آیا اقتصاد امریکا وارد رکود شده؟
اخبار فارکس

آیا اقتصاد امریکا وارد رکود شده؟

معیار سنجش فدرال رزرو که سالهاست بانک مرکزی آتلانتا امریکا از آن بهره مند می باشد، نشان می دهد که اقتصاد ایالات متحده می تواند برای دومین فصل متوالی، رشدی منفی داشته باشد.

ظاهرا تمام شواهد امر حاکی از یک رکود اقتصادی دیگر است.

امروز بانک مرکزی آتلانتا امریکا، در آخرین بروز رسانی که توسط ابزار ردیاب تولید ناخالص داخلی خود انجام داد، به این نتیجه رسید که GDP سالانه سه ماهه دوم امریکا 0.9% خواهد شد.

اسم این ابزار GDP Now می باشد و کار آن تخمین تولید ناخالص داخلی است. البته این ابزار، وسیله رسمی و اصلی بانک آتلانتا نیست ولی اقتصاددانان همیشه روی محاسبات آن، حساب باز می کنند.

پس از افت 1.5 درصدی تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول امسال، این شاخص نشان می دهد که اقتصاد تا قبل از سقوط به سمت چیزی که بسیاری آن را رکود می دانند، راه زیادی ندارد.

شاخص مخارج مصرف شخصی (PCE) که معیاری برای اندازه گیری هزینه های مصرف کنندگان است و 70% درصد تولید ناخالص داخلی امریکا را تشکیل می دهد، رقم 3.7% درصد را تخمین زده است. شایان ذکر است که تخمین قبلی 4.4% بوده است.

همچنین انتظار می‌رود که نرخ سرمایه‌ گذاری واقعی ناخالص داخلی خصوصی، 8.5% درصد باشد. تخمین قبلی 8.3 درصد بود.

در همین حین بهبود چشم انداز تجارت، منجر به افزایش ملایم این تخمین شده است.

کسری تجاری ایالات متحده با شرکای جهانی خود در آوریل به 87.1 میلیارد دلار کاهش یافت که هنوز هم از نظر استانداردهای تاریخی عدد بزرگی است. این رقم، بیش از 20 میلیارد دلار نسبت به رکورد ماه مارس، کاهش یافته است.

حال بر اساس ابزار بانک مرکزی آتلانتا انتظار می رود که رقم تجارت امریکا در سه ماهه دوم امسال، 0.13 درصد واحد نسبت به تخمین قبلی که 0.25 درصد واحد بود، کوچکتر شده باشد.

اگر به خبرهای اخیر خوب دقت کرده باشید، متوجه خواهید شد که صحبت ها درباره رکود، بسیار زیاد شده است. ولی بسیاری در وال استریت بر این باورند که هنوز می شود جلوی این بحران را با انعطاف پذیری در هزینه های مصرف کننده و رشد اشتغال، گرفت.