قیمت بیت کوین؛ معرفی کامل، تحلیل و بررسی آینده BTC+ فیلم
ارز دیجیتال

قیمت بیت کوین؛ معرفی کامل، تحلیل و بررسی آینده BTC+ فیلم

بیت کوین چیست؟ بیش از 10 سال از آفرینش خلاقانه‌ی Bitcoin به دست ساتوشی ناکاموتو مرموز می‌گذرد و بیت کوین پرطرفدارترین ارز دیجیتال در جهان است. در این مطلب، درباره منشأ و تاریخچه‌، نحوه‌ی ورود به بازار، آینده‌ و نحوه امن کردن موجودی بیت کوین توضیحات کاربردی ارائه شده است. شما با خواندن این مطلب خود می توانید بدرستی تصمیم بگیرید که آیا سرمایه گذاری در بیت کوین برای شما گزینه مناسبی محسوب می شود یا خیر. در آخر مقاله نیز برای علاقه‌مندان به آموزش تخصصی در حوزه‌ی بلاکچین، موارد تخصصی بیت کوین مانند هش کردن، فرایند ذخیره اطلاعات در بلاک چین Bitcoin و... آمده است.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین (Bitcoin) با علامت اختصاری BTC بزرگترین دارایی دیجیتال و مبتنی بر کدنویسی است. این ارز دیجیتال همانند پول فیات مانند یورو و دلار، تحت کنترل بانک و نهاد مالی خاصی قرار ندارد و می‌تواند بدون نیاز به دولت‌ها تراکنش‌های همتا به همتا را تسهیل کند. یعنی یک فرد در یک سوی دنیا قادر است با استفاده از بیت کوین و فناوری بلاکچین، بدون واسطه‌ی هیچ بانکی،  به فردی دیگر در آنسوی دنیا یک تراکنش انجام دهد. این تراکنش می‌تواند شامل خرید و فروش یا انتقال ارز باشد.  Bitcoin به پادشاه ارزهای دیجیتال مشهور است و تنها تحت کنترل و مدیریت مردم قرار دارد. تاریخ ثابت کرده که تجارت Bitcoin در بلندمدت بسیار پرسود است.

جدول اطلاعات جامع ارز بیت کوین
🌐 نام انگلیسی ارز  Bitcoin
📌 نماد ارز  BTC
آدرس پلتفرم https://bitcoin.org/en 
📃 وایت پیپر (به زبان انگلیسی) دانلود وایت پیپر
📍 عرضه کل  21 میلیون واحد
📍 عرضه در گردش  19,358,375 واحد
📁 دسته بندی ارز ارز معیار- لایه 1 - قابل استخراج - PoW
📝 استاندارد ارز -
کاوشگر https://explorer.btc.com
 github icon گیت هاب https://github.com/bitcoin
توییتر توییتر  https://twitter.com/bitcoin
💰 بهترین کیف پول لجر - الکتروم -سیف پل

فیلم آموزشی بیت کوین 

در ویدیوی آموزشی بیت کوین به سه پرسش اساسی زیر در مورد ارز برتر دنیای رمزارز (BTC) پاسخ داده شده است:

  1. بیت کوین چیست و به چه دلیلی راه اندازی شده است؟
  2. کاربرد بیت کوین در دنیای واقعی چیست؟
  3. رویکرد بانک ملی های جهان در قبال بیت کوین چیست؟

مدت زمان ویدیو: 00:05:50 👇👇👇


تاریخچه و تحولات بیت کوین

  • 📆 2007: آغاز تحقیقات ساتوشی ناکاماتو، در مورد مفهوم پول غیرمتمرکز خارج از کنترل بانک‌ها و نهادهای مالی.
  • 📆 2009 : پایان کار کدنویسی بیت کوین و راه‌اندازی سایت Bitcoin.org و استخراج بلوک پیدایش بیت کوین در 9 ژانویه 2009،
  • 📆 2010: دومین تراکنش ارز دیجیتال در دنیا که در آن سال فردی برای خرید یک پیتزا ۱۰ هزار بیت کوین.
  • 📆 2013 : معامله در پایین‌ترین قیمت تاریخی 67.81 دلار، در 6 جولای. از آن زمان تا کنون بیت کوین 43 هزار درصد رشد کرده است!
  • 📆 2021 : دستیابی به بالاترین قیمت تاریخی 69,044.77 دلار در 10 نوامبر.

نحوه خرید و فروش بیت کوین

مراحل خرید و فروش بیت کوین بسیار ساده است. برای ورود به معاملات بیت کوین مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ایجاد حساب کاربری و احراز هویت در یک صرافی ایرانی مانند نوبیتکس
  2. واریز ریالی به صرافی ایرانی
  3. خرید بیت کوین

با طی مراحل بالا، شما می‌توانید Bitcoin را به عنوان دارایی در کیف پول خود داشته باشید. هر زمان که قیمت بالا رفت آن را بفروشید. به این کار خرید و فروش اسپات گفته می‌شود.

اما اگر قصد دارید در هر دو جهت بازار خرید و فروش بیت کوین انجام دهید، باید در یک صرافی خارجی حساب باز کنید و در آن معاملات فیوچرز انجام دهید.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می شود: بهترین صرافی خارجی برای ایرانیان

اقدامات ضروری پس از خرید بیت کوین

دنیای ارز دیجیتال جولانگاه هکرهاست و بدترین گزینه در مورد بیت کوین این است که پس از خرید، اجازه بدهید بیت کوین های گران قیمت شما در کیف پول‌های داخل صرافی باقی بمانند. اگر صرافی شما هک شود، در این صورت مشکل بتوانید دارایی های خود را بازیابی کنید. بنابراین پس از خرید بیت کوین حتماً سراغ تأمین امنیت دارایی خود بروید. در زیر دو گزینه مهم برای تأمین و حفظ امنیت بیت کوین آمده است:

  • ✔️ گزینه‌ی 1: ذخیره‌ی بیت کوین در کیف پول سخت‌افزاری. این کیف پول‌ها از لحاظ ظاهری، شبیه قطعات USB هستند و امکان هک آن‌ها وجود ندارد. اما در صورت مفقود شدن این قطعه سخت افزاری شما موجودی Bitcoin خود را از دست می‌دهید.

مطالعه‌ی این مطلب پیشنهاد می‌شود: بهترین کیف پول‌های سخت افزاری

  • ✔️گزینه‌ی 2: ذخیره بیت کوین در کیف پول نرم افزاری خارج از صرافی مانند تراست ولت یا متامسک است. بدین ترتیب در صورت هک شدن احتمالی صرافی، موجودی btc شما در امان می‌ماند. این گزینه به اندازه گزینه قبلی امن نیست، اما در صورت رعایت جوانب احتیاط، امکان هک شدن کیف پول نرم افزاری شما بسیار پایین و نزدیک به صفر است.

در ادامه 5 کیف پول برتر برای ذخیره و انجام معاملات اسپات بیت کوین معرفی می شود.

5 کیف پول برتر بیت کوین

دو نوع کیف پول برای ارزهای دیجیتال وجود دارد. یکی کیف پول سرد و دیگری کیف پول گرم. 5 کیف پول برتر بیت کوین که در ادامه به شما معرفی می‌شود، جزو کیف پول‌های گرم است.

برای مطالعه تفاوت کیف پول گرم و سرد، اینجا را کلیک کنید.

تراست والت (Trust Wallet)

وقتی صحبت از بهترین کیف پول بیت کوین می‌شود، اسم تراست ولت به میان می‌آید. این کیف پول متعلق به صرافی بایننس است. با استفاده از این کیف پول هیچ‌کس به‌جز کاربر به دارایی‌ها دسترسی نخواهد داشت. استفاده از تراست والت رایگان است و فعلاً فقط بر روی تلفن‌های همراه نصب می‌شود. از ویژگی‌های تراست ولت می‌توان به پشتیبانی از چند صد ارز دیجیتال، امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، رضایت کاربران و تعداد نصب فراوان اشاره کرد.

کیف پول الکتروم (Electrum)

اگر جزو افرادی هستید که به یک کیف پول مخصوص دسکتاپ نیاز دارید حتما الکتروم را تجربه کنید. کار با این کیف پول بسیار راحت است و امنیت بالا در این کیف پول حرف اول را می‌زند. یکی از ویژگی‌های این کیف پول، امکان استفاده از آن برای کاربران مبتدی و در عین حال، ارائه امکانات مناسب برای کاربران حرفه‌ای است. این کیف یکی از بهترین کیف پول‌ها برای بیت کوین به شمار می رود.

بیت کوین والت (Bitcoin Wallet)

بیت کوین والت جزو اولین کیف پول‌های بیت کوین برای تلفن‌های همراه به حساب می‌آید. کار با این نرم افزار بسیار راحت است و رابط کاربری مناسبی دارد. امکانات این کیف پول برای افراد مبتدی کافی است و تمامی علاقه مندان به خرید و فروش بیت کوین می‌توانند از این کیف پول استفاده کنند.

بلاک چین داتکام (Blockchain.com)

در کنار کیف پول بیت کوین والت، کیف پول بلاک چین داتکام  هم جزو قدیمی‌ترین کیف پول‌های بیت کوین است. شاید تصویر کنید که بلاک چین داتکام همان بلاک چین است؛ اما این تصور اشتباه است. بلاکچین در واقع فناوری زیرساختی ارزهای دیجیتال است و بلاک چین داتکام تنها یک کیف پول برای نگهداری این ارزهاست.

این کیف پول، جزو کیف پول‌های مبتنی بر وب است و شما می‌توانید با مرورگر خود به راحتی دارایی های خود را مدیریت کنید.

کیف پول اتمیک والت (Atomic Wallet)

کیف پول اتمیک والت (که کیف پول مورد علاقه نویسنده مقاله است 😁) از نسخه‌ی موبایلی و نسخه‌ی دسکتاپ پشتیبانی می‌کند. پشتیبانی از 300 کوین و توکن و همینطور رابط کاربری بسیار خوب باعث شده این کیف پول، به یک کیف پول بسیار امن تبدیل شود.

با نصب نرم‌افزار اتمیک والت بر روی رایانه شخصی، کلید خصوصی‌تان به ‌صورت رمزنگاری‌شده ذخیره می‌شود و می‌توانید بدون دردسر دارایی‌های خود را مدیریت کنید.

راه های سرمایه گذاری و کسب درآمد از بیت کوین چیست؟

تجارت بیت کوین یکی از پرسودترین تجارت ها در جهان است. با توجه به گزارشات صرافی کوین بیس، تراکنش های بیت کوین از سال 2009 تا کنون، از 7 تریلیون دلار فراتر رفته است.

در سال 2009، یک دانشجوی نروژی که در حال تحقیق در مورد رمزارز بود، 5000 بیت کوین را به قیمت حدود 27 دلار خریداری کرد و سپس آن را کاملا فراموش کرد. چهار سال بعد، هنگامی که رسانه ها در مورد بیت کوین صحبت کردند، او خرید خود را به یاد آورد و با تعجب متوجه شد که ارزش آن بیش از 886000 دلار است. او نیمی از آن را برای خرید ملکی مجلل در منطقه‌ای زیبا در اسلو فروخت و بقیه آن 28 میلیون دلار ارزش دارد.

از این دست داستان‌های کسب درآمد حیرت انگیز با بیت کوین در اینترنت فراوان یافت می‌شود و نشان می‌دهد که BTC در طول زمان صعودی است.

دو راه اصلی برای کسب درآمد از Bitcoin وجود دارد:

  1. استخراج بیت کوین
  2. انجام معاملات بیت کوین

در ادامه به این دو روش کسب درآمد از بیت کوین می پردازیم.

استخراج بیت کوین

در گذشته، استخراج بیت کوین کار بسیار ساده و پردرآمدی بود، به‌طوری که با یک دستگاه کامپیوتر با قدرت پردازش مناسب، با یک عدد دستگاه ماینری خانگی یا حتی گوشی‌های هوشمند می‌شد براحتی از طریق نصب نرم افزار استخراج بیت کوین، به کسب درآمد پرداخت. اما رفته رفته به علت مسائلی مانند پدیده هاوینگ (Halving) بیت کوین، فرایند استخراج بیت کوین پیچیده تر و پاداش استخراج کمتر شد. از آن گذشته شرکت‌های بزرگ با سوله‌های بزرگ و مجموعه سخت‌افزاری قدرتمند وارد رقابت شدند و دیگر استفاده از دستگاه‌های ماینری فقط و فقط یک قبض برق با ارقام سنگین روی دست ماینرها می‌گذاشت. اکنون استخراج بیت کوین در انحصار شرکت‌های بزرگ است و تلاش برای استخراج خانگی امری بیهوده می‌نماید.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: بهترین نرم افزار استخراج بیت کوین

انجام معاملات بیت کوین

رایج‌ترین روش کسب درآمد از bitcoin خرید و فروش آن است. شما می‌توانید از دو روش اقدام به کسب درآمد از راه انجام معاملات این ارز دیجیتالکنید.

  • معاملات بیت کوین به روش اسپات
  • معاملات بیت کوین به روش فیوچرز

هر یک از این دو روش تکنیک ها و دستورالعمل خاص خود را دارد که شما می توانید با آموزش آن به راحتی وارد تجارت پر سود بیت کوین شوید.

نگاهی به تغییرات ارزش بیت کوین از ابتدای پیدایش

بیت کوین که به عنوان یک راهکار برای مقابله با بحران مالی سال ۲۰۰۸ به وجود آمده بود، توانست در دوران بی‌ثباتی مالی جان سالم به در ببرد و در سال ۲۰۱۷ ‌ به ارزشی حدود 19,650دلار آمریکا برسد.

ارزش بیت کوین همواره شاهد افت و خیزهای فراوان بوده است. در سال‌های اولیه پیدایش بیت کوین، ارزش آن بسیار پایین بود. اولین باری که ارزش بیت کوین افزایش پیدا کرد، در جولای ۲۰۱۰ بود. در آن زمان ارزش هر واحد btc کمتر از ۱۰ سنت بود! این افزایش قیمت، سه سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۱ ناگهان جهش بزرگی داشت و ارزش آن به ۳۱ دلار رسید. این جهش نیز کمی بعد با کاهشی شدید مواجه شد و قیمت هر بیت کوین معادل ۲ دلار شد.

اما قیمت btc ثابت نماند و در پایان سال ۲۰۱۳ قله‌ی جدیدی را به ارزش 1,164 دلار فتح کرد و اوایل ژانویه سال ۲۰۱۶ یک موج صعودی دیگری برای این ارز آغاز شد.

بین اولین و آخرین ماه سال ۲۰۱۷، به دلیل توجه بیشتر و معرفی رمز ارزهای جدید و همچنین پوشش خبری و رسانه‌ای اصلی، ۱۷۲۹ درصد به ارزش این ارز دیجیتال اضافه شد و در واقع ارزش آن به  حدود 18,940 دلار آمریکا رسید.

بی ثباتی ارزش بیت کوین یکبار دیگر وقتی که به حدود  3,190 دلار رسید بر همگان ثابت شد و این بی‌ثباتی یکی از دلایلی بود که مخالفان فرصت طلب برای زیر سوال بردن آن استفاده می‌کردند.

اما توانایی بیت کوین با گذر موفقیت آمیز از بحران‌ها و سختی‌های مالی سال ۲۰۲۰ بار دیگر پتانسیل این ارز دیجیتال را به همه ثابت کرد. اگر چه ارزش این ارز در ماه‌های ابتدایی این سال سقوط کرد، اما فرصتی که با سقوط قیمت آن برای خریداران به وجود آمد، باعث شد تا زیان‌های مربوط به آن جبران شده و بیت کوین توانست مانند طلا به یک دارایی محافظت کننده و امن برای هزاره‌ی سوم تبدیل شود.

در سال 2020 بیت کوین به زیر 5 هزار دلار نیز رسید.طی یکسال گذشته بیت کوین به طور چشمگیری افزایش و کاهش یافته است. کف 29 هزار دلار را در ماه جولای 2021 به خود دید و سپس به فاصله چهار ماه، دو برابر شد و سقف 67 هزار دلار را نیز تجربه کرد.

بیت کوین همچنین زمستان‌های زیادی را نیز از سر گذرانده است. و بیشتر سرمایه گذران ریزش های سنگین بیت کوین را تجربه کرده اند که برخی از آن ها بیش از دو سال به طول انجامید.

اگر چه نوسان قیمت برای بیت کوین همچنان ادامه دارد، اما لازم به ذکر است که سال ۲۰۲۱ شاهد بالاترین ارزش بیت کوین در طول عمر نه چندان طولانی این ارز بوده است.

تحلیل تکنیکال بیت کوین

در حال حاضر، پس از بهبود کلی بازار ارز دیجیتال از ابتدای سال 2023، بیت کوین یک موج صعودی را آغاز کرده است.

نمودار تحلیل تکنیکال bitcoin

نمودار تحلیل بیت کوین به تتر (btc/usdt) - تایم فریم هفتگی - منبع: TradingView

این ارز برتر، در مسیر خود به منطقه مقاومت سنگین 29800 الی 30 هزار دلار رسیده است. اگر این سطح مقاومت با حجم بالا در تایم فریم هفتگی شکسته و قیمت بالای آن بسته شود، قیمت تا 47 هزار دلار صعود خواهد کرد. سطح مقاومت بعدی بیت کوین، 62 هزار دلار است.

در سناریوی نزولی، در صورتی که بیت کوین موفق به شکست حمایت 29800 دلار نشود، امکان ریزش ابتدا تا 25 هزار دلار، سپس تا 15 هزار دلار وجود دارد.

آینده بیت کوین

قیمت بیت کوین وابسته به عرضه و تقاضاست. این ارز دیجیتال یک منبع سرمایه گذاری و کسب سود برای تریدرهای ارز دیجیتال است. در کنار این بیت کوین توانسته راه حل خوبی برای مبادلات بانکی امن باشد.

پیش‌بینی می‌شود قیمت بیت کوین به دلیل حمایت و استقبال سرمایه‌گذاران به ویژه شرکت‌های قدرتمند جهانی افزایش پیدا خواهد کرد. البته این فقط یک احتمال است و ممکن است قیمت bitcoin بنا به دلایل فاندامنتالی و اقتصاد کلان کاهش یابد.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: تحلیل فاندامنتال هفتگی ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در بیت کوین

آیا سرمایه گذاری در بیت کوین پربازده است؟ آیا می توان به دید بلند مدت با خیال راحت در بیت کوین سرمایه گذاری کرد؟

بر اساس داده‌های کوین گکو، در پایان سال 2019، سرمایه‌گذاری 4 ساله در بیت کوین بازدهی 598 درصدی داشته است. این امر نشان می‌دهد که با وجود تمامی نوسانات و افت و خیزها، اگر شما با استراتژی خرید در کف و فروش در سقف این ارز را خریداری کنید، یک سرمایه‌گذاری پربازده خواهید داشت.

بیت کوین بزرگترین ارز دیجیتال است و در صورتی که در کف خوبی خریداری شود، سودده خواهد بود.


🔹🔸🔹

در صورت تمایل، در ادامه می‌توانید نکات جالبی را در مورد علت پیدایش Bitcoin مطالعه کنید.

معایب پول سنتی و نقش بیت کوین در رفع آن

دیگر کسی نیست که طرز استفاده از عابر بانک و یا نحوه استفاده از دستگاه پوز در فروشگاه ها را نداند. اما تعداد کمی می دانند که چطور این تراکنش ها انجام می شوند؟ چرا تمامی افراد جامعه تراکنش ها را قبول و به اعتبار آن اطمینان دارند؟ چرا مردم این کاغذ ها و این قطعه های فلزی را به عنوان پول می شناسند و به آن اعتبار می دهند؟

سابقاً مفهوم پول با داد و ستد فیزیکی در ارتباط بود. به طور مثال در سال 1900 که ارزش هر انس طلا 20.67 دلار بود، دولت آمریکا تنها در صورت موجود بودن مقدار یک انس طلا، به عنوان پشتوانه در خزانه بانک مرکزی، اجازه چاپ اسکناس و یا ضرب سکه به مقدار 20.67 دلار را داشت. معنای دیگر این امر این بود که موجودی ذخایر خزانه به قدری بود که مشتریان می توانستند به مقدار پول خود، از دولت طلا دریافت کنند.

در امریکا این سیستم در تاریخ 1971، هنگامی که دلار آمریکایی تبدیل به پول فیات شد، برچیده شد.

 

پول فیات چیست؟

پول فیات یعنی پول بدون پشتوانه. پولی که ارزش ذاتی ندارد و طلا پشتوانه آن نیست. در چند دهه اخیر تمامی پول های دولتی تبدیل به پول فیات شدند و دیگر طلا پشتوانه چاپ پول نیست. در این شرایط، ارزش پول با عرضه و تقاضا تنظیم می شود و در واقع پشتوانه پول اعتمادی است که مردم به پول ملی خود دارند. باوجودیکه پول فیات دولت ها را قادر می سازد ثبات اقتصادی را با ابزارهای کنترل اقتصادی مانند کنترل چاپ پول، نقدینگی و نرخ های بهره تنظیم کنند، از سوی دیگر به دولت اجازه چاپ بی رویه اسکناس را می دهد. این امر موجب شد کشورهای بسیاری دچار تورم بی رویه اقتصادی شوند.

 

 

یکی دیگر از معایب پول فیات ویژگی متمرکز این پول است، زیرا پول فیات تنظیم مقررات دقیقی را می طلبد. به بیان دیگر، برای اینکه درستی تراکنش ها اثبات شود، هر تراکنش باید بواسطه یک سازمان مالی، به طور مثال، یک شرکت کارت اعتباری یا یک بانک، انجام و تأیید شود. به همین دلیل است که برای برداشت پول از خودپردازی که به بانک شما تعلق ندارد یا انتقال پول از یک حساب به حسابی در بانک دیگر، باید کارمزد پرداخت کنید.

هدف اصلی بیت کوین: رفع مشکل پول فیات

یکی از اهداف اصلی بیت کوین، حل مشکلات پول فیات است.

با استفاده از بیت کوین، شما می توانید حجم زیادی از سرمایه را تنها در چند ثانیه به هر نقطه از کره زمین و با کارمزد تراکنش اندک، انتقال دهید. این امر امکان پذیر است؛ زیرا اولین ویژگی سیستم بیت کوین، غیرمتمرکز بودن آن است.

بیت کوین یک دفتر کل توزیع شده است. یعنی BTC میان میلیون ها کامپیوتر در سراسر جهان توزیع شده است و تک تک تراکنش های مالی در این دفتر ثبت می شود. به محض اینکه تراکنشی انجام شد، امکان  تغییر یا حذف آن وجود ندارد. این دفتر کل از طریق فناوری پیشرفته ای به نام بلاک چین یا «زنجیره بلوکی» به اشتراک گذاشته می شود. هنگامی که حجم تراکنش ها به عددی خاص رسید، بلوک بسته می شود و امکان تغییر آن وجود ندارد. زیرا میان میلیون ها سیستم به اشتراک گذاشته شده است.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: بلاکچین چیست؟

پشتوانه بیت کوین چیست؟

داستان ارزهای دیجیتال و پشتوانه بیت کوین متفاوت از ارزهای فیات نیست. پشتوانه بیت کوین نه طلا است و نه نفت و نقره. بیت کوین یک ارز آزاد و مستقل است و نیاز به پشتوانه هیچ کالایی ندارد.

آن چیزی که پشتوانه بیت کوین است، پلتفرم بلاک چین است. پلتفرمی که غیر متمرکز است و باعث می‌شود شفافیت به اولویت اول تراکنش‌های مالی تبدیل شود.

مزایای بیت کوین

از سال 2009 که ساتوشی ناکاماتو بیت کوین را اختراع کرد، روند قیمت بین کوین به صورت کلی صعودی است. در طول این چند سال، شرکت‌های متعددی به صف معامله گران و سرمایه گذاران بیت کوین پیوستند. بیت کوینی که توانسته با مزیت‌هایش نظر هر فرد و شرکت را به خود جلب کند. 

بیت کوین می تواند، با استفاده از بلاکچین عمومی، بسیاری از مشکلات پول فیات را از برطرف کند. در ادامه به مزایای بیت کوین در رفع معایب پول فیات می پردازیم.

غیرمتمرکز بودن

مهم ترین ویژگی بیت کوین غیرمتمرکز بودن آن است. این بدان معناست که بیت کوین تحت کنترل هیچ دولت، نهاد مالی و یا شخص خاصی نیست. بیت کوین منبع باز است و در کامپیوتر داوطلبانی از سراسر کره زمین نگهداری می شود. بیت کوین این کار را با استفاده از یک شبکه توزیع شده همتا به همتا انجام می دهد. داده ها بین هزاران رایانه داوطلب توزیع می شود که نود نامیده می شوند و از طریق اینترنت به هم متصل می شوند. هر نود به دفتر کل (یا بلاک چین) دسترسی دارد که هر بار که یک تراکنش (یا بلوک) جدید اضافه می شود، به روزرسانی می شود. این تراکنش ها بر اساس مجموعه قوانینی انجام می شود که به پروتکل بیت کوین معروف است. هر کسی که یک سیستم کامپیوتری با قدرت پردازش مناسب داشته باشد، می تواند به عنوان داوطلب تبدیل به یک نود یا فول نود شود.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: فول نود چیست؟

بیت کوین و حریم شخصی

برخلاف سیستم های مالی سنتی، نرم افزار بیت کوین نیازی به احراز هویت ندارد. هویت شما آدرس بیت کوین شماست. توانایی شما برای انجام تراکنش های مالی صرفاً به در دسترس بودن وجوه کافی در حساب شما بستگی دارد. این امر همزمان به عنوان مزایا و معایب بیت کوین ارزیابی می شود. زیرا از یک سو نیازی به انجام فرایند احراز هویت ندارد و حریم شخصی حفظ می شود و از سوی دیگر زمینه ساز انتقال پول برای امور غیرقانونی را فراهم می کند.

هیچ محدودیتی در تراکنش بیت کوین وجود ندارد

با استفاده از پلتفرم بلاک چین هیچ محدودیتی در پرداخت ندارید. شما می‌توانید روزانه تا هر مقداری که دلتان می‌خواهد بیت کوین خرید و فروش کنید. این آزادی در پرداخت، دست شما را برای معاملات روزانه باز می‌کند و باعث می‌شود با اطمینان خاطر در دنیای کریپتوکارنسی قدم بردارید. این در حالیست که واریز و برداشت پول فیات محدودیت روزانه دارد.

معاملات بیت کوین امنیت بسیار بالایی دارد

در مقاله بلاک چین در خصوص امنیت بیت کوین صحبت کرده‌ایم. اما در اینجا لازم است بگوییم که امنیت در شبکه خرید و فروش بیت کوین بسیار بالا و احتمال از بین رفتن و یا دزدی از دارایی های شما بسیار پایین است.

تغییر ناپذیری تراکنش ها در بیت کوین

شبکه بیت کوین و بلاک چین زیربنایی آن غیر قابل تغییر هستند. این بدان معناست که پس از انجام یک تراکنش، نمی توان آن را لغو کرد. این امر تضمین می کند که در یک تراکنش، گیرنده واقعاً وجه را دریافت می کند. البته شاید فکر کنید این امر می تواند در زمینه تجارت الکترونیک که حقوق خریدار ارجحیت دارد، مشکل ساز باشد. با این حال، حتی با بیت کوین، این کار از طریق حساب‌های امانی یا اسکرو (Escrow)  امکان‌پذیر است.

بیت کوین محدودیت عرضه دارد

ارزهای فیات سنتی عرضه نامحدودی دارند، بانک های ملی می توانند هر چقدر که می خواهند پول چاپ کنند. با این حال، تعداد بیت‌کوین‌هایی که می‌توان استخراج کرد، محدود است و تعداد آن از ۲۱ میلیون فراتر نمی رود و تا کنون  حدود 18 میلیون آن استخراج‌ شده که مقداری از آن در آغاز کار و توسط ماینرهای ابتدایی که مهارت کافی را در استخراج آن نداشتند گم شده و دیگر قابل استفاده نیستند. نکته‌ی مهم دیگر این است که بعد از استخراج آخرین بیت کوین که احتمالا در چندین سال بعد اتفاق خواهد‌ افتاد، بیت کوین جدیدی برای استخراج وجود نخواهد داشت چون ظرفیت آن از پیش توسط مخترعان تعیین شده است.

ارزش پول فیات بر اساس تقاضا و ارزش درک شده توسط مردمان یک کشور تعیین می شود. این در حالی است که بیت کوین ویژگی تورمی دارد و ارزش آن روز به روز افزایش می یابد.

معایب بیت کوین

صحبت از مزایا و ویژگی‌های بیت کوین شد؛ اما اکنون سراغ سه عیب بیت کوین برویم.

آگاهی مردم از بیت کوین پایین است

اطلاعات اغلب افرادی که سرمایه‌شان را وارد بازار کریپتو کارنسی می‌کنند بسیار پایین است. این یک تهدید است و لازم است هر فرد اطلاعات خود تکمیل کند.

بلاک چین یک فناوری پیچیده است و لازم است برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال مانند خرید و فروش بیت کوین با اصطلاحات تخصصی آشنا شوید. اما این دلیل نمی‌شود که فرد به سمت یادگیری نرود و صرفا با خرید و فروش روزانه به سود برسد.

بیت کوین برای حکومت ها تهدید است یا حکومت ها برای بیت کوین؟

از هرچه که بگذریم نقش بیت کوین و بلاک چین در شفافیت و فساد زدایی را نمی‌توان رد کرد. وجود بیت کوین در معاملات یک کشور باعث می‌شود شفافیت در تراکنش‌های مالی حرف اول را بزند. همین امر ممکن است باعث گارد گرفتن خیلی از کشورها شود.

کشورهایی وجود دارند که خرید و فروش بیت کوین را جرم می‌دانند اما تعداد آنها در حال کم شدن است. چرا که تعداد کشورهای علاقه مند به بیت کوین در حال افزایش است و این را می‌توان از اخبار این حوزه متوجه شد.

پذیرش بیت کوین

 در سال 2010 صرافی MtGox در ژاپن و سال 2011 صرافی Britcoin در انگلستان افتتاح شد. پس از تأسیس این صرافی‌ها، اولین تراکنش موبایل به موبایل بیت کوین بین یک فرد ژاپنی و یک برنامه نویس آمریکایی رخ داد.

از زمانی که اولین ارز دیجیتال دنیا به جهانیان معرفی شد، بیش از ۱۳ سال می‌گذرد. اگرچه این رمزارز اولین پول دیجیتال اختراع شده نیست اما اولین آنها بود که توانست به شکل مؤثری رشد کند.

نمودار استقبال مردم از بیت کوین روز به روز صعودی تر می‌شود.

در حال حاضر، کشور السالوادور کشوری است که بیت کوین را به عنوان ارز دیجیتال قانونی پذیرفته و زیرساخت های لازم برای واریز و برداشت بیت کوین را در سطح کشور آماده سازی کرده است.

همچنین هر روز کسب و کارهای بیشتری درگاه پرداخت bitpay را به صفحه پرداخت خود اضافه می کنند و بسیاری دیگر از شرکت ها مانند تسلا، فیسبوک، ویکی پدیا و ... بیت کوین را در ترزانامه مالی خود قرار می دهند.

با گذر زمان و استقبال افراد مهم پذیرش بیت کوین را گسترش خواهد داد.

مطالعه این مقاله توصیه می‌شود: عرضه اولیه ارز دیجیتال


🔹🔸🔹

اطلاعات تخصصی در مورد بیت کوین 

تا این قسمت از مقاله، اطلاعات جامع در مورد بیت کوین ذکر شد. آنچه در ادامه می‌آید، اطلاعات تخصصی در مورد این ارز دیجیتال برتر است. اطلاعاتی از قبیل پروتکل، هش کردن، فرایند ذخیره‌ی اطلاعات، فرایند اعتبارسنجی در بیت کوین و ... 

پروتکل بیت کوین

بیت کوین پروتکل بسیار پیچیده و دقیقی دارد. در ادامه خواهیم دید که  این پروتکل تا چه میزان حساب شده است و چگونه امنیت و شفافیت تراکنش ها را تضمین می کند.

احراز هویت با امضای دیجیتال

بیت کوین کاربر را با امضای دیجیتال، احراز هویت می کند.

هنگامی که برای انجام تراکنش به بانک می روید، باید هویت خود را با مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی ثابت کرده و نمونه امضای خود را به ثبت برسانید. در هر صورت، این مکانیسم‌ها وجود دارند تا فقط شما بتوانید پولی را که در حساب خود دارید، برداشت کرده یا انتقال دهید و در صورت جعل امضای شما، بتوانید اقدام قانونی انجام دهید.

همانطور که در بالا توضیح داده شد، بیت کوین از یک دفتر کل عمومی استفاده می کند که در آن همه تراکنش ها ثبت می شود. اما چه چیزی مردم را از اضافه کردن معاملات جعلی باز می دارد و از سودجویی جلوگیری می کند؟ برای مثال یک شخص می تواند در بلاکچین تراکنشی را ثبت کند که نشان دهد به طور مثال یک شخص دیگر به کیف پول وی بیت کوین ارسال کرده است.

برای جلوگیری از این امر، تراکنش ها با امضای دیجیتال در شبکه توزیع می شوند.

امضای دیجیتال دو چیز را تضمین می کند:

  • پیام توسط یک فرستنده با آدرس تعیین شده ارسال شده است.
  • پیام دستکاری نشده است.

این امضای دیجیتال با استفاده از الگوریتم هش و رمزگذاری نامتقارن ایجاد می شود.

هشینگ یا هش کردن بیت کوین چیست؟

هش کردن استفاده از الگوریتمی است که به صورت برگشت ناپذیر یک ورودی را به یک خروجی با طول ثابت تبدیل می کند. الگوریتم هش مورد استفاده بیت کوین SHA256 است، به این معنی که خروجی، دارای 256 رقم باینری (صفر و یک) است.

چگونه یک امضای دیجیتال ایجاد می شود؟

چگونه یک امضای دیجیتال ایجاد می شود؟

شما می توانید هش را به عنوان یک تکنیک ریاضی در نظر بگیرید که به شما امکان می دهد مقدار ورودی را خیلی سریع به مقدار خروجی تبدیل کنید. با این حال، هنگامی که مقدار خروجی تخصیص داده شد، عملاً تعیین مقدار ورودی مورد استفاده برای به دست آوردن نتیجه مربوطه غیرممکن است.

فرایند هش کردن به این صورت است که هر فرد دارای یک کلید عمومی و خصوصی است که با یکدیگر مطابقت دارند. اگرچه می توان از یک کلید عمومی یا خصوصی برای رمزگذاری یک پیام استفاده کرد، اما باید از کلید دیگر برای رمزگشایی آن استفاده کرد. به عبارت دیگر، اگر با کلید عمومی رمزگذاری می کنید، باید با کلید خصوصی رمزگشایی شود و بالعکس.

کلید خصوصی متعلق به یک شخص است و هیچ کس دیگری به آن دسترسی ندارد. با این حال، شما می توانید کلید عمومی خود را در اختیار هر کسی قرار بدهید.

در بیت کوین، هدف، ارسال پیام خصوصی نیست؛ زیرا دفتر کل عمومی است. با این حال، رمزگذاری نامتقارن همچنان برای اطمینان از ارسال پیام توسط شخص و معتبر بودن آن کارایی دارد.

به عنوان مثال سارا می خواهد 1 واحد بیت کوین به یک شخص بفرستد. برای انجام این کار، دو نوع پیام در شبکه ارسال می شود:

  • یک پیام (شامل جزئیات تراکنش). تراکنش رمزگذاری نشده است و حاوی لینک تراکنش های قبلی است. همچنین حاوی مقادیر ورودی و خروجی است که به تعیین اینکه آیا وجوه کافی برای معتبر شمرده شدن تراکنش وجود دارد یا خیر کمک می کند.
  • یک امضای دیجیتال (یعنی پیام هش شده که با کلید خصوصی خود رمزگذاری شده است)

سپس، شخص گیرنده پیام دو نوع پردازش روی پیام انجام می دهد:

  • اعمال الگوریتم هش روی پیام. که آن را با Hash A نشانگذاری می کند.
  • رمزگشایی امضای دیجیتال سارا با استفاده از کلید عمومی که سارا در اختیار وی قرارمی دهد که آن را با Hash B نشانگذاری می کند.

فرایند ارسال و دریافت یک امضای دیجیتال معتبر چیست؟

فرایند ارسال و دریافت یک امضای دیجیتال معتبر چیست؟

از آنجایی که هر دو هش از یک پیام گرفته شده اند، باید یکسان باشند. یکسان بودن این دو هش ثابت می کند که پیام دستکاری نشده است و با توجه به اینکه شخص گیرنده توانست پیام هش شده را با کلید عمومی سارا رمزگشایی کند و سارا تنها کسی بود که به کلید خصوصی خود دسترسی داشت، این نیز تضمین می کند که پیام واقعاً از طرف او ارسال است.

فرایند ذخیره اطلاعات توسط بیت کوین

یکی از مشکلات دیگر شبکه متمرکز مانند دیتابیس بانک، مشکل ذخیره اطلاعات است. بیت کوین چگونه برای اولین بار این مشکل را از میان برداشت؟ موجودی و تاریخچه تراکنش های هر کاربر کجا و چگونه ذخیره می شود؟

در سیستم‌های متمرکز معمولی، معمولاً چندین سرور اختصاصی پیش بینی شده اند که متعلق به مؤسسات مالی مانند بانک‌ها هستند و وظیفه این دیتا بیس ها ذخیره بی عیب و نقص تمامی داده‌هاست. اگرچه قرار است این داده ها بسیار امن و محرمانه ذخیره شوند، اما در سال های اخیر گزارش های متعددی از هک شدن و سوء استفاده از این دست اطلاعات منتشر شده است. همچنین این دیتا بیس ها در یک مکان متمرکز هستند و با انهدام این مراکز، کل اطلاعات از بین می رود.

در سیستم بیت کوین، هیچ مرجع واحدی داده ها را کنترل نمی کند، تمامی اطلاعات عمومی بوده و بین هزاران نود در سراسر کره زمین به اشتراک گذاشته می شود. اگر یک سرور خراب شود، مشکل خاصی در شبکه بوجود نمی آید.

چگونه معاملات بیت کوین انجام می شود؟

در این بخش سعی داریم به پرسش زیر پاسخ دهیم:

نقش نودها و ماینرها در انجام معاملات چیست؟

فرض کنید سارا می خواهد یک واحد بیت کوین برای یک شخص بفرستد.

ابتدا باید بررسی کنیم که آیا سارا حداقل یک واحد بیت کوین به اضافه کارمزد انتقال را دارد یا خیر. در شبکه بلاک چین، هیچ ورودی واحدی برای مشاهده تعداد ارزهای یک فرد وجود ندارد. در عوض، تعادل با محاسبه تمام تراکنش‌های قبلی که زنجیره تراکنش نامیده می‌شود، برقرار می‌شود.

هنگامی که یک فول نود برای اولین بار نرم افزار بیت کوین را دانلود می کند، در واقع یک کپی کامل از بلاکچین و تمامی زنجیره تراکنش ها را دریافت می کند. هنگامی که یک نود زنجیره تراکنش را دارد، تعیین موجودی فعلی سارا کار دشواری نیست.

در چند ثانیه، سیستم تأیید می کند که سارا بیت کوین کافی برای تکمیل تراکنش دارد، مرحله بعدی توزیع پیام تراکنش است. این پیام حاوی آدرس فرستنده و گیرنده، مبلغ انتقال یافته و امضای دیجیتال ایجاد شده توسط فرستنده است. پس از توزیع عمومی، هر نود در شبکه می تواند پیام را ارسال کرده و آن را برای اجرا دریافت کند.

قبل از اجرا، تراکنش به یک «استخر» حاوی تراکنش های تایید نشده اضافه می شود که به عنوان « mempool » شناخته می شود. از آنجا، ماینرها از این پیام مراقبت می کنند.

اساساً ماینرها واسطه هایی هستند که تراکنش ها را تأیید می کنند. (این موضوع در ادامه با جزئیات بیشتر توضیح داده خواهد شد.) هنگامی که تراکنش انجام شد، ماینر آن را به آخرین بلوک اضافه می کند. یک بلوک دارای اندازه ثابت است. بنابراین، پس از اینکه تعداد معینی از تراکنش ها، به بلوک اضافه و ظرفیت آن تکمیل شد، باید یک بلوک جدید ایجاد شود. بلوک فعلی به بلوک قبلی متصل می شود و یک زنجیره بلوکی را تشکیل می دهد.

فرایند انجام معاملات در بیت کوین-نقش ماینرها و نودها

فرایند انجام معاملات در بیت کوین-نقش ماینرها و نودها

اما چه کسی تصمیم می گیرد که کدام تراکنش ها به آخرین بلوک اضافه شود؟

به طور کلی، ماینرها در انتخاب یا ترک هر معامله ای آزادند. تا زمانی که ماینر معامله ای را برای پردازش انتخاب نکند، معامله انجام نمی شود و به حالت تعلیق یا suspended باقی می ماند. کارمزد تراکنش، مشوقی است که ماینرها را به انتخاب و تأیید یک تراکنش سوق می دهد. البته ماینرها انگیزه دیگری برای ساخت بلوک دارند که به آن پاداش بلوک می‌گویند.

هر بار که یک بلوک جدید به زنجیره اضافه می شود، ماینر ارسال کننده آن با یک بیت کوین جدید پاداش می گیرد. مقدار دقیق پاداش بلوک در طول زمان تغییر یافته است و با رشد شبکه در حال کاهش است. پاداش های بلوکی روش طبیعی سیستم برای صدور ارز جدید است.

چگونه بلوک های بیت کوین اعتبار سنجی می شوند؟

ما در بالا بحث کردیم که چگونه تراکنش‌های تایید شده جدید به یک بلوک اضافه می‌شوند و سپس به بلاک چین موجود اضافه می‌شود. اما از کجا اطمینان پیدا کنیم که بلوک جدید قانونی بوده و جعلی نیست؟

فرایند اثبات کار یا proof of work پاسخ پرسش بالاست. الگوریتم اثبات کار، مستلزم آن است که ایجاد داده ها دشوار و زمان بر، اما اعتبارسنجی آن آسان و سریع باشد. قابل اعتمادترین نسخه دفتر کل، نسخه ای است که بیشترین کار محاسباتی را دریافت کرده است.

این کار بواسطه تکنیک هش امکان پذیر است. همانطور که در بخش امضای دیجیتال توضیح دادیم، یک هش با اجرای یک الگوریتم روی یک ورودی برای ایجاد خروجی با طول ثابت ایجاد می شود.

در اینجا، ماینرها باید یک پازل ریاضی را حل کنند تا بلوک خود را به بلاکچین موجود اضافه کنند و حل این معما کمی زمان می برد. به طور خاص، این پازل شامل حدس زدن ورودی است که موجب تولید هش می شود که با تعداد معینی صفر شروع می شود.

چگونه یک بلوک معتبر ایجاد می شود؟

چگونه یک بلوک معتبر ایجاد می شود؟

برای روشن شدن مسئله به این مثال توجه کنید:

فرض کنید یک ماینر روی یک بلوک کار می کند. هش آخرین بلوک در بلاک چین، در بالای آن بلوک قرار دارد. در زیر نیز، تمامی تراکنش هایی که ماینر بازیابی کرده است آورده شده است. در زیر این لایه، ماینر یک عدد به نام nonce اضافه می کند. سپس یک الگوریتم هش را روی کل بلوک اجرا می کند.

همانطور که در بالا ذکر شد، هدف ماینر به دست آوردن یک هش است که با تعداد معینی صفر آغاز می شود. حتما به خاطر دارید که اگر ورودی حتی کمی تغییر کند، خروجی کاملاً متفاوتی ایجاد خواهد شد. این بدان معناست که برای بدست آوردن تعداد صحیح صفرها، ماینر به یک عدد خاص و یکتا نیاز دارد. بنابراین ماینر چگونه شماره مورد نیاز را پیدا می کند؟

ماینر چاره ای ندارد جز اینکه اعداد مختلف را به صورت تصادفی حدس بزند تا زمانی که هش درست را بدست آورد. بلوک اولین ماینری که به این هدف دست می یابد به بلاک چین اضافه می شود.

طبق پروتکل بیت کوین، این فرآیند قرار است حدود 10 دقیقه طول بکشد. از آنجایی که به طور مداوم ماینرهای جدیدی با سطوح مختلف قدرت محاسباتی وجود دارند، تعداد صفرهای مورد نیاز به طور منظم تغییر می کند.

این فرآیند نه تنها بلوک های جدیدی را به زنجیره اضافه می کند، بلکه عملکرد بسیار مهم دیگری را نیز انجام می دهد: امنیت و یکپارچگی کل سیستم را تضمین می کند.

از آنجایی که هر بلوک حاوی هش آخرین بلوک است، حتی تغییر یک کاراکتر در یکی از تراکنش‌ها نه تنها به تغییر هش آن بلوک، بلکه به تغییر هر بلوک در زنجیره منجر می‌شود.

این بدان معناست که اگر شخصی بخواهد یک تراکنش را تغییر دهد، باید تمامی بلوک های قبلی را دوباره محاسبه کند، که به قدرت محاسباتی بسیار عظیم و غیرممکنی نیاز دارد. همچنین به این معنی است که هر بار که یک بلوک جدید اضافه می شود، بلاک چین از امنیت بیشتری برخوردار می شود.

الگوریتم اثبات کار بیت کوین: جلوگیری از دوبار ارسال یک تراکنش

فرض کنید سارا یک فروشگاه آنلاین دارد که پرداخت بیت کوین را می پذیرد. مشتری از این سایت، یک کالا سفارش می دهد. اگر مشتری بیت کوین را به عنوان روش پرداخت انتخاب کند، البته سارا قبل از ارسال کالا منتظر تایید پرداخت بیت کوین خواهد بود.

با اینحال، به دلیل نحوه عملکرد بلاک چین، مشتری می‌تواند با ارسال دو پیام تراکنش با یک امضای یکسان، از سارا کلاهبرداری کند: مشتری می تواند در یک پیام تراکنش برای سارا بیت کوین بفرستد و در پیام دیگر پول را به آدرس دیگری برای خود بفرستد.

هنگامی که سارا پیام تراکنش را که شامل ارسال پول به آدرس خودش است، مشاهده می کند، کالا را ارسال می کند. اما اگر تراکنشی که در آن مشتری پول را برای خود ارسال می کند، قبل از تراکنش قانونی به بلاک چین برسد، تایید شود، مشتری کالا را به صورت رایگان دریافت می کند.

شاید با خود فکر کنید که بهتر است سارا پس از دریافت پیام تأیید تراکنش کالا را به مشتری بفرستد، اما در واقع، حتی این احتیاط نیز کافی نیست.

چگونه الگوریتم اثبات کار از ثبت دو بلوک یکسان در بلاکچین جلوگیری می کند؟

چگونه الگوریتم اثبات کار از ثبت دو بلوک یکسان در بلاکچین جلوگیری می کند؟

گاهی اوقات بیش از یک بلوک در یک زمان اضافه می شود و یک فورک در زنجیره ایجاد می کند. در این شرایط، ماینر بعدی که یک بلوک را تکمیل می کند، می تواند انتخاب کند که آن را به کدام فورک اضافه کند. به زودی یک فورک بلندتر از دیگری ایجاد خواهد شد. وقتی این اتفاق می‌افتد، کوتاه‌ترین فورک کنار گذاشته می‌شود و تمام تراکنش‌های روی آن به mempool بازگردانده می‌شود.

به همین دلیل، توصیه می شود قبل از در نظر گرفتن یک تراکنش کامل، منتظر بمانید تا حداقل شش بلوک به زنجیره اضافه شود. تراکنش هایی که اخیراً به بلاک چین اضافه شده اند، گاهی اوقات به عنوان تراکنش های جدید یا "hot transaction”   شناخته می شوند.

این مثال جدیدی است از اینکه چگونه اثبات کار، یا کار محاسباتی بیشتر، تراکنش ها را ایمن می کند.

و اما سخن پایانی...

بیت کوین اولین ارز دیجیتال و مهم ترین آن هاست. پذیرش بیت کوین همه ساله در کشورهای مختلف جهان افزایش می یابد. بسیاری از شرکت های بزرگ جهان بیت کوین را در ترازنامه‌های مالی خود قرار می‌دهند و روز به روز به ارزش پادشاه ارزهای دیجیتال افزوده می شود.

با توجه به اهمیت بیت کوین، در این مقاله سعی کردیم توضیحات کاملی را در مورد ساز و کار بیت کوین به زبان ساده ارائه دهیم. اکنون باید بدانید بیت کوین چیست، بر چه بستری قرار دارد، چه تفاوتی با پول فیات دارد و چگونه می تواند مشکلات پول فیات را رفع کند. بیت کوین و فناوری پیچیده بلاکچین راه حلی برای رفع مشکلات پول فیات در مقیاس جهانی پیشنهاد می دهد. تمامی این موارد نشان از ارزش بنیادین این ارز دیجیتال دارد و این دقیقاً امری است که جهان را به پذیرش بیت کوین وامی دارد.

شما می توانید با خواندن این مقاله و دانستن ساز و کار پیچیده و جالب بیت کوین تصمیم به سرمایه گذاری در این ارز دیجیتال بگیرید. پرسش های خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. کارشناسان دنیای ترید، در اسرع وقت به سؤالات شما پاسخ می دهند. در ضمن، شما می‌توانید جهت مطالعه سایر مطالب آموزشی به صفحه آموزش ارز دیجیتال رایگان دنیای ترید هم سر بزنید.

سوالات متداول (FAQ) مقاله بیت کوین چیست؟

بیت کوین چیست؟

بیت کوین در واقع نوعی رمزارز است که می‌توان با آن خرید و فروش و یا سرمایه گذاری انجام داد. این ارز دیجیتال توسط هیچ مقام دولتی یا نهاد حکومتی اداره نمی‌شود و تنها تحت کنترل و مدیریت مردم است. 

آیا سرمایه گذاری در بیت کوین خوب است؟

تاریخ نشان داده که با وجود نوسانات و اوج ها و فرودهای بیت کوین، روند اصلی از ابتدا تاکنون صعودی بوده است. بیت کوین پول دیجیتال آینده است و سرمایه گذاری بلندمدت در آن مناسب ارزیابی می شود. (برای توضیحات بیشتر مطالعه مقاله یشنهاد می شود)

آیا استخراج بیت کوین کسب و کار سود آوری است؟

در گذشته استخراج بیت کوین کسب و کار بسیار سودآوری بوده ولی اکنون به علت افزایش سختی شبکه و همچنین ورود شرکت های بزرگ با تجهیزات کامل به حوزه استخراج بیت کوین، دشوار بتوان از طریق آن کسب درآمد کرد.  

پیش بینی آینده بیت کوین تا سال 2025

کارشناسان پیش بینی می کنند، به احتمال زیاد، قیمت بیت کوین تا انتهای سال 2025 به 100 هزار دلار می رسد.

کیف پول های برتر برای بیت کوین

    1. تراست والت (Trust Wallet)
    2. کیف پول الکتروم (Electrum)
    3. بیت کوین والت (Bitcoin Wallet)
    4. بلاک چین داتکام (Blockchain.com)
    5. کیف پول اتمیک والت (Atomic Wallet)

(برای توضیحات بیشتر و دریافت لینک های دانلود، مقاله را مطالعه کنید)

پول فیات چیست؟

پول فیات یعنی پول بدون پشتوانه. پولی که ارزش ذاتی ندارد و طلا پشتوانه آن نیست. در چند دهه اخیر تمامی پول های دولتی تبدیل به پول فیات شدند و دیگر طلا پشتوانه چاپ پول نیست. در این شرایط، ارزش پول با عرضه و تقاضا تنظیم می شود و در واقع پشتوانه پول اعتمادی است که مردم به پول ملی خود دارند. باوجودیکه پول فیات دولت ها را قادر می سازد ثبات اقتصادی را با ابزارهای کنترل اقتصادی مانند کنترل چاپ پول، نقدینگی و نرخ های بهره تنظیم کنند، از سوی دیگر به دولت اجازه چاپ بی رویه اسکناس را می دهد. این امر موجب شد کشورهای بسیاری دچار تورم بی رویه اقتصادی شوند.

حساب امانی یا Escrow بیت کوین چیست؟

حساب امانی (Escrow) بیت کوین  به حسابی گفته می‌شود که به‌عنوان واسطه بین طرفین قرارداد عمل می‌کند. از این نوع حساب‌ها به منظور اعتمادسازی میان طرفین معامله استفاده می شود.

رمزنگاری نامتقارن در بیت کوین چیست؟

رمزنگاری نامتقارن یکی از فاکتورهای اصلی فناوری بلاکچین بوده و نسخه پیچیده تر و پیشرفته تری از رمزنگاری متقارن است و از کلیدهای عمومی و خصوصی استفاده می کند.

این شکل رمزنگاری امکان تأیید صحت و اعتبار معاملات و هر تراکنش را فراهم می کند و از داراییهای دیجیتال (در اینجا بیت کوین)، در مقابل حمله هکرها محافظت می کند. از رمزنگاری نامتقارن به عنوان  رمزنگاری کلید عمومی نیز یاد می شود.

 

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه

مطالب مرتبط