

  بین گزینه‌های انتقال، شبکه اتریوم قطعاً گزینه‌ی خوبی نیست؛ زیرا کارمزد انتقال بسیار زیاد و سرعت انتقال بسیار پایین دارد.

نکته‌ی مهم انتقال از کیف پول به صرافی: برخی از صرافی‌ها، گزینه‌ی بایننس اسمارت چین را در برخی از ارزها پشتیبانی نمی‌کنند و میان شبکه‌ی ترون و اتریوم، ترون کارمزد پایین‌تر و سرعت بالاتری دارد.

✔️ کیف پول‌های اتریومی مانند متامسک و تراست ولت شبکه بایننس اسمارت چین و بسیاری از شبکه‌های دیگر را نیز پوشش می‌دهند.

پس از انتخاب شبکه‌ی انتقال، به هنگام اشتراک آدرس، حتماً به واریز کننده اطلاع دهید تا برای انتقال از شبکه‌ی انتخابی شما استفاده کند.

 

 

و اما سخن پایانی

تشخیص شبکه ارز دیجیتال و پی بردن به نکات نقل و انتقال ارز بسیار مهم است، زیرا گاهی ندانستن این معلومات منجر به از دست رفتن وجوه ما یا به دردسر افتادن برای بازیابی ارز است. در پایان، لازم به یادآوری است که توجه به استاندارد آدرس ارز مقصد، محوری‌ترین قسمت انتقال ارز دیجیتال است و فرمت ارز مبدأ و شبکه‌ی انتقال نیز با توجه به ارز مقصد انتخاب می‌شوند. استاندارد ارز مقصد، عامل کلیدی در تعیین شبکه‌ی انتقال است. اگر یک ارز را سهواً با شبکه‌ی بایننس اسمارت چین (BSC) واریز کرده‌اید، در شبکه‌ی اتریوم دنبال آن ارز نباشید، زیرا به سادگی این ارز به شبکه‌ی بایننس اسمارت چین انتقال یافته است. می‌توانید در کیف پول‌های نرم افزاری به راحتی آن را بازیابی کنید.

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه