جفت ارزهای اصلی و فرعی فارکس
فارکس

جفت ارزهای اصلی و فرعی فارکس

در بازار فارکس که بزرگترین بازار مالی جهان با بالاترین نقدینگی است، ما در هر لحظه با دو جفت ارز سر و کار داریم. گردش مالی روزانه بازار فارکس چیزی بالغ بر 6.6 تریلیون دلار است. ارزش این بازار در سال 2019 چیزی حدود 2409 کوادریلیون دلار تخمین زده شد.

اگر مشتاقید بدانید کوادریلیون چقدر بزرگ است، کافی است پانزده صفر جلوی عدد یک بگذارید. در بازار فارکس ارزها به صورت جفت-جفت معامله می شوند. این ارزها به سه دسته تقسیم می شوند: ارزهای اصلی، ارزهای فرعی و ارزهای خارجی یا اگزوتیک.

به طور کلی قصد داریم در اینجا با شما درباره جفت ارزهای اصلی و فرعی صحبت کنیم. ولی موضوعاتی که در این مقاله شما یاد خواهید گرفت به شرح زیر است.

مقدمه، جفت ارز چیست، جفت ارزهای اصلی فارکس، جفت ارزهای فرعی فارکس، لیست تمامی جفت ارزهای فارکس، چرا باید روی یکی از جفت ارزهای اصلی فارکس تمرکز کنیم و نتیجه گیری.

currency pairs

جفت ارز چیست؟

در بازار فارکس، به قیمت دو ارز متفاوت در مقابل هم جفت ارز یا Currency Pairs گفته می شود. در واقع با کنار هم قرار گرفتن جفت ارزها، ارزش آنها مشخص می شود. اولین ارزی که در سمت چپ قرار می گیرد، ارز پایه نام دارد و ارزی که در طرف راست می باشد نیز، ارز مقابل نام دارد.

به عنوان مثال در جفت ارز EUR/USD که بالاترین حجم معاملات را به خودشان اختصاص داده، یورو ارز پایه و دلار ارز مقابل نام دارد. یادتان باشد همیشه ارزی که قوی تر است در طرف چپ و ارز ضعیف تر در سمت راست قرار می گیرد.

فرض کنید اگر قیمت یورو به دلار 1.16 باشد این مسئله به این مفهوم است که شما باید 1.16 دلار پرداخت کنید تا 1 یورو که واحد پول اروپا می باشد را خریداری کنید.

جفت ارزهای اصلی فارکس

همانگونه که پیشتر گفته شد، جفت ارزها در بازار فارکس به سه دسته تقسیم می شوند: ارزهای اصلی، فرعی و خارجی. جفت ارزهای اصلی آنهایی هستند که به طور کلی بیشترین حجم معاملات را به خودشان اختصاص داده اند. این جفت ارزهای اصلی یا ماژور، نقدینگی بسیار بالایی دارند و هر زمان که اراده کنید، می توانید آنها را معامله کنید.

ویژگی بالای ترید کردن جفت ارزهای اصلی این است که آنها اسپرد بسیار پایینی دارند. به عبارتی دیگر، کارگزاری ها نیز معمولا هزینه های بسیار پایینی برای معامله آنها از مشتریانشان دریافت می کنند.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: اسپرد چیست؟

عده ای بر این باورند که 7 نوع جفت ارز اصلی داریم. عده ای دیگر معتقدند فقط 4 نوع جفت ارز وجود دارد و 3 تای آنها ارزهای کالاینی هستند. ما در اینجا هر 7 جفت ارز را به شما معرفی می کنیم.

ارزهای EUR/USD، USD/JPY، GBP/USD، USD/CHF، USD/CAD، AUD/USD و NZD/USD ارزهای اصلی هستند. به باور گروه دوم سه جفت ارز آخر، ارزهای کالایی نام دارند و فقط 4 نوع اولی، ارزهای اصلی می باشند.

majors

به عبارتی دیگر ارزهای اصلی ارزهایی هستند که همیشه در یک طرف معامله دلار امریکا قرار دارد. همانطور که مشاهده می کنید در تمام این 7 جفت ارز، دلار امریکا دیده می شود. دلیل آن این است که دلار ایالات متحده پیشروترین ارز ذخیره جهان است. در واقع دلار امریکا تقریبا در 88% معاملات ارزی دیده می شود.

جفت ارزهای فرعی فارکس

حال که با ارزهای اصلی آشنا شدیم، نوبت به ارزهای فرعی رسید. ارزهای فرعی ارزهایی هستند که در آنها دلار امریکا وجود ندارد. به زبانی ساده در هیچ طرف جفت ارزها، شما دلار را مشاهده نمی کنید. به آنها ارزهای کراس هم گفته می شود.

بیشترین حجم معاملات در ارزهای کراس را در پوند بریتانیا، یورو و ین ژاپن مشاهده می کنیم. در اینجا شما را با تعدادی از ارزهای فرعی آشنا می کنیم. EUR/GBP، EUR/AUD، GBP/JPY، CHF/JPY، NZD/JPY و  GBP/CAD.

minors

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: اهرم در فارکس

لیست تمامی جفت ارزهای فارکس

به گفته برخی تریدرها چیزی بالغ بر 128 جفت ارز در بازار فارکس وجود دارد. عده ای دیگر اما معتقدند این عدد کمتر یا بیشتر است. ما در اینجا جفت ارزها را بر اساس ارزهایی که مقابل 8 ارز دلار امریکا، یورو، پوند، ین ژاپن، فرانک سوئیس، دلار کانادا، دلار نیوزیلند و دلار استرالیا می باشد، نشان می دهیم.

ارزهای مقابل دلار امریکا

AUD/USD ،EUR/USD ،GBP/USD ،NZD/USD ،USD/CAD ،USD/CHF ،USD/CZK ،USD/DKK ،USD/HKD ،USD/HUF ،USD/JPY ،USD/MXN ،USD/MOK  USD/SEK ،USD/SGD ،USD/TRY  ،USD/ZAR و USD/PLN.

ارزهای مقابل یورو

EUR/AUD ،EUR/CAD ،EUR/CHF ،EUR/CZK ،EUR/DKK ،EUR/GBP ،EUR/HKD ،EUR/HUF ،EUR/JPY ،EUR/MXN ،EUR/NOK ،EUR/NZD ،EUR/PLN EUR/SEK ،EUR/SGD ،EUR/TRY ،EUR/USD و EUR/ZAR.

ارزهای مقابل پوند بریتانیا

EUR/GBP ،GBP/AUD ،GBP/CAD ،GBP/CHF ،GBP/CZK ،GBP/DKK ،GBP/HKD ،GBP/HUF ،GBP/JPY ،GBP/MXN ،GBP/NOK ،GBP/NZD ،GBP/PLN GBP/SEK ،GBP/SGD ،GBP/USD و GBP/ZAR.

ارزهای مقابل ین ژاپن

AUD/JPY ،CAD/JPY ،CHF/JPY ،EUR/JPY ،GPY/JPY ،GPY/CZK ،JPY/DKK ،JPY/HKD ،JPY/HUF ،JPY/MXN ،JPY/NOK ،JPY/SEK ،JPY/PLN ،JPY/SGD JPY/ZAR ،NZD/JPY و USD/JPY.

ارزهای مقابل فرانک سوئیس

AUD/CHF ،CAD/CHF ،CHF/CZK ،CHF/DKK ،CHF/HKD ،CHF/HUF ،CHF/JPY ،CHF/MXN ،CHF/NOK ،CHF/PLN ،CHF/SEK ،CHF/SGD ،CHF/TRY CHF/ZAR ،EUR/CHF ،GBP/CHF ،NZD/CHF و USD/CHF.

ارزهای مقابل دلار کانادا

AUD/CAD ،CAD/CHF ،CAD/CZK ،CAD/HKD ،CAD/HUF ،CAD/JPY ،CAD/MXN ،CAD/NOK ،CAD/PLN ،CAD/SEK ،CAD/SGD ،CAD/ZAR ،EUR/CAD GBP/CAD ،NZD/CAD و USD/CAD.

ارزهای مقابل دلار استرالیا

AUD/CAD ،AUD/CHF ،AUD/CZK ،AUD/DKK ،AUD/HKD ،AUD/HUF ،AUD/JPY ،AUD/MXN ،AUD/NOK ،AUD/NZD ،AUD/PLN ،AUD/SEK ،AUD/SGD AUD/USD ،AUD/ZAR ،EUR/AUD و GBP/AUD.

ارزهای مقابل دلار نیوزیلند

AUD/NZD ،EUR/NZD ،GBP/NZD ،NZD/CAD ،NZD/CHF ،NZD/CZK ،NZD/DKK ،NZD/HKD ،NZD/HUF ،NZD/JPY ،NZD/MXN ،NZD/NOK ،NZD/PLN NZD/SEK ،NZD/SGD ،NZD/USD و NZD/ZAR.

list

چرا باید روی یکی از جفت ارزهای اصلی فارکس تمرکز کنیم؟

تمرکز کردن روی هر چیز خوب و مثبتی، مساوی است با پیروزی. این یک قانون طلایی است. فرقی نمی کند شما برای به دست آوردن چیزی خاص در زندگی تمرکز کنید یا در بازار فارکس فقط روی یک جفت ارز متمرکز باشید.

داستانهای موفقیت در معاملات فارکس ثابت می کند که تمرکز در یک جنگل پر از فرصت های معلق کلید موفقیت است، به خصوص اگر مبتدی هستید. سعی کنید در ابتدا فقط روی یک جفت ارز تمرکز کنید.

focus

تمرکز کردن روی یک جفت ارز چه حکمتی دارد؟ چرا نباید روی چند جفت ارز کار کرد و غوطه ور شد. آیا در "دنیای هرچه بیشتر بهتر" این عاقلانه است که جهت مخالف دریا شنا کنیم.

اولین حسن این کار این است که شما مهارت های مدیریت آن جفت ارز را فرا می گیرید. هرچه روی یک جفت ارز متمرکز تر باشید، نسبت به نوسان های آن جفت ارز آگاه تر خواهید بود. در نتیجه ثابت قدم تر خواهید شد. به همین سادگی.

نکته مثبت دیگر این است که شما با تمرکز روی یک جفت ارز، تاثیراتش را روی دیگر ارزها شاهد خواهید بود. می توانید ببینید که جفت ارز مورد علاقه شما چطور نسبت به مارکت واکنش نشان می دهد.

بالاترین همه اینها با تمرکز روی فقط یک جفت ارز، شما قادر به تشکیل دو استراتژی مهم و کلیدی خواهید بود؛ مدیریت ریسک قوی و استراتژی معاملاتی محکم. البته که شما مجبور نیستید درها را روی دیگر جفت ارزها ببندید.

با این کار شما خودتان را در مقابل خطرات بیشماری محفوظ نگه داشته اید. همین طور که در سفر کاریتان به عنوان یک تریدر پیشرفت می کنید، متوجه رفتار دیگر جفت ارزها خواهید شد. آنگاه به مرور زمان، قادر خواهید بود به طور همزمان چند جفت ارز را معامله کنید.

نتیجه گیری

با جفت ارزهای اصلی و فرعی آشنا شدیم. شاید برای شما این سوال پیش بیاید که خوب معامله کردن کدام یک از جفت ارزها، بهتر و سودآور تر خواهد بود. ارزهای رسمی زیادی وجود دارند که در بازار فارکس معامله می شوند.

اما فقط تعدادی از آنها در بازار فارکس به طور فعال، ترید می شوند. اینها معمولا همان گروهی هستند که به علت دارا بودن فاکتورهای اقتصادی و سیاسی قوی و نقدینگی بالا، بیشتر مورد توجه معامله گران قرار می گیرند.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: آشنایی با بهترین نوع تحلیل در فارکس

به عنوان مثال به خاطر سایز و قوی بودن اقتصاد ایالات متحده، دلار امریکا فعال ترین ارز معاملاتی بازار فارکس است. در اینجا ما به شما 18 جفت ارز دیگر معرفی می کنیم که در بازار فارکس نقدینگی بالایی دارند و بیشتر از دیگر رقبا، معامله می شوند:

EUR/USD ،USD/CAD ،USD/CHF ،GBP/USD ،USD/JPY ،NZD/USD ،AUD/USD ،EUR/CAD ،EUR/AUD ،EUR/JPY ،EUR/CHF ،EUR/GBP AUD/CAD ،GBP/JPY ،CHF/JPY ،AUD/JPY و AUD/NZD.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه