استراتژی معاملاتی فارکس؛معرفی بهترین استراتژی‌های فارکس
فارکس

استراتژی معاملاتی فارکس؛معرفی بهترین استراتژی‌های فارکس

استراتژی معاملاتی فارکس به معنای سیستمی است که شما در  فارکس از آن برای تعیین زمان خرید و فروش یک جفت‌ارز استفاده می‌کنید. استراتژی‌های معاملاتی گوناگونی در فارکس وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد و در این مقاله چندین مورد از این استراتژی‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

در کل تمامی استراتژی‌ها بر اساس تحلیل بازار انجام می‌شوند. این تحلیل بازار معمولا به دو دسته تکنیکال (technical) و بنیادی (fundamental) تقسیم می‌شود و شما می‌توانید از هر دوی این تحلیل‌ها یا فقط یکی از آنها در استراتژی‌های خود استفاده کنید.  

چرا داشتن استراتژی معاملاتی فارکس سودآور است؟

داشتن استراتژی معاملاتی خوب به شما اجازه می‌دهد که بازار را تحلیل کنید، با خیالی راحت‌تر معاملات خود را انجام دهید، و مدیریت ریسک صحیحی داشته باشید. در درجه‌ای مهم‌تر، استراتژی مشخص به معنای نظم و نسق دادن به فعالیت‌های شما در فارکس است بدین ترتیب  هرج و مرج و آشفتگی در تصمیم‌گیری را کاهش می‌دهد. مانند هر کار دیگری، معامله در فارکس نیز اگر با برنامه و نقشه راه مشخصی انجام شود بازدهی بسیار بهتری خواهد داشت.

مروری کلی بر استراتژی‌های معاملاتی فارکس

استراتژی‌های فارکس را می‌توان به ساختاری تقسیم کرد که به ما در یافتن بهترین استراتژی برای خود کمک کند. نمودار پایین جایگاه هر استراتژی در ساختار کلی و رابطه بین استراتژی‌های فارکس را نشان می‌دهد.

انواع استراتژی های معاملاتی فارکس

استراتژی‌های کارآمد و معاملاتی فارکس

برای معامله در فارکس باید چندین عامل را در نظر گرفت تا بتوان استراتژی معاملاتی کارآمدی را ایجاد کرد. استراتژی‌های بسیاری برای انتخاب وجود دارند، اما شما نیاز دارید که استراتژی مد نظر خود را درک کنید و بتوانید به راحتی با آن کار کنید .به عنوان معامله‌گر فارکس شما اهداف و منابع خاص خود را دارید و در زمان انتخاب استراتژی، نیاز دارید به آنها توجه کنید.

در کل، سه معیار برای مقایسه استراتژی‌های معاملاتی مختلف و فهمیدن این که کدام یک برای شما بهتر است، وجود دارد:

  1. زمان مورد نیاز: این که هر استراتژی چقدر از شما زمان می‌برد و شما تا چه حد می‌توانید زمان صرف معاملات کنید، یا مثلا آیا می‌توانید هر روزه معامله کنید یا فقط هر از گاهی یکبار می‌توانید دستورات را اعمال کنید.
  2. میزان تکرار فرصت‌های معاملاتی: این که فرصت‌های معاملاتی در چه بازه‌های زمانی رخ می‌دهند و مثلا یک استراتژی در هر روز چندین فرصت معاملاتی دارد ولی استراتژی دیگر ممکن است در هر ماه یک یا دو فرصت معاملاتی خوب داشته باشد.
  3. فاصله از هدف: این که استراتژی در چه زمانی بازدهی یا همان سودآوری خواهد داشت. مثلا در استراتژی معاملات روزانه (دی تریدینگ) شما هر روز سود و زیان خواهید داشت اما در استراتژی معاملات حملی ممکن است رسیدن به سودآوری مد نظر از چند ماه تا یک سال یا بیشتر طول بکشد.

برای این که بتوان به سادگی استراتژی‌های معاملاتی فارکس را با استفاده از معیارهای فوق مقایسه کرد، آنها را در نمودار حبابی زیر نشان داده‌ایم. محور عمودی «نسبت ریسک به پاداش» را نشان می‌دهد. استراتژی‌هایی که بالاتر قرار دارند نسبت به میزان ریسک هر معامله، پاداش بیشتری برای شما دارند. مثلا استراتژی معاملات موقعیتی (position trading) بالاترین نسبت ریسک به پاداش را دارد. در محور افقی، زمان مورد نیاز برای رصد معاملات نشان داده شده است. استراتژی ذره‌ای یا اسکالپ (scalping) بیشترین زمان را می‌طلبد چون باید تعداد زیادی معاملات به طور منظم انجام شوند.

 بهترین استراتژی معاملاتی فارکس برای مبتدیان

در کل نمی‌توان گفت که یک استراتژی معاملاتی خاص برای مبتدیان مناسب است و استراتژی دیگری برای حرفه‌ای‌ها، چون در نهایت شما بر اساس میزان فرصت و سرمایه خود ممکن است نیاز داشته باشید استراتژی مشخصی را استفاده کنید و همچنین تمامی استراتژی‌ها دارای عمق هستند، یعنی شما وارد کار می‌شوید و به مرور زمان بیشتر و بهتر یاد می‌گیرید که چگونه با استراتژی کار کنید.

 موارد زیر برخی از رایج‌ترین استراتژی‌های معاملایت فارکس هستند که البته در باقی بازارها نیز قابل استفاده‌اند.

استراتژی‌های فارکس

استراتژی معاملاتی پرایس اکشن یا رفتار قیمت

استراتژی پرایس اکشن (Price action) که به آن رفتار قیمت هم می‌گویند یکی از ساده‌‌ترین و کاربردی‌ترین استراتژی‌های فارکس است. پرایس اکشن به معنای افت و خیزها و حرکات قیمت روی نمودار یا چارت معاملاتی است.

 اگر شما از اندیکاتورها و تحلیل بنیادی در معاملات استفاده نکنید و به جای آن، صرفا بر اساس خواندن نمودار و انواع الگوهای شمعی (کندل شناسی) در معاملات تصمیم بگیرید، می‌گوییم که معامله‌گر پرایس اکشن هستید.

البته شما همچنین می‌توانید از پرایس اکشن در ترکیب با اندیکاتورها و تحلیل بنیادی نیز استفاده کنید تا از مزایای آنها نیز بهره‌مند شوید. این که تصمیم بگیرید صرفا از پرایس اکشن استفاده کنید یا آنرا با انواع ابزارهای دیگر ترکیب کنید به میزان دانش و مهارت شما بستگی دارد. به یاد داشته باشید که در کل هر چه استراتژی شما ساده‌تر باشد و اجزای کمتری داشته باشد، کار با آن برایتان راحت‌تر خواهد بود.

مثالی از پرایس اکشن (تشکیل الگوی سر و شانه)

پرایس اکشن با الگوی سر و شانه

برای این که به طور مفصل‌تر درباره پرایس اکشن بدانید، حتما این مقاله را مطالعه کنید: پرایس اکشن

استراتژی معاملاتی بازه‌ای یا رنج تریدنیگ

استراتژی بازه‌ای (range trading) در شرایطی کاربرد دارد که قیمت در بازه مشخصی نوسان کند. شما باید اول بازه‌ای که قیمت در آن نوسان می‌کند را بشناسید. برای این کار، لازم است سطوح حمایت (support) و مقاومت (resistance) را شناسایی کنید. به زبان ساده، سطح حمایتی سطحی است که نمی‌گذارد قیمت از آن پایینتر برود، و سطح مقاومت سطحی است که نمی‌گذارد قیمت از آن بالاتر برود.

سطح حمایت و مقاومت

استراتژی معاملاتی روندی یا ترند تریدینگ

قبل از هر چیز، باید با مفهوم روند آشنا شوید. در زندگی روزمره ما از روند برای مشخص کردن این که وقایع یا شرایط به چه سمت و سویی در حال حرکت است استفاده می‌کنیم، و مثلا می‌گوییم که روند هوا به سوی گرم‌تر شدن یا سردتر شده پیش می‌رود. در فارکس هم روند تقریبا همین معنا را دارد. به طور کلی سه روند در فارکس پیش روی شماست:

  • روند خنثی (sideways trend): زمانی که قیمت در بازه‌ای کوتاه نوسان می‌کند و به عبارتی حرکت صعودی یا نزولی جالب توجهی ندارد. در این حالت می‌گویید که روند خنثی یا عرضی است؛
  • روند صعودی (uptrend): زمانی که قیمت به طور پیوسته و پایدار رو به افزایش است شما به آن روند صعودی می‌گویید؛
  • روند نزولی(downtrend): زمانی که قیمت به طور پیوسته و پایدار رو به کاهش است، به آن روند نزولی می‌گویید.

توجه کنید که روندها در بازه‌های زمانی یا تایم‌فریم‌های (time frame) مشخص تعریف می‌شوند. برای مثال شما می‌توانید نمودار جفت‌ارز یورو-دلار را برای یک روز، یک هفته، یک ماه، و یک سال ترسیم کنید و از این رو ممکن است نموداری در بازه زمانی ماهانه، مثلا ماه سپتامبر روند نزولی داشته باشد، اما در بازه زمانی سالانه روند آن صعودی باشد. پس حتما هنگامی که از روند صحبت می‌کنیم، باید بازه زمانی مشخصی را مد نظر داشته باشیم.

استراتژی روندی

 اگر فکر می‌کنید که شاید استراتژی روندی بدرد شما بخورد، خواندن مقاله استراتژی معاملاتی روندی برای شما جذاب خواهد بود.

استراتژی معاملاتی موقعیتی یا پوزیشن تریدینگ

هر زمان که در فارکس ارزی را می‌خرید، می‌گوییم که موقعیت یا پوزیشن (position) باز کرده‌اید و زمانی که آن ارز را می‌فروشید، می‌گوییم که آن موقعیت را بسته‌اید.

اساس کار استراتژی موقعیتی این است که شما موقعیت‌های مناسب را بشناسید و آنها را باز کنید (بخرید). در فارکس موقعیت مناسب یعنی ارزی که در بازه زمانی مد نظر شما افزایش ارزش خوبی خواهد داشت. این استراتژی معمولا در بازه‌های زمانی طولانی (چند ماه و یک سال یا بیشتر) جواب می‌دهد. به همین علت، باید در آن از تحلیل بنیادی و همچنین تحلیل تکنیکال استفاده کنید.

در استراتژی موقعیتی از تحلیل بنیادی استفاده می‌کنید تا مثلا بدانید که در سال آتی مجموعه عوامل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، و چنین عواملی چه تأثیری روی ارزش دلار آمریکا در مقابل یورو و دیگر ارزها خواهند داشت. از تحلیل تکنیکال (شامل اندیکاتورها و شمع‌ها) نیز برای بررسی و پیشبینی رفتار قیمت یا پرایس اکشن استفاده می‌کنید.

یکی از مزایای استراتژی موقعیتی این است که چون در بازه‌های زمانی طولانی انجام می‌شود، شما زمان کمتری را صرف انجام معاملات می‌کنید، اما در مقابل به علت بازه زمانی طولانی‌تر و این که در حجم بالاتری معامله می‌کنید، ریسک معاملات بیشتر است پس باید دانش بیشتری داشته باشید.

در مقاله زیر به طور مفصل‌تر استراتژی موقعیتی را شرح داده‌ایم:

استراتژی معاملاتی موقعیتی

استراتژی معاملاتی روزانه یا دی تریدینگ

اگر هر روز در معاملات شرکت کنید، دست به خرید بزنید و یک یا چند موقعیت باز کنید، و سپس تا پایان ساعات معاملاتی روز آن موقعیت‌ها را ببندید (بفروشید) به صورتی که در طول شب موقعیت بازی نداشته باشید، یک معامله‌گر روزانه یا دی تریدر (day trader) هستید.

معاملات روزانه یا دی تریدینگ استراتژی است که بسیاری از آن استفاده می‌کنند، و به علت این که در آن هر روز شما در معاملات شرکت می‌کنید، معمولا با نوسانات روزانه قیمت‌ها سروکار دارید. به علت روزانه بودن معاملات معمولا شما در حجمی پایینتر از استراتژی‌های دیگر معامله می‌کنید تا بتوانید بهتر ریسک را مدیریت کنید.

استراتژی معاملاتی اسکالپ یا ذره‌ای 

در فارکس یا هر بازار دیگر، شما می‌توانید اندازه معاملات و میزان اهرم را بالاتر یا پایینتر انتخاب کنید. هر چه حجم معامله و میزان اهرم بالاتر باشد، ریسک معامله نیز بیشتر است، یعنی اگر معامله سودآور باشد، شما سود بیشتری می‌برید و اگر زیانده شود، پول بیشتری از دست می‌دهید.

حال با توجه به مسئله بالا، اگر تصمیم بگیرید که تعداد زیادی معامله را در بازه زمانی کم انجام دهید و در هر معامله مقدار نسبتا کمی بخرید یا بفروشید، دارید از استراتژی اسکالپ یا اسکالپینگ استفاده می‌کنید. نکته مثبت استراتژی اسکالپ یا ذره‌ای این است که شما بدین ترتیب ریسک معامله را پایین می‌آورید چون با مقادیر کم معامله می‌کنید و در نتیجه اگر زیانده شود، پول کمی از دست می‌دهید.

همین مسئله نقطه ضعف این استراتژی نیز هست، یعنی هر معامله اگر سودآور هم باشد سود کمی خواهد داشت. پس در استراتژی اسکالپ هدف این است که تعداد زیادی معامله با سود کم انجام شود تا درآمد قابل قبولی به دست بیاید.

به سبب سبک معاملاتی در اسکالپ، این استراتژی در واقع زیرمجموعه‌ای از معاملات روزانه یا دی تریدینگ است. معمولا اسکالپرها هر موقعیتی را برای مدت چند ثانیه تا چند دقیقه نگه می‌دارند پیش از این که آنرا ببندند. طبیعتا در اسکالپ نیز هر چه اندازه هر موقعیت بزرگتر باشد (مبلغ بیشتری در هر معامله خرید یا فروش شود) سود یا زیان نیز بیشتر خواهد بود.

استراتژی معاملاتی سوینگ یا چرخشی

پیش از این درباره نقاط حمایت و مقاومت سخن گفتیم. اگر قیمت جفت‌ارزی در روند نزولی باشد، به سطح حمایتی برسد، و سپس روند برعکس شده و روند صعودی شود، به پایینترین حدی که قیمت به آن رسیده (کف قیمت) نقطه کف چرخش یا کف سوینگ می‌گوییم (swing low). در مقابل، اگر روند صعودی حاکم باشد، قیمت به سطح مقاومتی برسد، و سپس روند برعکس و نزولی شود، به بالاترین قیمت (سقف قیمت) که ثبت شده سقف چرخشی یا سقف سوینگ (swing high) می‌گوییم.

حال در نظر بگیرید که شما منتظر بمانید تا قیمت به کف چرخشی برسد و در آن نقطه که از یک طرف دارایی پایینترین قیمت را دارد و از طرف دیگر پیشبینی می‌کنید پس از آن قیمت رو به افزایش برود، دست به خرید بزنید و اصطلاحا موقعیت خرید باز کنید. در این صورت از استراتژی معاملاتی سوینگ یا چرخشی استفاده کرده‌اید و دارایی را در نقطه کف چرخشی آن خریداری کرده‌اید تا با پاییترین قیمت خریده و بعد به قیمت بالاتر بفروشید.

در مقابل، فرض کنید که پیشبینی می‌کنید قرار است قیمت تا حدی بالا برود و سپس شروع به تنزل کند. اگر در آن نقطه سقف قیمت دست به فروش بزنید (موقعیت فروش باز کنید) تا دارایی را به بالاترین قیمت بفروشید و از طرف دیگر وقتی که ارزشش کاسته می‌شود، مالک آن نباشید و جلوی زیان را بگیرید، از استراتژی معاملاتی چرخشی بهره جسته‌اید.

واضح است که برای استفاده از این استراتژی نیاز دارید که به درستی این نقاط کف و سقف سوینگ یا چرخش را پیشبینی کنید و در این راستا نه تنها باید سطوح حمایتی و مقاومتی کلیدی را بشناسید، بلکه بتوانید مومنتوم قیمت را پیشبینی کنید و حدس بزنید که آیا پس از رسیدن به حد مورد نظر، روند برعکس خواهد شد یا خیر.

مومنتوم اصطلاحا به انرژی پیشرانه هر روند می‌گویند و مثلا اگر روند صعودی قوی و پرانرژی باشد می‌گوییم مومنتوم آن قوی است و اگر در حال ضعیف‌ شدن باشد، می‌گوییم مومنتوم رو به کاهش است. زمانی که مومنتوم روندی پایان یابد یا روند معکوس حاکم می‌شود یا روند خنثی پیش می‌آید.

 در این راه دانش تحلیل بازار، اعم از تحلیل تکنیکال از طریق ابزارهایی مانند اندیکاتورها و بررسی پرایس اکشن و همچنین تحلیل بنیادی به شما کمک خواهد کرد.

استراتژی سوینگ یا چرخشی

استراتژی معاملاتی حملی یا کَری تریدینگ

این استراتژی در زبان انگلیسی کَری تریدینگ (carry trading) نامیده‌ می‌شود. در معاملات حملی، شما دو ارز را از نظر نرخ بهره بانکی در آن کشور با یکدیگر مقایسه می‌کنید. در اینجا مراد از نرخ بهره بانکی همان نرخ بهره‌ای است است که بانک مرکزی کشوری مثلا مانند آمریکا با آن نرخ بهره به بانک‌های دیگر کشور وام می‌دهد.

فرض کنید در دوره‌ای خاص نرخ بهره بانکی در ارز ین ژاپن (JPY) پایینتر از دلار استرالیا (AUD) باشد، ولی نرخ مبادله این دو (یعنی نرخ AUD/JPY) تغییر چندانی نکند. شما از ارزی که نرخ بهره پایینتری دارد (در اینجا ین)  به عنوان ارز مبنا استفاده می‌کنید و با استفاده از اهرمی که در واقع اجازه می‌دهد از کارگزار یا بروکر خود پول قرض کنید (مثل اهرم ۱:۱۰) ارز ین را قرض می‌کنید و با آن دلار استرالیا را می‌خرید.

سپس با دلار استرالیا روی چیزی که بر اساس نرخ بهره بانکی سود می‌دهد (مثلا اوراق قرضه استرالیا) سرمایه‌گذاری می‌کنید. پس از مثلا مدت یک سال، اگر نرخ مبادله ین با دلار استرالیا تغییری نکند، به سبب تفاوت بین نرخ بهره بانکی دو کشور شما کسب سود کرده‌اید.

البته اگر مثلا نرخ مبادله به نفع ین تغییر کند (ارزش ین مقابل دلار استرالیا بالاتر برود) از سود شما کم می‌شود و اگر برعکس، ارزش دلار استرالیا مقابل ین بالا برود، به سود شما اضافه خواهد شد. همانطور که مشخص است استراتژی معاملاتی حملی در بازه‌های زمانی نسبتا طولانی مانند یک سال یا بیشتر استفاده می‌شود تا سوددهی مطلوبی داشته باشد.

برخی ابزارهای مفید در استراتژی‌های‌ فارکس

برخی ابزارهای بنیادی که برای همگان مناسب هستند می‌توانند در انواع استراتژی‌ها کارآمد باشند. در زیر چند نمونه از این ابزارها را به شما معرفی می‌کنیم. اگر تازه وارد فارکس شده‌اید، حتما این ابزارها برای شما مفید خواهد بود و اگر در این زمینه باتجربه هستید، ممکن است نکات تازه‌ای بیابید.

 دستور حد زیان یا توقف زیان

در معاملات آنلاین و اکثر پلتفرم‌های معاملاتی مانند متاتریدر، شما می‌توانید از دستور توقف زیان یا حد زیان (stop loss) استفاده کنید. به زبان ساده، شما می‌توانید تعیین کنید که وقتی قیمت دارایی یا اصطلاحا موقعیت شما تا حد معینی پایین آمد، پلتفرم به صورت خودکار آن را به فروش برساند تا جلوی زیان بیشتر را بگیرد.

این که چه سطحی را برای فرمان توقف زیان در نظر بگیرید، تصمیمی است که باید آن را بر اساس تحلیل بازار و دانش شخصی خود اتخاذ کنید. برای این کار منابع خبری و تحلیلی و همچنین دانش شخصی از تحلیل تکنیکال و بنیادی می‌توانند برای شما بسیار مفید باشند.

نوع پیشرفته‌تری از دستور توقف زیان به عنوان «توقف نسبی» یا trailing stop وجود دارد. تفاوت اصلی توقف زیان نسبی با توقف زیان ساده، این است که شما قیمت معینی را به عنوان حد توقف زیان تعیین نمی‌کنید، بلکه در پلتفرم تعیین می‌کنید که مثلا اگر قیمت به میزان ۱۰ درصد از حداقل قیمت فعلی بازار پایینتر رفت، به طور خودکار دست به فروش موقعیت بزند.

اندیکاتورهای فارکس

به بیان ساده، اندیکاتورهای فارکس (Indicators) ابزارهایی هستند که از شما از آنها برای تحلیل نمودار معاملاتی و پیشبینی آینده آن استفاده می‌کنید. اندیکاتورها بسیار متنوع هستند و برخی از آنها نسبتا ساده و برخی دیگر، پیچیده می‌باشند.

موارد زیر برخی اندیکاتورهای ساده معاملاتی هستند که چه برای معامله‌گران مبتدی و چه حرفه‌ای‌ها، بسیار مفید واقع می‌شوند:

  • میانگین‌های متحرک، شامل میانگین متحرک ساده یا SMA و میانگین متحرک نمایی یا EMA؛
  • شاخص قدرت نسبی (RSI)؛
  • خطوط روند (Trendlines) که البته خط روند اندیکاتور نیست ولی ابزاری بسیار مفید است؛
  • همگرایی-واگرایی میانگین متحرک (MACD)؛
  • نوارهای بولینگر (Bollinger bands)؛
  • اعداد فیبوناچی، شامل تکرار فیبوناچی یا Fibonacci retracement و بسط فیبوناچی یا Fibonacci expansion؛

مقاله زیر به طور مفصل چند اندیکاتور بسیار پرکاربرد و ضروری فارکس را به شما معرفی می‌کند:

بهترین اندیکاتورهای فارکس

نمونه‌ای از اندیکاتور میانگین متحرک (MA) در فارکس

اندیکاتور میانگین متحرک در فارکس

جمع بندی

در این مقاله به طور مختصر و مفید با مفهوم استراتژی معاملاتی در فارکس و همچنین برخی استراتژی‌های معاملاتی فارکس آشنا شدید. البته توجه داشته باشید که این استراتژی‌ها به غیر از فارکس در بازارهای مالی دیگر مانند سهام، ارز دیجیتال یا کریپتو، و در کل بازارهای معاملاتی اینچنینی کاربرد دارند.

استراتژی‌های بالا تمامی استراتژی‌های ممکن نیستند بلکه منتخبی هستند که شما فعلا با آنها آشنا شده‌اید و در باقی مقالات که به تدریج منتشر خواهد شد استراتژی‌های بیشتری به شما معرفی می‌‌شود.

اگر برایتان مطرح است که بالاخره کدامین استراتژی «بهترین استراتژی» است در پاسخ باید بگویم که چیزی به نام بهترین استراتژی به طور مطلق وجود ندارد و شما باید بر حسب تجربه، میزان وقت و زمانی که دارید، میزان پول و ریسک‌پذیری خود، و دیگر متغیرهای اینچنینی تصمیم بگیرید که کدامین استراتژی معاملاتی فارکس برای شما مفیدتر است یا قابل انجام‌تر است.

اصلا ایرادی ندارد که در اول کار با استراتژی که یادگیری و کار با آن ساده‌‌تر است (مثلا استراتژی اسکالپ یا استراتژی پرایس اکشن) شروع کنید و سپس زمانی که دانش خود را بیشتر کردید، از استراتژی‌های پیشرفته‌تر مانند معاملات حملی یا کری تریدینگ استفاده کنید.

البته این اصلا بدین معنا نیست که مثلا استراتژی اسکالپ فقط برای مبتدیان است، بلکه حرفه‌ای های فارکس نیز از این استراتژی‌ها استفاده می‌کنند، اما در کل برای مبتدیان استراتژی‌هایی که اجازه می‌دهند با سطح دانش و تجربه کمتر و ریسک پایینتر معامله کرد گزینه‌های بهتری هستند.

فارغ از این که از چه استراتژی استفاده کنید، به اخبار فارکس و همچنین بهترین بروکر فارکس نیاز خواهید داشت. در تمامی مراحل این کار تیم دنیای ترید تلاش خواهد کرد تا به عنوان منبع آموزشی و کمکی در کنار شما باشد.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه