اسپرد در فارکس | اسپرد چیست؟
فارکس

اسپرد در فارکس | اسپرد چیست؟

اسپرد در فارکس چیست که اینقدر درباره یادگیری آن توصیه شده؟ چطور عدم آگاهی درباره اسپرد باعث شده تا تریدرهای زیادی در مارکت ضرر کنند؟

همان طور که مطلع هستید بازار فارکس پر است از مفاهیم پایه ای و بنیادی که هر معامله گر آگاه و دانایی باید نسبت به آنها اطلاعات کافی داشته باشد.

معامله کردن در بازار فارکس به معنی خریدن یک ارز یا دارایی در مقابل ارزی دیگر است. این کار بدون دخالت یک کارگزار یا همان بروکر غیر ممکن است.

بازار فارکس بزرگترین بازار مالی جهان است. طبق آخرین گزارشات، گردش روزانه بالای 7 تریلیونی این بازار باعث شده بازیگران بزرگی چون: کارگزاری ها، سرمایه گذاران خرده پا، موسسات مالی، بانک های مرکزی و دولت ها در آن حضور داشته باشند.

یادتان باشد بروکرها برای انجام این کار شما را شارژ می کنند و این مقاله دقیقا درباره همین موضوع مهم و چگونگی اجرای آن است.

یکبار دیگر کارشناسان وبسایت دنیای ترید قصد دارند تا چیستی اسپرد در بازار فارکس و درجه اهمیت آن را به شما آموزش دهند.

اسپرد چیست؟

زمانی که قصد خرید یا فروش یک جفت ارز را داشته باشید بروکرهای فارکس همیشه دو قیمت مختلف به شما نشان می دهند؛ قیمت خرید یا ask و قیمت فروش یا bid.

آنها این کار را برای رضای خدا انجام نمی دهند و بابت کاری که برایتان می کنند شما را شارژ می کنند. در بازار فارکس به اختلاف بین قیمت خرید و فروش یک جفت ارز اسپرد می گویند.

برخی از بروکرها از شما اسپرد نمی گیرند ولی به جای آن مقداری پول به عنوان کمیسیون دریافت می کنند.

اگر امروز شما قصد خرید یا فروش یک منزل را داشته باشید به یک بنگاه معاملاتی مراجعه می کنید و این بنگاه در ازای کاری که برای شما انجام می دهد درصدی را به عنوان کمیسیون از شما دریافت می کند.

اسم این درصد یا هزینه معامله در مارکت بین المللی فارکس اسپرد است.

یادتان باشد در بازار فارکس این اسپرد با واحدی به نام پیپ؛ که کوچکترین واحد حرکت قیمت همان جفت ارز است اندازه گیری می شود.

اجازه دهید با ذکر یک مثال ساده این موضوع را برای شما شفاف و ساده تر کنیم.

فرض کنید شما قصد خرید یک لات جفت ارز EURUSD در قیمت 1.0900 دارید.

اگر به قیمت خرید و فروشی که بروکرتان به شما نشان می دهد رجوع کنید متوجه خواهید شد که این کارگزار چیزی در حدود 2 پیپ از شما اسپرد دریافت می کند (تابلو قیمت بروکر از 1.0900 تا 1.0902 در حال نوسان است).

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: اصطلاحات بازار فارکس

انواع اسپرد در فارکس

انواع اسپردهایی که در پلتفرم معاملاتی خود مشاهده می کنید به بروکر و روشی که آنها از آن پول در می آورند بستگی دارد.

در کل دو نوع اسپرد در بازار وجود دارد: 1- اسپرد ثابت 2- اسپرد متغیر

معمولا بروکرهایی که اسپرد ثابت به شما پیشنهاد می کنند خودشان مارکت میکر یا همان بازار گردان هستند که در بازار فارکس به آنها Dealing Desk گفته می شود. بروکرهایی هم که به شما اسپرد متغیر پیشنهاد می کنند در واقع از مدل Non-Dealing Desk استفاده می کنند.

اگر تمایل دارید بدانید کدام نوع بهتر است باید بگوییم که مدل دوم در بین معامله گران از محبوبیت بالایی برخوردار است.

نکته: در حقیقت بروکر فقط یک واسطه است که برای شما موقعیتی را از طریق یک پلتفرم معاملاتی فراهم می کند تا شما بتوانید با فراهم کنندگان نقدینگی معامله کنید.

در این بین، بازار گردان ها با سرمایه خودشان به شکل پوزیشن های بسیار بزرگ از فراهم کنندگان نقدینگی خرید می کنند و این پوزیشن ها را در حد و اندازه کوچکتر به شما پیشنهاد می کنند (که گاها امکان دستکاری و افزایش قیمت و اسپرد در این نوع بروکرها زیاد مشاهده می شود).

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: فارکس چیست

مزایا و معایب اسپرد ثابت

شما ممکن است از صدها بروکر آنلاین فارکس، بیشتر شاهد نرخهای متغیر باشید تا ثابت. در واقع، نرخهای متغیر در بین تریدرها، محبوب تر است. به طور طبیعی برخی کارگزاری ها، نرخهای ثابت را نیز، ارائه می دهند.

در واقع چه اسپرد ثابت و چه اسپرد متغیر، هر کدام مزایا و معایبی دارند. اسپردهای ثابت، محاسبات کمیسونی ساده تری دارند. شفافیت بیشتری دارند. منظور از شفافیت این است که شما قبل از خرید یا فروش یک دارایی، دقیقا می دانید اسپردتان چقدر است.

اسپردهای متغیر در زمانهایی که مارکت آرام است، به نفع شما است. ولی اسپردهای ثابت در زمانهایی که بازار نوسانی است برای شما مناسب تر است.

یکی دیگر از مزایای اسپردهای ثابت، برای معامله گران با استراتژی های معاملاتی روزانه است. یکی از محاسن معاملات روزانه، به دست آوردن سودهای کمتر، از تعداد معاملات بیشتر است. در نتیجه اسپرد ثابت برای این گروه، مناسب تر می باشد.

از معایب اسپردهای ثابت، بالاتر بودن نرخهای اسپرد است. دلیل این موضوع این است که بروکر شما، دوباره آن دارایی یا ارز را قیمت گذاری می کند. در واقع کارگزار، همان قیمت اصلی را به شما نشان نمی دهد.

این موضوع به راحتی امکان دست کاری توسط بروکر را ایجاد می کند چرا که تنها منبع شما، بروکرتان است. در فارکس، زمان هایی وجود دارد که مارکت به شدت نوسانی است. قیمت ها مدام در حال بالا و پایین رفتن هستند.

از آنجایی که اسپردها ثابت هستند، بروکرها قادر نیستند که اسپردها را متناسب با بازار، تنظیم کنند. در نتیجه اگر شما در قیمتی مشخص وارد معامله ای شوید، بروکر شما را بلاک کرده، و از شما می خواهد تا قیمت جدیدی که خودش قیمت گذاری کرده را، بپذیرید.

و متاسفانه این قیمت، معمولا قیمتی نیست که خوشایند شما باشد. یکی دیگر از معایب اسپردهای ثابت، لغزش است. در زمانهایی که بازار نوسانی است و به شدت حرکت می کند، کارگزار قادر نیست که دائما قیمت ثابتی به شما ارائه دهد.

در نتیجه قیمتی که شما در انتهای تریدتان مشاهده خواهید کرد، کاملا با آنچه در ابتدا دیدید، متفاوت است.

calculation

نحوه محاسبه اسپرد در فارکس

معامله در بازار فارکس به زبان ساده به فرآیند خرید و فروش ارزها در نرخ لحظه ای شان، به امید حرکت جفت ارزها در جهت پیشبینی تریدر است. همانگونه که پیشتر گفته شد، ارزها در این مارکت به صورت جفت-جفت معامله می شوند.

فرض کنید شما می خواهید جفت ارز EUR/USD را در قیمت 1.1500 خریداری کنید و در قیمت 1.1530 به فروش برسانید. سود شما از این معامله، 30 پیپ می باشد. حال که مجددا با نحوه خرید و فروش آشنا شدیم، به روش محاسبه اسپردها می پردازیم.

همیشه در بازار فارکس دو نرخ وجود دارد: نرخ خرید یا Ask و نرخ فروش یا Bid . Bid یا نرخ فروش، قیمتی است که کارگزار یا بازار ساز شما حاضر است ارز پایه را از شما در ازای فروش ارز مقابل، بخرد. Ask یا نرخ خرید، نرخی است که بازار ساز یا بروکر شما حاضر است در آن نرخ، ارز پایه را در ازای ارز متقابل، به شما بفروشد.

اسپرد، اختلاف بین نرخ خرید و فروش یک ارز است. اجازه بدهید تا با یک مثال موضوع را برای شما ساده تر کنیم. به پلتفرم معاملاتی MT5 یا همان متاتریدر 5 سری بزنید و همزمان کلیدهای Ctrl+M را فشار دهید.

market watch

پنجره Market Watch شما باز شده است. اگر در این پنجره به قیمتهای ارزها یا دارایی های دیگر نگاهی بیاندازید، متوجه دو قیمت می شوید. خیلی ساده، این دو قیمت، همان اسپرد یا اختلاف بین نرخ خرید و فروش یک دارایی است که بروکر شما، از شما دریافت می کند.

مقایسه و انتخاب نوع اسپردها

در این قسمت ما از دو منظر به بررسی و مقایسه اسپردها می پردازیم. یکی از این بعد که چگونه بروکرهای با اسپرد کمتر را پیدا و انتخاب کنیم. اگر خود شما بخواهید درباره اسپرد بروکرهای مختلف تک به تک تحقیق کنید، زمان بسیار زیادی از شما گرفته می شود. برای این منظور وب سایتهای زیادی وجود دارند که کار شما را آسان کرده اند.

کافی است وارد سایت گوگل شوید و کلماتی چون How to compare forex spreads را تایپ کنید. در آنجا وب سایت ها و نرم افزارهای بسیار زیادی برای این منظور طراحی شده اند.

بعد دوم مقایسه کامل تری درباره انتخاب بین اسپرد ثابت و شناور است. ما در این قسمت نکات مهم و کلیدی هر دو را برای شما تشریح می کنیم.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: لورج چیست

اسپرد ثابت

همانطور که پیشتر گفته شد و همانگونه که از نام اسپرد ثابت پیدا است، این نوع اسپرد، با نواسانات بازار تغییر نمی کند و ثابت است. ولی همانطور که قبلا هم گفتیم در صورت کمبود نقدینگی و نوسانات شدید بازار، این اسپرد به طور موقت، تغییر می کند. در واقع این اسپرد به اسپرد ثابت دیگری تبدیل می شود.

زمانی که بازار آرام می شود، این اسپرد نیز، سر جای اول خود بر می گردد. ولی فارغ از این استثنا، کار کردن با اسپرد ثابت برای مشتری ها، راحت تر و به صرفه تر است.

از دیگر مزایای اسپرد ثابت این است که تریدرها نیاز به سرمایه گذاری اولیه کمتری دارند. در واقع برای معامله گران ارزان تر تمام می شود. دیگر مزیت اسپرد ثابت این است که کار محاسبات شما را آسان تر می کند.

منظور این است که به دلیل ثابت بودن این اسپرد، شما از همان ابتدا می دانید که چه مقدار باید به بروکرتان بپردازید. حال کمی به معایب اسپرد ثابت بپردازیم.

از آنجایی که تنها منبع شما کارگزارتان است، احتمال دست کاری یا نرخ گذاری مجدد وجود دارد. منظور ما این است که به دلیل اینکه این اسپردها ثابت هستند، بروکرها قادر نیستند که اسپردها را متناسب با بازار، تنظیم کنند. در نتیجه اگر شما در قیمتی مشخص وارد معامله ای شوید، بروکر شما را بلاک کرده، و از شما می خواهد تا قیمت جدیدی که خودش قیمت گذاری کرده را، بپذیرید.

مشکل دیگر این اسپرد، لغزش است. در زمانهایی که بازار دچار نواسانات شدید است، لغزش باعث می شود که قیمت نهایی شما با آنچه در ابتدا روی پلتفرم دیده اید، کاملا متفاوت باشد.

اسپرد متغیر یا شناور

اسپرد شناور در بازارهای فارکس و CFD، مدام در حال تغییر بین نرخ خرید با نرخ فروش است. این نوع اسپرد توسط کارگزاری هایی بدون میز معاملاتی به مشتریان ارائه می شود. در واقع این بروکرها، اسپردها را از فراهم کنندگان نقدینگی گرفته و بدون هیچ دست کاری به شما ارائه می دهند. خیلی ساده، نرخ اسپردها را جریان عرضه و تقاضا مشخص می کند.

types of brokers

از محاسن این اسپردها این است که بروکرها، آنها را دست کاری نمی کنند. منظور از دست کاری، قیمت گذاری مجدد است. البته شایان ذکر است که این نوع اسپرد نیز، دستخوش لغزش می شود.

حال کمی از معایب اسپرد شناور توضیح می دهیم. اگر استراتژی شما در ترید کردن، اسکالپ کردن است، این گزینه مناسب حال شما نیست. چرا که تعداد معاملات در اسکالپ بیشتر، ولی سود کمتری دارد.

مشکل دیگر اسپرد شناور، افزایش اسپرد در زمان های اخبار و تعطیلات است. حال سوال اینجاست، کدام یک واقعا بهتر است؟ اگر معاملات شما واقعا سودده هستند، فرقی نمی کند. اگر یکی از اهداف شما در ترید کردن کاهش هزینه ها است، معامله با اسپردهای کمتر، شما را به مقصودتان خواهد رساند.

نتیجه گیری

اسپرد، برای تریدرها می تواند موضوع خیلی جذابی باشد. اگر از آن دسته معامله گرانی هستید که هزینه های معاملاتی پایین جزئی از استراتژی شان می باشد، به دنبال بروکرهایی با اسپرد پایین باشید.

به طور کلی، اگر حساب معاملاتی شما کوچک است و کمتر ترید می کنید گزینه مناسب شما اسپرد ثابت است. ولی چنانچه حساب بزرگی دارید که سرعت دستورات خرید و فروش نیز برایتان مهم است اسپرد شناور برای شما بهتر است.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه