جفت ارز چیست؟ | آشنایی با مهمترین جفت ارزهای فارکس
فارکس

جفت ارز چیست؟ | آشنایی با مهمترین جفت ارزهای فارکس

فارکس مخفف Foreign Exchange یا بازار جهانی تبادل ارزهای بین المللی است. این بازار، بزرگترین و کاراترین بازر مالی جهان می باشد. بر اساس آخرین گزارشات، گردش مالی فارکس، روزانه 6.6 تریلیون دلار است.

ارزش کل بازار فارکس از رقم 1934 کوادریلیون دلار (کوادریلیون یک بعلاوه 15 صفر جلوی آن می باشد) در سال 2016 به رقم 2409 کوادریلیون دلار در سال 2019 رسیده است.

فارکس در واقع فرآیند تبدیل یک ارز، به ارزی دیگر است. در این بازار، ارزها به صورت جفت-جفت معامله می شوند و به آنها، جفت ارز گفته می شود. موضوعاتی که در این مقاله آموزشی قصد داریم برای شما نقل کنیم، به شرح زیر است:

  • جفت ارز چیست
  • ارز پایه و متقابل در بازار فارکس چیست
  • شکل های مختلف نشان دادن جفت ارزهای فارکس
  • نرخ لحظه ای ارز چیست
  • نحوه خرید و فروش جفت ارزهای بازار فارکس
  • انواع جفت ارزهای فارکس
  • بهترین جفت ارزها برای ترید کدامند
  • بهترین جفت ارزها برای اسکالپ
  • بهترین جفت ارزها برای مبتدی ها
  • نتیجه گیری

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: فارکس چیست؟

جفت ارز چیست؟

به تقابل دو ارز متفاوت در برابر یکدیگر برای سنجش ارزش آنها نسبت به هم، جفت ارز گفته می شود. فارکس در واقع خرید یا فروش یک دارایی یا ارز، در مقابل ارزی دیگر است. همیشه به ارزی که در طرف چپ می آید، ارز پایه و ارزی که در سمت راست می  نشیند، ارز مقابل گفته می شود.

به زبان ساده تر، وقتی به یک صرافی در ایران سری می زنیم و قیمت دلار امریکا را جویا می شویم، با پاسخ مثلا 1 دلار برابر است با 29000 تومان، روبرو می شویم. در واقع مظنه و ارزش قیمت یک دلار امریکا در برابر ریال ایران، 29000 تومان است.

ارز پایه و متقابل در بازار فارکس چیست؟

همانگونه که پیشتر گفته شد، در جفت ارزها، ارزش یک ارز در مقابل ارزی دیگر سنجیده و قیمت گذاری می شود. ارزی که در سمت چپ می آید، ارز پایه یا Base Currency نام دارد. همیشه ارزی که از لحاظ ارزش قوی تر است، در سمت چپ جفت ارزها می آید.

ارز دیگری که در طرف راست است، ارز متقابل یا Quote Currency نام دارد. اجازه دهید با یک مثال ساده موضوع را از این نیز، ساده تر کنیم. جفت ارز EUR/USD را در نظر بگیرید. EUR/USD بالاترین معاملات ارزها را به خاطر قوی بودن این دو اقتصاد به خودش اختصاص داده است. یورو به علت قوی بودن در طرف چپ، و دلار هم که ارز متقابل است، در سمت راست آمده است. حال فرض کنیم قیمت EUR/USD برابر است با 1.15.

خیلی ساده، این تقابل ارزشی به این معنی است که شما باید برای خریدن 1 یورو، 1 دلار و 15 سنت امریکا، پرداخت کنید.

base currency

شکل های مختلف نشان دادن جفت ارزهای فارکس

جفت ارزهای فارکس انواع مختلفی دارند که جلوتر به آنها می پردازیم. در این قسمت قصد داریم به شکل های مختلفی که این جفت ارزها، در کنار هم می آیند، بپردازیم.

همان طور که جلوتر گفته شد، جفت ارزها به صورت دوتا-دوتا کنار هم قرار می گیرند. مثلا: EUR/USD که در این جفت ارز، یورو که واحد پول اروپا می باشد در مقابل دلار ایالات متحده قرار گرفته است.

جفت ارز بعدی GBP/USD است که پوند بریتانیا به علت قوی تر بودن، در سمت چپ و به عنوان ارز پایه دیده می شود. در سمت راست یا همان ارز متقابل نیز، دلار امریکا است.

مثال های دیگر به این ترتیب است: USD/JPY، USD/CHF، USD/CAD، AUD/USD و NZD/USD.

نرخ لحظه‌ای ارز چیست؟

مراودات مالی و اقتصادی کشورها بدون مبادله پول، امکان پذیر نیست. شما برای وارد کردن کالاهایتان، نیاز به خرید پول رایج کشور مقابل و یا ارزی که مورد قبول طرف معامله تان است، دارید.

زمانی که شما قصد خرید کالای کشور دیگری را دارید، باید بدانید که ارزش آن پول در این لحظه، چقدر است. به عبارت ساده‌تر باید بدانید مثلا برای خرید یک موبایل از اروپا، به چه مقدار یورو نیاز دارید.

به نرخی که در لحظه چک کردن از صرافی حضوری یا آنلاین مشاهده می کنید، نرخ ارز لحظه ای گفته می شود. در پلتفرم معاملاتی فارکس نیز، پنجره ای به نام Market Watch وجود دارد که در آنجا، شما قادر هستید نرخهای لحظه ای ارزهای بین المللی را مشاهده کنید.

market watch

نحوه خرید و فروش جفت ارزهای بازار فارکس

خرید و فروش ارزهای بین المللی، مقوله بسیار جذابی است. این مسئله در برگیرنده این است که چه چیزی بخریم یا بفروشیم و کی بخرییم یا کی بفروشیم.

در انتها پس از مشخص شدن موارد بالا، باید بدانیم که قصد خرید چه مقدار ارز داریم. یادتان باشد برای انجام تمام موارد بالا، شما به یک کارگزار یا بروکر نیاز دارید. پس از انتخاب بروکر، معاملات از طریق یک پلتفرم معاملاتی انجام می شود. قبل از انجام معامله، باید وضعیت جفت ارز را از نظر تکنیکال و فاندامنتال مورد آنالیز قرار دهید.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: تحلیل فاندامنتال چیست؟

چنانچه تحلیل شما این است که دلار امریکا در حال قوی شدن و یورو در حال ضعیف شدن است، سراغ جفت ارز یورو به دلار رفته، دلار را می خرید و همزمان یورو را می فروشید.

به عنوان مثال نحوه خرید و فروش در پلتفرم مشهور روسی متاتریدر 5 به این شکل است. بعد از انتخاب جفت ارز مورد نظر، راههای مختلفی برای باز کردن پنجره خرید و فروش وجود دارد. در اینجا ما از ساده ترین راه که زدن کلید f9 است، ورود می کنیم.

placing orders

پس از کلیک کردن، با تصویری مثل تصویر زیر روبرو می شویم. در این شکل ما گزینه های زیادی را می بینیم. باید نوع ارز، نوع سفارش، دستور حد ضرر و حد سود و غیره را مشخص کنیم. در انتها پس از انجام تمام موارد مهم، کلید خرید یا فروش را فشار دهید و سفارش خود را ارسال کنید.

انواع جفت ارزهای فارکس

حدودا چیزی بالغ بر 128 جفت ارز در بازار فارکس وجود دارد. این جفت ارزها به سه گروه تقسیم شده اند:

  1. ارزهای ماژور
  2. ارزهای مینور و کراس
  3. ارزهای خارجی یا اگزوتیک

ارزهای ماژور خود، به 4 و یا به گفته برخی به 7 جفت ارز تقسیم شده اند. این گروه همان طور که از اسمشان پیدا است، بیشترین حجم معاملات ارزهای بازار فارکس را به خودشان اختصاص داده اند.

آنها عبارتند از: EUR/USD، USD/JPY، GBP/USD و USD/CHF. همان طور که پیشتر گفتیم، برخی بر این باورند که همین 4 جفت ارز، ارزهای ماژور هستند. ولی برخی دیگر می گویند که ارزهای: USD/CAD، AUD/USD و NZD/USD هم جزو این دسته هستند.

currency

در واقع نام این سه جفت ارز آخر، ارزهای کالایی یا Commodity Currencies است. لازم به ذکر است که تمام این 7 جفت، جزو ارزهای گروه 10 یا G10 هستند. گروه ده یا G10 گروهی از 11 کشور صنعتی است که منافع اقتصادی مشابهی دارند.

ارزهای مینور و کراس، ارزهایی هستند که دلار امریکا در آنها نیست. اگر به ارزهای ماژور نگاهی بیاندازید، دلار امریکا را حتما در یک طرف جفت ارزها، خواهید دید. ارزهای مینور، اسپردهای بالاتری دارند و مثل ارزهای ماژور، نقدینگی اشان بالا نیست.

ولی با این حال، بیشترین ارزهای مینوری که ترید می شوند، EUR/GBP، GBP/JPY و EUR/CHF هستند.

ارزهای اگزوتیک یا خارجی، به ارزهای اقتصادهای نوظهور گفته می شود. این ارزها نیز، اسپرد بالایی دارند و نقدینگی اشان بالا است. USD/SGD یا همان دلار امریکا به دلار سنگاپور، نمونه بارز این مثال است.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: اصطلاحات بازار فارکس

 بهترین جفت ارزها برای ترید کدامند؟

برای پاسخ به این سوال، باید ابتدا ببینیم چه فاکتورهایی یک جفت ارز را از دیگر ارزها، متمایز می کند. شما در کدام منطقه جغرافیایی زندگی می کنید، آیا شبها معامله می کنید یا روزها؟ شاید متعجب شوید که چه ربطی به موضوع بالا دارد؟

دلیل این سوالات این است که ببینیم آیا شما در ساعات کاری بازار آسیا و خاورمیانه معامله کنید یا اروپا، آیا شما در ساعت کاری لندن ترید می کنید یا ایالات متحده امریکا؟ پاسخ به این سوالات، ما را به اینکه کدام جفت ارزها بهترین هستند، رهنمود می کند.

فاکتور مهم بعدی، نقدینگی است. در واقع این، یک نکته حیاتی برای تشخیص بهترین جفت ارزها است. به عنوان یک تریدر، باید دنبال ارزهایی با نقدینگی بالا باشید چرا که، هر زمان که اراده کنید باید بتوانید، ارز خودتان را بفروشید.

همانطور که قبلا هم گفته شد، ارزهای ماژور بالاترین نقدینگی و حجم معاملات را به خودشان، اختصاص داده اند. سپس ارزهای مینور و کراس، در رتبه های بعدی قرار دارند.

دست نگه دارید، هنوز فاکتورهای ما برای بهترین ارزها، تکمیل نشده اند. دو نکته مهم بعدی، ثبات قیمت ارز مورد نظر و تاریخچه آنها می باشند. ثبات قیمت یک ارز، ارتباط محکمی با اقتصاد کشور ارز مربوطه دارد.

هرچه اقتصاد کشوری قوی تر باشد، ارز آن کشور با ثبات تر است. نکته آخر در خصوص تاریخچه ارز است؛ به این معنی است که چقدر اطلاعات درباره ارز مربوطه روی نمودار وجود دارد. مشخصا، هرچه ارزی جدیدتر باشد، داده های کمتری را مشاهده می کنید و بالعکس.

حال که با فاکتورهای مهم تشخیص ارزها آشنا شدید، شاید برای شما هم این سوال بسیار مهم پیش بیاید که بین این همه جفت ارز و تنوع بالای آن، کدام جفت ارزها بیشترین حجم معاملات را به خودشان اختصاص داده اند؟

در این قسمت مقاله ما ده جفت ارز مهم که بر اساس تحقیق بانک تسویه بین المللی در سال 2019 انجام گرفته و بیشترین معاملات فارکس را به خود اختصاص داده، جلب می کنیم.

1- جفت ارز یورو یو اس دی EUR/USD

اولین جفت ارزی که بیشترین حجم معاملات فارکس را به خودش اختصاص داده، جفت ارز یورو به دلار امریکا است. بر اساس تحقیقات بانک تسویه بین المللی در سال 2019، جفت ارز یورو-دلار 24% درصد حجم معاملات ارزهای فارکس را به خودش اختصاص  داده است.

شاید شما هم کنجکاو شده و بخواهید دلیل این شهرت و محبوبیت جفت ارز یورو یو اس دی را بدانید؛ دلیل آن این است که این جفت ارز نماینده دو اقتصاد بسیار بزرگ جهان، یعنی ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپا است.

حجم بسیار بالای معاملات روزانه این جفت ارز، این اطمینان را حاصل می کند که نقدینگی یورو-دلار بسیار بالا است و همین نقدینگی بالا باعث شده تا اسپرد این جفت ارز بسیار پایین باشد.

نقدینگی و اسپردهای محدود برای معامله گران حرفه ای بسیار فریبنده و جذاب است زیرا این مساله بدین معنی است که معامله گران نگران خریدها و فروش هایشان نیستند و ضمنا پول بسیار کمتری به بروکرها می پردازند.

نرخ مبادله یورو یو اس دی به فاکتورهای زیادی بستگی دارد که از مهمترین آنها، اختلاف نرخ های بهره بین دو بانک مرکزی اروپا و فدرال رزرو امریکا است. دلیل این مساله این است که ارزی که نرخ بهره بالاتری دارد، به خاطر بازگشت سودی که به همراه دارد، تقاضای بیشتری از سمت معامله گران خواهد داشت.

به عنوان مثال، اگر فدرال رزرو امریکا نرخ های بهره خود را بالا ببرد، دلار امریکا نسبت به یورو قوی تر خواهد شد.

2- جفت ارز دلار ین USDJPY

جفت ارز بعدی که در رتبه دوم لیست ما قرار دارد، جفت ارز دلار امریکا به ین ژاپن است. این جفت ارز در لیست تحقیقی بانک تسویه بین المللی، دومین جفت ارز با حجم معاملات 13.2% در روز است.

درست مثل جفت ارز یورو به دلار، USDJPY نیز دارای نقدینگی بسیار بالایی است. یکی از دلایل آن هم این است که ین ژاپن، بیشترین حجم معاملات را در آسیا به خودش اختصاص داده است.

همانطور که فدرال رزرو برای دلار و بانک مرکزی اروپا برای یورو نرخ های بهره را تعیین می کنند، بانک مرکزی ژاپن نیز نرخ های بهره را برای ین مشخص می کند. این مساله تاثیرات بسیار بالایی بر روی ارزش ین در مقابل دلار امریکا، خواهد گذاشت.

3- جفت ارز پوند به دلار GBPUSD

سومین جفت ارز پر طرفدار که حجم قابل قبولی در مارکت فارکس را به خودش اختصاص داده، جفت ارز پوند انگلستان به دلار امریکا است که به کابل مشهور است. این جفت ارز در سال 2019 حدود 9.6% از حجم مبادلات بازار ارزهای بین المللی فارکس را به خود اختصاص داده بود.

مثل دیگر جفت ارزهای بازار فارکس، پوند به دلار نیز قدرت خودش را از تفاوت اقتصاد دو کشور بریتانیا و ایالات متحده امریکا، دریافت می کند. به عنوان مثال، اگر اقتصاد انگلستان شروع به قوی تر شدن بکند، پوند انگلستان هم شروع به افزایش در مقابل دلار امریکا خواهد کرد.

برعکس، اگر اقتصاد امریکا قوی تر شود، دلار امریکا نسبت به پوند انگلستان، افزایش خواهد یافت.

درست مثل جفت ارزهای قبلی، پوند-دلار نیز ارزش خود را جدای از قوی تر شدن اقتصاد، مدیون سیاست های بانک مرکزی انگلستان BoE است. اگر بانک مرکزی انگلستان نرخ های بهره اش را افزایش دهد، نتیجتا پوند انگلستان نسبت به دلار امریکا قوی تر خواهد شد.

4- جفت ارز دلار استرالیا به دلار امریکا AUDUSD

شماره چهار درون لیست بهترین جفت ارزهای فارکس 111ما، جفت ارز دلار استرالیا به دلار امریکا است که به آزی یا اوسی مشهور است. این جفت ارز موفق شده در لیست سال 2019 بانک تسویه بین المللی، حدود 5.4% از حجم معاملات بازار فارکس را به خودش اختصاص دهد.

ارزش دلار استرالیا ارتباط نزدیکی با ارزش صادرات آن دارد، به طوری که صادرات فلزات و مواد معدنی مانند سنگ آهن و زغال سنگ سهم بزرگی از تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور را تشکیل می دهد.

این بدین معنی است که به احتمال زیاد، با کاهش ارزش کالاهای مذکور، ارزش اوسی نیز کاهش خواهد یافت. در نتیجه این مساله باعث خواهد شد که دلار امریکا در مقابل دلار استرالیا قوی تر شود که به زبانی خیلی ساده، امریکایی ها برای خرید دلار استرالیا، باید مبلغ کمتری بپردازند.

دقیقاً مانند جفت ارزهای ذکر شده قبلی، ارزش نرخ مبادله AUD/USD نیز تحت تأثیر اختلاف نرخ بهره بانکی، بین بانک مرکزی استرالیا (RBA) و فدرال رزرو ایالات متحده است.

به عنوان مثال، اگر نرخ های بهره در امریکا پایین باشد، احتمالاً دلار آمریکا در برابر دلار استرالیا ضعیف تر خواهد شد.

5- جفت ارز دلار امریکا به دلار کانادا USDCAD

جفت ارز بعدی که در رتبه پنجم لیست ما قرار دارد، جفت ارز دلار امریکا به دلار کانادا است که در بازار فارکس به لونی مشهور است. این جفت ارز در سال 2019، حدود 4.4% حجم معاملات جفت ارزهای فارکس را به خودش اختصاص داده بود.

قدرت دلار کانادا ارتباط تنگاتنگی با قیمت نفت دارد زیرا نفت، صادرات اصلی کشور کانادا است. از آنجایی که نفت در بازارهای جهانی به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود، کانادا می تواند از طریق صادرات نفت خود، مقدار زیادی دلار آمریکا به دست آورد.

درست مثل دیگر جفت ارزهای مذکور، به جز اقتصاد کانادا و نرخ های بهره بانکی که توسط بانک مرکزی کانادا BoC تعیین می شود، دلار کانادا نیز ارزش خود را از افزایش قیمت جهانی نفت به دست می آورد.

 به عنوان مثال، در صورت افزایش قیمت نفت، به احتمال زیاد ارزش دلار کانادا در مقایسه با دلار آمریکا تقویت خواهد شد.

این یک قانون کلی است که دلار آمریکا معمولاً با افزایش قیمت نفت ضعیف می‌شود، زیرا اگر دلار ضعیف ‌تر باشد، باید دلارهای بیشتری را به ارزهای دیگر تبدیل کرد تا همان مقدار نفت خریداری شود.

به این ترتیب، معامله گران باید هنگام معامله USD/CAD یک چشمشان به قیمت نفت خام برنت و چشم دیگرشان به قیمت نفت خام آمریکا باشد زیرا، هر گونه نوسان در بازار نفت احتمالاً در نرخ این جفت ارز خودش را نشان خواهد داد.

6- جفت ارز دلار یوان USDCNY

شماره شش لیست بانک تسویه بین المللی در سال 2019، به جفت ارز دلار-یوان اختصاص دارد.این جفت ارز نماینده دلار امریکا و یوان چین است که 4.1% درصد حجم معاملات جفت ارزهای فارکس را به خودش اختصاص داده است.

از زمان آغاز جنگ تجاری آمریکا و چین، یوان تا حد زیادی نسبت به دلار آمریکا کاهش یافته است.

البته این امر تا حد زیادی به سیاست های دولت چین مربوط است که اجازه داده ارزش یوان کاهش یابد. دلیل این مساله این است که یک یوان ارزان تر، باعث افزایش صادرات این کشور و افزایش سهم قابل توجهی از بازار آن، در کشورهایی غیر از ایالات متحده می‌شود.

اگر تریدر دلار-یوان هستید، باید مراقب جنگ تجاری ایالات متحده و چین باشید زیرا هرگونه مشکلی بین دو کشور، احتمالاً بر قیمت این جفت ارز تأثیر خواهد گذاشت.

7- جفت ارز دلار-فرانک USDCHF

جفت ارز دلار-فرانک از دلار امریکا و فرانک سوئیس تشکیل شده که در بازار فارکس به سوئیسی مشهور است.

USD/CHF بین تریدرها یک جفت ارز محبوب است زیرا سیستم مالی سوئیس از لحاظ تاریخی یک پناهگاه امن برای سرمایه گذاران و سرمایه آنها بوده است.

در نتیجه، معامله‌گران اغلب در زمان‌هایی که مارکت نوسانات بالایی دارد، به سمت فرانک سوئیس روی می‌آورند. بالعکس، زمان هایی که مارکت ثبات بیشتری دارد، سوئیسی جذابیت خود را برای معامله گران از دست می دهد.

زمان هایی که نوسانات و ناامنی های درون مارکت زیاد می شود، این جفت ارز شروع به ریزش می کند. دلیل آن هم همانطور که ذکر شد این است که فرانک سوئیس نزد سرمایه گذاران یک دارایی و پناه گاه امن محسوب می شود.

در نتیجه، از آنجایی که فرانک سوئیس یک دارایی امن محسوب می شود و فقط در زمان هایی که بازار دستخوش نوسانات و ناآرامی ها می شود مورد توجه قرار می گیرد، مثل شش ارز پیشین، ارز خیلی فعالی نسیت و مورد معامله قرار نمی گیرد.

ولی با این حال، طبق آمار سال 2019 بانک تسویه بین المللی، حجم معاملات روزانه فرانک سوئیس، چیزی در حدود 3.6% بوده است.

8- جفت ارز دلار امریکا به دلار هنگ کنگ USDHKD

شماره هشت لیست ما دلار امریکا را در مقابل دلار هنگ کنگ قرار می دهد. حجم معاملات روزانه این جفت ارز از سال 2015 تا 2019 دوبرابر شد و از 1.5 درصد به 3.3% درصد در روز، افزایش یافت.

این افزایش می تواند به دلیل اعتراضات هنگ کنگ باشد که در سال 2019 رقم خورد. این اعتراضات نتیجه تلاش برای اجرای لایحه اصلاحیه مجرمان فراری و همچنین اتهامات خشونت پلیس علیه مردم هنگ کنگ بود.

این اعتراضات یک ماه یا بیشتر، قبل از جمع‌آوری داده‌ها آغاز شد و احتمالاً بر حجم معاملات USD/HKD تأثیر گذاشت.

دلیل این مساله می تواند این باشد که افزایش هیاهوی رسانه ها باعث شد تا بسیاری از معامله گران و سفته بازان توجه خود را بر دلار هنگ کنگ که ارزش آن تحت تاثیر اخبار درون شهر قرار داشت، جلب کنند.

ارزش دلار هنگ کنگ در یک سیستم منحصر به فرد به نام نرخ مبادله ای مرتبط با دلار آمریکا مرتبط است.

در حال حاضر هر یک دلار امریکا برابر است با 7.75 تا 7.85 دلار هنگ کنگ که تریدرها از نوسانات این جفت ارز، کسب سود می کنند.

9- جفت ارز یورو به پوند EURGBP

شماره 9 لیست مقاله ما، جفت ارز یورو به پوند انگلستان است که معمولا یکی از جفت ارزهایی است که پیش بینی آن بسیار دشوار است.

دلیل آن هم این است که یورو و پوند با توجه به نزدیکی بریتانیا به اروپا و متعاقب آن روابط تجاری قوی بین این دو اقتصاد، همیشه با هم پیوندی تاریخی داشته اند.

علی رغم مشکلات ذکرشده در پیش‌بینی حرکات قیمت این جفت ارز، معاملات EUR/GBP همچنان 2.0 درصد از معاملات روزانه مارکت فارکس را در سال 2019 در بر گرفته و یورو به پوند را تبدیل به نهمین جفت ارز پرمعامله در لیست ما کرده است.

مانند سایر جفت ارزهای موجود در این لیست، معامله گران باید مراقب تمام بیانیه های بانک های مرکزی اروپا (ECB) و انگلستان (BoE) باشند چونکه باعث ایجاد نوسانات بین این جفت ارز می شوند.

طی سالهای اخیر جفت ارز یورو به پوند انگلستان نوسانات بسیار زیاد و غیر قابل پیشبینی را تجربه کرده که دلیل عمده آن، مسائل مربوط به برگزیت بوده است.

همین نوسانات بسیار بالا، جفت ارز EURGBP را برای تریدرهای زیادی جذاب کرده است. ولی نکته بسیار مهم این است که اگر معامله گران مدیریت ریسک را درباره این جفت ارز رعایت نکنند، حتما کال مارجین خواهند شد.

10- جفت ارز دلار امریکا وون کره جنوبی USDKRW

دهمین و آخرین جفت ارز پرمعامله لیست ما، دلار امریکا در مقابل وون کره جنوبی است. این جفت ارز 1.9 درصد از معاملات روزانه فارکس را در سال 2019 یعنی اولین سالی که USD/KRW را در فهرست ده ارز برتر از لحاظ حجم مبادلات ارزی قرار گرفت، تشکیل می دهد.

اقتصاد کره جنوبی در پایان قرن حاضر به شدت رشد کرده و از نوامبر 2019 به چهارمین اقتصاد بزرگ در آسیا و یازدهمین اقتصاد بزرگ در جهان، تبدیل شده است.

همین مساله توانسته معامله جفت ارز دلار امریکا وون کره جنوبی را برای سرمایه گذاران جذاب کند چرا که موفق شده نظر معامله گران را به یکی دیگر از کشورهای مهم آسیا بعد از ژاپن، چین و هنگ کنگ، جلب کند.

رشد اقتصادی در کره جنوبی به قدری چشمگیر بوده به ویژه از زمان پایان جنگ کره در سال 1953، که مردم اغلب از آن به عنوان معجزه در رودخانه هان، یاد می کنند.

این رشد، همچنان در حال بزرگتر شدن است. کره جنوبی از عضویت در سازمان ملل متحد، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) و G20 برخوردار است و این کشور و واحد پول آن، به فرصتی هیجان انگیز برای بسیاری از فعالان بازار تبدیل شده است.

بهترین جفت ارزها برای اسکالپ

یکی از مهمترین نکاتی که بعد از یادگیری فارکس باید مد نظر قرار دهید این است که نوع و سبک ترید خود را با دقت، انتخاب کنید. همانطور که می دانید بازار فارکس از سبک های مختلفی از تریدرها، تشکیل شده است.

به عنوان مثال برخی از معامله گران اسکالپر هستند. اسکالپرها بارها و بارها طی روز وارد پوزیشن های مختلف می شوند تا بتوانند پولی به جیب بزنند. تمرکز اصلی اسکالپرها روی تغییرات بسیار کوچک دارایی های مالی مثل جفت ارزها است. آنها دائما سعی می کنند از کوچکترین جابجایی پیپ ها، سود به دست آورند.

مابقی معامله گران دیگر، جزو دسته تریدرهای روزانه، میان مدت و یا بلند مدت هستند. آنها از تغییرات قیمت در میان مدت و بلند مدت سودهای فراوانی کسب می کنند.

حال، اگر شما به هر دلیلی تصمیم دارید در گروه اسکالپرها باشید ولی نمی دانید که کدام جفت ارزها مناسب اسکالپ هستند، این قسمت مهم مقاله مختص شماست.

مهمترین فاکتوری که به عنوان یک اسکالپر باید در نظر بگیرید، حجم و نقدینگی بالای معاملات دارایی هایی است که قصد دارید آنها را ترید کنید. دلیل منطقی پشت این تفکر این است که وقتی نقدینگی دارایی بالا باشد، قطعا اسپردهای آن هم کمتر است.

از آنجایی که اسکالپ کردن یعنی صدها بار ورود کردن به پوزیشن های مختلف در روز، در نتیجه اگر اسپرد جفت ارزهایی که انتخاب می کنید بالا باشد، این مساله به معنی اتلاف وقت کامل یا به اصطلاح، آب در هاون کوبیدن است.

با توجه به نکته ارزشمند پاراگراف قبلی، بهترین جفت ارزها برای اسکالپ کردن، EURUSD، GBPUSD و USDJPY هستند. البته فراموش نکنید که با توجه به فرمولی که به شما دادیم و با توجه به اینکه شما کجای دنیا زندگی می کنید و بروکر شما کیست، این مقوله می تواند تغییر کند.

به عنوان مثال، کسانی که در ایران زندگی می کنند به خاطر مشکل تحریم ها نمی توانند از بروکرهایی که اسپردهای پایینی ارائه می دهند، بهره مند شوند. برعکس، افرادی که در کشورهای مختلف دنیا زندگی می کنند این شرایط و حق انتخاب را دارند که بروکرهایی را انتخاب کنند که اسپردهای پایینی دارند.

در نتیجه می توانند طبق جدول جفت ارزهایی که بروکرشان دارد، آن دارایی هایی که اسپرد بسیار پایین یا حتی نزدیک به صفر را دارند، انتخاب کنند.

بهترین جفت ارزها برای مبتدی ها

اگر شما تازه با بازارهای مالی به خصوص مارکت فارکس آشنا شده اید و نمی دانید که کدام جفت ارزها مناسب نوآموزان و تازه واردان بازار فارکس است، این قسمت مهم مقاله ما را از دست ندهید.

بزرگترین چالشی که پیش روی مبتدی های مارکت فارکس قرار داد، انتخاب نوع جفت ارز است. توصیه بزرگان و حرفه ای های مارکت فارکس این است، اگر شما یک مبتدی هستید ابتدا باید نکات زیر را رعایت کنید.

قبل از اینکه به سراغ ویژگی های جفت ارز پیشنهادی برویم، بهتر است توصیه میلیون دلاری خود را به شما بگوییم؛ اگر شما یک مبتدی هستید، برای شروع ترید تا مدت ها فقط روی یک جفت ارز متمرکز باشید.

حال، نگاهی به ویژگی های این جفت ارز بیندازیم. از لحاظ فاندامنتالی، جفت ارزی که قصد انتخاب آن را دارید باید قابل پیش بینی باشد و نوسانات و حجم معاملات آن زیاد باشد. در نتیجه این جفت ارز خود به خود در گروه ارزهای ماژور جای می گیرد.

حال که به برخی از مهمترین ویژگی های این جفت ارز اشاره کردیم، توصیه بزرگان بازار فارکس را به شما می گوییم: بهترین جفت ارزی که مناسب تازه واردها است، جفت ارز پر طرفدار یورو-دلار است.

این جفت ارز بیشترین نقدینگی و حجم معاملات بازار فارکس را به خودش اختصاص داده است. ضمنا فراموش نکنید که اکثر اوقات حرکات یورو یو اس دی قابل پیشبینی است و اسپرد بسیار پایینی نیز دارد.

نتیجه گیری

یادتان باشد هدف از خرید و فروش جفت ارزها در بازار فارکس، کسب سود است و هدف از هر معامله نیز، فروش جنسی به قیمتی بالاتر از قیمت خرید آن است. بازار فارکس نیز، از این مسئله مستثنی نیست.

کار شما به عنوان یک تریدر در این بازار، یادگیری روند نرخ گذاری ارزها است. پس از فهمیدن این موضوع، شما می توانید تشخیص دهید که در حال حاضر، کدام جفت ارز مناسب ترید کردن است.

به عنوان مثال، اگر امریکا قصد بالا بردن نرخهای بهره خود را دارد، شما متوجه می شوید که دلار بزودی نسبت به ارزهای رقیبش، افزایش خواهد یافت. از آن طرف، اگر خبری شنیدید مبنی بر اینکه بانک مرکزی اروپا قصد دارد نرخهای بهره اش را پایین نگه دارد، نتیجتا بعد از انجام تمام محاسبات و اجرای تمام قواعد بازار فارکس، شروع به خرید دلار و فروش یورو خواهید کرد.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه