فارکس چیست؟ به زبان ساده
فارکس

فارکس چیست؟ به زبان ساده

کارشناس دنیای ترید
فارکس چیست؟ به زبان ساده
Artist 2
Song 2
Artist 3
Song 3
Artist 4
Song 4

امروزه بازار فارکس بسیار محبوب شده و ایرانیان بسیاری به این بازار ملحق شده اند. ممکن است شما هم جز افرادی باشید که می خواهید با زیر و بم این بازار آشنا شوید و بدانید که چگونه کار می کند و چگونه می شود وارد آن شد و از آن درآمد کسب کرد؟
در این مقاله به تمام سوالات انباشه شده در ذهنتان درمورد فارکس پاسخ خواهیم داد. بنابراین در ادامه مقاله همراه مان باشید.

فارکس چیست؟ (تعریف فارکس به زبان ساده)

بازار مالی، بازاری است که در آن دارایی های مالی مثل سهام، اوراق، طلا و هر چیزی که قابل معامله باشد، خرید و فروش می شود؛ برای مثال بازار بورس که در آن سهام شرکت ها معامله می شود. اما جالب است که بدانید بزرگ ترین این بازار ها، بازاری به نام فارکس است. فارکس (Forex) ترکیب شده لغت (Foreign exchange) که به معنای تجارت ارز خارجی است. همانطور که از اسمش پیداست، در این بازار ارزهای کشورهای مختلف با یکدیگر خرید و فروش می شوند و از تغییرات قیمت این ارزها سود کسب می شود. به عنوان مثال، دلار آمریکا در مقابل یورو.

تاریخچه فارکس

از لحاظ تاریخی، فارکس یا بازار ارزهای خارجی، در واقع قدمتی همچون اولین معاملات انسان ها روی کره خاکی دارد؛ زمانی که برای به دست آوردن کالایی، مجبور به دادن کالایی دیگر می شدند. به مرور زمان، مشکلات ناشی از حمل و نقل این کالاها، بشر دو پا را مجبور به معاوضه آن با اشیایی چون طلا، نقره و غیره کرد که همین موضوع، انسانها را مجبور به ضرب سکه کرد.

این روند تا جایی جلو رفت که انسان مجبور به چاپ اسکناس شد. ولی یک مشکل اساسی سر راه معاملات انسان ها قرار گرفت، نبود پشتوانه ای مناسب. این قانون به این شکل بود که هر کشوری به اندازه ای که طلا داشت، می توانست اسکناس چاپ کند. و هر شخصی می توانست در ازای پرداخت اسکناس به بانک، طلا دریافت کند.

حال اگر همزمان افراد زیادی تقاضای طلا از بانک می کردند، خزانه بانک خالی می شد و تورم افزایش می یافت. بزرگترین چالش بشر در آن زمان، همین مسئله بود تا نهایتا ارزهای مختلف، توسط نماینده عالی رتبه اقتصاد بین الملل، شکل گرفت.

در واقع نرخ طلا، موجب بالا رفتن یا پایین امدن نرخ ارزهای دیگر می شد. به خاطر چالش های موجود این سیستم، در ژوئیه سال 1944، کشورهایی چون: ایالات متحده امریکا، بریتانیای کبیر و فرانسه در برتون وودز، عهدنامه ای را تصویب کردند.

قرار این سه کشور بر این شد که ارز پایه ای انتخاب شود و دیگر ارزها بر پایه این ارز، سنجیده و قیمت گذاری شوند. در نتیجه دلار امریکا نامزد نهایی این جلسه، انتخاب شد. حال برای مشخص کردن ارزش دلار هم، می بایست آن را بر پایه طلا ارزش گذاری می کردند.

در واقع دلار ایالات متحده، محصولی است که بعد از جنگ جهانی دوم پدید آمده است. مشکل این عهدنامه این بود که اقتصاد را تک قطبی کرد. کشورهای عضو این قرارداد پذیرفتند محدوده تعیین ارزش ارزهای خود را چیزی کمتر از 10% در نظر بگیرند و تغییرات بالاتر از این رقم را، به نوعی مهار کنند.

این سیستم تا سال 1967 یعنی 1346، استفاده می شد. تا اینکه دلایل زیادی چون کاهش ارزش دلار امریکا در مقابل کسری تراز پرداخت ها، باعث فروپاشی نظام برتون وودز شد.

گسترش بازارهای بین المللی و معاملات ارزی، باعث شد کمیته اقتصادی اروپا درست در سال 1979، سیستم جدیدی به نام سیستم مالی اروپا که باعث ثبات ارزهای اروپایی می شد، را به وجود آورد. این عهدنامه هم در سال 1990 توسط برخی دیگر از کشورهای اروپایی، لغو شد.

بالاخره در سال 1991 کشورهای اروپایی در ماستریخ، جلسه ای برگزار کردند و یورو را به عنوان ارز رسمی و مشترک کشورهای عضو اتحادیه تعیین کردند. بدین شکل، تک قطبی بودن دلار از بین رفت و یورو رسما در سال 2002 وارد تجارت های بین المللی شد.

در حال حاضر ارزهایی همچون دلار ایالات متحده، پوند بریتانیا، یورو، ین ژاپن، فرانک سوئیس، دلار کانادا، نیوزیلند و استرالیا که از آنها به عنوان ارزهای ماژور و کالایی نام برده می شود در کنار دیگر ارزها، بازاری را به نام بازار تجارت ارزهای بین المللی یا فارکس به وجود آورده اند.

ویژگی های فارکس

از ویژگی های این بازار که باعث جذب افراد زیادی شده است 24ساعته بودن و جهانی بودن آن است، فرقی نمی کند که در کجای دنیا و در چه ساعتی قصد معامله دارید، این بازار شرایط معامله کردن را برایتان فراهم می آورد. به همین علت بازار بزرگ فارکس، حجم معاملات روزانه زیادی دارد که به  مقدار  7.5 تریلیون دلار می رسد. از دیگر ویژگی های این بازار کارمزد پایین و ابزار اهرم است که برای افراد با سرمایه کم فرصت سرمایه گذاری بیشتر را فراهم می کند.

بستر فارکس چیست؟

حال که می دانید فارکس چیست، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که بستر اصلی آن چیست؟

فارکس بازاری غیر فیزیکی است، بدین معنا که هیچ مکانی وجود ندارد که بخواهید به آنجا مراجعه کنید. بنابراین؛ بستر اصلی آن اینترنت است و شما به راحتی با هر سیستمی از جمله گوشی لپتاپ و .. که به اینترنت متصل باشد می توانید وارد بازار شوید.

یک مثال عملی برای درک مفهوم فارکس

بیایید فرض کنیم که شما قصد سفر به کشور آمریکا را دارید و نیاز به دلار آمریکا دارید. اولین گام برای شما، تبدیل ارز محلی خودتان (مثلاً ریال ایران) به دلار آمریکا است. بنابراین، شما به یک صرافی محلی می‌روید و ارز محلی خود را به دلار تبدیل می‌کنید..
در فارکس نیز، مبادلات ارزی اینگونه انجام می‌شود. در واقع معامله‌گران در این بازار، ارزها را با یکدیگر معامله می‌کنند، اما به جای مراجعه به یک صرافی فیزیکی، از طریق پلتفرم‌های آنلاین معاملات را انجام می‌دهند..

فرق فارکس با قمار چیست؟

در قمار همه چیز بر منبای شانس و اتفاق است و شما چیزی از آینده نمی دانید. اما در فارکس، معامله گران با استفاده از ابزارهای مختلف به پیش بینی قدرت ارزها می پردازند و ازین طریق سود کسب می کنند. شاید کلمه پیش بینی، شما را به اشتباه بیاندازد و بگویید که کسی از آینده خبر ندارد بنابراین؛ این کار هم مانند قمار است. اما واقعیت این است که معامله گران با اطلاعات و ابزارهایی خاص خود، بازار را تحلیل می کنند و حرکت های بعدی را حدس می زنند و با افزایش آگاهی و تجربه، تحلیل های درست تری ارائه می دهند. در نتیجه، فارکس با قمار بسیار متفاوت است.

آیا ایرانی ها می توانند در بازار فارکس کار کنند؟

همانطور که ابتدای مقاله به شما گفته شد، فارکس بازار جهانی است و همه افراد در همه جای دنیا تنها با دسترسی به اینترنت می توانند وارد این بازار محبوب شوند و کسب سود کنند. ایرانی ها نیز می توانند چه در داخل و چه خارج از ایران با عضویت در یک بروکر معتبر معامله گری در فارکس را تجربه کنند.

چطور می توانم به بازار فارکس دسترسی پیدا کنم؟

برای دسترسی به بازار فارکس شما باید از طریق بروکر اقدام کنید. بروکرها در واقع، واسطه های مالی بین بازار و معامله گران هستند که امکان معامله ارزها، سهام ها، کالاها و سایر دارایی ها را به معامله گران می دهند. شما با انتخاب بروکر معتبر و افتتاح حساب معاملاتی در آن می توانید وارد بازار شوید و معامله گری را شروع کنید.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: آموزش قدم به قدم ورود به فارکس برای مبتدیان

آیا دسترسی به بازار فارکس رایگان است؟

دسترسی به فارکس و ثبت‌نام در بروکرها و پلتفرم های معاملاتی رایگان است؛ اما برای شروع معامله در حساب واقعی نیازمند سرمایه اولیه هستید و مقدار سرمایه اولیه برای هر بروکر متفاوت است.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: حداقل سرمایه اولیه برای ورود به فارکس به تومان

برای دسترسی به بازار فارکس باید کجا مراجعه کنم؟

همانطور که پیش تر گفتیم، برای دسترسی با بازار فارکس، نیاز به مکان فیزیکی نیست و تنها با استفاده از اینترنت می توانید به بازار متصل شوید و معاملات خود را انجام دهید.

آیا بدون آموزش هم می توانم در فارکس کسب درآمد کنم؟

ورود به هر عرصه ای بدون آموزش، ممکن است نتیجه خوشایندی نداشته باشد. فارکس یک بازار تخصصی و پیچیده است که برای موفقیت در آن نیاز به دانش، تحلیل، و صبر دارید. تجربه نشان داده افراد زیادی بودند که بدون آموزش وارد این بازار شدند و قصد کسب درآمد سریع ازبازار دارند اما در نهایت متحمل ضررهای بزرگی شده اند. بنابراین بهتر است با گذراندن آموزش صحیح و اصولی وارد بازار شوید تا دچار شکست های بزرگی نشوید.

آیا بدون سرمایه اولیه می توانم وارد فارکس بشوم؟

برای ورود به بازار بدون سرمایه اولیه چندین راه وجود دارد. اولین راه برای شما افتتاح حساب دمو یا مجازی است که پول مجازی در اختیارتان قرار می دهد تا شما بتوانید در آن معامله گری را تمرین کنید. اما این پول به هیچ وجه قابل انتقال و برداشت نیست.

دومین راه بونوس ها و پاداش های بروکرهاست که در اختیار معامله گران قرار می گیرد. توجه کنید که این روش هم برخی محدودیت هایی دارد که نسبت به هر بروکر متفاوت است.

راه دیگر پراپ تریدینگ است که در این روش یک شرکت یا سازمان سرمایه ای در اختیار معامله گران برای شروع ترید قرار می دهد.

از کجا شروع کنم؟

برای شروع فارکس، نیاز به نقشه راه دارید که از مبدا و مقصد مسیرتان مطلع شوید. نقشه ای را برایتان طراحی کرده ایم که به صورت زیر است. برای آگاهی بیشتر از مراحل ذکر شده به مقاله مربوطه لینک داده شده در زیر مراجعه کنید.

1)شناخت بازار ( اصطلاحات، بازیگران و پلتفرم‌ها)

2)انتخاب بروکر و ساخت حساب دمو

3) آموزش تحلیل تکنیکال

4) آموزش مدیریت سرمایه

5) تدوین استراتژی

6) ساختن حساب ریل

7) آموزش اقتصاد کلان و تحلیل فاندامنتال

و آموزش روانشناسی معامله گری در طول مسیر

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: آموزش بازار فارکس از صفر تا صد برای مبتدیان+رایگان

سخن پایانی

بازار فارکس بزرگ ترین بازار مالی است که معامله گران در آن ارزها را معامله و سود کسب می کنند. سوآوری در فارکس با آموزش صحیح و صبر و تمرکز اتفاق می افتد. بنابراین اگر قصد دارید که در این بازار فعالیت کنید با صبر و امیدواری به دنبال کسب دانش و مهارت باشید تا شما نیز از این بازار جذاب درآمد کسب کنید.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه