اهرم در فارکس | لوریج (leverage) در فارکس چیست؟
فارکس

اهرم در فارکس | لوریج (leverage) در فارکس چیست؟

کارشناس دنیای ترید
اهرم در فارکس | لوریج (leverage) در فارکس چیست؟
Artist 2
Song 2
Artist 3
Song 3
Artist 4
Song 4

جذاب ترین پیشنهاد معامله در فارکس و ارز دیجیتال ارائه لوریج یا اهرم در حساب است. یعنی ابزار افزایش موجودی از طرف بروکر یا صرافی، برای انجام معاملات.

 

یکی از دلایلی که بسیاری از افراد، جذب فارکس و ارز دیجیتال می شوند، لوریج یا همان اهرم است. در فارکس، شما معمولا می توانید نسبت به بازار سهام، لوریج بیشتری داشته باشید. در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم اهرم در فیوچرز چیست و به همه سوالات شما درباره لوریج مناسب در فارکس و ارز دیجیتال، چگونگی استفاده از اهرم در فارکس، معایب و مزایای لوریج در بازار فارکس و ارز دیجیتال، نحوه مدیریت معاملات اهرم دار، فرق اهرم و مارجین و غیره پاسخ دهیم.

لوریج مناسب در فارکس و ارز دیجیتال

در همین ابتدای مقاله، چندین بار کلمه لوریج را خواندید اما حتما تمایل دارید دقیق تر بدانید که Leverage چیست؟ لوریج به زبان ساده، قرض کردن مقدار مشخصی پول برای سرمایه گذاری است. فرقی نمی کند که در بازار فارکس هستید یا ارز دیجیتال؛ معنی Leverageدر ارز دیجیتال تفاوتی با لوریج در فارکس ندارد. در هر دو بازار، شما این پول را از کارگزارتان قرض می گیرید. کارگزارتان با این کار، به شما اجازه می دهد پوزیشن هایی با حجم بیشتر بگیرید.

با این حال، یادتان باشد اهرم مثل شمشیر دو لبه است که می تواند ضررهای شما را نیز، بزرگتر کند. خیلی مهم است که شما یاد بگیرید چطور از اهرم و استراتژی مدیریت ریسک استفاده کنید تا متضرر نشوید.

در بازار ارزهای دیجیتال هم استفاده از لوریج یا معاملات اهرمی بسیار شایع است. بروکرها و صرافی ها به عنوان یک پیشنهاد، دست شما را در استفاده از اهرم باز می گذارند، اما در نهایت این شما هستید که با توجه به مدیریت ریسک، لوریج مناسب در معاملات را انتخاب می کنید.

چگونه از اهرم در فارکس و ارز دیجیتال استفاده کنیم؟

اگر می خواهید با درصدی از سرمایه اولیه تان، معامله ای تا چند برابر انجام دهید، می توانید از اهرم استفاده کنید. بعضی از بروکرها یا صرافی ها تا چند صد برابر موجودی حساب شما، به شما اعتبار می دهند.

یک بار دیگر تکرار می کنیم، اهرم در فیوچرز شامل فارکس و ارز دیجیتال، یک ابزار جذاب و کاربردی است، اما استفاده از اعتبارات خیلی بالا به همان اندازه که امکان افزایش سودتان را مهیا می کند، ریسک از دست رفتن سرمایه تان را نیز، افزایش می دهد. بنابراین رعایت اصول مدیریت ریسک و پول، یک اصل واجب و ضروری است.

مثال‌هایی از لوریج در فارکس و ارز دیجیتال

برای اینکه بهتر متوجه کارایی و نحوه محاسبه لوریج شوید، مثالی می زنیم. همانطور که می دانید واحد اندازه گیری معاملات در فارکس، لات است. یک لات در فارکس معادل 100.000 دلار امریکا است. به آن، لات استاندارد نیز گفته می شود.

برای اینکه بروکرتان به شما اعتبار بدهد، باید مقداری از پول شما را به عنوان ودیعه نزد خود نگه دارد. به این پول مارجین گفته می شود. این مقدار مارجین، نزد بروکرهای مختلف، فرق می کند.

اگر شما در یک معامله 1 لاتی (لات استاندارد) برای معامله تان اهرمی با نسبت 1:100 را انتخاب کنید، به این مفهوم است که کارگزار شما 1000 دلار از پول شما را به عنوان مارجین نزد خود نگه خواهد داشت. در اینجا شما فقط با 1000 دلار وارد یک معامله به حجم 100.000 دلار خواهید شد.

اهرم در فیوچرز هم مشابه فارکس است و به لوریجی که بروکر یا صرافی ارائه می دهد، بستگی دارد. به عنوان مثال، فرض کنید می خواهید 2000 عدد ارز دیجیتال لایت کوین به قیمت 50 دلار بخرید. در حالت بدون Leverage باید 100000 دلار موجودی داشته باشید که بتوانید این مقدار لایت کوین را خریداری کنید. اما با لوریج 1:100، فقط با 1000 دلار می توانید این مقدار ارز را بخرید.

معایب لوریج در بازار فارکس

این همان جایی است که شمشیر دو لبه می تواند وارد کار شود چرا که، لوریج به همان اندازه که می تواند سود شما را افزایش دهد (تأثیر لوریج در سود)، می تواند ضرر شما را چند برابر کند.

هرچه شما نسبت اهرم خود را بالاتر ببرید، به همان نسبت در معرض سقوط بیشتر قرار خواهید گرفت. در واقع این مسئله مصداق بارز این شعر زیبا است: نردبان این جهان ما و منیست عاقبت این نردبان افتادنیست، لاجرم هر کس که بالا تر نشست استخوانش سخت تر خواهد شکست.

در حقیقت، یکی از دلایل استفاده از دستور حد ضرر، برای مقابله با چنین خطراتی است.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: مدیریت ریسک در فارکس چیست؟

مزیت لوریج در فارکس و ارز دیجیتال

مسلما اولین مزیت استفاده از اهرم، در صوت داشتن دانش کافی و استراتژی مناسب، افزایش سود معامله شما است. در واقع لوریج، داستان یک شبه، ره صد ساله را پیمودن است. اگر تمام محاسبات یک تریدر در استفاده از لوریج خوب پیش رود، بازده نهایی آن معامله نیز بیشتر می‌شود.

مزیت لورج در فارکس و ارز دیجیتال

استفاده از لوریج یا اهرم باعث می شود بقیه سرمایه که درگیر معامله نیست، آزاد بماند و این فرصت طلایی را داشته باشید که از شرایط خوب بازار برای تریدهای دیگر هم در فارکس و هم ارزهای دیجیتال استفاده کنید.

مزیت لوریج در بازار سهام، دسترسی داشتن به سهم های با ارزش تر است. شما به خاطر داشتن سرمایه بیشتر، می توانید سهم های ارزشمند بیشتری معامله کنید.

از مزایای دیگر لوریج این است که شما می توانید پوزیشن‌هایی با سایز بزرگتر باز کنید. خود این موضوع باعث وسوسه خیلی از تریدرها می شود. با انجام این کار، اگر معامله شما با موفقیت انجام شود، شما پول زیادی به دست آورده اید.

چگونه باید خطرات و ریسک‌های لوریج را مدیریت کرد؟

برای پرداختن به موضوع بالا، اول باید از خودتان بپرسید که هدفتان از ترید کردن چیست؟ اگر هدف شما نیز کسب سود از بازار است، ادامه مقاله را بخوانید. برخی افراد به ویژه در معاملات ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی، هدفشان فقط استفاده از لوریج های بالا بدون مدیریت ریسک و سرمایه است.

در واقع این گروه، معاملات فارکس و ارز دیجیتال را به چشم قمار کردن می بینند و نه بازاری بین المللی جهت کسب سود. بهترین شیوه برای مدیریت خطرات لوریج، استفاده از لوریج های پایین است.

اهرم، یک ابزار بسیار قدرتمند در سرمایه گذاری است. ولی مثل خیلی چیزهای دیگر، اگر درست استفاده نشود، باعث ایجاد ضررهای جبران ناپذیری می شود. هرچه لوریج شما بالاتر باشد، در صورتی که مدیریت ریسک رعایت شود، فضای کمتری برای اشتباه کردن به وجود می آید.

کار مهم دیگری که باید برای مدیریت خطرات لوریج انجام دهید، استفاده از دستور حد سود و حد ضرر است. حتما از دستورات ذکر شده برای مدیریت ریسکتان استفاده کنید. با این کار شما در حال مشخص کردن این موضوع هستید که حاضرید چه مبلغی را در این معامله سود و یا ضرر کنید.

حتما نسبت ریسک به ریواردتان را مشخص کنید و سعی کنید از دستور العمل حد ضرر پله ای برای محدود کردن ضررهایتان، استفاده کنید.

آیا می توانم بدون لوریج ترید کنم؟

اگر قصد دارید بدون لوریج ترید کنید، دقیقا مشابه این است که بخواهید یک معامله نقدی انجام دهید. در بعضی از بروکرها، حساب هایی وجود دارند که نقدی یا Cash هستند و اهرم 1:1 (یک به یک) ارائه می دهند. در این حساب ها، به اندازه مارجین، می توانید سرمایه خود را درگیر معامله کنید.

مثلا در معامله ای که برای باز کردن پوزیشن به 500 دلار از بالانس نیاز است، از حساب شما همان 500 دلار کسر می شود.

ترید بدون لوریج در این حساب ها به خرید و فروش در واقعیت بیشتر شباهت دارد. مزیت بزرگ این نوع حساب ها نسبت به حساب های دارای اهرم این است که تسلط و مدیریت بیشتری بر روی حساب معاملاتی خود دارید. در مقابل، این گونه حساب ها برای شروع معامله نیاز به سرمایه بالایی دارند، زیرا با کمترین نوسانات بازار امکان ضرر و از بین رفتن سرمایه وجود دارد.

فرق لوریج و مارجین چیست؟

تفاوت لوریج و مارجین از معنی و کاربرد هر دو مشخص است. لوریج را توضیح دادیم، اما مارجین، پول یا وجهی است که برای باز کردن یک پوزیشن به آن نیاز دارید و هنگام باز شدن معامله، به عنوان تضمین ریسک معامله، نزد بروکر یا صرافی قفل می شود.

تفاوت لورج و مارجین در فارکس و ارز دیجیتال

پس بروکرهای فارکس یا صرافی های ارز دیجیتال، بخشی از سرمایه شما را با هر معامله به عنوان مارجین یا تضمین نگه می دارند، اما از طریق لوریج، به تناسب مارجین استفاده شده، اعتبار موجودی را افزایش می دهند.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می شود: " مارجین چیست؟ "

بهترین لوریج برای 100 دلار

بهترین لوریج برای 100 دلار پول بستگی به دو عامل ریسک پذیری و استراتژی شما دارد. معمولاً لوریج 1:100 پیشنهاد می‌شود. به این معنا که اگر روند بر طبق پیش بینی شما پیش رفت، به ازای هر 1 دلار، 100 دلار سود کنید.  یعنی با 100 دلار و اهرم 1:100 در صورت روند موافق پیش بینی، می توانید 10 هزار دلار کسب درآمد کنید. توجه به این نکته ضروری است که حتماً اصول مدیریت ریسک را رعایت کنید. اگر مبتدی هستید و تازه کار با حساب دمو را تمام کرده و وارد حساب واقعی شده اید، از لورج های پایین تر استفاده کنید و رفته رفته با آزمون و خطا لوریج خود را بالا ببرید.

4 کلید موفقیت در ترید با لوریج

هر ابزاری که در فارکس، ارز دیجیتال و کلا معاملات فیوچرز در اختیار شما قرار دارد، در صورتی که درست استفاده شود، به موفقیت کمک خواهد کرد. می خواهیم 4 کلید موفقیت در ترید با لوریج را به شما بگوییم.

  • اهرم یا لوریج را متناسب با نوع حساب و میزان سرمایه خود انتخاب کنید. مثلا در حساب های نانو می توانید از اهرم های بالاتر استفاده کنید.
  • وقتی از اهرم استفاده می کنید، نیازی ندارید در یک پوزیشن همه موجودی حساب خود را معامله کنید. سعی کنید بخشی از مارجین را برای نمادهایی که دارای پتانسیل سوددهی هستند نگه دارید که در موقعیت مناسب، فرصت ترید کردن آنها را هم داشته باشید.
  • ریسک معامله خود را محاسبه و یادداشت کنید. وقتی ریسک معامله را بدانید، در استفاده از لوریج هیجان زده نخواهید شد.
  • شما می توانید در معاملات کوتاه یا اسکلپ از لوریج بالاتر مانند 1:500 استفاده کنید. برای معاملات بلند مدت، می توانید از لوریج های پایینتر مانند 1:100 یا 1:50 استفاده کنید.

نتیجه گیری

استفاده از اهرم مناسب یا بهترین لوریج، به عنوان یک تریدر، به تجربه شما بستگی دارد. مثل هر کار دیگری اگر قبل از آموزش های صحیح، و به قول وارن بافت، وارد وادی شوید که هیچ اطلاعاتی از آن ندارید، متحمل آفت های جبران ناپذیری می شوید.

به محض اینکه در مورد لوریج ها اطلاعات خود را افزایش دهید، دیگر دلیلی برای ترسیدن و استفاده کردن از آنها ندارید. تنها با مدیریت ریسک صحیح است که Leverage به ابزاری سودده و مناسب تبدیل می شود. پس سعی کنید دانش خود را افزایش دهید و از لوریج مناسب در ارز دیجیتال و فارکس استفاده کنید.

اگر تازه با این بازار آشنا شده اید، حتما توصیه می شود خودتان را با اصطلاحات بازار فارکس و قوانین آن، آشنا کنید، آموزش صحیح ببینید، یک استراتژی معاملاتی مناسب با شخصیتتان ایجاد کنید، در فضای مجازی تمرین کنید و در معاملاتتان صبور باشید.

سوالات متداول (FAQ)

در صورت داشتن سؤالات بیشتر، در قسمت دیدگاه (انتهای مقاله) سوالات یا نظرات خود را ثبت کنید تا در کوتاه‌ترین زمان به پاسخ برسید.

 

لوریج 1:100 چیست؟

لوریج 1 به 100 یعنی اگر حساب شما دلاری باشد، به ازای هر 1 دلار، 100 دلار از سوی بروکر به حساب شما اعتبار داده می شود تا بتوانید حجم بیشتری معامله کنید.

بهترین لوریج در فارکس و ارز دیجیتال چیست؟

انتخاب بهترین لوریج به بروکر، نوع حساب، میزان سرمایه و مقدار ریسک تعیین شده شما بستگی دارد.

بهترین لوریج برای 100 دلار چقدر است؟

برای 100 دلار سرمایه هر ضریب اهرمی می توانید انتخاب کنید، اما مهم این است که بتوانید در هر معامله حداقل ریسک 2 درصد را حفظ کنید.

بهترین لورج برای 10 دلار چقدر است؟

از سرمایه 10 دلار معمولا در حساب های سنت یا نانو استفاده می شود. بهترین لوریج را، مانند حساب های استاندارد و غیره، با توجه به ریسک مورد نظرتان از میان گزینه های ارائه شده توسط بروکر انتخاب کنید.

کاربرد لوریج در فارکس چیست؟

با استفاده از لوریج می توانید با سرمایه کم ترید را تجربه کنید، سایز بیشتری در معاملات باز کنید و بدین ترتیب سود بیشتری نیز کسب کنید.

تفاوت لوریج با مارجین در چیست؟

لوریج به معنی قرض گرفتن مقدار پولی از بروکر برای انجام معاملات است اما مارجین پولی است که برای باز کردن یک پوزیشن به آن نیاز دارید و به عنوان تضمین ریسک معامله، نزد بروکر نگهداری می شود.

 

 

ارسال دیدگاه


4 دیدگاه

    • comments

      فرهاد علوی
      ، 16 آذر 1400

      ببخشید من یک سوال برام بوجود اومده: برای اینکه لات یک بزنم باید چقدر اهرم یا لوریج تعین کنم؟

    • comments

      کارشناس وبسایت دنیای ترید ، 21 آذر 1400

      سلام دوست عزیز، اهرم بالاتر یعنی اگر معامله سودده باشد سود بیشتری کسب خواهید کرد و اگر زیانده باشد، ضرر خواهید کرد. مقدار مشخصی برای اهرم وجود ندارد و به تشخیص خود شما تعیین می‌شود. اما در کل اگر تازه‌کار هستید و در حال یادگیری چم و خم فارکس یا استراتژی محتاطانه‌ای هستید، پیشنهاد می‌کنیم از اهرم‌های بالاتر از ۱:۱۰۰ استفاده نکنید.