کال مارجین چیست وچطور Margin call نشویم؟ کاملترین راهنما
ارز دیجیتال

کال مارجین چیست وچطور Margin call نشویم؟ کاملترین راهنما

اگر قرار باشد کال مارجین را در یک خط توضیح دهیم، باید بگوییم: Call margin اخطاری است که اعلام میکند میزان ضرر معامله به آستانه مارجین تعریف شده رسیده است. اما آیا این اتفاق بد است؟ آیا در زمان دیدن این پیام باید از معامله خارج شویم؟

در واقع کال مارجین یکی از اساسی‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال است که هر تریدری باید بداند. برای پیشگیری از کال مارجین هنگام معامله در بخش معاملات اهرمی، ما به شما استراتژی مدیریت ریسک را آموزش می‌دهیم. همچنین در ادامه این مطلب، بهترین پیشنهاد را برای تریدرهایی که کال مارجین شده‌اند، مطرح میکنیم.

کال مارجین چیست؟

کال مارجین عبارت است از یک پیام اخطار از سوی صرافی یا بروکر به تریدر بخش معاملات مشتقه یا اهرمی (مارجین، فیوچرز). این پیام زمانی ارسال می‌شود که مارجین یا وثیقه به سطح خطر (سطح مارجین اجباری) رسیده و برای جلوگیری از لیکوئید خودکار معامله، لازم است، مارجین معامله‌ی شما افزایش یابد.

صرافی با کال مارجین به شما اخطار می‌دهد که یا با واریز ارز و افزایش مارجین، پوزیشن خود را باز نگه دارید یا بخشی از معامله‌ی خود را به قیمت بازار فروخته و نقد کنید تا از حالت کال مارجین بیرون بیایید.

معمولاً تریدرهای بخش معاملات اهرمی در صورت عدم رعایت مدیریت ریسک کال مارجین می‌شوند. یک پیام اخطار کال مارجین به تریدر ارسال می‌شود. این پیام می‌تواند بسته به نوع صرافی یا بروکر، sms، ایمیل، نوتیفیکیشن در حساب معاملاتی و یا هر سه گزینه با هم باشد. در زیر یک مثال از ایمیل کال مارجین را ملاحظه فرمایید.

کال مارجین چیست

 

در بازار معاملات مشتقه (آتی یا فیوچرز، مارجین، پرپچوال) بازار ارزهای دیجیتال، معامله‌گران می‌توانند معاملات مارجینی یا استقراضی داشته باشند. به این معنی که به نسبت موجودی خود در حساب صرافی، می‌توانند از صرافی مبلغی را  وام بگیرند و قدرت معاملاتی خود را چند برابر کنند. به عبارت دیگر شما می‌توانید با استفاده از مارجین، بیشتر از مبلغی که در حساب صرافی دارید معامله کنید تا سود بالقوه خود را بالاتر ببرید که البته همزمان ضرر بالقوه شما نیز بیشتر می‌ شود. اگر معامله به سطح مارجین اجباری برسد، شما کال مارجین می‌شوید.

 

مراحل کال مارجین چیست؟

برای باز کردن یک معامله اهرمی، شما باید مقداری ارز به حساب (مارجین یا فیوچرز) خود واریز کنید. این مقدار ارز دارایی شماست و به آن مارجین گفته می‌شود. با انتخاب اهرم، موجودی حساب شما چند برابر می‌شود. این امر موجب می‌شود ضریب سود و زیان شما نیز افزایش پیدا کند. 

اگر حساب معامله‌گر، مارجین کال شود؛ میزان افزایش موجودی برای خروج از این وضعیت کدام است؟

وقتی معامله باز می‌شود، به موازات نوسانات بازار، حاشیه سود و زیان برای شما باز می‌شود که با رنگ سبز و قرمز در حساب شما قابل مشاهده است.

✔️وقتی اکوئیتی شما زیر 50 درصد می‌افتد، صرافی یک ایمیل یا پیام هشدار به شما می‌فرستد و در آن این موضوع را گزارش می‌دهد.
⛔وقتی اکوئیتی شما زیر 42 درصد می‌رسد، شما کال مارجین می‌شوید. بسته به صرافی، 2 الی 5 روز کاری به شما برای تأمین مالی اکوئیدیتی و رساندن آن به بالای 50 درصد فرصت داده می‌شود. در این زمان شما می‌توانید به سه طریق کال مارجین را رفع کنید: یا به مقدار مارجین اجباری، بخشی از قرارداد خود را نقد کنید، یا به مقدار لازم، واریز وجه انجام دهید و یا کل معامله را نقد کنید و وام خود را تسویه کنید.
📛وقتی اکوئیتی شما زیر 33 درصد می‌رسد، به طور خودکار بخش خرید حساب مارجین یا فیوچرز شما مسدود می‌شود. فقط پوزیشن فروش فعال باقی می‌ماند. در این حالت، شما فقط تا ظهر روز کاری بعدی فرصت دارید اکوئیتی خود را به 50 درصد افزایش دهید. اگر این کار را انجام ندهید، صرافی مجاز است به اختیار خود یک یا همه‌ی پوزیشن‌های باز شما در بخش معاملات اهرمی را لیکوئید یا نقد کند و معامله‌ی شما را ببندد. در این حالت شما لیکوئید می‌شوید.

فرض کنید یک معامله‌گر برای خرید جفت ارز BTC به USDT، در قیمت ورودی 16000 usdt، مقدار 100 واحد تتر را از حساب اسپات به حساب مارجین خود انتقال می‌دهد. این معامله گر با انتخاب لورج 2X، به صورت مارجین ایزوله، موجودی خود را به 200 تتر افزایش می‌دهد. معامله گر قصد دارد 2 ساعت در معامله بماند و بهره‌ی 24 ساعته‌ی بیت کوین 0.1 درصد است، حال قیمت کال مارجین چه قیمتی است؟

پوزیشن سایز: 200 Usdt
مارجین: 100 Usdt
مبلغ وام: 100 Usdt
لورج: 2x
مدت زمان معامله: 2 ساعت
بهره‌ی 24 ساعته: 0.1 Usdt
قیمت ورودی بیت کوین: 16000 usdt
 

✔️ابتدا بهره‌ی 2 ساعته را محاسبه می‌کنیم:

بهره‌ی یک ساعت= %0.0041=24÷0.1
بهره‌ی 2 ساعت= 0.0082 =2×0.0041 
 
✔️سپس وام و بهره‌ی آن، در نتیجه میزان اکوئیدیتی و قیمت کال مارجین به دست می‌آید.
 
وام + بهره‌ی آن= 100.0082
اکوئیدیتی= 99.9918= 100.0082- 200
قیمت مارجین کال= قیمت مارجین اجباری= 33 درصد اکوئیدیتی+وام= 132.99=100+32.99
 

✔️بنابراین اگر در پوزیشن 200 دلاری، موجودی به 132.99 usdt برسد، کال مارجین می‌شویم و این برابر است با (67.01 = 132.99- 200 ) زیان. حال سؤال اینجاست، قیمت بیت کوین چند درصد باید خلاف پیش بینی تریدر حرکت کند که معامله‌گر 67.01 usdt ضرر کرده و کال مارجین شود؟ در واقع چند درصد از 16 هزار دلار برابر با 67.01 دلار می‌شود؟

0.4188%= 100×(67.01/16000)

در واقع 0.4188 درصد (حدود 0.5 درصد) در حرکت‌های روزانه‌ی بیت کوین یک اصلاح کوچک حساب می‌شود که در صورت عدم تعیین استاپ لاس، می‌تواند به سادگی معامله‌گر یک پوزیشن 200 دلاری با اهرم 2x کال مارجین کند.

در صورت کال مارجین چه کار کنم؟

یکی از کارهای معمول در هنگام کال مارجین، دپوزیت (Deposit) یا واریز کردن مبلغی اضافه به حساب معاملاتی به منظور افزایش توانایی پوشش کال مارجین است. در هنگام کال مارجین، صرافی مختار است که تمام معاملات شما را به صورت خودکار در ضرر ببندد. در این صورت شما برای جلوگیری از بسته شدن خودکار معاملات در ضرر، می توانید مبلغی را به منظور افزایش اکوئیدیتی واریز کنید.

اگر مبلغ واریز شده به اندازه کافی باشد، صرافی معاملات شما را در ضرر نخواهد بست.

 

فراموش نکنید که هنگام انجام معاملات مارجین دار، مبلغی را به عنوان پشتوانه نگه دارید تا در صورت کال مارجین، به حساب خود واریز کنید.

 

گزینه‌ی بعدی برای مدیریت کال مارجین، نقد کردن و بستن معامله است. اگر فراموش کردید استاپ لاس بگذارید، به محض کال مارجین، تمام معاملات خود را بررسی کنید. در صورتی که متوجه شدید، پیش بینی شما اشتباه است، قبل از اینکه دیر شود، به انتخاب خود یک یا چند معامله را نقد کنید.

⚠️اگر در راستای رفع وضعیت کال مارجین اقدامی انجام ندهید، ممکن است صرافی برای پس گرفتن وام و بهره‌ی آن، به انتخاب خود بهترین و نقدشونده‌ترین معامله شما را نقد کند.

⚠️پس از کال مارجین به منظور جبران ضرر، تحت هیچ شرایطی معاملات مارجین دار بیشتری انجام ندهید. بسیاری از تریدرها با هدف انتقام گرفتن از بازار، معاملات مارجین دار بیشتری انجام می‌دهند و نتیجه آن در اکثر موارد، متحمل شدن ضرر بیشتر است. پس از کال مارجین، باید از ترید کردن خودداری کنید چرا که هم از نظر روانی و هم از نظر مالی، آمادگی ضرر بیشتر را نخواهید داشت.

راه های جلوگیری از کال مارجین

ساده‌ترین و بهترین کار برای جلوگیری از کال مارجین ارز دیجیتال، ترید کردن در بازار اسپات است. زیرا بازار اسپات اصلاً گزینه‌ی کال مارجین ندارد! ? 

اما به علت سودهای زیادی که در بازار مارجین و فیوچرز وجود دارد، طبیعی است که این بخش محبوب‌تر است. اگر شما هم از طرفداران بخش معاملات اهرمی هستید، تکنیک‌های زیر را برای جلوگیری از کال مارجین به دقت مطالعه کنید. با رعایت اصول مدیریت ریسک زیر، احتمال اینکه با اولین اصلاح بازار، کال مارجین شوید، کمتر خواهد شد.

1- استاپ لاس تعیین کنید!

تعیین استاپ لاس (Stop loss) یا حد ضرر یکی از مهم‌ترین ارکان در بازار معاملات اهرمی است. اگر نمی‌دانید استاپ لاس  چیست، معاملات اهرمی برای شما گزینه‌ی مهلکی خواهد بود. استاپ لاس قیمتی است که شما در معامله تعیین می‌کنید. اگر قیمت به سطح استاپ لاس برسد، یعنی پیش‌بینی شما اشتباه بوده و شما ترجیح می‌دهید، با ضرر اندک معامله را نقد کنید و ببندید. شما می‌توانید با استفاده از ماشین حساب صرافی، استاپ لاس را به گونه‌ای تعیین کنید که بیشتر از 10درصد وجه واریزی به اکانت فیوچرز شما نباشد. با تعیین استاپ لاس شما هرگز کال مارجین نمی‌شوید.

به یاد داشته باشید که حد ضرر یا استاپ لاس (Stop Loss)، دوست شماست. پس تحت هیچ شرایطی پوزیشن بدون استاپ لاس باز نکنید.

در انتخاب اهرم دقت کنید!

 پیش از باز کردن معامله باید تصمیم بگیرید که پوزیشن سایز شما چقدر است و برای رسیدن به آن، به چه اهرمی احتیاج دارید. زیرا باید به اندازه‌ی (1تقسیم بر اهرم ×پوزیشن سایز) موجودی به حساب فیوچرز یا مارجین خود واریز کنید. به طور مثال اگر قصد ترید با 1000 تتر را دارید، میزان موجودی لازم با توجه به اهرم انتخابی، مطابق موارد زیر تفاوت می کند:

اهرم 3X= باید یک سوم 1000 دلار برابر با 330 تتر به اکانت فیوچرز یا مارجین خود واریز کنید.
اهرم 10X= باید یک دهم 1000 دلار برابر با 100 تتر به اکانت فیوچرز یا مارجین خود واریز کنید.
اهرم 20X= باید یک بیستم 1000 دلار برابر با 50 تتر به اکانت فیوچرز یا مارجین خود واریز کنید.

همانطور که مشاهده می‌کنید، هر چه اهرم بزرگتری برداریم، پول کمتری به حساب واریز می‌کنیم، اما معامله‌ی ما ریسک بیشتری دارد؛ زیرا در صورت انتخاب هر یک از اهرم‌ها، قیمت کال مارجین و لیکوئیدیشن ما به شرح زیر، تفاوت می‌کند.

  • اهرم 3X= اگر با اهرم 3X وارد یک معامله 1000 دلاری شوید. در صورتی که قیمت 33 درصد برخلاف پیش‌ بینی شما حرکت کند، (33 درصد 1000 = 330)، 330 تتر شما تمام می‌شود و شما لیکوئید می‌شوید.
  • اهرم  10X= اگر با اهرم 10Xوارد یک معامله 1000 دلاری شوید. در صورتی که قیمت 10 درصد برخلاف پیش‌ بینی شما حرکت کند، (10 درصد 1000 = 100)، 100 تتر شما تمام می‌شود و شما لیکوئید  می‌شوید.
  • اهرم 20X= اگر با اهرم  20X وارد یک معامله‌ی 1000 دلاری شوید، در صورتی که قیمت فقط 5 درصد خلاف پیش بینی شما حرکت کند، ( 5 درصد 1000= 50)، 50 تتر شما تمام می‌شود و شما لیکوئید  می‌شوید.

با توجه به نکات بالا، تنها تریدرهای حرفه‌ای اجازه‌ی برداشتن اهرم‌های بالای 3X را دارند. برای جلوگیری از کال مارجین، در انتخاب اهرم خود دقت کنید. بهترین اهرم 2x است. حداکثر اهرم 3x بردارید و استاپ لاس تعیین کنید، اینطور شما هرگز کال مارجین نمی‌شوید.

2- به مارجین لول توجه کنید!

مارجین لول یک مقدار محاسبه شده توسط صرافی یا کارگزاری است که نشان دهنده‌ی ریسک معامله‌ی شما بر اساس مقدار وجه واریزی و اهرم انتخابی شماست. مارجین لول در هر معامله متفاوت است و در اکثر صرافی‌ها در پنل کاربری قابل مشاهده است. برخی از صرافی‌ها مارجین لول را به صورت درصدی نمایش می‌دهند، اما برخی دیگر، مانند صرافی بایننس، آن را به صورت مقدار عددی از 1.5 الی 1.1 نمایش می‌دهند.

نمایش مارجین لول در صرافی بایننس

حد مجاز مارجین لول که در تصویر بالا نشان داده شده، 1.1 یا (100 درصد) است. بنابراین اگر پوزیشنی که باز می‌کنید مارجین لول 1.1 داشته باشد، شما در معرض کال مارجین قرار دارید.  مارجین لول بهترین معیار برای نشان دادن سلامت معامله‌ی شماست، سعی کنید هرگز وارد یک معامله‌ی مریض نشوید! در ادامه، فرمول و مثال عملی مارجین لول را ملاحظه کنید تا دریابید چه معامله‌ای سالم است.

3- ترید در تایم فریم پایین

ترید در تایم فریم پایین، نسبت به تایم فریم‌های بالاتر، سودهای کمتری دارد، اما احتمال کال مارجین شدن در آن کمتر است. زیرا یک موج اصلی در تایم فریم بالا به امواج کوچکتر در تایم فریم‌های پایین‌تر تقسیم می‌شود. حرکت بازار به اندازه‌ی یک گام کوچک در تایم فریم روزانه، گام بسیار بزرگی در تایم فریم یکساعته به حساب می‌آید. بنابراین شما با ترید در تایم کوچکتر می‌توانید از اصلاحات بزرگ در امان بمانید و همزمان قیمت زودتر به حد سود برخورد کند. بنابراین شما کمتر در معامله می‌مانید و بهره‌ی کمتری هم پرداخت می‌کنید.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: تایم فریم چیست؟

تفاوت لیکوئید و کال مارجین چیست؟

اگر شما کال مارجین شوید و اقدامی در جهت مدیریت حساب و رفع کال مارجین انجام ندهید، صرافی برای اینکه وام خود را تسویه کند، در قدم اول معامله‌ی شما را به قیمت بازار نقد می‌کند و پوزیشن شما را می‌بندد. به این حالت لیکوئید شدن می‌گویند. اگر لازم باشد، صرافی سایر پوزیشن‌های شما در بخش معاملات مشتقه را نیز به قیمت بازار فروخته و نقد می‌کند. این کار تا زمانی که وام صرافی پرداخت شود، ادامه می‌یابد و ممکن است حساب شما بلوکه شود. 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: لیکویید شدن چیست؟

کال مارجین و لیکوئید شدن به اعتبار شما در صرافی صدمه وارد می‌کند. صرافی بایننس قوانین سختگیرانه‌ای برای بخش معاملات اهرمی تعیین کرده است. در صورت کال مارجین و لیکوئید شدن، باید درخواست فعال کردن حساب خود را ثبت کنید. ممکن است تا مدتی دسترسی به این بخش مسدود شود.

فرمول محاسبه مارجین

فرمول محاسبه‌ی مارجین لول بسته به نوع مارجین (کراس مارجین یا مارجین ایزوله) متفاوت است. از آنجایی که حالت کراس مارجین دارای ریسک بسیار بالاست و هرگز توصیه نمی‌شود، در اینجا تنها به فرمول حالت مارجین ایزوله می‌پردازیم. حالت مارجین ایزوله به حالتی گفته می‌شود که در آن، مارجین به عنوان وثیقه یا وجه الضمان نزد صرافی بلوکه می‌شود. در این حالت، برعکس حالت کراس مارجین که کل حساب‌های معاملاتی سایر بخش‌ها را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد، در صورت لیکوئید شدن، سایر دارایی‌ها در حساب اسپات تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند و فقط حساب اهرمی ما صفر می‌شود.

فرمول محاسبه‌ی مارجین لول در حالت مارجین ایزوله به شرح زیر است:

 

مارجین لول مساوی است با موجودی کل حساب مارجین تقسیم بر جمع وام دریافتی از صرافی و بهره‌ی آن:

مارجین لول در حساب مارجین صرافی = موجودی کل حساب مارجین/ (وام دریافتی از صرافی+ بهره‌ی وام)

 

همانطور که در فرمول بالا مشاهده می‌کنید، بهره‌ی وام نیز به عنوان یکی از متغییرها در نظر گرفته شده است. هر تریدر باید بهره‌ی لوریج یا اهرم خود را به صورت ساعتی پرداخت کند. این بهره از زمان ورود به معامله تا زمان خروج از آن، به صورت ساعتی محاسبه می‌شود. اگر معامله زیر یک ساعت نقد شود، بهره‌ی یک ساعت کسر می‌شود. 

«بهره‌ی وام» برابر است با (مبلغ وام×طول مدت وام (به ساعت)× نرخ بهره ساعتی) 

بیایید باهم یک مثال بزنیم. شما 100 تتر وارد حساب مارجین خود می‌کنید و قصد خرید بیت کوین با اهرم 3X را دارید. طبق پیش‌بینی شما به احتمال زیاد، در 12 ساعت آینده، بازار به تارگت شما برخورد می‌کند. بنابراین شما قصد دارید 12 ساعت در معامله بمانید. فرض کنید صرافی شما بهره‌ی 24 ساعته برای معامله‌ی بیت کوین را، برابر 0.1 درصد وام در نظر گرفته است (میزان بهره در هر صرافی متفاوت است). بنابراین بهره‌ی هر یک ساعت اینچنین محاسبه می‌شود:

0.0041 =0.1/24

بدین ترتیب، برای یک معامله با وام 200 تتری، شما باید به ازای هر ساعت باز ماندن معامله، 0.0041 درصد از 200 تتر وام دریافتی، معادل 0.0082 تتر را به عنوان بهره‌ی وام به صرافی پرداخت کنید. در نتیجه‌ متغییرها به صورت زیر است:

اصل موجودی: usdt100
اهرم: 3X
مبلغ وام دریافتی: 200 usdt
موجودی یا پوزیشن سایز: 300 usdt
بهره‌ی وام برای 12 ساعت= 0.0082×12= 0.0984 usdt

1.49 =(200+0.0984)/300 =Margin Level

اگر به تصویر قبل، «نمایش مارجین لول در صرافی بایننس» مراجعه کنید، 1.49 عدد متوسطی برای مارجین لول است. با این عدد، احتمال کال مارجین پایین است؛ اما صرافی اجازه‌ی باز کردن یک معامله‌ی دیگر را به شما نمی‌دهد.

بهترین سطح مارجین لول چیست؟

بهترین سطح مارجین لول، مقدار مساوی یا بیشتر از 1.5 است. در این حالت شما می‌توانید یک یا چند معامله‌ی دیگر باز کنید؛ اما اگر مارجین لول زیر 1.5 قرار گیرد، امکان باز کردن معامله‌ی جدید وجود ندارد. با انتخاب اهرم 2x و ترید در تایم فریم پایین، شما می‌توانید مارجین لول خود را افزایش دهید.

گاهی اوقات ممکن است از خود بپرسید که مارجین لول صفر علامت چیست؟ در پاسخ با این سوال باید گفت: مارجین لول صفر نشاندهنده‌ی این است که هیچ معامله‌ی بازی در بخش معاملات اهرمی وجود ندارد.

نتیجه گیری

از نظر ما، کال مارجین جزو موضوعات پایه‌ای آموزش ارز دیجیتال است که تریدرهای مبتدی باید آن را با دقت مطالعه کنند و در مورد آن اطلاعات تکمیلی به دست آورند. هرگز بدون درک کامل کال مارجین، هیچ معامله‌ای در بخش معاملات اهرمی باز نکنید. یک تریدر حرفه‌ای لازم است در انتها بداند که چرا کال مارجین می شویم و چه زمانی کال مارجین می شویم؟ با دانستن این موارد شما می‌توانید از کال مارجین جلوگیری کنید و یا در صورت بروز آن، به خوبی مدیریتش کنید.

معاملات مارجین دار به معاملات استقراضی گفته می شود که تریدر با وام گرفتن مبلغی از صرافی، قدرت خرید خود را بالاتر می برد. با این کار، سود و ضرر بالقوه معاملات بیشتر خواهد شد؛ از این رو پیشنهاد می‌ شود که معاملات مارجین دار با مدیریت ریسک انجام شود. 

 

سؤالات متداول (FAQ)

شما می‌توانید سؤالات خود را در بخش نظرات ثبت کنید.

موجودی حساب چیست؟

موجودی، به انگلیسی Balance کل یا کل وجه موجود در حساب اهرمی، شامل وجه واریزی توسط کاربر+ اهرم یا وام دریافتی از صرافی است. به موجودی کل، پوزیشن سایز نیز گفته می‌شود؛

اکوئیدیتی حساب چیست؟

اکوئیدیتی به انگلیسی Equidity، حاصل جمع مارجین اولیه با سود و زیان شناور در معامله‌ی باز. این متغییر پس از کسر وام و بهره‌ی آن برای تریدر باقی می‌ماند؛

مارجین حساب چیست؟

مارجین، به انگلیسی Margin موجودی مورد نیاز برای باز کردن معامله (ارز واریزی اولیه) است. مارجین جزو دارایی یا Asset تریدرها و ارزی است که شما به بخش معاملات اهرمی (فیوچرز، مارجین یا پرپچوال) واریز می‌کنید. پس از باز کردن معامله، مارجین به عنوان وثیقه بلوکه می‌شود.

مارجین اجباری چیست؟

مارجین اجباری، به انگلیسی، maintenance margin، حداقل موجودی مورد نیاز برای باز ماندن حساب است.

مارجین آزاد چیست؟

مارجین آزاد، به انگلیسی، Free margin، اکوئیدیتی منهای مارجین بلوکه شده است که آزاد و قابل برداشت می‌باشد.

مارجین لول چیست؟

مارجین لول، به انگلیسی، Margin Level، موجودی تقسیم بر مارجین بلوکه شده است که معمولاً به صورت درصدی در حساب نمایش داده می‌شود.

لورج چیست؟

لورج یا اهرم مقدار اعتباری است که صرافی در معاملات مشتقه، برای باز کردن یک معامله در اختیار معامله‌گر قرار می‌دهد و قدرت معاملاتی معامله‌گر را چند برابر می‌کند. لورج میزان وجوه مورد نیاز معامله‌گران (مارجین) را در مقایسه با پوزیشن سایز درخواستی، نشان می‌دهد. (1:50، 1:20، 1:10، 1:2 و ...) به طور مثال اهرم 1:50 یعنی موجودی شما ضربدر 50 می‌شود. به طور مثال اگر موجودی حساب شما برابر با 100 تتر است، پوزیشن سایز شما ضربدر 50 و برابر با 5000 تتر می‌شود. اهرم به صورت 50X، 20X، 10X، 2X و ... نیز نمایش داده می‌شود.

کال مارجین یا کال گرفتن چیست؟

«کال مارجین» یا کال شدن در تریدT به انگلیسی "Margin call" نامیده می‌شود و عبارت است از یک پیام هشدار که صرافی یا بروکر به صورت ایمیل یا پیام در حساب معاملاتی کاربر ارسال می‌کند. کال مارجین هشدار می‌دهد که بازار برخلاف پیش بینی تریدر حرکت کرده و اگر تریدر اقدامی در جهت رفع آن انجام ندهد، به صورت خودکار معامله‌ی وی نقد و بسته می‌شود.

فرمول محاسبه مارجین

مارجین لول مساوی است با موجودی کل حساب مارجین تقسیم بر جمع وام دریافتی از صرافی و بهره‌ی آن. برای مشاهده‌ی مثال عددی، به متن مقاله مراجعه شود.

در چه معاملاتی کال مارجین اتفاق می‌افتد؟

مارجین کال بخشی از معاملات اهرمی یا دارای لورج (leverage) است. بنابراین فقط در بخش معاملات مشتقه، (مارجین یا فیوچرز) مارجین کال وجود دارد و مخصوص بخش معاملات اسپات نیست.

چه زمانی مارجین کال اتفاق می‌افتد؟

هنگامی که موجودی معامله‌ی شما کمتر از مارجین اجباری برای حفظ معامله باشد، شما مارجین کال می‌شوید.

پس از کال مارجین چه اتفاقی می‌افتد؟

بسته به سرعت نوسانات و جهت حرکت قیمت، دو احتمال وجود دارد: یا جهت بازار برگردد و پوزیشن از حالت خطر بیرون بیاید و یا بازار به حرکت جهت خلاف پیش بینی تریدر به قدری ادامه دهد که تریدر لیکوئید شود؛ یعنی مارجین تریدر به سطح مارجین اجباری برسد، حساب به صورت خودکار نقد شود و مقدار وجه واریزی به حساب مارجین یا فیوچرز به طور کامل از بین برود.

مزایای کال مارجین چیست؟

کال مارجین یک اخطار از صرافی به تریدر است که به صورت SMS، ایمیل یا نوتیفیکیشن در اکانت معاملاتی یا هر سه مورد، ارسال می‌شود. کال مارجین به تریدر کمک می‌کند که تصمیمات لازم در جهت مدیریت حساب و جلوگیری از ضرر بیشتر و لیکوئید شدن را بگیرد.

کدام تریدر کال مارجین می‌شود؟

معمولاً تریدرهایی که اصول مدیریت ریسک را رعایت نمی‌کنند و در معامله‌ی خود حد ضرر (Stop Loss) تعیین نمی‌کنند، همچنین معامله‌گرانی که اهرم‌های بزرگی انتخاب می‌کنند، کال مارجین می‌شوند.

تفاوت لیکوئید و کال مارجین چیست؟

کال مارجین مرحله‌ی قبل از لیکوئید شدن است. در صورتی که شما پس از دریافت ایمیل کال مارجین، هیچ اقدامی انجام ندهید، ممکن است لیکوئید شوید. یعنی وثیقه‌ی شما بلوکه شده و معامله‌ی شما به طور خودکار بسته شود.

بهترین واکنش هنگام کال مارجین چیست؟

در صورتی که از پیشبینی خود مطمئن هستید، برای جلوگیری از لیکوئید شدن، حساب مارجین یا فیوچرز خود را تا سطح لازم مجدداً شارژ کنید یا اینکه به اندازه‌ی مقدار درصد مورد نیاز، پوزیشن در ضرر را نقد کنید؛ بر عکس اگر متقاعد شدید، پیش بینی شما اشتباه از کار درآمده، به سرعت کل معامله را نقد کنید تا از زیان بیشتر جلوگیری شود. 

بهترین راه برای پیشگیری از کال مارجین چیست؟

بهترین کار برای جلوگیری از کال مارجین رعایت اصول مدیریت ریسک با تعیین حد ضرر (استاپ لاس)، انتخاب اهرم پایین (حداکثر 3X)، ترید در تایم فریم یکساعته یا چهارساعته است.

چقدر می توان در وضعیت کال مارجین ماند؟

این مورد بستگی به سرعت حرکت بازار و نوسانات قیمت دارد. معمولاً در ایمیل کال مارجین یک تاریخ به عنوان ضرب العجل به کاربر اعلام می‌شود ولی بسته به شرایط و نوسانات بازار، پس از کال مارجین، صرافی مجاز است در هر زمان پوزیشن شما را لیکوئید کند.

پیامد عدم توجه به کال مارجین چیست؟

عدم پاسخگویی سریع به کال مارجین، می‌تواند منجر به لیکوئید شدن تریدر شود. یعنی صرافی معامله شما را به قیمت بازار فروخته و نقد می‌کند. در این زمان تریدر حق اعتراض در مورد کسر هر گونه کمیسیون یا کارمزد از سوی صرافی یا بروکر را ندارد.

آیا عدم توجه به کال مارجین به اعتبار کاربر در صرافی لطمه می‌زند؟

در صورتی که عدم توجه به کال مارجین منجر به لیکویید شدن شما شود، به اعتبار شما در صرافی لطمه می‌خورد و صرافی دسترسی شما به بخش معاملات اهرمی را مسدود می‌کند. شما باید درخواست فعالسازی مجدد بخش معاملات اهرمی را در پنل ثبت کند. صرافی پس از بررسی این درخواست، امکان دارد مجدداً به شما اجازه‌ی ترید در بخش معاملات اهرمی را بدهد.

 

 

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه