استراتژی معاملاتی موقعیتی (Position trading strategy)
فارکس

استراتژی معاملاتی موقعیتی (Position trading strategy)

۱. معرفی استراتژی موقعیتی

از استراتژی معاملاتی موقعیتی در بازه‌های بلندمدت استفاده می‌شود. این استراتژی عمدتا روی تحلیل عوامل بنیادی (fundamental) تکیه می‌کند. البته از ابزارهای تکنیکال مانند تئوری موج الیوت نیز می‌توان در این استراتژی استفاده کرد. در این استراتژی، نوسانات کوچک بازار لحاظ نمی‌شوند چون روی جهت کلی و بزرگ‌تر بازار اثر مهمی ندارند. از استراتژی موقعیتی می‌توان در تمامی بازارها، از سهام و کالا گرفته تا فارکس، استفاده کرد.

۲. ویژگی‌های استراتژی معاملاتی موقعیتی

۱.۳. طول معاملات

همانطور که گفتیم، معاملات موقعیتی بازه زمانی بلندمدت (چند هفته، ماه، یا حتی سال) دارند و از این رو مناسب معامله‌گران با پشتکارتر هستند. در این استراتژی باید بتوانید اثر عوامل اقتصادی اثرگذار در بازار را درک کنید و همچنین از ابزارهای پیشبینی تکنیکال استفاده کنید. در کل،‌ شما بر اساس این تحلیل‌ها و اطلاعات وارد یک موقعیت می‌شوید و آنرا تا زمانی که به سودآوری برسد، حفظ می‌کنید و سپس پس از تحقق سود مورد نظر خود، موقعیت را می‌بندید.

۲.۳. نقاط ورود و خروج

در معاملات موقعیتی، برای بازه‌های طولانی‌تر (مثلا هفتگی یا ماهانه) تحلیل سطوح کلیدی نمودار اهمیت زیادی دارد چون می‌تواند اطلاعات زیادی درباره وضعیت بازار فراهم کند. سطوح کلیدی به معنای سطوح نقاط حمایتی و مقاومتی مهمی هستند که معمولا یا قیمت را در سطحی مشخص حفظ می‌کنند یا باعث چرخش جهت قیمت می‌شوند (مثلا زمانی که نمودار پایین برود ولی پس از برخورد به سطح حمایتی، رو به بالا برگردد و صعودی شود، که در این حالت به نقطه تغییر جهت نمودار نقطه محوری یا pivot point می‌گوییم). در کل،  نقاط ورود و خروج به معاملات را باید با استفاده از تحلیل تکنیکال تعیین کرد.

 

 

مثال: معامله موقعیتی در شاخص DAX آلمان

مثال: معامله موقعیتی در شاخص DAX آلمان

 

در نمودار فوق، شاهد تشکیل الگوی سر و شانه (H&S) در بازه زمانی (timeframe) دوساله هستیم. همچنین می‌بینیم که به احتمال قوی، قیمت از خط گردن نمودار (خط قرمز افقی) پایینتر خواهد رفت. در این مثال، روند نزولی شاخص DAX آلمان با استفاده از تحلیل بنیادی و تکنیکال پیشبینی شده است. در پایان سال ۲۰۱۸، آلمان به سبب جنگ تجاری بین آمریکا و چین و اثر سوء آن روی صنعت خودروسازی شاهد رکود تکنیکال بود. همچنین پیشبینی می‌شد که برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) نیز اثر منفی روی اقتصاد آلمان داشته باشد. در این مورد، تشخیص الگوهای تکنیکال و همچنین تحلیل عوامل بنیادی اجازه می‌دهد تا با ترکیب تحلیل بنیادی و تکنیکال بتوان تصمیم‌گیری‌های خوبی در معاملات داشت.

۳. نقاط قوت و ضعف استراتژی معاملاتی موقعیتی

برخی نقاط قوت و ضعف استراتژی معاملاتی موقعیتی بدین شرح است، پس سعی کنید آنها را با شرایط خود مقایسه کنید و تصمیم بگیرید که این استراتژی تا چه اندازه با شرایط شما سازگار است:

نقاط قوت:

  • به صرف زمان کمی نیاز دارد
  • نسبت ریسک به پاداش بسیار خوب

نقاط ضعف:

  • فرصت‌های معاملاتی بسیار کم هستند
  • نیازمند درک قوی از تحلیل تکنیکال و بنیادی

 

در همین رابطه مطالعه این مقاله را پیشنهاد می‌کنیم: آشنایی با استراتژی‌های معاملاتی فارکس

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه