روانشناسی ترید چیست؟ مهم ترین نکات کلیدی
فارکس

روانشناسی ترید چیست؟ مهم ترین نکات کلیدی

آیا می دانید روانشناسی ترید چیست و چگونه باید آن را در معاملات تان تمرین کنید؟ آیا با تئوری روانشناسی ترید و مزایای آن در بازار آشنا هستید؟

بسیاری از معامله گران و تریدرهای نوپا فکر می کنند به محض اینکه تحلیل تکنیکال و یا فاندامنتال را یاد بگیرند می توانند مثل حرفه ای های بازار شروع به ترید کنند.

غافل از اینکه مقوله بسیار مهم روانشناسی ترید را که به نظر کارشناسان دنیای ترید یادگیری آن از نان شب هم واجب تر است، فراموش می کنند!

نگران نباشید چرا که قرار است در این مقاله ارزشمند شما را با یکی از حیاتی ترین المان های درون بازار فارکس یعنی روانشناسی ترید آشنا کنیم.

روانشناسی ترید چیست؟

روانشناسی ترید یا همان Trading Psychology به احساسات و عواطف معامله گران در حین معامله کردن اشاره دارد.

خیلی ساده، روانشناسی ترید جنبه های مختلفی از شخصیت و رفتارهای فرد معامله کننده را نشان می دهد که می تواند بر اقدامات تجاری وی تأثیر بگذارد. در حقیقت این مساله به اندازه سایر ویژگی ها مانند دانش، تجربه و مهارت در تعیین موفقیت معاملات شما مهم و حیاتی است.

برای متوجه شدن درجه اهمیت روانشناسی ترید کافی است به نظم و انضباط و ریسک پذیری که دو مورد از حیاتی ترین جنبه های روانشناسی معاملات هستند دقت کنید زیرا اجرای این دو جنبه توسط یک معامله گر برای موفقیت در طرح معاملاتی وی کاملا حیاتی است.

به عنوان مثال همان قدر که ترس و طمع با روانشناسی ترید مرتبط هستند چیزهایی مانند امید و پشیمانی نیز در رفتار معاملاتی شما نقش دارند.

اهمیت روانشناسی ترید

اهمیت روانشناسی ترید

بد نیست بدانید سود و ضرر سبد معاملاتی شما رابطه بسیار مستقیمی با روانشناسی ترید دارد. شاید با شنیدن این جمله تعجب کرده باشید! در ادامه متوجه اهمیت روانشناسی ترید خواهید شد.

درست است که شما توسط یک پلتفرم معاملاتی ترید می کنید ولی در نهایت فردی که تصمیم به خرید یا فروش یک دارایی مالی مثل جفت ارز یورو به دلار می گیرد شما هستید.

و شما به عنوان یک انسان که موجودی روحانی در غالب یک جسم هست به شدت تحت تاثیر مسائل روانی یا همان مرتبط با علم روانشناسی هستید.

تصور کنید معامله قبلی شما با ضرر بسته شده، شما از این موضوع به شدت ناراحت هستید و در صدد انتقام از مارکت می باشید.

پس شما با این نیت در حال باز کردن پوزیشن بعدی خود هستید که پر از خشم و رنجش نسبت به مارکت می باشید. روانشناسان بر این باور هستند که خشم باعث می شود چشمان شما روی دیگر جنبه های مشکلی که شما را درگیر کرده بسته شود.

در نتیجه معامله بعدی شما به راحتی می تواند با یک ضرر به مراتب سنگین تر از معامله قبلی بسته شده و یا حتی کال مارجین شوید.

پس همینطور که مشاهده می کنید نکات روانشناسی مثل دانه های زنجیر به دیگر موضوعات پوزیشن شما گره خورده اند و هر گونه تصمیمی تحت تاثیر خشم، عصبانیت، رنجش و ناراحتی می تواند شما را از مارکت برای همیشه با یک خاطره تلخ دور کند.

به عنوان یک قانون طلایی یادتان باشد که انسان ها موجوداتی احساساتی هستند و تمام حرکات و رفتارهای آنان ریشه در نکات روانی آنها دارد.

اگر پوزیشنی را با حال خوب و نرمال باز کنید و تمام شرایط و نکات تکنیکالی، فاندامنتالی و روانشناسی مارکت را در نظر بگیرید می توانید سود کنید در غیر این صورت معامله شما با ضرر غیر قابل جبرانی مواجه خواهد شد.

نحوه استادی در روانشناسی ترید

حال که با روانشناسی ترید و اهمیت آن در مارکت آشنا شدید نوبت آن است تا یاد بگیرید چگونه می شود در روانشناسی ترید استاد شد.

دانش خود را بالا ببرید

اولین گام برای ورود به بازارهای مالی آموزش صحیح است. شما باید قبل از انجام هر کاری دانش تحلیل تکنیکال و فاندامنتال را به صورت درست و حسابی یاد بگیرید.

این مساله بر کسی پوشیده نیست که یادگیری اولیه و ابتدایی برای ورود به بازار فارکس از دروازه دو مقوله تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندمنتال عبور می کند.

داشتن استراتژی

مرحله دوم بعد از یادگیری تحلیل تکنیکال و فاندامنتال درست کردن یک استراتژی مناسب با شخصیت تان است.

شما باید بدانید قرار است چقدر وقت برای معاملات تان و در کل بازار بگزارید، قصد ترید کردن در چه بازاری را دارید (به عنوان مثال می خواهید در بازار ارزها باشید یا مارکت کامودیتی ها، اوراق قرضه را ترید کنید یا شاخص های سهام ها و غیره)، چه نوع معامله گری هستید؛ اسکالپر هستید، تریدر میان مدت هستید و یا معامله گر بلند مدت، قصد ترید کردن در چه تایم فریمی را دارید؟

اینها و سوالاتی از این دست به شما کمک می کند تا بتوانید یک استراتژی مناسب با شخصیت خودتان طراحی کنید.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: بهترین استراتژی معاملاتی در فارکس

انتقام از بازار ممنوع

یادتان باشد در زمان هایی که شما خسته، عصبانی، خشمگین و در کل تحت تاثیر احساسات و عواطف منفی هستید و قصد گرفتن انتقام از مارکت را دارید به هیچ عنوان پای سیستم معاملاتی تان ننشینید.

از بازار انتقام نگیرید

این دستورالعمل فقط شامل راننده ها نمی باشد و مشمول حال شما معامله گران و تریدرها نیز می شود.

اگر چیزی مطابق با استراتژی شما نیست ولی قصد ترید کردن آن را دارید و در واقع پر از شک و تردید هستید لطفا معامله نکنید و به یک دوست یا حامی که می تواند به شما در این زمینه کمک کند تماس بگیرید و از احساسات تان با وی صحبت کنید.

روند دوست شما است

یکی از شعارهای بسیار زیبای بازار فارکس این است: روند دوست شما است.

تریدرهای حرفه ای قبل از انجام هر کاری روند اصلی بازار را در تایم فریم های بزرگتر پیدا کرده و سپس به تایم های کوچک تر می روند و اصطلاحا تورشان را پهن می کنند تا بتوانند یک صید بسیار عالی داشته باشند.

مارکت فارکس هم درست مثل شغل صیادان می باشد؛ شما باید بر اساس استراتژی خود با صبر و حوصله دنبال فرصتی که می خواهید بنشینید.

مدیریت ریسک

رعایت مدیریت ریسک

مدیریت ریسک را کاملا جدی بگیرید چه بسیارند افرادی که پوزیشن های خوبی پیدا می کنند ولی فقط به دلیل اینکه تحت تاثیر طمع که یکی دیگر از نکات بسیار مهم روانشناسی مارکت است قرار می گیرند تمام سرمایه خود را در یک چشم به هم زدن از دست می دهند.

یادتان باشد طبق قانون طلایی مدیریت ریسک شما حق ندارید تمام سرمایه خود و یا اکثر آن را درگیر یک معامله کنید. اصطلاحا شما نباید تمام تخم مرغ های خود را در یک سبد و فقط روی یک پوزیشن قرار دهید.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: آموزش اصول مدیریت ریسک

رعایت حد ضرر و حد سود

حال که صحبت از مدیریت ریسک شد بد نیست سری هم به دو ابزار بسیار قدرتمند حد سود و حد ضرر بزنیم.

شما باید در استراتژی معاملاتی خود حتما جایی برای داشتن یک حد ضرر و حد سود مناسب خالی بگذارید. اگر از افرادی که در بازارهای مالی دچار ضرر و زیان های سنگین شده اند سوال کنید حتما به یکی از دلایل آنها که عدم رعایت حد ضرر است بر خواهید خورد.

افرادی که از دستورالعمل بسیار مفید حد ضرر استفاده نمی کنند در حقیقت مثل این می ماند که سوار یک اتومبیل بدون ترمز شده اند! اسم این کار، دیوانگی محض است.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: نسبت مناسب حد سود و ضرر چقدر است؟

ترید افراطی ممنون

نکته بسیار مهم دیگری که باعث می شود شما سرمایه ارزشمندتان را از دست بدهید مقوله ترید کردن افراطی یا همان Over Trade است.

اجازه دهید باز هم به قسمت بسیار مهم و حیاتی یعنی داشتن یک استراتژی مناسب و صحیح باز گردیم.

شما باید این موضوع که قصد ترید کردن چند معامله در روز (البته اگر اسکالپر هستید) را دارید در استراتژی تان به وضوح مشخص کنید. افرادی که این کار را نمی کنند ترید را با قمار کردن اشتباه می گیرند و هر بار که پوزیشنی را می بینند وسوسه شده و بلافاصله وارد آن پوزیشن می شوند.

پذیرش ضرر به عنوان یک واقعیت

نکته بسیار مهم و ارزشمند دیگر این است که شما باید ضرر کردن را به عنوان یک بخش جدایی ناپذیر از بازارهای مالی در نظر داشته باشید.

هرگز تریدری را پیدا نخواهید کرد که ادعا کند تمام پوزیشن هایش سودده بوده اند! اگر چنین چیزی را شنیدید به آن شخص و ادعاهایش شک کنید.

یادتان باشد یک استراتژی خوب به معنی این است که شما اصلا ضرر نکنید بلکه استراتژی خوب بدین معنی است که در انتهای روز یا ماه کاری، تعداد معاملات سودده شما بیشتر باشد و در کل برایند معاملاتی تان مثبت شود.

وفاداری نسبت به اصول

وفاداری به اصول

در آخرین قسمت از نحوه استادی در روانشناسی ترید قصد داریم تا شما را با یک مانترای بسیار زیبا یعنی وفاداری به اصول آشنا کنیم.

یادتان باشد اگر اصول بازارهای مالی را رعایت نکنید و اصطلاحا آنها را زیر پای تان له کنید طولی نخواهد کشید که این اصول شما را زیر پاهای محکم و مقاومشان له خواهند کرد.

اگر به استراتژی و اصول مهم نهفته درون آنها پایبند نباشید تمام سرمایه تان را از دست خواهید داد و با یک خاطره بسیار بد از بازارهای مالی برای همیشه دور خواهید شد.

و اما کلام آخر

بازار فارکس مثل یک اقیانوس پر از فرصت های بسیار زیاد برای ثروتمند شدن است؛ ولی این ثروت فقط به دست کسانی می رسد که ابتدا دانش تخصصی بازارهای مالی را یاد بگیرد و سپس تمام نکات مهم مرتبط با مدیریت ریسک و روانشناسی ترید را رعایت کند.

سوالات متداول (FAQ)

در ادامه، سوالات متداول مرتبط با روانشناسی ترید آمده. در صورت داشتن سوالات بیشتر، در انتهای مطلب، در بخش دیدگاه‌ها مطرح کنید.

 

 

تاثیر روانشناسی ترید در موفقیت در ترید چند درصد است؟

به نظر کارشناسان، موفقیت در معامله‌گری نتیجه 30٪ استراتژی و 70٪ درک روانشناسی معاملات است. پس اگر توانایی کنترل احساسات خود را داشته باشید و از دانش ترید آگاه باشید، پیشرفت برای شما در دنیای معاملات دور نیست.

چگونه روانشناسی بر ترید تأثیر می‌گذارد؟

انضباط و ریسک پذیری دو جنبه‌ی بسیار حیاتی از روانشناسی ترید هستند؛ ترس و حرص معمولاً با روانشناسی ترید در ارتباط هستند، در حالی که دو احساس امید و پشیمانی نیز نقش‌هایی در رفتار تریدری ایفا می‌کنند.

آیا ترید یک بازی روان‌شناسی است؟

معامله در بازارهای مالی نه تنها یک بازی اعداد نیست؛ بلکه یک تعامل پیچیده از احساسات انسانی، تصمیم‌گیری بهینه و روان‌شناسی است. درک پیچیده از افکار و احساساتی که روان‌شناسی ترید را رهبری می‌کنند، برای موفقیت در بازارهای مالی ضروری است.

مهم ترین اصل در روانشناسی ترید برای کسب سود چیست؟

انعطاف پذیری و آمادگی برای تغییر جهت مهم ترین اصل در روانشناسی ترید است. زیرا معامله‌گران برنده انعطاف‌پذیر هستند؛ در معاملات خود سرمایه‌گذاری عاطفی ندارند؛ قادرند همیشه با دیدی بی‌طرف به بازار نگاه کنند و به راحتی ایده‌های معاملاتی ناکارآمد را کنار بگذارند. معامله‌گران برنده هنگام دیدن فرصت واقعی سود بر اساس تحلیل بازار و استراتژی معاملاتی خود، ریسک می‌کنند.

تأثیر ترید بر روان انسان چیست؟

معامله کردن بدون آگاهی از روانشناسی ترید می‌تواند تأثیر منفی بر سلامت روانی شما بگذارد و حتی شما را با چالش‌هایی مانند استرس یا افسردگی مواجه کند. در مواجهه با حرکت روند خلاف معامله‌ی باز شما، در صورت عدم تسلط بر احساسات، این موضوع می‌تواند سلامتی روحی و روانی شما را تحت تأثیر قرار دهد.

 چگونه هنگام شکست در معامله احساسات خود را کنترل کنیم؟

اگر یک شکست در معامله را تجربه می‌کنید، بهتر است بدانید شکست یک اتفاقات رایج در ترید است. برای جبران ضرر، یک معامله‌ی دیگر باز نکنید. تنها نتیجه‌ی " انتقام از بازار" یک باخت دیگر است. خود را آرام کنید. چند روز ترید نکنید. نقاط ضعف معامله قبلی را بررسی کنید و از آن‌ها درس بگیرید. در معامله‌ی بعدی حتما اصول مدیریت ریسک را رعایت کنید.

چگونه احساسات و روانشناسی ما تصمیم‌گیری‌های ترید را تحت تأثیر قرار می‌دهند؟

افرادی که درک درستی از میزان ریسک پذیری و مدیریت ریسک ندارند، پس از ورود به یک معامله، ممکن است با کوچکترین نوسانات بازار، دچار آشفتگی شوند و تصمیمات غیرمنطقی بگیرند. برای جلوگیری از این مورد باید ابتدا به خودشناسی برسید و به این سوال مهم جواب بدهید که در صورت از دست دادن پول چه اتفاقی می افتد؟ 

 مسیر رسیدن به مدیریت احساسات در ترید چیست؟

 آموزش و آگاهی مهم ترین راه رسیدن به مدیریت احساسات است. دلیل اصلی ناپایداری در احساسات بی اطلاعی از وقایع بعدی است. هر مقاله ای که مطالعه می‌کنید، هر دوره‌ای که در آن شرکت می‌کنید و هر مطلبی که در مورد ترید یاد می‌گیرید، مانند روشن کردن یک چراغ است، وقتی اتاق ذهن شما کاملا روشن باشد، حال نوبت شناخت درجه ریسک پذیری شماست. قدم بعدی رعایت اصول مدیریت ریسک است.

 

 

 

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه

مطالب مرتبط