اندیکاتور adx چیست؟ آموزش جامع، فرمول و بررسی ویدئویی adx
فارکس

اندیکاتور adx چیست؟ آموزش جامع، فرمول و بررسی ویدئویی adx

همینطور که می دانید تنوع ابزارهای تکنیکال در بازارهای مالی به قدری زیاد است که اگر کارایی آنها را بدانید مسلما نسبت به دیگر معامله گران برتری بسیار چشمگیری خواهید داشت.

یکی از این ابزارهای بسیار خوب از نظر چارتیست ها یا همان تحلیلگران تکنیکال، اندیکاتور adx است. ترید کردن و هم مسیر شدن با روندهای قوی ریسک شما را کاهش و پتانسیل دریافت سودهای شما را افزایش می دهد.

یکبار دیگر کارشناسان بخش فارکس وبسایت دنیای ترید در خدمت شما عزیزان هستند تا یکی از "ابزارهای تشخیص قدرت روند" را به شما آموزش دهند.

اگر به دنبال تحلیل تکنیکال بورس، فارکس و ارز دیجیتال هستید ممکن است به اندیکاتورهای مختلفی مانند اندیکاتور adx احتیاج پیدا کنید. به تعبیری استفاده از اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال جزو اصلی ترین وظایف تریدرها میباشد. مهارتی که منجر به این میشود با یک نگاه به نمودار قیمت بازار، متوجه روند رشد و یا افول بازار شوید.

در این مقاله تصمیم داریم در خصوص اندیکاتور adx صحبت کنیم. پس اگر تصمیم دارید با این اندیکتور آشنا شوید حتما ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

اندیکاتور adx چیست؟

اندیکاتور ADX که مخفف The Average Directional Index است برای تعیین کمیت قدرت روند استفاده می شود. این اندیکاتور در گروه اندیکاتورهای روندی (منظور اندیکاتورهایی است که روند را برای شما مشخص می کنند) قرار دارد.

نام دیگر اندیکاتور ADX شاخص میانگین حرکت جهت دار است.

محاسبات ADX بر اساس میانگین متحرک گسترش دامنه قیمت در یک دوره زمانی معین است. این اندیکاتور توسط ولس وایلدر توسعه یافته است.

به زبانی ساده تر این سیستم سعی دارد با استفاده از خطوط DMI+ و DMI- همراه با ADX قدرت حرکت قیمت را در جهت مثبت و منفی اندازه گیری کند.

برخی اندیکاتورها به شما می‌گویند که روند احتمالا در چه جهتی حرکت خواهد کرد و برخی اندیکاتورها قدرت روند را به شما نشان خواهند داد. اندیکاتور adx جزء دسته دوم است، یعنی جهت روند را به شما نمی‌گوید، بلکه مشخص می‌کند که روندی مشخص که ممکن است صعودی یا نزولی باشد تا چه حد قدرتمند است. خود عبارت adx مخفف Average Directional Index است که به فارسی معادل میانگین شاخص جهت می‌شود.

اندیکاتور adx، اندیکاتوریست که به شما می‌گوید به طور میانگین، روند مد نظر چه میزان قدرت دارد.

روند برای شما مهم است چون کاری که شما و اکثر معامله‌گران فارکس سعی در انجام آن دارند دنبال کردن روند است، با این ذهنیت که روند دوست شما است. یکی از مهم‌ترین کاربردهای تحلیل تکنیکال تشخیص روندها است، این که روند صعودی یا نزولی است، چه قدر قدرت دارد، در چه نقطه‌ای قرار است ضعیف یا قوی شود، در چه نقطه‌ای ممکن است معکوس شود (Reversal داشته باشد).

اندیکاتور adx

قدرت روند مهم است چون بسیاری اوقات اگر روندی صعودی یا نزولی ضعیف باشد، به زودی متوقف می‌شود و مثلا اگر شما به خیال این که روند صعودی قدرتمندی حاکم شده با پیشبینی بالا رفتن قیمت دست به خرید زده باشید به سود مورد نظر خود نمی‌رسید و ممکن است حتی شاهد پایینتر رفتن قیمت از سطحی که در آن ورود کرده و دست به خرید زده‌اید باشید و زیان کنید؛ و یا بالعکس اگر به خیال این که روند نزولی قدرتمندی مسلط شده و قیمت قرار است پایینتر برود، دارایی را بفروشید ولی بعد ببینید که قیمت دوباره به بالا برگشته و حتی از حدی که در آن دست به فروش زده‌اید نیز بالاتر رفته و شما باز متضرر شده‌اید. پس تشخیص قدرت روند به اندازه تشخیص جهت آن مهم است.

به بیان فنی‌تر، اگر با سطح مقاومتی مواجه باشید و روندی صعودی شکل بگیرد، باید بررسی کنید که آیا روند آنقدر قدرتمند است که بتواند سطح مقاومت مذکور را بشکند، یا اگر سطح حمایتی روی نمودار وجود دارد و روندی نزولی شکل گرفته، نیاز دارید بفهمید که آیا روند نزولی مذکور می‌تواند سطح حمایتی را بشکند یا خیر.

اندیکاتور adx

این کاربرد اندیکاتور adx است. یعنی در ابتدای امر شما با اندیکاتورهای دیگر مانند میانگین متحرک و یا با تحلیل نمودار تشخیص می‌دهید که روندی مشخص شکل گرفته است، و پس از تشخیص شکل‌گیری روند، از اندیکاتور adx برای تشخیص میزان قدرت این روند استفاده می‌کنید.

به علاوه تشخیص قدرت روند، می‌توانید از اندیکاتور adx برای این استفاده کنید که ببینید آیا قرار است روندی مشخص قدرت بگیرد و مسلط شود یا معاملات احتمالا روند خنثی (عرضی) خواهد داشت و قیمت در بازه‌ای مشخص نوسان خواهد کرد.

طبیعتا اگر روندهای نزولی و صعودی پیاپی را شاهد باشیم که همگی نسبتا ضعیف و ناپایدار هستند، می‌توان نتیجه گرفت که روند غالب و مسلطی وجود ندارد و روند خنثی و شرایط بازه‌ای در معاملات حاکم است. در این شرایط می‌توان از استراتژی معاملاتی بازه‌ای را رنج تریدینگ برای سودآوری استفاده کرد.

اندیکاتور adx

برای آشنایی بیشتر با اندیکاتورهای فارکس و تریدینگ ویو مقاله بهترین اندیکاتور را مطالعه کنید.

دانلود اندیکاتور adx

چه از پلتفرم‌های تحت وب چه از نسخه دسکتاپ یا موبایل متاتریدر استفاده کنید، همگی این پلتفرم‌ها اندیکاتور adx و دیگر اندیکاتورهای متداول را در خود دارند و نیازی به دانلود جداگانه آن نیست. برای دانلود اینجا را کلیک کنید.

آیا اندیکاتور ADX خوب است؟

پاسخ به این سوال به این مساله بستگی دارد که آیا شما می توانید با این اندیکاتور ترید کنید یا خیر؟ به عبارتی دیگر آیا در جعبه ابزار معاملاتی شما جایی برای اینگونه اندیکاتورها دارد یا خیر؟

بسیاری از حرفه ای های مارکت تمایلی برای شلوغ کردن چارت ندارند و خیلی ساده و بر اساس پرایس اکشن معامله می کنند. در نتیجه اینگونه افراد ممکن است اصلا از این اندیکاتور استفاده نکنند.

در کل به خاطر بسپارید که بسیاری از تریدرها به وسیله این اندیکاتور سیگنال های خوبی از مارکت دریافت می کنند.

اندیکاتور ADX چگونه کار می کند؟

اندیکاتور ADX از سه بخش اصلی به نام های DMI+، DMI- و خود ADX تشکیل شده است.

نحوه کارایی این اندیکاتور بدین شکل است که هر وقت DMI+ بالای DMI- باشد قیمت در حال بالا رفتن است و ADX قدرت این روند را به شما نشان می دهد. برعکس هر زمان DMI- بالای DMI+ قرار داشته باشد قیمت در حال کاهش یافتن است و ADX قدرت این روند را برای شما به تصویر می کشد.

تصویر نمونه از کارایی اندیکاتور adx

اگر به تصویر بالا خوب دقت کنید متوجه خواهید شد زمانی که روند مارکت صعودی شده چطور ADX به سمت بالا حرکت کرده و DMI+ بالای DMI- قرار گرفته است و بالعکس.

حال اگر اندیکاتور ADX برای مدت طولانی نزولی بودن و نزولی ماندن به سرعت 4 تا 5 واحد (مثلا از عدد 15 به 20) حرکت کند این موضوع نشانگر این است که روند جان دوباره ای گرفته است.

نکته: یادتان باشد اگر ADX شما تا 30 کندل پایین عدد 25 را نشان می دهد شما با یک مارکت رنج و بدون روند مواجه هستید.

آموزش کار با اندیکاتور adx

تا بدین جای کار متوجه شدید که اندیکاتور ADX قدرت روند و در کل بازارهای روند دار را به شما نشان داده و کار را برای شما ساده تر می کند.

اگر استراتژی شما ترید کردن در مارکت های روند دار است فارغ از اینکه این روند صعودی یا نزولی است شما می توانید از تکنیک هایی که در ادامه به شما آموزش خواهیم داد استفاده کرده و معامله ای موفق داشته باشید. در ادامه ما از دو طریق تئوری و تصویری کار با این اندیکاتور را به شما آموزش می دهیم.

این اندیکاتور بین دو بازه 0 تا 100 در نوسان است، هر زمان که ADX پایین عدد 20 باشد یعنی روند پیش روی شما یک روند ضعیف و بی جان است. هر وقت ADX شما بالای عدد 50 رفت (برخی عدد 25 را در نظر می گیرند) روند مارکت بسیار قوی شده و شما می توانید شروع به ترید کردن کنید.

در نتیجه از نکته های بالا نتیجه می گیریم:

1- ابتدا روند را به وسیله ADX تشخیص دهید.

2- منتظر تایید قدرت روند بمانید.

3- هر وقت با یک شکست قیمت یا بریک اوت روبرو شدید شروع به ترید کنید.

4- برای حصول بهترین نتیجه ADX را با یک اندیکاتور دیگر میکس کنید.

حال نوبت آموزش تصویری اندیکاتور adx است.

در این فیلم آموزشی کوتاه می‌توانید یاد بگیرید که چگونه اندیکاتور adx را در متاتریدر رسم کنید و تنظیمات آنرا به درستی انجام دهید؛ سپس از آن برای گرفتن سیگنال‌ و ترید و معامله در هر بازاری که می‌خواهید استفاده کنید.


فرمول اندیکاتور adx               

برای این که مقدار اندیکاتور adx را محاسبه کنید، در اول کار به دو اندیکاتور دیگر نیاز دارید که به آنها +DMI و -DMI می‌گوییم. اندیکاتور adx در واقع میانگین این دو است. DMI مخفف Directional Movement Indicator است که معادل فارسی آن اندیکاتور جهت حرکت می‌شود. کار اندیکاتورهای +DMI و -DMI این است که به ترتیب جهتگیری صعودی یا نزولی قیمت را نشان بدهند.

اگر +DMI بالاتر از -DMI باشد یعنی قیمت‌ها رو به افزایش هستند و روندی صعودی را شاهد هستید. بالعکس اگر -DMI بالاتر از +DMI قرار بگیرد به معنای روند نزولی است. فارغ از این که روند صعودی یا نزولی باشد، اندیکاتور adx به شما می‌گوید که قدرت این روند چقدر است. خود adx مقداری بین صفر تا صد دارد.

فرمول اندیکاتور adx

هر چه مقدار adx به صد نزدیکتر باشد، یعنی روند قدرت بیشتری دارد. از این رو معمولا وقتی که adx از ۲۵ پایینتر باشد به معنای این است که روند چندان قابل اعتماد نیست و احتمال این که به زودی متوقف شود زیاد است.

آموزش تفسیر اندیکاتور adx

همانطور که در بالا گفتیم، اندیکاتور adx مقداری بین صفر تا صد می‌گیرد و هر چه این مقدار به صد نزدیک‌تر باشد، یعنی روند مذکور قدرتمندتر است و هر چه به صفر نزدیک‌تر باشد، یعنی روند ضعیف‌تر است. یکی از اشتباهاتی که بسیاری درباره اندیکاتور adx دارند این است که اگر مقدار آن پایین و نزدیک به صفر باشد، به معنای این است که حتما قرار است شاهد معکوس شدن روند باشیم (یعنی مثلا روند صعودی به نزولی تبدیل شود). باید توجه کنید که پایین بودن مقدار adx صرفا به معنای ضعیف بودن روند است و برای تشخیص این که آیا قرار است روند معکوس شود یا خیر باید در کنار adx از اندیکاتورهای دیگر مانند میانگین‌ متحرک و همچنین تحلیل پرایس اکشن و الگوهای شمعی (کندل شناسی) استفاده کرد.

به علاوه به عنوان مکمل اندیکاتورها می‌توان از تحلیل کندل یا  الگوهای شمع‌های نمودار استفاده کرد چون الگوهای شمعی راهنمای بسیار خوبی برای تشخیص نقاط معکوس شدن روند یا اصطلاحا Reversal هستند.

در این راستا می‌توانید این مقاله را برای آشنایی مفصل‌تر با الگوهای شمعی و کندل‌شناسی مطالعه کنید: کندل شناسی

همانطور که گفتیم اغلب وقتی که adx بالای ۲۵ باشد، نشانه این تلقی می‌شود که با بازار روندی مواجه هستیم، در نتیجه می‌توانید از استراتژی‌هایی که در بازار روندی مفید هستند استفاده کنید.  اما معمولا اگر زیر ۲۵ باشد، تلقی مي‌شود که قرار است یا قیمت در نقطه‌ای مشخص تجمیع کند (consolidation) یا در بازه‌ای مشخص نوسان کند. در چنین حالتی شما مي‌توانید از استراتژی‌هایی که مناسب شرایط بازه‌ای هستند استفاده کنید.

اندیکاتور adx

اندیکاتور adx بدون جهت است و چه در روند نزولی یا صعودی، قدرت روند را نشان می‌دهد. همچنین ممکن است شاهد حرکت بازگشتی در نمودار باشیم (retracement). برای تعریف بازگشت به زبان ساده بگذارید مثالی برای شما بزنیم. فرض کنید پیش از این روند صعودی حاکم بوده، adx روی ۵۰ بوده و قیمت جفت ارز یورو-دلار (EUR/USD) از ۱.۱۰۰۰۰ به ۱.۱۵۰۰۰ رسیده است.

اما اکنون adx از ۲۵ پایینتر آمده و در کنار آن، روند معکوس شده (نزولی گشته است). پیش از این قیمت از ۱.۱۰۰۰۰ به ۱.۱۵۰۰۰ رسیده بود. این بازه را ۱۰۰ درصد در نظر بگیرید. حال اگر قیمت از ۱.۱۵۰۰۰ به ۱.۱۲۵۰۰ برسد (به اندازه ۵۰ درصد پایین برود) می‌گوییم که قیمت ۵۰ درصد بازگشت یا ریتریسمینت داشته است.

اندیکاتور adx

آموزش استفاده از اندیکاتور adx در کنار پرایس اکشن

نکته مهم در استفاده از تمامی اندیکاتورها این است که در درجه اول شما باید به پرایس اکشن (رفتار قیمت) توجه کنید و ببینید که قیمت در چه وضعیتی است. آیا روند صعودی دارد یا نزولی؟ آیا وضعیت به نظر روندی می‌رسد یا بازه‌ای؟ آیا قیمت در بازه‌ای مشخص نوسان می‌کند و در واقع بین سطح حمایتی و سطح مقاومتی مشخصی بالا و پایین می‌رود، یا در منطقه‌ای کوچک تجمیع کرده است؟

پس از این که پرایس اکشن را تحلیل کردیم، می‌توانیم مثلا از اندیکاتور adx استفاده کنیم تا بفهمیم که مثلا روند صعودی یا نزولی کنونی تا چه حد قدرت دارد و آیا قرار است حفظ شود یا ضعیف‌تر از آن است که بتوان به آن اعتماد کرد. همچنین می‌توان با adx تشخیص داد که مومنتوم قیمت در چه حد است و آیا در حال افزایش یا کاهش است.

بسیاری اوقات بهترین فرصت‌های معاملاتی در زمانی رخ می‌دهند که قیمت در منطقه‌ای تجمیع شده یا در بازه‌ای گیر کرده است، اما سپس یکی از این سطوح حمایتی یا مقاومتی مهم می‌شکند. بسیاری از شکست‌های نمودار کاذب هستند، و مثلا ممکن است به نظرتان برسد که یک سطح مقاومت کلیدی شکسته شده و روند صعودی شکل گرفته است، اما پس از مدتی ببینید که قیمت دوباره به زیر آن برگشته است. در چنین مواردی adx می‌تواند به شما کمک کند تا قدرت روند را تشخیص دهید و شکست‌های قابل اطمینان و غیرقابل اطمینان در نمودار را از هم تمییز دهید.

وقتی که روندی خاص را در نمودار تشخیص دادید، از استراتژی‌های مناسب شرایط روندی استفاده می‌کنید. برای مثال فرض کنید روند در کل صعودی است اما در نقاطی قیمت عقب‌نشینی می‌کند (اصطلاحا پولبک یا Pullback دارد) و پایینتر می‌رود. این نقاط عقب‌نشینی بهترین جا برای خرید هستند چون پس از آن قیمت دوباره در راستای روند کلی افزایش خواهد یافت.

بالعکس فرض کنید روند کلی نزولی است اما در نقاطی قیمت عقب‌نشینی دارد و به طور مقطعی بالا می‌رود. بهترین جا برای فروش همین نقاط عقب‌نشینی هستند چون پس از آنها قیمت دوباره به دنبال روند حاکم، کاهش خواهد داشت.

برای اطلاعات بیشتر درباره پرایس اکشن مقاله پرایس اکشن را مطالعه کنید.

قسمت بعد به اختصار معنای مومتنوم رابطه adx و مومتنوم را توضیح می‌دهد.

استفاده از اندیکاتور adx در تشخیص مومنتوم

به زبان ساده، مومنتوم (Momentum) سرعت تغییر قیمت است. هر چه قیمت با سرعت بیشتری افزایش یا کاهش یابد، می‌گوییم که مومنتوم نمودار بیشتر یا کمتر است.

روی نمودار، معمولا اگر مقدار adx در چند قله یا سقف متوالی رو به افزایش باشد به معنای این است که مومنتوم نیز در حال بالا رفتن است. بالعکس اگر منحنی adx  به طور متوالی سقف‌های پایین‌تری را ثبت کند، به معنای کاهش مومنتوم است.

توجه کنید که مومنتوم «سرعت تغییر قیمت» است و از این رو، حتی اگر adx در حال کاهش باشد و از این رو مومنتوم نیز رو به کاهش باشد، تا زمانی که روند صعودی بماند قیمت همچنان رو به افزایش خواهد بود، اما مثلا به سبب کاهش مومنتوم با سرعت کمتری افزایش یابد.

برای درک بهتر این مسئله بگذارید مثالی بزنیم. فرض کنید که شما با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در حال حرکت هستید، و سپس در ظرف ۱۰ ثانیه سرعت خود را به ۱۵۰ کیلومتر می‌رسانید. در این حالت سرعت شما با مومنتوم «الف» در حال افزایش بوده است. حال فرض کنید با سرعت ۱۰۰ کیلومتر حرکت می‌کنید، ولی اینبار ظرف ۲۰ ثانیه سرعت خود را از به ۱۵۰ کیلومتر می‌رسانید. در این حالت مومنتوم حرکت شما را «ب» می‌نامیم. در این مثال، در هر دو مورد شما دارید سرعت خود را افزایش می‌دهید، اما در حالت دوم، مومنتوم شما «ب» کمتر از حالت اول «الف» است و در واقع شتاب کمتری داشته‌اید. در نمودار معاملاتی نیز همین مفهوم درباره مومنتوم صدق می‌کند.

پس وقتی که adx رو به افزایش است، می‌توانید با اطمینان بیشتر از این که سرعت روند نیز رو به افزایش است دست به معامله بزنید.

در روندی صعودی، وقتی که adx در چند نوبت متوالی سقف‌های پایینتری را ثبت می‌کند، اما قیمت همچنان رو به افزایش است، بدین معنا نیست که قرار است روند به زودی معکوس شود، اما این وضعیت برای شما هشداری خواهد بود که حواستان به کاهش مومنتوم باشد و به باقی اندیکاتورها یا پرایس اکشن و الگوهای شمعی توجه کنید تا بتوانید نقطه احتمالی معکوس شدن یا خنثی شدن روند را حدس بزنید. همچنین می‌توانید نقاط حد ضرر (استاپ لاس) یا سودگیری را دوباره تنظیم کنید. همین وضعیت برای روندهای نزولی هم صادق است.

چگونه با adx بازه‌ها را تشخیص دهیم؟

همانطور که گفتیم شرایط بازه‌ای (Range) در زمانی رخ می‌دهد که قیمت بین یک سطح حمایتی کلیدی و یک سطح مقاومتی کلیدی در نوسان باشد. فرض کنید اکنون روندی صعودی حاکم است و adx بالای ۲۵ قرار دارد، ولی سپس adx از ۲۵ پایینتر می‌رود. این وضعیت را می‌توان سیگنالی دانست از این احتمال که به سبب کاهش قدرت روند نمودار وارد شرایط بازه‌ای شود یا در محدوده‌ای خاص تجمیع کند و نه خریداران دست بالا را داشته باشند و نه فروشندگان.

اجزای اندیکاتور adx

بر اساس آن چیزی که بیان کردیم، اندیکاتور adx از سه جزء مهم تشکیل شده است.

اندیکاتور adx قدرت این را دارد که بدون توجه به صعودی یا نزولی بودن بازار، آینده را پیش بینی کند. منحنی‌های DI نیز به عنوان دو مکمل به ما کمک می‌کنند تا صعودی یا نزولی بودن بازار را تشخیص دهیم. این مجموعه به طور کلی با عنوان سیستم “Directional Movement” یا حرکت جهت‌دار شناخته می‌شود. در این اندیکاتور :

  1. DI+ : اندیکاتور جهت دار +
  2. DI- :اندیکاتور جهت دار -
  3. اندیکاتور ADX: شاخص میانگین حرکت جهت‌دار: بین 0 تا 50 نوسان دارد.

دریافت سیگنال خرید و فروش از اندیکاتور ADX

برای دریافت سیگنال از اندیکاتور ADX باید چشمتان به دو منحنی DMI+ و DMI- باشد. به محض اینکه یکی از این دو DMI روی دیگری قرار گرفت شما باید در همان جهت شروع به ترید کنید.

برای اینکه این مساله را خوب متوجه شوید یکبار دیگر به تصویر پایین نگاه کنید.

تصویر کارایی اندیکاتور adx

 با یک نگاه ساده به تصویر بالا متوجه قرار گفتن DMI+ روی DMI- خواهید شد. درست همین منطقه بهترین نقطه ورود شما محسوب می شود.

مزیت استفاده از اندیکاتور ADX

اندیکاتور ADX به عنوان یکی از ابزارهای تحلیل تکنیکال دارای مزیت هایی است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

اولین مزیت اندیکاتور ADX این است که قدرت روندها را به شما نشان می دهد. این مساله بدین معنی است که به محض اینکه مارکت بخواهد شتاب بگیرد این اندیکاتور شما را مطلع می کند. تنها شرط این کار این است که چشمتان به ADX باشد.

مزیت بعدی این است که هر زمان صحبت از سنجش و اندازه گیری قدرت روند می شود نام اندیکاتور ADX می درخشد. در حقیقت این اندیکاتور یک نوع اسیلاتور می باشد.

مزیت آخر این اندیکاتور این است که ADX در هر مارکتی کارایی دارد. به عنوان مثال چه شما یک معامله گر بازار سهام باشید یا اوراق قرضه، چه در بازار کالاها ترید کنید و چه در مارکت فارکس، اندیکاتور ADX می تواند در تشخیص قدرت روند به شما کمک کند.

نحوه پیدا کردن اندیکاتور ADX در پلتفرم متاتریدر و تریدینگ ویو

اگر تازه با بازارهای مالی آشنا شده اید و نمی توانید این اندیکاتور را روی پلتفرم متاتریدر و تریدینگ ویو پیدا کنید ما در این قسمت نحوه پیدا کردن آن را به شما آموزش می دهیم.

نحوه پیدا کردن اندیکاتور ADX روی پلتفرم متاتریدر

برای پیدا کردن این اندیکاتور روی پلتفرم متاتریدر کافی است به منوی Insert رفته و از قسمت Indicators روی گزینه Trend کلیک کنید تا اندیکاتور Average Directional Movement Indicator را پیدا کنید.

تصویر اندیکاتور adx روی پلتفرم متاتریدر

ولی اگر از پلتفرم تریدینگ ویو استفاده می کنید کافی است مثل عکس زیر در قسمت Indicators کلمه DM یا ADX را تایپ کنید:

تصویر اندیکاتور adx روی تریدینگ ویو

جمع بندی

معامله در جهت یک روند قوی، ریسک را کاهش و پتانسیل کسب سود را افزایش می دهد. از شاخص میانگین جهت دار (adx) برای تعیین زمان قوی بودن کانال قیمتی استفاده می شود. در بسیاری از اوقات، این اندیکاتور بهترین شاخص برای تعیین روند است. به هر حال، ترند یا روند ممکن است دوست شما باشد یا نباشد، اما مطمئناً به شما کمک می کند دوستان خود را بشناسید. در این یادداشت قصد معرفی adx، یکی از قدرتمندترین اندیکاتورها را داریم.

اندیکاتور برای تعیین کمیت قدرت روند استفاده می شود. محاسبات adx براساس میانگین متحرک یک دامنه قیمتی در بازه زمانی ای مشخص است. تنظیمات پیش فرض 14 کندل است، اگرچه از دوره های زمانی دیگر نیز می توانید استفاده کنید. adx را می توان در هر چهارچوب معاملاتی مانند سهام ، صندوق های سرمایه گذاری مشترک، وجوه قابل معامله در بورس و معاملات آتی استفاده کرد.

adx به صورت یک خط منفرد با مقادیر مختلف از صفر تا 100 رسم شده است. adx جهت دار نیست؛ به این صورت که قدرت روند را ثبت می کند چه قیمت رو به بالا باشد، چه اینکه رو به پایین . این اندیکاتور همزمان به همراه دو خط اصلی از شاخص میانگین جهت دار (DMI) در یک پنجره رسم می شود. لازم به ذکر است که adx از  DMI مشتق می شود.

برای درک بهتر عملکردی از اندیکاتور adx را در عکس زیر مشاهده می کنید:

 

اندیکاتور adx

همانطور که گفتیم، اندیکاتورها در اصل به عنوان مکمل تحلیل پرایس اکشن عمل می‌کنند و کار اندیکاتور این است که آن چیزهایی که رفتار قیمت به تنهایی به ما نمی‌گوید را آشکار کند. پس اندیکاتور adx را باید در کنار تحلیل پرایس اکشن استفاده کنید.

در کل یکی از بهترین راه‌های سودآوری در معاملات فارکس این است که روندهای قدرتمند را تشخیص دهید و مطابق با روند دست به خرید یا فروش بزنید. مهم‌ترین کاربرد اندیکاتور adx این است که به شما بگوید هر روندی چقدر قدرت دارد، آیا این قدرت رو به افزایش یا کاهش است، و آیا پس از آن وارد معاملات بازه‌ای خواهیم شد و باید آماده شویم تا در شرایط با‌زه‌ای معامله کنیم. اندیکاتورهای مفید دیگری از قبیل میانگین متحرک، شاخص قدرت نسبی (RSI)، همگرایی-واگرایی میانگین متحرک (MACD) نیز وجود دارند که برخی مانند میانگین متحرک از adx نیز پایه‌ای‌تر هستند و دیگران می‌توانند نقش مکمل adx را ایفا کنند.

سوالات متداول اندیکاتور adx

آیا adx بهتر از اندیکاتورهایی مانند میانگین متحرک است؟

بهترین کار این است که از اندیکاتور adx در کنار میانگین متحرک (SMA, EMA) یا نوسانگری مانند RSI استفاده کنید. پیش از همه اندیکاتورها بهتر است کار با میانگین متحرک را فرا بگیرید چون هم ساده و هم بسیار کاربردی است.

آیا می‌توان از پرایس اکشن و تحلیل کندل (الگوهای شمعی) در کنار اندیکاتور adx استفاده کرد؟

بله، در واقع شما در مرحله اول باید پرایس اکشن را تحلیل کنید و سپس از اندیکاتورها برای افزایش دقت و کامل‌تر شدن تحلیل خود استفاده کنید.

ارسال دیدگاه


10 دیدگاه

    • comments

      شیما صادقی
      ، 28 آبان 1401

      با سلام ! به نظرتون اندیکاتور adx با چه اندیکاتوری ترکیب بشه که برای تحلیل ها بهتر جواب بده؟

    • comments

      کارشناس وبسایت دنیای ترید ، 05 دی 1401

      سلام شیما صادقی عزیز، استراتژی ترکیبی اندیکاتورهای ADX و DMI، می تواند سیگنال‌های مفیدی به شما ارائه دهد. لینک آموزش اندیکاتور (DMI): https://donyaye-trade.com/article/What-is-DMI-indicator-and-how-to-use-it-in-forex