مدیریت ریسک در فارکس چیست؟ آموزش مدیریت ریسک فارکس
فارکس

مدیریت ریسک در فارکس چیست؟ آموزش مدیریت ریسک فارکس

احتمالا این جمله را شنیده اید که می گویند:(( فارکس و همه بازار مالی، ریسک هستند و فقط باعث زیان می شوند و هرکس که وارد این بازار‌ها شد، تمام دارایی های خود را از دست داد.))

این جمله درست است! فقط از آن حیث که فارکس و بازار مالی با ریسک همراه است.اما سوال مهم این است که چرا برخی افراد در این بازار، تمام سرمایه خود را از دست می دهند؟

راه حل این مشکل، اینجاست. در این مقاله قصد داریم با شما درباره برنامه ای صحبت کنیم که باعث می شود درست و به جا ریسک کنید و معاملات کم استرس تر، کنترل شده تر و امن تری داشته باشید. این برنامه با عنوان مدیریت ریسک، به معامله گران محتاط و حرفه ای بازار فارکس کمک می کند تا از ضرر و خسران ها جلوگیری کنند، و با نوسانات احتمالی و ناگهانی مارکت مقابله کنند.

 

مدیریت ریسک، یکی از ابزارهای بسیار مهم و حیاتی و جزء جدایی ناپذیر طرح معاملاتی برای معامله گران موفق و هوشیار است. در این مقاله، به بررسی مدیریت ریسک و سرمایه در فارکس می پردازیم و استراتژی های سودمندی را در اختیار شما قرار می دهیم و به شما کمک می کنیم تا در دسته معامله گران هوشمند فارکس قرار بگیرید و از سرمایه خود محافظت کنید.

مدیریت ریسک در فارکس چیست؟

مدیریت ریسک شامل اعمال ویژه ای است که به تریدرها اجازه می دهد در مقابل نوسانات و زیان های احتمالی بازار، ایستادگی کنند. درست است که ریسک بزرگتر مساوی است با سودها و بازگشت های احتمالی بیشتر، ولی همین ریسک بزرگتر می تواند بلای جان هر تریدری نیز بشود.

نتیجتا اینکه شما به عنوان یک تریدر قابلیت مدیریت ریسکتان را داشته باشید، یعنی بتوانید سودتان را بالا برده و ضررتان را به حداقل برسانید، در حقیقت شاه کلید معاملات در بازار فارکس را در دستانتان دارید. حال سوال اینجاست که چطور می شود این کار را انجام داد؟!

پاسخ شما در گرو خواندن ادامه این مقاله جدید و بی نظیر است. در واقع، مدیریت ریسک شامل مواردی از قبیل: داشتن سایز پوزیشن درست، گذاشتن حد ضرر، کنترل احساست و موارد دیگری می باشد که تا انتهای این مقاله، با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. رعایت کردن نکات ساده ولی حیاتی ذکر شده، دقیقا نشان دهنده تفاوت یک تریدر حرفه ای با یک معامله گر آماتور است.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: پوزیشن سایز چیست؟

چرا مدیریت ریسک در فارکس اهمیت دارد؟

مدیریت ریسک یکی از مهمترین عناوین و موضوعات در دنیای تریدینگ است. چرا مدیریت ریسک تا این اندازه مهم و حیاتی است؟ خوب، ما داریم درباره یک تجارت سودآور صحبت می کنیم و برای به سود رسیدن و پول درآوردن، باید یاد بگیریم که چگونه از ریسک های موجود، مواظبت کنیم و ریسکمان را مدیریت کنیم.

اهمیت مدیریت ریسک در فارکس

بسیاری از تریدرها کاملا احساسی و بدون داشتن مدیریت ریسک و آگاهی لازم، بدون هیچ محافظی وارد معاملات شده و شروع به ترید کردن می کنند. در حقیقت کسی که بدون مدیریت ریسک وارد پوزیشنی می شود، درست در حال قمار کردن است و نه ترید کردن.

مدیریت ریسک شما را قادر می سازد تا از یک سری قوانین و ابزارهای درست برای جلوگیری از ضررهای ناشی از نوسانات جفت ارزها استفاده کنید. شما با مدیریت ریسک در بازارهای مالی با اطمینان بهتر و آرامش خاطر بیشتری، ترید خواهید کرد.

داشتن مدیریت ریسک مثل بستن کمربند اتومبیل تان است. بستن کمربند نمی تواند جلوی تصادفات احتمالی شما را بگیرد ولی، می تواند ریسک از بین رفتنتان را کاهش دهد. در واقع شما باید قبل از بازکردن حساب واقعی، استراتژی های مدیریت ریسک را که در ادامه با شما به اشتراک خواهیم گذاشت، در حساب مجازی تان آزمایش کنید.

مدیریت ریسک و سرمایه در فارکس

مدیریت ریسک و سرمایه دو مفهوم مهم در فارکس هستند که در اکثر مواقع، به جای هم به کار می روند و حتی یکسان پنداشته می شوند. بنابراین تفاوت آنها در چیست؟ در مدیریت ریسک، تلاش بر کنترل و کم کردن خطرات معاملات است که با استفاده از ابزارهای حد ضرر، تعیین سایز معامله، تعیین نقاط ورود و خروج و غیره مدیریت می شوند. اما مفهوم مدیریت سرمایه، اعمالی که باعث حفظ و افزایش سرمایه می شود، را دربر می گیرد. برای مثال، تقسیم بندی سرمایه بین معاملات مختلف، استفاده از استراتژی ها برای کاهش ریسک و افزایش سود و روش هایی که در این زمینه به کمک معامله گران می آیند، مدیریت سرمایه را شامل می شوند.

ریسک های معاملات فارکس کدامند؟

1- ریسک معاملات ارزها: همان ریسک مرتبط با نواسانات قیمت های ارزها است که آنها را ارزانتر یا گرانتر می کند.

2- ریسک نرخهای بهره: دومین ریسک، مرتبط به افزایش یا کاهش ناگهانی نرخهای بهره است که فرار بودن قیمتها را تحت تاثیر قرار می دهد. تغییرات نرخهای بهره در بازار فارکس بسیار مهم هستند زیرا سطح هزینه ها و سرمایه گذاری درون یک اقتصاد، به وسیله آنها افزایش یا کاهش می یابد.

3- سومین ریسک، ریسک نقدینگی است. این به این معنی است که شما به عنوان یک تریدر، برای جلوگیری از ضرر، نمی توانید سریعا یک دارایی را بخرید یا بفروشید. حتی با اینکه فارکس یک بازار با نقدینگی بسیار بالا است، ولی در این مارکت هم زمانهای خاصی وجود دارد که این نقدینگی بالا می باشد. این مسئله به ارز مورد انتخاب شما و قوانین کشور مرتبط با آن ارز، بستگی دارد (البته فراموش نکنید این مساله درباره ارزهای ماژور نیست چرا که شما می توانید با یک کلیک کردن، آنها را خریده و یا بفروشید).

4- چهارمین ریسک، ریسک استفاده از لورج یا همان اهرم است. همانطور که می دانید استفاده از اهرم، همانقدر که می تواند سودده باشد، می تواند به شما ضرر و زیان هم بزند. در حقیقت شما با استفاده از اهرم با پول کمتر، وارد یک معامله بزرگتر می شوید.

بهترین استراتژی های مدیریت ریسک در فارکس

برای مدیریت ریسک در فارکس، شما نیازمند داشتن یک برنامه قوی و مناسب هستید. داشتن این برنامه و مهمتر، متعهد بودن به آن، چراغ راه شما در وادی تریدینگ است. در ادامه ما راهکارهای مناسبی برای جلوگیری از ضرر وزیان در معاملات، به شما معرفی می کنیم.

1- قبل از ورود به معاملات واقعی، حتما آموزش های لازم درباره فارکس و ریسک های احتمالی آن را ببینید.

2- یک برنامه معاملاتی هوشمند تدوین کنید و متعهدانه نسبت به آن وفادار باشید و به آن عمل کنید.

3- قبل از ورود به فضای واقعی، استراتژی معاملاتی تان را درست کرده و حداقل چند ماه در فضای مجازی، آن را تست کنید.

4- هرگز بیشتر از آن چیزی که نمی توانید تحمل کنید، ریسک نکنید و سرمایه تان را به خطر نیاندازید.

5- حتما از نسبت ریسک به ریوارد مناسبی استفاده کنید. به زبان ساده، همیشه از خودتان این سوال را بپرسید: چقدر از سرمایه ام را حاضرم در این معامله به خطر بیاندازم؟ معمولا حرفه ای ها بیشتر از 2 الی 3% از کل سرمایه شان، ریسک نمی کنند.

6- مقدار تریدی که می کنید را بسته به اندازه ریسکی که درگیر معامله می کنید، تغییر دهید.

7- اندازه لورج یا اهرمتان را همیشه هوشمندانه انتخاب کنید.

8- قبل از ورود به هر معامله ای، نقاط ورود و خروجتان را مشخص کنید.

9- حتما از دستور حد ضرر یا استاپ لاس برای جلوگیری از کال مارجین شدن، استفاده کنید.

10- از دستور حد سود در هر تریدی استفاده کنید و سعی کنید این سطح، واقع گرایانه باشد.

11- در ادامه استفاده از فرمان حد سود و برای حمایت از سودهایتان در معاملات سودده، حتما از دستور حد سود پله ای استفاده کنید.

12- همیشه خودتان را برای بدترین شرایط هم آماده کنید.

13- خویشتنداری را در معاملات تمرین کنید و هرگز به صورت افراطی و قمارگونه، ترید نکنید.

14- کنترل کردن احساسات را در معاملاتتان، تمرین کنید.

15- فقط دارایی ها یا جفت ارزهایی را ترید کنید که از لحاظ فاندامنتالی با آنها آشنا هستید.

16- همیشه اخبار فاندانتالی و تقویم اقتصادی فارکس را دنبال کنید و بدون این ابزارها، ترید نکنید.

17- مراقب ترید کردن ارزها و یا دارایی هایی که نقدینگی کمتری در آنها وجود دارد، باشید. چرا که با ورود به این معاملات ممکن است در زمان فروششان، دچار مشکل شوید.

18- همیشه از سایز معاملات مناسب استفاده کنید.

19- حتما از یک ژورنال معاملاتی استفاده کنید و تمام وقایع، مخصوصا احساساتتان را قبل، در حین و بعد از ترید، در آن مکتوب کنید.

چطور مدیریت ریسک کنیم؟

همانطور که تا الان متوجه شده اید، مدیریت ریسک برای حفظ سرمایه و جلوگیری از ضرر نقش اساسی دارد. راه های زیادی در این زمینه وجود دارند، اما در اینجا 4 روش تایید شده را برای شما توضیح می دهیم.

چطور در فارکس مدیریت ریسک کنم؟

پذیرفتن ریسک

اولین روش، پذیرفتن ریسک به عنوان جزئی جدانشدنی در هر نوع معامله ای است. اگر وارد دنیای ترید شده اید، باید بپذیرید که انجام هرگونه معامله ای، همراه با ریسک است. ولی منظور ما از پذیرفت ریسک، چیز دیگری نیز می باشد.گاهی هزینه صرف نظر کردن از یک ریسک، آنقدر بالا است که مجبور می شوید آن را بپذیرید.

انتقال ریسک

روش دوم، انتقال یا جابجایی ریسک است. منظور از انتقال، یک نوع بیمه کردن خطرات موجود در معاملاتتان می باشد. برای جابه جایی ریسک و کاهش خطرات معامله،از ابزارهای مختلف مانند قرارداد های آتی (Futures contract) و آپشن ها(حق خرید یا فروش یک جفت ارز، در یک زمان مشخص، در آینده به یک قیمت مشخص) می توان استفاده کرد.

کاهش ریسک

روش سوم، کاهش دادن ریسک های موجود است که منظور از کاهش دادن، استفاده کردن از ابزارهایی است که موجبات حمایت بیشتر از سرمایه تان را فراهم می کند. برای مثال، استفاده از استراتژی های متنوع، تحلیل دقیق بازار و غیره.

حذف ریسک

روش آخر، حذف ریسک است. گاهی پیش می آید که شما مجبور می شوید خطرات موجود در تریدهایتان را کلا حذف کنید به عبارتی از موقعیتی که ریسک بالایی برای شما به وجود آورده، با استراتژی درست، خارج شوید.

در هر معامله فارکس چقدر باید ریسک کنیم؟

ریسک کردن در هر معامله ای در فارکس، باید مقدار کوچکی از کل سرمایه تان باشد. برخی از معامله گران عدد 2% را برای هر معامله ای، منطقی می دانند. این مسئله به این معنی است که اگر بر فرض مثال، کل سرمایه شما 5000 دلار می باشد، شما به هیچ عنوان نباید بیشتر از 2% این 5000 دلار یعنی 100 دلار در هر ترید، ریسک کنید.

حال، نکته بسیار مهم این قانون طلایی و نجات دهنده این است که شما باید 50 معامله اشتباه انجام دهید، تا کل سرمایه تان (5000 دلار) را از دست بدهید و کال مارجین شوید. این مسئله برای کسی که فارکس را به صورت اصولی و علمی دنبال می کند، بعید است. نتیجتا، متوجه می شویم که اگر در هر مارکتی که هستیم به اصول و قوانین آنجا پایبند باشیم، درصد ضررهایمان را کم و امکان به سود رسیدنمان را افزایش می دهیم.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: کندل شناسی

نرم افزار مدیریت ریسک فارکس

یکی از روش های مدیریت سرمایه، استفاده از ابزارها و نرم افزار ها است که عمل مدیریت ریسک را برای معامله گران سریع تر و راحت تر کند. در ادامه، برخی از مهم ترین نرم افزارها را برای شما آورده ایم و ویژگی هر یک را به صورت خلاصه توضیح داده ایم.

MT4 و MT5 (MetaTrader) :

این نرم افزار، همانطور که امکان معامله کردن را برای شما فراهم کرده است، ابزار های مدیریت ریسک را نیز در اختیارتان قرار داده است. از جمله این ابزارهای کاربردی می توان به انواع حد ضرر متحرک (Trailing stop)، حد سود (Take Profit) و حد ضرر (Stop Loss) اشاره کرد.

Myfxbook :

نرم افزاری برای تجزیه و تحلیل حرفه ای و مشاهده عملکرد معاملاتی است که ابزارهایی برای مدیریت ریسک را نیز به شما می دهد.

Risk Management Calculator :

 ماشین حساب مدیریت ریسک، نرم افزاری که با وارد کردن اطلاعات معامله، میزان ریسک هر معامله را برایتان حساب می کند.

TradingView :

پلتفرم معاملاتی آنلاین و قدرتمند که ابزارهای بسیاری برای تحلیل و مدیریت سرمایه دارد.

Risk Warning Indicator :

ابزار هشداردهنده مدیریت ریسک، زمانی که ریسک معامله شما بیشتر از سرمایه تان می شود، از طریق این ابزار، هشدارهایی دریافت می کنید.

فرمول مدیریت ریسک در فارکس

در بخش قبل، با برخی از نرم افزار های محاسبه مدیریت ریسک، آشنا شدید. شاید شما جز افرادی هستید که می خواهید ریسک معاملات خود را شخصا حساب کنید و به دنبال فرمول محاسبه آن می گردید. در این قسمت، فرمول و مثالی برای درک بهتر شما آورده شده است.

 

(سرمایه × مقدار ریسک) ÷ مقدار حد ضرر = سایز معامله

مثال فرمول مدیریت ریسک در فارکس

برای نمونه، سرمایه شما 10.000دلار است. طبق مطالبی که در قسمت " در هر معامله فارکس چقدر باید ریسک کنیم؟" خواندید، تصمیم گرفته اید که در هر معامله 2درصد(2%=0.02) ریسک کنید.همچنین فرض کنید، مقدار حد ضررتان را تا نقطه ورود ، 100پیپپ تعیین کرده اید. حال مقادیر را در فرمول جایگذاری می کنید.

 اندازه معامله شما، به صورت زیر است:

 

2= 100 ÷ (10.000x 0.02 )

مقدار حجم ورود شما، با توجه به اطلاعات فرضی بالا، 2 لات بدست آمده است.

نتیجه گیری

در کل نباید این نکته را فراموش کنیم که ریسک کردن، جزو نهاد و فطرت هر معامله ای ایست ولی اگر از قبل، مدیریت ریسک را به عنوان یک فاکتور حیاتی در نظر بگیریم، جای نگرانی خاصی وجود ندارد.

به عنوان یک قانون باید همیشه به خاطر داشته باشیم که استفاده از اهرم های بالا و غیر اصولی، ریسک کال مارجین شدن و از دست رفتن تمام سرمایه مان را افزایش می دهد. در نتیجه، اگر همیشه قوانین مدیریت ریسک را در نظر بگیریم و به آن متعهد و پایبند باشیم، هرگز دچار ضررهای خطرناک و نابود کننده نمی شویم.

سوالات متداول (FAQ)

در صورت داشتن هرگونه سؤال، آن را در بخش نظرات، زیر همین مطلب ثبت کنید تا در کوتاه‌ترین زمان توسط یکی از کارشناسان دنیای ترید پاسخ داده شود.

 

مدیریت ریسک به زبان ساده چیست؟

ابزاری است که با استفاده از استراتژی ها، از سرمایه تان محافظت می کند و باعث افزایش سود می شود.

فرمول مدیریت ریسک در فارکس چیست؟

(سرمایه × مقدار ریسک) ÷ مقدار حد ضرر = سایز معامله

برای درک بهتر فرمول به متن مقاله مراجعه کنید و نمونه های آن را مطالعه کنید.

نرم افزارهای مدیریت ریسک کدام اند؟

برخی از نرم افزارهای کاربردی شامل MT5,MT4 (MetaTrader)، Myfxbook، Risk Management Calculator، TradingView، Risk Warning Indicator است که برای آشنایی بیشتر با هر کدام به متن مقاله مراجعه کنید.

در هر معامله چه مقدار ریسکی معقول است؟

پیشنهاد ما به شما این است که در هر معامله بیشتر از 2درصد سرمایه تان ریسک نکنید.

بهترین استراتژی های مدیریت ریسک در فارکس کدام است؟

داشتن برنامه معاملاتی، استفاده از ریسک به ریوارد مناسب، محاسبه دقیق مقدار ریسک، استفاده از استاپ لاس، انتخاب درست لورج و غیره؛ همگی استراتژی هایی برای مدیریت ریسک در فارکس هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه کنید.

 

 

ارسال دیدگاه


2 دیدگاه