اندیکاتور بولینگر باند چیست؟ pdf آموزش، تنظیمات و تشخیص نوسانات
فارکس

اندیکاتور بولینگر باند چیست؟ pdf آموزش، تنظیمات و تشخیص نوسانات

اگر با معاملات فارکس اندک آشنایی داشته باشید، می‌دانید که در فارکس دو نوع تحلیل داریم: تحلیل بنیادی (fundamental) و تحلیل تکنیکال یا فنی (technical). در تحلیل تکنیکال از ابزارهایی به نام اندیکاتور برای تحلیل پرایس اکشن (رفتار قیمت) استفاده می‌کنیم. اندیکاتورها ابزارهایی هستند که بر اساس محاسبات ریاضی روی قیمت به دست می‌آیند و در واقع مقادیر اندیکاتورها از قیمت‌های روی نمودار مشتق می‌شود. معامله‌گرانی که از اندیکاتورها استفاده می‌کنند بهتر است حداقل با چند مورد از آنها را بلد باشند چون استفاده از یک اندیکاتور به تنهایی ممکن است باعث خطای محاسباتی شود.

در این مقاله با اندیکاتور بولینگر باند  (Bollinger Bands) یا بولینجر آشنا می‌شوید و یاد می‌گیرید که چگونه می‌توان از آن استفاده کرد و چه اندیکاتورهای دیگری می‌توانند مکمل‌های خوبی برای آن باشند. در واقع تلفظ صحیح نام این اندیکاتور باندهای بولینجر (به دنبال نام جان بولینجر که آنرا ابداع کرد) است اما در وب فارسی بولینگر جا افتاده و به همین دلیل در باقی این مقاله از بولینگر استفاده می‌شود. آموزش تصویری اندیکاتور بولینگر باند نیز در مقاله گنجانده شده تا به کمک شکل‌ها و نمودارها بتوانید بهتر مفاهیم را درک کنید.

---این فیلم کوتاه بهتر شما را با اندیکاتور بولینگر باند آشنا می‌کند---


بولینگر باند چیست؟

اندیکاتور بولینگر باند، اندیکاتوری است که به شما میگوید قیمت چه زمانی وارد وضعیت اشباع خرید یا اشباع فروش شده است.

 اشباع خرید یعنی زمانی که تحت روندی صعودی و مومنتومی مشخص، جفت‌ارزی آنقدر خریداری شده که با توجه به قدرت روند دیگر جای چندانی برای خرید ندارد و از این رو احتمال آن می‌رود که یا روند صعودی متوقف شده و نمودار حرکت عرضی (خنثی) بگیرد یا حتی معکوس شده و روند نزولی حاکم شود.

اشباع فروش زمانی است که جفت‌ارزی آنقدر فروخته شده که با توجه قدرت روند نزولی و مومنتوم آن، دیگر جای چندانی برای فروش وجود ندارد و از این رو احتمال می‌رود که به زودی روند یا خنثی شود یا معکوس شده و روند صعودی پدیدار شود.

نکته: اگر روند بسیار قدرتمند باشد، دارایی می‌تواند برای زمانی قابل توجه را در وضعیت اشباع خرید یا اشباع فروش بماند. پس این که جفت‌ارز به وضعیت اشباع رسیده به تنهایی نمی‌تواند شما را مطمئن کند که حتما قرار است روند تغییر کند. برای دقت بیشتر باید به قدرت روند و دیگر اندیکاتورها و همچنین پرایس اکشن نمودار توجه کرد. الگوهای شمعی که در نمودار پرایس اکشن پدیدار می‌شوند بسیار در این کار به شما کمک می‌کنند.

اندیکاتور باندهای بولینگر در فارکس

تصویر ۱- اندیکاتور بولینگر باند در فارکس

 

فرمول اندیکاتور بولینگر باند

فارغ از این که از کدام پلتفرم معاملاتی استفاده کنید، مثلا با متاتریدر یا هر پلتفرم دیگر مانند تریدینگ ویو، تقریبا همگی این نرم‌افزارها و ابزارهای چارت سازی به طور خودکار مقادیر اندیکاتورهای مختلف را برای شما محاسبه می‌کنند. پس نیازی به دانلود اندیکاتور بولینگر باند یا دانلود هر اندیکاتور دیگری ندارید. اما در کل بهتر است از پروسه کلی محاسبه این اندیکاتور سر در بیاورید.

برای این که بتوانید بولینگر باند را درک کنید لازم است اول با ساده‌ترین اندیکاتور فارکس، یعنی میانگین متحرک آشنا شوید. میانگین متحرک ساده (SMA) اندیکاتوری است که محاسبه آن نسبتا ساده است.

مثلا اگر بخواهیم میانگین متحرک ساده ۲۰ روزه جفت‌ارز یورو-دلار (EUR/USD) را به دست آوریم بدین صورت محاسبه می‌شود:

۱) اول قیمت بسته شدن را در ۲۰ روز اخیر با یکدیگر جمع می‌کنیم و مثلا عدد X به دست می‌آید.

۲) عدد X را تقسیم بر تعداد روزها (در اینجا ۲۰) می‌کنیم تا میانگین متحرک ساده یا SMA حاصل شود.

بولینگر باند سه منحنی هستند که یکی از آنها در وسط و دو باند دیگر در بالا و پایین قرار دارند.

فرمول محاسبه اندیکاتور بولینگر باند بدین صورت است:

   ۱) میانگین متحرک ۲۰ روز اخیر را به دست می‌آوریم. این مقدار همان باند بولینگر وسطی است.

   ۲) انحراف معیار مقدار میانگین متحرک را به دست می‌آوریم (انحراف معیار یا standard deviation) شاخصی آماری است که در انواع زمینه‌ها بسیار پرکاربرد است.  به زبان ساده انحراف معیار یعنی این که در هر زمان قیمت تا چه حد از حد میانگین فاصله دارد. از این رو در فارکس انحراف معیار از میانگین متحرک میزان نوسانات قیمت را نشان می‌دهد، یعنی هر چه انحراف معیار بیشتر باشد، نوسانات قیمت هم بیشتر است.

   ۳) انحراف معیار را در ۲ ضرب می‌کنیم تا مثلا مقدار y به دست آید. حال y را در نقاط مختلف به x اضافه می‌کنیم تا باند بالایی بولینگر به دست آید. برای بدست آوردن باند پایینی بولینگر نیز مقدار y را در هر نقطه از x کسر می‌کنیم.

به عبارت دیگر:

  • میانگین متحرک ساده ۲۰ روزه یا SMA 20 = باند بولینگر وسط
  • میانگین متحرک + انحراف معیار = باند بولینگر بالا
  • انحراف معیار – میانگین متحرک = باند بولینگر پایین

آموزش اندیکاتور بولینگر باند (bollinger bands)

همانطور که گفتیم این اندیکاتور نقاط اشباع خرید و اشباع فروش را مشخص می‌کند. اما چگونه می‌توانیم آنرا بخوانیم؟

به نمودار زیر نگاه کنید. به طور کلی، در اغلب اوقات پرایس اکشن بین دو باند بالا و پایین بولینگر رخ می‌دهد و از محدوده بین آنها خارج نمي‌شود. هر زمان که قیمت از این محدوده بین دو باند خارج شد، یعنی اتفاق مهمی افتاده است و فرصت‌های معاملاتی قابل توجهی وجود دارد. در این شرایط باید به پرایس اکشن و باقی اندیکاتورها نگاه کرد تا بتوان روند و نقاط احتمالی حمایت و مقاومت را تشخیص داد.

سیگنال وضعیت اشباع خرید در باند بولینگر

تصویر ۲-سیگنال وضعیت اشباع خرید در بولینگر باند

 

بولینگر باند به تنهایی سیگنال خرید یا فروش نیستند. اکثرا وقتی که قیمت به باند بالا نزدیک می‌شود اینطور تلقی می‌کنند که وضعیت اشباع خرید ایجاد شده است و زمانی که قیمت به باند پایین نزدیک می‌شود اینطور نتیجه می‌گیرند که وضعیت اشباع فروش پیش آمده است. پس می‌توان گفت که بولینگر باند سیگنال وضعیت اشباع خرید یا اشباع فروش هستند. وقتی که بولینگر باند به شما سیگنال شرایط اشباع را می‌دهند باید به پرایس اکشن و الگوهای شمعی (کندل‌ها) و یا اندیکاتورهای دیگر نگاه کنید تا بتوانید روند و نقاط حمایتی و مقاومتی را پیشبینی کنید.

تشخیص نوسانات بازار بوسیله اندیکاتور بولینگر باند

همانطور که گفتیم، انحراف معیار میزان نوسانات قیمت را نشان می‌دهد و از این رو باندهای بالا و پایین بولینگر (که بر اساس انحراف معیار محاسبه می‌شوند) به ما میزان نوسانات یا volatility را نشان می‌دهند.

وقتی که باندهای بالا و پایین بسیار به هم نزدیک شوند می‌گوییم که اندیکاتور وضعیت فشردگی (squeeze) دارد. این فشردگی بدان معناست که نوسانات قیمت پایین است. در این زمان باید گوش بزنگ بود چون این وضعیت می‌تواند تغییر کند و نوسانات قیمت بالا برود که در این صورت با این نوسانات قیمتی فرصت‌های معاملاتی مهمی پدیدار خواهد شد.

مثلا در شرایط نوسانی اگر جفت‌ارزی را در کف قیمت بخرید و در سقف بفروشید به سود خوبی خواهید رسید، یا اگر در سقف بفروشید و در کف بخرید و منتظر بمانید تا دوباره به سقف قیمت خود برسد سودآوری خوبی خواهد داشت. اگر پرایس اکشن نمودار نشان دهد که قیمت در بازه‌ای مشخص نوسان می‌کند، می‌توانید از استراتژی معاملاتی بازه‌ای یا رنج تریدینگ استفاده کنید.

وضعیت فشردگی در باندهای بولینگر که حاکی از پایین بودن نوسانات است

تصویر ۳- وضعیت فشردگی در بولینگر باند که حاکی از پایین بودن نوسانات است

 

همچنین اگر باندهای بالا و پایین به یکدیگر نزدیک شوند و کاهش نوسانات را سیگنال دهند، ممکن است بخواهید استراتژی معاملاتی را انتخاب کنید که برای شرایط کم‌نوسان مناسب باشد. مثلا اگر روند صعودی یا نزولی مشخصی حاکم باشد می‌توانید از استراتژی معاملاتی روندی (ترند تریدینگ) استفاده کنید.

دانلود فایل pdf اندیکاتور بولینگر باند 

در صورت تمایل جهت دریافت فایل pdf آموزشی اینجا را کلیک کنید.

 

سوالات متداول اندیکاتور بولینگر باند

آیا می‌توانم فقط از اندیکاتور بولینگر باند استفاده کنم؟

اندیکاتور بولینگر باند سیگنال اشباع خرید یا اشباع فروش است. همچنین می‌تواند وضعیت نوسانات بازار را مشخص کند. هر زمان نیز که قیمت از بازه بین دو باند بالا و پایین بولینگر خارج شود بدان معناست که اتفاق مهمی رخ داده است. اما این اندیکاتور به شما روندها یا نقاط حمایت و مقاومت را نشان نمی‌دهد و مثلا نمی‌گوید که در کدام نقطه قرار است روندی معکوس شود. به همین علت در درجه اول باید از تحلیل پرایس اکشن نیز در کنار آن استفاده کرد. همچنین جان بولینگر، ابداع‌کننده این اندیکاتور نیز پیشنهاد می‌کند که در کنار آن از اندیکاتورهای دیگری مانند میانگین متحرک، شاخص نسبی قدرت (RSI) و یا همگرایی-واگرایی میانگین متحرک (MACD) یا اندیکاتورهای دیگری که در شناخت روندها و نقاط حمایت و مقاومت به کار می‌روند نیز استفاده کنید.

برای آشنایی با بهترین اندیکاتور فارکس کلیک کنید

از کجا می‌توانم اندیکاتور بولینگر باند را دانلود کنم؟

خوشبختانه نیازی به دانلود این اندیکاتور یا اغلب اندیکاتورهای دیگر ندارید چون تقریبا تمام پلتفرم‌های معاملاتی خود این اندیکاتورها را به صورت پیشفرض دارند.

تنظیمات اندیکاتور بولینگر باند به چه صورت است؟

اندیکاتور بولینگر باند طبق فرمول خود از میانگین متحرک ۲۰ روزه و انحراف معیار به دست می‌آید. پس تنظیمات خاصی ندارد و مثلا چیزی به نام اندیکاتور بولینگر باند حرفه ای و تخصصی یا مبتدی وجود ندارد.  فقط لازم است خواندن آنرا بلد باشید و بدانید که چگونه از آن در کنار تحلیل پرایس اکشن و برخی اندیکاتورهای دیگر استفاده کنید تا بتوانید تصمیم‌های درستی بگیرید.

 

ارسال دیدگاه


1 دیدگاه

    • comments

      allahyar
      ، 22 شهریور 1401

      سلام،بسیار عالی و روان توضیح دادید،یک دنیا ممنون بابت زحماتی که برای این مقاله کشیدید.