تحلیل فاندامنتال فارکس؛ آموزش تحلیل بنیادی در فارکس
فارکس

تحلیل فاندامنتال فارکس؛ آموزش تحلیل بنیادی در فارکس

تحلیل بنیادی یا فاندامنتال در دنیای مالی نقش بسیار حیاتی در ارزش گذاری هر چیزی از سهام شرکتها تا املاک و مستغلات، بازی می کند. تحلیل بنیادی، برای معاملات بازار ارزهای بین المللی فارکس، مکانیزم اصلی بررسی زیربناهای به ظاهر تصادفی نوسانات نرخهای ارزی است.

همانگونه که می دانید در بازار مالی فارکس سه نوع تحلیل داریم. تحلیل تکنیکال فارکس، تحلیل فاندامنتال فارکس و تحلیل احساسات بازار فارکس. پیشتر در وبسایت دنیای ترید از سری مقالات مربوط به بخش فارکس، تحلیل تکنیکال فارکس را توضیح دادیم.

در اینجا قصد داریم از تحلیل بازار مالی، سراغ تحلیل فاندامنتال در فارکس برویم و برای شما توضیح دهیم.

تحلیل فاندامنتال فارکس چیست؟

تحلیل بنیادی در فارکس فرآیند تجزیه تاثیرات عوامل سیاسی، اقتصادی و فاکتورهای اجتماعی، بر روی ارزش نسبی یک ارز است. از طریق شناسایی محرک های اصلی ارزش ذاتی یک ارز، شرکت کنندگان در فارکس آنگاه می توانند تصمیمات تجاری آگاهانه ای اتخاذ کنند.

کار تحلیل تکنیکال بررسی چارت قیمت و نمودارها برای شناسایی الگوها یا روندها است، تحلیل بنیادی شامل بررسی اطلاعات اقتصادی و عناوین خبری است.

شما باید بتوانید دلایل و چگونگی تأثیر برخی رویدادها مانند افزایش نرخ بیکاری، تورم و  نرخ GDP بر اقتصاد و سیاست های پولی یک کشور را که در نهایت بر سطح تقاضا برای پول آن کشور تأثیر می گذارد را، درک کنید.

ایده پشت این نوع تحلیل این است که اگر چشم انداز اقتصادی فعلی یا آینده یک کشور خوب باشد، باید ارز آن کشور تقویت شود. هرچه اقتصاد یک کشور بهتر باشد، مشاغل و سرمایه گذاران خارجی بیشتری در آن کشور سرمایه گذاری خواهند کرد. این امر منجر به نیاز به خرید ارز آن کشور، برای به دست آوردن دارایی های آن کشور می شود.

تحلیل فاندامنتال فارکس

آموزش فاندامنتال فارکس

در اینجا ما سعی داریم به صورت تقریبا جامع، به شما یک دستورالعمل گام به گام آموزش فاندامنتال فارکس، نشان دهیم. امید است که شما بعد از مطالعه این قسمت، بتوانید خودتان عوامل اقتصادی تاثیر گذار روی بازار فارکس را تشخیص دهید؛ بعد از آن است که خواهید توانست دارایی مناسب خود را در بازار فارکس کشف کرده، و شروع به ترید آن کنید.

دستورالعمل ما شامل دو گام ساده ولی جامع است. گام اول یادگیری و مطالعه فاکتورهای مهم اقتصاد کلان، و گام دوم بررسی مسائل و فاکتورهای سیاسی کشورها است.

اولین گام، مطالعه فاکتورهای مهم اقتصاد کلان است. برای ایجاد ثروت، باید یک ساختار تحلیلی فراهم کنیم. برای ایجاد ساختار، ابتدا باید اساس آن را تعیین کنیم. اساس تجزیه و تحلیل ما شامل مطالعه اقتصاد کلان در مقیاس جهانی خواهد بود.

باید زمینه این امر را در بالاترین سطح ایجاد کنیم تا بتوانیم داده ها را فیلتر کرده و به پویایی جفت ارزها تا پایین ترین سطوح شان، دست یابیم. با انجام این کار، پویایی چرخه ای، سیاست های پولی بانک های مرکزی اصلی و چند شاخص دیگر را بررسی می کنیم.

رفتارهای گذشته موسسات پولی، ارتباط زیادی با انتخاب های آینده آنها دارد. به همین دلیل است که باید داده های تاریخی را حین تحلیل مسیر آینده مارکت ها، در نظر داشته باشیم.

مرحله اول نسبتاً ساده است زیرا در طول رونق، نوسانات کاهش می یابد و نقدینگی در مقیاس جهانی فراوان می شود؛ در زمان رکود نیز، عکس این قصه صادق است. با این وجود، خیلی مهم است که یک معامله گر بتواند شایعه ها یا نویزهای بازار را از داده ها، جدا کند.

اگر او نتواند این مهم را انجام دهد، قربانی موضوعات سیاسی یا رسانه ای می شود و تحلیلش، با شکست مواجه می شود.

در راستای گام اول، مهمترین فاکتوری که باید بررسی شود، نرخهای بهره است که توسط بانکهای مرکزی کشورها منتشر می شود. در یک فضای اقتصادی سالم و در حال رشد، نرخهای بهره بالاتر منجر به افزایش ارزش پول می شود، در حالیکه نرخهای بهره پایین تر، سبب کاهش ارزش پول می شود.

فاکتور بعدی تورم است. اگر کشوری در چرخه اقتصادی تورمی قرار داشته باشد، که ابزار سنجش آن دو اندیکاتور CPI و PPI است، آن کشور نرخهای بهره را برای جلوگیری از افزایش و تشدید تورم، پایین نگه می دارد.

فاکتور مهم بعدی تراز تجاری کشور است. داشتن مازاد تجاری یا کسری تجاری، هردو روی ارزش ارز یک کشور تاثیر می گذارند. مسئله مهم بعدی اعتبار یک کشور است. اگر کشوری از کشوری دیگر یا صندوق بین المللی پول وام زیادی گرفته باشد، ارز آن کشور قطعا بازتاب این بدهی را منعکس خواهد کرد.

فاکتورهای مهم بعدی که باید بررسی شوند، به این شرح هستند: تولید ناخالص داخلی، قیمت کالاها، داده های مرتبط با اشتغال، تولیدات صنعتی یک کشور، شاخص خرده فروشی، شاخص قیمت مصرف کننده، شاخص قیمت تولید کننده، نرخ بیکاری داده های مربوط به بخش مسکن و ساخت و ساز، میزان خرید اوراق بهادار یک کشور توسط خارجیان و غیره.

برای اطلاعات بیستر نسبت به فاکتورهای اقتصادی، مطالعه دو مقاله روش ترید کردن تقویم اقتصادی پیشنهاد می شود.

قبل از اینکه گام اول را ترک کنیم، لازم به ذکر است که در این قسمت باید توجه ویژه ای به قیمت کالاها نیز شود. قیمت کالاهای کلیدی مثل طلا و نفت، اثر بسیار زیادی روی ارزش ارزها دارد. مثلا قیمت بالای نفت، به دلار کانادا و پوند بریتانیا کمک زیادی می کند و به دلار امریکا و ین ژاپن، خسارت وارد می کند.

گام دوم که باید در تحلیل بنیادی به آن دقت کنید، عوامل سیاسی است. کشورهایی با دولت های با ثبات، ارزهایشان طرفدار بیشتری دارد. ضمنا تنش ها و جنگهای احتمالی نیز، روی ارزش ارز کشورها، تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

یادتان باشد برای بررسی فاکتورهای گام اول، نیاز به یک تقویم اقتصادی دارید. برای این منظور وبسایت دنیای ترید، یک تقویم اقتصادی خوب و جامع فراهم کرده، که پاسخگوی نیازهای معامله گران بازارهای مالی است. برای بررسی آن، لطفا به تقویم اقتصادی فارکس دنیای ترید سری بزنید.

چه زمانی از تحلیل فاندامنتال استفاده کنیم؟

قبلا تحلیلگران فارکس به دو گروه تقسیم می شدند. 1- تحلیلگران تکنیکال 2- تحلیلگران فاندامنتال. به عقیده برخی سرمایه گذاران، چند سالی است که گروه سومی به نام تحلیلگران احساسات بازار نیز، به فارکس پیوسته اند.

همانطور که می دانید دو گروه اول درست نقطه مقابل همدیگر قرار دارند. برخی می گویند فقط تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن جوابگوی ما است و باقی بر این باورند که تحلیل فاندامنتال، چاره نهایی معامله گران است.

فارغ از هیاهوی این دو گروه، برای پاسخ به سوال چه زمانی از تحلیل بنیادی استفاده کنیم، مسلما نظرات و عقاید زیادی وجود دارد. اجازه دهید با ذکر مثالی، مسئله را کمی واضح تر کنیم.

فرض کنید شما بدون در نظر گرفتن تحلیل بنیادی و اینکه چه خبرها و رویدادهای مهمی قرار است امروز در تقویم اقتصادی بازار فارکس منتشر شود، چارت خود را باز کرده تا به تحلیل یک جفت ارز بپردازید.

تصور کنید شما EUR/USD را که بالاترین حجم معاملات بین جفت ارزها را به خود اختصاص داده، انتخاب کردید. ساعت 9 صبح است و امروز قرار است ساعت 17 بعد از ظهر، گزارش مهم مشاغل بخش غیر کشاورزی ایالات متحده موسوم به Non Farm Payrolls یا NFP اعلام شود.

تحلیل فاندامنتال فارکس

فرض کنید امریکا قرار بوده اعلام کند 450.000 شغل جدید ایجاد کرده و شما اصلا اطلاعی نسبت به این خبر ندارید. در صورت صحت این خبر، ارزش دلار امریکا نسبت به یورو بالا خواهد رفت.

شما تحلیلهای تکنیکال خود را انجام داده و به این نتیجه رسیدید که یورو در وضعیت بهتری نسبت به دلار است. شروع به خرید یورو و فروش دلار کردید و حد سود و ضرر خود را گذاشته اید. چند ساعتی از سیستم دور می شوید و بعد از بازگشت، با فعال شدن دستور حد ضرر خود مواجه می شوید.

وقتی پیگیر این مسئله و دلیل ضرر معامله تان می شوید، با خبر بنیادی گزارش خوب مشاغل امریکا مواجه می شوید. فکر می کنم با این مثال، متوجه اهمیت استفاده تحلیل بنیادی، قبل از تحلیل تکنیکال شدید.

حرفه ای ها و موفق های بازار، تعصبی نسبت به هیچکدام از تحلیل ها ندارند. آنها به خوبی نسبت به اهمیت این دو تحلیل، واقف هستند. به قول شاعر بلند آوازه؛ مولانا جلال الدین محمد بلخی، سخت گیری و تعصب خامی است، تا جنینی کار خون آشامی است.

معایب و مزایا تحلیل فاندامنتال فارکس

تحلیل فاندامنتال نیز مثل هر چیز دیگری مزایا و معایبی دارد که باید به آنها بپردازیم. متاسفانه عده ای از سرمایه گذاران فکر می کنند تحلیل بنیادی کار بیهوده ای است. اینها همان گروه متعصب طرفدار رویکرد تکنیکال هستند.

عده ای دیگر می گویند ابزارهای تکنیکال، به تنهایی پاسخگوی نیازهای بازار نیست و باید از تحلیل بنیادی نیز، کمک گرفت. عده سومی نیز می گویند، تلفیق تکنیکال با فاندامنتال، مکمل هم خواهد بود و زمینه های کسب سود بیشتر را، فراهم خواهد کرد.

با توجه به تمام نکات و نظریه های معامله گران، ابتدا درباره معایب تحلیل فاندامنتال صحبت خواهیم کرد.

معایب تحلیل بنیادی فارکس

ایراد اولی که بر این تحلیل گرفته می شود، زمان بر بودن آن است. برخی معامله گران بر این باورند که نمی توان تمام شاخص های اقتصاد کلان را مطالعه کرد. این قضیه نیازمند زمان زیادی است.

ایراد دوم این گروه، نبود سیگنال است. این دسته اعتقاد دارند که از طریق تحلیل بنیادی ما نمی توانیم سیگنالی به دست بیاوریم. در واقع مشکل آنها این است که از طریق تحلیل بنیادی ، نقطه ورود و خروجی پیدا نخواهند کرد.

ایراد بعدی این است که اعداد و ارقام اقتصادی قابلیت دستکاری شدن دارند. گاهی برای خرید سهام در بازارهای مالی، عده ای می گویند شرکتها، اعداد و ارقام خود را دستکاری می کنند.

اینها برخی از باورهای موجود بازار درباره تحلیل بنیادی است. حال به مزایای تحلیل بنیادی می پردازیم.

مزایای تحلیل فاندامنتال فارکس

اولین حسن تحلیل بنیادی، این است که شما با مطالعه فاکتورهای اقتصاد کلان، می توانید تشخیص دهید که آیا ارز مورد نظر شما برای خرید، ارزشمند است یا خیر.

این نوع تحلیل مناسب تریدرهایی است که استراتژی معاملاتی بلند مدت دارند. منظور این است که بعد از بررسی عوامل تاثیر گذار اقتصادی، شما می توانید به بازار ورود کرده و با خیال راحت، سود مورد نظرتان را کسب کنید. حداقل خیالتان راحت است که بعد از انتشار داده مشاغل بهتر از پیشبینی بازار، دارایی مورد نظر شما خلاف جهت شما حرکت نخواهد کرد.

از دیگر مزایای خوب تحلیل بنیادی این است که شما فقط با مطالعه اقتصاد کلان، دلایل پشت پرده حرکات ارزها و دیگر دارایی های مورد نظرتان را خواهید فهمید. این امر باعث می شود شما زودتر از دیگران بتوانید حرکات ارزها را پیش بینی کنید.

درست است که مطالعه فاکتورهای اقتصاد کلان اندکی زمان گیر است، ولی ارزش این را دارد که شما تصویر کلی بازار را خواهید داشت. بعد از مدتی مطالعه این فاکتورها، شما یاد خواهید گرفت که شاخص های اقتصادی را فیلتر کنید.

آنها از درجات اهمیت کم، متوسط و بالایی در زمان انتشارشان برخوردار هستند. در نتیجه نیازی نیست که شما تمام آنها را بدانید. شما با اندکی کسب تجربه در بازار فارکس و تمرین و تکرار، خودتان به محاسن و معایب تحلیل بنیادی پی خواهید برد.

به عقیده حرفه ای های بازار، مزایای تحلیل بنیادی بر معایبش غالب است. برای کسب سودهای عالی در این بازار، بهتر است تحلیل بنیادی را خوب فرا بگیرید و از آن در تریدهای خود، نهایت استفاده را بکنید.

معامله گران بازار فارکس

در بازار فارکس چند نوع معامله گر وجود دارد؟

انواع مختلفی از تریدرها در بازار فارکس وجود دارند. برخی می گویند سه نوع تریدر در بازار فارکس وجود دارد. برخی دیگر می گویند چهار نوع تریدر داریم. عده ای دیگر هم بر این باورند که شش نوع تریدر در بازار ارزهای بین المللی وجود دارد.

1- اسکالپرها

اسکالپرها در واقع معامله گران کوتاه مدت بازار هستند. آنها از چند ثانیه تا چند دقیقه، در بازار مانده و بعد از تریدهایشان، از بازار خارج می شوند. آنها استراتژی مختص به خودشان را دارند. این استراتژی شامل تریدهای بیشتر، با سودهای کمتر است.

2- معامله گران روزانه

این دسته نیز، معاملاتشان را در تایم فریم های روزانه انجام می دهند. اگر چه شیوه متفاوتی نسبت به اسکالپرها از لحاظ زمان تریدهایشان دارند ولی، اینها نیز تمام معاملاتشان را تا قبل از پایان روز می بندند.

3- معامله گران سوئینگ

می شود به این نوع معامله گران، معامله گران موج هم گفت. در این نوع استراتژی، تریدرها از چند روز تا چند هفته در معامله شان، منتظر می مانند. در واقع این گروه چیزی بین معامله گران روزانه و معامله گران بلند مدت هستند.

این نوع استراتژی نیازمند صبر و شکیبایی است. این دسته، یک روند را پیدا می کنند و حداکثر چند هفته در معاملاتشان، منتظر می مانند.

4- معامله گران بلند مدت یا پوزیشن

دلیل نامگذاری این معامله گران به بلند مدت، این است که معامله ای را از چند هفته تا چند سال نگه می دارند. اینها در تایم فریم های بلند مدت فعالیت می کنند. اینها در واقع، صبور ترین تریدرهای بازار هستند چرا که، باید برای مدتهای طولانی سرمایه شان را نگه دارند.

5- معامله گران الگوریتمی

دلیل اینکه به این دسته از تریدرها الگوریتمی گفته می شود این است که آنها به نرم افزارهای کامپیوترشان تکیه می کنند. این نرم افزارهای از قبل برنامه ریزی شده، دارایی مورد نظر این دسته را در بهترین قیمتی که به نرم افزار داده اند، خرید می کند.

این نوع استراتژی، مناسب تریدرهایی است که آشنایی بالایی با کامپیوتر و تکنولوژی های موجود آنها دارند.

6- معامله گران خبر-محور

تریدرهای خبر-محور یا رویداد-محور، استراتژی شان بدین صورت است که بیشتر به چارتهای تکنیکال، از طریق اخبار فاندامنتال نگاه می کنند. آنها بیشتر به دنبال صعودها یا ریزش های ناگهانی ناشی از اخبار فاندامنتالی یا سیاسی دارایی ها هستند.

اخباری مثل افزایش غیر منتظره گزارش مشاغل، بالا بردن نرخهای بهره، گزارشات تولید ناخالص داخلی و انتخابات سیاسی. شما از بین انواع تریدرهای ذکر شده، باید ببینید کدام یک مناسب روحیه، شخصیت و زمان کاری شما است.

نتیجه گیری

تحلیل فاندامنتال یکی از سه نوع تحلیل موجود در بازار فارکس است. تاثیرات بسیار مهم و حیاتی تحلیل بنیادی در بازار فارکس، بر هیچ متخصصین بازار فارکس پوشیده نیست. همانگونه که بازارهای مالی و اقتصاد کشورها از هم جدا نیستند، انواع تحلیل های بازار فارکس نیز، به هم متصل هستند.

تحلیل بنیادی در فارکس به زبانی ساده، عرضه و تقاضا بر روی یک ارز خاص را بررسی می کند. تحلیل بنیادی شامل فاکتورهای بسیار مهمی از جمله تعیین نرخهای بهره بانکی است. مسلما اگر قرار باشد فقط یک فاکتور مهم در تحلیل بنیادی که بیشترین تاثیر را روی مارکت دارد نام ببریم، نرخ بهره است. ما در این مقاله سعی کردیم شما را از مزایای یادگیری و به کار گیری تحلیل بنیادی و تحلیل بازار از این روش، آگاه کنیم.

امید است با یادگیری علم ساده و شیرین تحلیل بنیادی، سودهای بیشتر و آگاهانه تری در بازار فارکس، کسب کنید.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه