روانشناسی بازار فارکس | اموزش روانشناسی بازار فارکس
فارکس

روانشناسی بازار فارکس | اموزش روانشناسی بازار فارکس

معامله گران بازار فارکس نه تنها باید با دیگر بازیگران موجود در مارکت مبارزه کنند، بلکه باید با خودشان هم بجنگند. اغلب به عنوان یک تریدر فارکس، بزرگترین دشمن شما، خودتان هستید.

ما به عنوان انسان، ذاتا موجودات احساساتی هستیم. گویی، نفس ویرانگر ما قصد جان ما را کرده است. او می خواهد خودش را تثبیت کند. ما مدام در حال اثبات خود به دیگران هستیم. ما همچنین به طور غریزی، خواهان بقای بیشتر و زنده ماندن هستیم.

در زمان معامله تمام این احساسات و غرایز با هم ترکیب می شوند و اگر چنانچه، ما راهی برای کنترل آنها پیدا نکنیم، به ما ضررهای بزرگ و جبران نشدنی وارد می کنند.

اگر مشتاقید تا بدانید چطور روانشناسی، بر بازار فارکس تاثیر می گذارد، این مقاله را تا آخر بخوانید. مطمئن هستیم در انتها به خاطر نکات ارزشمند آن، و تاثیرات عمیق این مقاله، آن را با دیگر دوستانتان به اشتراک خواهید گذاشت.

این مقاله حاصل تحقیق و تفحص از صدها بازیگر ماژور و موثر بازار فارکس است. بانکهای بزرگ بین المللی، موسسات مالی، صندوق های سرمایه گذاری، بروکرها و صدها تریدر خرده پا و موفق بازار. در واقع این مقاله مثل نوری روی آگاهی شما خواهد تابید.

شما در این مقاله متوجه خواهید شد که چطور تک تک تصمیمات روزانه شما که حاصل موضوعات مربوط به روانشناسی بازار است، نرخهای معاملاتی بازار را مشخص می کند.

در مصاحبه با یکی از تریدرهای بسیار بزرگ بازار متوجه شدیم که چطور این شخص از لحاظ احساسی، شدیدا به پوزیشنش وابسته بود. این وابستگی احساسی که حاصل تاثیرات روانشناسی بازار است، در انتها باعث ضرر بسیار بزرگی به این شخص شد.

یک معامله گر موفق بزرگ دیگر مارکت، باور دارد که چیزی که ما به آن روانشناسی بازار می گوییم این است که متوجه شویم دیگر تریدرها چطور فکر و عمل می کنند. بسیار پیش آمده که بعد از یک ترید، شخصی از ما می پرسد که چطور این معامله را انجام دادی؟

خیلی ساده پاسخ ما این است؛ نمی دانم. اگر شما هم چنین چیزهایی را تجربه کرده اید، این مقاله را تا پایان بخوانید. نکاتی که در این مقاله بسیار ارزشمند آموزشی با هم مرور خواهیم کرد، به شرح زیر است:

روانشناسی بازار چیست، نقش روانشناسی در بازار فارکس، چرا بیشتر تریدرها سرمایه شان را از دست می دهند، در هنگام معامله باید مراقب کدام یک از احساساتمان باشیم، اشتباهاتی که هر معامله گری باید از آنها دوری کند، معامله گران موفق چطور احساساتشان را مدیریت می کنند، چطور یک ذهنیت مناسب معامله کردن ایجاد و از آن نگهداری کنیم، نتیجه گیری.

روانشناسی بازار چیست؟

روانشناسی بازار یک اصطلاح گسترده است که شامل تمام عواطف و احساساتی می شود که یک معامله گر معمولی هنگام معامله با آن روبرو خواهد شد. برخی از این احساسات مفید هستند و باید پذیرفته شوند در حالی که برخی دیگر مانند ترس، حرص و طمع، عصبی بودن و اضطراب باید مهار شوند.

روانشناسی بازار یا معاملات، یک مقوله بسیار پیچیده است و برای اینکه بر آن مسلط شوید، باید به خودتان فرصت کافی بدهید. در حقیقت، بسیاری از معامله گران بیشتر از اینکه جنبه های مثبت آن را تجربه کنند، آثار منفی روانشناسی بازار را تجربه می کنند.

به عنوان مثال، زمانی که احساس ترس از ضرر بر شما غلبه می کند، یا می خواهید زودتر از موقع پوزیشنتان را ببندید، و یا این احساس ترس تبدیل می شود به احساس طمع، و اجازه می دهید ضررهایتان چند برابر شوند.

یکی از خائنانه ترین احساسات رایج در بازارهای مالی، "ترس از دست دادن است" که در زبان انگلیسی به آن FOMO (Fear of Missing Out) گفته می شود.

معامله گرانی که در عین اینکه می توانند جنبه های بد روانشناسی بازار را هدایت کنند، قادر هستند جنبه های خوب آن را نیز مدیریت کنند، بهتر می توانند نواسانات بازار را تحت کنترل بگیرند. این گروه، تریدرهای بهتری هستند.

role of psychology

نقش روانشناسی در بازار فارکس

همانطور که می دانید برای ترید کردن در بازار فارکس نیاز به سه نوع تحلیل داریم. تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال و تحلیل احساسات بازار. اینها واجب هستند ولی کافی نیستند. درست است که ترید کردن یک مهارت است ولی، روانشناسی نقش بسیار اعظمی در آن دارد.

بازار فارکس شاید از دید برخی افراد در ظاهر کمی خشک به نظر برسد. نمودارهای شبیه به نوار قلب، کندل های عجیب و غریب، اندیکاتورهای متفاوت، کال مارجین شدن و غیره. ولی یادتان باشد که مکانیزم درونی تمام اینها، مسائل روانشناسی است.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: فارکس چیست؟

شاید بپرسید چگونه؟ برای اینکه در آخر این انسانها هستند که ترید می کنند. آدم ها موجوداتی روحانی در کالبد جسمانی هستند. ما تلفیقی از عقل و احساسیم که تصمیماتمان بر پایه احساساتی چون ترس، طمع، انتقام، اضطراب، شادی، هیجان و غیره است.

در برخی از کتابهای نظری نوشته شده معامله گران و سرمایه گذاران موجوداتی عقلانی و منطقی هستند و بر اساس دلیل و منطق تصمیم می گیرند. این گفته کاملا عبث و بیهوده است. معامله گران نیز انسان هستند و انسان ها نیز دارای احساس و هیجان می باشند.

یک موسسه مالی بزرگ در اروپا می گوید:

پشت تمام حرکات بازار، مسائل روانشناسی کاملا مشهود است.

چه چیز باعث می شود در معامله ای که در ضرر هستید، باز هم صبر کنید و از حد ضرری که تعیین کرده اید، سرپیچی کنید؟ تمام امید شما این است که این ضرر، تبدیل به سود شود. به من بگویید آیا این موضوع عقلانی است یا احساسی؟

این موضوع در بازارهای مالی به کرات اتفاق افتاده است که بعد از تحلیل های عقلانی زیاد، درست در آخرین دقایق، معامله گران تحت تاثیر مسائل احساسی نظرشان را عوض کرده اند. یک معامله گر با سابقه می گوید: روزانه بالای شانزده هزار موضوع مختلف وارد ذهن ما می شود. چطور این موضوعات نمی توانند روی تصمیمات معاملاتی ما اثر بگذارند؟

چرا بیشتر تریدرها سرمایه شان را از دست می دهند؟

فراموش نکنید که ما در این مقاله قرار است از منظر روانشناسی به این قضیه نگاه کنیم. همه ما می دانیم که برای موفق شدن در بازار فارکس، نیازمند آگاهی، تمرین و به کار گیری قواعد حاکم بر مارکت هستیم.

یکی از بزرگترین تصورات غلط مردم از بازارهای مالی و فارکس، تفاوت این شغل با دیگر مشاغل است. برخی به خاطر فقدان رئیس و مکانی ثابت که روزانه بخواهند در آن حضور داشته باشند از لحاظ روانشناسی، بی نظم می شوند.

مورد بعدی انتظار و توقع داشتن از اینکه باید یک شبه ره صد ساله را پیمود. برخی بر این باورند که در بازارهای مالی شما در کوتاه ترین زمان ممکن، می توانید به میلیاردها دلار دست پیدا کنید.

نکته مهم بعدی نداشتن یک برنامه جامع و مدون در بازار است. فقدان برنامه معاملاتی درست و مفید، تریدرها را مضطرب و عصبانی می کند و باعث می شود تصمیمات احساسی زیادی از سر خشم و انتقام و خستگی بگیرند.

فاکتور بسیار مهم بعدی، انعطاف پذیر نبودن نسبت به تغییرات مارکت و معامله افراطی کردن است. منظور از انعطاف پذیر نبودن این است که برخی تریدرها استراتژی معاملاتی دارند ولی وقتی این استراتژی جواب آنها را نمیدهد، مصرانه آن را حفظ می کنند و حاضر نیستند آن را تغییر دهند.

دلیل روانشناسی دیگر از دست دادن پول در بازارهای مالی و فارکس، معامله بیش از اندازه کردن است که ناشی از هیجانات و احساسات کنترل نشده تریدرها است.

در هنگام معامله باید مراقب کدام یک از احساساتمان باشیم؟

ادوارد توپل می گوید: شما می توانید قوانین را بشکنید، اما طولی نخواهد کشید که قوانین شما را خواهند شکست چون به آنها احترام نگذاشته اید. اگر می خواهید در بازارهای مالی تمام سرمایه تان را از دست بدهید، روانشناسی بازار و معامله را رعایت نکنید.

در این قسمت قصد داریم که شما را با برخی از خطرناک ترین این احساسات آشنا کنیم. اگر که نتوانید آنها را بشناسید و مدیریت کنید، تمام پول خود را از دست خواهید داد. احساس اول، طمع است.

معنی طمع این است: تمایل بیش از حد به پول و ثروت. در اصطلاحات معاملاتی، می توان آن را به طور خاص به عنوان تمایل به تریدهای افراطی برای تأمین سود فوری و غیرواقعی تعریف کرد.

وقتی حرص و طمع فردی در بازار فعال می شود، تمام فکر و دغدغه او این است که چقدر بیشتر می تواند سود بدست بیاورد و در معامله بیشتر بماند. ضرر دیگری که طمع به شما وارد می کند این است که باعث می شود مدیریت ریسک، که از فاکتورهای حیاتی و بدون قید بازار است را نادیده بگیرید.

احساس بعدی که باید مواظبش باشید، ترس است. بر اساس نظر سنجی های انجام شده، ترس احساسی است که بیشتر از احساسات دیگری که به آنها خواهیم پرداخت، معامله گران را دچار مشکل کرده است.

ترس اینگونه تعریف می شود: یک حس ناراحت کننده ناشی از یک احساس خطر قریب الوقوع که بر هیجانات ما تاثیر گذاشته و منجر به انتخاب ها و تصمیمات آنی و اشتباه می شود. این امر، صرف نظر از واقعی یا خیالی بودن، یک مسئله درست است.

ترس یقینا قدرتمند ترین احساس انسانی است. وقتی که معامله گران می ترسند، فارغ از قیمت دارایی شان، دست به فروش های سریع می زنند. ترس منجر به هراس و هراس تبدیل به تصمیمات اشتباه و کورکورانه می شود.

ترس، اگر که بتواند شما را از یک معامله بد خارج کند، خوب است. اگر در معاملات قبلی تان شکست خورده اید، نباید ترس جلوی شما را از ورود به معاملات بعدی بگیرد. احساس مهم بعدی که باید مراقبش باشید، امید است.

امید، احساس انتظار و تمایل شدید به وقوع پیوستن موضوعی خاص است. این تمایل یک فرد است که بخواهد یا آرزو کند که یک رویداد دلخواه، اتفاق بیفتد. وقتی صحبت از ترید کردن می شود، امید می تواند به خطرناک ترین احساس انسان ها تبدیل شود.

به زبان ساده، امید همان چیزی است که باعث می شود در یک پوزیشن شکست خورده که حد ضرر آن نیز فعال شده، باز هم بمانید. طمع و امید اغلب همان چیزهایی هستند که مانع می شوند یک تریدر، پوزیشن در حال سودش را ببندد.

خیلی از معامله گران زمانیکه دارایی مورد نظرشان در حال افزایش است، به امید جبران ضررهای قبلی، در معامله می مانند. خیلی از سرمایه گذاران بر این باورند که پوزیشن در حال ضرر، به پوزیشن در حال سود تبدیل خواهد شد. ولی یادتان باشد بازارهای مالی، موسسات خیریه نیستند.

احساسات زیادتری وجود دارند که از حوصله این مقاله خارج است. آخرین احساسی که باید مواظبش باید، احساس پشیمانی است. پشیمانی، احساس غم و اندوه یا ناامیدی به خاطر چیزی است که اتفاق افتاده است. در بازارهای مالی این احساس به صورت از دست دادن یک فرصت معاملاتی یا ضرر کردن در یک پوزیشن به وجود می آید.

ولی چیزی که به عنوان یک تریدر مهم است، این است که نباید روی ضررها و فرصت های از دست رفته بیش از حد، متمرکز شویم. اگر در معامله ای ضرر کردیم، باید دلیل آن را پیدا کنیم و به معاملات خود ادامه دهیم. درست مثل فردی که در حین راه رفتن، زمین می خورد. او دوباره بلند می شود و به راه رفتن خود ادامه می دهد.

feeling

اشتباهاتی که هر معامله گری باید از آنها دوری کند

در این قسمت ما سعی می کنیم اشتباهاتی که هر تریدری برای داشتن معاملاتی موفق باید از آنها دوری کند را برای شما نام ببریم. فرقی نمی کند که شما یک نوآموز هستید یا یک تریدر باسابقه. هر کجا که پول درگیر باشد، ذهن و موضوعات مرتبط با روانشناسی، دخیل خواهد بود.

فرض ما این است که شما درباره فارکس آموزش درستی دیده اید. و چند ماهی نیز، در فضای مجازی ترید کرده اید. اولین فاکتوری که باید از آن دوری کنید، معامله بدون داشتن یک برنامه مدون معاملاتی است. دومین مسئله مهم، اجتناب از معاملات افراطی است. شما نباید پشت سر هم ترید کنید و یا همزمان در چند معامله باشید.

سومین موضوع دوری از تریدهای احساسی است. گاهی بدون داشتن استراتژی و تحلیل کردن درباره یک دارایی، شما وارد یک معامله کاملا احساسی می شوید. وقتی از شما پرسیده می شود که چرا به این معامله ورود کردید پاسخ می دهید، نمی دانم.

چهارمین نکته که باید از آن اجتناب کنید، حدس زدن است. این مشکل را خیلی از تریدرهای نوپا دارند. بازارهای مالی و ترید کردن در آن، شوخی نیست. تمام نکات مارکتی همچون فارکس، بر اساس موضوعات اقتصادی و سیاسی است. لطفا از ترید کردن بر اساس حدس و گمان دوری کنید.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: آموزش کار با تقویم اقتصادی

نکته پنجم رعایت نکردن مدیریت ریسک است . شما هرگز نباید بیشتر از 2% از سرما یه تان را درگیر معامله کنید. نکته ششم استفاده نکردن از دستور حد ضرر است. بسیاری از معامله گران این نکته بسیار ارزشمند را رعایت نمی کنند. آنها به امید اینکه معامله شان از ضرر تبدیل به سود می شود، حد ضرر را نمی گذارند.

نکته هفتم گرفتن پوزیشن های بزرگ و استفاده از اهرم های بسیار بالا است. این مسئله در چشم برهم زدنی، تمام سرمایه شما را بر باد می دهد. چه بسیارند تریدرهایی که به امیدهای واهی وارد معاملات با لورج های بزرگ شده اند و کل سرمایه شان از دست رفته است.

نکته کلیدی هشتم معاملات انتقامی است. این نکته ارزشمند را بسیاری از تریدرها تجربه کرده اند. بازار فارکس، رینگ بوکس نیست. اگر در معامله ای ضرر کردید، دلیلش را بررسی کنید تا از تکرار اشتباه مجدد، پرهیز کنید.

نکات بعدی را اجمالا برای شما ذکر میکنیم. اجازه ندهید معاملاتی که در سود هستند تبدیل به ضرر شوند. یک ژورنال معاملاتی داشته باشید. ضررهایتان را بپذیرید و با آنها نجنگید. از دنبال کردن کورکورانه دیگران بپرهیزید و صرفا چون کسی به شما گفته فلان معامله خوب است، وارد آن نشوید.

فقط بر تحلیل تکنیکال تکیه نکنید. حتما هم از تحلیل تکنیکال و هم از فاندامنتال با هم استفاده کنید. بیش از اندازه احتیاط نکنید چرا که این احتیاط افراطی، به ترس از معامله کردن تبدیل می شود. یادتان باشد فارکس، کازینو نیست که چشم بسته ترید کنید و قوانین را پشت گوش بیاندازید.

greed

معامله گران موفق چطور احساساتشان را مدیریت می کنند؟

طبق آخرین تحقیقات انجام شده از هزاران تریدر فعال برای مقابله با احساسات منفی و هیجانی مارکت تنها رویکرد مناسب، داشتن یک برنامه مدون و استراتژی معاملاتی است. البته فقط داشتن آن مشکل شما را حل نمی کند. بلکه استفاده از آن و پایبند بودن نسبت به آن، راه گشای مشکل شما است.

در اینجا به شما 5 راهکار مناسب برای مدیریت احساسات در حین معامله را بیان خواهیم کرد.

 1- قوانین مخصوص به روحیه و شخصیت خودتان را تدوین کنید. اگر برای معاملاتتان برنامه ای داشته باشید، بهتر می توانید بر احساساتی چون ترس و پشیمانی فائق آیید. منظور از قوانین این است که استراتژی معاملاتی داشته باشید، ریسک به ریوارد را رعایت کنید، نقطه ورود و خروج را مشخص کنید و غیره.

2- در وضعیت روحی مناسب ترید کنید؛ نه دور ماندن از معامله به شما کمک می کند و نه هر وقت احساس کردید که الان وقت معامله است، روش درستی است. اگر واقعا از لحاظ روحی حالتان خوب نیست، معامله نکنید.

3- سایز معامله تان را کمتر کنید. یکی از راههای مناسب مقابله با احساسات منفی و کاهش احساسات بد، کوچک تر کردن سایز یا لات معامله است. هرچه سایز معامله شما بزرگتر باشد، احساسات بیشتری را درگیر معامله کرده اید. با کوچکترین نوسانات بازار، شما آماده گرفتن تصمیمات هیجانی و احساسی می شوید.

4- یک نقشه و ژورنال معاملاتی داشته باشید. طبق تحقیقاتی که اخیرا از معامله گران انجام شده، آنهایی که برنامه و طرح معاملاتی مناسب با روحیه شان دارند، احساسات بهتری را تجربه می کنند. برعکس معامله گرانی که هیچ برنامه ای ندارند، مدام در حال تجربه کردن احساسات بد و غم انگیز هستند.

5- استراحت کنید. شما قرار نیست هر روز و هر لحظه ترید کنید. اگر فرصت معاملاتی مناسب با استراتژی تان وجود ندارد، کسی شما را مجبور نکرده ترید کنید. لپ تاپتان را ببندید و خودتان را به یک تفریح مناسب دعوت کنید.

6- دانشتان را به روز کنید. شما به جز خواندن مقالات آنلاین و خواندنی های از این دست، باید کتابهای به روز و تاثیر گذار روی بازار فارکس را حتما مطالعه کنید. وقتی شما مرتب آگاهی ان را بالا ببرید، دلیلی برای تجربه کردن احساسات بد نخواهید داشت.

در اینجا چند کتابی که خواندنش را به هر تریدری توصیه می کنیم، ذکر خواهیم کرد. کتاب معامله گر منظبط اثر مارک داگلاس را حتما مطالعه کنید. کتاب بعدی تحلیل تکنیکال اثر جان مورفی است. کتاب بعدی راه لاک پشتی است. و بعد از آن کتاب دنبال کردن روند است.

چطور یک ذهنیت مناسب معامله کردن ایجاد و از آن نگهداری کنیم؟

فراهم کردن و نگهداری از ذهنیت مناسب معامله، نتیجه انجام کارهای زیادی است و آگاهی تریدرها را می طلبد. رسیدن به آن سخت نیست ولی اندکی زمانبر است. اگر می خواهید ذهنیت یک تریدر موفق و مناسب با معامله را بدانید، باید ابتدا حقایقی را نسبت به شغل ترید کردن بدانید و سپس با آگاه بودن نسبت به این حقایق مارکت، ترید کنید.

اول اینکه شما باید استراتژی مناسب با خودتان را داشته باشید و در آن استاد شوید. این کار نیازمند تمرین و تکرار است. شما باید در مارکت تبدیل به یک تک تیر انداز شوید. این کار مستلزم مجهز کردن خودتان به استراتژی معاملاتی تان است. اگر مارکت مطابق با استراتژی شما بود، شما دست به معامله می زنید وگرنه، شما آن روز را ترید نمی کنید.

هر وقت به معامله تان شک دارید، ترید نکنید. برای تبدیل کردن ذهنتان به یک تریدر موفق باید در بازارهای مالی متفاوت ورود نکنید. ضرر کردن، جزئی از معاملات فارکس است. اگر این ذهنیت را درون خودتان پرورش دهید، برای ادامه ترید کردن در این مارکت، مشکلی نخواهید داشت.

ذهن های موفق بازار، با روند مبارزه نمی کنند. آنها به جمله روند دوست شماست، ایمان دارند. آنها ترید کردن را یک هنر می بینند و برای هنرمند شدن باید وقت بگذارید. آنها خصوصیاتی چون نظم و ترتیب و صبر را درونشان پرورش می دهند.

برای داشتن ذهنیتی موفق، ورزش می کنند و سعی می کنند قدرت فکری شان را در سطح بالایی نگه دارند. ترید کردن یک شغل پشت میزی است و باید با انجام فعالیتهای فیزیکی مداوم، ذهن و جسم تان را، قوی نگه دارید.

آنها باور دارند که در بازار فارکس فقط دو گروه هستند که موفق می شوند: بروکرها و آن 10 درصد افرادی که علم کافی دارند و قوانین معامله را رعایت می کنند. آنها واقع بین و هدفمند هستند.

ego

نتیجه گیری

امروزه تاثیرات روانشناسی در بازارهای مالی به خصوص فارکس، بر کسی پوشیده نیست. در ظاهر بازیگران بزرگ بازار فارکس بانکهای بزرگ بین المللی و مرکزی، موسسات مالی، صندوق های سرمایه گذاری، بروکرها، تریدرهای نوپا و غیره هستند.

اما با کمی واقع بینی و هوشیاری، متوجه می شویم که پشت ابزارهای معاملاتی تمام آنها، انسان ها نشسته اند. طبق تحقیقی که یک صندوق بین المللی بزرگ انجام داده، ارتباط بسیار قوی بین مارکت و روانشناسی و در انتها شخصیت معامله گران، وجود دارد.

در بازار ارزهای بین المللی فارکس، نرخ مبادلاتی ارزها توسط تصمیمات معامله گران و سرمایه گذاران مشخص می شود. این پویایی تصمیم انسان ها است که قلب بازار را شکل می دهد. اگر قرار باشد تنها یک عنوان پیدا شود که بیشترین ارتباط را با همه جنبه های بازار داشته باشد، تصمیمات معامله گران بر روی بازار است.

تمام رفتار بازار، هرگونه معامله مالی، هر حرکتی از نرخهای مبادله ارزها، در نهایت بر اساس تصمیمات اساسی است که انسان ها می گیرند. حال، چه این تصمیمات آگاهانه و از روی عقل و خرد باشد و چه احساسی و هیجانی، مارکت آن را به حساب می آورد و نتایجش را به شما نشان می دهد.

روانشناسی بازار یک اصطلاح گسترده است که شامل تمام عواطف و احساساتی است که یک معامله گر معمولی هنگام معامله با آن روبرو می شود. برخی از این احساسات مفید هستند و باید پذیرفته شوند در حالی که برخی دیگر مانند ترس، حرص و طمع، عصبی بودن و اضطراب باید مهار شوند.

روانشناسی بازار یا معاملات، یک مقوله بسیار پیچیده است و برای اینکه بر آن مسلط شوید، باید به خودتان فرصت کافی بدهید. در حقیقت، بسیاری از معامله گران بیشتر از اینکه جنبه های مثبت آن را تجربه کنند، آثار منفی روانشناسی بازار را تجربه می کنند. بیشتر معامله گران بر این باورند که اگر بتوانیم در زمان معامله، کل احساساتمان را طلاق بدهیم، موفق خواهیم شد.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: آشنایی با اصطلاحات بازار فارکس

ارسال دیدگاه


2 دیدگاه