adp non-farm employment change چیست؟
فارکس

adp non-farm employment change چیست؟

آیا می دانید گزارش مهم adp مخفف چیست؟ و چگونه می‌توانیم از تفسیر گزارش ADP در تریدهای خود بهره ببریم؟ به طور خلاصه، non-farm employment change چه تاثیری در بازارهای مالی به خصوص مارکت فارکس دارد؟ آیا می‌دانید فرق ADP با گزارش بسیار مهم NFP چیست؟

در این مطلب، با گزارش "non-farm employment change" یا  «تغییرات مشاغل بخش غیر کشاورزی» آشنا می‌شوید و نحوه‌ی استفاد از آن برای افزایش شانس برد در معاملات فارکس را می‌آموزید.

آخرین تحلیل ها و اخبار adp

مرور گزارش تغییرات مشاغل ADP مارس 2024

شاخص ADP یک گزارش اقتصادی ماهانه است که نمایی از وضعیت بازار کار خصوصی ایالات متحده امریکا را نشان می‌دهد. این گزارش آمار حذف و اضافه‌ی مشاغل در بازار کار بخش خصوصی را پیش بینی می‌کند.

گزارش مهم تغییرات مشاغل بخش غیر کشاورزی ADP از سال 2006 تا کنون، اولین چهارشنبه هر ماه میلادی راس ساعت 08:15 صبح به وقت شرق امریکا (ET)، معادل 15:45 دقیقه به وقت تهران توسط موسسه تحقیقاتی پردازش داده های اتوماتیک یا همانADP منتشر می شود.

تریدرها معمولا گزارش ADP را به عنوان مقدمه‌ای برای گزارش NFP می‌بینند و دلیل آنها هم همبستگی مثبت میان این دو گزارش است.

 اگر افراد بیشتری در بازار کار امریکا استخدام شوند، این موضوع باعث افزایش درآمد خانوارها می‌شود که نتیجه‌ی مستقیم آن افزایش هزینه‌های مصرف کننده است.

وقتی هزینه های مصرف کنندگان بالا می‌رود، حقوق‌ها و دستمزدها نیز افزایش می‌یابند که این مساله باعث افزایش تورم می‌شود. با بالا رفتن تورم، فدرال رزرو مجبور به دستکاری و افزایش نرخ های بهره بانکی می‌شود که این مساله باعث قوی تر شدن قدرت دلار امریکا خواهد شد.

به گفته تحلیلگران بازار، انتظار می رود نظرسنجی ADP نشان دهد که 148 هزار موقعیت شغلی جدید در ماه مارس اضافه شده که کمی بالاتر از 140 هزار موقعیت گزارش شده در ماه فوریه است.

ولی فراموش نکنید که همیشه ارقام قبلی در معرض تجدید نظر و بازنگری هستند و حتی نتیجه گزارش ADP علی رغم ارتباط مستقیمی که با هم دارند بارها شده که با گزارش NFP همخوانی نداشته است.

ولی در کل از آنجا که ایالات متحده امریکا قبل از گزارش مهم NFP روز جمعه چندین گزارش مشاغل مرتبط با NFP منتشر می کند معامله گران می توانند سرنخ هایی از ادامه سیاست های فدرال رزرو به دست بیاورند.

بدین منظور رئیس فدرال رزرو امریکا، جرومی پاول، بارها توضیح داده که یک بازار کار انقباضی دشمن کاهش نرخ های بهره است و روی آن تاثیر منفی می گذارد زیرا خطر افزایش فشارهای تورمی را از طریق افزایش دستمزدها به دنبال دارد.

اگر دقت کرده باشید اخیرا به نظر می رسد سیاستگذاران بانک مرکزی امریکا از جایی که هستند راضی می باشند و کمتر نگران بازار کار هستند.

جمعه گذشته پاول در یک بحث در کنفرانس مرتبط با اقتصاد کلان و سیاست های پولی در سانفرانسیسکو شرکت کرد.

وی در این جلسه گفت که اقتصاد قوی است و سیاستگذاران برای کاهش نرخ ها عجله ای ندارند. پاول مجددا تاکید کرد که وی و همکارانش قصد دارند قبل از شروع کاهش نرخ ها اطمینان بیشتری کسب کنند.

بعد از سخنان پاول در این کنفرانس، ابزار مشهور گروه CME از رقم 65 درصد به 56 درصد کاهش یافت (پیش از این جلسه ابزار گروه CME نشان می داد 65 درصد مشارکت کنندگان در مارکت بر این باور هستند فدرال رزرو نرخ ها را از ماه ژوئن کاهش خواهد داد).

در ضمن داده های اخیر ایالات متحده نشان می دهد که خالص تورم هزینه های مصرف شخصی یا همان Core PCE به طور سالانه در همان رقم 2.8 درصد در ماه فوریه ثابت مانده است.

حال همین گزارش امروز ADP هم به مساله پرداختی ها توجه می کند.

این گزارش در ماه فوریه نشان داد که افزایش دستمزدها به منظور تغییر مشاغل افراد برای اولین بار در بیش از یک سال گذشته شتاب گرفته و از 7.2 درصد به 7.6 درصد افزایش یافته است.

بدین منظور نلا ریچاردسون، اقتصاددان ارشد موسسه ADP، خاطرنشان کرد بازار کار ایالات متحده همچنان محکم و قوی است.

با در نظر گرفتن این موضوع، یک گزارش قوی دیگر از بازار کار احتمال کاهش نرخ های بهره در ماه ژوئن را ضعیف تر خواهد کرد و بازارهای مالی را در حالت بدون ریسک قرار می دهد.

و اما کلام آخر...

اگر رقم ADP امروز فراتر از پیش بینی های مارکت برود این موضوع همچنان به عنوان یک بازار کار قوی تلقی می شود. این مساله به علاوه افزایش اخیر دستمزدها می تواند باعث قوی تر شدن دلار امریکا شود.

برعکس یک رقم ضعیف به علاوه کاهش مبلغ دستمزدها دلار امریکا را تضعیف خواهد کرد و باعث فروش آن در مارکت می شود.

نتیجه گزارش ADP مارس 2024

ساعاتی پیش اداره پردازش خودکار داده ها یا همان ADP گزارش داد که اشتغال بخش خصوصی در ایالات متحده در ماه مارس به 184.000 نفر افزایش یافته و حقوق سالانه نیز نسبت به سال گذشته 5.1 درصد رشد داشته است.

شایان ذکر است بدانید رقم ماه فوریه 155.000 نفر و پیش بینی مارکت هم 148.000 نفر بود که عدد اعلام شده از هر دوی این ارقام بهتر و بالاتر اعلام شد.

نلا ریچاردسون، اقتصاددان ارشد موسسه ADP نیز در همین راستا با ارزیابی جزئیات این گزارش گفت: ماه مارس نه تنها برای افزایش دستمزدها بلکه بخش ‌هایی که آن‌ ها را ثبت کردند نیز شگفت‌ انگیز بود.

نلا در ادامه اعلام کرد: ایالات متحده در سه بخش ساخت و ساز، خدمات مالی و تولید رشد کرده و درست است که تورم کمی کاهش یافته ولی حقوق و دستمزدها -هم در بخش خدمات و هم در قسمت تولیدات- افزایش یافته است.

در کل بد نیست بدانید واکنش اولیه دلار به این گزارش خنثی و حتی معکوس بود. دلیل اصلی این مساله هم اصلاح شاخص دلار از بالاترین میزان خود در 4 ماه گذشته یعنی اطراف 105.10 بود.

ولی بعد از این گزارش باید منتظر رشد دلار و حتی شکسته شدن سطوح مقاومت قبلی یعنی همین 105.10 باشیم.


adp non-farm employment change چیست؟

ADP مخفف عبارت "non-farm employment change" به فارسی «گزارش تغییرات مشاغل بخش غیر کشاورزی» است. شاخص ADP یک گزارش اقتصادی ماهانه است که نمایی از وضعیت بازار کار خصوصی ایالات متحده امریکا را نشان می‌دهد. این گزارش آمار حذف و اضافه‌ی مشاغل در بازار کار بخش خصوصی را پیش بینی می‌کند.

 

💡نکات مهم در مورد گزارش ADP 

گزارش تغییرات مشاغل بخش غیر کشاورزی ADP:

  1. یک گزارش پیش بینی کننده است؛ زیرا چند روز قبل از گزارش NFP منتشر می‌شود.
  2. یک شاخص اقتصادی مهم است که می تواند بر بازارهای مالی از جمله مارکت فارکس تأثیر بگذارد.
  3.  نتیجه این گزارش روی سیاست های بانکی فدرال رزرو و متعاقبا دیگر بازارهای مالی و دارایی های ارزشمند مانند دلار، طلا، اوراق قرضه، سهام ها و غیره تاثیر مستقیم می گذارد.

 

بد نیست بدانید نامهای دیگر این گزارش: گزارش اشتغال ملی (ADP National Employment Report)، گزارش مشاغل (ADP Job Report) و یا گزارش اشتغال (ADP Employment Report) نیز می باشد.

در ضمن، موسسه‌ی پردازش داده های اتوماتیک، شرکت صادرکننده‌ی این گزارش، حقوق و دستمزد حدود یک پنجم تمام افراد شاغل در بخش خصوصی ایالات متحده را مدیریت می‌کند.

زمان انتشار گزارش adp

زمان انتشار گزارش تغییرات مشاغل ADP به وقت تهران

حال که با چیستی گزارش تغییرات مشاغل ADP آشنا شدید، نوبت آن است بدانید این گزارش کی و چه مواقعی منتشر می شود.

گزارش مهم تغییرات مشاغل بخش غیر کشاورزی ADP،  از سال 2006 تا کنون، اولین چهارشنبه هر ماه میلادی راس ساعت 08:15 صبح به وقت شرق امریکا (ET)، معادل 16:45 دقیقه به وقت تهران، توسط موسسه تحقیقاتی پردازش داده های اتوماتیک یا همان ADP منتشر می شود.

اگر خاطرتان باشد، گزارش بسیار مهم دیگر مشاغل یا همان NFP اولین جمعه هر ماه میلادی توسط اداره آمار وزارت کار ایالات متحده منتشر می شود. حال، از آنجایی که گزارش تغییرات مشاغل ADP پیشبینی گزارش NFP است، در نتیجه دو روز زودتر از این گزارش و در روز چهارشنبه منتشر می شود.

تفاوت گزارش تغییرات مشاغل ADP و NFP

برای بسیاری از تریدرهای مارکت این سوال مهم پیش می آید که آیا گزارش تغییرات مشاغل بخش غیر خصوصی ADP با گزارش مهم NFP یکی است یا خیر؟

پاسخ این سوال خیر است؛ همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، گزارش تغییرات مشاغل ADP یک نمایی از گزارش مهم NFP است. بدیهی است گزارش NFP کامل‌تر است.

در حقیقت این دو شاخص از دو زاویه‌ی متفاوت بازار مشاغل ایالات متحده امریکا را بررسی می‌کنند.

عمده‌ترین تفاوت گزارش NFP و گزارش ADP موارد زیر است:

  1. گزارش اشتغال ملی ADP معیاری مستقل از بازار کار آمریکاست. این گزارش یک پیش ‌بینی از گزارش حقوق و دستمزد ماهانه غیر کشاورزی (NFP) است و توسط موسسه پردازش داده های اتوماتیک منتشر می‌شود. در حالی که NFP توسط اداره آمار کار (BLS) ارائه می‌شود.
  2. وظیفه‌ی گزارش اشتغال ADP بررسی معیارهای تراز اول اشتغال از جمله مشاغل و دستمزدها برای ارائه یک ارزیابی واضح تر از بازار کار آمریکاست؛ در نتیجه، گزارش مشاغل ADP به نوعی، یک تصویر واضح‌تر از مارکت و تصمیمات احتمالی مقامات دولتی ارائه می‌دهد.
  3. شاخص ADP فقط کارمندان بخش خصوصی غیر کشاورزی را پوشش می‌دهد؛ ولی شاخص NFP که توسط اداره کار ایالات متحده امریکا (BLS) منتشر می شود، کارمندان دولتی را نیز در بر می‌گیرد.

در انتها باید بگوییم که روش هر دوی این گزارشات شبیه به هم است و تاثیرات یکسانی روی مارکت می گذارند.

دلیل اهمیت گزارش adp

اهمیت گزارش ADP و تاثیر آن روی مارکت

 احتمال بررسی حقوق یک کارمند استخدامی در بخش غیردولتی، توسط شرکت پردازش داده های اتوماتیک (ADP) بسیار زیاد است.

این شرکت حقوق و دستمزد حدود یک پنجم مشاغل خصوصی ایالات متحده را بررسی و مدیریت می‌کند، به همین دلیل از موقعیت منحصر به فردی برای بررسی روندهای مربوط به بازار کار این کشور برخوردار است.

تریدرها معمولا گزارش ADP را به عنوان مقدمه‌ای برای گزارش NFP می‌بینند و دلیل آنها هم همبستگی مثبت میان این دو گزارش است.

 اگر افراد بیشتری در بازار کار امریکا استخدام شوند، این موضوع باعث افزایش درآمد خانوارها می‌شود که نتیجه‌ی مستقیم آن، افزایش هزینه‌های مصرف کننده است.

وقتی هزینه های مصرف کنندگان بالا می‌رود، حقوق‌ها و دستمزدها نیز افزایش می‌یابند که این مساله باعث افزایش تورم می‌شود. با بالا رفتن تورم، فدرال رزرو مجبور به دستکاری و افزایش نرخ های بهره بانکی می‌شود که این مساله باعث قوی تر شدن قدرت دلار امریکا خواهد شد.

پس در یک نگاه، نتیجه‌ی این گزارش روی چشم انداز آینده اقتصاد، نرخ تورم و در کل سیاست های فدرال رزرو امریکا تاثیرگذار است.

 

  • 💡 با توجه به مطالب ذکر شده، گزارش مشاغل ADP جزو داده های درجه یک و با تأثیر بالا در مارکت فارکس محسوب می‌شود. اگر رقم اعلامی بالاتر از پیش بینی های مارکت باشد، این مساله بدین معنی است که حال بازار کار خصوصی ایالات متحده امریکا خوب است. در حقیقت، نتیجه این گزارش ترسیم کننده وضعیت اقتصادی آینده امریکا است.
  • به طور خلاصه رشد مثبت گزارش تغییرات مشاغل ADP می تواند منجر به افزایش اعتماد سرمایه گذاران در اقتصاد ایالات متحده شود و همین فاکتور مهم باعث تقویت دلار امریکا خواهد شد.
  • بالعکس، کاهش مشاغل ADP منجر به تضعیف و ریزش ارزش دلار امریکا خواهد شد.

 

جزییات گزارش مشاغل ADP

گزارش مشاغل ADP کل تغییرات استخدام های بخش خصوصی در ماه جاری، داده‌ های مشاغل هفتگی، به علاوه شرح مختصری از دستمزدهای ماه قبل را نشان می‌دهد.

به طور کلی، گزارش مشاغل ADP شامل موارد زیر می شود:

  • کل مشاغل خصوصی ایالات متحده؛
  • استخدام های صنایع امریکایی چون: تولیدات، معادن و ساخت و سازها؛
  • مشاغل بخش خدمات ایالات متحده؛
  • کسب و کارهای کوچک (1 تا 49 نفر)، مشاغل متوسط (50 تا 500 نفر) و مشاغل بزرگ (بالای 500 نفر).

نحوه ترید کردن گزارش adp

نحوه ترید کردن گزارش مشاغل ADP

به مهمترین قسمت این مقاله یعنی نحوه ترید کردن گزارش مهم تغییرات مشاغل ADP رسیده‌ایم.

به خاطر داشته باشید بزرگترین دلیل بررسی اخبار مهم فاندامنتالی، مثل همین گزارش مشاغل ADP، این است که شما بتوانید در مسیر کسب سود استفاده کنید.

از آنجا که گزارش مشاغل ADP درباره تعداد شغل های اضافه شده  به بخش خصوصی بازار کار آمریکا در یک ماه گذشته است؛ در نتیجه رقم اعلام شده برای تریدرها بسیار مهم است.

 

نحوه تفسیر گزارش مشاغل ADP

  •  به طور کلی، اگر رقم اعلامی  non-farm employment change قوی باشد، دلار امریکا هم تحت تاثیر آن قوی تر شده و شروع به افزایش می کند. برعکس اگر رقمی که اعلام می شود، ضعیف باشد؛ دلار هم ضعیف شده و شروع به ریزش می‌کند.

 

این یک قانون کلی است ولی به عنوان مثال آخرین گزارش مشاغل ADP در ماه دسامبر 2023 که پیش بینی می شد از رقم قبلی 106 هزار نفر به 130 نفر افزایش یابدt در انتها فقط 103 هزار نفر اعلام شد.

از آنجا که رقم مذکور، هم کمتر از گزارش قبلی و هم کمتر از پیش بینی تحلیلگران از آب درآمده، باعث ناامیدی مارکت شده و موجبات ریزش دلار امریکا را فراهم کرده است.

برعکس، اگر به جای 130 هزار نفر گزارش مورد نظر 140 هزار نفر اعلام می شد دلار امریکا قوی تر می شد و شروع به افزایش می کرد.

معامله گران در چنین مواقعی بلافاصله دلار امریکا را در جهت حرکت آن (که می تواند موقتی هم باشد) خریده و سود خوبی از این معامله به دست می‌آورند.

نتیجه گیری

همان گونه که طی مطالعه این مقاله حتماً تاکنون متوجه شده‌اید، گزارش تغییرات مشاغل ADP یک گزارش اقتصادی ماهانه است که نمایی از وضعیت بازار کار خصوصی ایالات متحده امریکا را نشان می‌دهد. این گزارش تعداد مشاغل اضافه و یا کم شده به بازار کار بخش خصوصی را پیش بینی می‌کند. مهم‌ترین اثری که این گزارش بر مارکت می‌گذارد، تأثیر مستقیم بر قیمت دلار و در نتیجه بر بازار فارکس و جفت ارزهایی است که یک سر آن دلار است.

سوالات متداول (FAQ)

در صورت داشتن هر گونه سؤال، آن را در بخش نظرات، زیر همین مطلب ثبت کنید تا در کوتاه‌ترین زمان توسط یکی از کارشناسان دنیای ترید پاسخ داده شود.

 

 

گزارش non-farm employment change چیست؟

گزارش تغییرات مشاغل ADP یک گزارش اقتصادی ماهانه است که نمایی از وضعیت بازار کار خصوصی ایالات متحده امریکا را نشان می دهد. این گزارش تعداد مشاغل اضافه و یا کم شده به بازار کار بخش خصوصی را پیش بینی می کند. برای مطالعه تأثیر این گزارش به متن مقاله مراجعه کنید.

زمان انتشار گزارش ADP کی است؟

گزارش مهم تغییرات مشاغل بخش غیر کشاورزی ADP اولین چهارشنبه هر ماه میلادی راس ساعت 08:15 صبح به وقت شرق امریکا (ET) توسط موسسه تحقیقاتی پردازش داده های اتوماتیک یا همان ADP منتشر می شود.

آیا گزارش ADP و NFP یکی است؟

 ADP مخفف عبارت non-farm employement change به معنای گزارش تغییرات بخش غیرکشاورزی و در واقع یک گزارش از اشتغال بخش خصوصی است. در حالی که NFP مخفف عبارت nonfarm payroll یا گزارش بخش غیرکشاورزیی، کامل‌تر و دقیق‌تر است. 

آیا می شود گزارش ADP را ترید کرد؟

بله خوشبختانه از آنجا که این گزارش یکی از خبرهای تاثیرگذار روی مارکت است. شما می توانید با مطالعه‌ی تأثیر این گزارش بر دلار و اقتصاد امریکا، روند دلار را پیش بینی کنید. برای اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه شود.

از کدام سایت نتایج گزارش ADP را رصد کنم؟

شما می‌توانید با مراجعه به تقویم اقتصادی فارکس، به صورت لحظه‌ای از نتایج تمامی گزارشات مهم اقتصادی از جمله گزارش non-farm employment change با خبر شوید.

 

 

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه