استراتژی معاملاتی روندی (Trend trading strategy)
فارکس

استراتژی معاملاتی روندی (Trend trading strategy)

۱. معرفی استراتژی روندی

استراتژی معاملاتی روندی یکی دیگر از زیرمجموعه‌های استراتژی رفتار قیمت (Price action) است و برای معامله‌گران با سطوح مختلفی از مهارت و تجربه قابل استفاده است. در این استراتژی شما سعی می‌کنید تا جهت مومنتوم قیمت‌ها را تشخیص داده و روی آن سوار شوید تا بدین وسیله، سود ببرید. در معاملات فارکس، می‌توان از این استراتژی برای جفت‌ارزهای مختلف استفاده کرد. این استراتژی در دیگر بازارهای معاملاتی نیز قابل استفاده است.

۲. ویژگی‌های استراتژی معاملاتی روندی

۱.۲. طول معامله

از استراتژی معامله روندی معمولا در بازه‌های زمانی میان‌مدت تا بلندمدت استفاده می‌شود، چون روندها نیز در بازه‌های زمانی میان‌مدت و بلندمدت قابل تشخیص هستند. طبق استراتژی رفتار قیمت (price action)، در استراتژی روندی نیز می‌توان پس تحلیل بازه‌های زمانی مختلف دست به تصمیم‌گیری زد.

۲.۲. نقاط ورود و خروج

در استراتژی روندی، معمولا از اندیکاتورهای نوسانگر (مانند RSI و CCI) برای تعیین نقاط ورود به معامله استفاده می‌کنیم. نقاط خروج بر اساس نسبت ریسک به پاداش تعیین می‌شوند. بر اساس فاصله بین نقطه ورود و سطوح توقف زیان (stop loss) معامله‌گران می‌توانند سعی کنند که نسبت ریسک به پاداش مثبتی داشته باشند. مثلا اگر سطح توقف زیان ۵۰ پیپ از نقطه ورود به معامله فاصله داشته باشد، نقطه سودگیری (خروج از معامله) را می‌توان ۵۰ پیپ یا دورتر از نقطه ورود تعیین کرد.

 

مثالی از شناخت روند در نمودار

مثالی از شناخت روند در نمودار

 

در نمودار یورو/دلار  ((EUR/USD فوق، بر اساس وجود کف‌ها و سقف‌های بالاتر، می‌توان نتیجه گرفت که شاهد روندی صعودی هستیم. اگر وضعیت برعکس باشد، یعنی کف‌ها و سقف‌های پایینتری شکل گرفته باشند، می‌توان نتیجه گرفت که روندی نزولی بر قیمت حاکم است.

 

مثالی از تعیین نقاط ورود و خروج

مثالی از تعیین نقاط ورود و خروج

 

در استراتژی روندی، وقتی روندی قدرتمند را در بازار تشخیص دادید، در جهت روند معامله می‌کنید و به قول معروف، «روند دوست شماست».

 برای مثال، در نمودار EUR/USD بالا شاهد روند افزایشی قدرتمندی هستیم. با استفاده از اندیکاتور CCI برای تعیین نقاط ورود، می‌بینیم که هر بار CCI پایینتر از ۱۰۰- برود، قیمت واکنش صعودی نشان می‌دهد. البته این قانونی همیشگی نیست ولی با دنبال کردن روند، هر چاله‌ای در قیمت باعث می‌شود که خریداران بیشتری وارد بازار شوند و قیمت را بالاتر ببرند. در کل، می‌توان گفت که در استراتژی معاملاتی روندی، شناخت روندی قدرتمند در نمودار ضروری است.

۳. نقاط قوت و ضعف استراتژی معاملاتی روندی

به سبب نیاز به بررسی متغیرهای متعدد، استراتژی معاملاتی روندی می‌تواند نسبتا زمانبر و انرژی‌بر باشد. در زیر تعدادی از نقاط قوت و ضعف این استراتژی را ذکر کرده‌ایم تا بتوانید تصمیم بگیرید که آیا این استراتژی به درد شما می‌خورد یا خیر:

نقاط قوت:

  • ایجاد فرصت‌های معاملاتی زیاد
  • نسبت ریسک به پاداش مناسب

نقاط ضعف:

  • زمانبر است
  • نیاز به دانش تخصصی در تحلیل تکنیکال دارد

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: آشنایی با استراتژی‌های معاملاتی فارکس

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه