پیپ در فارکس چیست؟
فارکس

پیپ در فارکس چیست؟

به احتمال زیاد شما هم اصطلاحاتی همچون: پیپ، پیپت، پوینت و لات در فارکس را زیاد شنیده اید ولی شاید اطلاعات چندانی درباره آنها نداشته باشید.

ما در یکی دیگر از سری مقالات ارزشمند دنیای ترید قصد داریم تا این دفعه شما را با چیستی پیپ، نحوه محاسبه آن، تفاوت پیپ و پیپت و خیلی چیزهای دیگر آشنا کنیم.

یکی از این کلمات پرکابرد در بازار فارکس پیپ یا PIP است. برای ورود به بازار فارکس و ترید جفت ارزهای اصلی لازم است با این اصطلاح کاملا آشنا باشید. اگر قرار باشد به صورت خلاصه پیپ در فارکس را معرفی کنیم باید بگوییم به کوچکترین تغییر در قیمت جفت ارزها پیپ گفته می شود.

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در خصوص این اصطلاح مهم بازار فارکس کسب کنید ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: لات در فارکس

پیپ در فارکس چیست؟

از آنجا که دانستن درباره پیپ برای معامله گران بازار فارکس بسیار مهم و حیاتی است از شما خواهش می کنیم این قسمت را با دقت فراوان مطالعه کنید.

فرض کنید که قیمت جفت ارز EURUSD در این لحظه 1.0655 می باشد به آخرین رقم از سمت راست یعنی عدد 0.0005 پیپ گفته می شود. نکته مهمی که باید به آن دقت کنید این است که برخی بروکرها طرف راست اعشار در جفت ارز یورو یو اس دی را 4 رقم و برخی تا 5 رقم به شما نشان می دهند.

اگر تعداد ارقام 4 رقم بود به این رقم چهارم پیپ گفته می شود و اگر 5 رقم بود این رقم پنجم پیپت نام دارد که از پیپ کوچکتر است.

به خاطر داشته باشید که مثل هر چیز دیگری یک سری استثناء نیز وجود دارد.

به عنوان مثال اگر جفت ارز USDJPY را در نظر بگیرید متوجه خواهید شد که اگر قیمت آن در این لحظه 136.77 باشد به دومین رقم اعشار از سمت راست یعنی عدد 7 پیپ گفته می شود.

حال درست مثل مثال بالا برخی از بروکرها قیمت جفت ارز دلار امریکا به ین ژاپن را به شما با 3 رقم اعشار در سمت راست نشان می دهند مثل: 136.772 این رقم سوم از سمت راست پیپت نام دارد که از پیپ کوچکتر است.

پیپ یورو دلار

به عنوان مثال در تصویر بالا در جفت ارز یورو به دلار، عدد چهارم یا یک، همان پیپ و عدد پنجم یا 5، پیپت نام دارد. حال اگر قیمت یورو به دلار از 1.1321 به 1.1322 حرکت کند می گوییم یورو نسبت به دلار یک پیپ افزایش یافته است.

پیپت در فارکس چیست؟

همینطور که در قسمت بالا مشاهده کردید برخی بروکرها به جای 4 رقم و 2 رقم اعشار در سمت راست 5 و 3 رقم اعشار را به شما نشان می دهند که نام آنها پیپت است. اگر بخواهیم این موضوع را با زبان ریاضیات به شما آموزش دهیم باید بدانید که در واقع پیپت یک دهم پیپ است.

به عنوان مثال اگر قیمت جفت ارز GBPUSD در این لحظه 1.21408 باشد به این رقم 8 که در حقیقت پنجمین عدد در سمت راست اعشار شما آمده پیپت گفته می شود (0.00008).

تصویر ویژگی پیپ چیست

حال که با تعاریف پیپ و پیپت آشنا شدید بد نیست بدانید که ویژگی پیپ در بازار فارکس چیست یا به عبارتی دیگر دانستن پیپ چه کمکی به شما می کند و چه مزایایی دارد.

از قدیم گفته اند اگر تاجر یا کاسبی نتواند در انتهای روز میزان سود یا زیان خود را محاسبه کند ورشکست خواهد شد. این گفته در بازار فارکس هم صدق می کند و تریدرها برای اینکه میزان سود و زیان خود از هر معامله را محاسبه کنند این کار را از طریق پیپ در فارکس انجام می دهند.

ظاهرا این مقوله بعد از شنیدن نکته مهم بالا برای شما جذاب تر شد.

در حقیقت معامله گران حرفه ای در بازار فارکس مثل هر بازار دیگری زبان خاص خودشان را دارند. به عنوان مثال تریدرهای حرفه ای هرگز نمی گویند من 100 دلار سود کردم بلکه می گویند من 100 پیپ از معامله یورو-دلار به جیب زدم.

فرض کنید شما یک پوزیشن خرید در قیمت 1.2140 در جفت ارز پوند به دلار باز می کنید و قیمت این جفت ارز تا 1.2200 بالا می رود و شما پوزشن تان را در همین قیمت می بندید. خیلی ساده سود شما از این معامله 60 پیپ بوده است.

حال شاید برای شما این سوال مهم پیش بیاید که "خوب 60 پیپ یعنی چند دلار سود کرده ام"؟! پاسخ این سوال ما را به قسمت بعدی این مقاله شیرین هدایت می کند.

چطور پیپ در فارکس را محاسبه کنیم؟

حال که تا اینجای کار با چیستی پیپ و پیپت و مزایای دانستن پیپ در مارکت فارکس آشنا شدید نوبت یادگیری محاسبه پیپ در فارکس فرا رسیده است.

اگر شما بخواهید در همین مثال جفت ارز پوند-دلار بالا میزان سود خود به دلار را محاسبه کنید به سه چیز نیاز دارید: جفت ارز، نرخ معامله و سایز لات.

اگر فراموش کرده و یا نمی دانید که لات در فارکس چست از شما خواهش می کنم سراغ مقاله ارزشمند لات چیست و چطور لات را در فارکس محاسبه کنیم؟ بروید.

در واقع هر چیزی واحد اندازه گیری خودش را دارد و لات هم به زبان خیلی ساده واحد اندازه گیری مقدار معامله شما است که در اندازه های 100.000 یا همان یک لات استاندارد (که معادل 10 دلار در هر پیپ است)، 10.000 یا مینی لات استاندارد (که معادل 1 دلار در هر پیپ است) و  1000 یا همان میکرو لات (که معادل 0.1 دلار در هر پیپ است) می آید.

موضوعی که دانستن آن برای شما ضرری ندارد این است که در واقع مینی لات برابر یک دهم لات و میکرو لات هم برابر یک دهم مینی لات است.

نکته ای که باید به آن دقت کنید این است که اگر سمت راست جفت ارز شما دلار امریکا باشد ارقامی که در قسمت بالا در پرانتز آمده یعنی 10 دلار، 1 دلار و 0.1 دلار صادق است ولی اگر ارز سمت راست دلار امریکا نباشد نحوه محاسبه آن فرق می کند که در ادامه توضیخ خواهیم داد.

در کل روش محاسبه پیپ در فارکس بدین شکل است:

اگر جفت ارز یورو به دلار را در نظر داشته باشیم که دلار امریکا در طرف راست قرار دارد شما باید مقدار لات را در 0.0001 ضرب کنید. به عنوان مثال اگر حجم معامله شما 1 مینی لات یا همان 10.000 واحد است حاصل تقسیم 10.000 بر 0.0001 می شود 1 پیپ.

حال اگر به عنوان مثال شما یک پوزشن خرید در قیمت 1.0600 در جفت ارز یورو به دلار باز کرده اید و قیمت تا 1.0650 افزایش یافته که در واقع می شود 50 پیپ، از حاصل ضرب 50 پیپ در عدد 1 که در قیمت قبلی بدست آمد سود شما از این معامله 50 دلار شده است.

حال اگر دلار در یک معامله ای ارز اول از سمت چپ باشد روش محاسبه اینگونه است: سایز پیپ را تقسیم بر نرخ لحظه ای معامله کنید و عدد بدست آمده را در حجم لات تان ضرب کنید.

به عنوان مثال سایز پیپ یا همان 0.0001 را تقسیم بر مثلا نرخ جفت ارز USDCAD که در حال حاضر 1.3696 است کرده و عدد بدست آمده را ضرب در حجم لات تان که مثلا 100.000 واحد یا یک لات استاندارد است بکنید.

در نتیجه 0.0001 تقسیم بر 1.3696 مساوی است با 7.30140187 ضرب در 100.000 لات مساوی است با 7.30 که در واقع این عدد ارزش هر پیپ شما است. حال اگر شما وارد یک پوزیشن خرید در قیمت 1.3650 در جفت ارز دلار امریکا به دلار کانادا شده اید و این جفت ارز تا قیمت 1.3696 یعنی 46 پیپ بالا رفته شما باید 46 را در 7.30 ضرب کنید (335.8) دلار سود کرده اید.

تاثیر ماشین حساب

فراموش نکنید که ما در عصر دیجیتال و اوج پیشرفت بشر نسبت به قرن های گذشته زندگی می کنیم که انجام هر کاری به سرعت نور انجام می شود.

این مساله در مورد بازارهای مالی هم صدق می کند و مشکل شما با یک "ماشین حساب محاسبه پیپ" کاملا حل شده است. تنها چیزی که شما نیاز دارید وارد کردن مقداری اطلاعات در جاهای خالی این ماشین حساب است.

در حقیقت وبسایت بسیار ارزشمند دنیای ترید و کارشناسان حرفه ای آنها این معضل بزرگ را برای شما عزیزان حل کرده اند؛ لطفا به تصویر زیر با دقت نگاه کنید.

تصویر ماشین حساب دنیای ترید

همینطور که در تصویر بالا سمت راست مشاهده می کنید کافی است شما نوع جفت ارز، واحد ارزی شما در کارگزار، مقدار هر لات (مثلا 100.000 یا 10.000 و یا 1000 را وارد کرده) و حجم معامله را وارد کنید این ماشین حساب نرخ فعلی را خودش دارد و تنها کاری که باید بکنید فشار دادن دکمه آبی رنگ محاسبه است.

پس همینطور که مشاهده می کنید و بر اساس نقل قول بسیار گرانبهای "وقت طلا است" یکی از ویژگی های بسیار بزرگ این ماشین حساب، کمک به شما در محاسبه ارزش هر پیپ در زمان است.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: کندل شناسی

ویژگی محاسبه پیپ در فارکس

شاید برای شما هم این سوال مهم پیش بیاید که اصلا چرا باید پیپ را محاسبه کنم؟ پاسخ به این سوال بسیار مهم ولی ساده است؛ محاسبه ارزش پیپ در فارکس به تریدرها کمک می کند تا حد سودها و ضررهایشان را متوجه شوند. به زبان ساده، به جای اینکه فقط تریدرها حرکات پیپ هایشان را آنالیز کنند قادر خواهند بود تا ارزش تریدهایی که انجام داده اند را نیز مشخص بکنند.

آموزش محاسبه سود یا ضرر هر پیپ در فارکس

فکر می کنم حال که تا اینجای کار رسیده ایم محاسبه سود و ضرر برای شما بسیار آسان شده است. همینطور که در قسمت قبل اشاره کردیم هدف نهایی هر تریدری در مارکت فارکس کسب سود و جلوگیری از ضررهای زیاد است؛ بله درست شنیده اید سود بیشتر و ضررهای کمتر.

برای ساده تر کردن مطلب یک مثال می آوریم.

فرض کنید شما یک پوزیشن فروش در جفت ارز دلار به ین و در قیمت 138.00 باز کرده اید و پس از گذشت چند ساعتی قیمت جفت ارز USDJPY به 137.50 کاهش یافته است.  خیلی ساده سود شما از این معامله 50 پیپ می باشد. 

حال اگر روند مارکت مخالف خواست شما بوده و قیمت به 138.50 افزایش یافته باشد، ضرر شما از این معامله 50 پیپ است.

حجم اسپرد با پیپ چه ارتباطی دارد؟

اگر شما با واژه ها و اصطلاحات بازار فارکس آشنا باشید حتما کلمه اسپرد را شنیده اید؛ در مارکت فارکس به اختلاف نرخ خرید و فروش اسپرد می گویند. به عبارتی دیگر و به زبانی ساده تر این هزینه ای است که شما برای معاملات خود به کارگزار یا بروکرتان می پردازید.

به عنوان مثال اگر نرخ فروش جفت ارز NZDUSD در یک کارگزار معتبر 0.6376 و نرخ خرید آن 0.6381 باشد اسپرد یا هزینه این معامله 5 پیپ است. پس همینطور که مشاهده می کنید اسپرد با پیپ که در واقع کوچکترین واحد حرکت قیمت یک جفت ارز است اندازه گیری و بیان می شود.

انواع بروکر براساس نمایش پیپ و پیپت در فارکس

اگر قرار باشد بروکرها را فقط بر اساس نمایش پیپ و پیپت از هم تفکیک کنیم آنها به دو نوع بروکر تقسم بندی می شوند: بروکرهایی که فقط پیپ را نمایش می دهند و بروکرهایی که پیپت را نیز به شما نشان می دهند.

این موضوع تاثیر زیادی روی معاملات شما ندارد و فقط به نوعی نشانگر دقت، وسواس و دیگر فاکتورهای آن بروکر است.

تصویر انواع حجم در فارکس

در حقیقت لات یا همان حجم معامله در بازار فارکس به 4 دسته تقسیم بندی می شوند که شامل موارد روبرو می شوند: استاندارد، مینی استاندارد، میکرو استاندارد و نانو استاندارد.

  • یک لات که در بازار فارکس معادل 100.000 واحد از ارز پایه می باشد.
  • مینی لات که 0.1 لات استاندارد یا 10.000 واحد از ارز پایه می باشد.
  • میکرو لات که 0.01 لات استاندارد یا معادل 1000 واحد از ارز پایه می باشد.
  • نانو لات که 0.001 لات استاندارد یا معادل 100 واحد از ارز پایه می باشد.

نتیجه گیری

از این به بعد شما می توانید نتیجه هر معامله خود را چه سود و چه ضرر مثل دیگر حرفه ای های مارکت فارکس با زبان خود فارکس و نه با گفتن کلمه دلار بیان کنید؛ به زبانی ساده تر می توانید بگویید من 100 پیپ سود کردم.

برای تبدیل شدن به یک تریدر موفق و سودده شما باید مفهوم پیپ و پیپت را درک کنید و نحوه محاسبه ارزش یک پیپ را بلد باشید. ما در این مقاله ارزشمند سعی کردیم به بهترین شکل ممکن این واژه های مهم را برای شما توضیح دهیم.

 

ارسال دیدگاه


4 دیدگاه

    • comments

      Omid Boss
      ، 01 آبان 1401

      سللم، ۱. در طلا انس به دلار دوتا چارت(دو رقم اعشار ، یک رقم اعشار) هست چین اینا و ترید در کدوم بهتره؟ ۲. یک پیپ در طلا چند دلاره ایا بستگی به لات داره؟ ۳. اگر در چارت قیمت از ۱۶۵۴.۹۸ بره به ۱۶۵۴.۹۹ یعنی یک پیپ نوسان کرده؟ در چارت یک رقم اعشاری چی؟

    • comments

      کارشناس وبسایت دنیای ترید ، 02 آبان 1401

      درود بر شما دوست عزیز لطفا قسمت اول سوالتون رو یکبار دیگه شفاف تر بفرستید متوجه نمی شم! پاسخ قسمت دوم و سوم سوال شما بله هست. پرسود باشید.