لات چیست و چطور لات را در فارکس محاسبه کنیم؟
فارکس

لات چیست و چطور لات را در فارکس محاسبه کنیم؟

بازار ارزهای بین المللی فارکس پر است از اصطلاحات و کلمات تخصصی منحصر به فرد. اگر شما تازه با فارکس آشنا شده اید، بهتر است در گام اول خودتان را ملزم به یادگیری آنها بکنید.

یکی از این واژه های منحصر به فرد، لات (Lot) است. در حقیقت فارکس در سایز و اندازه خاصی، یا تعداد واحد ارزهایی که خرید و فروش می شوند معامله می شود که به آنها، لات می گویند. لات در فارکس یا مبادلات، یک واحد اندازه گیری برای حجم پوزیشن یا یک مقدار ثابت از ارز پایه در بازار فارکس است. این مقدار همیشه با لات مشخص می شود. یادتان باشد که سایز لات شما، مستقیما روی سطح ریسک شما اثر می گذارد. هرچه اندازه لات شما بزرگتر باشد، میزان ریسک شما هم بیشتر خواهد شد. مدیریت ریسک در حقیقت مدلی است که به شما اجازه می دهد تا در فارکس مقدار بهینه لات استاندارد را بر اساس سطح ریسک تخمین زده شده، نوسانات (مقدار حد ضرر) و اهرم یا لورج، محاسبه کنید.

مقاله زیر را بخوانید تا در مورد این مدل، نحوه استفاده از آن و اینکه ماشین حساب یک معامله گر چطور می تواند به او کمک کند، مطلع شوید. نکاتی که در این مقاله با هم مرور خواهیم کرد، به شرح زیر است.

لات (lot) چیست، اهمیت لات در فارکس، انواع لات (LOT) در فارکس، نحوه محاسبه لات در فارکس و نتیجه گیری.

لات (lot) چیست؟

لات به زبان ساده، واحد اندازه گیری مقدار معامله است. در حالت معمولی، لات یک واحد استاندارد برای اندازه گیری حجم پوزیشنی است که توسط تریدرها باز می شود. در فارکس، شما فقط می توانید پوزیشن هایی در حجم های مشخصی از واحدهای معاملاتی باز کنید، که به آنها لات گفته می شود.

اجازه بدهید برای روشن تر شدن مطلب، مثالی بزنیم. در دنیای بیرون از فارکس، تقریبا هر چیزی را با واحد اندازه گیری خودش می سنجند.

زمانی که برای خرید مقداری میوه به مارکت مخصوص فروش میوه و سبزیجات می رویم، معمولا از کلمه کیلوگرم استفاده می کنیم. به عنوان مثال از فروشنده می خواهیم تا به ما چند کیلوگرم سیب تحویل بدهد.

1 لات چه قدر است؟

در بازار فارکس شما فقط می توانید پوزیشن هایی در سایزهای مشخص از واحدهای معاملاتی که به آنها لات می گویند، باز کنید. وقتی در بازار فارکس معامله می کنیم، نمی گوییم 1000 یورو خرید کردیم بلکه مثلا می گوییم 1 لات، 2 لات یا 0.01 لات یورو خرید کردیم. در تعریف سایز لات آمده: لات واژه ای است برای مشخص شدن سایز قرارداد در مورد یک دارایی قابل معامله (ارزها، بشکه های نفت و غیره) که یک تریدر می تواند بخرید یا بفروشد. لات در حقیقت از لحاظ اندازه در بازار فارکس، معادل 100.000 واحد از ارز پایه می باشد.

وقتی شما سفارشی را چه به منظور خرید و چه فروش در پلتفرم معاملاتی تان می گذارید، این سفارشات بر اساس سایزهایی که به آنها لات گفته می شود، به اجرا گذارده می شوند.

مثال:

قیمت یک بشکه نفت حدود 80 دلار است. وقتی تریدری یک سفارش خرید یا فروش می گذارد، این شخص نمی تواند تعداد بشکه ها را نام ببرد؛ این معامله در حقیقت با واحد لات خرید و فروش می شود. لات در این مثال، سایز قراردادی است که شامل تعداد ثابتی از بشکه ها است که در قرارداد شما ذکر می شود. ضمنا این سایز در هر بروکری می تواند متفاوت باشد. مثلا برخی بروکرها پیشنهاد یک لات 10 بشکه ای و برخی دیگر یک لات 100 بشکه ای را می دهند. ولی در هر صورت، این سایز با لات به شما اعلام می شود.

البته لات انواع مختلفی دارد که در ادامه مقاله به شرح انواع آنها خواهیم پرداخت. دانستن اینکه لات چقدر اهمیت دارد، برای هر تریدری مهم است. در قسمت بعد ما برای شما از اهمیت لات صحبت خواهیم کرد.

اهمیت لات در فارکس

دانستن لات در فارکس برای هر تریدری ضروری است. همان طور که می دانید دانش و به اجرا گذاشتن مدیریت ریسک در هر معامله ای، به شما کمک می کند تا سرمایه خود را حفظ کنید.

برای به اجرا گذاشتن مدیریت ریسک، شما نیاز دارید بدانید که در هر معامله چند لات خرید و فروش خواهید کرد. در حقیقت محاسبه لات، عنصری از سیستم مدیریت ریسک است. یادتان باشد برای ساختن یک سیستم متوازن معاملاتی، شما باید نسبت به سایز لات، کاملا آگاه باشید.

انواع لات (LOT) در فارکس

4 نوع لات در بازار فارکس وجود دارند که به شرح زیر می باشند:

  • یک لات که در بازار فارکس معادل 100.000 واحد از ارز پایه می باشد.
  • مینی لات که 0.1 لات استاندارد یا 10.000 واحد از ارز پایه می باشد.
  • میکرو لات که 0.01 لات استاندارد یا معادل 1000 واحد از ارز پایه می باشد.
  • نانو لات که 0.001 لات استاندارد یا معادل 100 واحد از ارز پایه می باشد.

نحوه محاسبه لات در فارکس

فراموش نکنید هر دارایی که قصد معامله آن را دارید، با همان ارزی که حساب معاملاتی تان را با آن باز کرده اید، انجام خواهد شد. این ارز،  اغلب دلار امریکا است. این مسئله برای تریدرها بسیار ضروری است تا زمانی که پوزیشنی را باز می کنند بدانند چه مقدار دلار در حساب معاملاتی شان، باقی مانده است. به عنوان نمونه در مورد جفت ارزهای فرعی مثالی می زنیم. جفت ارز فرعی، جفت ارزی است که در هیچ طرف معامله، دلار امریکا وجود ندارد. مثلا جفت ارز فرانک سوییس در مقابل ین ژاپن (CHF/JPY).

بهترین روش برای محاسبه، استفاده از ماشین حساب تریدر یا همان ماشین حساب لات در فارکس است. برای این منظور شما می توانید از ماشین حساب فارکس بسیار عالی وبسایت دنیای ترید، استفاده کنید.

چرا باید لات را در هر معامله حساب کنیم:

1- برای بهینه سازی حجم پوزیشن نسبت به مبلغ سپرده و در نظر گرفتن مقدار ریسک و سود مورد انتظار. این مسئله به شما کمک می کند تا یک سیستم معاملاتی متوازن درست کنید.

2- برای انتخاب اندازه لات مناسب و افزایش سیستم سپرده به گونه ای که کل پوزیشن معاملاتی، در برابر کاهش قیمت، حرکات اصلاحی قیمت، پولبک ها و نوسانات، مقاوم باشد.

به یاد داشته باشید، اگر تارگت مشخصی برای حجم پوزیشن وجود داشته باشد، اندازه اهرم بر ریسک تأثیر نمی گذارد. با همان اندازه لات، تغییر اهرم تنها بر مقدار مبلغ ودیعه شما تأثیر می گذارد.

شما همچنین باید هنگام محاسبه پیپ، نرخهای مستقیم و غیر مستقیم را فراموش نکنید. به عنوان مثال قیمت پیپ در یک لات استاندارد یورو به دلار امریکا، 10 دلار است. در جفت ارز دلار امریکا به ین ژاپن این عدد 9 دلار است.

فرمول محاسبه لات به شرح زیر است:

قیمت بازار / سایز لات * 1 پوینت

در این قسمت، برای روشن تر شدن موضوع مثالهایی ذکر شده است، لطفا به آنها دقت کنید.

مثالهایی از نحوه محاسبه سایز لات در فارکس

لات = سایز معامله * حجم معامله * قیمت دارایی

مثال شماره 1: فرض کنید اندازه قرارداد معاملاتی برای هر سهام معادل 1 واحد باشد و در حقیقت هر 1 لات برابر با 1 سهام باشد. قیمت سهام هم  فرض کنیم 54 دلار است. در نتیجه 1 لات معادل 54 دلار خواهد بود.

مثال شماره 2: فرض کنید اندازه قراردادی برای جفت ارز یورو به دلار 100.000 دلار باشد. اگر قیمت این جفت ارز مثلا 1.23456 باشد، لات این قرارداد مساوی است با 1.23456 ضربدر 100.000 که مساوی است با 123.456 هزار دلار امریکا.

مثالهایی از ارزهای مستقیم

لات = اندازه قرارداد * حجم معامله

مثال: فرض کنید در معامله ای اندازه قرارداد 100.000 دلار است، حجم معامله هم 0.01 لات یا 1000 واحد از ارز پایه باشد. نرخ لحظه ای جفت ارز USD/CHF هم 0.91070 می باشد. ارزش لات در این معامله مساوی است با 100.000 ضربدر 0.01 که برابر است با 1000. این به این معنی است که با حجم معامله 0.01 لاتی، قرار است 9.107 فرانک سوییس خریداری شود که بروکر شما برای این معامله، 1000 دلار شما را به عنوان ودیعه نگه خواهد داشت.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: پیوت پوینت چیست؟

میزان پیپ را چگونه باید محاسبه کنیم؟

میزان پیپ

قیمت یک پیپ بسته به اینکه واحد معاملاتی شما چه چیز است (لات، مینی لات یا میکرو لات) و یا این موارد چه مفهومی دارند، مشخص می شود. پیپ در حقیقت، سود یا ضرری است که معامله گر با حرکت قیمت دارایی که خریده یا فروخته، به دست می آورد.

  • هر پیپ نوسان برای 1 لات استاندارد مساویست با 10 دلار
  • هر پیپ نوسان برای 1 مینی لات مساویست با 1 دلار
  • هر پیپ نوسان برای 1 میکرو لات مساویست با 10 سنت
  • هر پیپ نوسان برای 1 نانو لات مساویست با 1 سنت

یادتان باشد اگر با 0.1 لات وارد معامله ای شوید ارزش هر پیپ شما به ترتیب، ده برابر کاهش پیدا می کند. با یک لات استاندارد، هر یک پیپ نوسان، برابر است با 1 دلار سود یا ضرر. به عبارتی دیگر، سود ورود کردن به معامله ای با 0.1 استاندارد لات مساویست با سود 1 پیپ در معامله 1 مینی لاتی.

مثالی از محاسبه سایز لات در فارکس

  • مبلغ سپرده شما: 3000 دلار
  • مقدار ریسک شما در این معامله: 5%
  • اهرم یا لورج شما: 1:100
  • حد ضرر شما: 50 پیپ

مبلغ پوزیشن شما در این معامله 3000 دلار ضربدر 100 مساویست با 300.000 دلار امریکا. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که 100 چیست؟ درواقع 100 اهرم شما در این معامله است که در مبلغ سپرده شما، ضرب می شود. حال اگر قرار باشد 100% سرمایه مان را در این معامله درگیر کنیم، با نرخ EUR/USD که مثلا 1.2500 است، حداکثر مقدار لات ما در این معامله، 2.4 خواهد بود.

ولی یادتان باشد که باید قوانین مدیریت ریسک را نیز رعایت کنید. در این معامله قرار است ما فقط 5% از سرمایه مان را ریسک کنیم که می شود: 3000 دلار ضربدر 5% مساویست با 150 دلار. از آنجایی که ما فقط اجازه داریم 50 پیپ (مقدار حد ضرر ما در این معامله) در این معامله ضرر کنیم، هر پیپ نوسان مساویست با 150 تقسیم بر 50 پیپ، که 3 دلار خواهد شد. در نتیجه هر پیپ نوسان در این معامله با این قوانین، مساویست با 3 دلار سود یا ضرر.

فراموش نکنید که هر یک پیپ نوسان برای 1 لات استاندارد برابر است با 10 دلار سود یا ضرر. در نتیجه، حداکثر لات مجاز 0.3 می باشد. حداقل سایز لات هم 0.01 است. از آنجا که ما برای 0.3 لات به 37.500 دلار احتیاج داریم، ما 375 دلار با اهرم 1:100، وارد معامله می کنیم (یادآوری می کنیم که این مبلغ معادل 12.5% سرمایه ما و مطابق با قوانین مدیریت ریسک می باشد).

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: تحلیل جفت ارزها

نتیجه گیری

در این مقاله، شما با لات آشنا شدید و مهمتر از آن، نحوه محاسبه لات را که خیلی از تریدرها با آن مشکل دارند را، آموختید. ارزیابی سطح ریسک و محاسبه حداکثر حجم مجاز لات، یکی از مبانی سیستم مدیریت ریسک است. البته بعضی مواقع، امکان انحرافات نیز وجود دارد. در بازارهای نوسانی، منطقی است که سطح ریسک را برای هر ترید جدیدی کاهش دهیم، اما در عین حال، حد ضرر بزرگتری بگذاریم.

از سویی دیگر در بازارهای رونددار، می توانید استاپ لاس هایی کوتاه تری بگذارید و حجم قرارداد معاملاتی تان را افزایش دهید. قبل از ترید کردن، شما باید حداقل میانگین و حداکثر حدضررتان را برای دوره تاریخی دارایی خاصتان، محاسبه کنید.

بهترین توصیه این است که مدلی تهیه کنید که به شما امکان دهد در صورت تغییر شرایط بازار، به سرعت داده های ورودی را تغییر دهید و حجم معاملات را تنظیم کنید.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه