فدرال رزرو چیست و چه ساختاری دارد؟ بررسی وظایف و زمان جلسات
اخبار فارکس

فدرال رزرو چیست و چه ساختاری دارد؟ بررسی وظایف و زمان جلسات

بازار فارکس بزرگترین بازار مالی جهان است که بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده در سال 2019، حجم معاملات روزانه آن 6.6 تریلیون دلار بوده است. برای خیلی ها این سوال پیش می آید که بازیگران بزرگ و اصلی مارکت فارکس چه کسانی هستند؟

در واقع غول های اصلی بازار فارکس، بانک های تجاری، بانک های مرکزی، موسسات مالی و صندوق های سرمایه گذاری و شرکت های چند ملیتی هستند.

از آنجا که بانک های مرکزی یکی از بازیگران اصلی مارکت فارکس هستند، در این مقاله قصد داریم تا شما را با بزرگترین و قدرتمندترین بانک مرکزی جهان یعنی فدرال رزرو امریکا، آشنا کنیم.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: ترازنامه فدرال رزرو چیست؟

شاید شما هم بارها عبارت فدرال رزرو را که برای بانک مرکزی ایالات متحده امریکا به کار می رود، شنیده باشید ولی اطلاعات چندانی درباره چیستی و چگونگی عملکرد آن، نداشته باشید.

نکاتی را که قصد داریم در این مقاله ارزشمند به شما آموزش دهیم، به شرح زیر هستند:

فدرال رزرو چیست؟

منظور از فدرال رزرو، سیستم فدرال رزرو (Federal Reserve System) یا فقط عبارت ساده فد (FED)، در حقیقت بانک مرکزی ایالات متحده امریکا است. این نهاد در واقع، قدرتمندترین موسسه مالی یا همان بانک مرکزی حال حاضر در جهان است.

این بانک در سال 1913 توسط کنگره امریکا برای ارائه یک سیستم پولی و مالی ایمن، انعطاف پذیر و با ثبات در امریکا، تأسیس شد.

در زمان شکل گیری سیستم فدرال رزرو (FRS)، ایالات متحده متشکل از 12 بانک مرکزی منطقه ای (فدرال رزرو) شد که هر ناحیه، مسئول یک منطقه جغرافیایی خاص از ایالات متحده می باشد. هر کدام از این 12 فدرال رزرو به صورت مستقل از همدیگر کار می کنند ولی همگی آنها تحت نظارت شورای حکام هستند.

بر اساس سایت فدرال رزرو، پنج وظیفه اصلی سیستم فدرال رزرو برای ارتقای عملکرد موثر اقتصاد ایالات متحده و به طور کلی خدمت به منافع عمومی، به شرح زیر می باشد:

  • به عهده داشتن سیاست های پولی کشور
  • تقویت ثبات سیستم مالی
  • ارتقا ایمنی و سلامت موسسات مالی فردی
  • حمایت از مصرف کننده و ترویج توسعه در جامعه
  • تقویت سیستم ایمنی و کارایی پرداخت ها و تسویه حساب ها

تصویر 12 فدرال رزرو امریکا

دلیل نامگذاری سیستم فدرال رزرو به جای عبارت بانک مرکزی

اگر با دقت قسمت قبلی این مقاله را مطالعه کرده باشید، متوجه خواهید شد که ما از عبارت "سیستم فدرال رزرو" استفاده کرده ایم.

در حقیقت تدوین کنندگان اصلی قوانین فدرال رزرو عمدا از بکارگیری عبارت واحد "بانک مرکزی"، طفره رفته اند.

اگرچه بخش‌هایی از سیستم فدرال رزرو امریکا دارای برخی ویژگی‌های مشترک با نهادهای بخش خصوصی است، ولی در کل فدرال رزرو برای خدمت به منافع عمومی تأسیس شده است.

همینطور که در تصویر پایین مشاهده می کنید، سیستم فدرال رزرو از سه نهاد کلیدی تشکیل شده تا بتواند به 5 وظیفه اصلی خود که پیشتر ذکر شد، بپردازد: 1- شورای حکام 2- بانک های فدرال رزرو 3- کمیته بازار آزاد فدرال رزرو یا همان FOMC.

این سه نهاد مذکور، با همکاری یکدیگر تصمیماتی می گیرند که به ارتقای سلامت اقتصاد ایالات متحده و ثبات سیستم مالی امریکا کمک می کند.

تصویر ساختار فدرال رزرو امریکا

بررسی تاریخچه فدرال رزرو

همانطور که پیشتر گفته شد، وقتی صحبت از سیستم فدرال رزرو امریکا می شود، منظور بانک مرکزی ایالات متحده امریکا، ولی در بعدی وسیع تر است.

آنچه که امروزه به عنوان سیستم فدرال رزرو مشهور شده، قبل از تاسیس فدرال رزرو با مشکلات بسیار زیادی مواجه بوده است. قبل از جنگ های داخلی امریکا، اکثر بانک ها توسط خود ایالت ها اجاره می شدند.

در حقیقت تا اواسط قرن 19، ایالات متحده امریکا از هیچ بانک مرکزی برخوردار نبود.

سرانجام پس از مواجه شدن با یکسری بحران های مالی، مشکلات فراوان، جنگ ها و ناآرامی های داخلی، فدرال رزرو امریکا در 23 دسامبر 1913 و با امضای رئیس جمهور وودرو ویلسون، با هدف نظارت بر عملیات بانکی این کشور تاسیس شد.

به عنوان مثال یکی از این زمان های دشوار، بحران سال 1907 است که باعث شد تا یک سیستم محکم و نظام مند برای مقابله با چالش های آتی، به وجود آید.

تصویر مربوط به امضا کنندگان سیستم فدرال رزرو

منبع درآمد فدرال رزرو

شاید برای شما هم این سوال مهم پیش بیاید که منبع درآمد فدرال رزرو کجاست، آیا دولت ایالات متحده، فدرال رزرو را از لحاظ مالی حمایت می کند؟ آیا فد یک نهاد دولتی است؟ اگر بلی، چه کسی یا کسانی صاحبان اصلی فدرال رزرو امریکا هستند.

بد نیست بدانید هیچ کس صاحب فدرال رزرو نیست. همانطور که پیشتر گفته شد، فد در سال 1913 توسط قانون فدرال رزرو و به منظور خدمت تحت نظارت بانک مرکزی، تاسیس شد.

در واقع شورای حکام که در واشنگتن دی سی مستقر است، آژانس دولت فدرال می باشد که گزارشات خود را مستقیما به کنگره ایالات متحده می فرستد.

فدرال رزرو از لحاظ مالی، یک نهاد کاملا مستقل و خود-حمایتی است که از هیچگونه بودجه حمایتی دولت امریکا، استفاده نمی کند. این مساله بدین معنی است که کنگره ایالات متحده امریکا، هیچ پولی به فدرال رزرو پرداخت نمی کند.

درآمد اصلی فدرال رزرو از سودهای ناشی از فروش اوراق قرضه بهاداری است که این نهاد مالک آنها می باشد؛ اوراق قرضه بهاداری که از طریق عملیات بازار آزاد فدرال رزرو به دست می آید.

سایر منابع درآمدی فدرال رزرو عبارتند از سود سرمایه گذاری ها روی ارزهای خارجی، سود وام به موسسات سپرده گذاری و کارمزدهای خدماتی مانند تسویه چک و نقل و انتقال وجوه ارائه شده به این موسسات.

در انتها فدرال رزرو پس از پرداخت تمام این هزینه ها، بقیه درآمد خود را به خزانه داری ایالات متحده منتقل می کند.

اختیارات و وظایف فدرال رزرو امریکا چیست؟

تمام 12 بانک رزرو و 24 شعبه آنها بازوهای عملیاتی سیستم فدرال رزرو هستند. هر بانک رزرو در منطقه جغرافیایی یا ناحیه خاص خود در ایالات متحده فعالیت می کند. هر بانک رزرو مستقلا مسئول جمع آوری اطلاعات و داده های منطقه یا ایالت خاص جغرافیایی خودش است.

سپس شورای حکام و کمیته بازار آزاد فدرال رزرو از تمامی این اطلاعات در جلسات خود برای اتخاذ تصمیمات خرد و کلان، استفاده می کنند.

ولی در کل همانطور که پیشتر اشاره شد فدرال رزرو امریکا 5 وظیفه اصلی و مهم در راستای منافع عمومی ملت امریکا دارد که در اینجا آنها را با هم مرور می کنیم.

1- عهده دار و مجری سیاست های پولی

فدرال رزرو در حقیقت این کار را به منظور رسیدن به "حداکثر اشتغال" و "ثبات قیمت ها" در اقتصاد امریکا انجام می دهد. این دو هدف مهم، به "اهداف، ماموریت یا احکام دوگانه" فدرال رزرو مشهور هستند.

2- تحکیم و تقویت سیستم مالی کشور

فدرال رزرو از این کار به منظور به حداقل رساندن ریسک های سیستماتیک از طریق نظارت فعال و مشارکت در ایالات متحده و خارج از آن، استفاده می کند.

3- ارتقا ایمنی و سلامت موسسات مالی فردی و انحصاری کشور از طریق نظارت بر آنها

فدرال رزرو موظف است از موسسه های مالی کشور حمایت کند و ایمنی این موسسات را، تامین کند. فد این کار را از طریق نظارت دائم بر آنها، انجام می دهد.

4- ایمنی و تقویت کارایی سیستم پرداخت و تسویه ها از طریق خدمات به صنعت بانکی کشور و دولت ایالات متحده که معاملات و پرداخت های دلاری را تسهیل می کند.

فدرال رزرو موظف است یک سیستم کارآمد، امن و موثری در زمینه دریافت ها و پرداخت های کشور، انجام دهد.

5- مسئول حمایت از حقوق مصرف کننده و توسعه جامعه

فدرال رزرو این مهم را از طریق نظارت، تمرکز و معاینه روی مصرف کنندگان، تجزیه-تحلیل و تحقیق روی مسائل و روندهای مصرف کنندگان نوظهور، فعالیت های مربوط به توسعه اقتصادی جامعه و مدیریت قوانین مصرف کننده انجام می دهد.

تمام موارد مذکور، وظایف فدرال رزرو می باشند. حال کمی هم به اختیارات فدرال رزرو می پردازیم. همانطور که جلوتر اشاره کردیم سه نهاد کلیدی در سیستم فدرال رزرو، وجود دارند:

1- شورای حکام 2- بانک های فدرال رزرو (12 فدرال رزرو) 3- کمیته بازار آزاد فدرال رزرو یا همان FOMC.

شورای حکام یا همان Board of Governors، در واقع آژانس دولت فدرال امریکا است. مسئولیت اصلی این آژانس، ارائه گزارش مستقیم و پاسخگویی به کنگره امریکا است. یکی دیگر از وظایف مهم این آژانس، نظارت مستقیم بر 12 بانک دیگر فدرال رزرو امریکا است.

در بخش داخلی این سیستم در واشنگتن دی سی، یکسری مسئولیت های دیگری به شورای حکام، واگذار شده است. ضمنا بد نیست بدانید که اعضای شورای حکام، مستقیما توسط رئیس جمهور ایالات متحده انتخاب می شوند.

پرزیدنت امریکا برای انتخاب اعضای این شورا، از سناتورهای مجلس سنا و دیگر شعب فدرال رزرو، مشورت و کمک دریافت می کند.

ولی همانطور که پیشتر اشاره کردیم، درست است که فدرال رزرو ارتباط مکرری با قوه مجریه و مقامات کنگره دارد، ولی تصمیمات آن به طور مستقل اتخاذ می شود.

ضمنا فراموش نکنید که سیستم فدرال رزرو به غیر از به عهده داشتن پنج وظیفه مذکور، دو هدف بسیار مهم و اصلی دارد که پیشتر نیز اشاره شد و به آنها "ماموریت دوگانه" یا "احکام دوگانه" گفته می شود.

تمام روسای فدرال رزرو موظف هستند این دو دستورالعمل، حکم و یا فرمان مهم را انجام دهند. به زبانی ساده تر، مقامات اصلی فدرال رزرو باید همیشه کاری کنند که قیمت ها ثابت بمانند و هرکسی که به دنبال اشتغال می گردد، بتواند شغل مناسب خود را پیدا کند.

اعضای فدرال رزرو امریکا چه کسانی هستند؟

وقتی صحبت از اعضای فدرال رزرو امریکا می شود، بهتر است به اینکه دقیقا درباره اعضای کدام قسمت سیستم فدرال رزرو صحبت می شود، اشاره کنیم. شورای حکام که در واشنگتن دی سی واقع شده است، در حقیقت هیئت حاکمه و بدنه اصلی سیستم فدرال رزرو است.

شورای حکام توسط 7 عضو یا حاکم که مستقیما توسط رئیس جمهور امریکا انتخاب و به وسیله سناتورهای مجلس سنا تایید می شوند، اداره می شود ( در ادامه ما شش نفر از هفت عضو هیئت حاکمه را به شما معرفی می کنیم چرا که کرسی نفر هفتم در زمان نگارش این تحلیل، خالی می باشد).

اجازه دهید تا ابتدا مهمترین عضو فدرال رزرو، که هم رئیس شورای حکام و هم رئیس کمیته بازار آزاد فدرال رزرو (FOMC) است را، به شما معرفی کنیم.

1- جرومی اچ پاول Jerome H. Powell

آقای جرومی پاول برای اولین بار در 5 فوریه 2018 به عنوان رئیس هیئت مدیره سیستم فدرال رزرو برای یک دوره چهار ساله کار خود را آغاز کرد. پاول مجددا در تاریخ 23 می 2022، برای دومین بار سوگند یاد کرد تا 4 سال دیگر سکان دار فدرال رزرو ایالات متحده باشد.

آقای پاول همچنین به عنوان رئیس کمیته بازار آزاد فدرال رزرو؛ نهاد اصلی و شورای سیاستگذاری پولی بانک مرکزی، فعالیت می‌کند.

2- لائل برینارد Lael Brainard

خانم لائل برینارد معاون رئیس شورای حکام فدرال رزرو؛ آقای جرومی پاول است. ایشان اخیرا (23 می 2022) به این سمت نائل شده و قرار است تا 4 سال دیگر در سمت معاونت فدرال رزرو باقی بمانند.

در واقع دکتر برینارد از زمان تصدی سمت خود در تاریخ 16 ژوئن 2014 به عنوان عضو هیئت مدیره سیستم فدرال رزرو، خدمت خود را شروع کرده است.

3- میشل دبلیو بومن Michelle W. Bowman

خانم میشل دبلیو بومن در تاریخ 26 نوامبر 2018 به عنوان عضو شورای حکام سیستم فدرال رزرو، کار خود را آغاز کرده است. ایشان سوگند خورده اند تا سال 2034 در این سمت باقی بمانند.

4- لیزا دی کووک Lisa D. Cook

یکی دیگر از اعضای شورای حکام، لیزا دی کووک است. ایشان کار خود را از 23 می 2022 آغاز کرده و سوگند خورده اند تا سال 2024 در پست فعلی خود انجام وظیفه کنند.

5- فیلیپ ان جفرسون Philip N. Jefferson

نفر بعدی لیست ما که ایشان نیز از اعضای شورای حکام فدرال رزرو می باشند، فیلیپ جفرسون است. ایشان نیز کار خود را از 23 می 2022 آغاز کرده و سوگند یاد کرده اند تا 31 ژانویه 2036 در فدرال رزرو باقی بمانند.

6- کریستوفر جی والر Christopher J. Waller

آخرین نفر لیست ما، آقای کریستوفر والر است. ایشان از 18 دسامبر 2020 کار خود را به عنوان یکی دیگر از اعضای شورای حکام در فدرال رزرو، آغاز کرده است. والر سوگند خورده تا 31 ژانویه 2030 به خدمت خود ادامه دهد.

اسامی شورای حکام فدرال رزرو

مابقی اعضای فدرال رزرو که لیستی بسیار طولانی را در بر می گیرند، روسا و معاونان 12 بانک فدرال رزرو دیگر، به علاوه باقی اعضای کمیته FOMC هستند.

اسامی روسای 12 فدرال رزرو امریکا

تاریخ نشست فدرال رزرو امریکا چه زمانی است؟

به مهمترین قسمت مقاله خود، یعنی زمان برگزاری جلسه فدرال رزرو رسیدیم. تا اینجای کار هرآنچه مطالعه کردید، بیشتر جنبه آموزشی داشت و به منظور بالابردن سطح آگاهی شما، نوشته شده بود.

ولی زمان برگزاری جلسات فدرال رزرو و یا ساعت جلسه فدرال رزرو به وقت ایران، چیزی است که شما در بازارهای مالی مخصوصا مارکت فارکس، به آن نیاز دارید. همانطور که می دانید برای تبدیل شدن به یک تریدر حرفه ای، باید تحلیل تکنیکال فارکس، تحلیل فاندامنتال فارکس و روانشناسی فارکس را بدانید.

زمان برگزاری جلسات فدرال رزرو، یکی از مهمترین یا به عبارتی مهمترین رویداد مارکت فارکس است که زیرمجموعه تحلیل فاندامنتال می باشد. جهت مطلع شدن از جلسات، مقاله جلسه فدرال رزرو را مطالعه کنید.

یکی از کارهای روزانه معامله گران حرفه ای، داشتن یک تقویم اقتصادی معتبر برای ترید کردن است. دلیل آن هم این است که تمام وقایع، نشست ها و رویدادهای مهم بازار فارکس، درون این تقویم ها قید شده است.

بهتر است قبل از اینکه بخواهیم به زمان و ساعت برگزاری جلسات فدرال رزرو بپردازیم، کمی درباره یکی از سه نهاد مهم سیستم فدرال رزرو؛ یعنی کمیته بازار آزاد فدرال رزرو یا همان FOMC، صحبت کنیم.

کمیته بازار آزاد فدرال رزرو چیست و چه وظایفی دارد؟

FOMC بدنه سیستم فدرال رزرو است که سیاست های پولی ملی را تعیین می کند. کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در واقع تمام تصمیمات مهم درباره وضعیت های مناسب مالی برای کمک به اقتصاد و رسیدن به "اهداف دوگانه" را اتخاذ می کند. وظیفه فدرال رزرو به عنوان بانک مرکزی امریکا، دست یافتن به "اهداف دوگانه" است.

 

سیاست پولی یا Monetary Policy چیست؟ سیاست پولی مجموعه ای از ابزارهایی است که بانک مرکزی یک کشور برای ارتقای رشد اقتصادی پایدار از طریق کنترل عرضه کلی پول در دسترس بانک ها، مصرف کنندگان و کسب و کارهای آن کشور، قرار می دهد.

 

 

FOMC در راستای نائل شدن به این اهداف دوگانه، محدوده تارگت خود را نسبت به نرخ وجوه فدرال، افزایش یا کاهش می دهد. نرخ وجوه فدرال یا Federal Fund Rate، در حقیقت نرخی است که موسسات مالی در ازای پول قرض دادن، از همدیگر دریافت می کنند.

به همین منظور FOMC با توجه به وضعیت موجود اقتصاد، نرخ های بهره را افزایش یا کاهش می دهد. این نهاد همچنین، مسئول خرید و فروش دارایی های فدرال رزرو مثل اوراق قرضه بهادار در بازار آزاد است.

از دیگر سیاست های این کمیته، پرداختن به ترازنامه های فدرال رزرو است. منظور از ترازنامه، کل دارایی های فدرال رزرو ایالات متحده امریکا است.

کمیته بازار آزاد فدرال رزرو دوازده عضو دارد که هفت عضو آن، از اعضای شورای حکام می باشند. یک عضو آن، رئیس فدرال رزرو نیویورک و چهار عضو دیگر، روسای فدرال رزروهای دیگر ایالات امریکا هستند.

وظایف کمیته بازار آزاد فدرال رزرو FOMC

وظیفه اصلی FOMC این است که به محض مشخص شدن مواضع سیاست های خرد و کلان، آنها را به بازارهای مالی منتقل کند. هیئت مدیره و FOMC برای اجرای این سیاست ها، ابزارهای بسیار زیادی دارند.

این ابزارهای کلیدی و مهم چیزی نیستند جز نرخ های بهره و خرید و فروش دارایی های مالی از طریق بازار آزاد کمیته FOMC.

ضمنا FOMC عهده دار کارهای عملیاتی فدرال رزرو در بازار فارکس و مجری نرخ های سواپ دیگر بانک های مرکزی خارجی نیز می باشد.

حال، نوبت آن است که به مهمترین قسمت این مقاله (برای تریدرها) یعنی زمان برگزاری جلسات فدرال رزرو، بپردازیم.

FOMC هشت جلسه منظم برنامه ریزی شده در سال برگزار می کند.

کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در این جلسات، شرایط اقتصادی و مالی، مواضع مناسب برای اتخاذ سیاست های پولی و ریسک‌های مربوط به اهداف بلند مدت خود یعنی ثبات قیمت‌ها و رشد اقتصادی پایدار را، ارزیابی می‌کند.

ساعت برگزاری جلسات کمیته بازار آزاد فدرال رزرو به وقت ایران (بسته به ساعت تابستانی یا زمستانی)، معمولا 22:30 دقیقه شب می باشد. با یک نگاه ساده به تقویم های اقتصادی فارکس، می توانید از تاریخ و ساعت دقیق برگزاری جلسات فدرال رزرو، آگاه شوید.

اگر سری به تقویم های اقتصادی فارکس بزنید، بسته به وبسایت مورد نظر معمولا با چنین تصویری مواجه می شوید:

جدول ساعات برگزاری جلسات فدرال رزرو

FOMC در چهار جلسه خود از هشت جلسه سالانه، قسمتی را به پیش بینی درباره آینده اقتصاد و وضعیت تورم در دو سال آینده، اختصاص می دهد. اسم این قسمت، FOMC Economic Projections می باشد.

سه قسمت بعدی این جلسه به بیانیه FOMC، نرخ وجوه فدرال (Federal Fund Rates) و کنفرانس خبری فدرال رزرو (Federal Reserve Press Conference) معروف می باشند.

تمامی این سه قسمت مذکور در سال، هشت بار برگزار می شود و فقط قسمت پیش بینی درباره آینده اقتصاد است که چهار بار در سال توسط FOMC برگزار می شود.

جلسات کمیته بازار آزاد فدرال رزرو، بی شک مهمترین رویداد اقتصادی در بازار فارکس است. مخصوصا زمان هایی که قرار است درباره افزایش یا کاهش نرخ های بهره بانکی، صحبت شود.

تمام معامله گران و سرمایه گذاران بازارهای مالی، این نشست مهم را از نزدیک دنبال می کنند. دلیل آن هم خیلی ساده است: اظهاراتی که مقامات فدرال رزرو در این جلسات می کنند، مسیر و جهت بازارها و دارایی های مالی مثل: بازار فارکس، بازار سهام، بازار اوراق قرضه، بازار کامودیتی و غیره را مشخص می کند.

تصویر رئیس فدرال رزرو

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید رئیس حال حاضر فدرال رزرو امریکا (سال 2022) کیست؟ چه کسی سکاندار فعلی سیستم فدرال رزرو یا همان بزرگترین بانک مرکزی جهان است؟

همانطور که پیشتر ذکر شد، رئیس فعلی فدرال رزرو ایالات متحده آقای جرومی هیدن پاول (Jerome Hayden Powell) است. ایشان شانزدهمین سکان دار بانک مرکزی امریکا است که از سال 2018 به این سمت نائل شده است.

پاول یک وکیل و بانکدار امریکایی است که مدرک سیاسی خود را در سال 1975 تا 1979 از دانشگاه پرینستون و مدرک دکترای حقوق خود را از دانشگاه جورج تاون گرفته است.

پاول کار خود را از سال 1984 با ورود به صنعت بانکداری شروع و برای چند موسسه مالی نیز کار کرده است. سپس در سال 1992، پاول برای مدت کوتاهی به عنوان معاون وزیر خزانه داری در امور مالی داخلی، در زمان ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش خدمت کرد.

سپس بعد از کار کردن در برخی موسسات دیگر، از سال 2012 یعنی در زمان ریاست باراک اوباما، عضو رسمی هیئت حاکمه فدرال رزرو شد.

در انتها پاول در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، به ریاست کل سیستم فدرال رزرو نائل شد و کرسی را از خانم جانت یلن تصاحب کرد.

آقای جرومی پاول اخیرا در تاریخ 23 می 2022، برای دومین بار سوگند یاد کرده تا 4 سال دیگر سکان دار فدرال رزرو ایالات متحده باقی بماند.

رابطه فدرال رزرو و نرخ بهره چیست؟

همانطور که پیشتر اشاره شد، مهمترین و بزرگترین وظیفه اصلی فدرال رزرو به عنوان بانک مرکزی ایالات متحده، دست یافتن به اهداف، احکام یا "ماموریت دوگانه" است که در سال 1913 توسط کنگره امریکا تصویب شده است.

این دو اهداف عبارتند از: حداکثر اشتغال و ثبات قیمت ها در ایالات متحده امریکا.

فدرال رزرو امریکا برای رسیدن به این مهم ، نیاز به ابزار خاصی دارد که در علم اقتصاد به آن سیاست پولی گفته می شود. همانطور که جلوتر ذکر شد، مجری اصلی فدرال رزرو برای دست یافتن به این هدف، یکی از نهادهای سه گانه فد، یعنی کمیته بازار آزاد فدرال رزرو است.

حال اگر سیاست پولی را یک جعبه ابزار فرض کنیم، کمیته بازار آزاد فدرال رزرو برای رسیدن به حداکثر اشتغال و ثبات قیمت ها، از درون این جعبه ابزار، از ابزار قدرتمندی به نام نرخ بهره استفاده می کند.

نرخ بهره، یکی از ابزارهای مهم زیر مجموعه سیاست های پولی یا مالی بانک های بزرگ مرکزی در سراسر دنیا، علی الخصوص ایالات متحده امریکا است.

 

نرخ بهره چیست؟ نرخ بهره درصدی است که وام دهنده بابت قرض دادن پولش، از وام گیرنده دریافت می کند. نرخ های بهره روی هزینه وام ها به شدت تاثیر می گذارند. نرخ های بهره همچنین باعث تسریع یا کاهش رشد اقتصادی می شوند.

 

 

حال، با توجه به توضیحات داده شده فکر می کنیم شما بتوانید رابطه مهم بین فدرال رزرو و نرخ های بهره را حدس بزنید.

هر زمان که جهان با یک بحران روبرو می شود، بانک های مرکزی بزرگ جهان مثل فدرال رزرو بر اساس شرایط و نیازمندی های شان، نرخ های بهره را کاهش می دهند. اسم این نوع سیاست پولی، سیاست پولی انبساطی است.

فدرال رزرو با این کار پول آسان را ترویج می دهد تا تاجران بتوانند با گرفتن وام های ارزان تر، کسب و کارهایشان را نجات داده و به اقتصاد نیز کمک کنند. ضمنا در زمان بکارگیری سیاست پولی انبساطی، فدرال رزرو شروع به خرید اوراق قرضه از بازار آزاد می کند. این کار باعث بزرگ شدن ترازنامه بانک مرکزی می شود.

ضمنا این کار به تسهیل کمی یا Quantitative Easing نیز مشهور است. فراموش نکنید که این نوع سیاست، باعث تضعیف دلار امریکا می شود.

نقطه مقابل این نوع سیاست، سیاست مالی انقباضی است.

فدرال رزرو امریکا هر زمان که ببیند بکارگیری سیاست پول آسان باعث به وجود آمدن تورم شده که معمولا هم همینطور است، شروع به افزایش نرخ های بهره بانکی می کند.

این کار می تواند رشد اقتصادی را کندتر کرده و حتی بیکاری را افزایش دهد، اما اغلب به عنوان یک ضرورت برای خنک کردن اقتصاد متورم یا داغ شده، استفاده می شود و قیمت ها را تحت کنترل نگه می دارد. سیاست انقباضی در حقیقت جلوی پول زیاد شده در اقتصاد، که منجر به تورم شده را می گیرد.

این نوع سیاست باعث قوی تر شدن دلار امریکا می شود.

در نتیجه، مقامات فدرال رزرو برای رسیدن به رشد اقتصادی ایده آل، موظف هستند نرخ های بهره را همیشه مدیریت کنند.

نتیجه گیری

حال که به پایان این مقاله رسیدیم، امید ما این است که توانسته باشیم اطلاعات بسیار ارزشمندی درباره فدرال رزرو و نقش آن در اقتصاد امریکا و بازارهای مالی، در اختیار شما قرار داده باشیم.

سیستم فدرال رزرو نه تنها بزرگترین بانک مرکزی حال حاضر در جهان است، بلکه بالاترین مرجع پولی در ایالات متحده امریکا است.