میانگین متحرک چیست؟ کاربرد، تنظیمات و آموزش Moving average
فارکس

میانگین متحرک چیست؟ کاربرد، تنظیمات و آموزش Moving average

اندیکاتورهایی مانند میانگین متحرک جزو ابزارهای تحلیل تکنیکال هستند. اندیکاتور به معنای شاخص یا نشانگر است و در واقع به شما وضعیت یک چیز را نشان می‌دهد. پس در بازارهای معاملاتی کار اندیکاتور میانگین متحرک این است که به شما در تحلیل وضعیت بازار و تصمیم‌گیری در معامله کمک کند. چون از تحلیل تکنیکال در تمامی بازارها مانند فارکس، سهام و کریپتو یا ارز دیجیتال استفاده می‌شود، اندیکاتورهایی مانند میانگین متحرک در تمام این بازارها برای شما مفید هستند.

میانگین متحرک جزو اساسی‌ترین اندیکاتورها است و در واقع بسیاری اندیکاتورهای محبوب و کاربردی در فرمول خود از میانگین متحرک استفاده می‌کنند. البته این اندیکاتور بیش از یک نوع دارد که در این مقاله به ترتیب با آنها آشنا می‌شوید و یاد می‌گیرید که از هر یک چگونه و در چه شرایطی می‌توان استفاده کرد.

???برای دیدن برخی از بهترین اندیکاتورها و کاربردی‌ترین آنها بخوانید: بهترین اندیکاتور

در پاسخ به این سوال که اندیکاتور میانگین متحرک چیست؟ باید گفت میانگین متحرک یک شاخص فنی است که سرمایه گذاران و معامله گران برای تعیین جهت روند اوراق بهادار از آن استفاده می کنند. با جمع کردن تمام نقاط داده در یک دوره خاص و تقسیم مجموع بر تعداد دوره های زمانی محاسبه می شود.

ویدئو آموزش میانگین متحرک

برای یادگیری نحوه ترسیم، تنظیم و سیگنال‌گرفتن از اندیکاتور میانگین متحرک این فیلم آموزشی می‌تواند برای شما مفید باشد.


انواع میانگین متحرک

در کل میانگین متحرک دو نوع اصلی دارد که با یکدیگر از نظر شیوه محاسبه و کاربرد تفاوت‌های مهمی دارند.

میانگین متحرک ساده یا SMA

ساده‌ترین نوع میانگین متحرک «میانگین متحرک ساده» یا SMA است. برای محاسبه این نوع میانگین کافی است مثلا قیمت‌های پایانی چند دوره را با یکدیگر جمع کرده و حاصل را بر تعداد دوره‌ها تقسیم کنید. مثلا برای به دست آوردن میانگین متحرک ساده ۵ دوره کافی است قیمت‌های پایانی آن ۵ دوره را با یکدیگر جمع کنید و سپس بر ۵ تقسیم کنید:

تعداد دوره‌ها / جمع قیمت پایانی دوره‌ها = میانگین متحرک ساده

میانگین متحرک نمایی یا EMA

ویژگی میانگین متحرک ساده یا SMA‌ این است که برایش فرقی نمی‌کند قیمتی مربوط به امروز است یا مربوط به چند روز پیش و در واقع برای همه آنها به یک اندازه اهمیت قائل است (به همه وزن یکسان می‌دهد). اما گاهی اوقات شما نیاز دارید که به آخرین تغییرات پرایس اکشن یا رفتار قیمت اهمیت بیشتری بدهید. برای این مواقع از اندیکاتور «میانگین متحرک نمایی» یا EMA استفاده می‌کنیم.

البته میانگین متحرک نمایی دو نوع فرعی نیز دارد:

میانگین متحرک تعدیلی یا smoothed

نوعی میانگین نمایی است که بر اساس فرمول آن محاسبه می‌شود اما در مقایسه با EMA اصلی به قیمت‌های اخیر وزن کمتری می‌دهد (تاثیر آنها را کمتر می‌کند) و از این رو نوسانات آن نرم‌تر است.

میانگین متحرک خطی وزنی یا linear weighted

نوعی میانگین نمایی که در مقایسه با EMA اصلی، به قیمت‌های اخیر وزن بیشتری می‌دهد (تاثیر آنها را بیشتر می‌کند).

معادله میانگین متحرک

ویژگی اصلی میانگین متحرک نمایی این است که در فرمول خود به آخرین تغییرات قیمت وزن بیشتری می‌دهد و منحنی اندیکاتور را با تاثیر بیشتری از آنها رسم می‌کند. برای این کار در فرمول خود از یک عامل تعدیل‌گر یا Smoothening استفاده می‌کند. هر چه این عامل بیشتر باشد، تغییرات اخیر قیمت اثر بیشتری روی اندیکاتور می‌گذارند. فرمول یا معادل میانگین متحرک به شرح زیر است:

EWMA(t) = a * x(t) + (1-a) * EWMA(t-1)

EWMA(t) = میانگین متحرک در زمان t
a = درجه اختلاط مقدار پارامتر بین 0 و 1
x(t) = مقدار سیگنال x در زمان t

تنظیمات اندیکاتور میانگین متحرک در متاتریدر

چون متاتریدر متداول‌ترین پلتفرم مورد استفاده معامله‌گران است و اکثر بروکرهای مختلف از آن پشتیبانی می‌کنند در اینجا به شما نحوه رسم کردن و تنظیم اندیکاتور میانگین متحرک در متاتریدر را آموزش می‌دهیم. البته این اندیکاتور در دیگر پلتفرم‌های معاملاتی مانند تریدینگ ویو نیز قابل دسترسی است و اصول رسم و تنظیمات آن فرق مهمی با متاتریدر ندارد.

ابتدا از این مسیر اندیکاتور را انتخاب کنید:

Insert > Indicators > Trend > Moving Average

رسم میانگین متحرک در متاتریدر

در پنجره‌ بعدی می‌توانید پارامترها و سطوح اندیکاتور را تعیین کنید.

در قسمت period می‌توانید دوره اندیکاتور را تعیین کنید. مثلا اگر تایم فریم یا همان بازه زمانی شما روزانه باشد، عدد ۱۰۰ به معنای این است که میانگین برای ۱۰۰ روز محاسبه می‌شود.

در قسمت shift می‌توانید میانگین را به تعداد دوره‌های دلخواه به جلو یا عقب جابجا کنید. مثلا اگر در period  رقم ۱۰۰ و در shift رقم 5۰- را وارد کنید، اندیکاتور 5۰ دوره به عقب می‌رود.

در قسمت Method  برای رسم میانگین متحرک ساده گزینه SMA یا برای میانگین متحرک نمایی گزینه EMA را انتخاب کنید.

در قسمت apply to  می‌توانید تعیین کنید که اندیکاتور بر اساس کدام قیمت محاسبه شود. مثلا اگر close را انتخاب کنید بر اساس قیمت پایانی یا همان قیمت بسته شدن معاملات در هر دوره محاسبه می‌شود. در کل قیمت پایانی متداول‌ترین قیمتی است که در محاسبه اندیکاتورها استفاده می‌شود.

در قسمت style می‌توانید شکل و ضخامت خط اندیکاتور و همچنین رنگ آنرا تعیین کنید.

تنظیمات میانگین متحرک در متاتریدر

پس از این مراحل نمودار به صورت زیر ترسیم می‌شود.

رسم میانگین متحرک در متاتریدر

آموزش اندیکاتور میانگین متحرک

از میانگین متحرک به چندین صورت می‌توان در تحلیل تکنیکال استفاده کرد. می‌توان از دو یا چند میانگین متحرک برای سیگنال‌گیری استفاده کرد. همچنین می‌توان از آن برای فیلتر کردن سیگنال‌ها استفاده نمود.

 بسیاری از اندیکاتورها مانند ویلیامز الیگیتور، باندهای بولینگر، مک دی و غیره با استفاده از میانگین متحرک ساخته می‌شوند. در ادامه این کاربردها را توضیح خواهیم داد.

یکی از روش‌های متداول سیگنال‌گیری با میانگین متحرک رسم چندین میانگین روی نمودار و سپس استفاده از تقاطع آنها است.

میانگین متحرک در اندیکاتور الیگیتور

مثلا به تصویر زیر نگاه کنید. در اینجا اندیکاتور ویلیامز الیگیتور رسم شده است که با سه میانگین متحرک تعدیلی یا smoothed ایجاد می‌شود: میانگین‌های ۵، ۸ و ۱۳ دوره‌ای.

هر زمان که میانگین ۵ دوره‌ای میانگین‌های دیگر را قطع کند و از آنها بالاتر برود به عنوان سیگنال خرید تعبیر می‌شود. بدین سبب که میانگین ۵ دوره‌ای حساسیت بیشتری به تغییرات پرایس اکشن دارد و اگر از دو میانگین دیگر بالاتر باشد به معنای روند صعودی است.

??? برای آشنایی کامل با اندیکاتور الیگیتور این مقاله را بخوانید: اندیکاتور الیگیتور

میانگین متحرک در اندیکاتور ویلیامز الیگیتور

 

میانگین متحرک در باندهای بولینگر

اندیکاتور دیگری که از میانگین متحرک استفاده می‌کند باندهای بولینگر است. در این اندیکاتور یک میانگین متحرک در وسط و دو خط دیگر بر اساس انحراف معیار از آن رسم می‌شوند. هر زمان که پرایس اکشن به خط یا باند بالایی نزدیک‌تر شود اینگونه تعبیر می‌شود که به نقطه اشباع خرید رسیده است و زمانی که به باند پایین نزدیک شود به معنای رسیدن به نقطه اشباع فروش است. در تصویر زیر نمونه‌ای از این اندیکاتور را مشاهده می‌کنید.

??? برای آشنایی کامل‌تر با باندهای بولینگر این مطلب را بخوانید: اندیکاتور بولینگر باند

میانگین متحرک در اندیکاتور باندهای بولینگر

 

روبان میانگین متحرک

یکی از روش‌های استفاده از میانگین متحرک، روبان میانگین است. در این روش شما تعداد زیادی میانگین متحرک را روی نمودار ترسیم می‌کنید به صورتی که منطقه بین آنها مانند روبان در نظر بگیرید. در تصاویر زیر دو نمونه از روبان میانگین متحرک را مشاهده می‌کنید.

روبان میانگین متحرک

در نمودار بالا نقاط نارنجی سیگنال فروش و نقاط آبی سیگنال خرید هستند. هر زمان که میانگین کوتاه‌مدت بالاتر از بلندمدت باشد روبان آبی و هر وقت که از آن پایینتر باشد، روبان نارنجی می‌شود.

روبان میانگین

در نمودار بالا نیز به همین صورت است و رنگ سبز روبان به معنای سیگنال روند صعودی و رنگ قرمز سیگنال روند نزولی است.

??? برای اطلاعات کامل‌تر درباره روبان میانگین این مقاله را بخوانید: اندیکاتور ma

میانگین متحرک ۵۰ روزه، ۱۰۰ روزه و ۲۰۰ روزه  چه اهمیتی دارد؟

میانگین‌های متحرک بلندمدت در تشخیص روند و سیگنال‌گیری استفاده می‌شوند. متداول‌ترین این میانگین‌ها مربوط به میانگین متحرک ۵۰ روزه ، میانگین متحرک  ۱۰۰ روزه و میانگین متحرک  ۲۰۰ روزه هستند. اگر تایم‌فریم یا بازه زمانی نمودار روزانه باشد یعنی میانگین ۵۰ روزه، ۱۰۰ روزه یا ۲۰۰ روزه، و اگر مثلا تایم‌فریم ساعتی باشد میانگین‌های ۵۰ ساعته، ۱۰۰ ساعته و ۲۰۰ ساعته است. معمولا از این میانگین‌ها برای معامله طبق روند استفاده می‌کنند، یعنی این که اگر روند صعودی باشد سیگنال‌های خرید و اگر روند نزولی باشد سیگنال‌های فروش را جدی می‌گیرند. در پایین با این کاربرد بیشتر آشنا می‌شوید.

استفاده از میانگین متحرک برای معامله طبق روند

یکی دیگر از کاربردهای میانگین متحرک این است که از آن برای فیلتر کردن سیگنال‌های دیگر اندیکاتورها استفاده کنیم. برای این کار معمولا میانگین متحرک را برای دورانی نسبتا بلند (۵۰ دوره‌ای یا طولانی‌تر) ترسیم می‌کنند. سپس زمانی که پرایس اکشن از میانگین بالاتر باشد سیگنال‌های خرید را قبول می‌کنند و زمانی که پرایس اکشن پایینتر از اندیکاتور باشد سیگنال‌های فروش را قبول می‌کنند.

مثلا در تصویر پایین اندیکاتور مک دی در پایین و میانگین متحرک نمایی ۵۰ روزه روی نمودار رسم شده است. طبق این استراتژی فقط زمانی باید سیگنال‌های خرید مک‌دی را جدی گرفت که پرایس اکشن از میانگین متحرک بالاتر باشد.

معامله با روند در میانگین متحرک

به طور کلی مثلا زمانی که پرایس اکشن نموداری از میانگین‌های بلندمدت مانند ۵۰، ۱۰۰ یا ۲۰۰ روزه بالاتر برود می‌توان آنرا سیگنال روند صعودی دانست.

 توجه: ایراد مهم این رویکرد این است که شما نمی‌توانید از حرکات صعودی قیمت زمانی که پرایس اکشن در زیر میانگین قرار دارد استفاده کنید. اما در کل می‌توان از این میانگین‌های بلندمدت برای فیلتر کردن سیگنال‌ها و معامله در راستای روند غالب بلندمدت استفاده کرد.

جمع‌بندی

در این مطلب با اندیکاتور میانگین متحرک آشنا شدید، دانستید که چگونه محاسبه می‌شود و کاربرد آن در تحلیل تکنیکال به چه صورت است. همچنین متوجه شدید که چگونه می‌توان از میانگین متحرک بلندمدت (مثلا میانگین‌های ۵۰ روزه، ۱۰۰ روزه  و ۲۰۰ روزه) برای معامله در جهت روند استفاده کرد. بسیاری معامله‌گران اعتقاد دارند که روند دوست آنهاست. استفاده از میانگین متحرک برای افرادی که چنین استراتژی را دنبال می‌کنند ضروری است.

میانگین متحرک خود می‌تواند برای سیگنال‌گیری استفاده شود (مانند اندیکاتورهای روبان میانگین متحرک که توضیح داده شد) ولی مهم‌تر این که این اندیکاتور پایه و اساس محاسبه بسیاری اندیکاتورهای محبوب دیگر است. باندهای بولینگر، مک دی، و الیگیتور چند مورد از محبوب‌ترین این اندیکاتورها هستند.

ارسال دیدگاه


2 دیدگاه