بهترین استراتژِی معاملاتی فارکس چیست؟
فارکس

بهترین استراتژِی معاملاتی فارکس چیست؟

اگر شما یک تریدر هستید و دغدغه یافتن بهترین روش ترید در فارکس را دارید، این مقاله به شما کاربردی‌ترین استراتژی‌های فارکس را آموزش می‌دهد. داشتن استراتژی خوب فارکس دقیقا مانند شروع یک سفر با نقشه از پیش طراحی شده است.

یک پیشنهاد عالی برای شما به عنوان تریدر داریم. ما قصد داریم با معرفی و بررسی استراتژی های مهم فارکس به شما در پیدا کردن مسیر استراتژی مناسب کمک کنیم.

حتما می‌دانید که معامله‌گران مختلف ممکن است ترجیحات، اهداف و ریسک‌پذیری متفاوتی داشته باشند. با این حال، برخی از نکات کلی برای بهبود عملکرد معاملات فارکس وجود دارد که به فعالیت معامله گر چارچوب و نظم می بخشد.

تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا بتوانید استراتژی و بهترین روش ترید خاص خود را انتخاب و طراحی کنید.

استراتژی خوب فارکس چه ویژگی‌هایی دارد؟

تجارت در فارکس تجارتی پویا است و می‌توان گفت به تعداد معامله‌گران ممکن است نقشه راه ترید وجود داشته باشد. قطعا به عنوان یک تریدر می‌خواهید روش و استراتژی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با سبک زندگی و تیپ شخصیتی شما مطابقت داشته باشد.

بهترین استراتژی برای معامله در فارکس باید برای شما مناسب باشد. به این معنی که شما باید شخصیت خود را در نظر بگیرید و بهترین سیستم معاملاتی فارکس را که مناسب شما باشد، انتخاب کنید. هنگامی که در مورد یک یا چند گزینه استراتژی فارکس تصمیم گرفتید، باید نحوه عملکرد آنها را بررسی کنید.

یکی از ویژگی‌های مهم دیگر که باید در نظر بگیرید، یک چارچوب زمانی برای سبک معاملاتی شما است. انواع مختلفی از سبک‌های استراتژی معاملاتی فارکس از تایم فریم‌های کوتاه تا تایم فریم‌های بلند مدت وجود دارد. این سبک‌ها در طول سال‌ها به ‌طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته‌اند و همچنان انتخابی محبوب از فهرست بهترین استراتژی‌های معاملاتی فارکس باقی مانده‌اند.

تایم فریم‌های کوتاه مدت شامل نمودارهای 1 ساعته، 30 دقیقه، 15 دقیقه، 5 دقیقه و 1 دقیقه است. بازه‌های زمانی بلند مدت نیز شامل نمودارهای 4 ساعته، روزانه، هفتگی و ماهانه است.

در ارزیابی یک استراتژی معاملاتی مناسب توجه کنید که سیگنال‌های ورود را ارائه دهد و مواردی مانند سایز پوزیشن، مدیریت ریسک و نحوه خروج از معامله نیز در استراتژی وجود داشته باشد.

با در نظر گرفتن موارد ذکر شده باید هر استراتژی را از طریق بک تست در یک حساب آزمایشی یا دمو امتحان کنید. اگر هر کدام از استراتژی‌ها در یک بازه زمانی چند ماهه همچنان سودآور به نظر می‌رسند، می‌توانید آن‌ها را در یک حساب لایو برای آزمون نهایی معامله کنید.

معمولاً بهترین کار این است که با معاملات کوچکتر شروع کنید و سپس با اعتماد به عملکرد استراتژی و توانایی خود در اجرای منظم آن هنگام معامله زنده، به مبالغ بزرگتر بروید.

مهمترین استراتژی‌های فارکس کدامند؟

وقتی صحبت از روشن شدن مهمترین و بهترین استراتژی برای فارکس می شود، باید ترکیبی از نگاه ساده و در عین حال دقیق را به دست اورد. آنچه ممکن است برای شخص دیگری خوب باشد، احتمال دارد برای شما کارساز نباشد. برعکس، استراتژی‌ که دیگران آن را رد کرده‌اند ممکن است برای شما مناسب باشد.

برای انتخاب مهمترین استراتژی‌های فارکس پس از شناخت ویژگی‌های شخصیتی خود بهتر است مطالعه‌ای در مورد شناخته شده‌ترین استراتژی ها داشته باشید. در ادامه مقاله همراه ما باشید که قدم به قدم مهمترین استراتژی‌ها را به شما معرفی کنیم.

انواع استراتژی فارکس

دسته بندی‌هایی که از انواع استراتژی‌های فارکس ارائه شده متفاوت است. در این مقاله ما به شما 5 استراتژی مهم و کاربردی را معرفی خواهیم کرد:

1- استراتژی معاملاتی فارکس براساس انواع پرایس اکشن

استراتژی‌های معاملاتی پرایس اکشن یکی از متداول‌ترین روش‌های مورد استفاده در معاملات فارکس است. چه یک معامله‌گر کوتاه مدت یا بلندمدت باشید، تجزیه و تحلیل قیمت شاید یکی از ساده‌ترین و در عین حال قدرتمندترین راه‌ها برای به دست آوردن برتری در بازار باشد.

معامله‌گرانی که از استراتژی‌های معاملاتی پرایس اکشن استفاده می‌کنند، به دنبال مطالعه قیمت‌های تاریخی هستند تا جایی که بازار می‌تواند در آینده حرکت کند را شناسایی کنند. متداول‌ترین شاخص پرایس اکشن، مطالعه کندل قیمت است که جزئیاتی مانند قیمت باز و بسته شدن یک بازار و سطوح بالا و پایین قیمت آن را در یک دوره زمانی خاص ارائه می دهد.

در واقع می توان گفت که پرایس اکشن مطالعه اقدامات همه خریداران و فروشندگان فعال در هر بازار معین است. بنابراین، تجزیه و تحلیل آنچه که بقیه شرکت‌کنندگان در بازار انجام می‌دهند، می‌تواند به شما برتری منحصربه ‌فردی در تصمیم‌گیری‌های معاملاتی دهد.

بهترین راه برای استفاده حداکثری از استراتژی فارکس پرایس‌اکشن چیست؟

برای استفاده بهینه از استراتژی پرایس اکشن می توان از ستاپ یا الگوهای معاملاتی استفاده کرد. ستاپ‌های معاملاتی به تحلیل و پیش بینی قیمت در آینده توسط معامله‌گر کمک می کند. ستاپ ها در هر نوع استراتژی با چارچوب‌سازی ابعاد تأثیرگذار بر ترید و شکل‌دهی مسیر پیش روی معامله‌گر وی را هدایت می‌کنند.

در پرایس اکشن نیز روش‌های مختلفی برای ساخت استراتژی و ستاپ ارائه شده است از جمله روش کلاسیک، اسمارت مانی، ال بروکس، RTM، ICT و غیره. هر کدام از روش‌ها با توجه به تأکید بر ابزار مورد استفاده در تحلیل مبانی خاص خود را دارند اما ماهیت همگی مشابه است.

رایج ترین راه برای استفاده از پرایس اکشن از طریق الگوهای نمودار و الگوهای کندل استیک است. الگوهای شمعی با تجزیه و تحلیل قیمت های باز، بسته، بالا و پایین به شناسایی رابطه بین خریداران و فروشندگان در یک دوره زمانی ثابت کمک می کند.

در کنار شناسایی الگوهای کندلی شناخت محدوده ها و سطوح مهم حمایتی و مقاومتی و در اصل سطوح و نواحی عرضه و تقاضا که قیمت با رسیدن به آنها واکنش نشان خواهد داد نیز در استراتژی پرایس اکشن کاربرد مهمی دارد.


سطوح حمایت و مقاومت

محدوده ی مقاومت و حمایت

پرایس اکشن استراتژی خوبی برای شروع کار، مبتدیان است زیرا رویکردی ملموس برای تمرکز بر روی آن ارائه می دهد. این شما هستید که می‌توانید تمرکز خود را در حرکات تصادفی بالا و پایین بر روی نمودار پیدا کنید و تصمیم بگیرید که کدام نقطه را به عنوان نقطه شروع انتخاب کنید.

2- استراتژی فارکس معامله در محدوده‌ ی رنج

بازارها فقط در حدود 30 درصد مواقع روند دارند. این واقعیت برای معامله گرانی که به دنبال گرفتن روندهای بزرگ هستند مشکل ایجاد می کند. در بقیه زمان‌ها، بازارها تمایل به معامله در محدوده دارند، اما این به چه معناست؟

محدوده ی معاملاتی زمانی اتفاق می افتد که یک بازار به طور مداوم بین دو قیمت یا سطح برای یک دوره زمانی مشخص حرکت کند. معاملات محدوده یا رنج را می توان در همه تایم فریم‌ها مشاهده کرد، از نمودارهای کوتاه مدت پنج دقیقه‌ای تا نمودارهای بلند مدت روزانه و ماهانه.



رنج

محدوده ی رنج

برخلاف دنبال کردن روند، معاملات محدوده باعث می شود شما بسته به موقعیت قیمت در محدوده، هم بلند و هم کوتاه (در زمان‌های مختلف) حرکت کنید.

در استراتژی رنج تریدینگ شما باید محدوده مورد معامله را شناسایی کنید. معمولاً قیمت باید حداقل دو بار از ناحیه حمایت بهبود یابد و همچنین حداقل دو بار از ناحیه مقاومت به عقب برگردد.

نحوه قرار دادن استاپ در استراتژی محدوده

مانند تمام انواع معاملات، در استراتژی رنج نیز مدیریت صحیح ریسک ضروری است. در اصل معاملات محدوده قیمت ها را به منطقه حمایت و مناطق مقاومت می‌رساند. این شکل از بازار تمایل زیادی به جذب معامله گران دارد و بنابراین نوسان می‌تواند افزایش یابد و قیمت‌ها می‌توانند حول این نقاط نوسان داشته باشند.

معامله‌گران محتاط به دنبال استفاده از حد ضررهای گسترده‌تر در اطراف این نقاط کلیدی و کاهش همزمان در حجم معامله برای باقی ماندن در قانون کلیدی 2% خواهند بود تا از حرکت‌های "whipsaw" که موجب استاپ اوت می شود جلوگیری کنند.

برای تعیین استاپ لاس مهم است که به عرض منطقه رنج و همچنین فاصله مورد استفاده در قرار دادن استاپ نگاه کنید. اگر محدوده خیلی کوتاه باشد، استاپ در فاصله مورد نیاز ممکن است نسبت مناسب ریسک به ریوارد لازم را ایجاد نکند. البته هیچ محدوده معاملاتی برای همیشه دوام ندارد. در این حالت، شما می‌توانید یا به دنبال یافتن بازارهای دیگری باشید که در حال معامله هستند، یا با خروج از محدوده شکسته شده به دنبال استفاده از روند جدید باشید.

همچنین همیشه این احتمال وجود دارد که یک شکست "کاذب" باشد و قیمت به محدوده قبلی برگردد. ویژگی پویایی بازارهای مالی اجازه نمی دهد که متوجه شوید چه زمانی شکست ادامه خواهد یافت یا اینکه آیا مجددا باز خواهد گشت. به همین دلیل است که تعیین حد ضرر ضروری است.

3- استراتژی ترند یا روند

معاملات روند یک استراتژی معاملاتی طولانی مدت فارکس محبوب است که شامل دنبال کردن روند غالب یا حرکت جهت دار در بازار برای یک جفت ارز خاص است. این استراتژی اغلب شامل خرید در روندهای صعودی یا فروش در روندهای نزولی است.

در ادامه نمونه ای از روند نزولی را میبینید.


روند صعودی

چارتی از روند نزولی در تایم فریم1ساعته

همانطور که در تصویر میبینید در روند نزولی سقف و کف پایین تر از سقف و کف قبلی داریم اما این اتفاق در روند صعودی برعکس است و هربار سقف و کف بالاتر از قبلی رخ می دهد.

پس از اینکه یک معامله گر روند در جهت روند پوزیشن گرفت، احتمالاً تا زمانی که بازار به هدف خود برسد یا روند معکوس شود، آن را حفظ خواهد کرد. معامله‌گران روند معمولاً از دستورات حد ضرر برای محافظت از سود خود استفاده می‌کنند.

استراتژی های معاملات روندی فرض می‌کنند که یک جفت ارز در همان جهتی که در حال حاضر روند دارد به حرکت خود ادامه می‌دهد. چنین استراتژی‌هایی اغلب شامل یک سیو سود و یا استاپ لاس می‌شوند تا در صورت تغییر روند، سود را قفل کنند یا از ضررهای بزرگ جلوگیری کنند. معاملات روند توسط معامله گران کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت استفاده می شود.

بسیاری از معامله گران روند از شاخص های تحلیل تکنیکال مانند خطوط روند، شاخص حرکت جهت دار متوسط (ADX) و یا میانگین‌های متحرک استفاده می‌کنند.. آنها همچنین ممکن است از میانگین متحرک طولانی ‌مدت و کوتاه‌ مدت استفاده کنند و مراقب کراس اورها باشند تا یک معکوس احتمالی را نشان دهند.

.برای همه استراتژی‌ها، باید از حد ضرر برای مدیریت ریسک استفاده شود. برای یک روند صعودی، استاپ زیر یک نوسان رو به پایین که قبل از ورود رخ داده است یا زیر سطح حمایت دیگر قرار می گیرد. برای یک روند نزولی و یک موقعیت کوتاه، یک استاپ اغلب درست بالای یک نوسان قبلی یا بالاتر از یک سطح مقاومت دیگر قرار می گیرد.

4- استراتژی فارکس معامله‌گری موقعیتی

این استراتژی با هدف دنبال کردن روند بلند مدت، به دنبال به حداکثر رساندن سود از تغییرات عمده در قیمت اجرا می شود. یک معامله‌گر بلندمدت معمولاً به نمودارهای پایانی روز نگاه می‌کند. بهترین استراتژی های معاملاتی موقعیتی نیازمند صبر و انضباط بسیار زیاد از سوی معامله گران و دانش کافی در مورد اصول بازار است.

برخلاف معاملات روزانه، اسکلپینگ (Scalping) و استراتژی معاملاتی نوسانی، که در آن معامله‌گران به دنبال سود بردن از نوسانات کوتاه مدت قیمت هستند، شما می‌توانید بر روی گرفتن روندهای بلندمدت در بازارهای مالی تمرکز کنید.

معامله با استراتژی موقعیتی می‌تواند از چند هفته تا چند ماه یا حتی سال ها متغیر باشد. این به شما اجازه می دهد تا از نوسانات رایج در کوتاه مدت جلوگیری کنید.

به عنوان یک معامله گر موقعیتی فارکس، شما باید تصمیمات خود را بر اساس چندین عامل اساسی اقتصاد کلان از جمله پیش بینی نرخ بهره، شاخص‌های اقتصادی، ثبات سیاسی و رشد اقتصادی قرار دهید. همچنین می توانید تجزیه و تحلیل تکنیکالی و بنیادی را برای شناسایی سطوح حمایت و مقاومت کلیدی، خطوط روند و الگوهای نمودار ترکیب کنید.

برای شروع معامله با رویکرد موقعیتی باید به طور کامل عوامل اساسی مانند رشد تولید ناخالص داخلی (GDP)، نرخ تورم، داده‌های اشتغال، و تحولات سیاسی مانند انتخابات و تغییر سیاست کشوری که ارز آن را معامله می‌کنید بررسی شود.

در اجرای استراتژی معاملات موقعیتی به یک طرز فکر بلند مدت و صبر برای حفظ پوزیشن‌ها برای هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها نیاز دارید. شما باید در برابر نوسانات بازار مقاومت کنید و یک برنامه مدیریت ریسک قوی داشته باشید و از تصمیم گیری احساسی اجتناب کنید.

علاوه بر موارد گفته شده در این استراتژی باید مقدار قابل توجهی پول سرمایه گذاری کنید. معاملات موقعیتی مستلزم قفل کردن سرمایه شما برای مدت طولانی است که مطمئناً یکی از ایرادهای اصلی این استراتژی است. بنابراین، شما باید با سرمایه ای که برای مدتی به آن نیاز ندارید معامله کنید.

اما مزیت این روش نسبت به روش‌های دیگر این است که مانند اسکلپینگ یا معاملات روزانه، به زمان و تلاش روزانه کمتری نیاز دارید. این می تواند برای کسانی که برنامه های شلوغ دارند یا کسانی که رویکرد آرام‌تر را برای معامله ترجیح می دهند جذاب باشد.

همچنین معاملات موقعیتی شامل حجم معاملات کمتری می‌شود و هزینه‌های مربوط به کمیسیون و اسپرد را کاهش می‌دهد. این استراتژی می‌تواند راهی عالی برای تکمیل درآمد شما باشد، زیرا نیازی به تبدیل شدن به یک معامله‌گر حرفه‌ای یا ترک شغل روزانه خود ندارید.

5- استراتژی ترید روزانه در فارکس

معاملات روزانه یکی دیگر از استراتژی‌های معاملاتی کوتاه مدت است که تنها در طول یک جلسه معاملاتی خاص دنبال می‌شود و معامله‌گران در انتهای روز معاملاتی معاملات خود را پایان می‌دهند. این عمل به کاهش قرار گرفتن در معرض حرکات بازار در زمانی که معامله گر به بازار بی توجه است کمک می‌کند.

اگر این استراتژی به درستی انجام شود، استفاده از حرکات کوچک قیمت می تواند یک بازی سودآور باشد. با این حال، برای مبتدیان و افرادی که به یک پلن صحیح پایبند نیستند، می تواند خطرناک باشد.

اکثر معامله‌گران روزانه از طرح های معاملاتی مبتنی بر تحلیل تکنیکال در نمودارهای کوتاه مدت استفاده می‌کنند که عملکرد قیمت درون روز را نشان می دهد. معامله بر اساس اخبار یکی دیگر از تکنیک‌های محبوب در این استراتژی است.

معامله گران روزانه از استراتژی های روزانه متعددی استفاده می کنند از جمله اسکلپینگ، معاملات محدوده یا رنج و معامله مبتنی بر اخبار. سود بردن از معاملات روزانه امکان پذیر است اما میزان موفقیت ذاتا پایین تر است، زیرا ریسک پذیر است و به مهارت قابل توجهی نیاز دارد.

برخی از پیش نیازهای لازم برای یک معامله‌گر روزانه موفق وجود دارد، از جمله دانش و تجربه در بازار و سرمایه کافی. معامله‌گران روزانه از ترکیب چندین استراتژی، از جمله معاملات نوسانی، آربیتراژ و اخبار معاملاتی استفاده می کنند. آن‌ها این استراتژی‌ها را تا زمانی که سود ثابتی به دست اورند و زیان خود را محدود کنند، اصلاح می‌کنند.

در مجموع به طور کلی نمی‌توان یک استراتژی واحد به عنوان یک نسخه معاملاتی برای همه معامله‌گران ارائه داد و چه بسا همانند برخی از استراتژی‌های ذکر شده در این مقاله یک استراتژی ترکیبی از چند استراتژی و رویکرد معاملاتی باشد. اما پس از آشنایی با انواع استراتژی‌ها قطعا می توانید یک ارزیابی صحیح از روش مورد علاقه خود به دست آورید.

توجه به روندهای بازار، رویدادهای خبری اقتصادی و سیاسی و وقایع مهم جهان، داشتن پلن معاملاتی و عمل کردن به جزئیات ثبت شده در پلن از جمله مشخص کردن میزان سرمایه و نحوه مدیریت آن و روش انجام معامله می تواند ذهن شما را منسجم کند.

اگر بخواهیم به یک چارچوب در این زمینه اشاره کنیم باید بگوییم هر معامله گر نیاز دارد محدودیت های خود را بشناسد، بازار را به صورت ساده تحلیل کند، احساسات خود را بشناسد و سرمایه خود را مدیریت کند. سپس در چارچوب ذکر شده تمرین کرده و آهسته گام بردارد تا به یک استراتژی و رویکرد هدفمند دست یابند.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه

مطالب مرتبط