ترید چیست؟ تریدر کیست؟ ( آشنایی با شغل معامله گری)
فارکس

ترید چیست؟ تریدر کیست؟ ( آشنایی با شغل معامله گری)

آیا می خواهید درآمد دلاری در ایران کسب کنید و دنبال یک روش مطمئن و پولساز می گردید؟ ترید گزینه ی پیشنهادی ما برای شما است.

ترید، یکی از مفاهیم پرطرفدار در دنیای معاملات آنلاین است. این فعالیت معاملاتی در بازار فارکس، بازار سهام و ارزهای دیجیتال انجام می‌شود، و از طریق کارگزاری یا بروکر و صرافی صورت می‌پذیرد.

 

این مقاله برای شمایی که دنبال درآمد دلاری هستید، جذاب خواهد بود؛ زیرا قصد داریم در مورد اینکه ترید چیست و تفاوت ترید و سرمایه‌گذاری، ملزومات ترید و کلی مطلب جذاب دیگر صحبت کنیم. پس خواندن این مقاله را از دست ندهید.

ترید چیست؟ تریدر (Trader) کیست؟

کلمه ترید به معنی تجارت، داد و ستد، بازرگانی، مبادله کالا، معامله و غیره است و فرد یا افرادی که در این پروسه اقدام به خرید و فروش می‌کنند معامله‌گر یا تریدر هستند. تجارت و داد و ستد فعالیت های نوظهور نیستند و همیشه از گذشته، بر اساس نیاز طبیعی انسان برای زندگی، وجود داشته، اما روش و سبک انجام آن به مرور زمان متحول شده است.

ساده‌ترین و قدیمی‌ترین سبک معامله یا ترید، مبادله دو کالای متفاوت، با رضایت طرفین بوده که با توجه به نوع کالاها، نیاز هر دو فرد معامله کننده را برطرف می کرد.

اگر قرار باشد طبق سیستم مبادلاتی پایاپای قدیمی داد و ستد انجام شود، همیشه باید برای معامله کالای خود، شخصی را پیدا کنید که کالای مورد نظر شما را داشته باشد و از سوی دیگر خواستار کالای شما باشد. تصور کنید که چقدر این سبک از معامله و ترید سخت است. در خصوص ارائه خدمات هم وضع به همین صورت است.

اما همیشه یک راه حل بهتر وجود دارد. ظهور پول به عنوان یک کالای مطلوب به سرعت رایج شد و توانست برای هر چیزی یک ارزش مالی تعیین کند. این تازه وارد، تحول عظیمی در دنیای تجارت ایجاد کرد و در دسترس همه قرار گرفت. تحولاتی مانند:

  • خرید و فروش مستقیم و بدون واسطه کالا و انجام خدمات؛
  • ایجاد فرصت‌های شغلی برای مردم و مالیات به دولت که باعث بهبود وضعیت مالی و درآمد کشورها شد؛
  • تبادل فرهنگ‌ها که منجر به افزایش توسعه و رشد اقتصادی شد؛
  • گسترش سطح روابط بین المللی از طریق صادرات و واردات که در حوزه‌های علمی و تکنولوژی به ساخت مراکز عظیم تولیدی و توسعه اقتصادها منجر شد.

با شروع تحول در سبک تجارت و ترید، پول هم سهم خود را از تغییرات دیده است. از فلزات گرانبها گرفته تا سکه ‌های استاندارد شده تا پول نقد و اکنون به شکل ارز دیجیتال که روز به روز شاهد ظهور ارزهای دیجیتال جدید با ویژگی های خاص خود هستیم.

پس با وجود کالای ارزشمندی به نام پول، محدودیت‌های مالی تجارت از بین رفت و تجارت داخلی و خارجی به شکل تولید، خرده فروشی، عمده فروشی، واردات و صادرات فراگیر شد. در تجارت خارجی آنچه که مهم است، گستردگی سطح مبادله به خارج از مرزهای هر کشور است. دقیقا به گستردگی معامله یا ترید در بازارهای بورس و سهام، فارکس و ارز دیجیتال. در ادامه مقاله، مبحث را تخصصی‌تر می‌کنیم و وارد دنیای ترید می‌شویم.

هدف از ترید کسب پول و درآمد است. پس آیا ترید می‌تواند یک نوع سرمایه‌گذاری محسوب شود؟

فرق ترید با سرمایه گذاری چیست؟

همانطور که پیش از این گفتیم، ترید می‌تواند هر نوع معامله یا تجارت یا داد و ستد باشد اما معنایی که ما در نظر داریم و شما به دنبال کسب اطلاعات در مورد آن هستید، ترید در بازارهای مالی مانند فارکس و ارز دیجیتال به صورت آنلاین است. همان تریدی که در سراسر جهان مقبولیت یافته و عمومیت دارد.

ترید یا سرمایه گذاری

شاید عده‌ای با هدف سرمایه‌گذاری وارد معاملات فارکس، ارز دیجیتال و یا سهام شوند، اما تفاوت عمده میان معامله یا ترید و سرمایه‌گذاری، هدف و رویکرد فرد و محدوده زمانی درگیر شدن سرمایه است. در کنار موضوع زمان، بحث انتخاب مقدار ریسک سرمایه هم اهمیت دارد.

از نگاه بسیاری از افراد، سرمایه‌گذاری پروسه ای است که طی آن پول یا سرمایه مدتی بدون معامله مکرر در یک شرکت، سازمان، صندوق سرمایه‌گذاری یا حتی به صورت خرید کالا و ملک، با هدف افزایش قیمت در آینده، محفوظ باقی می‌ماند. این یک نگاه کلان به کسب درآمد است که تحت عنوان سرمایه‌گذاری شناخته شده و سطح ریسک آن پایین است اما صفر نیست.

اما ترید، از نگاه برخی از افراد، معامله با هدف کسب درآمد در بازه زمانی کوتاه و از نگاه برخی دیگر کسب درآمد در مدت مشخص با توجه به تغییرات بلند مدت بازار است که چون منجر به افزایش سرمایه خواهد شد، می تواند یک نوع سرمایه‌گذاری هم محسوب شود. تفاوت میزان ریسک ترید و سرمایه‌گذاری از نوع اول که توضیح دادیم، در پویایی بازار و تغییرات قیمت است.

به عنوان مثال، معاملات رمز ارز یا ارز دیجیتال، ترید محسوب می‌شود. اما سبک معاملاتی همه افراد یکسان نیست. مثلا ترجیح یک تریدر، خرید و فروش ارز دیجیتال به صورت روزانه یا ساعتی است؛ در واقع هر زمانی که به نظر او سود نصیبش خواهد شد. اما فرد دیگر منتظر می‌ماند که قیمت تا محدوده مورد نظر او افزایش یا کاهش یابد، سپس معامله خود را تا مدت مشخصی مثلا چند هفته یا چند ماه حفظ کند. شخص دوم، یک ترید با دید سرمایه‌گذاری و ریسک پایین انجام داده است.

آیا ترید حرام است؟

از جنگ جهانی اول و دوم به بعد، سیاستمداران و اقتصاددانان بزرگ دنیا با تفکرات جدید و یا در تکمیل نظریه‌های گذشتگان، انواع نظریه‌های روابط بین الملل را در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و زیست محیطی ارائه دادند که هر کدام منجر به تأسیس و یا توسعه سازمان‌ها و نهادهای مربوطه شد.

بانک‌ها و مراکز مالی با هدف پیشگیری از بحران‌های مالی احتمالی، اقدام به مبادلات مالی گسترده‌تر و در ابعاد بزرگتر جهانی کردند. بنابراین روز به روز حجم سرمایه‌ها در بازار مبادلات ارزی و بازارهای بورس و سهام کشورها به ویژه اروپا، آمریکا و شرق آسیا افزایش یافت.

بانک‌ها و موسسات مالی بزرگ که سرمایه‌گذاران اصلی بازار فارکس هستند، تریدرهای کلان محسوب می‌شوند و در یک بازار رقابتی مشغول فعالیت و مبادله ارزی هستند. نگاه اقتصادی این کشورها به ترید و درآمد نشان می دهد که هر کدام به دنبال رشد اقتصادی کشور خود هستند.

در سطحی دیگر، معامله گران خرد قرار دارند که هدف آنها کسب درآمد از تغییرات جهانی قیمت ارزها و کالاها است. اگر نگاهی به بازار بورس اروپا و آمریکا در دهه 1970، داشته باشیم، می‌بینیم که از نظر تکنولوژی‌های معاملاتی نسبت به امروز چقدر تفاوت وجود دارد. با گسترش اینترنت و ساخت نرم‌افزارهای معاملاتی و دسترسی تعداد زیادی از مردم جهان به این امکانات، نمی توان از فعالیت در این بازار غافل شد و آن را نادیده گرفت.

آیا ترید قمار است؟

هر فعالیت مالی که بر مبنای شانس و تصادف باشد، قمار است. ترید و معامله، فعالیتی منظم و هدفمند است که برای بازدهی مثبت باید طبق اصول و برنامه از پیش طراحی شده انجام شود.

گفته می شود 80 درصد از افرادی که در فارکس معامله می‌کنند بازنده هستند و 20 درصد برنده (برخی 90 درصد را بازنده می دانند). نظر شما چیست؟ اگر با این جمله موافقید، علت آن را می‌دانید؟ در یک جمله می‌توان گفت اگر بدون برنامه‌ریزی و هدف وارد معامله شوید، علاوه بر اینکه قمار کرده اید، در نهایت بازنده بازار فارکس خواهید بود.

اصولی مانند تعیین ریسک معامله، کنترل احساسات و هیجان، مشخص کردن شیوه و استراتژی ترید، ترید را به یک فعالیت هدفمند و درآمدزا تبدیل می‌کند. در غیر اینصورت رفتار تریدر قمارگونه خواهد بود.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می شود: "مدیریت سرمایه چیست؟"

آیا ترید کلاهبرداری است؟

اگر نگاهی به مطالب بالاتر داشته باشید، متوجه می‌شد که ترید یا معامله در سراسر دنیا رایج است. از بازار سهام تا بازار فارکس، ارز دیجیتال و دیگر ابزارهای معاملاتی، همگی در حال خرید و فروش سهام، ارز و کالا هستند که به صورت آنلاین انجام می شوند.

برای انجام معامله به بروکر یا کارگزاری و پلتفرم معاملاتی نیاز است. پیش از شروع ترید، باید برای انتخاب یک بروکر معتبر و قابل اطمینان بررسی‌های لازم را انجام دهید. ممکن است مانند هر شغل دیگری، افراد یا شرکت هایی با هدف کلاهبرداری یا وعده سودهای نجومی، سرمایه شما را به دست بیاورند.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می شود: "بروکر چیست؟ معرفی فاکتورهای مهم انتخاب بروکر"

فراموش نکنید که قبل از ورود به هر حرفه ای باید آگاهی لازم را کسب کنید. در غیر اینصورت، ممکن است نظر هر فردی برای شما قابل پذیرش باشد. پیش از شروع ترید در فارکس و ارز دیجیتال، از منابع معتبر برای افزایش سطح آگاهی خود استفاده کنید. ما در دنیای ترید برای شما منبع مفیدی از اطلاعات را فراهم کرده ایم که با خواندن آنها نگاه عمیق‌تری به ترید خواهید داشت.

آیا ترید درآمد دارد؟

این سوالی است که به صورت کلی پاسخ آن مثبت است. هدف از ترید و معامله، کسب درآمد است. اگر به فکر شروع معامله در فارکس و ارز دیجیتال هستید، به این سوال هم فکر کرده اید که سود یا درآمد روزانه از فارکس و ارز دیجیتال چقدر است؟

اگر بخواهیم واقع بینانه به موضوع کسب درآمد از طریق ترید نگاه کنیم، به فکر سودهای میلیاردی از طریق ترید نباشید و سعی کنید با رعایت اصول ترید سهم خود را از بازار فارکس و ارز دیجیتال به دست آورید.

برای روشن‌تر شدن، یک مثال می‌زنیم. حتما برای شما یا اطرافیانتان پیش آمده که در بازار بورس سهمی را خریده باشید که برای شما ضررده بوده اما برای فرد دیگری سودآور. علت این تفاوت نتیجه چیست؟ یکی از مهمترین دلایل، زمان خرید سهم است. شاید شما با عجله و هیجان و تحت تأثیر تبلیغات افراد سودجو سهم را خریده اید اما نفر مقابل با صبر و آگاهی و در قیمت مناسبی سبد خود را پر کرده است. بنابراین، ارزیابی شما از خودتان و شرایط بازار به تصمیم گیری در موقعیت مناسب و کسب نتیجه دلخواه کمک می‌کند.

آیا ترید قانونی است؟

برای پاسخ به این سؤال باید قوانین موجود در هر کشور را در نظر بگیرید. هر کشوری با توجه به قوانین خود، شرایط ترید و معامله را تعیین می‌کند. در اغلب کشورها معامله در بازار بورس و سهام، فارکس و ارز دیجیتال کاملا آزاد و قانونی است. در برخی از کشورها نیز نحوه خرید و فروش اهمیت دارد و محدودیت هایی برای برخی از ابزارهای معاملاتی و شیوه انجام معامله اعمال شده است.

به عنوان مثال، طی سال‌های اخیر در تعدادی از کشورها برای خرید و فروش ارز دیجیتال مانند بیت کوین، قوانینی تصویب شده است که به بانک‌های مرکزی برای مدیریت معاملات کمک می‌کند. همچنین این قوانین علاوه بر رونق ارز دیجیتال، به عنوان یک فعالیت تجاری، درآمدهایی را نصیب دولت‌ها کرده است.

آیا ترید خوب است؟

پاسخ ما این است که خوب یا بد بودن ترید، به عملکرد تریدر بستگی دارد. مزایای ترید، خوب بودن آن را تایید می‌کند. از مزایای ترید می توانیم به فعالیت در یک عرصه بین المللی، تنظیم زمان معامله به اختیار تریدر، شروع کار با سرمایه کم و در اختیار داشتن ابزارهای معاملاتی متنوع اشاره کنیم.

ترید اصولی با رعایت مدیریت سرمایه، شناخت شخصیت خود و روانشناسی بازار، نویدبخش یک ترید خوب است.

آیا ترید یک شغل است؟

تا زمانی که بتوانید از ترید درآمد کسب کنید، برای شما یک شغل محسوب می‌شود. خیلی از افراد هستند که پول خود را با هدف داشتن یک درآمد ثابت ماهانه، وارد بازار فارکس و ارز دیجیتال می‌کنند. انتظار تریدر نسبت به درآمدی که از این طریق به دست می آید، تعیین می‌کند که آیا ترید را به عنوان یک شغل بپذیرد یا نه.

ترید کردن با توجه به سبک معاملاتی، مدت زمان اختصاص داده شده و سرمایه اولیه ممکن است به عنوان یک شغل پاره وقت یا تمام وقت انتخاب شود.

درآمد تریدرها چقدر است؟

درآمد تریدرها بستگی به عواملی دارد که در نحوه ترید کردن و نتیجه نهایی تاثیر گذار است. قطعا نمی توانیم نتیجه معامله موفق در فارکس یا ارز دیجیتال را با سرمایه 10 هزار دلار در مقایسه با 1000 دلار یکسان بدانیم. برای کسب نتیجه دلخواه و داشتن درآمد از طریق ترید، این عوامل دخیل هستند:

  • میزان سرمایه
  • تعداد معاملات روزانه، هفتگی و ماهانه
  • حجم معاملات
  • میزان سود یا ضرر در معاملات
  • میزان پذیرش ریسک در هر معامله

درآمد تریدر

بنابراین، شما هستید که به عنوان تریدر درآمد خود را از ترید تعیین می‌کنید. به عنوان یک نکته مهم و اساسی، هیچ وقت با هدف کسب مقدار سود مشخص معامله نکنید. قبل از این، داشتن پلن معاملاتی و استراتژی، از تعیین میزان سود مهمتر است.

اگر طبق پلن معاملاتی استاندارد خود معامله کنید، به سود می رسید، در غیراینصورت انتظار شما از کسب سود و به دست آمدن نتیجه عکس، در واقعیت، شما را به فردی ناامید از بازار تبدیل خواهد کرد و حتی موجب حس انتقام از بازار خواهد شد. توصیه ما این است که هیچ وقت درآمد ترید خود را با دیگران مقایسه نکنید. پلن هر تریدر با توجه به شناخت خود نوشته شده و قابل تعمیم به دیگران نیست.

لوازم ترید چیست؟

حتما دیده اید که بعضی از تریدرها با یک گوشی و اینترنت ترید می‌کنند، که ساده ترین لوازم ترید هستند. حرفه‌ای‌های فارکس چون از ابزارهای تحلیلی استفاده می‌کنند معمولا معاملات خود را از طریق لپ تاپ یا کامپیوتر انجام می‌دهند. هر کدام از این لوازم مزایا و معایب خود را دارند که در تیتر بعدی به آن اشاره می‌کنیم.

لوازم ترید

به طور کلی، برای ترید کردن به یک وسیله مانند گوشی یا کامپیوتر متصل به اینترنت با سرعت مناسب نیاز دارید تا بتوانید پس از ثبت نام در بروکر، نرم افزار معاملاتی فارکس و ارز دیجیتال را بر روی آن نصب کنید.

ترید با گوشی خوب است؟

گفتیم که برای ترید می‌توانید از تلفن همراه یا کامپیوتر استفاده کنید که متصل به اینترنت باشند، اما هر کدام مزایا و معایب خود را دارند، از جمله:

  • تلفن همراه معمولا در هر شرایطی در دسترس است و حمل آن نسبت به کامپیوتر خیلی آسان‌تر است.
  • به دلیل در دسترس بودن، کنترل و مدیریت معاملات با گوشی همراه آسان‌تر است.
  • کامپیوتر نسبت به گوشی فضای تصویری بزرگتر و مناسب تری دارد که برای تسلط به چارت، گزینه خیلی بهتری است.
  • ابزارهای تحلیلی در کامپیوتر و بر روی چارت بینش بهتری نسبت به گوشی به معامله گر می‌دهد.
  • بعضی از امکانات پلتفرم‌های معاملاتی مانند متاتریدر، بر روی سیستم عامل ویندوز قابلیت اجرا دارند.

حالا شما با توجه به شرایط خود تصمیم بگیرید که ترید با گوشی بهتر است یا کامپیوتر.

سرمایه اولیه برای تریدر شدن چقدر است؟

میزان سرمایه برای تریدر شدن رقمی است که سیاست ها و قوانین بروکر شما و حساب معاملاتی که انتخاب می کنید، آن را تعیین می‌کند.

معمولا حداقل میزان سرمایه برای حساب‌های استاندارد 50 دلار است و در حساب‌های نانو که برای افراد مبتدی مناسب تر هستند، این مبلغ بسیارکمتر است.

در مجموع، محدودیتی برای حداکثر سرمایه اولیه برای ترید ندارید.

ترید خوب است یا سرمایه گذاری؟

تفاوت ترید و سرمایه‌گذاری را در ابتدای مقاله توضیح دادیم. حالا شما باید تصمیم بگیرید از بازار چه می‌خواهید؟ برای این تصمیم گیری پاسخ به سوالات زیر به شما کمک می‌کند.

  • آیا به دنبال کسب سود روزانه یا کوتاه مدت از بازار هستید؟
  • آیا برای بازگشت پولی که می‌خواهید از آن درآمد کسب کنید، زمان خاصی در نظر دارید؟
  • سطح ریسک پذیری شما در چه حد است؟
  • مارکتی که قصد دارید در آن فعالیت کنید مناسب چه نوع بازدهی است؟ کوتاه مدت، میان مدت یا بلند مدت؟

نتیجه گیری

در این مقاله به صورت جامع، ترید و تریدر را به شما معرفی کردیم. تفاوت ترید و سرمایه گذاری را برای انتخاب بهتر توضیح دادیم. اگر قصد دارید به دنیای ترید وارد شوید، اطلاعات لازم در مورد ابزارها و لوازم ترید و هر آنچه که برای شروع کار نیاز است در این مقاله گفته شد. توصیه های ما در مورد شیوه ها و اصول عملکرد بهتر شما که بر اساس تجربه در بازار به دست آمده، کمک می‌کند با دانش اولیه وارد معاملات فارکس و ارز دیجیتال شوید.

به عنوان نکته پایانی لازم است بدانید، به تعداد تریدرها در بازار وسیع فارکس و ارز دیجیتال، روش معامله وجود دارد اما آنچه که حائز اهمیت است، ارزیابی شما از خود و شرایط بازار است که تعیین می‌کند چگونه در این بازار موفق شوید.

سوالات متداول (FAQ)

در صورت داشتن هرگونه سؤال، آن را در بخش نظرات، زیر همین مطلب ثبت کنید تا در کوتاه‌ترین زمان توسط یکی از کارشناسان دنیای ترید پاسخ داده شود.

 

 

تریدر کیست؟

کسی که در بازار مالی همچون فارکس به صورت جدی و هوشمند فعالیت و خرید و فروش می کند، تریدر است.

از طریق ترید می توان سود کسب کرد؟

البته که بله. شما با رعایت نکات معامله گری از جمله مدیریت ریسک و احساست، استراتژی معاملاتی، متمرکز بودن و داشتن صبر در مسیر؛ در بلند مدت می توانید به سودآوری برسید.

کلاهبرداری در فارکس چیست؟

تجارت فارکس به خودی خود کلاهبرداری نیست، اما قطعا کلاهبرداران وجود دارند که از این صنعت به عنوان راهی برای سو استفاده از سرمایه گذاران بی خبر استفاده می کنند.

راه های کلاهبرداری در فارکس کدام اند؟

بروکر های نامعتبر، سیگنال های اشتباه، پلتفرم معاملاتی تقلبی، شعار ها و وعده های دروغین و غیره از جمله راه های کلاهبرداری و سواستفاده ازافراد در فارکس است که حتما باید به آنها توجه کنید.

تفاوت بین ترید و سرمایه گذاری چیست؟

ترید و سرمایه گذاری از نظر زمانی و هدف متفاوت اند. در ترید، شما به دنبال کسب سود در مدت زمان کوتاه هستید اما در سرمایه گذاری، دید شما بلند مدت تر است.

ایا ترید در فارکس امن است؟

فارکس پر ریسک است و بازاری امن نیست؛ اما شما با رعایت کردن نکاتی همچون انتخاب بروکر معتبر، داشتن استراتژی بهینه، مدیریت ریسک و احساسات می توانید با خیال راحت به معامله بپردازید.

آیا ترید قانونی است؟

در بسیاری از کشورها، ترید قانونی و مطابق قوانین کشورهاست. اما برخی کشورها شرایط خاصی را برای آن در نظر گرفتند که بهتر از قبل از ورود، شرایط کشور خود را بررسی کنید و نسبت به آن آگاهی داشته باشید.

 

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه