توکن سوزی چیست؟ چرا انجام میشود و چه تاثیری در قیمت ارز دارد؟
ارز دیجیتال

توکن سوزی چیست؟ چرا انجام میشود و چه تاثیری در قیمت ارز دارد؟

کارشناس دنیای ترید
توکن سوزی چیست؟ چرا انجام میشود و چه تاثیری در قیمت ارز دارد؟
Artist 2
Song 2
Artist 3
Song 3
Artist 4
Song 4

اگر با دنیای ارز دیجیتال آشنا باشید، حتماً تاکنون نام توکن سوزی (token burning) به گوشتان خورده است. اما شاید برای شما نیز سؤال باشد کاربرد توکن سوزی چیست؟ سوزاندن توکن چه معایب و مزایایی دارد و چرا توسعه‌دهندگان ارز دیجیتال، توکن‌های پروژه‌ی خود را می‌سوزانند؟ در این مقاله از مجموعه مقالات ارز دیجیتال دنیای ترید، ابتدا مفهوم توکن سوزی و اهمیت آن توضیح داده می‌شود. سپس با معرفی بهترین سایت توکن سوزی، شما را در جریان آخرین اخبار توکن سوزی ارزهای دیجیتال و توکن سوزی‌های آتی قرار می دهیم.

توکن چیست و چه تفاوتی با کوین دارد؟

در دنیای ارز دیجیتال، توکن یک دارایی دیجیتال و قابل معامله است که در یک بلاکچین راه‌اندازی شده است. از توکن برای سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال و یا اهداف اقتصادی دیگر استفاده می‌کنند. توکن با کوین تفاوت دارد و نکته‌ی بسیار مهم، در اینجا این است که توکن سوزی، فقط برای توکن‌هاست، کوین‌ها به ندرت و فقط با رأی جامعه سوزانده می‌شوند. اما تفاوت کوین و توکن چیست؟ در ادامه به این پرسش پاسخ می‌دهیم.

کوین چیست؟

هر بلاکچین درست مانند کشوری که واحد پول ملی خود را دارد، برای خود ارز اختصاصی و کاربردی تعیین کرده است که به آن کوین می‌گویند. این ارز دیجیتال در اکوسیستم بلاکچین برای کاربردهایی مانند پرداخت کارمزد تراکنش‌ها و ... استفاده می‌شود. به عنوان مثال:

  • بیت کوین یک پلتفرم بلاکچین است که ارز دیجیتال آن بیت کوین با نماد BTC است. بیت کوین یک کوین است.
  • اتریوم یک پلتفرم بلاکچین است که ارزدیجیتال آن، اتر (ETH) نام دارد. اتر یک کوین است و برای پرداخت کارمزد تراکنش کلیه تراکنش‌های موجود در شبکه‌ی اتریوم استفاده می‌شود.

 

توکن چیست؟

درست مانند کشوری که ارزهای دیگر را برای فعالیت می‌پذیرد، بلاکچین نیز پروژ‌های زیادی را میزبانی می‌کند. هر یک از این پروژه‌ها دارای رمز ارز کاربردی خود هستند که درون برنامه خود، کاربرد دارند ولی در کل اکوسیستم بلاکچین کاربردی ندارند، به این ارزهای دیجیتال، توکن می‌گویند. در بلاکچین اتریوم، صدها پروژه راه‌اندازی شده است که هر یک ارز اختصاصی خود را دارند. به عنوان مثال:

ارز دیجیتال جاست رمزارز پلتفرم جاست لند (Just lend) است. جاست لند یک پلتفرم وام‌دهی است که در بلاکچین ترون راه‌اندازی شده. حال ارز ترون با نماد (trx)، ارز دیجیتال بلاکچین ترون و یک کوین است، در حالی که جاست (JST)، یک توکن است.

دسته‌ای از توکن‌ها نیز صرفاً در بلاکچین راه‌اندازی شده‌اند، ارز هیچ پروژه یا پلتفرمی نیستند، کاربردی ندارند و صرفاً به علت علاقه‌ی معامله‌گران، معامله می‌شوند. به این دسته از رمز ارزها میم کوین می‌گویند. به عنوان مثال:

  • شیبا اینو یک میم‌کوین در دنیای ارزهای دیجیتال است که با الهام از دوج کوین و روی شبکه اتریوم راه اندازی شده است.
  • بیبی دوج کوین (Baby Doge) یک میم کوین است که شباهت های زیادی با دوج کوین دارد.

 

توکن سوزی چیست؟

توکن سوزی به انگلیسی token burning میشود. هنگامی که حجمی از ارزهای دیجیتال به طور عمدی، به آدرس یک کیف پول غیرقابل استفاده یا مرده ارسال شود، توکن سوزی صورت گرفته است.

توکن‌ها و میم کوین‌ها طبق زمان‌بندی اعلام شده توسط تیم توسعه، توکن‌ سوزی می‌شوند. اما در مورد کوین‌ها، باید توکن سوزی توسط جامعه‌ی آن ارز دیجیتال نیز تأیید شود. 

 

 

آدرس توکن سوزی چیست؟

آدرسی که توکن ها به منظور سوزانده شدن به آن ها ارسال می شوند، نام های مختلفی دارد. این آدرس در دنیای ارز دیجیتال، آدرس توکن سوزی (burn address) یا توکن خور (eater address) یا آدرس سیاه چاله (black hole address) و یا آدرس مرده (dead address) نامیده می‌شود.

 

 

آدرس مرده، آدرس یک کیف پول غیرقابل دسترس است و به کسی اختصاص ندارد. هنگامی که یک توکن به یک آدرس مرده ارسال می شود، برای همیشه از بین می رود و تحت هیچ شرایطی نمی‌توان این کوین یا توکن را بازیابی کرد.

تاریخچه توکن سوزی

نام توکن سوزی بر خلاف بار منفی که دارد و فرایند نابود کردن را به ذهن متبادر می کند، عملی رایج در ارز دیجیتال محسوب می شود. هدف اصلی توکن سوزی خارج کردن توکن یا کوین از چرخه‌ی معامله است. توکن سوزی حدود سال 2017 رایج شد. اخباری در مورد سوزاندن میلیون ها، میلیاردها یا حتی تریلیون ها توکن، توسط تیم توسعه‌ی آن وجود دارد. در ادامه، بیشتر در مورد مفهوم سوزاندن ارزهای دیجیتال و همچنین علت انجام آن توسط توسعه‌دهندگان توضیح خواهیم داد.

چرا توکن سوزی رخ میدهد؟

در حالی که سوزاندن یک دارایی ممکن است زیانبار به نظر برسد، سوزاندن توکن های ارز دیجیتال یک رویداد مثبت است. سوزاندن توکن یک استراتژی است که توسط پروژه‌های ارز دیجیتال، برای ایجاد تأثیر مثبت بر قیمت یک توکن یا کوین در بازار انجام می‌شود.

در فرآیند توکن سوزی واحدهای یک ارز دیجیتال خاص به‌طور مؤثر، از گردش خارج می‌شوند و این کار عرضه‌ی کل آن توکن را کاهش می‌دهد. با کاهش عرضه در گردش، کمبود توکن می‌تواند باعث افزایش قیمت و بنابراین افزایش سود سرمایه‌گذاران شود.

توکن سوزی چیست

اگرچه افزایش قیمت در نتیجه‌ی توکن سوزی، امری چندان قطعی نیست، اما برخی از ارزهای دیجیتال پس از سوزاندن توکن‌ها، تغییرات قیمت مثبتی را تجربه کرده‌اند و روندشان برای مدتی صعودی شده است.

اگر یک ارز دیجیتال نرخ تورم بالایی داشته باشد، سوزاندن توکن‌ها می‌تواند این افزایش را مهار کند.

توکن سوزی توسط چه کسانی انجام میشود؟

هر دارنده‌ی ارز دیجیتال می‌تواند آن را بسوزاند؛ زیرا معمولاً آدرس‌های توکن سوزی در رسانه‌های ارزهای دیجیتال اعلام می‌شود. به‌طور مثال، با اعلام پورتال توکن سوزی ارز شیبا اینو، دارندگان این ارز به طور خود جوش تصمیم به توکن سوزی می‌گیرند و با ارسال ارزهای خود، سعی در بالا بردن قیمت این ارز دارند. اما توکن سوزی دقیقاً کاری نیست که شما بخواهید بدون دلیل انجام دهید؛ زیرا اساساً پول را دور می‌ریزید. بیشتر اوقات، این توسعه‌دهندگان یک ارز دیجیتال هستند که تصمیم می‌گیرند حجم مشخصی از ارز پروژه‌ی خود را که تحت مالکیت خودشان قرار دارد، با هدف افزایش قیمت بسوزانند.

برخی از توکن سوزی‌ها، مانند توکن سوزی ارز دیجیتال بایننس کوین (bnb)، به‌طور دوره‌ای و مطابق با تقویم مشخصی انجام می‌شود. بنابراین از قبل، انتظار افزایش قیمت در بازار این ارزها در تاریخ‌های معینی وجود دارد.

آیا خبر توکن سوزی یک ارز، سیگنال خرید است؟

فرایند توکن سوزی برای هر ارز دیجیتال انجام پذیر است. همه ارزهای دیجیتال را می توان به یک آدرس مرده ارسال کرد؛ به این معنی که امکان سوزاندن هر یک از ارزهای دیجیتال، البته به غیر از ارزهای دیجیتال لایه یک وجود دارد. معمولاً تیم توسعه توکن یا کوین خاصی، به طور دوره ای تصمیم به توکن سوزی می گیرد تا قیمت ارز را بالا ببرد.

 

 

?تنها کاری که پس از اطلاع از یک توکن سوزی جدید، باید انجام دهید، بررسی ارز دیجیتال و پروژه پشتیبان آن است. به طور خلاصه، اگر ارزی از لحاظ بنیادین ارزشمند باشد، قطعاً توکن سوزی موجب افزایش قیمت آن خواهد شد. اما توکن سوزی یک ارز بی ارزش، چندان تفاوتی در قیمت آن به وجود نمی آورد. بنابراین خبر توکن سوزی یک ارز خاص، به خودی خود یک سیگنال خرید محسوب نمی شود.

 

 

سوزاندن توکن به خودی خود نشان دهنده یک سرمایه گذاری خوب نیست. ارزهای دیجیتال خوب و بد زیادی وجود دارند که تیم توسعه‌ی آن‌ها تصمیم به توکن سوزی می گیرند.

نحوه تشخیص توکن سوزی پربازده

در کنار الگوریتم POB که الگوریتم اثبات توکن سوزی است، الگوریتم هایی به نام pos داریم. الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) یک مکانیسم اجماع ارز دیجیتال برای پردازش تراکنش ها و ایجاد بلوک های جدید در یک بلاک چین است. در اینجا بیشتر هدف ما بررسی الگوریتم POB است.

چگونه می‌توان از اعتبار یک توکن سوزی اطمینان حاصل کرد؟ یکی از فاکتورهای بسیار مهم در فرایند توکن سوزی، پروتکل اثبات توکن سوزی یا (Proof-of-burn) است. این پروتکل سلامت توکن سوزی را تضمین می کند. اما الگوریتم اثبات توکن سوزی (POB) چیست و چگونه کار می کند؟

الگوریتم اثبات توکن سوزی (POB)

پروتکل اثبات توکن سوزی، یک الگوریتم توافقی است که بلاکچین‌ها می‌توانند به منظور جلوگیری از تقلب و اطمینان از اعتبار تراکنش‌ها از آن استفاده کنند.

در بلاک چین، جزئیات تراکنش‌های یک ارز دیجیتال ثبت می‌شود و الگوریتم اجماع آن، راهی است که تراکنش‌ها را تأیید می‌کند. دو الگوریتم اجماع معروف، اثبات کار (POW) و اثبات سهام (POS) وجود دارند. اکنون الگوریتم اثبات توکن سوزی گزینه جدیدتری است.

الگوریتم اثبات توکن سوزی (POB) چیست؟

با الگوریتم اثبات توکن سوزی، ماینرهای ارز دیجیتال، باید به منظور دریافت حق استخراج بلوک‌های جدید در شبکه، توکن‌های خود را بسوزانند. ماینرها با سوزاندن توکن‌های بیشتر، بلوک‌های بیشتری را استخراج می کنند و در ازای استخراج بلوک‌های بیشتر، پاداش دریافت می‌کنند.

مزیت الگوریتم اثبات توکن سوزی این است که از سویی، روشی کارآمد برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها محسوب می‌شود و از سوی دیگر، دشواری‌ها و معایب مدل اثبات کار را ندارد.

معرفی و بررسی انواع روش‌های توکن سوزی

روش های مختلفی برای توکن سوزی در ارز دیجیتال وجود دارد. در ادامه، این روش‌ها به‌طور خلاصه معرفی می‌شوند. 

  • پروتکل توکن سوزی خودکار : بسیاری از توسعه‌دهندگان پروژه ها در ارز دیجیتال، دوره‌های ثابت و معینی را به منظور اجرای فرایند توکن سوزی برای توکن بومی خود در نظر گرفته‌اند. به عنوان مثال، صرافی بایننس به صورت فصلی توکن بومی خود، بایننس کوین را می سوزاند تا همواره قیمت این توکن را بالا نگه دارد. بایننس این کار را از طریق یک قرارداد هوشمند انجام می‌دهد.
  • توکن سوزی‌های دارندگان : در این نوع توکن سوزی، دارندگان ارز دیجیتال بدون هماهنگی قبلی، به صورت خودجوش، توکن‌های خود را به آدرس‌های مرده ارسال می‌کنند. به عنوان مثال، پس از اعلام پرتال توکن سوزی توسط توسعه دهندگان ارز شیبا اینو (SHIB)، جامعه توکنداران این ارز به طور گسترده، بخشی از دارایی شیبا اینوی خود را به این آدرس ارسال می‌کنند تا از مزایای افزایش قیمت شیبا اینو بهره‌مند شوند.

 

معرفی 4 پروژه توکن سوزی

در دنیای ارز دیجیتال پروژه‌های بزرگی اقدام به توکن سوزی‌های دوره‌ای می‌کنند. در ادامه، به مشهورترین توکن سوزی‌های ارز دیجیتال اشاره می‌کنیم.

توکن سوزی بایننس کوین

صرافی بایننس (Binance) یک صرافی ارز دیجیتال آنلاین است که امکان مبادله رمزارزهای مختلف را فراهم می‌کند. پروتکل توکن سوزی صرافی بایننس مخصوص توکن سوزی فصلی بایننس کوین (bnb) است و به طور خودکار در آغاز هر فصل صورت میگیرد و همواره موجب تعادل قیمت ارز BNB می شود. به عقیده مدیر عامل صرافی بایننس، مدل توکن سوزی خودکار به "استقلال، شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری بیشتر" اکوسیستم کمک می‌کند.

توکن سوزی شیبا (SHIB)

شیبا اینو یک میم‌کوین در دنیای ارزهای دیجیتال است که با الهام از دوج کوین و روی شبکه اتریوم راه اندازی شده است. همانطور که در بالا ذکر شد، چندی است تیم توسعه ارز شیبا اینو (SHIB)، راه اندازی یک پورتال توکن سوزی را اعلام کرده است.

توکن سوزی شیبا

قرار است جامعه شیبا برای کاهش عرضه در گردش این ارز، در این پورتال توکن سوزی کنند. قابل ذکر است که حدود 41 درصد از شیبا اینو قبلا به روش توکن سوزی از گردش خارج شده. همچنین تعداد 1.5 میلیارد SHIB در ماه فوریه 2022 سوزانده شده است.

توکن سوزی کاردانو (ADA)

کاردانو یک شبکه مبتنی بربلاک چین است که ارز دیجیتال آن Ada نام دارد. چارلز هاسکینسون یکی از بنیان‌گذاران اصلی اتریوم و بنیان‌گذار پروژه کاردانو است. کاردانو تاکنون هیچ توکن سوزی خاصی به خود ندیده است. اما به‌روزرسانی اخیر بنیاد کاردانو نشان می‌دهد که دو تیم آدرستیا (Adrestia) و هایدرا هدز (Hydra Heads) در حال کار بر روی ویژگی مکانیزم توکن سوزی هستند. 

The Cardano Foundation یک موسسه غیر دولتی مستقر در سوئیس است که مسئولیت نظارت و کنترل بر توسعه بلاک چین کاردانو را بر عهده دارد. تیم Adrestia که به نام الهه شورش نامگذاری شده است، برای ایجاد یکپارچگی و تعامل آسانتر و سریعتر با کاردانو راه اندازی شده است.

توکن سوزی کاردانو

سقف عرضه‌ی توکن شبکه کاردانو، 45 میلیارد واحد توکن است و در حال حاضر، بیش از 32 میلیارد توکن کاردانو در گردش است. این میزان حجم توکن در گردش از سوی کارشناسان ارز دیجیتال حجم بسیار عظیمی ارزیابی شده که موجب کاهش قابل توجه قیمت شده است. منتقدان شبکه کاردانو معتقدند الگوریتم اثبات توکن سوزی (PoB) یکی از بهترین راه حل پیش روی کاردانو است.

 

 

هاسکینسون مخالف سرسخت توکن سوزی کاردانو!

بنیانگذار شبکه کاردانو، چالز هاسکینسون (Charles Hoskinson) همواره یکی از سرسخت ترین مخالفان توکن سوزی کاردانو بوده است. با اینحال، هاسکینسون در ماه اکتبر 2021، برای ایجاد الگوریتم توکن سوزی، سراغ شرکت فناوری ایگون (Iagon) رفت. وی سپس چالشی برای ایجاد یک قرارداد هوشمند به منظور توکن سوزی آدا ایجاد کرد که تاکنون بی پاسخ مانده است.

به نظر می‌رسد جامعه ADA تمایل ندارد که مکانیزم توکن سوزی، روی این شبکه اجرا شود. اکثر کاربران بر این عقیده هستند که سیستم توکن سوزی معایبی برای شبکه به همراه خواهد داشت. زیرا بلاکچین کاردانو یک شبکه لایه 1 است و مانند بیت کوین نمی‌توان پروتکل utxo را سوزاند.

هاسکینسون معتقد است، روند نزولی کاردانو به زودی به پایان می‌رسد و پس از ماه ژوئن که هارد فورک واسیل (Vasil) اجرا شود، یک موج بزرگ صعودی به وقوع خواهد پیوست. حال باید دید که نتیجه کار دو تیم کاردانو، یک الگوریتم اثبات توکن سوزی به ارمغان خواهد آورد یا خیر.

 

 

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: اخبار کاردانو

توکن سوزی بیبی دوج (babydoge)

کل عرضه ارز بیبی دوج 420 کوادریلیون است و این حجم بسیار زیاد است. به همین علت، تیم توسعه بیبی دوج برنامه‌ی منظمی برای توکن سوزی ارائه داده است. از آغاز سال جدید میلادی (2022)، هر ماه، چهار میلیارد توکن سوزانده و از گردش خارج شده است. بیبی دوج کوین (Baby Doge) یک میم کوین است که شباهت های زیادی با دوج کوین دارد.

توکن سوزی بیبی دوج

توکن سوزی های متوالی، بی بی دوج کوین را بیشتر مورد توجه سرمایه‌گذاران خرده‌فروش قرار داده است و حتی در تاریخ 4 ژانویه 2022، ارزش بازار بیبی دوج از شیبا اینو Shiba Inu (SHIB) پیشی گرفت. توکن سوزی‌های بیبی دوج، عرضه را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. تاکنون بیش از 40 درصد از عرضه اولیه‌ی بیبی دوج به وسیله توکن سوزی از گردش خارج شده. با توجه به توکن سوزی های آتی، به احتمال زیاد، این ارز آینده‌ای صعودی خواهد داشت.

معایب توکن سوزی؛ آیا سوزاندن توکن همیشه سودآور است؟

در مورد سوزاندن کوین و توکن باید به چند نکته‌ی کلیدی اشاره کرد.

  • تضمینی برای افزایش ارزش کریپتو به‌واسطه‌ی توکن سوزی نیست.
  • بسیاری از سرمایه‌گذاران از توکن سوزی سود چندانی نمی‌برند.

 

تأثیر توکن سوزی در افزایش قیمت

حال این سؤال پیش می‌آید، چه زمانی توکن سوزی سیگنال خرید و چه زمانی دام است؟

باید توجه داشت توکن سوزی در ارز دیجیتال می‌تواند تنها بهانه‌ای به قصد فریب سرمایه‌گذاران باشد.

شایعه پراکنی در مورد توکن سوزی

گاهی دیده می‌شود که توسعه‌دهندگان با انتشار اخبار توکن سوزی، تنها قصد ایجاد روند صعودی در نمودار ارز خود دارند و این توکن سوزی هرگز اتفاق نمی‌افتد.

مراقب توکن سوزی جعلی باشید!

همچنین گاهی توسعه‌دهندگان، یک آدرس برای توکن سوزی در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارند و در واقع این آدرس چیزی نیست جز آدرس کیف پول خودشان!

هشدار : توکن سوزی به قصد فریب افکار عمومی

دقت به نحوه‌ی توزیع یک ارز یا اقتصاد توکنی آن، بسیار مهم است و نشان می‌دهد که چند درصد از توکن‌ها در اختیار چه کسانی است. بسیاری از سرمایه‌گذاران پیش از سرمایه‌گذاری، به توکنومیک یک ارز توجه می کنند. به همین علت گاهی دیده می‌شود که توسعه‌دهندگان توکن ها را به قصد فریب جامعه می‌سوزاند. این روش بیشتر به عنوان راهی برای پنهان کردن آدرس کیف پول نهنگ‌هایی به کار می‌رود که بخش بزرگی از یک ارز دیجیتال را در اختیار دارند.

مثالی برای توکن سوزی فریبنده: فرض کنید یک توسعه‌دهنده یک ارز دیجیتال را با 1 میلیارد توکن راه‌اندازی می‌کند، سپس 100 میلیون توکن را نگه داشته و 600 میلیون را می‌سوزاند.

اکنون تکونومیک این ارز بدین صورت است:

  • عرضه کل:1 میلیارد توکن
  • توسعه دهنده: 100 میلیون
  • توکن های سوزانده شده: 600 میلیون
  • توکن های باقیمانده: 300 میلیون

بدین ترتیب، توسعه دهنده از 400 میلیون توکن باقیمانده، 100 میلیون، یعنی 25 درصد ارزهای باقیمانده را هولد کرده است.

اما این توسعه دهنده طوری وانمود کرده است که به نظر می‌رسد فقط مالک 10 درصد عرضه است زیرا عرضه اولیه 1 میلیارد بوده است.

بدیهی است ارزی که کنترل 25 درصد از آن، در اختیار یک شخص باشد، ارزش سرمایه‌گذاری ندارد و چیزی جز تله نیست.

نحوه پیشگیری از دام توکن سوزی های تقلبی

برای اجتناب از گرفتار شدن در انواع دام های مربوط به توکن سوزی به موارد زیر دقت فرمایید:

  • هرگز خود، تصمیم به توکن سوزی با ارسال توکن خود به یک آدرس اعلام شده از سوی اشخاص و تیم توسعه نگیرید.
  • هرگز صرفاً با شنیدن خبر توکن سوزی، اقدام به خرید یک ارز نکنید.
  • پیش از سرمایه‌گذاری در یک ارز دیجیتال، حتماً تحقیقات کاملی را انجام دهید.
  • اگر با مراحل تحقیق در مورد یک ارز دیجیتال آشنایی ندارید، فقط در ارزهای معروف و ثابت شده سرمایه‌گذاری کنید.

 

توکن سوزی صرافی ها: آیا توکن سوزی روی موجودی کاربران تاثیر می‌گذارد؟

به طور کلی، توکن‌های بومی صرافی‌ها سه مزیت اصلی دارند:

  • ایجاد انگیزه در بازارسازان برای افزایش نقدینگی،
  • ارائه تخفیف تراکنش به کاربران،
  • تقویت ویژگی‌های جدید حاکمیتی (مانند دسترسی زودهنگام به IEO، رأی‌گیری، فهرست کردن کوین‌های جدید.)

 

توکن سوزی و صرافی ها

توکن سوزی در میان صرافی‌های دارای ارز بومی بسیار محبوب است. زیرا همانطور که قابلیت‌های یک توکن بومی معامله‌گران را تشویق می‌کند تا توکن بومی صرافی را خرید و هولد کنند، توکن ‌سوزی نیز انگیزه‌ی بیشتری برای خرید و هولد توکن‌ها برای مدت زمان طولانی‌تر ایجاد می‌کند.

سرمایه‌گذاران می‌توانند چنین عملکردی را به عنوان یک سیگنال مثبت خرید از سوی توسعه‌دهندگان تفسیر کنند. تمام پروژه‌ها سعی می‌کنند حداکثر ارزش افزوده را برای سرمایه‌گذاران و کاربران ایجاد کنند. با توکن سوزی پایدار، می توان مشکلات متعددی را در شبکه حل کرد و ارزش ارز را افزایش داد.

بازگشت سود به سرمایه‌گذاران نیز امری اثبات شده برای توکن سوزی در نظر گرفته می‌شود. در اینجا، شرکت در حال توسعه از سود حاصل از معاملات برای بازخرید توکن استفاده می‌کند.

توکن سوزی صرافی بایننس

مراحل اجرای توکن سوزی BNB در شبکه بایننس چگونه است؟

از زمان راه‌اندازی صرافی بایننس و بایننس کوین (BNB) در سال 2017، صرافی بایننس متعهد شد 100 میلیون واحد BNB، معادل نیمی از عرضه‌ی کل را از طریق فرایند توکن سوزی از گردش خارج کند. مکانیسم توکن سوزی در سه ماهه‌ی آخر سال 2021 معرفی شد و طی آن، تعداد توکن‌های حذف شده به طور خودکار طبق فرمول Auto-Burn محاسبه می‌شود. 

در صورتی‌ که توکن‌های دارندگان طی فرایند توکن سوزی خودکار به صورت تصادفی از بین بروند، برنامه‌ی خودکار توکن سوزی پایونییر (Pioneer Burn)، قیمت هر واحد توکن در زمان توکن سوزی را محاسبه کرده و معادل آن، به حساب دارنده‌ی ارز bnb منظور می‌کند.

تاکنون 21 دوره توکن سوزی بایننس کوین انجام شده است. در تازه‌ترین دور توکن سوزی bnb که در 13 اکتبر 2022 اتفاق افتاد، 2.06 میلیون واحد ارز bnb، به ارزش 600 میلیون دلار در زمان نگارش این مطلب، سوزانده شد. در دور 21 توکن سوزی ارز بایننس کوین، بیشتر از تمام دوره‌های دیگر، توکن سوزی صورت گرفت. با این حال، به علت شرایط ریزشی بازار ارز دیجیتال در اکتبر 2022، این توکن سوزی بزرگ، تأثیر چندانی بر قیمت بایننس کوین نداشت.

تقویم توکن سوزی صرافی بایننس

اکنون به تازگی دور 21 توکن سوزی بایننس کوین تکمیل شده، دارندگان بایننس کوین در انتظار دور بعدی توکن سوزی هستند. دور بعدی توکن سوزی ارز BNB، دور 22 خواهد بود که در سه ماهه بعدی؛ یعنی ماه ژانویه‌ی 2023 انجام می‌شود.

توکن سوزی خوب است یا بد؟

آیا سوزاندن ارز دیجیتال رویداد خوبی است یا خیر؟ متأسفانه، پاسخ روشنی برای این پرسش وجود ندارد، زیرا نتیجه‌ی توکن سوزی کاملاً بستگی به شرایط دارد. این که ارز دیجیتال از لحاظ بنیادین ارزشمند است و آیا فرایند توکن سوزی به درستی صورت گرفته و تبلیغات مناسبی برای آن انجام شده است.

توکن سوزی می‌تواند اثرات مثبت یا منفی در بازار داشته باشد؛ زیرا احساسات کاربران مهم‌ترین فاکتور در موفقیت یک توکن سوزی است. اگر کاربران نسبت به توکن سوزی ارز معتبری بدبین باشند، حتی اگر این توکن سوزی به بهترین نحوه انجام شود، اثری در قیمت نخواهد داشت.

لیست توکن سوزی های آینده

همانطور که در بالا ذکر شد، توکن سوزی موجب افزایش قیمت توکن می شود. به همین علت، اطلاع از زمان توکن سوزی به نفع کاربران خواهد بود. اگر ارزی از لحاظ بنیادین ارزشمند باشد، توکن سوزی بهترین خبری است که در مورد یک ارز می شنوید!

در اینجا برخی از توکن سوزی های آتی را معرفی خواهیم کرد.

توکن سوزی آتی بایننس کوین (BNB)

بیست و یکمین دور توکن سوزی بایننس کوین (BNB)، در پایان سه ماهه‌ی سوم، یعنی ابتدای اکتبر انجام شد. توکن سوزی بعدی، در ابتدای ماه ژانویه‌ی 2023 انجام خواهد شد. این رویداد قطعاً روی قیمت بایننس کوین تأثیر بسزایی خواهد داشت. این می‌تواند سیگنال سرمایه‌گذاری کوتاه مدت برای بایننس کوین باشد.

توکن سوزی آتی اتریوم

اتریوم یک پلتفرم بلاکچین است که ارزدیجیتال آن، اتر (ETH) نام دارد. شبکه اتریوم، از آغاز تا کنون، در مجموع 2,004,256 اتریوم را سوزانده است.

از ماه آگوست 2021، اتریوم مکانیسم توکن سوزی موسوم به EIP-1559 را به عنوان بخشی از ارتقاء هارد فورک لندن معرفی کرد. از آن زمان تا کنون، توسعه‌دهندگان این ارز بیش از 1.3 میلیون اتریوم به ارزش حدوداً 5 میلیارد دلار را توکن سوزی کرده‌اند.

توکن سوزی اتریوم

با مکانیسم توکن سوزی اتریوم، ساختار کارمزد شبکه بازسازی شد. بطوریکه کارمزد شبکه به دو بخش تقسیم شد:

  • کارمزد پایه
  • پاداش

پیش از هارد فورک، کارمزد شبکه در اتریوم به طور کامل به ماینرهای این شبکه می‌رسید. پس از این ارتقا تنها بخش پاداش به ماینرها تعلق می‌گیرد و بخش کارمزد پایه سوزانده می‌شود. بدین ترتیب، با هر تراکنش مقداری ارز اتر از گردش خارج می‌شود.

حال سؤال اینجاست: آیا توکن سوزی اتریوم در سال 2021 بر قیمت آن در سال 2022 تأثیری خواهد داشت؟ توکن سوزی بعدی چه زمانی خواهد بود؟

در پاسخ این سؤال مهم باید گفت: پس از این ارتقا و توکن سوزی‌های مداوم در شبکه‌ی اتریوم، کارشناسان پیش بینی کرده‌اند که اتریوم در سال 2022 بسیار قدرتمندتر عمل خواهد کرد.

شما می توانید برای آگاهی از لیست آخرین توکن سوزی ها به این آدرس مراجعه کنید.


اخبار توکن سوزی ارز های دیجیتال

کدام ارز دیجیتال توکن سوزی دارد؟ در این قسمت لیست ارزهای معتبری که در آینده‌ی نزدیک توکن سوزی دارند، اعلام می‌شود.

  • دور 21 توکن سوزی ارز bnb در 13 اکتبر انجام شد. دور بعدی در 13 ژانویه اتفاق خواهد افتاد.

???بخش اخبار توکن سوزی به طور مرتب به روز رسانی می‌شود.???

 

 

نتیجه گیری

در این مقاله از مقالات آموزشی وبسایت دنیای ترید، سعی کردیم به زبان ساده، شما مخاطب عزیز را با تمامی مفاهیم پیرامون توکن سوزی (token burning) آشنا کنیم. نکته اصلی در توکن سوزی این است که پروژه‌ها ممکن است برای حفظ ارزش توکن‌ خود، دست به سوزاندن حجم معینی از این توکن‌ها بزنند و به این ترتیب، توکن سوزی می‌تواند به عنوان یک ابزار ضد تورم استفاده شود. دلایل زیادی مبنی بر مفید بودن سوزاندن توکن وجود دارد. با این حال فراموش نکنید که همه چیز به احساسات معامله‌گران وابسته است.

اگر تریدهای ارز دیجیتال یک توکن سوزی را ارزشمند ارزیابی کنند، بی‌شک قیمت آن بالا می‌رود، برعکس اگر یک توکن سوزی، هر چند باارزش، از سوی جامعه ارز دیجیتال استقبال نشود، تأثیری در قیمت آن نخواهد داشت. به یاد داشته باشید هنگام شنیدن خبر توکن سوزی و پیش از خرید ارز مورد نظر، حتماً تحقیقات خود را انجام دهید تا یک ارز بی ارزش را وارد پورتفوی خود نکنید.


سؤالات متداول (FAQ)

توکن سوزی چیست؟

عبارت انگلیسی "token burning" به معنی توکن سوزی یا سوزاندن توکن است و به فرایندی اشاره دارد که در آن، به طور مؤثر، حجم معینی از توکن‌ها را از طریق ارسال ارز به یک آدرس توکن سوزی، از گردش خارج می‌کند، بدین ترتیب، عرضه‌ی کل آن کوین یا توکن را کاهش می‌دهد و در برخی موارد، باعث افزایش تقاضا و افزایش قیمت آن توکن می‌شود.

آدرس توکن سوزی چیست؟

آدرس توکن سوزی، به انگلیسی "burn address"، عبارت است از آدرس یک کیف پول غیرقابل دسترس که به کسی اختصاص ندارد. هنگامی که یک توکن به آدرس توکن سوزی ارسال می‌شود، برای همیشه از بین می‌رود و تحت هیچ شرایطی نمی‌توان این کوین یا توکن را بازیابی کرد.

توکن سوزی چه زمانی انجام می‌شود؟

معمولاً زمانی که توکن‌های عرضه‌ی اولیه ارز دیجیتال عرضه به بازار می‌شوند، ارزهای به فروش نرفته سوزانده می‌شوند. مورد دیگر، توکن سوزی‌های دوره‌ای یک ارز دیجیتال است که معمولاً توسط تیم توسعه در حساب توییتر پروژه‌ها اعلام می‌شود. 

آیا توکن سوزی باعث افزایش قیمت می‌شود؟

توکن سوزی یکی از عواملی است که می‌تواند موجب افزایش قیمت یک ارز دیجیتال شود. به شرط این که آن ارز از لحاظ فاندامنتال باارزش باشد. به همین علت اطلاع از تقویم توکن سوزی یک ارز می‌تواند سیگنال خرید باشد. با این حال توکن سوزی یک ارز دیجیتال ضعیف از نظر فاندامنتال، نمی‌تواند کمکی به رشد قیمت این ارز کند.

کدامیک از ارزهای دیجیتال توکن سوزی دارند؟

از مهم‌ترین ارزهای دیجیتالی که توکن سوزی دارند، می‌توان به توکن سوزی بایننس کوین، بیبی دوج کوین، اتریوم، شیبا اینو، لونا کلاسیک و ریپل اشاره کرد.

آیا می‌توان به ارزهای سوزانده شده دسترسی پیدا کرد؟

نخیر. دسترسی به توکن‌های سوزانده شده امکان پذیر نیست.

آیا توکن سوزی روی موجودی کاربران تاثیر می‌گذارد؟

نخیر. تعداد واحدهای ارز دیجیتال هولدران با توکن سوزی تغییر نمی‌کند. اما ممکن است ارزش ارزهای دیجیتال افزایش یابد. 

نحوه اطلاع از توکن سوزی ارز های دیجیتال

 توکن سوزی ارزهای خاصی مانند بایننس کوین، بیبی دوج کوین به صورت دوره‌ای و مطابق تقویم خاصی انجام می‌شود. در این مطلب تاریخ توکن سوزی‌های آتی به طور مرتب اعلام می‌شود.

بهترین سایت توکن سوزی چیست؟

در حال حاضر سایت منبع معتبری برای اعلام مرتب توکن سوزی‌های ارزهای معتبر وجود ندارد. توکن سوزی‌ها به صورت پراکنده، در اخبار ارز دیجیتال و صفحه توییتر ارزهای دیجیتال اعلام می‌شود. در این مطلب تاریخ توکن سوزی‌های نزدیک اعلام می‌شود.

 

 

 

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه