آموزش فارکس به زبان ساده برای مبتدیان؛ اصطلاحات فارکس
فارکس

آموزش فارکس به زبان ساده برای مبتدیان؛ اصطلاحات فارکس

آموزش فارکس یکی از اولین کارهایی است که باید قبل از ورود به بازار فارکس بر آن مسلط شوید. در این مقاله پایه ای ترین اصطلاحات فارکس از مبتدی تا پیشرفته توضیح داده می‌شود. 

بازار فارکس بزرگترین بازار مالی جهان است. در این بازار غول‌های سرمایه گذاری جهان و بانک های بزرگ به صورت روزانه مشغول داد و ستد ارز هستند. شما هم مانند هزاران سرمایه گذار ایرانی می توانید با معامله در بازار فارکس کسب سود کنید؛ اما ابتدا لازم است با مفاهیم کلیدی این بازار آشنا شوید.

جفت ارز چیست؟

در بازار فارکس معامله گران یک ارز مانند دلار را به ارزی دیگری مانند یورو تبدیل می کنند. در این بازار، ارزها به صورت دوتایی نمایش داده می شوند، یورو به دلار، دلار به پوند و ... که به آنها، جفت ارز معاملاتی گفته می شود. به عنوان مثال، EUR/USD یک جفت ارز معاملاتی است. به اولین نرخی که در طرف چپ این جفت ارزها قرار می گیرد، ارز پایه یا Base Currency می گویند و ارزی که مقابل آن و در سمت راست قرار دارد، ارز  متقابل (مظنه) یا Quote Currency نام دارد و خیلی ساده به این معنی است که برای خرید ارز پایه یا سمت چپ، چه مقدار باید ارز متقابل یا سمت راست را بپردازیم. جفت ارزها به دسته بندی مختلفی مثل: بزرگ، کوچک، کالایی، غیر معمول و... تقسیم می شوند.

برخی از رایج ترین جفت ارزهای موجود در بازر فارکس:

  • USD/JPY یا جفت ارز دلار امریکا به ین ژاپن.
  • GBP/USD یا جفت ارز پوند انگلستان به دلار امریکا.
  • EUR/USD یا جفت ارز یورو به دلار امریکا.
  • USD/CHF یا جفت ارز دلار امریکا به فرانک سوئیس.
  • USD/CAD یا جفت ارز دلار امریکا به دلار کانادا
  • AUD/USD یا جفت ارز دلار استرالیا به دلار امریکا
  • NZD/USD یا جفت ارز دلار نیوزیلند به دلار امریکا

currency pairs

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: جفت ارزهای اصلی و فرعی فارکس

کارگزاری یا بروکر در فارکس | Broker

کارگزار فارکس، یک شرکت خدمات مالی است که به معامله گران امکان دسترسی به پلتفرم معاملاتی، برای خرید و فروش ارزهای خارجی را می دهد و بابت این کار از شما کمسیونی را دریافت می کند. کمیسیون کارگزاران با یکدیگر متفاوت است و توصیه می شود، هر کسی که می خواهد وارد بازار فارکس شود، از قبل تحقیقات وسیعی درباره کارگزاری که قصد باز کردن حساب در آن را دارد، انجام دهد.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: بهترین بروکر فارکس برای ایرانیان

حساب معاملاتی دمو در فارکس

حساب دمو، یک نوع حساب بدون نیاز به پول واقعی در بازار فارکس است که توسط پلتفرم های معاملاتی مختلف به تریدرهای نوآموز، پیشنهاد داده می شود. بعد از اینکه آموزش های لازم در زمینه فارکس را دیدید، به شما توصیه می شود که قبل از ترید کردن با پول واقعی تان، یک حساب آزمایشی یا دمو باز کنید.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: آموزش افتتاح حساب دمو

معامله گر یا تریدر | Trader 

تریدر یا معامله گر (به انگلیسی:trader) به شخصی گفته می‌شود که در زمینه‌ی خرید و فروش دارایی های مختلف در هر بازار مالی، برای خود یا به نمایندگی از شخص یا موسسه دیگری فعالیت می کند. تریدر در بروکر یک حساب معاملاتی دارد و به خرید و فروش دارایی‌ها می‌پردازد.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: ترید چیست؟ تریدر کیست؟

خرید و فروش در بازار فارکس؛ لانگ و شورت یعنی چه؟

معامله گران جفت ارزهای فارکس همواره در حال خرید و فروش جفت ارزها هستند. این معاملات بر پایه پیش بینی روند بازار انجام می شوند.  

پوزیشن لانگ و شورت در فارکس به خرید و فروش اهرمی یک جفت ارز در بخش معاملات آتی یا فیوچرز می‌گویند. شما با استفاده از داده هایی که در دست دارید، مانند اخبار، تحلیل تکنیکال و فاندامنتال، آینده حرکت یک جفت ارز را پیش بینی می‌کنید.

  • لانگ: وقتی پیش بینی شما از بازار صعودی بود، معامله خرید باز می کنید که به آن اصطلاحاً لانگ (Long) می گویند. وقتی یک معامله‌ی لانگ باز می‌کنید، شما امیدوارید قیمت ارز بالاتر برود تا بتوانید با فروش آن سود کنید. 
  • شورت: وقتی پیش بینی شما از بازار نزولی بود، معامله فروش باز می کنید که به آن اصطلاحاً شورت (Long) می گویند. وقتی شما یک معامله شورت باز می‌کنید، به معنای فروش ارزی با امید به کاهش قیمت آن است. با این کار، شما امیدوارید قیمت ارز پایین‌تر برود تا بتوانید از ریزش آن کسب سود کنید.

بنابراین فارکس یک بازار دو طرفه است؛ یعنی شما می‌توانید هم از رشد یک جفت ارز سود کنید و هم از ریزش قیمت آن.

پوزیشن | Position

پوزیشن در فارکس به آن مقدار از دارایی اشاره دارد که یک فرد یا نهاد در اختیار دارد. به عبارت ساده، وقتی شما یک دارایی را خریداری کرده و آن به حساب شما اضافه شده است، پوزیشن شما شکل گرفته است. این پوزیشن می‌تواند به صورت خرید یا فروش باشد. به طور مثال، اگر شما یک لات از جفت ارز EUR/USD خریداری کنید، پوزیشن لانگ (خرید) EUR/USD را دارید و اگر یک لات از همان جفت ارز را بفروشید، پوزیشن شورت (فروش) EUR/USD را دارید. پوزیشن شما تا زمانی که دارایی مربوطه را نگه داشته باشید، باقی خواهد ماند و می‌توانید با طبقه‌بندی به عنوان لانگ یا شورت، معاملات خود را انجام دهید.

حد ضرر و حد سود | استاپ لاس و تیک پرافیت| Stop Loss & Take Profit

سفارش حد ضرر، سفارشی است که معامله گران در پلتفرم معاملاتی خود می گذارند. حد ضرر، آن مقدار سرمایه ای است که هر معامله گری حاضر است سرمایه اش را به خطر بیاندازد و از دست بدهد. در واقع حد ضرر یک سفارش محدود کننده در مقابل ضرر شما است. حد ضرر، معمولا ناجی سرمایه گذاران در زمانی است که قیمت برخلاف پیشبینی شما حرکت می‌کند.

حد سود، یک سفارش محدود کننده است که شما حاضرید در فلان قیمت مشخص، سود معامله تان را بگیرید و از معامله خارج شوید. اگر قیمت دارایی که خریدید به قیمتی که شما برای سودتان در نظر گرفته اید نرسید، سفارش حد سود شما فعال نمی شود. گفته می شود این سفارش برای معامله گران کوتاه مدت مفید تر است.

 حجم معامله | Lot Size

لات در فارکس، واحد اندازه گیری مقدار یک معامله است. وقتی شما سفارش خرید یا فروشی را در پلتفرم معاملاتی، نزد کارگزارتان در بازار فارکس می گذارید، این سفارشات در سایزهایی که لات نام دارد، گذاشته می شوند. در بازار فارکس، لات به چند صورت وجود دارد: لات استاندارد که معادل 100.000 دلار است، لات مینی استاندارد که معادل 10.000 دلار است، لات میکرو که معادل 1000 دلار و لات نانو که معادل 100 دلار امریکا است.

نحوه محاسبه یک لات استاندارد بدین صورت است: در لات استاندارد که معادل 100.000 دلار امریکا است، هر پیپ نوسان، مساوی است با 10$ دلار سود یا ضرر معامله گر. به عنوان مثال، اگر شما100.000$  دلار امریکا معادل یک لات، در مقابل ین ژاپن خریداری کنید و نرخ لحظه ای USD/JPY برابر باشد با 110.00، و تا ساعاتی بعد این نرخ به 110.50 تغییر پیدا کند، شما 50 پیپ سود معادل 500$ دلار امریکا، به دست آورده اید.

شما می‌توانید برای محاسبه دقیق حجم معامله از ماشین حساب فارکس استفاده کنید.

پیپ | PIP

پیپ در فارکس، کوچکترین حرکت قیمت است که یک جفت ارز بر اساس قوانین فارکس، حرکت می کند. اکثر جفت ارزها در فارکس تا چهار رقم اعشار نوشته و خوانده می شوند به جز ین ژاپن که تا دو رقم و گاهی سه رقم اعشار است. به تغییر رقم چهارم و یا دوم برای ین ژاپن، پیپ گفته می شود. برخی بروکرها به جای 4 رقم اعشار و یا دو رقم برای ین ژاپن، تا 5 رقم و یا 3 رقم برای ین، آن را می نویسند و می خوانند که به آنها، پیپت می گویند که پیپت از پیپ کوچکتر است. به عنوان مثال اگر جفت ارز GBP/USD از رقم 1.3672 به رقم 1.3682 حرکت کند، گفته می شود پوند به دلار، 10 پیپ صعود کرده یا نوسان داشته است. و یا مثلا در مورد USD/JPY اگر این جفت ارز از رقم 109.82 به 109.92 حرکت کند، گفته می شود دلار به ین 10 پیپ صعود یا نوسان داشت.

اسپرد | Spread

اسپرد در فارکس، به اختلاف بین قیمت bid یا فروش و قیمت ask یا خرید کارگزار، اسپرد می گویند. همیشه در معاملات ارزها، دو قیمت وجود دارد که یکی خرید و دیگری فروش است. همانطور که می دانید، در فارکس ارزها به صورت جفت-جفت در مقابل هم معامله می شوند.

spread

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: معرفی بهترین تریدرها فارکس و رمز موفقیت آن ها

اهرم | Leverage

اهرم یا لورج در فارکس، ابزاری است که توسط آن، معامله گران برای افزایش حجم معاملاتشان در فارکس، از کارگزارشان قرض می گیرند در نتیجه تریدرها، می توانند معاملاتشان را با سایزهای بزرگتری انجام دهند. یادتان باشد اگر نحوه‌ی استفاده از آن را ندانید، اهرم مثل یک شمشیر دو لبه می تواند بر علیه شما کار کند.

سواپ | Swap

سواپ در فارکس به نرخ بهره شبانه، گفته می شود. اگر شما معامله بازی داشته باشید که مجبورید آن را بیشتر از 1 روز نگه دارید، معامله شما، شامل سواپ می شود. یکی از نکات مهمی که قبل از باز کردن حساب معاملاتی نزد کارگزارتان باید از آن مطلع باشید و درباره آن خوب تحقیق کنید، همین سواپ است.

تراز حساب | Balance

به کل موجودی درون حساب معاملاتی شما بدون در نظر گرفتن سود و زیان معامله بازتان (البته اگر داشته باشید)، تراز حساب گفته می شود. مثلا اگر موجودی کل حساب شما 5000 دلار امریکا باشد و یک معامله باز 100 دلاری داشته باشید که در سود است، تراز شما همچنان 5000 دلار است.

معاملات اعتباری یا مارجین | Margin

مارجین (به انگلیسی margin) به معنای معامله کردن با استفاده از اهرم است که ریسک معامله و بازگشت بالقوه سود یا ضرر شما را افزایش می دهد. معاملات مارجینی در بازار فارکس، فرآیند ایجاد سپرده با حسن نیت، نزد کارگزارتان به منظور باز کردن چند پوزیشن همزمان معاملاتی است.

مارجین، هزینه یا کارمزد نیست بلکه، بخشی از مانده حساب مشتری است، که به عنوان ودیعه، نزد کارگزاری کنار گذاشته می شود. این مبلغ بسته به کارگزاری‌های مختلف، متفاوت است و معمولا درصدی از سایز پوزیشن معامله شما است. به عنوان مثال، در فارکس 1% مارجین چیز غیر معمولی نیست. اگر شما بخواهید 1% از یک لات استاندارد (معادل 100.000 دلار) ریسک کنید، شما با 1000 دلار، مبلغی معادل 100.000 دلار را می توانید معامله کنید.

دارایی خالص | Equity

دارایی خالص یا اکویتی در فارکس، به کل ارزش دارایی حسابتان گفته می شود. اگر حساب بازی در پلتفرم معاملاتی تان داشته باشید، به مجموع کل این حساب اکویتی گفته می شود. به عنوان مثال اگر یک حساب 1000 دلاری داشته باشید و معامله باز شما هم 200 دلار در سود باشد، دارایی خالص یا اکویتی شما 1200 دلار است.

هشدار اتمام اعتبار | Margin Call

زمانیکه مقدار پولی که شما به عنوان ودیعه نزد کارگزارتان گذاشتید به زیر مبلغ مورد نظر برسد، می گویند مارجین کال یا کال مارجین که به معنی یک یادآوری یا هشدار است و معمولا ناشی از ضرر یک یا چند معامله شما است. در واقع مارجین کال، اندیکاتوری است که به شما می گوید، یک یا چند دارایی که در حسابتان است، از لحاظ ارزشی، کاهش یافته است.

اسلیپیج یا لغزش | Slippage

زمانیکه قصد اجرای یک معامله در بازار فارکس دارید و دکمه نهایی خرید یا فروش را فشار می دهید، متوجه اختلاف قیمت بین قیمتی که شما انتظار دارید و قیمتی که دستور خرید یا فروش شما گزارده می شود، می شوید. به این اختلاف قیمت که ناشی از نواسانات بازار است، لغزش یا افت گفته می شود. در واقع این یک مسئله رایج است که هم می تواند به نفع شما، و هم به ضرر شما تمام شود.

روند صعودی و نزولی | Bullish & Bearish trend

روند در فارکس به دو حالت دسته بندی می‌شود: صعودی و نزولی. زمانی که دارایی خریداری شده توسط شما در حال صعود باشد، می گویند صعودی یا بولیش. کلمه بولیش که از Bull یا گاو گرفته شده و در بازارهای مالی با عکس یگ گاو دیده می شود، به خاطر شاخهای گاو است که رو به بالا است و قیمت ها را به بالا پرتاب می کند. زمانیکه گفته می شود طلا بولیش است، یعنی روند طلا صعودی خواهد بود.

برعکس، وقتیکه دارایی که خریدید رو به نزول باشد، به آن بریش یا نزولی گفته می شود. کلمه Bearish که از Bear یا خرس گرفته شده و در بازارهای مالی با نماد خرس به نمایش گذاشته می شود، به این علت است که عده ای بر این باورند که خرس چون با پنجه هایش به سمت پایین ضربه می زند، بنابراین قیمتها هم ریزش خواهند کرد. زمانیکه گفته می شود دلار بریش است، یعنی دلار نزولی است و کاهش خواهد یافت.

bulls& bears

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: استراتژی معاملات روندی

انواع سفارشات در فارکس | Types of Orders

در واقع به طور کلی سفارشات به دو دسته سفارش بازار و سفارش با تاخیر، تقسیم می شوند.

سفارش بازار Market Order: سفارشی است که فوراً با قیمتی که کارگزار شما ارائه کرده است، اجرا می شود.

سفارش معلق یا با تاخیر Pending Orders: سفارشی است که بعداً با قیمتی که شما تعیین کرده اید اجرا می شود.  مثلا اگر قیمت طلا در حال حاضر 1790 دلار است و شما می خواهید وقتیکه طلا به قیمت 1800 دلار برسد، وارد معامله شوید، از این نوع سفارش استفاده می کنید. سفارشات با تاخیر خودش به 2 دسته تقسیم می شود: سفارش Limit و سفارش Stop.

سفارش Limit یا محدود: سفارشی است که برای خرید زیر قیمت فعلی مارکت یا فروش بالای قیمت مارکت در یک قیمت معین، انجام می شود.

سفارش Stop یا توقف: زمانیکه مارکت به قیمت مشخصی برسد، سفارش توقف شما تبدیل به سفارش مارکت می شود. حال می تواند برای ورود به یک معامله جدید باشد یا خروج از یک معامله ای که در آن بودید.

سفارش محدود خودش به دو دسته Buy Limit و Sell Limit و سفارش توقف هم به دو دسته Buy Stop و Sell Stop تقسیم می شوند.

  • سفارش Buy Limit: خرید در یک قیمت معین زیر قیمت فعلی بازار است.
  • سفارش Sell Limit: فروش در یک قیمت معین بالای قیمت فعلی بازار است.
  • سفارش Buy Stop: خرید کردن در قیمت بالای فعلی بازار را گویند.
  • سفارش Sell Stop: فروش پایین تر از قیمت فعلی بازار را گویند.

types of order

 

دستور اجرای فوری سفارش | Instant Execution

فرض کنید در پلتفرم معاملاتی متاتریدر 5 قصد خرید یا فروش دارایی را دارید، به عنوان مثال اگر از دکمه New Order یا سفارش جدید، که در بالای منوی متاتریدر قرار دارد استفاده کنید، بعد از اینکه صفحه سفارشات جدید باز شد، گزینه های مختلفی را مثل تصویر پایین می بینید. اولین گزینه Symbol است. در این قسمت اگر قصد خرید ارزهای بین المللی را دارید، شما باید جفت ارز مورد نظرتان را انتخاب کنید. گزینه بعدی که مد نظر ما است، Type یا نوع سفارش شما است که پس از کلیک کردن روی آن، با دو نوع سفارش روبرو می شوید: 1- اجرای فوری 2- Pending Orders یا سفارش در حال انتظار. اگر شما قصد خرید در همان لحظه را دارید، باید گزینه اجرای فوری را انتخاب کرده و باقی مراحل را انجام دهید.

execute order

استراتژی معاملاتی فارکس | Forex Trading Strategy

استراتژی معاملات فارکس، تکنیکی است که توسط معامله گران فارکس برای تعیین خرید یا فروش یک جفت ارز در هر زمان معین استفاده می شود. استراتژی های معاملاتی فارکس می تواند بر اساس تحلیل تکنیکی یا تحلیل بنیادی و یا مبتنی بر اخبار باشد. استراتژی معاملاتی ارزی معامله گران، معمولاً متشکل از سیگنال های معاملاتی است که منتج به تحریک تریدر ها، برای خرید یا فروش یک دارایی خاص می شود. برخی از این استراتزی ها، شامل: معامله گر اسکالپی، معامله گر روزانه یا Day Trader، معامله گر میان مدت یا Swing Trader و معامله گر بلند مدت یا Position Trader می باشد.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: چطور بهترین استراتژی معاملاتی فارکس را انتخاب کنیم؟

مدیریت ریسک | Risk Management

فرآیند کنترل یا به حداقل رساندن ریسکهای مالی را مدیریت ریسک گویند که ابزارهای متفاوتی برای این امر، وجود دارد. مثلا استفاده از دستور سفارش حد ضرر، یکی از این ابزارها است.

نتیجه گیری

اصطلاحات بازار فارکس از چیزهایی که بالا نام برده شد، بسیار بیشتر هستند. اینها اصطلاحات مهم و کلیدی بازار فارکس هستند که هر تریدری باید قبل از ورود به دنیای ترید، با آنها اشنا شود. اگر قصد ورود به فارکس را به عنوان شغل اصلی تان دارید، به شما توصیه می کنیم با تمام این اصطلاحات آشنا شوید و سعی کنید در تمام آنها، حرفه ای شوید تا بتوانید معاملاتی پرسود، داشته باشید.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه