اندیکاتور MA Ribbon چیست؟آموزش ویدئویی MA، فرمول و تنظیمات
فارکس

اندیکاتور MA Ribbon چیست؟آموزش ویدئویی MA، فرمول و تنظیمات

در تحلیل تکنیکال فارکس، شما معمولا یا فقط از تحلیل پرایس اکشن استفاده می‌کنید یا در کنار پرایس اکشن، اندیکاتورها را نیز به کار می‌گیرید. اندیکاتورهای متعددی در فارکس وجود دارند که در دیگر مقالات به بسیاری از آنها پرداخته‌ایم. در اینجا قصد داریم که اندیکاتور روبان میانگین متحرک (MA Ribbon) را به شما معرفی کنیم.

اندیکاتور ma چیست؟

یکی از ساده‌ترین و پرکاربرد‌ترین اندیکاتورها در فارکس، میانگین متحرک است. میانگین متحرک در کل چهار نوع دارد:

  • میانگین متحرک ساده (Simple MA)
  • میانگین متحرک نمایی (Exponential MA)،
  • میانگین متحرک تعدیل شده (smoothed MA)
  • و میانگین متحرک خطی (Linear MA).

فرمول اندیکاتور میانگین متحرک ساده مثل نامش ساده است. شما در واقع قیمت پایانی (closing price) یا قیمت مبنایی دیگر از دوره‌های معاملاتی قبلی را با یکدیگر جمع زده و تقسیم بر تعداد آنها می‌کنید. عددی که به دست می‌آید میانگین متحرک ساده را به شما می‌دهد.

مثلا اگر هر دوره را برابر یک روز در نظر بگیرید، برای محاسبه میانگین متحرک ۲۰ روزه یا SMA 30 ابتدا قیمت پایانی ۲۰ روز اخیر را با هم جمع می‌کنید تا مثلا عدد X به دست آید، و سپس X را تقسیم بر ۲۰ می‌کنید. میانگین متحرک را برای هر تعداد دوره که بخواهید می‌توان محاسبه کرد. اما بر حسب بازه زمانی معاملات شما (کوتاه‌مدت یا بلندمدت) متداول‌ترین تعداد دوره‌ها ۲۰، ۵۰، و ۲۰۰ هستند.

حال فرض کنید که تعداد زیادی میانگین متحرک ساده را برای دوره‌های زمانی مختلف، مثلا ۱۰ و ۲۰ و ۳۰ و ۴۰ روزه روی نمودار یک جفت‌ارز رسم کنید. در این حالت شکلی روبان‌مانند پدیدار می‌شود که به آن روبان میانگین متحرک (یا همان روبان میانگین) می‌گویند.

پس روبان میانگین در واقع مجموعه چندین میانگین متحرک است که همگی روی نمودار رسم شده‌اند. معمولا مانند مثال بالا، این میانگین‌ها با هم اختلاف ۱۰ دوره‌ای دارند و مثلا اگر تایم‌فریم یا بازه زمانی معاملات شما روزانه باشد، برای تشکیل روبان میانگین می‌توانید از میانگین‌های متحرک ۱۰، ۲۰، ۳۰، ۴۰، و ۵۰ روزه استفاده کنید. البته در تعداد این میانگین‌ها محدودیت ندارید و می‌توانید به هر تعداد که خواستید اضافه کنید.

توجه: می‌توانید از انواع دیگر میانگین متحرک، یعنی میانگین متحرک نمایی (Exponential MA)، میانگین متحرک تعدیل‌شده (smoothed MA) و یا میانگین متحرک خطی (Linear MA) نیز برای تشکیل روبان استفاده کنید و مثلا میانگین متحرک نمایی پنج بازه زمانی، یعنی ۱۰، ۲۰، ۳۰، ۴۰، و ۵۰ روز اخیر یا هر تعداد بازه که خواستید را روی نمودار رسم کنید.

---در این ویدیوی کوتاه و مفید با اندیکاتور MA آشنا شوید---


چگونه از اندیکاتور روبان میانگین در فارکس استفاده کنیم؟

اول از هر چیز باید تصمیم بگیرید که تعداد دوره‌های زمانی که می‌خواهید میانگین‌ها را با آنها بگیرید چقدر است. اگر قصد دارید در بازه زمانی کوتاه معامله کنید باید تعداد بازه‌های زمانی کوتاه‌تری را انتخاب کنید. مثلا برای معاملاتی که در بازه زمانی کوتاه‌مدت انجام می‌شود (یعنی مثلا امروز می‌خرید و در روزهای آتی می‌فروشید) می‌توانید از چهار میانگین متحرک ۱۰، ۲۰، ۳۰، و ۴۰ روزه استفاده کنید و برای معاملاتی که در بازه زمانی بلندمدتر انجام می‌دهید (مثلا امروز می‌خرید و در هفته‌ها یا ماه آتی دست به فروش می‌زنید)، می‌توانید از بازه‌های زمانی ۱۲۰،‌۱۳۰، ۱۴۰، و ۱۵۰ روزه استفاده کنید. هر چه از زمان‌های نزدیک‌تر استفاده کنید، حساسیت روبان میانگین به تغییرات اخیر قیمت بیشتر می‌شود و بهتر آنها را نشان می‌دهد. برعکس، هر چه از زمان‌های دورتر استفاده کنید، حساسیت روبان میانگین به تغییرات اخیر قیمت کمتر می‌شود و به جای آن تغییرات بلندمدت را نشان می‌دهد.

به طور کلی، وقتی که این روبان میانگین متحرک از قیمت‌های کنونی بالاتر باشد، و یا زاویه روبان رو به بالا باشد، این طور تلقی می‌شود که با روندی صعودی روبرو هستیم. برعکس، وقتی که روبان میانگین از قیمت‌های کنونی پایینتر باشد و زاویه روبان رو به پایین باشد، این طور برداشت می‌شود که با روندی نزولی روبرو هستیم.

وقتی که نمودارها با هم تقاطع پیدا کنند می‌توان انتظار تغییر روند را داشت.

در کل شما به دو صورت می‌توانید از روبان میانگین استفاده کنید: یا در پلتفرم خود (مثلا متاتریدر) به صورت دستی میانگین‌ها را اضافه کنید (مثلا پنج میانگین متحرک ۱۰، ۲۰، ۳۰، ۴۰، و ۵۰ روزه را وارد کنید و به هر یک رنگ دلخواه را بدهید) یا اندیکاتور روبان میانگین را دانلود کنید. اکثر اندیکاتورهای دانلودی این مزیت را دارند که به شما اجازه می‌دهند هنگام تقاطع میانگین‌ها با تغییر رنگ متوجه شوید یا مثلا تنظیم کنید که هنگام این تقاطع‌ها پلتفرم به شما به صورت صوتی یا پیامی هشدار بدهد.

مطالعه این مقاله پیشنهاد میشود:  اندیکاتور adx

مثال استفاده از اندیکاتور روبان میانگین

در تصویر زیر نمودار معاملاتی شاخص یورو-دلار آمریکا (EUR/USD) را می‌بینیم. بازه زمانی (تایم فریم) ما در اینجا روزانه است و هر شمع یک روز را نشان می‌دهد.

در تصویر اول اندیکاتور به صورت دستی رسم شده است، یعنی صرفا پنج میانگین متحرک ساده ۱۰ تا ۵۰ روزه را در نمودار وارد شده است. خط آبی میانگین ۱۰ روزه و خط قرمز میانگین ۵۰ روزه را نشان می‌دهد تا بتوان به سادگی بیشتر تقاطع آنها را تشخیص داد.

ترسیم اندیکاتور روبان میانگین در متاتریدر

تصویر ۱: ترسیم اندیکاتور روبان میانگین در متاتریدر به صورت دستی

 

همچنین می‌توانید اندیکاتور را دانلود کنید. نسخه‌های پولی و رایگانی که به شما اجازه بدهند روبان میانگین را رسم کنید قابل دانلود است. در اینجا از اندیکاتور رایگانی که توسط کاربری به نام mladen ارائه شده استفاده می‌کنیم (برای دانلود اندیکاتور روبان میانگین کلیک کنید). در تصویر پایین نیز یکی از خطوط میانگین ۱۰ روزه و خط دیگر میانگین ۵۰ روزه را نشان می‌دهد. وقتی که میانگین ۱۰ روزه بالاتر از میانگین ۵۰ روزه باشد، منطقه بین دو منحنی آبی و زمانی که میانگین ۱۰ روزه پایینتر از میانگین ۵۰ روزه باشد، نارنجی می‌شود.

 

روبان میانگین به صورت رنگ شده با استفاده از پلاگین

تصویر۲: اندیکاتور روبان میانگین به صورت رنگ شده با استفاده از پلاگین

نقاطی که بین میانگین‌های ۱۰ و ۵۰ روزه تقاطع وجود دارد (نقاطی که رنگ روبان عوض می‌شود) برای شما کلیدی هستند، چون در این نقاط است که ممکن است شاهد تغییر روند باشیم. در مثال بالا میانگین ۱۰ روزه تغییرات کوتاه‌مدت و میانگین ۵۰ روزه تغییرات بلندمدت قیمت را نشان می‌دهد. وقتی که میانگین ۱۰ روزه خط میانگین ۵۰ روزه را قطع می‌کند و روبان آبی می‌شود، یعنی پرایس اکشن دوره کوتاه‌مدت از پرایس اکشن دوران بلندمدت بالاتر رفته و این می‌تواند سیگنالی مبنی بر ایجاد روند صعودی باشد.

 

سوالات متداول اندیکاتور روبان میانگین متحرک

محدودیت‌های روبان میانگین (MA Ribbon) چیست؟

روبان میانگین از میانگین‌های متحرک تشکیل شده است. میانگین‌های متحرک بر اساس قیمت دوره‌های قبلی رسم می‌شوند و این یعنی همیشه از آخرین تغییرات بازار عقب‌تر هستند. به همین علت در روبان میانگین شما از چند میانگین در دوره‌های زمانی مختلف استفاده می‌کنید تا بتوانید تغییرات اخیر قیمت را نیز در نظر بگیرید.

آیا می‌توانم فقط از اندیکاتور روبان میانگین استفاده کنم؟

مانند تمامی اندیکاتورها در روبان میانگین نیز ممکن است شاهد سیگنال‌های کاذب باشید، پس حتما اندیکاتور را در کنار تحلیل پرایس اکشن و الگوهای شمعی استفاده کنید. تحلیل بنیادی یا فاندمنتال نیز می‌تواند در کنار تحلیل تکنیکال به شما کمک کند تا موقعیت‌ها را بهتر تشخیص دهید.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه