تحلیل فاندامنتال هفتگی ارز دیجیتال (آپدیت 17 خرداد)
اخبار ارز دیجیتال

تحلیل فاندامنتال هفتگی ارز دیجیتال (آپدیت 17 خرداد)

تحلیل فاندامنتال یکی از مهم‌ترین ارکان تحلیل بازارهای مالی، مانند بازار کریپتو است؛ زیرا می‌تواند تأثیر مستقیم بر نمودار ارز دیجیتال داشته باشد، باعث فیلد شدن الگوها شود و به طور کلی، تمامی تحلیل تکنیکال را تحت تأثیر قرار دهد. تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال شامل بررسی اقتصاد کلان، مروری بر مهم‌ترین اخبار هفته، بررسی داده‌های آنچین بیت کوین و همچنین تحلیل سنتیمنت بازار ارز دیجیتال است.

 

💡نکته‌ی بسیار مهم

این تحلیل همزمان با واچ لیست هفتگی منتشر و هر هفته به‌روز رسانی می‌شود. پیش از رفتن سراغ واچ لیست هفتگی و نمودار ارزهای دیجیتال، تحلیل فاندامنتال دنیای ترید را مطالعه کنید.

 

تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال (آپدیت 17 خرداد 1402)

بازار ارز دیجیتال در دو روز گذشته، تحت تأثیر شوک شکایت SEC علیه دو مورد از بزرگترین صرافی‌های ارز دیجیتال، یعنی صرافی بایننس و کوین بیس قرار داشت. به طوری که در 24 ساعت، بازار رمز ارز 6 درصد ریزش کرد و حجمی معادل 65 میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست داد. ما در صفحه اخبار صرافی بایننس به این موضوع پرداختیم که به چه علت، با وجود ریکاوری 17 خرداد، اوضاع بازار ارز دیجیتال هنوز عادی نیست و امکان نوسانات بالا وجود دارد. هر گونه آپدیت از طرف SEC  ممکن است به فیلد شدن تحلیل‌های تکنیکال بیانجامد. بنابراین ریسک معاملات در این هفته بیشتر از هفته‌های قبلی است. 👈 مشاهده لینک خبر

سایر اخبار مهم فاندامنتال در هفته‌ای که گذشت، موارد زیر هستند:

هک کیف پول اتمیک ولت

هک کیف پول اتمیک ولت باعث افزایش نگرانی در بازار ارز دیجیتال شده است. 

انتشار شاخص مدیران خرید

روز 5 ژوئن (15 خرداد) گزارش شاخص مدیران خرید (PMI) منتشر شد.

شاخص مدیران خرید به عنوان یکی از مهمترین شاخص‌های اقتصادی در نظر گرفته می‌شود؛ زیرا نمایانگر فعالیت تولیدی و اقتصادی کشور است. نتایج گزارش 15 خرداد PMI ضعیف‌تر از حد انتظار بود. با اینکه این شاخص، به طور مستقیم تأثیری بر بازار ارز دیجیتال ندارد، اما می‌تواند موجب ریزش دلار شود و از آنجا که ارزهای دیجیتال، بیشتر در مقابل دلار معامله می‌شوند، ضعف شاخص PMI می‌تواند یک جریان ورودی برای ارز دیجیتال به ارمغان بیاورد.

تمدید سقف بدهی آمریکا

سقف بدهی آمریکا و بیت کوین، با یکدیگر رابطه‌ی مهمی دارند. سررسید موعد تصمیم‌گیری 5 ژوئن بود؛ با این حال، پیشنهاد بایدن برای افزایش سقف بدهی آمریکا در کنگره تأیید نشد و صرفاً تصمیم‌گیری به تاریخ 1 ژانویه‌ی 2024 موکول شد، این امر تا حدودی به ثبات دلار کمک کرد.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: آخرین اخبار سقف بدهی آمریکا

تحلیل شاخص DXY  (17 خرداد 1402)

در حال حاضر، شاخص دلار آمریکا پس از شکست از کف کانال صعودی، وارد فاز تثبیت قیمت شده است.

نمودار تحلیل شاخص دلا رآمریکا - 17 خرداد

نمودار تحلیل تکنیکال شاخص DXY - تایم فریم 4 ساعته،  17 خرداد 1402،  منبع: TradingView

این شاخص در شش روز گذشته در منطقه‌ای با سقف 103.9 و 102.9 در نوسان بوده است. همانطور که در اخبار فارکس ذکر شد، دلیل قوی‌تر شدن اخیر دلار امریکا، سوددهی بازده اوراق قرضه ده ساله است.

در این هفته، انتظار ادامه‌ی روند سایدوی می‌رود. این امر ممکن است باعث شود بازار ارز دیجیتال روند خنثی داشته باشد. با این حال، سناریوی صعودی و نزولی شاخص دلار آمریکا به شرح زیر است:

  • 🔺سناریوی صعودی: در صورتی که سقف تریدینگ رنج شکسته شود، اولین سطح مقاومت در این هفته، منطقه‌ی 104 الی 104.2 است.
  • 🔻سناریوی نزولی: در صورت شکست سطح حمایت 103.4، سطوح حمایت بعدی، 102.99 و 102.66 هستند.

تحلیل شاخص دامیننس تتر (18 خرداد 1402)

طبق پیش بینی هفته گذشته‌ی ما در دنیای ترید، دامیننس تتر، با نماد USDT.D، تا سطح 7.90 درصد رشد کرد و باعث ریزش شاخص توتال در هفته‌ی گذشته شد. 

نمودار تحلیلی شاخص دامیننس تتر 18 خرداد

نمودار تحلیل تکنیکال دامیننس تتر- تایم فریم 4 ساعته، 18 خرداد 1402، منبع: TradingView

ریزش این شاخص در دو روز گذشته، باعث بهبود بازار ارز دیجیتال شده است. 

در حال حاضر، دامیننس تتر، با برخورد به سطح مقاومت 7.80 درصد، واکنش نشان داده است. احتمال می‌رود تا منطقه 7.55 الی 7.45 درصد ریزش کند، این ریزش قطعاً باعث رشد بازار رمز ارز خواهد شد.

تحلیل شاخص توتال - (18 خرداد 1402)

شاخص توتال با نماد TOTAL، نشان‌دهنده‌ی کل ارزش بازار رمزارزهاست. این شاخص در کانال نزولی خود در حرکت است. 

نمودار تحلیلی شاخص توتال - 18 خرداد

نمودار تحلیل تکنیکال شاخص توتال- تایم فریم 4 ساعته، 18 خرداد 1402، منبع: TradingView

همانطور که در نمودار بالا مشخص شده است، شاخص توتال با برخورد به حمایت 1.05، کف سازی کرده است. با توجه به وضعیت دامیننس تتر، احتمال افزایش توتال تا سطح 1.103 T وجود دارد. این سطح جایی است که شاخص می‌تواند با برخورد به آن، به روند اصلی خود، یعنی ریزش بازگردد. بنا به این تحلیل، تا روز یکشنبه بازار صعودی و پس از آن نزولی خواهد بود.

در صورت خلاف این پیش بینی و شکست حمایت 1.056،سطوح حمایت بعدی برای این شاخص، 1.026 و 1.002 هستند. شایان ذکر است ریزش شاخص توتال، باعث ریزش بازار رمز ارز می‌شود.

تحلیل شاخص توتال 2 - ( 18 خرداد 1402)

نمودار توتال 2، با نماد TOTAL2، نمایانگر ارزش بازار کل ارزهای دیجیتال به غیر از بیت کوین است. این شاخص به تازگی با خط میانی کانال نزولی برخورد و کف سازی کرده و در صورت عدم انتشار اخبار منفی، به احتمال زیاد رشد خواهد کرد.

نمودار تحلیلی شاخص توتال 2 - 18 خرداد

نمودار تحلیل تکنیکال شاخص توتال 2- تایم فریم 4 ساعته، 18 خرداد 1402، منبع: TradingView

بر مبنای این تحلیل، پیش‌بینی می‌شود شاخص توتال 2 تا روز یکشنبه رشد کند؛ سپس با برخورد به سقف کانال نزولی تا روز سه شنبه ریزشی شود.

سطوح مقاومت شاخص توتال 2:

  • 571.1040
  • 586.6488

سطوح حمایت شاخص توتال 2: 

  • 548.97
  • 531.67

تحلیل شاخص دامیننس بیت کوین - (17 خرداد 1402)

دامیننس بیت کوین، با نماد BTC.D نشان دهنده‌ی تسلط بیت کوین در بازار ارز دیجیتال است. کاهش این شاخص نشان‌دهنده‌ی ورودی پول به بازار آلت کوین‌هاست.

در حال حاضر، شاخص دامیننس بیت کوین در تایم فریم روزانه، در روند نزولی با شیب ملایمی قرار دارد.

نمودار تحلیلی شاخص دامیننس بیت کوین

نمودار تحلیل تکنیکال شاخص دامیننس بیت کوین - تایم فریم یک روزه، 18 خرداد 1402، منبع: TradingView

تلاقی نزولی SMA 20 و 50 واقع در 47.93، یکی از اصلی‌ترین سیگنالهای ریزشی است. با این حال، انتظار می‌رود، منطقه‌ی حمایتی 46.9 و 47.1 واقع در SMA200 و کف کانال نزولی از ریزش بیشتر شاخص جلوگیری کند. 

نتیجه تحلیل فاندامنتال هفته ( 18 خرداد 1402)

  • شاخص DXY: روند کوتاه مدت، ساید وی است. احتمال دارد تا یکشنبه نزولی و سپس صعودی شود.
  • شاخص دامیننس تتر: روند کلی صعودی است؛ ولی با برخورد شاخص به سطح مقاومت، امکان دارد، این هفته شاخص نزولی باشد.
  • شاخص توتال: روند کلی نزولی است. امکان دارد شاخص تا یکشنبه صعودی و پس از آن نزولی شود.
  • شاخص توتال 2: روند کلی نزولی است. امکان دارد شاخص تا یکشنبه صعودی و پس از آن نزولی شود.
  • شاخص دامیننس بیت کوین: نزولی.

با توجه به شرایط کلی شاخص‌های تأثیرگذار در ارز دیجیتال، انتظار داریم با ریزش شاخص دلار و دامیننس تتر، شاخص توتال و توتال 2 تا اواسط هفته افزایش یافته و سپس ریزشی شود. با توجه به اینکه شاخص دامیننس بیت کوین نزولی است، اگر بیت کوین دچار ریزش جدی نشود، احتمالاً این هفته بازار آلت کوین‌ها شاهد رشد باشد. 

توجه داشته باشید، این صرفاً یک تحلیل تکنیکال است و احتمال اینکه توسط اخبار فاندامنتال به چالش کشیده و باطل شود، وجود دارد. پس فقط پس از بررسی‌های شخصی تصمیمات معاملاتی خود را بگیرید.


تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال (آپدیت 9 خرداد 1402)

 بی شک مهم‌ترین اخبار فاندامنتال هفته‌ی گذشته، توافق افزایش سقف بدهی آمریکا بود. این توافق میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، تأثیر گسترده‌ای بر تولید ناخالص داخلی، نرخ بیکاری، قیمت دلار و مسائل اقتصادی دیگر آمریکا دارد. نکته‌ی مهم برای ارز دیجیتال، تصمیم گیری در مورد مالیات بر درآمد حاصل از فروش ارز دیجیتال است که به عنوان یکی از شروط جمهوری خواهان بسیار مورد بحث قرار گرفت. این توافق مقطعی، موجب افزایش قیمت بیت کوین تا مرز 28 هزار دلار شد.

اما شاخص‌های مهم نشان می‌دهند که سطح 28 الی 29 هزار دلار منطقه‌ی عرضه برای بیت کوین است و احتمال اصلاح قیمت در این مناطق وجود دارد. در ادامه و تحلیل شاخص‌های تأثیرگذار بر بازار ارز دیجیتال همراه ما باشید.

  1. شاخص دلار آمریکا
  2. دامیننس تتر
  3. توتال
  4. توتال2
  5. دامیننس بیت کوین

تحلیل شاخص DXY (9 خرداد 1402)

شاخص دلار آمریکا (DXY) در روند صعودی خود، به راحتی دو میانگین متحرک نمایی 50 و 100 روزه‌ی خود را پشت سر گذاشت و در حال حاضر، به منطقه‌ی PRZ مهمی رسیده است. 

نمودار تحلیل شاخص DXY

نمودار تحلیل تکنیکال شاخص DXY - تایم فریم 1 روزه، منبع: TradingView

عوامل PRZ مهم در این منطقه:

  • RSI نزدیک منطقه اشباع خرید؛
  • سطح R2 در پیوت ماهانه؛
  • سطح مقاومت استاتیک (خط افقی)

سناریوی صعودی: از آنجا که این منطقه سابقاً یک بار توسط شاخص شکسته شده، احتمال این که این بار نیز شکسته شود، وجود دارد. در صورت شکست این سطح و بسته شدن یک کندل بالای آن، انتظار داریم شاخص دلار آمریکا دو تارگت زیر را آزمایش کند:

  • 105
  • 105.5

سناریوی نزولی: در صورت ریزش شاخص دلار آمریکا، نزدیک‌ترین حمایت، سطح 102 است.

تحلیل شاخص دامیننس تتر (9 خرداد 1402)

دامیننس تتر، مطابق تحلیل هفته‌ی گذشته ریزش کرد و با ریزش خود رشد هفتگی برای بیت کوین، پادشاه ارزهای دیجیتال رقم زد. اما در این هفته، به نظر می‌رسد روند دیگری در دستور کار قرار دارد.

نمودار تحلیل دامیننس تتر

نمودار تحلیل تکنیکال شاخص دامیننس تتر- تایم فریم 1 روزه، منبع: TradingView

شاخص دامیننس تتر به کف کانال صعودی خود رسیده و در حال حاضر، امکان بازگشت به بالا بسیار قوی است.

در تایم فریم 4 ساعته، USDT.D نزدیک منطقه‌ی اشباع فروش است. همچنین شاخص به میانگین ساده‌ی 200 روزه‌ی خود رسیده که سد محکمی در مقابل ریزش است.

با آغاز روند صعودی در شاخص دامیننس تتر، انتظار داریم این شاخص، تا 7 روز آینده به سطح 7.90 درصد دست یابد. این نشان می‌دهد جریان نقدینگی از بازار ارز دیجیتال خارج می‌شود. در این صورت شاخص توتال به احتمال زیاد ریزشی شود.

در صورت ادامه‌ی ریزش شاخص USDT.D، انتظار داریم سطوح حمایت 7.30 و 7.10 از ریزش بیشتر جلوگیری کنند.

تحلیل شاخص توتال - (9 خرداد 1402)

شاخص توتال، هفته‌ی گذشته از فاز انباشت خارج شد و گارد صعودی گرفت. همان طور که در نمودار زیر مشخص است، در حال حاضر، در تایم 4 ساعته، خط روند صعودی برای این شاخص شکل گرفته است.

تحلیل شاخص توتال

نمودار تحلیل تکنیکال شاخص توتال- تایم فریم 4 ساعته، منبع: TradingView

از آنجایی که قیمت در نزدیکی منطقه‌ی اشباع خرید قرار دارد، ممکن است در 24 ساعت آینده شاخص با بازگشت به خط روند، وارد فاز استراحت و تثبیت شود. پس از آن انتظار می‌رود، خط مقاومت داینامیک شکسته و شاخص توتال تا سطوح مشخص شده در نمودار؛ یعنی 1.14 و 1.150 رشد کند. با رشد این شاخص، بازار ارز دیجیتال مثبت می‌شود.

در صورت شکست خط روند صعودی و حمایت 1.114، سطح حمایت فوری در 1.1 تریلیون دلار قرار دارد. در این صورت بازار ریزشی می‌شود.

تحلیل شاخص توتال 2 - ( 9 خرداد 1402)

نمودار توتال 2 با نماد Total2، در هفته‌ی گذشته، از روند سایدوی خارج شد و مشابه شاخص توتال، وارد روند صعودی شد.

تحلیل نمودار توتال 2

نمودار تحلیل تکنیکال شاخص توتال 2- تایم فریم 4 ساعته، منبع: TradingView

در حال حاضر، شاخص توتال 2 پس از شکست مقاومت مهم در مووینگ 200 و پول بک به آن، به سطح مقاومت کلیدی خود در 583.2 میلیارد دلار رسیده است.

سناریوی صعودی: در صورت شکست خط مقاومت 583.2، شاخص توتال 2 تا سطح 596.6 میلیارد دلار رشد می‌کند. این سطح، منطقه PRZ مهم و محل تلاقی خط مقاومت افقی، سطح R1 پیوت هفتگی و سطح 127.20 فیبو تارگت است که یک منطقه‌ی چالش برانگیز برای شاخص است. در این صورت این هفته شاهد صعود در آلت کوین‌ها خواهیم بود.

سناریوی نزولی: در صورت شکست خط روند صعودی، نزدیک‌ترین حمایت، در 573 میلیارد دلار قرار دارد که به احتمال زیاد جلوی ریزش بیشتر توتال 2 را بگیرد. در این صورت، بازار آلت کوین‌های بزرگ مانند اتریوم، ریزشی می‌شود.

تحلیل شاخص دامیننس بیت کوین - ( 9 خرداد 1402)

نمودار شاخص دامیننس بیت کوین در تایم فریم یک روزه، تشکیل یک الگوی مثلث متقارن داده است. در حال حاضر، شاخص پس از شکست مووینگ 50 روزه، در حال چالش برای خروج از سقف این الگو است.

تحلیل شاخص دامیننس بیت کوین

نمودار تحلیل تکنیکال شاخص دامیننس بیت کوین- تایم فریم یک روزه، منبع: TradingView

از آنجایی که مووینگ 50 با یک کندل فول بادی شکسته شده، انتظار داریم شاخص پس از پول بک به آن در نزدیکی کف الگو، وارد فاز صعودی شود. نمودار این شاخص در تایم فریم 4 ساعته نیز این فرضیه را تایید می‌کند:

نمودار تحلیل BTC.D

نمودار تحلیل تکنیکال شاخص دامیننس بیت کوین- تایم فریم 4 ساعته، منبع: TradingView

طبق تحلیل، به احتمال زیاد تا چند روز آینده شاخص ریزشی خواهد بود و پس از آن، با برخورد دامیننس به کف الگو تا آخر هفته رشد خواهیم داشت. شایان ذکر است تکمیل این الگو، به منزله‌ی رشد قیمت بیت کوین است. نزدیک ترین سطح برای آزمایش پس از شکست سقف الگو، سطح مقاومت 48.94 درصد  است. پس از آزمایش این سطح، شاخص می‌تواند تا نزدیکی 50 درصد نیز پیشروی کند.

نتیجه تحلیل فاندامنتال هفته ( 9 خرداد 1402)

  • شاخص دلار آمریکا : افزایش؛
  • دامیننس تتر: افزایش؛
  • توتال: ابتدا کاهش، سپس افزایش؛
  • توتال2: ابتدا کاهش، سپس افزایش؛
  • دامیننس بیت کوین: ابتدا کاهش، سپس افزایش؛

از نظر تحلیل شاخص‌های اصلی در دنیای ارز دیجیتال، انتظار داریم بازار در 24 ساعت آینده ریزشی شود، سپس وارد فاز افزایش قیمت شود. توجه داشته باشید، در صورت به وقوع پیوستن یک رویداد فاندامنتال مانند اخبار مرتبط با اقتصاد کلان، ممکن است این تحلیل نقض شود.


تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال (آپدیت 2 خرداد 1402)

بحران سقف بدهی آمریکا و سرسختی مقامات فدرال رزرو برای رساندن نرخ بهره‌ی بانک آمریکا به 6 درصد، دو موضوعی هستند که افق فاندامنتال بیت کوین را در این هفته تحت تأثیر قرار می‌دهند.

بررسی اقتصاد کلان ( 2 خرداد 1402)

رؤسای فدرال رزرو نیویورک، دالاس، مینیاپولیس و سنت لوئیس با افزایش نرخ بهره تا 6 درصد موافق هستند. این مقامات علیرغم بحران فاجعه بار سقف بدهی، تصمیم دارند افزایش نرخ بهره بیشتری را در نظر بگیرند.

 قرارداد سقف بدهی می‌تواند بر قیمت بیت کوین تأثیر کوتاه مدت بگذارد؛ زیرا باعث می‌شود، خزانه داری آمریکا به منظور بازیابی تعادل از دست رفته در طول بحران بانکی، اوراق قرضه‌ی دولتی منتشر کند.

رئیس بانک مرکزی مینیاپولیس اعتقاد دارد:

حتی اگر فدرال رزرو در ماه ژوئن از افزایش نرخ بهره صرف نظر کند، نباید آن را به عنوان یک مکث یا چرخش در نظر گرفت زیرا کنترل تورم به هدف نرسیده است.

تحلیل شاخص‌های مهم ارز دیجیتال ( 2 خرداد 1402)

در حالی که تحلیل فاندامنتال وعده‌ی یک هفته‌ی پرنوسان برای بیت کوین را می‌دهند، تحلیل تکنیکال شاخص‌های مهم نشان‌دهنده‌ی یک حرکت صعودی در هفته‌ی پیش رو است.

در ادامه، 4 شاخص‌ زیر و تأثیر آن‌ها بر بازار ارز دیجیتال بررسی می‌شوند:

  1. دلار آمریکا (DXY)
  2. دامیننس تتر
  3. شاخص توتال
  4. توتال 2
  5. دامیننس بیت کوین

تحلیل تکنیکال شاخص دلار آمریکا DXY - ( 2 خرداد 1402)

شاخص دلار امریکا با نماد DXY، ساعاتی پیش در سشن معاملاتی آسیا، شروع به ریزش تا زیر سطح مهم روانی 103 کرد. دلیل اصلی این اتفاق، بلاتکلیفی درباره‌ی مساله‌ی افزایش سقف بدهی‌های دولت ایالات متحده با کنگره‌ی این کشور است. بدین ترنیب، شاخص DXY در تایم فریم یکساعته، خط روند صعودی کوتاه مدت خود را شکست که البته حمایت 102.5 جلوی ریزش بیشتر آن را گرفت.

تحلیل تکنیکال شاخص دلار آمریکا

نمودار تحلیل تکنیکال شاخص DXY - تایم فریم 1 ساعته، منبع: TradingView

در حال حاضر، برخورد DXY با خط روند صعودی که اکنون تبدیل به مقاومت داینامیک شده، به همراه واگرایی در 6 اندیکاتور از جمله مکدی و RSI نشان دهنده‌ی استراحت کوتاه مدت است.

ضعف شاخص دلار و همزمانی آن با فشار روانی ناشی از بحران سقف بدهی است، می‌تواند نوید بخش بهبود موقتی در هفته‌ی پیش رو برای بازار ارز دیجیتال باشد.

با این حال، توجه داشته باشید که DXY همچنان در کانال صعودی در حرکت است و فقط یک پله در این کانال پایین آمده است. در صورت ریزش بیشتر، به احتمال زیاد، سطوح حمایت 102.5 و 102.3 جلوی ریزش شاخص را خواهند گرفت.

تحلیل شاخص دامیننس تتر - (2 خرداد 1402)

شاخص دامیننس تتر با نماد USDT.D، در تایم فریم 4 ساعته، حرکت نزولی کوتاه مدتی درون الگوی کانال صعودی خود شکل داده است.

نمودار تحلیل تکنیکال دامیننس تتر

نمودار تحلیل تکنیکال دامیننس تتر - تایم فریم 4 ساعته، منبع: TradingView

در حال حاضر، دو عامل زیر از ریزش این شاخص حمایت می‌کنند:

  1. RSI زیر 50،
  2. تلاقی نزولی میانگین متحرک نمایی 9 و 20 روزه.

با توجه به اندیکاتور والیوم پروفایل، در حال حاضر، سطح 7.56 درصد، یک منطقه‌ی فروش برای این شاخص ایجاد کرده که چند مرتبه، با شکست این منطقه، کندل‌های نزولی فول بادی در نمودار تشکیل شده است.

تحلیل USDT.D

نمودار تحلیل تکنیکال دامیننس تتر - تایم فریم 4 ساعته، منبع: TradingView

در صورتی که سطح حمایت 7.44 درصد نتواند جلوی ریزش این شاخص را بگیرد، منطقه‌ی حمایتی 7.24 درصد مقصد بعدی شاخص است و فرضیه‌ی بهبود بازار ارز دیجیتال در این هفته تأیید می‌شود.

تحلیل شاخص توتال - (2 خرداد 1402)

شاخص توتال، با نماد TOTAL یک رنج مثبت را نشان می‌دهد.

نمودار تحلیل تکنیکال شاخص توتال در ارز دیجیتال

نمودار تحلیل تکنیکال توتال - تایم فریم 4 ساعته، منبع: TradingView

آرایش کندل‌ها در تایم فریم روزانه نشان‌دهنده‌ی ورود جریان نقدینگی به بازار ارز دیجیتال در روز گذشته است. این تریدینگ رنج نشان از بلاتکلیفی بازار ارز دیجیتال بنابه علت‌های فاندامنتال دارد.

به علت برخورد این شاخص با سقف تریدینگ رنج، امکان ریزش در 24 ساعت آینده وجود دارد. در صورت ادامه‌ی تریدینگ رنج، تنوع روند در بازار را شاهد خواهیم بود. به این معنی که بعضی از ارزها صعودی و برخی دیگر نزولی می‌شوند.

در صورت شکست سقف این تریدینگ رنج، بازار ارز دیجیتال در این هفته، صعودی خواهد بود.

تحلیل شاخص توتال 2 - (2 خرداد 1402)

شاخص توتال 2 در تایم فریم چهارساعته، در مسیر ریزشی خود، کف کانال صعودی خود را شکست و اکنون، در منطقه‌ای با سقف 577.8 و کف 561 در حال تثبیت است.

نمودار تحلیل تکنیکال شاخص توتال 2 ارز دیجیتال

نمودار تحلیل تکنیکال توتال 2- تایم فریم 4 ساعته، منبع: TradingView

در صورتی که شاخص به کانال صعودی بازگردد، این شکست به عنوان فیک بریک اوت تلقی می‌شود. برعکس، در صورت از دست رفتن کف این تریدینگ رنج، در هفته‌ی آتی انتظار ریزش آلت کوین‌ها را داریم.

تحلیل شاخص دامیننس بیت کوین - (2 خرداد 1402)

شاخص دامیننس بیت کوین با علامت اختصاری BTC.D در تایم فریم 4 ساعته، به وضوح گارد صعودی دارد.

نمودار تحلیل تکنیکال دامیننس بیت کوین

نمودار تحلیل تکنیکال دامیننس بیت کوین- تایم فریم 4 ساعته، منبع: TradingView

عوامل زیر نشان‌دهنده‌ی احتمال ادامه‌ی حرکت صعودی در شاخص دامیننس بیت کوین در هفته‌ی جاری است:

  1. شکست سطح مقاومت کانال نزولی و تشکیل دو کندل بالای این سطح در تایم فریم 4 ساعته؛
  2. RSI بالای 50؛
  3. حرکت شاخص بالای هر چهار میانگین متحرک نمایی، 20، 50، 100 و 200

به احتمال زیاد، در هفته‌ی جاری، دامیننس بیت کوین حداقل تا سطح 48.20 و حداکثر تا سطح 48.50 درصد رشد خواهد کرد. البته توجه داشته باشید، شیب روند صعودی بسیار ملایم، گام‌ها بسیار آهسته است؛ بنابراین امکان بازگشت به کانال وجود دارد.

نتیجه‌گیری تحلیل فاندامنتال هفته - (آپدیت 2 خرداد 1402)

با بررسی تحلیل فاندامنتال و تحلیل تکنیکال شاخص‌های اصلی به نظر می‌رسد:

  • در بحران سقف بدهی آمریکا، دلار دستخوش ریزش مقطعی شده و این هفته، ضعف روند در نمودار ظاهر شده است. ضعف قدرت شاخص دلار امریکا به معنای رشد احتمالی بازار ارز دیجیتال در روزهای آتی است.
  • از سوی دیگر ریزش در دامیننس تتر در کنار تحلیل دو شاخص‌ توتال و توتال 2، نشان دهنده‌ی ورود جریان نقدینگی به بازار ارز دیجیتال است که فرضیه‌ی رشد را تأیید می‌کند.
  • تحلیل شاخص توتال نشان دهنده‌ی بلاتکلیفی در بازار ارز دیجیتال است.
  • تحلیل تکنیکال شاخص توتال 2 در کنار دامیننس توتال، نشان دهنده‌ی ریزش در بازار ارز دیجیتال است. از آنجایی که کف کانال از دست رفته، احتمال ریزشی بودن بازار آلت کوین در هفته‌ی جاری بالاست.
  • تحلیل تکنیکال دامیننس بیت کوین در کنار سایر شاخص‌ها، نشان دهنده‌ی صعودی بودن بیت کوین در هفته‌ی جاری است.

در نتیجه به احتمال زیاد، قیمت بیت کوین در این هفته تا 28500 رشد می کند. سپس شاهد ریزش تا سطح 25 هزار دلار خواهیم بود؛ زیرا موضوع افزایش نرخ بهره در ماه ژوئن ممکن است آثار خود را زودتر از موعد با ریزش بیت کوین نشان دهد. البته شایان ذکر است برخی از کارشناسان رمز ارز اعتقاد دارند که نمودار سختی شبکه‌ی بیت کوین در سه ماه اخیر، نشان دهنده‌ی رشد بلند مدت است و در صورتی که سطح ۲۶.۸ هزار دلار با شکست کوتاه‌مدت مواجه شود، می‌توان از این فرصت برای خرید استفاده کرد. 

در مورد آلت کوین‌ها، تنوع روند را در ارزهای مختلف شاهد خواهیم بود و ایجاد حرکت یکپارچه بعید به نظر می‌رسد. گرایش اصلی به نزول کوتاه مدت است.


تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال (آپدیت 24 اردیبهشت 1402)

تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال در هفته‌ای که گذشت، نشان از ادامه‌ی بحران بانکی، نابسامانی بازارهای پرریسک و مشکلات مقیاس پذیری در شبکه‌های بیت کوین و اتریوم دارد. در ادامه، با بررسی داده‌های شاخص‌های مهم، جهت کلی بازار در هفته‌ی آینده پیش بینی می‌شود.

بررسی اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان نشان از ادامه‌ی بحران بانکی و سیاست‌های انقباضی دارد.

سر تیتر اخبار اقتصاد کلان در هفته‌ای که گذشت:

- 11 می: وارن بافت خود را برای سقوط بازارهای مالی آماده می‌کند. در پی افزایش سود سپرده‌ی بانکی در چند ماه گذشته، سرمایه‌گذار بزرگ، وارن بافت 13.3 میلیارد دلار سهام شرکت متبوع خود، برکشایر هاتاوی را به فروش رساند و بخش بزرگی از این مبلغ را برای دریافت سود کم ریسک، در بانک سپرده‌گذاری کرد. 👈مشروح خبر

- احتمال ورشکستگی بانک PacWest Bancorp. علی رغم توقف سقوط سهام PacWest در روز گذشته، این نگرانی همچنان ادامه دارد.

- واگرایی بیت کوین نسبت به جلسات فدرال رزرو (NFP-PPI-CPI و گزارش تورم): قیمت بیت کوین در هفته‌ی گذشته نسبت به تمامی دیتاهای اقتصاد کلان از خود بی‌تفاوتی نشان داد یا در مواردی کاملاً خلاف داده‌ها و اخبار اقتصاد کلان حرکت کرد. این امر نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران بیت کوین نسبت به افق اقتصاد کلان بی‌اعتماد شده‌اند و برای هم‌راستا شدن با اقتصاد آمریکا به تأییدیه‌های بیشتری نیاز دارند.

اخبار فاندامنتال مهم ارزهای دیجیتال

مشکلات مقیاس پذیری در شبکه‌ی بیت کوین و اتریوم از مهم‌ترین اخبار فاندامنتال دنیای ارز دیجیتال است.

سرتیتر اخبار فاندامنتال ارزهای دیجیتال در هفته‌ای که گذشت:

7 می: ادامه‌ی چالش مقیاس پذیری در شبکه‌ی بیت کوین: ازدحام در شبکه‌ی بیت کوین و مشکلات مقیاس‌پذیری ناشی از آن، همچنان ادامه دارد. دلیل این ازدحام محبوبیت taproot و توکن‌های استاندارد BRC20 در هفته‌ی‌ گذشته بود که با پایین آمدن تب توکن‌های BRC20 به حالت معمول بازگشت، اما همچنان بیش از 300 هزار تراکنش در صف تأیید قرار دارند. 👈مشروح خبر

11 می: ادامه‌ی چالش مقیاس پذیری در شبکه‌ی اتریوم: به دنبال افزایش محبوبیت میم کوین‌های تم وزغ، به‌ویژه ‌پپه کوین (PEPE)، در هفته‌ی گذشته، فعالیت در شبکه‌ی اتریوم جهش یافت. به همین علت، در تاریخ 11 می متوسط کارمزد تراکنش شبکه‌ی اتریوم به 30 دلار افزایش یافت.

12 می: توقف 15 دقیقه‌ای شبکه‌ی اتریوم: روز گذشته، شبکه‌ی اتریوم به علت یک باگ، به مدت 15 دقیقه متوقف شد. علی رغم رفع سریع این خطا توسط تیم پشتیبانی اتریوم، این موضوع که تراکنش‌ها به مدت 15 دقیقه، پردازش می‌شد، اما به تأیید نمی‌رسید، باعث نگرانی کارشناسان ارز دیجیتال شد؛ زیرا به این معنی است که در صورت تکرار باگ، امکان نادیده گرفته شدن برخی از سفارشات و یا دو بار تأیید یک سفارش وجود دارد.

- ادامه‌ی فشارهای رگولاتوری بر ارز دیجیتال: از آغاز سال 2023 بسته‌ای از فعالیت‌های محدودکننده‌ی رگولاتوری مانند شکایت SEC از بنیاد ترون، صرافی بایننس و شرکت ماینری ماراتن تشدید شده است. در آخرین اقدام رگولاتوری، دولت کانادا قوانین محدودکننده‌ای در مورد استفاده از رمزارزها وضع کرد که در 13 می، موجب توقف سرویس‌دهی صرافی بایننس به کاربران کانادایی شد. انتظار نمی‌رود قرارگیری کانادا در لیست محدودیت‌های جغرافیایی صرافی بایننس تغییر چندانی در بازار ارز دیجیتال ایجاد کند؛ با این حال، تشدید فشارهای رگولاتوری در کنار وضع مالیات بر سپرده‌های رمزارز، امکان دارد در دراز مدت موجب از رونق افتادن بازار رمز ارز بشود.

 

⚠️ هشدار هفته:

در روز 11 می بنیانگذار اتریوم، جاستین سان با انتشار آدرس کیف پول خود، از آغاز فعالیت در بازار میم کوین برای اهداف خیرخواهانه خبر داد. در پی انتشار این خبر، کلاهبرداران ارز دیجیتال با انتقال انبوهی از ارزهای کلاهبرداری به این آدرس، فعالیت سودجویانه خود را آغاز کردند. کلاهبرداران با استفاده از داده‌های درون زنجیره‌ای سعی کردند از موجودی این کیف پول برای اثبات اعتبار میم کوین‌های کلاهبرداری استفاده کنند. برای مثال، بسیاری از فالوورهای جاستین سان، اتریوم‌های خود را برای خرید ارزهای فیک مانند جاستین سان اینو (Justin Sun Inu) از دست دادند. با این حال، جاستین سان در یک توئیت تأکید کرد که موجودی کیف پول وی دلیلی برای تأیید اعتبار ارزها نیست.

 

اخبار فاندامنتال مهم ارزهای دیجیتال

در هفته‌ای که گذشت، اخبار مهمی برای ارز دیجیتال خاصی منتشر نشد. تنها دو خبر قابل اعتنا داشتیم:

  1.  ارتقای شبکه‌ی لیدو به نسخه‌ی 2 (V2): این به‌روزرسانی با رأی اکثریت اعضای جامعه تأیید شده و قرار است طی 2 روز آینده، در تاریخ 15 می در شبکه راه‌اندازی شود. نکته‌ی مهم این ارتقا، فعال شدن قابلیت برداشت ارزهای استیکی است. به عبارت دیگر، پس از این ارتقا، 6.5 میلیون واحد ارز LDO رهاسازی و قابل برداشت می‌شود که به عنوان یک سیگنال برای اصلاح قیمت، قابل اعتناست.
  2. راه‌اندازی نسخه 2 گالا (Gala V2): تیم توسعه گالا خبر از راه‌اندازی نسخه‌ی 2 GALA در روز 15 می (فردا) داد. حتماً توجه داشته باشید، بسیاری از صرافی‌ها ورژن 2 گالا را پوشش نمی‌دهند و توقف پوشش برای ورژن 1 را نیز در دستور کار قرار داده‌اند. بنابراین حتماً نسبت به انتقال گالا به کیف پول خارج از صرافی خود، اقدام کنید. 👈مشروح خبر 

بررسی شاخص‌های مهم ارز دیجیتال

در این هفته قصد داریم با تحلیل تکنیکال شاخص‌ها و نمودارهای زیر، یک دورنمای کلی از بازار رمز ارز ارائه دهیم:

  1. شاخص دلار آمریکا (DXY)؛
  2. دامیننس بیت کوین؛
  3. شاخص دامیننس تتر؛
  4. شاخص توتال 2.

تحلیل تکنیکال شاخص DXY

از آنجایی که دلار، در مخرج کسر جفت ارز بیت کوین به دلار قرار دارد، بررسی قدرت شاخص دلار و شاخص دامیننس بیت کوین، یکی از راه‌های اصلی پیش بینی روند بیت کوین در کنار سایر روش‌ها محسوب می‌شود.

 تحلیل تکنیکال شاخص DXY  

نمودار تحلیل تکنیکال شاخص DXY - تایم فریم 1 ساعته، منبع: TradingView

همان طور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، شاخص دلار از تاریخ 11 می، در یک روند صعودی با شیب تند قرار گرفته؛ اما این خط روند کوتاه مدت به تازگی شکسته و شاخص به سطح حمایت 102.403 رسیده است که به علت تلاقی با مووینگ 50، سطح حمایت نسبتاً مهمی است. با این حال، موارد زیر احتمال حرکت نزولی در این شاخص را تأیید می‌کنند.

  1. شکست خط روند صعودی کوتاه مدت؛
  2. قرارگیری مکدی زیر صفر؛
  3. حرکت قیمت زیر مووینگ‌های 50، 100 و 200.

در صورت شکست سطح 102.403، حمایت فوری در 102.366 قرار دارد. 

تحلیل تکنیکال شاخص دامیننس بیت کوین

دامیننس بیت کوین، معیاری است برای سنجش مقدار تسلط بیت کوین بر بازار رمزارزها. از هفته‌ی اول ماه می، این شاخص در یک کانال نزولی قرار گرفته است. تا زمانی که سطح مقاومت 48 درصد نشکند، این کانال معتبر است.

تحلیل تکنیکال دامیننس بیت کوین

نمودار تحلیل تکنیکال دامیننس بیت کوین- تایم فریم 4 ساعته، منبع: TradingView

با توجه به عوامل تکنیکال زیر، احتمال ریزش در شاخص دامیننس بیت کوین قوی است:

  1. شکست سطح حمایت 48% و پول بک قیمت به آن، 
  2. حرکت قیمت در الگوی کانال نزولی،
  3. RSI پایین.

تحلیل تکنیکال شاخص دامیننس تتر

شاخص دامیننس تتر در هفته‌ی گذشته صعودی بوده که نزول قیمت بیت کوین را تأیید می‌کند.

چارت تحلیل تکنیکال دامیننس تتر

نمودار تحلیل تکنیکال دامیننس تتر - تایم فریم روزانه، منبع: TradingView

در حال حاضر، این شاخص با خط روند نزولی خود در تایم فریم یک روزه برخورد کرده که به احتمال زیاد، باعث ریزش تا سطح حمایت فوری در 7.34 درصد خواهد شد. این امر موجب بهبود کوتاه مدت ارز دیجیتال می‌شود. در صورت ادامه‌ی ریزش، سطح حمایت بعدی، 6.90 درصد است.

نزولی شدن دامیننس بیت کوین در کنار احتمال ریزش در دامیننس تتر، نشان می‌دهد که جریان نقدینگی در حال حرکت به سمت آلت کوین‌هاست. اگر قیمت بیت کوین رنج مثبت بزند، بازار آلت کوین‌ها در این هفته صعودی خواهد بود. حال باید دید، آیا شاخص توتال 2 این فرضیه را تأیید می‌کند یا خیر.

تحلیل تکنیکال شاخص توتال2

شاخص توتال 2 با ریزش‌های اخیر خود، به کف کانال صعودی در قیمت 566621000000 رسیده است.

نمودار تحلیل تکنیکال توتال 2

نمودار تحلیل تکنیکال توتال 2- تایم فریم روزانه، منبع: TradingView

با توجه به عوامل زیر، به احتمال زیاد، نمودار توتال 2 در این سطح حمایت می‌شود. 

  1. گارد صعودی در RSI،
  2. آرایش صعودی دو کندل پایانی،
  3. تلاقی سطح حمایت استاتیک و داینامیک.

در صورت حمایت قیمت در این سطح، انتظار صعودی شدن بازار آلت کوین‌ها در این هفته را داریم.

در غیر این صورت، از دست رفتن این سطح مهم می‌تواند باعث افزایش سرعت ریزش شود.

نتیجه‌گیری تحلیل فاندامنتال هفته

با توجه به تحلیل شاخص‌ها و نمودارهای مهم که در بالا آمد، به احتمال زیاد، نتایج زیر را در این هفته شاهد خواهیم بود:

  • شاخص DXY: ریزش
  • دامیننس بیت کوین: ریزش
  • دامیننس تتر: ریزش
  • توتال 2: صعود

از آنجایی که هر سه شاخص دلار، دامیننس بیت کوین و تتر ریزشی هستند و شاخص توتال 2 علائم صعود نشان می‌دهد، احتمالاً در این هفته بیت کوین رنج مثبت می‌زند. در این صورت، به احتمال زیاد، جریان نقدینگی از بیت کوین خارج و به آلت کوین‌ها وارد می‌شود. در نتیجه به احتمال زیاد اتریوم و آلت کوین‌های ترند و بزرگ در این هفته صعودی می‌شوند. 


تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال (آپدیت 18 اردیبهشت 1402)

در هفته‌‌ی گذشته، جلسه‌ی مهم بانک فدرال رزرو را داشتیم که تأثیری بر قیمت بیت کوین نداشت. بیت کوین علی رغم افزایش 25 واحدی نرخ بهره‌ی فدرال رزرو، به رشد خود ادامه داد؛ زیرا رکود اقتصادی بیش از پیش در صحنه‌ی اقتصاد کلان احساس می‌شود.

ورشکستگی بانک‌های بزرگ جهان نشان از آغاز عصر جدیدی در نظم بانکداری جهانی دارد. این اتفاق توسط بزرگان کریپتو مانند هاسکینسون استقبال شد؛ زیرا نشان می‌داد مردم به دنبال یک سیستم غیرمتمرکز بدون کاغذ بازی‌های معمول هستند.

بررسی اقتصاد کلان

سر تیتر اخبار اقتصاد کلان در هفته‌ای که گذشت:

  •  شنبه 6 می: نتایج بهتر از انتظار گزارش NFP در بخش غیرکشاورزی، مهر تأییدی بر سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو زد. در روز شنبه، واکنش بیت کوین به این گزارش رشد بیشتر بود.
  • یکشنبه 7 می: افزایش ناگهانی کارمزد تراکنش‌های بیت‌کوین (BTC) و صف طولانی تراکنش‌های تأیید نشده باعث نگرانی از احتمال حمله‌ی DoS به شبکه شد. طبق داده‌های وبسایت آماری BitInfoCharts، میانگین کارمزد تراکنش بیت کوین در حال حاضر 19.20 دلار یا 0.00068 BTC است. در همین حال، بر اساس گزارش Mempool Space، تعداد تراکنش‌های معوقه به 459,341 رسیده است. افزایش تقاضا در شبکه حتی باعث شده است که در 7 می مجموع کارمزدهای هر بلوک به طور موقت، از پاداش بلوک 6.25 BTC فراتر برود. در حال حاضر، میانگین کارمزد تراکنش برای بیت کوین 19.21 دلار است که نسبت به روز گذشته، (8.841 دلار) 117.3 درصد افزایش یافته است.
  • دوشنبه 8 می: در پی افزایش بار شبکه‌ی بیت کوین، صرافی بایننس دو مرتبه در یک روز، تراکنش‌های بیت کوین را به حالت تعلیق درآورد. پس از این اتفاق، بایننس به طور قابل توجهی در موقعیت خود برای حجم معاملات بیت کوین افت کرده است و دیگر در رده‌ی 10 صرافی برتر جفت ارزهای معاملاتی بیت کوین قرار ندارد.

اخبار فاندامنتال مهم ارزهای دیجیتال

  • فروکش کردن جنون میم کوین: در 24 ساعت گذشته، بازار ارزهای دیجیتال 120 میلیون دلار پوزیشن لیکوئیدی را تجربه کرده است که 70 درصد این معاملات را پوزیشن‌های لانگ تشکیل می‌دهند. بخش قابل توجهی از این لیکوئیدیشن بزرگ، مربوط به میم کوین PEPE و مشتقات آن است. بیشتر میم ‌کوین‌ها نشانه‌هایی از اصلاح کوتاه‌مدت را نشان داده‌اند و ارزش آن‌ها هر لحظه ممکن است به شدت افت کند.
  •  انتقال حجم بزرگی از اتریوم توسط بنیاد اتریوم و بنیانگذار آن، ویتالیک بوترین به صرافی : بر اساس داده‌های درون زنجیره‌ای، روز جمعه ویتالیک بوترین 200 واحد اتریوم به صرافی کراکن ارسال کرد. روز بعدی بنیاد اتریوم 15000 واحد ETH را به کراکن انتقال داد. این انتقالات باعث ریزش بازار اتریوم و بسیاری از آلت کوین‌های بزرگ شد.
  • مشارکت اولانچ با غول فناوری چینی علی بابا کلود (Alibaba-Cloud): قرار است علی بابا با همکاری بلاکچین اولانچ وارد بازار پر سود متاورس شود. این خبر در بلند مدت فاندای مثبتی برای ارز آواکس محسوب می‌شود.

بررسی نمودارهای مهم ارز دیجیتال و داده‌های آنچین

بازار ارز دیجیتال اولین هفته‌ی ماه می را با انبوهی از اخبار فاندامنتال منفی آغاز کرد. تریدرهای با تجربه قبل از بررسی هر یک از ارزهای دیجیتال، با تحلیل نمودارهای توتال، توتال 2، توتال 3 و دامیننس‌های بیت کوین، تتر و اتریوم دورنمای کلی از بازار ارز دیجیتال را به دست می‌آورند.

در ادامه، این نمودارها بررسی می‌شوند. 

تحلیل تکنیکال شاخص توتال

نمودار Total نشان‌دهنده‌ی کل ارزش بازار ارز دیجیتال است. ریزش در این نمودار انعکاسی است از ریزش در کل بازار ارز دیجیتال. 

نمودار تحلیل تکنیکال توتال

نمودار تحلیل تکنیکال Crypto total market cap - تایم فریم روزانه، منبع: TradingView

همانطور که در تحلیل هفته‌ی گذشته ذکر شد، مادامی که نمودار توتال در کانال صعودی خود حرکت می‌کند، بازار تحت کنترل خریداران است. اما توجه داشته باشید که این شاخص به تازگی در خط روند میانی کانال نفوذ کرده، عوامل زیر در تایم فریم روزانه نشان از برتری فروشندگان نسبت به خریداران در هفته‌ی جاری دارد:

  1. شکستن و بسته شدن قیمت زیر مووینگ 50 روزه، 
  2. RSI زیر 50؛
  3. واگرایی در دو اندیکاتور حجم تعادلی (OBV) و اندیکاتور VWMACD در سقف 1.2تریلیون دلار؛
  4. تشکیل خط روند نزولی کوتاه مدت درون کانال؛
  5. احتمال تکمیل الگوی هد اند شولدر.

بنابراین، این هفته ریزش در بازار ارز دیجیتال محتمل به نظر می‌رسد. با این حال، حمایت قیمت پس از برخورد با مووینگ 100، نشان از حضور خریداران در این ناحیه دارد.

در صورت ادامه‌ی روند نزولی سطح حمایت بعدی، 902.25 تریلیون دلار است. در صورت حمایت قیمت توسط خریداران، سطح 1.2 تریلیون دلار، سطح مقاومت بعدی است.

تحلیل تکنیکال شاخص توتال 2

نمودار توتال 2، نشان‌دهنده‌ی ارزش بازار کل ارزهای دیجیتال منهای بیت کوین است. همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، این شاخص در حرکت به سمت کف کانال نزولی، از خط میانه‌ی کانال عبور کرده است. 

نمودار تحلیل تکنیکال شاخص توتال 2

نمودار تحلیل تکنیکال توتال 2- تایم فریم روزانه، منبع: TradingView

عوامل تکنیکال زیر نشان  از برتری فروشندگان نسبت به خریداران دارد:

  1. شکست سطح حمایت واقع در مووینگ 50 و 100؛
  2. عبور شاخص از خط میانی کانال؛
  3. RSI پایین؛
  4. واگرایی در دو اندیکاتور حجم تعادلی (OBV) و اندیکاتور VWMACDسقف 620.67 میلیارد دلار.

با وجود برتری واضح حرکت نزولی، احتمال دارد شاخص توتال 2، در کف کانال صعودی حمایت شود. قطعاً در این سطح خریداران دفاع سختی به نمایش خواهند گذاشت.

در صورت از دست رفتن این سطح، در این هفته‌، مقصد بعدی در شاخص توتال 2، سطح 524.06 میلیارد دلار  است.

تحلیل تکنیکال شاخص دامیننس تتر

شاخص دامیننس تتر نشان‌دهنده‌ی جریان ورودی و خروجی در بازار ارز دیجیتال است. دلیل اصلی صعودی شدن این شاخص هنگام ریزش، فروش سهم‌ها به قصد خروج از بازار است. بنابراین ترکیب این شاخص با قیمت بیت کوین می‌تواند نکات ارزشمندی در مورد وضعیت بازار ارزهای دیجیتال ارائه دهد. 

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌‌شود: نحوه تحلیل دامیننس تتر

نمودار تحلیل تکنیکال دامیننس تتر

نمودار تحلیل تکنیکال دامیننس تتر- تایم فریم روزانه، منبع: TradingView

همان طور که در نمودار بالا ملاحظه می‌کنید. در حال حاضر، در اولین برخورد این شاخص با سطح مقاومت واقع در مووینگ 200 خود، قیمت موقتاً به پایین بازگشته، با این حال،  عوامل زیر نشان‌دهنده‌ی ادامه‌ی صعود در این شاخص است.

  1. تثبیت و کف بندی در سطح 6.90 درصد، واقع در تلاقی مووینگ 50 و 100؛
  2. تشکیل 4 کندل صعودی در تایم یک روزه؛
  3. بالا بودن RSI.

در صورت شکستن و بسته شدن شاخص بالای سطح مقاومت 7.50 درصد، ریزش در بازار ارز دیجیتال ادامه خواهد یافت. سطح مقاومت بعدی 8.20 درصد است که حرکت به این سقف می‌تواند منجر به ریزش 10 درصدی در بازار ارز دیجیتال شود.

تحلیل تکنیکال بیت کوین

روند اصلی در بیت کوین BTC/USDT روند صعودی است، اما در کوتاه مدت نشانه‌هایی از تمام شدن قدرت روند در تایم فریم روزانه ظاهر شده است. با این حال، تا زمانی که خط روند صعودی شکسته نشده باشد، همچنان سناریوی صعودی قوی‌تر است و ریزش‌ها به عنوان استراحت در نظر گرفته می‌شوند.

نمودار تحلیل تکنیکال بیت کوین

نمودار تحلیل تکنیکال بیت کوین به تتر (BTC/USDT) - تایم فریم روزانه، منبع: TradingView

همانطور که در نمودار بیت کوین به تتر در تایم فریم روزانه ملاحظه می‌کنید، قیمت بیت کوین با شکست سطح مقاومت 27700، ضعف قدرت را با نشان دادن علائم اولیه الگوی هد اند شولدر نشان داد. در حال حاضر سطح 27700 به عنوان خط گردن این الگو ظاهر شده که در صورت شکست آن، قیمت می‌تواند ابتدا تا حمایت 25190 و سپس تا قیمت 23430 واقع در خط روند صعودی افت کند. 

شکست خط روند صعودی، نشانه‌ای از معکوس شدن روند خواهد داشت که می‌تواند باعث ریزش‌های بیشتری در قیمت بیت کوین شود.

تحلیل تکنیکال اتریوم

در نمودار روزانه‌ی اتریوم به تتر (ETH/USDT) خط روند صعودی دو ماهه شکسته شده که نشانه‌ی ریزش است.

نمودار تحلیل تکنیکال اتریوم

نمودار تحلیل تکنیکال اتریوم به تتر (ETH/USDT) - تایم فریم روزانه، منبع: TradingView

با توجه به اخبار فاندامنتال این ارز، مانند انتقال حجم بزرگی از اتریوم توسط بنیاد اتریوم، ریزش در این ارز محتمل‌تر از صعود است. اندیکاتور RSI و شکست مووینگ 50 روزه می‌تواند این فرضیه را اثبات کند.

در صورت ادامه‌کاهش قیمت، سطح 1752.5، محل تلاقی مووینگ 100 و سطح فیبوناچی 50 درصد، سطح حمایت برای ارز اتریوم است.

نتیجه‌گیری تحلیل فاندامنتال هفته

با توجه به موارد زیر، به احتمال زیاد، در این هفته بازار ارز دیجیتال ریزشی خواهد بود. هر گونه حرکت صعودی می‌تواند به عنوان استراحت در نظر گرفته شود.

  1. ریزش نمودارهای توتال 1 و توتال 2،
  2. صعودی بودن شاخص دامیننس تتر،
  3. اخبار فاندامنتال مهم منفی مانند افزایش کارمزد تراکنش و تشکیل صف تراکنش در شبکه‌ی بیت کوین، انتقال حجم بزرگی از اتریوم توسط ویتالیک بوترین و بنیاد اتریوم،
  4. علائم تکنیکال نزولی در بیت کوین و اتریوم.

توجه داشته باشید که بازار همچنان منتظر نتایج CPI است. همچنین این فرضیه ممکن است با یک خبر فاندامنتال تغییر یابد که در آن صورت در همین صفحه اطلاع رسانی می‌شود. در نظر داشته باشید ترید در جهت مخالف بازار دربردارنده‌ی ریسک است.


تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال (آپدیت 11 اردیبهشت 1402)

در هفته‌ی گذشته، بازارهای مالی منتظر گزارش GDP سه ماهه اول سال 2023 بود. نتایج این گزارش بسیار قابل توجه بود. زیرا نشان می‌داد سیاست‌های انقباضی ایالات متحده، تا حدود زیادی موفق بوده و به نظر می‌رسد این گزارش مسئولین اقتصادی آمریکا را تشویق به ادامه‌ی این سیاست‌ و افزایش نرخ بهره‌ی بانکی کند. این امر می‌تواند بازار رمز ارزها را با رکودی دیگر مواجه کند.

بررسی اقتصاد کلان

سر تیتر اخبار اقتصاد کلان در هفته‌ای که گذشت:

  • بهبود نسبی بیت کوین و بازار ارز دیجیتال به علت بحران بانک فرست ریپابلیک (First Republic): به نظر می رسد دور تازه‌ای از بحران بانکی در ایالات متحده آغاز شده است. خروج سپرده‌های بانکی از فرست ریپابلیک روز سه‌شنبه آغاز شد و طی 24 ساعت، شدت گرفت و به یک ورشکستگی ختم شد. 
  • اعتلاف کشورهای آسیایی قدرتمند مانند چین، روسیه و ایران برای دلار زدایی و حذف دلار از مبادلات تجاری. این امر می‌تواند در دراز مدت باعث ضعیف شدن دلار شود. اما اثر کوتاه مدت در ماه آینده ندارد. (پادکست تحلیلی دلارزدایی در تلگرام)
  • همکاری ایران و روسیه برای ایجاد ارز دیجیتال مشترک با پشتوانه‌ی طلا برای جایگزینی دلار.
  • جلسه‌ی فدرال رزرو برای تعیین نرخ بهره‌ی بانکی که بسیار در بازار ارز دیجیتال تعیین کننده خواهد بود.

اخبار فاندامنتالی مهم ارزهای دیجیتال

  • اخبار فاندامنتال مثبت برای بیبی دوج کوین مانند لیست شدن در کیف پول تراست ولت و فعال شدن قابلیت پرداخت بیبی دوج در شبکه‌های اجتماعی.
  • اخبار فاندامنتال مثبت برای ارز سندباکس: مشارکت سندباکس با شرکت کیف پول لجر. با این شراکت، پلتفرم سندباکس به عنوان اپلیکیشن غیرمتمرکز به کیف پول  لجر اضافه می‌شود. همچنین کلکسیون nftهای سندباکس در دسترس کاربران کیف پول لجر قرار می‌گیرد.
  • اخبار فاندامنتال مثبت برای ارز آواکس: فعالسازی ارتقای کورتینا (Cortina) در شبکه‌ی اصلی و اعمال تغییرات به‌منظور کمک به بهینه سازی شبکه برای توسعه‌دهندگان.
  • اخبار فاندای منفی برای ارز پنکیک سواپ: کاهش سود استیک صرافی پنکیک سواپ باعث خروج دسته جمعی از بازار این ارز شد. طی 7 روز گذشته، ارز پنکیک سواپ (CAKE) بیش از 35 درصد ریزش داشته است.
  • اخبار فاندامنتال مثبت برای ارز زیلیکا (Zilliqa) : فعالسازی قابلیت سازگاری با ماشین مجازی اتریوم (EVM) در شبکه‌ی اصلی و هوشمندسازی شبکه. (مشروح خبر در تلگرام)
  • هک دو میلیون دلاری در شبکه‌ی پالیگان.
  • رشد میم کوین‌ها و ظهور ارز پپه کوین pepecoin با سودهای نجومی.

 

بررسی نمودارهای مهم ارز دیجیتال و داده‌های آنچین

با نگاهی به برایند حرکت بیت کوین و ارزهای دیجیتال در ماه آوریل، می‌توان گفت، کارنامه‌ی کاری رمزارزها در این ماه، چیزی نیست جز سکون و عدم قطعیت.

نمودار دامیننس تتر

دامیننس تتر به تازگی سطح 7.2 را آزمایش کرده است.

نمودار تحلیل تکنیکال دامیننس تتر

نمودار دامیننس تتر (USDT Dominance) در تایم فریم یکساعته، منبع: TradingView

 بنابراین احتمال اصلاح در این شاخص، در هفته‌ی پیش رو وجود دارد. این می‌تواند به معنای رشد شاخص توتال ارزهای دیجیتال باشد.

نمودار شاخص توتال

 این شاخص از ابتدا تا نیمه‌ی ماه آوریل، 10.3 درصد رشد کرد، سپس وارد فاز اصلاحی شد. در مجموع، در ماه آوریل یک رشد 1.15 درصدی در ارزش بازار رمز ارزها ایجاد شد.

نمودار تحلیل تکنیکال شاخص توتال

نمودار دامیننس Total- ارز بازار کل رمزارزها- تایم فریم یک روزه، منبع: TradingView

با این حال، از لحاظ تکنیکالی، از ابتدای سال 2023، شاخص توتال در یک کانال صعودی حرکت کرده و رشد 54 درصدی را ثبت کرده است. در حال حاضر، به سطح حمایت 1.145 تریلیون دلار برخورد کرده و امکان افزایش وجود دارد.

در سناریوی نزولی، به علت شکست خط روند صعودی کوتاه مدت، ریزش تا کف 1.43 و سپس 1.05 تریلیون دلار محتمل است. 

نمودار توتال 2 هم شرایط مشابهی دارد.

نمودار توتال 3 نیز، اگرچه شرایط بهتری دارد، نشان‌دهنده‌ی کاهش قیمت در بازار ارزهای مارکت کپ پایین در هفته‌ی گذشته است.

نمودار دامیننس بیت کوین

در ماه آوریل، دامیننس بیت کوین حدود 4 درصد افزایش یافت. دلیل این افزایش در دامیننس bitcoin، کاهش سرمایه گذاری‌ها در آلت کوین‌ها به علت ادامه‌ی رکود اقتصادی و اعتماد بیشتر به بیت کوین بود.

نمودار تحلیل تکنیکال دامیننس بیت کوین

نمودار دامیننس BTC-تایم فریم هفتگی، منبع: TradingView

با این حال، همانطور که در نمودار بالا مشخص است، دامیننس BTC به سطح مقاومت کلیدی خود که از سال گذشته معتبر بوده، رسیده است و به احتمال زیاد، در هفته‌ی آتی، شاهد اصلاح در این شاخص مهم خواهیم بود. این می‌تواند به معنی قدرت گرفتن آلت کوین‌ها باشد.

بررسی سنتیمنتال ارز دیجیتال

نمودار 7 روزه‌ی ترس و طمع در بازار ارز دیجیتال نشان‌دهنده‌ی وجود احساسات مثبت در معامله‌گران بازار رمز ارز است.

نمودار ترس و طمع در بازه‌ی یک هفته ای

نمودار ترس و طمع ارز دیجیتال- منبع : alternative.me

نتیجه گیری و پیش بینی آینده‌ بازار رمز ارز در ماه پیش رو

در ماه آوریل، دارایی‌های پرخطر به طور جزئی روند صعودی خود را حفظ کردند؛ با این حال، پیشرفت چندانی نداشتند. در هفته‌ی گذشته نیز رکود بر بازار رمزارز حاکم بود. این رکود به علت انتظار بازار برای واکنش دولت آمریکا در قبال بحران بانکی و همچنین نتیجه‌ی گزارش سه ماهه‌ی gdp بود.

در این هفته، جلسه‌ی فدرال رزرو تعیین کننده خواهد بود. 

اگر مشکلات بانکی در آمریکا افزایش یابد، بهبودی بازار ارز دیجیتال ممکن است با مشکل مواجه شود.

باب میشل (Bob Michele) مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در صندوق مدیریت دارایی جی پی مورگان، در مصاحبه‌ای با بلومبرگ، با اشاره بر بحران بانک فرست ریپابلیک (First Republic)، تأکید کرد:

«بعید می‌دانم آشفتگی اقتصادی فقط به بانک فرست ریپابلیک محدود شود و ممکن است یک اثر دومینویی ایجاد کند.» (مشاهده مصاحبه به زبان انگلیسی در یوتیوب)

وی که در مصاحبه‌ی ماه گذشته، رکود اقتصادی آمریکا را غیرقابل اجتناب توصیف کرده بود، شرایط را بحرانی توصیف کرد.

بنابراین در افق اقتصاد کلان دو سناریو امکان پذیر است:

سناریوی صعودی

امکان دارد با ادامه‌ی بحران بانکی در آمریکا، بیت کوین و بازار ارز دیجیتال به عنوان مأمن و مقصد دارایی‌ها مورد استقبال قرار گیرد و در نتیجه، شاهد رشد باشیم.

سناریوی نزولی

در صورت افزایش نرخ بهره یا وقوع یک تحول بزرگ در بخش بانکی ایالات متحده، مانند ورشکستگی‌های بیشتر، ممکن است بیت کوین نیز دیر یا زود با اصلاح بیشتری مواجه شود.

سناریوی محتمل‌تر بر بازار ارز دیجیتال در هفته‌ی نخست ماه می، ریزش مقطعی است.


تحلیل فاندامنتال (آپدیت 3 اردیبهشت 1402)

در ادامه مروری داریم بر موارد زیر:

  • اقتصاد کلان
  • اخبار فاندامنتال
  • تحلیل آنچین
  • نتیجه تحلیل فاندامنتال

اقتصاد کلان

چشم‌انداز اقتصاد کلان در این هفته، تغییری چندانی نداشت. بنابراین تحلیل هفته‌ی گذشته (29 فروردین) همچنان معتبر است.

جلسات این هفته به همراه سخنرانی یلن، رئیس خزانه داری و اعضای بانک مرکزی آمریکا، تأثیری بر روند بازار ارز دیجیتال نداشت:

اخبار فاندامنتال

اخبار مهم این هفته:

  • ادامه‌ی اصلاح اتریوم.
  • ادامه‌ی اصلاح بیت کوین.
  • راه اندازی بلاکچین اصلی سویی (SUI): انتظار می‌رود روز 3 و 13 اردیبهشت نوسانات قیمت در بازار این ارز به‌وجود بیاید. احتمال سوددهی ارز سویی، در هفته اول معاملاتی برای خریداران اولیه بالاست. (مشاهده جزئیات خبر در تلگرام دنیای ترید)
  • سرمایه‌گذاری استرتژیک صرافی OKX در بلاکچین دیفای، موسوم به بِراچین (Berachain): این بلاکچین لایه 1 است، با ماشین مجازی اتریوم سازگاری دارد و با الگوریتم اجماع اثبات نقدینگی (proof-of-liquidity ) کار می‌کند. انتظار نداریم این خبر در مارکت ارز OKB تفاوتی ایجاد کند ولی به احتمال زیاد، سرمایه‌گذاری بلند مدت در توکن bera، سودآور خواهد بود.

تحلیل داده‌ های آنچین 

امروز نمای ملی بازار ارز دیجیتال سبز رنگ است.

نمای کلی بازار ارز دیجیتال

با این حال، این نما، تا حدود زیادی استراحت در روند نزولی است. ادامه‌ی تحلیل دید بهتری از بازار ارز دیجیتال به‌دست می‌دهد.

تحلیل دامیننس تتر

 دامیننس تتر نشان از ورود و خروج جریان نقدینگی به بازار ارز دیجیتال دارد و با تحلیل درست این نمودار می‌توان به درستی جریان اصلی بازار را تحلیل کرد.

نمودار تحلیل دامیننس تتر

همان طور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، دامیننس تتر در 5 روز گذشته، کاملاً صعودی بوده و با برخورد با اولین مقاومت خود (7.28%) اصلاح کمی داشته است. تارگت اصلی دامیننس تتر، سقفی است که در نمودار مشخص شده است. این سقف (8%) مصادف می‌شود با قیمت 25100 در بیت کوین ولی منطقه‌ی حمایتی 27600 می‌تواند ناحیه‌ی چالش برانگیزی برای فروشندگان بیت کوین باشد.

شاخص دلار

همزمان با روند صعودی در دامیننس تتر و روند نزولی در بیت کوین، شاخص دلار (DXY) در حال کف سازی است.

تحلیل شاخص دلار DXY

صعودی شدن این شاخص، سرعت نزول بیت کوین را بالا می‌برد.

شاخص توتال 2

شاخص توتال2 نیز تا کف کانال کاهش یافته است. 

نمودار تحلیل شاخص توتال 2

در حال حاضر، کف کانال شاخص را به بالا برگردانده است. اگر این سطح حمایت از دست برود، آلت کوین پارتی ما به پایان می‌رسد.

آدرس های فعال بیت کوین

نمودار زیر، مربوط به آدرس‌های دارنده‌ی بیت کوین است.

آدرس های فعال بیت کوین

نمودار کل آدرس‌های دارنده‌ی بیت کوین - منبع: کوین مارکت کپ

کاهش این آدرس‌ها از 9 آوریل آغاز شده و در 20 آوریل به پایین‌ترین سطح یک ماه‌ی خود رسیده است. اما پس از این تاریخ تا حدودی روند صعودی بازگشته است. این نمودار نشان می‌دهد که با این که خریداران به طور کامل بازار بیت کوین را ترک نکرده‌اند، در حال حاضر، فروشندگان بر بازار حاکم هستند.

نتیجه تحلیل فاندامنتال 

در حال حاضر، بازار ارز دیجیتال به نقطه‌ی عطف مهمی رسیده است. شاخص دلار در حال قدرت گرفتن است، توتال 2 به کف کانال صعودی خود رسیده و دامیننس تتر در حال شکست سطح مقاومت است. از سوی دیگر تعداد آدرس‌های دارنده‌ی بیت کوین کاهش قابل توجهی یافته است. شرایط بازار بستگی زیادی به حرکت بعدی این شاخص‌ها دارد. در حال حاضر، دو سناریو برای بازار ارز دیجیتال وجود دارد که سناریوی نزولی محتمل‌تر است.

  1. سناریوی نزولی: در صورت آغاز روند صعودی کوتاه مدت در شاخص dxy، خروج نزولی شاخص توتال 2 از کانال صعودی و ادامه‌ی افزایش دامیننس تتر، ریزش بر بازار ارزهای دیجیتال حاکم خواهد شد. 
  2. سناریوی صعودی: در صورت بازگشت به بالای دامیننس توتال 2 از کف کانال صعودی، ریزش دامیننس تتر از منطقه‌ی مقاومتی و ایجاد روند سایدوی در شاخص dxy، بازار ارز دیجیتال صعودی خواهد شد.

تحلیل فاندامنتال (29 فروردین 1402)

در ادامه مروری داریم بر موارد زیر:

  • اقتصاد کلان
  • اخبار فاندامنتال
  • تحلیل آنچین
  • نتیجه تحلیل فاندامنتال

اقتصاد کلان

تحلیل اقتصاد کلان یکی از اصلی‌ترین بخش‌های تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال است. در این بخش به اقتصاد کلان در هفته‌ای که گذشت و چشم‌انداز آن در هفته‌ی پیش رو می‌پردازیم.

1- انتشار گزارش شاخص CPI ماهانه و PPI سالانه

هفته‌ی گذشته، 12 آوریل، گزارش شاخص تورم (CPI) و شاخص خالص تولید کننده (PPI) منتشر شد.

شاخص CPIشاخص CPI

شاخص خالص تولید کننده (PPI)شاخص PPI

نشانه‌های کاهش تورم در هر دو شاخص نمایان است. آغاز روند کاهشی در دو شاخص CPI و PPI، نشان‌دهنده‌ی مهار حدودی تورم و در نتیجه، رشد بازار است.

⚠️البته باید توجه داشت این نتیجه‌گیری مستلزم ادامه‌ی روند کاهشی CPI در چند ماه آینده است. به همین دلیل، انتظار می‌رود روند افزایش نرخ بهره به صورت پله‌ای تا کنترل کامل تورم ادامه داشته باشد. بنابراین در کوتاه مدت، احتمال آغاز سیاست‌های انبساطی دور از ذهن است.

2- رکود اقتصادی در آمریکا

از سال گذشته، یکی از اصلی‌ترین پرسش‌های اقتصادی در ایالات متحده‌ی آمریکا این سؤال بود: آیا اقتصاد امریکا وارد رکود شده؟

اکنون در مرحله‌ای قرار داریم که پس از ورشکستگی بانک‌های بزرگ آمریکا، یکی از نگرانی‌های اصلی فدرال رزرو، رکود گسترده است. سرمایه‌گذاران کریپتو نیز باید اخبار رکود آمریکا را دنبال کنند، زیرا تأثیر رکود اقتصادی بر بیت کوین غیرقابل انکار است.

موارد زیر، نشان می‌دهد که آمریکا در آستانه‌ی یک رکود قرار دارد:

  1. نرخ بازده اوراق قرضه دولتی 10 ساله آمریکا: در حال حاضر، نرخ خزانه داری 10 ساله 3.60 درصد است که در مقایسه با 2.83 درصد در سال گذشته، یک بهبود یکساله را نشان می‌دهد. با این حال، این مقدار کمتر از میانگین بلند مدت 4.25 درصد است.
  2. شاخص قیمت تولید ناخالص داخلی (GDP): آخرین گزارش GDP در تاریخ 30 مارس منتشر شده و گزارش بعدی، در 27 آوریل منتشر خواهد شد.
گزارش‌های GDP
 تاریخ انتشار نرخ (%)
30 مارس 2023 2.6
23 فوریه 2023 2.7
23 ژانویه 2023 2.9
22 دسامبر 2022 3.2

همانطور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، شاخص تولید ناخالص داخلی روند نزولی دارد. این نشان می‌دهد که کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی زیان‌ده هستند و احتمال تعدیل نیرو وجود دارد.

  1. گلدمن ساکس (Goldman Sachs)، دومین بانک سرمایه گذاری بزرگ در جهان از نظر درآمد است. یان هانزیوس (Jan Hatzius)، اقتصاددان ارشد این مؤسسه در آخرین اعلامیه خود تأکید کرد که ریسک یک بحران بانکی آشکار به شدت کاهش یافته است. همچنین حمایت فدرال رزرو از طریق وام‌دهی به بانک‌ها، باعث کاهش خروج سرمایه از صنعت بانکداری امریکا شده است. اما احتمال رکود اقتصادی در آمریکا در 12 ماه آینده همچنان 35 درصد است. با این حال، بلومبرگ عدد این احتمال را تا 65 درصد بالا می‌برد.

تمامی این سه عامل نشان می‌دهند، اگرچه آمریکا در حال رکود نیست، ولی در یک قدمی آن قرار دارد. بنابراین باید همچنان استراتژی خود را مطابق شرایط رکود تعیین کنیم.

شاخص VIX

شاخص VIX به شاخص «انتظارات تورمی» معروف است و یک شاخص مهم در میان سرمایه گذاران بازار سهام در آمریکا است. از این شاخص که مخففی است از عبارت” Volatility Index”، برای اندازه‌گیری میزان هیجان سهامداران و ریسک موجود در بازار استفاده می‌شود. اما این شاخص چه تأثیری بر بازار ارز دیجیتال دارد؟

شاخص VIX شاخص VIX 

نزولی شدن شاخص VIX، موجب گرایش جریان نقدینگی به سمت بازارهای ریسک‌پذیر مانند سهام و ارز دیجیتال است. اگرچه کاهش شدید این شاخص برای بازار کریپتو مثبت است، اما نزدیک شدن آن به سطوح حمایتی، یک اصلاح در نمودار و بنابراین یک ریزش کوتاه مدت در کریپتو را اخطار می‌دهد.

اخبار فاندامنتال

  1. مهم‌ترین اخبار هفته‌ی گذشته موارد زیر بود:
  2. ارتقای اتریوم.
  3. مشارکت جدید ریپل در CBDC بانک مونت نگرو.
  4. شکایت دادستان کل نیویورک از کوکوین به علت فعالیت‌های ثبت نشده و غیرقانونی.
  5. شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از پکسوس تراست برای عرضه‌ی اوراق بهادار دیجیتال BUSD به صورت غیرقانونی.
  6. حذف تمامی جفت ارزهای ترون از شعبه‌ی آمریکای صرافی بایننس در پی شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) از ترون. 

تحلیل داده‌های آنچین 

به لطف شفافیت بلاکچین، داده‌های آنچین بیت کوین مانند چراغ راهنما، وضعیت کلی بیت کوین را برای ما آشکار می‌کند. از آنجایی که دامیننس بیت کوین، بزرگترین دامیننس در ارزهای دیجیتال است، بازار ارزهای دیجیتال تا حدود زیادی تابعی از شرایط کلی بیت کوین است. بنابراین تحلیل آنچین بیت کوین، گام بعدی بازار ارز دیجیتال را تا حدود زیادی برای ما آشکار خواهد کرد.

نرخ سرمایه گذاری بلند مدت بیت کوین در مقایسه با اتریوم

در حال حاضر، شاخص نرخ آرهودل (RHODL) بیت کوین منفی است. در حالی که نرخ سرمایه‌گذاری اتریوم مثبت است.

 Bitcoin RHODL Ratio

شاخص نرخ RHODL بیت کوین، به نقطه‌ی عطف چرخش سرمایه، در انتقال چرخه رسیده است.

نمودار زیر، نسبت دارندگان بلند مدت تک چرخه (6 ماه الی 3 سال) تقسیم بر جوان‌ترین دارندگان (ا روز الی سه ماه) را نمایش می‌دهد.

هم‌اکنون ما در کف این چرخه قرار داریم، بنابراین انتظار می‌رود پس از این قسمت از چرخه، وارد بازار گاوی شویم.

 

💡نکته‌ی بسیار مهم در تحلیل آنچین

معمولاً تأثیر داده‌ها با تأخیر در بازار ظاهر می‌شود.

 

سنتیمنت

برای بررسی سنتیمنت، نگاهی به شاخص ترس و طمع بیت کوین، بیاندازیم.

شاخص ترس و طمع بیت کوین

⚠️عدد 58 در این شاخص یعنی بازار در منطقه‌ی  طمع قرار گرفته. بنابراین احتیاط کنید. ممکن است بازار دچار فومو شود.

نتیجه تحلیل فاندامنتال (29 فروردین 1402)

با در کنار هم قرار دادن تمامی اطلاعات بالا، به این نتیجه می‌رسیم که در حال حاضر، ریسک سرمایه‌گذاری بلند مدت وجود دارد، اما در مجموع، در زمان حساسی از بازارها قرار داریم. بهترین استراتژی برای سرمایه‌گذاری در این شرایط، هولد کوتاه مدت به همراه ترید با مدیریت ریسک است. هرگونه سرمایه‌گذاری باید در بازه‌های کوتاه مدت و با مراقبت انجام شود.

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام