تفاوت حساب دمو و واقعی در فارکس چیست؟
فارکس

تفاوت حساب دمو و واقعی در فارکس چیست؟

یکی از دلایل اصلی که مردم ترجیح می دهند در فضای دمو ترید کنند این است که این محیط به شما این امکان را می دهد تا با پول مجازی معامله کنید. اصلا دمو به معنای غیرواقعی یا مجاز است.

معامله در فضای دمو به شما کمک می کند تا پولی را که به سختی درآورده اید قبل از ورود به دنیای واقعی یا لایو، با ترید کردن، فضای تریدینگ، ابزارهای پلتفرم معاملاتی و غیره، آشنا شوید.

کارگزاران فارکس حساب های دمو یا آزمایشی را به مشتریان ارائه می دهند. مشتریانی که تازه وارد این صنعت شده اند، می توانند با کمک این حساب ها، تجارت پرسود فارکس را یاد بگیرند و نقاط ضعفشان را بهبود ببخشند.

بسیاری از تریدرهای نوپا تفاوت بین معامله در محیط دمو با واقعی را نمی دانند. به همین دلیل ما قصد داریم تا در یکی دیگر از سری مقالات فارکس وبسایت دنیای ترید، شما را با مقوله بسیار حیاتی حساب دمو و حساب واقعی، آشنا کنیم.

نکاتی را که قرار است در اینجا برای شما توضیح دهیم، به شرح زیر هستند:

حساب دمو در فارکس چیست، آیا با حساب دمو می شود ترید کرد، حساب واقعی در فارکس چیست، مزایا و معایب حساب دمو و واقعی، تفاوت حساب دمو و واقعی در فارکس و نتیجه گیری.

حساب دمو در فارکس چیست؟

منظور از حساب دمو در فارکس، یک حساب آزمایشی یا غیرواقعی است که سرمایه گذاران می توانند بدون داشتن پول واقعی، درست در فضایی که تریدرهای بزرگ معامله می کنند و با همان ابزارهای واقعی، ترید کنند.

تقریبا اکثر بروکرهای معتبر و غیر معتبر، فضای دمو را برای مشتریان شان فراهم کرده اند. در واقع تمام اساتید بزرگ فارکس، به نوآموزان توصیه می کنند قبل از عجله کردن برای ورود به فضای واقعی یا لایو، حتما مدتی را در فضای دمو ترید کنند.

حساب دمو به شما کمک می کند تا بدون به خطر انداختن سرمایه واقعی تان، بتوانید 

استراتژی هایتان را خوب آزمایش کنید. در حقیقت اگر فضای دمو وجود نداشت، اکثر نوآموزان فارکس تمام پول هایشان را از دست می دادند.

شما در حساب دمو این امکان را خواهید داشت تا مارکت را درست مثل بقیه تریدرهای حرفه ای، از نزدیک دنبال کنید و با آخرین تغییرات پلتفرم های جدید معاملاتی آشنا شوید.

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که آیا با حساب دمو هم می شود ترید کرد؟ پاسخ به این سوال شما را به قسمت بعدی این مقاله رهنمون می کند.

آیا با حساب دمو می شود ترید کرد؟

بسیاری از نوآموزان دنیای ترید با این سوال مهم مواجه می شوند که آیا می شود در فضای دمو هم ترید کرد یا فقط امکان مشاهده قیمت ها، مارکت و غیره وجود دارد.

پاسخ این سوال، بلی است. شما نه تنها می توانید در فضای دمو ترید کنید بلکه این توانایی را خواهید داشت تا قبل از اینکه وارد فضای واقعی معاملات فارکس شوید، با ویژگی های پلتفرم و ابزارهای موجود در آن، آشنا شوید.

خوشبختانه بسیاری از بروکرها این قابلیت را برای مشتری هایشان فراهم نموده اند تا آنها بتوانند قبل از ورود به دنیای واقعی ترید، بدون به خطر انداختن اصل سرمایه شان، ترید کنند.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: بروکر چیست؟

قرار است در ادامه این مقاله ما حساب واقعی را نیز برای شما توضیح دهیم.

تصویر مربوط به حساب واقعی در فارکس

در قسمت بالا، ما حساب دمو را برای شما توضیح دادیم حال، قصد داریم به شما بگوییم که یک حساب واقعی چیست.

در حقیقت حساب واقعی یا Real، فضایی است که شما وارد دنیای تریدینگ با پول واقعی می شوید. در فارکس اصطلاحا به آن Live Account نیز گفته می شود. شما در فضای واقعی باید با سرمایه واقعی تان ترید کنید و به این منظور، باید هر مقدار که قصد دارید در عرصه تجارت فارکس سرمایه گذاری کنید، نزد بروکرتان به ودیعه بگذارید.

فضای واقعی با هیچ کس شوخی ندارد و تمام سودها و ضررهای تان واقعی است. طبق توصیه بزرگان فارکس، شما باید قبل از ورود به فضای لایو، حتما مدتی را به ترید کردن در یک حساب دمو، اختصاص داده باشید.

سپس، بعد از آموزش دیدن و ترید کردن با یک حساب مجازی، شما باید یک حساب نزد بروکر معتبری که از قبل درباره اش تحقیق کرده اید، باز کنید. ما در قسمتهای قبلی این مقاله، لینک بروکر چیست را برای شما بارگذاری کردیم تا نهایت استفاده را از آن ببرید.

اگر درباره اینکه چطور می شود یک حساب دمو باز کرد مشکل دارید، پیشنهاد می کنیم سری به لینک زیر بزنید.

مزایا و معایب حساب دمو و واقعی

مثل هر چیز دیگری در زندگی و کائنات، حساب دمو و واقعی نیز، مزایا و معایبی دارد. در این قسمت ما شما را با برخی از این ویژگی ها و نقائص، آشنا خواهیم کرد.

مزایا حساب دمو در فارکس

شاید اولین مزیت داشتن یک حساب دمو این باشد که آیا شما از بازار فارکس خوشتان می آید یا خیر. وقتی که شما پولی بابت باز کردن حسابتان نمی پردازید، به این معنی است که هزینه ای هم برای شغل خود نکرده اید.

مزیت دوم ترید کردن با یک حساب دمو، آشنایی کامل با پلتفرم معاملاتی است که قرار است در آینده، اتاق کار شما باشد. شما با ورود به این اتاق کار، با تمام قسمت ها و دکمه ها و امکانات آن قبل از پرداخت پول، آشنا می شوید. این مسئله مثل این می ماند که شما قبل از هزینه کردن برای خرید یک اتومبیل، بتوانید مدتها با آن بدون کوچکترین پرداختی، رانندگی کنید.

مزیت سوم حساب های دمو، تست کردن استراتژی های شما است. تصور کنید که شما استراتژی دارید که باید آن را تست کنید. حال که قرار نیست پولی برای حسابتان پرداخت کنید، پس بهترین فرصت، آزمایش کردن آن در یک حساب دمو است.

مزیت چهارم، آزمایش کردن مدیریت سرمایه است. اگر فارکس را درست آموخته باشید می دانید که حرفه ای ها هیچ وقت در تریدهایشان بیشتر از 1 تا 2 درصد از سرمایه شان را به خطر نمی اندازند.

مزیت بعدی، کنترل کردن احساسات است. اگر تحلیل تکنیکال فارکس، فاندامنتال فارکس و روانشناسی بازار فارکس را مطالعه کرده باشید، می دانید که کنترل احساسات در معامله، چقدر اهمیت دارد. حساب دمو، نکات مهم و ارزشمند زیادی دارد. در اینجا ما فقط به یک مورد دیگر بسنده می کنیم.

مزیت بعدی، آزمایش کردن بروکر و خدماتی است که قرار است به شما داده شود. اگر مقاله بروکر چیست ما را مطالعه کرده باشد، می دانید که یکی از نکات مهم قبل از انتخاب بروکر، تست کردن خدماتی است که قرار است بروکرتان به شما بدهد. پس با داشتن یک حساب مجازی، شما این فرصت را خواهید داشت تا وعده های بروکرتان را تست کنید.

معایب حساب دمو در فارکس

خوب، همان طور که حساب دمو مزایای زیادی دارد، معایبی هم دارد. در این قسمت شما را با برخی از معایب حساب دمو، آشنا خواهیم کرد.

اولین مشکل داشن یک حساب دمو، انجام معاملات مکرر و بدون مدیریت سرمایه است. گفته می شود از آنجایی که شما پول واقعی نپرداخته اید، در نتیجه نگران سرمایه مجازی خود نیستید و ممکن است تریدهای پیاپی و غیر اصولی انجام دهید.

ایراد بعدی که نسبت به حساب دمو گرفته می شود، اسپردهای خیلی کم و رقابتی است. گفته می شود بروکرها در حسابهای مجازی، برای وسوسه کردن افراد نسبت به باز کردن حساب واقعی، به آنها اسپردهای بسیار کوچک ارائه می دهند.

مشکل بعدی حساب دمو، استفاده از لورج یا اهرم های بسیار بالا است. زمانی که تریدرها می دانند که با سرمایه مجازی ترید می کنند، در نتیجه وسوسه استفاده از اهرم های بسیار بالا و غیر اصولی می شوند.

ایراد جدی بعدی که به حساب دمو گرفته می شود، تجربه نکردن احساسات واقعی حاصل از روانشناسی بازار و ضرر و زیان ناشی از معاملات است. وقتی که شما با سرمایه واقعی تان ترید نمی کنید، در نتیجه تحت تاثیر احساسات و هیجانات شدید واقعی هم قرار نخواهید گرفت.

آخرین معایبی که در اینجا با شما به اشتراک می گذاریم این است که شما به خاطر واقعی نبودن حسابتان، ممکن است در معرض ایجاد عادات بسیار اشتباهی قرار بگیرید. ضمنا برخی از تریدرها بر این باورند که در زمان ثبت سفارشات در حساب های دمو شما با تاخیراتی که در فضای واقعی برایتان اتفاق می افتد، مواجه نمی شوید.

نتیجتا اینکه، اگر توانایی کنترل و مدیریت تمام نکات بالا را داشته باشید، بهترین توصیه، باز کردن یک حساب دمو است تا بتوانید تمام چیزهایی که فرا گرفته اید را، امتحان کنید.

تفاوت حساب دمو و واقعی در فارکس

یکی از راه های بسیار عالی برای اینکه شما با فضای فارکس و معاملات آشنا شوید، این است که اصطلاحا پای تان را درون آب بگذارید تا خیس شود یا به عبارتی دیگر، یک حساب دمو باز کنید. اگر تازه با دنیای ترید آشنا شده اید، حتما این پیشنهاد و توصیه بسیار کارآمد را امتحان کنید.

در حقیقت بزرگترین تفاوت بین یک حساب دمو و واقعی، پول و سرمایه شماست. شما در حساب دمو، نیازی ندارید تا با سرمایه واقعی تان، ترید کنید. ولی در حساب واقعی شما باید تمام مراحل واجب قبل از ورود به دنیای لایو را آموخته و در یک حساب دمو، تست کرده باشید.

شاید دوست داشته باشید بدانید که آیا حساب واقعی و دمو هر دو به یک اندازه دقیق و درست هستند یا خیر؟ پاسخ این سوال بلی است. در حقیقت هیچ تفاوتی از لحاظ راستی و درستی بین حساب های دمو و واقعی وجود ندارد.

نتیجه گیری

حساب‌های دمو یا آزمایشی، یک محیط معاملاتی بدون ریسک را ارائه می‌کنند تا معامله گران بتوانند در آن با پول مجازی معامله کنند.  مبتدیانی که تازه با دنیای تجارت آنلاین فارکس آشنا شده اند، باید همیشه با یک حساب دمو شروع کنند تا با پلتفرم های معاملاتی و اصول تجارت آشنا شوند.

برخی از حرفه ای های بازار فارکس توصیه می کنند که اگر شما یک تریدر در فضای مجازی فارکس هستید، حتما یک حساب با مبلغی کم باز کنید تا بتوانید جدی تر به شغل تان نگاه کنید و متعهدتر عمل کنید.

این کار به شما کمک می کند تا با احساسات واقعی تان در حین معاملات سود ده و ضرر ده، آشنا شوید. همچنین به خاطر داشته باشید زمانی که تازه وارد دنیای واقعی تریدینگ می شوید، اصلا مسئله کسب درآمد نیست بلکه داستان ایجاد عادات سالم معاملاتی همراه با رعایت قوانین مدیریت سرمایه است.

ضمنا همیشه یادتان باشد با پولی وارد دنیای ترید شوید که اگر از دست رفت، از لحاظ روحی و روانی، دچار آسیب ها و خسارات جدی نشوید.

ارسال دیدگاه


2 دیدگاه

    • comments

      الهام
      ، 20 مهر 1402

      سلام خدا قوت يك سوال داشتم و ممنون ميشوم پاسخگو باشيد 🙏 ١- آيا در حسابهاي دمو هم گزارش روزانه و ماهانه از طريق ايميل براي فرد از طريق بروكر يا وايت ليبل ها ارسال ميشود يا خير؟

    • comments

      کارشناس وبسایت دنیای ترید ، 26 مهر 1402

      سلام الهام جان. هر بروکری حساب دمو ارائه می ده. باید این رو از قسمت پشتیبانی صرافی تون جویا بشید. ولی به طور کلی خیر.برای حساب دمو معمولا ایمیلی ارسال نمیشه. موفق باشید.