2 نکته کلیدی در مورد تأثیر شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) بر بیت کوین
اخبار ارز دیجیتال

2 نکته کلیدی در مورد تأثیر شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) بر بیت کوین

اگر از سرمایه‌گذاران یا معامله‌گران بیت کوین هستید، حتما با عنوان شاخص CPI برخورد کردید. آیا تاکنون دقت کرده‌اید که پس از انتشار گزارش CPI، یک نوسان قیمت ناگهانی باعث لیکوئید شدن پوزیشن‌های زیادی می‌شود؟ این‌ها همان تریدرهایی هستند که از تأثیر شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) بر بیت کوین بی‌خبرند. 

درست حدس زدید! یکی از عوامل تأثیرگذار بر قیمت BTC گزارش شاخص قیمت مصرف کننده یا همان CPI است و این مقاله مهم‌ترین نکات را در این مورد به شما توضیح می‌دهد. شما بعد از خواندن این مطلب به راحتی متوجه رابطه‌ی cpi و بیت کوین می‌شوید و سودهای خود را افزایش می‌دهید.

 

💡 در این مطلب به زبان ساده توضیح می‌دهیم که دلیل اهمیت شاخص CPI در قیمت بیت کوین چیست و چطور می‌توانیم با بررسی نتایج این گزارش، حرکت بعدی بیت کوین را پیش بینی کنیم.

 

2 سؤال کلیدی در مورد CPI که فقط تریدرهای سودده پاسخ آن را می‌دانند

در اینجا 2 سؤال کلیدی مطرح می‌شود که پاسخ به آن‌ها شما را یک پله از سایر معامله گران جلوتر می‌برند.

  1. CPI چیست و چه نقشی در تصمیم گیری‌های پولی و مالی دارد؟
  2. CPI چه تأثیری در بازار بیت کوین دارد و چگونه بر استراتژی های معاملاتی ما تأثیر می‌گذارد؟

در ادامه به این پرسش ها پاسخ داده می‌شود.

شاخص CPI چیست؟

CPI یا شاخص قیمت مصرف کننده، مخفف عبارت Consumer Price Index و یکی از ابزارهای مهم در اقتصاد است. این شاخص در بیشتر کشورها محاسبه و منتشر می‌شود، ولی اینجا شاخص قیمت مصرف کننده در آمریکا، به عنوان یکی از بزرگترین قدرتهای اقتصادی در جهان تحلیل و بررسی می‌شود.

همانطور که اطلاع دارید بیت کوین در مقابل دلار امریکا یا استیبل کوین هایی که به نحوی وابسته به این دلار هستند معامله می شود. با توجه به این موضوع، تورم در امریکا می تواند بر روی بیت کوین تاثیر مثبت یا منفی بگذارد. برای یافتن ساعت و روز دقیق انتشار این شاخص می توانید از تقویم اقتصادی فارکس کمک بگیرید.

forexfactory

 CPI به طور معمول، به صورت ماهانه منتشر می‌شود و نمودار شاخص CPI در تریدینگ ویو نشان می‌دهد که در یک دوره زمانی مشخص، قیمت‌ها چقدر تغییر کرده‌اند. برای محاسبه‌ی این شاخص، قیمت‌های موجود در هشت دسته‌بندی اصلی سبد کالا و خدمات مصرف کنندگان در دوره‌های زمانی مختلف با یکدیگر مقایسه می‌شوند. این سبد شامل محصولات اساسی و مصرفی مانند خوراک، پوشاک، مسکن، انرژی (سوخت) و خدماتی مانند بهداشت، حمل و نقل و آموزش است.

 

  •  🔰 شاخص CPI آمریکا بسیار مهم است زیرا:
  • 💡یکی از محبوب ترین معیارهای تورم و رکود در اقتصاد است.
  • 💡بیش از 90 درصد از هزینه‌های مصرفی جمعیت آمریکا را پوشش می‌دهد و از بیش از 94،000 نقل قول قیمت برای جمع آوری داده‌ها استفاده می‌کند.
  • 💡با بررسی بیش از 43،000 واحد مسکونی، نوسانات اجاره بهای مسکن در آمریکا را محاسبه می‌کند.

 

شاخص CPI برای تحلیل هزینه‌های زندگی و توانایی مصرف کنندگان مفید است و می‌تواند به عنوان یک نشانه مهم برای تشخیص وضعیت اقتصادی کشور و تعیین سیاست‌های پولی و مالی استفاده شود. افزایش بیش از حد این شاخص، نشانه‌ی کاهش استاندارد زندگی مردم آمریکاست.

نکته اول: اهمیت شاخص CPI در تصمیم گیری‌های پولی و مالی

اگر شما بدانید که انتشار گزارش cpi چه تأثیری بر مارکت دارد، حتماً در این زمینه به روز می‌مانید. بخصوص کسانی که در بازارهای مالی سنتی فعالیت می‌کنند، توجه ویژه‌ای به این مسئله دارند. همچنین سیاست‌گذاران، کارگزاران و صاحبان کسب و کارهای کوچک از این اطلاعات در تصمیم‌گیری خود استفاده می‌کنند؛ زیرا تورم به طور نزدیک با عملکرد بازار سهام مرتبط است.

پس از انتشار اعداد شاخص  CPI، واکنش‌های مهمی در سطح اقتصاد کلان اتفاق می‌افتد.

  1. CPI بر تصمیم نهادها، سیاستمداران و کارآفرینان آمریکایی و بر مناسبات اقتصادی این کشور با سایر کشورها و شرکای تجاری تأثیر می‌گذارد.
  2. این شاخص بر روی تصمیمات بانک فدرال رزرو برای در پیش گرفتن سیاست‌های انبساطی یا انقباضی تأثیر می‌گذارد، پس در افزایش یا کاهش نرخ بهره هم تأثیر دارد.
  3. شاخص CPI به عنوان یک راهنمای مهم بر تصمیم‌ مردم آمریکا در مورد خرید کالاها و خدمات در نظر گرفته می‌شود.

نکته دوم: تأثیر CPI در بازار بیت کوین

شاخص CPI می‌تواند تأثیر مستقیمی بر قیمت بیت کوین داشته باشد که در ادامه بررسی می‌کنیم.

افزایش نرخ تورم باعث کاهش فعالیت کسب و کارها می‌شود، زیرا با افزایش قیمت، رغبت خرید در مشتری کاهش می‌یابد و در بعضی شرایط، مصرف کننده از خرید کالا منصرف می‌شود. در نتیجه، سرمایه‌گذاری در بازار سهام کاهش می‌یابد. این امر باعث کاهش ارزش بسیاری از سهام‌ها می‌شود؛ زیرا مردم پول خود را به صورت انبوه برداشت کرده و آن را برای موارد ضروری استفاده می‌کنند.

اما بررسی رفتار خرده فروشان و نهادها به این سادگی‌ها نیست و باید نگاه دقیق‌تری به این قضیه داشت. در ادامه، تأثیر افزایش CPI بر بیت کوین را از لحاظ تکنیکال و فاندامنتال بررسی می‌کنیم.

تأثیر افزایش شاخص CPI بر قیمت بیت کوین از لحاظ تحلیل تکنیکال

از لحاظ تحلیل تکنیکال، در صورت افزایش شاخص CPI، ارزش دلار کاهش می‌یابد. کاهش قدرت دلار، باعث قدرت گرفتن جفت ارز BTC/USD شود. بنابراین، سرمایه گذاران برای بهره‌مند شدن از افزایش قیمت بیت کوین، به فکر سرمایه‌گذاری در این ارز می‌افتند. در نتیجه، افزایش شاخص CPI باعث تقویت احساس طمع در سرمایه‌گذاران بیت کوین می‌شود. بنابراین سریع‌ترین واکنش بازار بیت کوین به افزایش CPI، افزایش قیمت است.

اما در دراز مدت، قیمت BTC واکنش متفاوت‌تری دارد.

به تصویر زیر توجه کنید. این چارت نمودار شاخص CPI آمریکا در تایم فریم یک ماهه را نشان می‌دهد. همان طور که مشاهده می‌کنید، CPI از سال 2011 الی 2021، با آهنگ مشخص و کنترل شده‌ای در یک کانال صعودی در حرکت است. اما در ابتدای ماه مارس 2021، به صورت جهشی 14 درصد افزایش یافته است. 

نمودار تحلیل تکنیکال شاخص قیمت مصرف کننده cpi

نمودار شاخص CPI در تایم فریم ماهانه - منبع: TradingView

علت جهش CPI پس از سال 2021، فرسودگی اقتصاد آمریکا در پی دو سال مبارزه با ویروس کووید 19 است که موجب رکود گسترده، افزایش تورم و کاهش سطح زندگی مردم شده است.

اگر در همین زمان، نگاهی به نمودار بیت کوین در تایم فریم هفتگی بیندازیم، متوجه نکته‌ی جالبی می‌شویم.

نمودار تحلیل واکنش قیمت بیت کوین به CPI در تایم فریم هفتگی

نمودار تحلیل واکنش قیمت بیت کوین به CPI در تایم فریم هفتگی- منبع: TradingView

همان طور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، قیمت بیت کوین که از ابتدای سال 2020 به علت آغاز شیوع ویروس کرونا جهش 1500 درصدی داشت، دقیقاً همزمان با خروج cpi از کانال صعودی خود، شروع به ریزش می‌کند و در مدت کوتاهی نصف سودهایی را که ساخته، پس می‌گیرد.

بنابراین می‌توان گفت که از لحاظ تکنیکالی، در دراز مدت، قیمت بیت کوین با شاخص CPI، نسبت معکوس دارد. این امر ریشه در عوامل فاندامنتالی دارد که در ادامه توضیح داده می‌شود.

تأثیر افزایش شاخص CPI بر قیمت بیت کوین با توجه به همبستگی با سایر بازارهای مالی

با توجه به اینکه بیت کوین در سبد شرکت‌های بزرگ سرمایه گذاری امریکایی و اروپایی قرار گرفته است، روند این رمزارز و به طور کل بازار ارز دیجیتال هم راستا با شاخص‌های بورس جهانی شده است. تاکنون بررسی‌های زیادی بر روی تأثیر تورم بر بازدهی سهام انجام شده است. اما متأسفانه پژوهشگران نتوانسته‌اند فرمول دقیقی برای این همبستگی پیدا کنند. با این حال، اینگونه می‌توان جمع بندی کرد که تورم بالا با بازدهی کمتر سهام همبستگی دارد. 

همبستگی بین سهام و تورم

نمودار مقایسه ارز بازار سهام و تورم آمریکا

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، بازار سهام و نرخ تورم با یکدیگر همبستگی معکوس دارند. یعنی برعکس یکدیگر حرکت می‌کنند.

 

  • 💡از سال 1930 تقریبا همه کشورها بدترین بازدهی واقعی خود را در دوران تورم بالا ثبت کرده اند. پس تورم بالا رابطه عکس با روند صعودی بازارهای مالی دارد. 

 

تأثیر افزایش شاخص CPI بر قیمت بیت کوین از لحاظ تحلیل فاندامنتال

شکی نیست که افزایش CPI، نشان دهنده‌ی افزایش تورم است؛ البته مقدار کمی از تورم برای اقتصاد مفید است و بانک مرکزی آمریکا هدف دارد که هر ساله 2 درصد افزایش تورم را داشته باشد. با این حال، رشد جهشی تورم، بانک مرکزی را به فکر کاهش آن با استفاده از ساز و کارهای گاهاً تهاجمی می‌اندازد؛ زیرا یکی از اهداف مهم اقتصاد آمریکا، ایجاد ثبات در سطح زندگی شهروندان آمریکایی است.

یکی از ابزارهای بانک فدرال رزرو آمریکا برای مهار تورم، افزایش نرخ بهره است. با افزایش نرخ بهره، وام گیری از بانک برای خرده فروشان دشوار می‌شود. بانک همیشه حاشیه سود کمتری نسبت به بازارهای ریسکی مثل بورس و سهام دارد، اما از آنجایی که در شرایط تورم مردم کم‌تر خرج و کم‌تر ریسک می‌کنند، سرمایه‌گذاری در بانک از اقبال بیشتری نسبت به سرمایه گذاری در بازارهای ریسکی برخوردار می‌شود. بنابراین سرمایه‌گذاران به سمت سرمایه‌گذاری در بانک کشیده می‌شوند. این امر می‌تواند جریان نقدینگی را از بازارهای مالی ریسکی مانند فارکس، سهام و ارز دیجیتال بیرون بکشد و به سمت بانک هدایت کند. بنابراین افزایش CPI از لحاظ فاندامنتال باعث کاهش قیمت بیت کوین می‌شود.

از سوی دیگر، طبق آخرین گزارشات، در حال حاضر، بازار ارز دیجیتال و مخصوصاً بیت کوین رابطه‌ی معناداری با شاخص‌های بورس امریکا مانند نزدک و S&P 500 پیدا کرده است. بنابراین می‌توان گفت که با افزایش تورم، بانک مرکزی امریکا برای کنترل تورم مجبور به افزایش نرخ بهره است. افزایش نرخ بهره باعث کاهش قدرت خرید مردم و در نتیجه ریزش در بازارهای مالی مثل ارز دیجیتال و بورس می شود.

BTC-SP500-NAZDAQ

بنابراین بهتر است قبل از اعلام این شاخص‌ها معامله ای انجام ندهیم. توصیه می‌کنیم چند ساعت قبل و بعد از اعلام این شاخص، معامله‌ی فیوچرز باز نکنید. در آخرین گزارش منتشر شده تورم ماه پیش 0.2% بیشتر از پیش بینی‌ها منتشر شد که باعث ریزش بازار ارز دیجیتال شد. 

و اما سخن پایانی ...

 بسیارند سرمایه‌گذارانی که بیت کوین را به عنوان بهترین سپر امنیتی مؤثر در برابر تورم می‌شناسند. اساساً بیت کوین به عنوان یک ابزار ضد تورم معروف شده است. بنابراین، افزایش نرخ شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) به معنای این نیست که معاملات بیت کوین شما منجر به ضرر خواهد شد.

همچنین باید به این نکته توجه داشته باشید که Bitcoin به عنوان یک ارز دیجیتال کاملاً مستقل از ارزها و شاخص‌های دیگر عمل می‌کند و تاثیر شاخص CPI بر آن محدود است. در شرایطی حتی ممکن است معامله گران نسبت به انتشار این گزارش هیچ عکس‌العملی از خود نشان ندهند. بنابراین شما باید در کنار داده‌های cpi، به سایر عوامل تکنیکال و فاندامنتال، اقتصاد کلان و تحلیل داده‌های آنچین نیز توجه کنید.

فراموش نکنید که نظام عرضه و تقاضا، اخبار و رویدادهای جهانی می‌توانند قیمت بیت کوین را هر لحظه تحت تأثیر قرار دهند. 

مطالعه مقاله ارز اریوا پیشنهاد میشود.

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام