اندیکاتور الیگیتور چیست؟ فیلم آموزش کامل Alligator با pdf
فارکس

اندیکاتور الیگیتور چیست؟ فیلم آموزش کامل Alligator با pdf

اندیکاتور ویلیامز الیگیتور که می‌توان آنرا تمساح ویلیامز ترجمه کرد جزء ابزارهای تحلیل تکنیکال است. با استفاده از این دسته ابزارها شما بر اساس ارقامی که در رفتار قیمت یا اصطلاحا پرایس اکشن ظاهر می‌شود، شاخص‌هایی را به دست می‌آورید که به آنها اندیکاتور می‌گوییم. اندیکاتورها بسیار متعدد بوده و برخی از آنها اصلی‌تر و بنیادی‌تر بوده و برخی جدیدتر هستند. همیشه امکان این وجود دارد که از چندین اندیکاتور در کنار یکدیگر استفاده کرد. بسیاری اوقات ما از اندیکاتورهای پایه‌ای تر و بنیادی‌تر در کنار اندیکاتورهایی مانند ویلیامز الیگیتور که نقش مکمل آنها را ایفا می‌کنند استفاده می‌کنیم تا نتیجه بهتری بگیریم، به عبارت دیگر سیگنا‌ل‌های بهتری به دست آوریم و سیگنال‌های کاذب را بهتر تشخیص دهیم.

به علاوه، بسیاری اندیکاتورها در محاسبه اندیکاتورهای دیگر استفاده می‌شوند و مثلا اندیکاتور میانگین متحرک برای محاسبه بسیاری اندیکاتورها از جمله ویلیامز الیگیتور کاربرد دارد. پس یادگیری اندیکاتورهای بنیادی‌ به شما در فهمیدن اندیکاتورهای دیگر کمک می‌کند.

✅✅✅  برای آشنایی با برخی اندیکاتورهای بنیادی و اساسی بخوانید: بهترین اندیکاتور فارکس

آموزش اندیکاتور ویلیامز الیگیتور (ویدئو)

در این فیلم به طور خلاصه با تعریف، ترسیم، نحوه استفاده و نکات مهم درباره اندیکاتور ویلیامز الیگیتور آشنا خواهید شد.


اندیکاتور الیگیتور چیست؟

بازاری معاملاتی مانند فارکس را در نظر بگیرید. در تمام بازارها ما با چند وضعیت سر و کار داریم. یا بازار روندی مشخص را طی می‌کند که ممکن است صعودی یا نزولی باشد و در این حالت می‌گوییم که بازار دارای روند یا اصطلاحا trending market است. در غیر این صورت و اگر روند خاصی حاکم نباشد، قیمت حرکت عرضی یا اصطلاحا sideways را نشان می‌دهد.

 این خاصیت بازارهای معاملاتی مبنای استفاده از اندیکاتور ویلیامز الیگیتور است. آقای بیل‌ ویلیامز (Bill Williams) مخترع این اندیکاتور است و بر این اعتقاد بود که بازارهای معاملاتی اغلب اوقات (یعنی حدود  ۷۰  تا ۸۵ درصد زمان‌ها) در وضعیت حرکت عرضی یا خنثی به سر می‌برند و تنها حدود 15 تا ۳۰ درصد اوقات دارای روندی مشخص هستند. طبق این فرضیه، اغلب افرادی که به دنبال سود یا جلوگیری از زیان هستند در زمانی که بازار روند مشخصی دارد دست به خرید یا فروش می‌زنند.

به عبارت دیگر، معامله‌گران خرد یا retail traders و همچنین شرکت‌ها و سازمان‌ها که معامله‌گران بزرگ هستند اغلب سود خود را در زمانی به دست می‌آورند که روندی قدرتمند در بازار حاکم باشد.

به طور خلاصه، اندیکاتور ویلیامز الیگیتور بر اساس روانشناسی یا sentiment‌ بازار عمل می‌کند و جزو آن دسته از اندیکاتورهایی است که برای شناختن روند به کار می‌روند. ویلیامز الیگیتور روند را دنبال می‌کند و بر اساس چند میانگین متحرک به شما سیگنال می‌دهد. دقت داشته باشید که اندیکاتور میانگین متحرک مکمل اندیکاتور الیگیتور است.

اندیکاتور الیگیتور از سه خط روند که ممکن است به رنگ های آبی، قرمز و سبز رنگ باشد، تشکیل شده است. هر کدام یک از این خطوط میانگین متحرک را نشان میدهند.

فرمول محاسبه اندیکاتور ویلیامز الیگیتور

اول از هر چیز یادآور می‌شوم که شما نیازی به محاسبه این اندیکاتور ندارید چون در هر پلتفرم معاملاتی که باشید، می‌توانید آنرا به طور خودکار و با تنظیم پارامترها به نمودار اضافه کنید. اما با این وجود اطلاع از روش محاسبه اندیکاتور به شما کمک می‌کند تا بهتر آنرا بفهمید و از آن استفاده کنید.

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، اندیکاتور ویلیامز الیگیتور اصولا با استفاده از میانگین متحرک محاسبه می‌شود. برای این منظور بیل ویلیامز از میانگین متحرک تعدیل‌شده (smoothed) استفاده کرد. بر خلاف میانگین متحرک معمولی، خاصیت میانگین متحرک تعدیل‌شده این است که به قیمت‌های هر دوره وزن خاصی می‌دهد و بدین ترتیب همه قیمت‌ها به یک میزان در تعیین میانگین اثر ندارند.

برای محاسبه ویلیامز الیگیتور از سه میانگین متحرک تعدیل‌شده استفاده می‌شود: میانگین‌های پنج، هشت و ۱۳ روزه.

  • خط آرواره (Jaw): میانه قیمت ۱۳ دوره محاسبه شده و سپس ۸ نقطه به جلو جابجا می‌شود.
  • خط دندان (Teeth): میانه قیمت ۸ دوره محاسبه شده و سپس ۵ نقطه به جلو جابجا می شود.
  • خط لب (Lip): میانه قیمت ۵ دوره محاسبه شده و سپس ۳ نقطه به جلو رانده می‌شود.

بدین ترتیب پس از رسم اندیکاتور Wiliams Alligator، سه منحنی در نمودار خواهید داشت:

  • خط آرواره که بر اساس ۱۳ دوره محاسبه می‌شود؛
  • خط دندان که بر اساس هشت دوره محاسبه می‌شود؛
  • خط لب که بر اساس پنج دوره محاسبه می‌شود.

اما معنای این خطوط چیست و چگونه می‌توان از آنها برای تشخیص سیگنال‌های معاملاتی استفاده کرد؟

نمونه اندیکاتور ویلیامز الیگیتور در متاتریدر

سیگنال‌دهی با اندیکاتور الیگیتور

در نمودار معاملاتی، دو منحنی می‌توانند نسبت به یکدیگر سه وضعیت داشته باشند:

  • بدون تغییر فاصله حرکت کنند و اصطلاحا موازی (Parallel) باشند؛
  • به یکدیگر نزدیک شوند و اصطلاحا همگرایی (Convergence) نشان دهند؛
  • از هم دور شوند یا اصطلاحا واگرایی (Divergence) داشته باشند.

اندیکاتور Alligator از همین خاصیت برای سیگنال‌دهی استفاده می‌کند. همانطور که گفتیم پس از رسم اندیکاتور در نمودار، شما سه منحنی (با سه رنگ آبی، قرمز و سبز) خواهید داشت: منحنی‌های ۱۳ روزه (آرواره)، هشت روزه (دندان)، و پنج روزه (لب).

به عنوان قاعده‌ای کلی، میانگین‌های متحرکی که بر اساس تعداد دوره‌های کمتر گرفته شده باشند سریعتر به تغییرات قیمت واکنش می‌دهند. به عبارت دیگر، هر چه تعداد دوره‌های یک میانگین متحرک بیشتر باشد، واکنش آن به نوسانات قیمت کندتر خواهد بود. بر این اساس در اینجا نیز از بین سه منحنی لب، دندان و آرواره تمساح؛ منحنی پنج روزه یا همان لب تمساح سریعترین تغییرات را خواهد داشت و منحنی ۱۳ روزه یا همان آرواره تمساح کندتر از دیگران نوسان خواهد کرد.

به طور کلی وقتی که لب تمساح دو منحنی دیگر را قطع کند و بالاتر برود، سیگنال خرید به ما می‌دهد. بالعکس، وقتی که لب تمساح دو منحنی دیگر را قطع کند و پایینتر برود، سیگنال فروش خواهیم داشت. البته این توضیح بسیار کلی است و در عمل کار به این سادگی نیست.

به نمودار پایین توجه کنید. در اینجا خط آبی، قرمز و سبز به ترتیب آرواره، دندان و لب تمساح ویلیامز هستند.

خط لب، آرواره و دندان اندیکاتور ویلیامز الیگیتور

به طور کلی، زمانی که بازار روند مشخصی ندارد، این سه خط بسیار نزدیک به یکدیگر حرکت می‌کنند. وقتی که آرواره و دندان تمساح در یک جهت حرکت کنند، لب تمساح آنها را قطع کند و سپس هر سه خط به یک سمت بروند، می‌توان انتظار داشت که روندی در حال شکل‌گیری است.

وقتی که هر سه خط به طور موازی حرکت کنند حاکی از وجود یک روند مشخص است. در این حالت اگر مثلا تصویر بالا خط سبز (لب تمساح) بالاتر از خط آرواره و دندان باشد روندی صعودی را شاهد هستیم. اما اگر برعکس باشد، یعنی خط آرواره بالاتر از خط لب و دندان باشد، روندی نزولی داریم.

وقتی که سیگنال خرید داریم، اصطلاحا می‌گوییم که تمساح دارد بیدار می‌شود و زمانی که سیگنال فروش به ما بدهد می‌گوییم که تمساح دارد به خواب می‌رود. زمانی که منحنی‌ها از یکدیگر فاصله بگیرند و اصطلاحا واگرا شوند می‌گویند که تمساح دهان خود را کامل باز کرده است. این وضعیت حاکی از این است که روندی مشخص در حال شکل‌گیری است و در این حالت ویلیامز توصیه می‌کند که موقعیت‌های خرید یا فروش را نگه داشته و مدیریت کنیم تا به فرصت مناسب برای سودگیری یا profit-taking‌ برسیم.

پس از این که روندی مشخص طی شد، منحنی‌ها معمولا به یکدیگر نزدیک می‌شوند و اصطلاحا همگرایی پیدا می‌کنند. در چنین حالتی می‌گویند که تمساح دارد دهان خود را می‌بندد و احتمالا روند صعودی یا نزولی طی شده دارد به پایان خود نزدیک می‌شود. بر اساس اندیکاتور ویلیامز الیگیتور دقیقا چنین زمان‌هایی بهترین فرصت برای سودگیری هستند.

به عبارت دیگر شما یا با فرض پایان روند صعودی چیزی که خریده‌اید را به قیمت بالاتر می‌فروشید، یا با فرض پایان روند نزولی، دست به خرید می‌زنید و منتظر می‌مانید تا قیمت‌ها بالاتر برود.

چون همانطور که گفتم هر اندیکاتوری ممکن است به ما سیگنال‌های کاذب نیز بدهد. برای تشخیص سیگنال‌های کاذب دو راه پیش روی ما است: استفاه از چند اندیکاتور؛ استفاده از یک اندیکاتور در کنار الگوهای شمعی؛ و البته می‌توان همزمان از چند اندیکاتور در کنار تحلیل الگوهای شمعی استفاده کرد. در مثال زیر در کنار نمونه‌ای از کاربرد اندیکاتور الیگیتور توضیح خواهیم داد که چگونه با استفاده از یک الگوی شمعی ساده و متداول این سیگنال‌های کاذب را کمتر کنیم.

??? این مقاله می‌تواند در معامله با پرایس اکشن به شما کمک کند: آموزش پرایس اکشن

آموزش تنظیمات اندیکاتور الیگیتور

در پایین نمودار معاملاتی یورو-دلار آمریکا (EURUSD) را مشاهده می‌کنید. این نمودار در چهارچوب زمانی یا تایم‌فریم روزانه ترسیم شده است، پس هر یک از شمع‌ها رفتار قیمت یا پرایس اکشن یک روز را به شما نشان می‌دهد.

حال از مسیر زیر این اندیکاتور را به متاتریدر اضافه کنید:

Insert > Indicators > Bill Williams > Alligator

در پنجره‌ی ظاهر شده تنظیمات اندیکاتور را مطابق تصویر زیر به حالت پیشفرض رها کنید. توجه کنید که در حالت پیشفرض از میانگین متحرک تعدیل شده یا smoothed استفاده می‌شود که به اختصار به آن SMMA می‌گویند (حواستان باشد که آنرا با SMA که به معنای میانگین متحرک ساده است اشتباه نگیرید).

تنظیمات اندیکاتور ویلیامز الیگیتور در تریدینگ ویو

در زبانه Colors رنگ‌ها را به حالت پیشفرض رها کرده یا مطابق زیر تنظیم کنید.

تنظیمات رنگ اندیکاتور ویلیامز الیگیتور در تریدینگ ویو

برای سادگی مشاهده اندیکاتور می‌توانید از قسمت سمت راست خطوط را ضخیم‌تر رسم کنید.

تعیین ضخامت اندیکاتور ویلیامز الیگیتور در تریدینگ ویو

پس از این مراحل اندیکاتور به صورت زیر روی نمودار رسم خواهد شد.

رسم اندیکاتور ویلیامز الیگیتور در تریدینگ ویو

در تصویر بالا به دنبال جایی بگردید که دو حالت به طور همزمان وجود داشته باشد:

  • اول این که اندیکاتور روندی مشخص (صعودی یا نزولی) را نشان بدهد.
  • دوم این که الگوی شمعی محاصره‌ای یا پوشا ایجاد شده باشد.

??? برای آشنایی بیشتر با الگوهای شمعی و کندل‌شناسی این مقاله بسیار مفید است: کندل شناسی

سیگنال دهی با اندیکاتور ویلیامز الیگیتور

در تصویر بالا پیکان زیرین این بازه مشخص می‌کند و همانطور که می‌بینید در این بازه خط سبز (لب) از دو خط دیگر بالاتر رفته  است. دو پیکان بالا نقاطی را نشان می‌دهند که الگوی محاصره شمعی ایجاد شده است و همانطور که می‌بینید در این دو نقطه شمع سبز کاملا شمع قرمز را در بر گرفته است. در چنین حالتی که از یک طرف اندیکاتور سیگنال روند صعودی را می‌دهد و از طرف دیگر الگوی شمعی این روند را تایید می‌کند شما می‌توانید با اطمینان بیشتری باور کنید که روند واقعا صعودی است و بر طبق این پیشبینی تصمیم بگیرید و موقعیت خود را تعیین کنید.

معمولا در حالتی که روند صعودی است شما دست به خرید می‌زنید (اصطلاحا  وارد پوزیشن لانگ می‌شوید) و صبر می‌کنید تا در نقطه اوج قیمت و یا هر جایی که فکر کردید سود کافی به دست آورده‌اید، موقعیت خود را به فروش برسانید و اصطلاحا وارد پوزیشن شورت شوید.

اندیکاتور الیگیتور pdf

در این اینجا فایل pdf اندیکاتور الیگیتور را برای شما عزیزان قرار دادیم تا با دانلود آن همیشه در دسترستان باشد. در این فایل pdf خلاصه مطالب این مقاله ذکر شده است؛ اگر نیاز به مطالعه بیشتر داشتید میتوانید بر روی لینک های داخل فایل pdf کلیک کنید تا از مطالب جامع تر و کامل تر بهره مند شوید. جهت دانلود اینجا را کلیک کنید.

جمع‌بندی مقاله اندیکاتور ویلیامز الیگیتور

شاید جالب باشد بدانید که بیل ویلیامز چندین اندیکاتور دیگر نیز ابداع کرده است، مانند نوسانگر، شتابگر، و غیره که در اینجا به آنها نمی‌پردازیم اما امید است در مقالات آینده آنها را نیز به شما معرفی کنیم. در کل همانطور که گفته شد معامله با اندیکاتور الیگیتور به شما در تشخیص روند کمک می‌کند ولی مانند تقریبا تمامی اندیکاتورهای دیگر، می‌تواند سیگنال‌های کاذب نیز تولید کند.

یکی از روش‌های حذف این سیگنال‌های کاذب، استفاده از چند اندیکاتور و یا تحلیل الگوهای شمعی است. هر چه اندیکاتورهای بیشتری به شما سیگنال مشخصی را بدهند، و یا زمانی که در کنار اندیکاتور، الگوی شمعی نیز سیگنال را تایید کند شما می‌توانید بیشتر به سیگنال اعتماد کنید.

 

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه