بروکر چیست؟ معرفی فاکتورهای مهم انتخاب بروکر
فارکس

بروکر چیست؟ معرفی فاکتورهای مهم انتخاب بروکر

اگر شما هم علاقه‌مند به معامله در بازارهای مالی، آن هم بزرگترین مارکت مالی جهان یعنی بازار فارکس هستید، در اولین قدم برای ترید کردن نیاز به یک بروکر یا کارگزار دارید. برای خیلی‌ها این سوال پیش می‌آید که اصلاً چرا باید یک بروکر داشته باشم.

برای درک بهتر اینکه "بروکر چیست؟" مثالی می‌زنیم. فرض کنید شما نیاز به خرید مقداری میوه دارید. برای انجام این کار باید به مارکت مخصوص خرید و فروش میوه‌جات بروید. در آنجا شما افراد زیادی را می‌بینید که خریدار و فروشنده این‌گونه محصولات هستند. برای ترید کردن ارزهای بین المللی نیز، شما باید به جایی بروید که در آنجا خریداران و فروشندگان ارزهای بین المللی حضور داشته باشند. آنجا جایی نیست جز مکان کسب و کار بروکرهای بین المللی.

در واقع بعد از تحقیقات اولیه که بسیار ضروری هستند و رعایت تمام موارد اصولی که در این مقاله یاد خواهید گرفت، شما بروکرتان را انتخاب می‌کنید و سپس کارهای ثانویه مثل واریز پول و دانلود نرم‌افزار معاملاتی را انجام می‌دهید.

اگر شما نیز سوالاتی از این دست که "بروکر چیست؟" ، "آیا می شود بدون بروکر ترید کرد؟ من فکر می کردم فقط با دانلود یک پلتفرم معاملاتی و واریز پول، می شود وارد بازار فارکس شد" ، "فاکتورهای موثر برای انتخاب بروکر کدامند؟" ، "انواع بروکر چیست؟" و اینکه "کدام بروکرها با ایرانی‌ها کار می کنند؟" را دارید، این مقاله را تا انتها بخوانید. اگر آن را مفید دیدید، لطفاً با دیگر دوستانتان نیز، به اشتراک بگذارید تا آنها نیز از طریق راه صحیح و قانونی وارد بازار فارکس شوند.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: بهترین بروکر فارکس

بروکر چیست؟

بروکر فارکس، یک شرکت خدمات مالی است که کارش فراهم کردن بستر مناسب برای خرید و فروش ارزهای بین المللی و دیگر دارایی‌ها، از طریق یک پلتفرم معاملاتی است. در حقیقت بروکرها واسطه بین خریداران و فروشندگان هستند.

همان طور که اطلاع دارید، فارکس مخفف Foreign Exchange به معنای ارزهای خارجی است. در واقع فارکس بزرگترین بازار مالی جهان است. در بازار فارکس روزانه بالای 7 تریلیون دلار پول جابجا می‌شود. ارزش بازار فارکس در سال 2020 به رقمی معادل 2.4 کادریلیون رسید. اگر می‌خواهید بدانید کادریلیون چقدر است، کافی است جلوی عدد 1 پانزده صفر بگذارید. و اگر دنبال بالاترین نقدینگی هستید، می‌توانید آن را در بازار فارکس پیدا کنید.

فارکس یک بازار 24 ساعته است که 5 روز هفته از دوشنبه تا جمعه، فعالیت می‌کند. معاملات در بازار فارکس همیشه بین یک جفت ارز یا یک دارایی دیگر مثل طلا، نفت و شاخص دلار و غیره می‌باشد. به بروکر فارکس، کارگزار خرده‌پای فارکس و یا بروکر معاملاتی ارزهای خارجی نیز گفته می‌شود.

مشتریان بروکرهای فارکس، معامله‌گران خرده‌پای ارزهای بین المللی هستند. آنها از طریق پلتفرمی که بروکر برایشان فراهم کرده، معامله می‌کنند. دیگر مشتریان فارکس، شرکت‌های خدمات مالی بزرگتر نیز می‌باشند. آنها در واقع برای بانک‌ها و دیگر موسسات ترید می‌کنند.

آیا می شود بدون بروکر ترید کرد؟

تنها جایی که می‌توان بدون بروکر از نواسانات ارزها کسب سود کرد، بازار آزاد است. اگر تریدر بازار فارکس هستید، باید حتما از طریق یک بروکر رسمی مورد تایید یا رگوله، معامله کنید. منظور از بازار آزاد این است که مثلا اگر قصد سفر به یک کشور خارجی را داشته باشید، باید از طریق مارکت آزاد یا بانک، ارز مورد نیاز خودتان را تهیه کنید.

در واقع در همین مورد هم شما برای تهیه ارز مورد نیازتان، نیاز به یک واسطه دارید. این واسطه، یا صرافی رسمی و غیر رسمی شما است و یا یک بانک.

بعد از رعایت تمام موارد اصولی و مهم درباره انتخاب بروکر که در قسمت بعد به شما خواهیم گفت، شما بروکرتان را انتخاب می‌کنید. سپس بروکر برای شما دسترسی به یک پلتفرم مناسب را فراهم می‌کند. تنها، آن موقع است که شما از طریق بروکر و پلتفرم می‌توانید واریز پول انجام داده و ترید کنید.

در واقع ابزار رسمی هر تریدری، "پلتفرم معاملاتی" است. این پلتفرم معاملاتی شامل نرخ‌های لحظه‌ای ارزها و دیگر دارایی‌های بین‌المللی قابل معامله است. پس از اینکه شما این نرخ‌ها را مشاهده کردید، نوبت تحلیل مارکت می‌رسد. پس متوجه شدید که بدون داشتن یک بروکر، شما دسترسی به پلتفرم معاملاتی نخواهید داشت.

امروزه پلتفرم‌های مختلفی در بازار وجود دارند. شما می‌توانید آنها را دانلود کنید و سپس شروع به ترید کردن کنید. برخی از این پلتفرم‌ها تحت وب هستند. بروکر شما همچنین نرم‌افزارهایی را برای استفاده روی گوشی‌های همراه شما تهیه دیده‌اند. ولی آنها قابلیت آنالیز کردن مثل آنچه روی کامپیوتر برای شما فراهم است را ندارند.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: بازار فارکس چیست

فاکتورهای موثر برای انتخاب بروکر

 

فاکتورهای موثر برای انتخاب بروکر

امروزه هزاران بروکر فارکس وجود دارند. اگر معامله‌گر فارکس هستید و قصد انتخاب یک بروکر را دارید، حتماً این قسمت را با دقت و تا آخر بخوانید. در واقع عوامل انتخاب یک بروکر خوب از دید ما، به دو قسمت تقسیم می شوند.

قسمت اول فاکتورهای رسمی است که در کل جهان یکسان است. فاکتور دوم و حتی مهم‌تر شامل کسانی می‌شود که ساکن ایران هستند. می‌دانیم که کاربران ایرانی با محدودیت‌های بیشتری مواجه هستند. بنابراین حتما باید مواردی را در انتخاب بروکر مناسب در نظر بگیرند. در ادامه به توضیح این دو فاکتور می‌پردازیم:

اولین و مهمترین فاکتور جهانی برای انتخاب یک بروکر، قانونی بودن آن یا رگوله بودن و رعایت قوانین بین المللی است. برای این منظور شما باید نگاهی به شهرت و اعتبار بروکر بیاندازید. به عنوان مثال در ایالات متحده امریکا، یک بروکر معتبر فارکس باید عضو موسسه آتی ملی یا همان NFA باشد. این موسسه، یک سازمان خود تنظیمی برای صنعت آتی‌ها است.

همچنین در امریکا هر بروکر باید در کمیسیون معاملات آتی کالا CFTC که بازارهای آتی و اختیار خرید کالا را در ایالات متحده تنظیم می‌کند، شرکت خود را ثبت کرده باشد. در نتیجه باید توجه داشت که یک وب‌سایت پر زرق و برق، تضمینی از اینکه این بروکر عضو NFA و CFTC باشد، نیست.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: روانشناسی بازار فارکس

بروکر مورد نظر باید شماره NFA خود را در قسمت "درباره ما" در وب سایتش درج کرده باشد. به علاوه هر کشوری در جهان قوانین مخصوص به خودش را درباره چگونگی معتبر بودن بروکرهایش دارد.

به همین خاطر با توجه به نگرانی‌های احتمالی در مورد ایمنی سپرده‌ها و یکپارچگی کارگزارها، حساب‌ها باید فقط با بروکرهایی باز شوند که به طور مناسب رگوله باشند.

نکته دوم ویژگی‌های حسابی است که به شما پیشنهاد می‌شود. هر بروکر فارکسی حسابهای مختلف و متفاوتی را به شما پیشنهاد می‌دهد. در این قسمت ما چهار نکته اساسی که باید به آن دقت کنید را برای شما گرد آورده‌ایم.

1- لورج و مارجین

2- کمسیون و اسپرد

3- حداقل مبلغ مورد نیاز برای باز کردن حساب

4- سهولت واریز و برداشت از حساب مخصوصا برای کسانی که ساکن ایران هستند (*لطفا به این قسمت دقت بسیار زیادی بکنید.)

همراه باشید تا توضیح بیشتری درباره هر قسمت بدهیم. اگر تریدری هستید که برای شما لورج مهم است، حتما قبل از انتخاب بروکر، لورج‌هایی که این بروکر به شما پیشنهاد می‌دهد را چک کنید. اگرچه حرفه‌ای‌های بازار از لورج بالا به هیچ عنوان استفاده نمی‌کنند.

حتما به اسپردهایی که بروکر مورد نظرتان به شما پیشنهاد می‌دهد، دقت کنید. بعضی از بروکرها در ازای دادن برخی سرویس‌های اضافی، اسپردهای بیشتری از شما دریافت می‌کنند.

نکته سوم، حداقل مبلغ مورد نیاز برای باز کردن حساب است. برخی بروکرها حتی با 50 دلار نیز، برای شما حساب باز می‌کنند.

نکته آخر و مهمترین آن، مسائل مربوط به واریز و برداشت از حساب است. هر بروکری قوانین مربوط به خودش را دارد. بعضی کارگزاری‌ها برای واریز، از شما سیستم‌هایی مثل: کارت‌های اعتباری، پرداخت توسط ACH ،PAY PAL، واریزهای الکترونیکی، چک‌های بانکی یا شخصی و غیره را درخواست می‌کنند.

نکته بسیار بسیار مهم برای افرادی که ساکن ایران هستند، مربوط به مسئله برداشت از حساب است. لطفا این قسمت را با جان دل، بخوانید. اگر ساکن کشورهای اروپایی، امریکایی، آسیای دور و میانه و افریقایی و غیره باشید، به شرط تحریم نبودن مشکلی نخواهید داشت.

ولی اگر ساکن ایران باشید، یکی از شرط‌هایی که باید حتما در قراردادتان و نه فقط تلفنی، از بروکر بخواهید برای شما اعلام کند و بنویسد و امضا کند، نحوه برداشت ریالی بدون مشکل از ایران است. به دلیل تحریم بودن، ممکن شما حسابی باز کنید و بعد زمانی که نیاز به برداشت پولتان دارید، به دلیل اینکه ساکن ایران هستید، دچار مشکل جدی شوید.

پس لطفا این مسئله را با دقت بررسی و اجرا کنید. خیلی از بروکرهای خوبی که با ایران کار می‌کنند، قبل از اینکه حساب شما را به دلایل اختلافات سیاسی و تحریم مسدود کنند، برای شما از چند هفته جلوتر، پیام می فرستند که حسابتان را ببندید چون که ما دیگر نمی توانیم با شما کار کنیم.

خب... برگردیم به نکته سوم بین المللی برای انتخاب یک بروکر مناسب. نکته سوم، انواع جفت ارزها و دیگر دارایی‌هایی است که بروکر به شما پیشنهاد می‌دهد. اگر می‌خواهید سهام‌های بزرگ و معروف و یا کالاها و دیگر دارایی‌ها را ترید کنید، حتما قبل از امضای قرارداد با بروکرتان، کل دارایی‌هایی که می‌توانید معامله کنید را بپرسید.

نکته چهارم خدماتی است که بروکر به شما پیشنهاد می‌دهد. فارکس یک بازار 24 ساعته است پس خدماتی که به شما می‌دهند نیز باید 24 ساعته باشد. قبل از امضای قرارداد با کارگزار، حتما بپرسید نحوه سرویس دهی آنلاین شما چگونه است.

فاکتور پنجم، پلتفرم معاملاتی است. پلتفرم معاملاتی در واقع وسیله ارتباط شما با بازار سرمایه است. در نتیجه شما باید از شکل و نوع این پلتفرم به علاوه اینکه از چه نوع ابزارهایی برای تحلیل تکنیکال، بهره‌مند است مطمئن شوید. یک پلتفرم خوب معاملاتی شامل، طراحی خوب و هوشمندانه برای دکمه‌های خرید و فروش و غیره است.

این پلتفرم نیز شامل دکمه‌ای باید باشد که اصطلاحاً به آن دکمه ترس یا PANIC گفته می‌شود. در زمانی که شما می‌ترسید می‌توانید با فشار دادن این دکمه، تمام معاملات بازتان را ببندید.

سایر ملاحظات شامل گزینه‌های سفارش‌سازی، انواع ثبت سفارش، گزینه‌های معاملاتی خودکار، سازندگان استراتژی، ویژگی‌های بک تست و هشدارهای معاملاتی است. برای این منظور و آشنایی کامل با پلتفرم، اکثر بروکرها به شما یک پلتفرم و حساب مجازی پیشنهاد می‌دهند. شما می توانید قبل از ورود به بازار واقعی، با تمام امکانات پلتفرم آشنا شوید.

انواع بروکر در فارکس

انواع بروکر در فارکس

در فارکس بروکرهای متفاوتی وجود دارد ولی همه آنها به دو گروه اصلی تقسیم می شوند. 1- بروکرهای بازارساز یا بروکرهای با میز معاملاتی 2- بروکرهای بدون میز معاملاتی. معامله‌گران یکی از این دو نوع کارگزاری را انتخاب می‌کنند. هیچ کدام بر دیگری برتری ویژه‌ای ندارند. این مسئله کاملاً به سلیقه و نیازهای تریدرها مربوط است.

این مسئله کاملاً به عهده شما است که بروکری با اسپرد پایین و شرایط پرداخت کمسیون‌های دیگر را انتخاب کنید یا کارگزاری با اسپرد بالاتر، بدون دیگر کمسیون‌ها را انتخاب کنید. همانگونه که می‌دانید: "دانش یعنی قدرت". پس زمانی که درباره محاسن و معایب هر دو بدانید، بهتر می‌توانید بروکری متناسب با نیازتان را انتخاب کنید.

اگر بخواهیم خیلی ساده توضیح دهیم، بروکرهای بازارساز خودشان مارکت را برای مشتری‌ها به وجود می‌آورند. به این نوع از بروکرها، بروکر DD هم گفته می‌شود. در واقع درآمد این دسته، از اسپردها و ایجاد نقدینگی است. آنها طرف دیگر معاملات مشتری‌هایشان هستند.

آنها خودشان قیمت‌های خرید و فروش را به مشتری ها اعلام می‌کنند و منتظر می‌مانند تا از مشتری‌هایی که این روش را دوست دارند، کسب سود کنند. آنها از خرید ارزان‌تر و فروش گران‌تر به مشتری‌ها، ثروت تولید می‌کنند.

این گروه اسپردهایشان ثابت است. عده‌ای بر این باورند که بروکرهای بازارساز از مشتری‌هایشان سواستفاده می‌کنند، عده‌ای دیگر اما این کار را می‌پسندند.

گروه دوم بروکرهای بدون میز معاملاتی یا NDD هستند. این گروه مثل دسته اول، روبروی مشتری‌هایشان قرار ندارند. این دسته بازار را بدون فیلتر به مشتری‌هایشان ارائه می‌دهند. یعنی نقش واسطه بین فراهم کنندگان نقدینگی و مشتری‌ها هستند و اجازه ترید کردن با نرخ‌های بین بانک‌ها را می‌دهند.

اسپرد این دسته اما مثل گروه اول، ثابت نیست. بر خلاف گروه اول که نرخ‌های ارزها را دستکاری می‌کنند این گروه برای مشتری‌هایشان، چیزی را که به آن اصطلاحاً "مستقیم از درون پردازش" یا STP است را فراهم می‌کنند. به زبان ساده یعنی شما را از طریق یک پلتفرم با نرخ‌های واقعی بانک‌ها روبرو می‌کنند. آنها این کار را در واقع از طریق ECN یا همان شبکه‌های ارتباطی الکترونیکی انجام می‌دهند.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: اصطلاحات بازار فارکس

کارمزد کارگزار (Brokerage Fee)

هزینه‌های معاملاتی فارکس، به کارگزاری شما بستگی دارد. زمانی که قصد باز کردن حسابی با بروکر خاصی را داشته باشید، با هزینه‌های آنها بیشتر آشنا خواهید شد. ولی بهتر این است که قبل از باز کردن حساب، هزینه@های آنها را بدانید و با دیگر رقبایشان مقایسه کنید.

در بیشتر موارد، دو نمونه بروکر وجود دارند. اول، بروکرهایی که از شما اسپرد می‌گیرند و دوم، بروکرهایی که از شما کمسیون دریافت می‌کنند. در مدل اول، وقتی پوزیشنی را باز می‌کنید، شما اسپرد اضافی پرداخت خواهید کرد. در مدل دوم، شما یک حداقل اسپردی می‌پردازید و در کنار آن، یک کمسیون ثابت بسته به هر یک لات که ترید می کنید، پرداخت خواهید کرد.

به غیر از هزینه‌هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم، شما ممکن است بسته به بروکر و زمان باز ماندن حساب معاملاتیتان، نیاز باشد مبالغ بیشتری بپردازید. این هزینه‌ها شامل: سواپ، هزینه‌های باز کردن حساب و مبالغی جهت واریز و برداشت از حساب می‌شوند.

سواپ همان نرخی است که اگر حساب معاملاتی شما قرار باشد بیشتر از یک شبانه روز باز بماند، شما باید به کارگزاری‌تان بپردازید. بقیه هزینه‌هایی که نام بردیم، بستگی به بروکر شما دارد که شما را شارژ کند یا نکند.

چطور تشخیص دهیم یک بروکر معتبر و قانونی است؟

همان طور که پیش‌تر هم گفته شد قبل از انتخاب بروکر، تحقیقاتتان را شروع کنید. هرگز تصمیمات عجولانه نگیرید. فقط به صرف داشتن وب‌سایتی پر زرق و برق و پیشنهادات اسپردهای وسوسه انگیز، کارگزارتان را انتخاب نکنید.

در این قسمت سعی می‌کنیم بهترین نکات موجود درباره اطمینان از قانونی بودن بروکر را با شما به اشتراک بگذاریم.

1-  مراقب تماس‌های مشکوک از طریق ایمیل، تلفن و هر ابزار ارتباطی دیگر از سمت غریبه‌ها باشید. اگر فرد یا افرادی با شما تماس می‌گیرند و شما شرکت آنها را نمی‌شناسید، وسوسه نشوید و تا اطمینان کامل از داستان، هیچ کار جدی انجام ندهید.

2- با افرادی که با شما تماس می‌گیرند خوب صحبت کنید. در مورد پیشنهادات کمپانی‌شان بپرسید و ببینید چه چیزهایی را به شما پیشنهاد می‌دهند. بر اساس اصل امانتداری، حرفه‌ای‌های صنعت مالی، نیازهای مشتریان را در اولویت کارهایشان می‌گذارند.

3- مرحله سوم تحقیق درباره آن بروکر است. امروزه تحقیقات از طریق اینترنت کارها را بسیار ساده‌تر کرده است. پس لطفاً نام تجاری بروکر مورد نظرتان را گوگل کنید. بروکرهای خوشنام و رگوله این صنعت، تمام شرایط قانونی که پیش‌تر گفته شد را دارا هستند.

در اینجا ما سه تا منابعی که می‌توانید توسط آنها اعتبار بروکرتان را بسنجید، به شما معرفی می‌کنیم. اولین آنها State securities regulators  است.

منبع دومی که برای معتبر بودن بروکر به شما معرفی می کنیم FINRA است که از وب سایت BrokerCheck می‌تواند به شما کمک کند.

منبع سوم و آخر SEC است. در کنار منابعی که در بالا معرفی کردیم، مشاوران سرمایه گذاری در گروه SEC’s  است. در این وب سایت شما می توانید فرم ثبت نام و گزارش ADV را بیابید که اکثر مشاوران سرمایه گذاری و شرکت‌های مشاور سرمایه گذاری ملزم به ارسال آن به کمیسیون یا ایالت‌ها هستند.

پایین قسمت دوم این فرم، مشاوران موظفند یک بروشور انگلیسی ساده تهیه کنند که شامل خدمات مشاور، جدول هزینه‌ها، اطلاعات انضباطی، تضاد منافع و سوابق تحصیلی و تجاری کارکنان کلیدی آن بروکر است.

4- مرحله چهارم چک کردن تاییدیه عضویت در SIPC است. در این مرحله شما باید اطمینان داشته باشید که بروکرتان عضو شرکت حمایت از سرمایه گذاران دارایی‌های بین‌المللی است.

5- مرحله پنجم این است، شما باید ترازنامه خود را به طور مرتب چک کنید. بدترین کار این است که معاملاتتان را روی حالت اتومات بگذارید. حتما ترازنامه خود را چه آنلاین و چه به صورت پرینت، به طور مرتب چک کنید تا اگر اشتباهی صورت گرفته متوجه شوید.

اگر متوجه اشتباهی در پورتفوی خود شدید، حتماً از بروکرتان بپرسید. چنانچه در تماس‌های اولیه خود قانع نشدید، حتما از کارمند مربوطه بخواهید تا شما را به مدیران بالاتر در این شرکت وصل کنند.

6- مرحله ششم، اگر به کارگزارتان شک  دارید، پول خود را پس گرفته و از آنها شکایت کنید.

این‌ها نکاتی است که باید برای اطمینان از کارگزار، جدی بگیرید.

مطالعه این بخش پیشنهاد می‌شود: سیگنال فارکس

educational brokers

نقش آموزشی کارگزار معاملاتی یا  (broker)

بروکرها نه تنها نقش یک واسطه بین مشتری‌ها و بانک‌های بزرگ را بازی می‌کنند، بلکه برخی از آنها منابع آموزشی دست اولی را برای آنها فراهم می‌کنند. این مسئله برای خیلی از معامله‌گران نقش حیاتی دارد و آنها را ترغیب می کند تا با کارگزاری‌های خاصی کار کنند.

اگر این موضوع برای شما هم مهم است، حتماً قبل از انتخاب یک کارگزاری درباره این فاکتور نیز، تحقیق کنید.

معرفی چند بروکر مطرح فارکس

معرفی چند بروکر فارکس

وقتی صحبت از بروکر خوب می‌شود، باید بدانیم که معیارهای انتخاب برای بهترین کارگزاری چیست. گروهی، اعتبار کارگزاری برایشان مهم است. برخی به دنبال اسپردهای پایین هستند. برخی از آنها دارایی‌های زیادی را برای ترید کردن به مشتریانشان، فراهم می‌کنند.

برخی دیگر از شما سواپ نمی‌گیرند ولی ممکن است هزینه‌های دیگری برای شما درست کنند. در کل، پاسخ به این سوالات به خاطر متفاوت بودن سلیقه‌ها، یکسان نیست.

نکته دیگری که باید خوب به خاطر سپرد این است که این لیست‌های بهترین بروکرها، هر ساله تغییر می‌کنند. ما بهترین کارگزاری‌های مطرح سال 2023 را برای شما لیست کرده‌ایم.

 در نتیجه قبل از انتخاب بروکر، شما باید معیارهای لازم را بدانید و بر اساس آنها، کارگزارتان را انتخاب کنید.

کدام بروکرها با ایرانی ها کار می کنند؟

در این قسمت ما تعدادی از بروکرهایی که با ایرانی‌ها کار می‌کنند را به شما معرفی می‌کنیم. به خاطر داشته باشید به دلیل مشکلات سیاسی بین کشورها، این لیست می‌تواند هر لحظه، تغییر کند. به عنوان مثال، کارگزاری‌های زیادی با ایران کار می‌کردند که امروزه به خاطر مسائل سیاسی بین کشورها، دیگر کار نمی‌کنند. لطفاً به خاطر داشته باشید وب سایت دنیای ترید مسئولیت هیچ گونه مشکلی درباره انتخاب بروکرها را به عهده نمی‌گیرد.

هدف ما صرفا معرفی تعدادی از بروکرها می باشد. CAPITAL EXTEND ،IFC Markets ،ICM.com و Robo Forex ،eToro ،Forex Time ،FBS و Alpari تعدادی از بروکرهایی هستند که در حال حاضر با ایران کار می‌کنند.

 نتیجه‌گیری

همان گونه که درباره ضرورت داشتن یک استراتژی مناسب در بازار فارکس با شما صحبت کردیم، برای انتخاب یک بروکر مطابق با معیارهای شخصی‌تان، باید نهایت دقت را بکنید. در این مقاله، شما متوجه شدید که چطور و بر چه اساسی یک بروکر را باید انتخاب کرد. چه نکاتی را باید بیشتر دقت کنید، درباره چه موضوعاتی باید حساس‌تر باشید، چگونه می‌شود معتبر بودن کارگزار را تشخیص داد و غیره.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه