پیوت پوینت چیست؟ بررسی کاربردها و نحوه استفاده
فارکس

پیوت پوینت چیست؟ بررسی کاربردها و نحوه استفاده

فارکس بزرگترین بازار مالی جهان با ارزش تجارت روزانه بالای 7 میلیارد دلار است. این بازار یکی از جذاب ترین بازارهای مالی برای کسب درآمد و ثروت می باشد. همانطور که می دانید، در بازار فارکس ابزارهای بسیار قدرتمندی وجود دارد که هر تریدری باید نسبت به آنها آگاه باشد.

به این ابزارها اصطلاحا تحلیل های تکنیکال فارکس، تحلیل فاندامنتال فارکس و احساسات یا روانشناسی بازار در فارکس گفته می شود. اگر با تحلیل تکنیکال که پیش شرط و لازمه ورود به دنیای فارکس است آشنا باشید، خوب می دانید که یکی از ابزارهای پایه ای این تحلیل، خطوط مقاوت و حمایت است. خطوط مقاومت و حمایت، نقاط احتمالی بازگشت قیمت را به شما نشان می دهند.

مطالعه این بخش پیشنهاد می شود: فارکس چیست؟

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چه ربطی بین پیوت پوینت و این خطوط وجود دارد. وقت آن رسیده که بدانید حرفه ای های بازار، از پیوت پوینت نیز برای نقاط احتمالی بازگشتی در بازار به عنوان سطوح مقاومت و حمایت استفاده می کنند.

در این مقاله آموزشی از سری مقالات جذاب وبسایت دنیای ترید در خدمت شما هستیم تا موضوعات مهم زیر را برای شما شرح دهیم.

پیوت پوینت چیست؟ تاریخچه پیوت پوینت، اصطلاح شناسی نقاط پیوت، توضیح سطوح پیوت پوینت ها، نحوه استفاده از پیوت پوینت ها، انواع پیوت پوینت ها، استراتژی های معاملاتی پیوت پوینت در بازه های زمانی مختلف، تشخیص سطوح حمایت و مقاومت با استفاده از پیوت پوینت ها، محدودیت‌های پیوت پوینت و نتیجه گیری.

پیوت پوینت چیست؟

پیوت پوینت یکی دیگر از ابزارهای مهم تحلیل تکنیکال است که قیمتهای بالا، پایین و بسته شدن دوره قبل (بسته به تایم فریم شما مثلا روزانه، ساعتی و ...) را به منظور تشخیص سطوح حمایت و مقاومت، نشان می دهد. در حقیقت با استفاده از پیوت پوینت، شما نقاط حد سود و حد ضررتان را پیدا خواهید کرد. به زبانی ساده تر، پیوت پوینت مرزهای حرکات احتمالی قیمت دارایی مورد نظر شما را مشخص می کند. زمانی که شما پیوت پوینت را به درستی روی چارت خود رسم می کنید، قیمت با نزدیک شدن به آنها یا باز می گردد و یا آنها را شکسته و احتمالا تا سطح حمایت و مقاومت بعدی، حرکت می کند. شاید بگویید اینکه شبیه فیبوناچی است! بله برخی تریدرها باور دارند که پیوت پوینت، شبیه به سطوح فیبوناچی می باشد. تمام کاری که شما بعد از رسم پیوت پوینت باید بکنید این است که چشمتان مدام به سطوح مهم آن باشد.

ارتباط فیبوناچی با پیوت پوینت

تاریخچه پیوت پوینت

تاریخچه پیوت پوینت در حقیقت به اتاق های فیزیکی بازار سهام که به آنها Floor گفته می شود، بر می گردد. آنها بالاترین قیمت، پایین ترین و بسته شدن قیمت سهام های روز قبلشان را برای محاسبه قیمت روز جاری، حساب می کردند.

این مسئله به آنها کمک کرد تا بتوانند سطوح مهم معاملاتشان را به دست بیاورند. به باور معامله گران بازار سهام، پیوت پوینت ها در حقیقت اندیکاتور آینده نگر هستند زیرا می توانند نقاط احتمالی بازگشت یا شکست قیمت را به شما نشان دهند.

اصطلاح شناسی نقاط پیوت پوینت

منظور ما از اصطلاح شناسی، تفسیر کلمه پیوت پوینت است. همانطور که جلوتر توضیح دادیم، پیوت پوینت از هفت سطح تشکیل شده است. سطح میانی، PP یا همان Pivot Point است. سه خط یا سطح در بالا و سه سطح در پایین قرار دارند. سه سطح بالایی با R به معنی Resistance یا همان مقاومت و سه سطح پایینی با S به معنی Support یا همان حمایت می باشد.

توضیح سطوح پیوت پوینت ها

زمانی که پیوت پونت را رسم می کنید، در واقع 7 سطح پایه ای روی چارت مشاهده می کنید. خطی که درست در وسط این هفت سطوح می بینید خود پیوت پوینت است که با PP مشخص شده است. سه خط بالای پیوت پوینت، سطوح مقاومت شما است که با R2، R1 و R3 مشخص شده است. سه خط پایین پیوت پوینت سطوح حمایت شما می باشد که با S2، S1 و S3 نشان داده شده است (به خاطر داشته باشید که این S ها و R ها می توانند بجای 2 یا 3 عدد، تا 5 یا 6 سطح، ادامه داشته باشند).

سطوح پیوت پوینت

  نحوه استفاده از پیوت پوینت ها

فراموش نکنید که تعدادی از پلتفرم های معاملاتی هستند که پیوت پوینت را ارائه نمی دهند. پس اگر مثلا در نرم افزار متاتریدر 4 یا 5 گشتید و این ابزار را پیدا نکردید، نگران نباشید. شما باید پیوت پوینت را از بروکرتان درخواست کنید و آنها به شما کمک می کنند. راه دیگر، گشتن در موتور قدرتمند گوگل است و بعد از پیدا کردن از یک منبع معتبر، لطفا آن را دانلود کرده و روی پلتفرم معاملاتی تان، نصب کنید. در این راستا برای کمک می توانید از ویدئوهای یوتیوپ استفاده کنید. حال، به جعبه ابزار معاملاتی خود در پلتفرم تان رفته و پیوت پوینت را رسم کنید. درست مثل نقاط حمایت و مقاومت، قیمت به احتمال زیاد پس از برخورد با این سطوح، دچار تغییر می شود. هرچه تعداد برخورد قیمت با این سطوح بیشتر باشد و این خطوط باعث بازگشت آنها شود، این سطوح قوی تر و قابل اعتماد تر هستند.

لطفا به نمودار 15 دقیقه پوند به دلار زیر نگاهی بیاندازید.

نمودار 15 دقیقه

در این تصویر، قیمت چند بار به سطح حمایت S1 برخورد کرده است. اگر فکر می کنید که این بار هم قیمت پس از برخورد با آن بر می گردد، می توانید آن را بخرید و حد ضرر خود را در S2 بگذارید. تارگت احتمالی شما، می تواند جایی بین خود پیوت پوینت PP و R1 باشد.

انواع پیوت پوینت ها

پیوت پوینت ها انواع مختلفی دارند که بهتر است شما نیز با آنها آشنا شوید. اولین نوعی که ما قصد داریم به شما معرفی کنیم، پیوت پوینت استاندارد است.

پیوت پوینت استاندارد

پیوت پوینت استاندارد، ابتدایی ترین و ساده ترین نوع پیوت پوینت است که تریدرهای روزانه، از آن استفاده می کنند. این نوع پیوت پوینت، در حقیقت میانگین قیمت بالا، پایین و بسته شدن دوره قبل است.

پیوت پوینت فیبوناچی

پیوت پوینت فیبوناچی احتمالا مشهورترین نوع پیوت پوینت بین تریدرها می باشد. همانطور که می دانید استفاده از فیبوناچی اکستنشن یا گسترشی، اصلاحی و پروجکشن در فارکس بسیار متداول است. نکته مهمی که شما باید در این قسمت بدانید، سطوح مهم و کلیدی فیبوناچی در پیوت پوینت است.

کلیدی ترین سطوحی که تریدرها نسبت به آنها خیلی حساس هستند، سطوح 38.2% و 61.8% فیبوناچی اصلاحی است.

پیوت پوینت Woodie’s

یکی دیگر از انواع پیوت پوینت، Woodie’s است. این نوع پیوت پوینت، وزن سنگین تر یا تاثیر بیشتری روی قیمت بسته شدن دارایی می گذارد. ولی یادتان باشد که نحوه محاسبه آن، درست مثل پیوت پوینت استاندارد است. پیوت پوینت Woodie’s فقط دو سطح مقاومت و حمایت دارد.

پیوت پوینت کمریلا Camarilla

نوع دیگر پیوت پوینت، کمریلا است. مخترع آن نیک اسکات در سال 1980 میلادی بود. کمریلا شباهت زیادی به پیوت پوینت Woodie’s دارد. تنها تفاوت آن این است که در کمریلا، چهار نوع حمایت و مقاومت وجود دارد.

پیوت پوینت دمارک Demark

آخرین پیوت پوینتی که قصد داریم برای شما شرح دهیم، پیوت پوینت دمارک است. این پیوت پوینت، ارتباط متفاوتی بین نقطه باز و بسته شدن قیمتش وجود دارد. این پیوت پوینت توسط تام دمارک اختراع شد. دمارک در این نوع پیوت پوینت، عدد X را برای محاسبه سطح پایینی و سطح مقاومت بالایی استفاده می کند. او همچنین روی رفتار قیمت اخیر نیز تاکید می کند.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: لات در فارکس

استراتژی های معاملاتی پیوت پوینت در بازه های زمانی مختلف

همانطور که تا اینجای این مقاله متوجه شدید، شما می توانید از پیوت پوینت ها به عنوان سطوح مقاومت و حمایت، استفاده کنید. استفاده از این سطوح، در هر بازه ای استراتژی مخصوص خودش را دارد. همانگونه که مطلع هستید، بازارها یا دارای روند هستند و یا اصطلاحا رنج و بدون روند می باشند. ما در زیر، با دو مثال استراتژی هر دوی این مارکت ها را برای شما توضیح می دهیم.

استراتژی پیوت پوینت برای مارکت رنج

اگر شما با مارکتی مواجه هستید که بدون روند و رنج می باشد، کافی است با رسم پیوت پوینت، سطوحی که قیمت بین آنها بالا و پایین می شود را، روی پیوت پوینت پیدا کنید. در حقیقت این سطوح درست نقش مقاومت و حمایت را برای شما بازی می کنند. شاید شما کلمه Pivoting را شنیده باشد، معنی این کلمه یعنی برخورد قیمت با مقاومت و حمایت و سپس برگشتن.

استراتژی که شما می توانید در اینگونه مواقع از آن استفاده کنید، دو نوع است:

اگر قیمت نزدیک سطح مقاومت بالایی شما بود، شما می توانید دارایی مورد نظرتان را بفروشید و حد ضررتان را بالای سطح مقاومت مربوطه بگذارید.

اگر قیمت به سطح حمایت شما نزدیک شد، شما می توانید دارایی مورد نظرتان را خریده و حد ضررتان را پایین سطح حمایت مربوطه بگذارید.

استراتژی پیوت برای مارکت رنج

استراتژی پیوت پوینت برای مارکت روند

حال اگر شما با مارکتی مواجه هستید که دارای روند است، کافی است ابزار پیوت پوینت را رسم کرده و قیمت را رصد کنید. به عنوان مثال اگر بازار صعودی است، کافی است که قیمت را تا خط مقاومت بعدی دنبال کنید. اگر قیمت بتواند آن خط را بشکند و شما تاییدیه شکست را هم مشاهده کردید، در پوزیشن خرید بمانید و بازار را تا خط مقاومت بعدی دنبال کنید.

استراتژی پیوت برای مارکت روند

تشخیص سطوح حمایت و مقاومت با استفاده از پیوت پوینت ها

همانطور که در توضیحات مزایای پیوت پوینت و کارایی اصلی آن برای شما توضیح دادیم، هدف اصلی استفاده از پیوت پوینت، تشخیص نقاط مقاومت و حمایت برای گذاشتن حد سود و ضرر است. بسیاری از تریدرها از این ابزار در تحلیل هایشان بهره مند می شوند. تنها کاری که شما باید انجام دهید، رسم کردن این ابزار از جعبه ابزار معاملاتی تان است.

لطفا به تصویر زیر نگاهی بیاندازید و سعی کنید هربار که پیوت پوینت را رسم می کنید، دنبال بازگشت ها و یا شکست های آن باشید. پیوت پوینت ها در واقع کار معامله گران را برای کشیدن خطوط حمایت و مقاومت، ساده کرده اند.

تشخیص سطوح حمایت مقاومت

محدودیت‌ یا معایب پیوت پوینت ها

درست مثل هر ابزار دیگری، پیوت پوینت ها معایبی نیز دارند. فراموش نکنید که مارکت تحت تاثیر فاکتورهای زیادی است. در حقیقت تریدرها ایرادی بر خود پیوت پوینت ها نمی گیرند بلکه بیشترین مشکل، در تفکر خود معامله گران است.

نکته مهمی که باید درباره پیوت پوینت ها بدانید، این است که هیچ ضمانتی وجود ندارد که به محض رسیدن قیمت به پیوت پوینت، حتما باید قیمت برگردد، آن سطح مهم حمایتی یا مقاومتی را بشکند و حتما تا سطح بعدی حرکت کند. قیمت می تواند تا مدتی بین دو سطح پیوت پوینت، رنج بزند و هیچ حرکت خاصی انجام ندهد. پس مواظب تله های ذهنی خودتان نسبت به ابزارهای تحلیل تکنیکال باشید.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: پیپ در فارکس

از پیوت پوینت ها چگونه استفاده کنیم؟

پیوت پوینت توسط تریدرها به عنوان یک اندیکاتور پیش بینی کننده استفاده میشود و نشان دهنده سطوح مهم تکنیکال است.هنگامی که همراه با اندیکاتورهای تکنیکال دیگر مثل خطوط حمایت و مقاومت و یا فیبوناچی ترکیب میشود، پیوت پونت ها می توانند یک ابزار بسیار موثر برای ترید کردن باشند.

نحوه محاسبه پیوت پوینت ها اینگونه است که : از بالا، پایین و بسته شدن روز، هفته و ماه قبل، استفاده میکنند.

سه سطح متفاوت حمایت و مقاومت در بالا و پایین پیوت پوینت قرار دارند.سطوح مقاوت R2 ،R1 و R3 و سطوح حمایت S2 ،S1 و S3 نام دارند.زمانیکه قیمت حال حاضر بازار بالای پیوت پوینت روزانه معامله می شود، سیگنالی برای خرید آن دارایی میباشد و بالعکس زمانیکه قیمت حال حاضر بازار زیر پیوت پوینت روزانه معامله شود، سیگنالی برای فروش آن دارایی محسوب میشود.

از سطوح حمایت و مقاومت به عنوان خروج از معامله استفاده میکنیم.برای مثال اگر قیمت بازار بالای پیوت پوینت باشد، از R1 و R2 میتوان بعنوان تارگت های ترید استفاده کرد.در صورت حرکت بازار به سمت R3 اگر سایر اندیکاتورهای تکنیکال روند معکوس بزرگی را نشان بدهند، ممکن است معامله گران از معامله خرید خارج شده، و حتی وضعیت معامله را معکوس کنند.

نتیجه گیری

فراموش نکنید که پیوت پوینت ها نیز مثل خیلی از ابزار دیگر تحلیل تکنیکال، اگر به تنهایی استفاده شوند کارایی مفیدی نخواهند داشت. معامله گران از پیوت پوینت ها به عنوان سطوح حمایت و مقاومت و نقاط حد ضرر و حد سود استفاده می کنند.

یادتان باشد که این ابزار هم مثل بقیه ابزار تکنیکال، می تواند آینده قیمت را اشتباه محاسبه کند. بازارهای مالی هر لحظه تحت تاثیر موضوعات مختلف فاندامنتالی و غیره، می توانند تغییر کنند. هیچ ضمانتی وجود ندارد که وقتی قیمت به فلان سطح پیوت پوینت رسید حتما باید برگردد یا از آن عبور کند.

درست مثل بقیه اندیکاتورها، استفاده از پیوت پوینت ها باید قسمت کوچکی از استراتژی و طرح معاملاتی شما باشد.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه