cpi چیست و چگونه از آن در معامله استفاده کنیم؟ نمودار، آخرین خبر cpi
فارکس

cpi چیست و چگونه از آن در معامله استفاده کنیم؟ نمودار، آخرین خبر cpi

cpi چیست و چرا تریدرهای حرفه‌ای خبر cpi را دنبال می‌کنند؟  شاخص cpi آمریکا (شاخص قیمت مصرف کننده) یک شاخص بسیار مهم در تحلیل فاندامنتال است و نقش تعیین کننده‌ای در روند بازار فارکس و ارز دیجیتال ایفا می‌کند. درک تأثیر خبر cpi و دنبال کردن اخبار آن، قطعا باعث کاهش خطا در ترید و افزایش سود معاملات شما می‌شود. در این مطلب تأثیر خبر سی پی آی در بازارهای مالی را توضیح دادیم. همچنین این صفحه به‌طور منظم، با آخرین اخبار cpi بروزرسانی می‌شود.

تاریخ cpi بعدی در سال 2024

منبع جدول: اداره‌ی آمار کار آمریکا www.bls.gov

جدول تاریخ های انتشار گزارش cpi در سال 2024
تاریخ به میلادی تاریخ به شمسی ساعت انتشار
11 ژانویه 21 دی 1402 5 بعد از ظهر
13 فوریه 24 بهمن 1402 5 بعد از ظهر
12 مارس 22 اسفند 1402 5 بعد از ظهر
10 آوریل 22 فروردین 1403 4 بعد از ظهر
15 می 26 اردیبهشت 1403 4 بعد از ظهر
12 ژوئن 23 خرداد 1403 4 بعد از ظهر
11 ژوئیه 21 تیر 1403 4 بعد از ظهر
14 اوت 24 مرداد 1403 4 بعد از ظهر
11 سپتامبر 21 شهریور 1403 4 بعد از ظهر
10 اکتبر 19 مهر 1403 5 بعد از ظهر
13 نوامبر 23 آبان 1403 5 بعد از ظهر
11 دسامبر 21 آذر 1403  5 بعد از ظهر 

بررسی خبر CPI ماه مارس 2024

امروز چهارشنبه 10 آوریل 2024 است. همان طور که مطلع هستید قرار است امروز ساعت 13:30 به وقت گرینویچ، مصادف با 16 بعد از ظهر به وقت تهران، خبر CPI ماه مارس امریکا توسط اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) منتشر شود.

در حقیقت گزارش تورم مهمترین خبر فارکس در این هفته میلادی است و تاثیرات بسیار بالایی در ادامه و یا توقف سیاست های انقباضی فدرال رزرو در کل مارکت خواهد داشت.

چیزی که این گزارش را بیشتر از همیشه دارای اهمیت ویژه ای کرده، موضوع آغاز شروع کاهش نرخ های بهره توسط فدرال رزرو از ماه ژوئن است.

در حقیقت عده ای بر این باورند که بانک مرکزی امریکا به دلیل گزارشات اخیر بازار مشاغل که بسیار هم قوی بود حالا حالاها نمی تواند نرخ هایش را کاهش دهد.

برعکس، عده ای دیگر بر این باور هستند که فدرال رزرو اولین نرخ بهره اش را از ماه ژوئن کاهش خواهد داد. در ادامه این تحلیل و با استفاده از آمار و ارقام بهتر می توانیم این گزارش را با هم بررسی کنیم.

پیش ‌بینی می ‌شود تورم در ایالات متحده امریکا به طور سالانه با سرعت 3.4 درصد در ماه مارس افزایش یابد. فراموش نکنید که تورم امریکا در ماه فوریه 3.2 درصد رشد داشته و انتظار می رود تورم ماه مارس 0.2 درصد بیشتر از ماه قبلی خود به سمت بالا حرکت کرده باشد.

در ضمن تحلیلگران اقتصادی پیش بینی کرده اند خالص تورم یا همان Core CPI که بدون احتساب خوراکی ها و انرژی است نیز برای همین مدت مشابه از 3.8 درصد به 3.7 درصد کاهش پیدا کند.

در انتها یادتان باشد هم تورم ماهانه و هم خالص تورم ماهانه نیز پیش بینی شده در ماه مارس 0.3 درصد افزایش یابد.

اگر خاطرتان باشد رئیس فدرال رزرو امریکا، جرومی پاول، در جلسه ای که در دانشگاه استنفورد داشت سخنانی ایراد کردند که در ادامه به مهمترین آنها خواهیم پرداخت.

ارزیابی وضعیت کنونی تورم توسط سیاستگذاران زمان بر است و همین فاکتور مهم و اساسی زمان کاهش احتمالی نرخ های بهره را نامشخص کرده است.

رئیس بانک مرکزی امریکا به ویژه در مورد فشارهای شدیدتر از حد انتظار قیمت ها برای شروع سال جاری گفت که وی و همکارانش عجله ای برای کاهش نرخ های بهره بانکی ندارند!

پاول در سخنانی که پیش از جلسه پرسش و پاسخ در دانشگاه استنفورد ارائه کرد گفت: در مورد تورم هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا گزارش ‌های اخیر چیزی بیش از یک حباب را نشان می ‌دهند یا خیر.

ما انتظار نداریم تا زمانی که اطمینان بیشتری پیدا نکرده ایم که تورم به طور پایدار به سمت تارگت 2 درصدی حرکت کند، کاهش نرخ های بهره مناسب باشد.

با توجه به قدرت اقتصاد و پیشرفت تورم تاکنون، ما زمان کافی داریم تا اجازه دهیم داده های دریافتی تصمیمات ما را در مورد سیاست های آتی راهنمایی کند.

بازارها به طور گسترده ای انتظار دارند که FOMC علی رغم اینکه آنها مجبور شده اند چشم انداز خود را برای زمان بندی و میزان کاهش نرخ ها تغییر دهند، سیاست های کاهشی را در سال جاری آغاز کند. دلیل این مساله این بوده که تورم سرسختانه بالاتر بوده است.

در ضمن سایر متغیرهای اقتصادی، به ‌ویژه در بازار کار و هزینه ‌های مصرف ‌کننده نیز پابرجا بوده‌ اند که همین فاکتورها به فدرال رزرو زمان می ‌دهد تا وضعیت فعلی را قبل از هرگونه حرکتی ارزیابی کند.

به عنوان مثال، معیار سنجش تورم مورد علاقه فدرال رزرو یا همان PCE به طور سالانه برای ماه فوریه 2.5 درصد اعلام شد. در ضمن خالص PCE نیز که بدون احتساب خوراکی و انرژی های نوسانی است نیز 2.8 درصد منتشر شد.

به نوعی تمام معیارهای دیگر سنجش تورم نیز بالای 3 درصد را نشان می دهند.

پاول در همین راستا گفت: تمام گزارشات اخیر در مورد افزایش شغل و تورم فراتر از حد انتظار مارکت بوده است.

ولی با تمام این اوصاف داده های اخیر نتوانسته تصویر کلی یعنی یک رشد قوی، بازار کار محکم و متعادل و کاهش تورم به سمت تارگت 2 درصدی را تغییر دهد.

در انتها پاول مثل همیشه تاکید کرد که تصمیمات فدرال رزرو "جلسه به جلسه" گرفته خواهد شد و اشاره کرد کاهش نرخ های بهره در مقطعی از سال جاری مناسب خواهد بود.

سناریوهای احتمالی

شاخص قیمت مصرف کننده یا همان CPI به دنبال افزایش 0.2 درصدی ثبت شده در ماه دسامبر، به ترتیب در ماه های ژانویه و فوریه 0.3 درصد و 0.4 درصد افزایش یافت. این مساله در حالی است که CPI اصلی برای هر دو ماه 0.4 درصد افزایش یافت.

همین دو گزارش باعث تشدید نگرانی معامله گران نسبت به کاهش قیمت ها شد و باعث شده تا عده بیشماری نسبت به شروع کاهش نرخ های بهره فدرال رزرو از ماه ژوئن ناامید شوند.

در همین حین، اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) نیز جمعه گذشته گزارش داد حقوق و دستمزد بخش غیر کشاورزی (NFP) در ایالات متحده در ماه مارس به 303.000 نفر افزایش یافته است!

شایان ذکر است بدانید مارکت منتظر رقم 200.000 نفر بود که عدد  اعلام شده بسیار فراتر از پیش بینی های تحلیلگران اقتصادی از آب درآمد.

در ضمن عدد 275.000 نفر ماه فوریه نیز در آخرین بازبینی خود به 270.000 نفر کاهش یافت و رقم NFP ماه ژانویه هم از 229.000 نفر به 256.000 نفر افزایش یافت.

این مساله نشانگر این است که بازار کار امریکا کماکان قوی و انقباضی است.

ابزار مشهور گروه CME هم به دنبال این ارقام، احتمال اینکه نرخ های بهره از ماه ژوئن کاهش پیدا کند را از 60 درصد به حدود 50 درصد کاهش داد!

حال موضع گیری بازار درباره واکنش دلار نسبت به گزارش تورم امروز به دو شکل زیر می باشد:

در صورتی که CPI ماهانه 0.4 درصد یا بیشتر افزایش یابد، این مساله می تواند به سرمایه گذاران اطمینان دهد که فدرال رزرو در ماه ژوئن دست به نرخ هایش نخواهد زد.

دلیل این موضوع هم این است که تورم هنوز بالاست و بانک مرکزی باید برای مهار آن نرخ هایش را برای مدت طولانی تری بالا نگه دارد.

اگر این سناریو رقم بخورد دلار امریکا در مقابل رقبایش شروع به قوی تر شدن می کند.

در سناریو دوم اگر تورم ماهانه به 0.2 درصد کاهش پیدا کند معامله گران نسبت به شروع فرایند کاهش نرخهای بهره از ماه ژوئن امیدوارتر می شوند و دلار امریکا در مقابل رقبایش شروع به ضعیف تر شدن می کند.

نتیجه نهایی گزارش تورم ماه مارس بعد از انتشار در مارکت

ساعاتی پیش اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) گزارش داد تورم ماه مارس در ایالات متحده که با تغییر در شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) اندازه گیری می شود به طور سالانه از 3.2 درصد در فوریه به 3.5 درصد در ماه مارس افزایش یافته است.

شایان ذکر است بدانید مارکت منتظر رقم 3.4 درصد بود که عدد اعلام شده بالاتر از پیش بینی های مارکت از آب درآمد.

در ضمن خالص سالانه CPI نیز که بدون احتساب خوراکی و انرژی ها است برای همان دوره مشابه به 3.8 درصد افزایش یافت که با افزایش فوریه مطابقت داشت.

در نهایت بد نیست بدانید که هم تورم و خالص ماهانه آن به طور ماهانه به 0.4 درصد افزایش یافت. جالب اینکه مارکت منتظر رقم 0.3 درصد بود که عدد اعلام شده از هر دوی آنها بیشتر بود.

شاخص دلار امریکا هم بلافاصله در واکنش به این خبر شروع به افزایش تا بالای سطح مهم 105 کرده و تمام رقبای خود را پشت سر گذاشت.


بررسی خبر CPI ماه ژانویه 2024

امروز سه شنبه 13 فوریه 2024 است. همان طور که مطلع هستید قرار است امروز ساعت 13:30 به وقت گرینویچ، مصادف با 17 بعد از ظهر به وقت تهران، خبر CPI ماه ژانویه امسال امریکا توسط اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) منتشر شود.

در حقیقت گزارش تورم مهمترین خبر فارکس در این هفته میلادی است و تاثیرات بسیار بالایی در ادامه و یا توقف سیاست های انقباضی فدرال رزرو در کل مارکت خواهد داشت.

  • 🔵 پیش بینی شده تورم امریکا به طور سالانه 3 درصد رشد کرده باشد که این رقم نسبت به عدد قبلی 3.4 درصد کاهش یافته است.
  • 🔵 در مورد تورم خالص یا همان Core CPI سالانه (بدون احتساب خوراکی و انرژی ها)، انتظار می رود در همان مدت مشابه از 3.9 درصد به 3.8 درصد کاهش پیدا کند.
  • 🔵 در مورد تورم ماهانه و خالص ماهانه هم پیش بینی شده به ترتیب 0.2 و 0.3 درصد اعلام شوند.

 اداره کار ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد که پیش بینی خود نسبت به افزایش ماهانه شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) را برای دسامبر از 0.3 درصد به 0.2 درصد کاهش داده است. تورم خالص هم طبق پیش بینی جدید BLS به 0.3 درصد کاهش یافت.

بد نیست بدانید در این بازبینی از سوی اداره کار امریکا، CPI نوامبر از 0.1 درصد به 0.2 درصد افزایش یافت و رقم 0.1 درصدی ماه اکتبر نیز بدون تغییر باقی ماند (این اعداد در حقیقت ارقام تعدیل شده فصلی هستند).

قیمت نفت جهانی در ماه ژانویه به دلیل نگرانی های فزاینده در مورد شوک عرضه ناشی از بحران جاری در دریای سرخ، بیش از 6 درصد افزایش یافت.

در همین حال، شاخص خودروهای فرسوده مانهایم در همین مدت مشابه نیز بدون تغییر بوده است.

پیش بینی تحلیلگران موسسه مالی TD Securities در مورد تورم اصلی ماهانه، همان رقم 0.3 درصد و کاهش نرخ تورم به 0.1 درصد است.

پس از اولین نشست سال 2024 اعضای بانک مرکزی آمریکا، در ماه ژانویه، مارکت دیگر منتظر شروع فرایند کاهش نرخ های بهره در ماه مارس نیست.

در حقیقت معامله گران هم نظرشان را درباره این مساله و بر اساس گفته های خود رئیس فدرال رزرو، جرومی پاول، تغییر داده اند.

نتایج مهم انتشار خبر CPI در ماه ژانویه

  1. با توجه به اظهارات گروه CME، احتمال اینکه فدرال رزرو نرخ های بهره را در جلسه بعدی بدون تغییر نگه دارد بالای 80٪ است.
  2. با توجه به اظهارات رئیس بانک مرکزی امریکا و دیگر مقامات با نفوذ آن، در صورت انتشار گزارش تورم با رقم پایین تر از پیش بینی ها، کل نظرات مارکت درباره عدم شروع کاهش نرخ های بهره از ماه مارس تغییر خواهد کرد!
  3. اگر امروز به هر دلیلی CPI امریکا مخصوصا CPI خالص ماهانه کاهش چشمگیری را نشان دهد، نرخ بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری شروع به ریزش تا پایین سطح مهم 4 درصد خواهد کرد و همین موضوع باعث ریزش دلار و افزایش قیمت طلای جهانی خواهد شد.
  4. اگر به هر دلیلی تورم امریکا افزایش یافته باشد، دلار امریکا کمی در مقابل رقبای خود قوی تر خواهد شد و طلا شروع به ریزش خواهد کرد (البته میزان ریزش طلا بستگی به تنش ها در خاورمیانه هم دارد).
  5. حتماً در نظر داشته باشید که مارکت تا بدین لحظه هم درباره کاهش نرخ های بهره از ماه می مطمئن نیست و این بلاتکلیفی هم امشب و با انتشار گزارش تورم رفع خواهد شد.
  6. خوشبختانه از هم اکنون تا نشست بانک مرکزی امریکا در ماه می، دو گزارش دیگر اشتغال و تورم وجود خواهد داشت.
  7. در نتیجه امکان اینکه معامله گران از باز کردن پوزیشن ها بزرگ طفره رفته و منتظر نشست ماه می بمانند زیاد است.

 


بررسی خبر CPI تورم ماه دسامبر 2023

امروز چهارشنبه 10 ژانویه 2024 است. قرار است فردا روز پنجشنبه 11 ژانویه، ساعت 13:30 به وقت جهانی، مصادف با 17 بعد از ظهر به وقت تهران، خبر CPI ماه دسامبر سال گذشته امریکا که موسوم به "گزارش تورم ایالات متحده امریکا" است توسط اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) منتشر شود.

در حقیقت گزارش تورم مهمترین خبر فارکس در این هفته میلادی است و تاثیرات بسیار بالایی در ادامه و یا توقف سیاست های انقباضی فدرال رزرو در کل مارکت خواهد داشت.

بزرگترین سوالی که این روزها ذهن معامله گران و سرمایه گذاران را به خود مشغول کرده این است: «آیا بالاخره فدرال رزرو نرخ های بهره اش را از ماه مارس کاهش خواهد داد یا خیر؟»

تریدرهای عزیز، آگاه باشید که خبر تورم امریکا طی سال های اخیر به گزارش شماره 1 بازارهای مالی تبدیل شده و نتیجه این خبر قطعا نوسانات بیشتری در مارکت نسبت به گزارش NFP ایجاد خواهد کرد.

آخرین اقدامات در مهار تورم امریکا

اگر خاطرتان باشد به محض اینکه زنجیره جهانی تقاضا دچار مشکل جدی شد نرخ تورم هم در سال بعد، از اوج 9.1 درصد به 3 درصد کاهش یافت که البته فدرال رزرو هم با استفاده از سیاست افزایش نرخ های بهره کمر این تقاضا را در هم شکست.

بااین حال، نرخ تورم بعد از این کاهش چشمگیر حدود 3 درصد باقی مانده است (نرخ تورم سالانه ماه نوامبر 2023 حدود 3.1 درصد بود). حال پیش بینی شده نرخ تورم سالانه ماه دسامبر 3.2 درصد یعنی با یک افزایش یک دهمی اعلام شود.

فراموش نکنید که مقامات فدرال رزرو امریکا و سرمایه گذاران از نزدیک گزارش تورم خالص یا همان Core CPI را که بدون احتساب خوراکی و انرژی هاست دنبال می کنند.

دلیل این مساله هم این است که بانک مرکزی امریکا بیشتر از آنکه روی قیمت نفت جهانی که حاصل دست ها و کارتل های مختلف است کنترل داشته باشد، برموضوع وام ها و سرمایه گذاری ها از طریق ابزارهای سیاستی خود کنترل دارد.

در نظر داشته باشید نرخ خالص تورم نسبت به نرخ اصلی تورم چسبنده تر است؛ به عنوان مثال، دستمزد مراکز خدماتی مانند کارگران سالن ‌های زیبایی و وکلا به راحتی کاهش نمی‌ یابند.

از آنجا که نرخ تورم خالص سالانه 4 درصد بوده حال پیش بینی شده این عدد به 3.8 درصد کاهش یابد که هنوز تا تارگت 2 درصدی فدرال رزرو، راه طولانی در پیش است.

نمودار تورم

به هر حال همینطور که مشاهده می کنید این کاهش تورم به قدری چشم گیر بود که فدرال رزرو تا بدین لحظه دست از ادامه سیاست های انقباضی خود برداشته و حتی سیگنال سه کاهش نرخ بهره آن هم به اندازه 75 واحد را برای سال 2024 به بازار مخابره کرده است.

ولی نکته ابهام آمیز ماجرا این است که رئیس فعلی بانک مرکزی امریکا، جرومی پاول و همکارانش تا بدین لحظه از اعلام زمان تقریبی شروع کاهش نرخ های بهره طفره رفته اند و به طور مرتب جمله "ما متکی به داده ها هستیم" را زمزمه کرده اند.

بازار و معامله گران هم شروع به این گمانه زنی کرده اند که فدرال رزرو قصد شروع سیاست های انبساطی خود را دارد و قیمت دلار هم به همین دلیل شروع به ریزش کرده است.

در ضمن مارکت به جای سه کاهش نرخ بهره برای سال جاری تا الان به اندازه شش کاهش پیشخور شده است!

علاوه بر این، بازار اوراق قرضه هم تا بدین لحظه منعکس کننده تقریباً 60 درصد کاهش نرخ برای ماه مارس شده است که این اندازه کمی زیاد به نظر می رسد ولی هرگونه کاهشی در نرخ تورم آتش این گمانه زنی را افزایش خواهد داد.

ابزار گروه CME


CPI چیست؟

CPI مخفف عبارت " Consumer Price Index " به معنای «شاخص قیمت مصرف کننده»، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی است. تحلیلگران به آن شاخص تورم مصرف کننده یا شاخص تورمی cpi هم می‌گویند.

CPI عبارت است از گزارش ماهانه میزان پول‌های پرداخت شده توسط مصرف کنندگان برای کالاهای مصرفی و خدماتی مانند خوراک، پوشاک، خدمات پزشکی، حمل و نقل و ... بنابراین، شاخص cpi یک میزان برای نمایش قدرت خرید مردم و به عبارت دیگر معیاری برای اندازه‌گیری نرخ تورم است.

گزارش CPI در آمریکا و بسیاری از کشورهایی که ساختار اقتصادی پیشرفته‌ای دارند، منتشر می‌شود، اما به علت تأثیر آمریکا بر اقتصاد جهان، تحلیلگران اخبار CPI آمریکا را دنبال می‌کنند.

جزئیات CPI چطور و توسط چه نهادی تهیه می شود؟

در آمریکا اداره‌ی آمار کار (Bureau of Labor Statistics) که یک نهاد زیرمجموعه وزارت کار آمریکا است، مسئول تهیه و تنظیم ماهانه‌ی گزارش CPI است.

cpi شامل چه داده‌هایی است؟

داده‌های مورد نیاز برای تنظیم گزارش cpi، از نمونه‌های تصادفی در دو بخش خانوارها و مشاغل، تهیه می‌شوند. 

در بخش خانوارها، داده‌هایی مانند هزینه‌های خوراک، پوشاک، مسکن، حمل و نقل، سلامتی، آموزش و سایر کالاها و خدمات مصرفی جمع‌آوری می‌شوند.

در بخش مشاغل، قیمت‌های تولید، عمده فروشی و خدمات ارائه شده توسط شرکت‌ها ثبت می‌شوند.

نمونه یک گزارش cpiنمودار گزارش cpi

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، هرچه کالا و خدماتی توسط مصرف کنندگان بیشتر استفاده شود، این کالا یا خدمت اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و در نتیجه میزان درصد آن (منظور وزن آن است) در شاخص cpi بیشتر خواهد بود.

معمولاً بیشترین اجزا و سهم متعلق به هزینه‌های مسکن، خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، حمل و نقل و انرژی‌ها است. این مساله بدین معنی است که هرچه قیمت موارد مذکور افزایش یابد، شاخص تورمی cpi نیز بالاتر می‌رود.

همچنین باید بدانید که شاخص قیمت مصرف کننده به ما گوشزد می‌کند که درآمدها باید چه مقدار افزایش پیدا کنند تا جواب گوی هزینه‌های زندگی و سطح رفاه مصرف کنندگان باشد.

انواع شاخص cpi

حال که با شاخص cpi آشنا شدید بد نیست درباره انواع آنها نیز اطلاعاتی داشته باشید. در واقع ما در بازار فارکس دو نوع گزارش cpi داریم که هر دو در یک روز و یک ساعت منتشر می‌شوند:

  1. گزارش تورم یا تورم کل (Headline Inflation or cpi)
  2. خالص تورم (Core cpi)

گزارش تورم کل در واقع شامل کل سبد کالا و خدمات مصرفی است که در نمودار بخش قبلی مشاهده کردید. ولی خالص تورم یا Core cpi که برای تریدرها، کارشناسان اقتصادی و سیاست گذاران بانک مرکزی بسیار مهم‌تر است، بدون در نظر گرفتن مواد خوراکی و انرژی‌ها محاسبه می‌شود.

دلیل مهم‌تر بودن و کم خطاتر بودن گزارش خالص تورم و تولید ناخالص، این است که خوراکی و انرژی‌ها از نوسانات بالاتری برخوردار هستند و همین نوسانات باعث می‌شوند درصد خطای گزارش تورم کل افزایش یابد.

 گزارش CPI مهم تر است یا خالص CPI

یک تفاوت بزرگ بین تورم و تورم خالص یا همان Core CPI وجود دارد؛ در گزارش تورم، فدرال رزرو به دلیل اینکه تاثیرات محدودی روی خوراکی ها و انرژی ها دارد در نتیجه همیشه به دنبال نتیجه گزارش تورم خالص است.

دلیل آن هم این است که Core CPI بدون احتساب خوراکی و انرژی ها است که نوسانات زیادی در مارکت ایجاد می کنند.

از آنجا که تیتر اصلی تورم در ماه می به 4 درصد کاهش یافت حال انتظار می رود در ماه ژوئن به 3.1 درصد سقوط کند. ولی تورم خالص به طور سالانه در ماه گذشته به 5.3 درصد کاهش یافته و حال نیز انتظار می رود این رقم به طور سالانه به 5 درصد کاهش پیدا کند.

فراموش نکنید که هدف اصلی فدرال رزرو رسیدن به تورم 2 درصد است!

انواع CPI از لحاظ زمانی

اگر نیم نگاهی به تقویم اقتصادی پایین بیندازید متوجه خواهید شد که ایالات متحده چهار نوع شاخص قیمت مصرف کننده یا همان تورم (CPI) دارد؛ تورم ماهانه (M CPI)، تورم سالانه (Y CPI)، تورم خالص ماهانه (M Core CPI) و تورم خالص سالانه (Y Core CPI).

تقویم اقتصادی

بین این چهار نوع شاخص مهمتر از همه تورم خالص ماهانه است که آخرین تغییرات قیمت ها را نشان می دهد.
بر اساس تقویم بالا پیش بینی شده تورم خالص ماهانه 0.3 درصد شود که این رقم به معنی این است که احتمال می رود تورم سالانه چیزی در حدود 3.6 باشد.

اگر این سناریو رقم بخورد مقامات فدرال رزرو برای کاهش نرخ های بهره عجله ای نخواهند کرد و نرخ ها را برای مدت طولانی تری بالا نگه خواهند داشت.

این مساله بدین معنی است که دلار بیشتر قوت خواهد گرفت، سهام ها، طلا و ارزهای دیجیتال هم شروع به ریزش خواهند کرد.

در سناریوی دوم ما اگر فقط نرخ تورم خالص ماهانه به اندازه یک دهم یعنی به جای 0.3 درصد 0.2 درصد اعلام شود، رقم مذکور بدین معنی است که نرخ خالص تورم سالانه باید چیزی در حدود 2.4 درصد شود.

در این سناریو امیدها برای شروع کاهش نرخ های بهره در ماه مارس جان می گیرد، دلار شروع به ریزش می کند و سهام ها، طلا و کریپتوکارنسی ها شروع به قوی تر شدن می کنند.

البته یادتان باشد که در هر دو سناریوی مذکور ارقام دیگر نیز می توانند حرفی برای گفتن داشته باشند و در این سناریو شاخص تورم سالانه که برای رسانه های غیر اقتصادی نیز مهم است در کانون توجه قرار خواهد گرفت.

از کجا آخرین اخبار و تحولات مربوط به CPI را پیدا کنم؟

شما می‌توانید از تقویم اقتصادی دنیای ترید  خبر cpi را دنبال کنید. از مزیت های این تقویم اقتصادی، زبان فارسی آن و آپدیت منظم آن است.

در تقویم اقتصادی تمامی اخبار تأثیرگذار در بازارهای مالی درج می‌شوند. برای استفاده از این امکان وبسایت دنیای ترید مراحل زیر را طی کنید:

  1. ابتدا وارد صفحه تقویم اقتصادی دنیای ترید شوید.
  2. مطابق مرحله 1 در تصویر زیر، گزینه «هفته اتی» را انتخاب کنید.
  3. مطابق مرحله 2، از فیلترها «تأثیر شدید» را انتخاب کنید.
  4. مطابق مرحله 3، لیست اخبار و تاریخ دقیق آن به وقت تهران نمایان می‌شود.
  5. اگر اخبار cpi در برنامه انتشار بود، در لیست زیر مشخص می شود.

خبر cpi در تقویم اقتصادی

چرا cpi برای تریدرها مهم است؟

همانطور که مطلع هستید کارشناسان اقتصادی برای توصیف افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در اقتصاد از واژه تورم استفاده می‌کنند و درست به همین دلیل است که شما در اخبار فاندامنتالی گهگاهی به جای شاخص cpi اصطلاح "تورم کل" را مشاهده می‌کنید.

فراموش نکنید داده تورمی cpi برای تریدرها و مقامات بانک مرکزی بسیار حیاتی است. چرا که میزان تورم موجود در جامعه روی تمام تصمیمات مهم بانک مرکزی تاثیر می‌گذارد.

به عنوان مثال، فدرال رزرو یا همان بانک مرکزی ایالات متحده امریکا هر زمان که تورم پایین است نرخ‌های بهره را کاهش می‌دهد تا بدین وسیله بتواند اقتصاد را پویاتر کرده و فعالیت‌های اقتصادی را تحریک کند.

بر عکس، هر زمان که تورم در کشوری مثل امریکا افزایش می‌یابد فدرال رزرو نرخ‌های بهره را افزایش می‌دهد تا بتواند پول‌های موجود در سطح جامعه و اقتصاد را جمع آوری کند. آنها در واقع با این کار مصرف کنندگان را تشویق می‌کنند تا پول‌های خود را در بانک بگذارند و سود دریافت کنند.

و این تصمیمات در بازارهای مالی مانند فارکس، ارز دیجیتال، سهام و ... تأثیر می‌گذارند.

تأثیر cpi در فارکس

شاخص cpi در فارکس اهمیت زیادی دارد. چون روی ارزش پول هر کشور تاثیر می‌گذارد. بدین ترتیب cpi آمریکا که به طور ماهانه و سالانه توسط اداره آمار کار آن کشور منتشر می‌شود مستقیما روی ارزش دلار آمریکا اثر می‌گذارد.

بنابراین نتیجه می‌گیریم شاخص cpi آمریکا بر تمامی جفت ارزهایی که یکی از جفت‌های معاملاتی آن دلار است، تأثیر می‌گذارد. مهم‌ترین این جفت ارزها عبارتند از:

  1. UR/USD (یورو به دلار)
  2. USD/JPY (دلار به ین)
  3. GBP/USD (پوند به دلار)
  4. AUD/USD (دلار استرالیا به دلار آمریکا)
  5. USD/CAD (دلار آمریکا به دلار کانادا)
  6. USD/CNY (دلار به یوان چین)
  7. USD/CHF (دلار به فرانک)
  8. USD/HKD (دلار آمریکا به دلار هنگ کنگ)
  9. USD/KRW (دلار به وون کره جنوبی)

اگر تریدر بازار فارکس هستید، باید در روزهای قبل و بعد از انتشار cpi، یک واچ لیست برای خودتان درست کنید؛ چراکه لازم است تعدادی از جفت ارزها را رصد و پایش کنید. فراموش نکنید که اگر با فشار فروش دلار امریکا در مارکت مواجه شویم بهترین جفت ارزهایی که می توانید از آنها بهره برداری کنید جفت ارز دلار آمریکا ین ژاپن و جفت ارز یورو دلار است.

سی پی آی بالا چه تاثیری بر بازار فارکس دارد؟

اگر به هر دلیلی CPI نسبت به پیش بینی های تحلیلگران اقتصادی و مارکت بهتر اعلام شود دلار قوی تر شده، طلا شروع به ریزش می کند و ارزهای دیجیتال نیز از طلا پیروی می کنند.

برعکس اگر CPI بدتر از پیش بینی های مارکت بود دلار ضعیف تر شده و طلا و بیتکوین ها شروع به بالا رفتن می کند.

گزارش CPI بر کدام جفت ارزها موثرتر است؟

گزارش CPI روی اکثر جفت ارزها به خصوص جفت ارزهای ماژور که همیشه یک طرفشان دلار امریکا است تاثیر بسیار بالایی می گذارد. ولی به طور کلی جفت ارزهای: eurusd، gbpusd، xauusd و usdjpy تاثیرات ویژه ای از خبر مهم CPI می گیرند.

رابطه cpi با دلار امریکا

اگر تریدر تحلیل تکنیکال در فارکس هستید، این قسمت مهم مقاله را با دقت بیشتری مطالعه کنید و به خاطر بسپارید. در بازار فارکس شاخص cpi یکی از حیاتی‌ترین شاخص‌های اقتصادی است که توسط سرمایه گذاران و تریدرها از نزدیک دنبال می‌شود.

فدرال رزرو امریکا دو هدف بسیار مهم و والا دارد که تمام روسای بانک مرکزی امریکا برای به اجرا درآوردن آنها قسم یاد می‌کنند. آنها اسم این هدف‌ها را "اهداف یا دستورالعمل دوگانه" گذاشته‌اند و عبارتند از حداکثر اشتغال و ثبات قیمت‌ها.

کمیته بازار آزاد فدرال رزرو (FOMC) این اهداف دوگانه را در راستای سیاست‌های پولی خود انجام می‌دهد. در نتیجه تریدرها نیز هر دو گزارشات بیکاری و تورم را به دقت دنبال می‌کنند تا بتوانند از تصمیمات آتی بانک مرکزی امریکا آگاه باشند. نتیجه این گزارش‌ها تاثیر مستقیمی روی ارزش دلار امریکا می‌گذارد.

 وقتی cpi (تورم) بالاتر از هدف 2.0٪ افزایش پیدا کند، ممکن است فدرال رزرو تصمیم بگیرد برای تشویق به سرمایه‌گذاری، نرخ بهره را افزایش دهد. افزایش نرخ بهره به نوبه‌ی خود، باعث جذب سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود. در نتیجه، تقاضا برای دلار آمریکا افزایش می‌یابد و موجب افزایش قیمت دلار می‌شود. برعکس، اگر cpi به 2 درصد و زیر آن برسد، نرخ بهره کاهش می‌یابد وبه موازات آن امکان دارد قیمت دلار کاهشی شود.

بنابراین cpi با قیمت دلار رابطه مستقیم دارد. افزایش cpi معمولا باعث افزایش قیمت دلار و کاهش cpi باعث کاهش قیمت دلار می شود.

 

مطالعه آخرین اخبار فدرال رزرو را به شما پیشنهاد میکنیم.

تاثیر CPI بر طلا چیست؟

همانطور که مطلع هستید معمولا بین دلار ایالات متحده امریکا و اونس جهانی طلا با نماد XAUUSD یک رابطه وارونه و منفی و یا معکوس وجود دارد.

این مساله بدین شکل است که هر زمان دلار شروع به قوی تر می کند طلای جهانی ریزش کرده و مواقعی که دلار شروع به ریزش می کند اونس جهانی طلا قوی تر خواهد شد. بنابراین cpi با قیمت طلا رابطه معکوس دارد.

تاثیر CPI بر بازار سهام

بله گزارش CPI روی اکثر بازارهای مالی تاثیر بسزایی می گذارد. به عنوان مثال، هر زمان CPI افزایش پیدا می کند این مساله نشانگر رشد اقتصادی است و این رشد باعث بالا رفتن ارزش سهام ها نیز می شود.

بالعکس هر زمان CPI کاهش پیدا می کند از آنجا که وضعیت اقتصادی هم تحت تاثیر منفی قرار می گیرد در نتیجه سهام ها شروع به ریزش می کنند.

جمع بندی: رابطه cpi با دلار، سهام ها، طلا و ارزهای دیجیتال

  • 🔵 اگر به هر دلیلی گزارش تورم امروز بهتر از پیش بینی های مارکت باشد دلار امریکا شروع به قوی تر شدن خواهد کرد. دلیل این مساله این است که مارکت نسبت به ادامه افزایش نرخ های بهره تا پایان سال جاری مطمئن تر خواهد شد.
  • 🔵 اگر دلار قوی تر شود، طلا، سهام ها و ارزهای دیجیتال شروع به ریزش خواهند کرد.
  • 🔵 ولی اگر داده‌های تورم درست مطابق با انتظارات مارکت باشد، دلار امریکا شروع به ریزش خواهد کرد و به طلا، سهام ها و ارزهای دیجیتال احترام گذاشته و اجازه قدرت نمایی خواهد داد.
  • 🔵 یک سناریوی دیگر هم این است که تورم سالانه شروع به ریزش کند. چنین سناریویی این احتمال را افزایش می دهد که فدرال رزرو چرخه انقباض خود را به پایان رسانده است. اگر این سناریو رقم بخورد، بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری کاهش خواهد یافت و دلار امریکا را با خودش به پایین خواهد برد.
  • 🔵 در این سناریو دلار ضعیف تر خواهد شد و طلا، سهام ها و ارزهای دیجیتال قوی تر خواهند شد.

نکات مهم در تفسیر cpi

  • 🔵 به علت واکنش کنشگران اقتصادی از جمله، بانک‌ها و مؤسسات مالی، تریدرها و کارشناسان اقتصادی، انتشار خبر cpi به خودی خود، موجب افزایش و کاهش قدرت دلار هم می‌شود.
  • 🔵 فرضاً ممکن است در عین حال سرعت رشد اقتصادی یا بازگشایی اقتصاد پس از دوران رکود در آمریکا بیشتر از اروپا باشد و این امر روی ارزش دلار آمریکا اثر مثبت بگذارد.
  • 🔵 این شاخص نرخ تورم و همچنین در برخی مواقع سرعت رشد و یا بازگشایی اقتصادی پس از دوران رکود را نشان می‌دهد. در یک سناریوی فرضی بالاتر رفتن شاخص قیمت مصرف کننده در یک کشور می‌تواند باعث شود که بخشی از صاحبان سهام در شرکت‌های آن کشور نگران کاهش ارزش دارایی خود شوند. در نتیجه سهام خود را بفروشند و سهام کشورهایی را بخرند که تورم کمتری دارند. این امر می‌تواند باعث کاهش ارزش سهام‌ها در یک کشور شود. اما همانطور که گفتیم در سناریویی دیگر ممکن است این افزایش cpi همراه با افزایش رشد و فعالیت‌های اقتصادی باشد. در این صورت اغلب سهامداران به شکل بالا رفتار نخواهند کرد.
  • 🔵همچنین افزایش cpi یک کشور ممکن است باعث شود که عده‌ای از صاحبان ارز آن کشور نگران کاهش ارزش پول خود شوند. در نتیجه پول نقد را به دارایی‌هایی مانند فلزات (مثلا طلا و نقره) و یا سهام تبدیل کنند. این امر می‌تواند باعث افزایش ارزش فلزاتی مانند طلا و برخی سهام‌ها شود.
  • 🔵همین اتفاق می‌تواند برای ارزهای دیجیتال نیز بیفتد. اگر این شاخص عده‌ای را متقاعد کند که قرار است ارزش پولشان کمتر شود ممکن است تصمیم بگیرند با پول خود نوعی ارز دیجیتال بخرند که فکر می‌کنند قرار است دچار کاهش ارزش نشود. مثلا در این شرایط افرادی که فکر کنند قرار است با افزایش cpi در آمریکا و اروپا ارزش دلار و یورو هر دو پایین بیاید ممکن است مقداری از دلار و یورو خود را بفروشند و بیت‌کوین یا ارز دیجیتال دیگری بخرند.

مطالعه این مطلب پبشنهاد می‌شود: تأثیر CPI بر بیت کوین

چه تفاوتی بین CPI و نرخ تورم وجود دارد؟

CPI معیار سنجش تورم مصرف کنندگان کالا و خدمات در ایالات متحده امریکا است که به شدت روی سیاست مقامات بانک مرکزی امریکا تاثیر می گذارد. از آنجا که یکی از تعاریف تورم افزایش سطح عمومی قیمت ها است در نتیجه با افزایش CPI سیاستگذاران فدرال رزرو متوجه افزایش تورم در امریکا می شوند.

چگونه داده های CPI جمع آوری می‌شود؟

جهت تهیه‌ی اطلاعات قیمت‌ هزاران قلم کالا و خدمات، مأموران اداره‌ی آمار کار آمریکا، هر ماه به هزاران فروشگاه زنجیره‌ای، سوپرمارکت، مکان‌های خدماتی، واحدهای اجاره‌ای و دفاتر پزشکان، در سراسر ایالات متحده به صورت حضوری مراجعه می‌کنند و یا با روش جمع‌آوری قیمت از وبسایت یا اپلیکیشن مراکز خدماتی اقدام به جمع‌آوری داده می‌کنند.

جمعیت هدف برای جمع‌آوری داده‌های cpi چیست؟

جمعیت هدف برای جمع‌آوری داده‌های cpi شامل خانوارهای معمولی، خانواده‌های شهری و روستایی، افراد مستقل، کسب و کارها، واحدهای صنعتی و خدماتی، فروشگاه‌ها و سایر نهادها و مؤسسات اقتصادی هستند.

چه عواملی بر cpi تاثیر می‌گذارند؟

چند عامل دیگر که روی نرخ تورم اثر می‌گذارند شامل میزان تولید ناخالص، توزیع و میزان تقاضا برای کالاها هستند. مثلا افزایش تولید ناخالص معمولاً باعث کاهش تورم می‌شود. در مقابل مشکلات در توزیع و تامین کالاها نیز معمولا باعث بالا رفتن قیمت‌ها می‌شود. همچنین اگر تقاضا کاهش یابد، قیمت‌ها می‌توانند کمتر شوند. البته این عوامل همگی نسبی هستند و در عمل رابطه پیچیده‌تری با یکدیگر دارند.

و اما سخن پایانی...

همینطور که مشاهده کردید از شاخص cpi برای بررسی تغییرات هزینه زندگی در طول زمان استفاده می‌شود. وقتی که شاخص تورم مصرف کننده افزایش می‌یابد، مصرف کنندگان یا همان خانوارها مجبور می‌شوند برای حفظ استانداردهای زندگی خود هزینه بیشتری کنند یا به زبانی ساده‌تر پول بیشتری بپردازند.

در حقیقت شاخص قیمت مصرف کننده معیاری برای اندازه‌گیری هزینه‌ها یا سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات خریداری شده توسط مصرف کنندگان است و به نوعی نشانگر قدرت خرید مردم و سلامت اقتصادی یک کشور است. ما به عنوان تریدر بسیار نسبت به انتشار ماهانه خبر cpi آمریکا حساس هستیم. زیرا این گزارش بر تمامی بازارهای مالی تأثیر می‌گذارد.

ارسال دیدگاه


3 دیدگاه