شاخص دلار آمریکا چیست؟ راز نهان تاثیر DXY در فارکس و کریپتو چیست؟
فارکس

شاخص دلار آمریکا چیست؟ راز نهان تاثیر DXY در فارکس و کریپتو چیست؟

آیا می دانید شاخص دلار امریکا چیست و چگونه محاسبه می شود؟ چطور می شود آن را ترید کرد و یا نماد آن چیست؟ آیا مطلع هستید شاخص دلار امریکا شامل چه ارزهایی می شود و در کل dxy به شما چه می گوید؟ اگر علاقه به ترید دارید و دوست دارید از این مباحث سردربیاورید پیشنهاد میکنیم این مقاله را تا انتها مطالعه بفرمایید.

به صورت خلاصه باید گفت که شاخص دلار آمریکا یا شاخص dxy شاخصی است که ارزش دلار آمریکا را تعیین میکند و شما میتوانید با بررسی این شاخص، قدرت و ضعف شاخص دلار آمریکا را اندازه گیری کنید.

در حالیکه مقامات فدرال رزرو امریکا از قوی تر شدن دلار امریکا برای مبارزه با تورم استقبال می کنند ولی شرکت های امریکایی دلار قوی را عامل کاهش درآمدهای خود می دانند. شاید برای شما نیز این سوال پیش بیاید که "چگونه می توان فهمید که دلار امریکا قوی یا ضعیف شده است؟" پاسخ این سوال در شاخص دلار امریکا نهفته است که در ادامه این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

دلار آمریکا پرکاربردترین و شناخته شده ترین ارز در جهان است. بانک های مرکزی و دولت ها دلار آمریکا را به عنوان اصلی ترین دارایی مبادله ذخایر ارزی خود نگه می دارند. دلار ارز ذخیره جهان است. ارزهای ذخیره دارای خاصیت نقدشوندگی بالا هستند و همین خصیصه آنها را تبدیل به ابزار ارزی مورد نظر بانکهای مرکزی و موسسات مالی برای تسویه معاملات بین المللی کرده است.

دلار آمریکا به دلیل سوابق طولانی ثبات سیاسی و اقتصادی در ایالات متحده و اینکه متعلق به قدرتمندترین اقتصاد حال حاضر دنیا است، تبدیل به پیشروترین ارز ذخیره جهان شده است. شاخص دلار امریکا در بازار آتی در بورس بین قاره ای (ICE) و بازار غیر فیزیکی بین دلالان ارز مبادله می شود.

شاخص دلار آمریکا چیست؟

شاخص دلار امریکا (usdx, dxy, dx or dixie) مقیاسی برای اندازه گیری ارزش دلار امریکا است. در حقیقت usdx توسط فدرال رزرو ایالات متحده در سال 1973 پس از انحلال توافقنامه برتون وودز به وجود آمد. از شش ارز موجود در USDX اغلب به عنوان مهمترین شرکای تجاری آمریکا یاد می شود که در ادامه این مقاله جذاب آنها را نام خواهیم برد. بد نیست بدانید ارزش این شاخص نشان دهنده ارزش دلار در بازارهای جهانی است. در حقیت dxy قدرت یا ضعف دلار را منعکس می کند و معیاری برای قیمت گذاری بسیاری کالاها است.

شاخص دلار امریکا در واقع دربرگیرنده شش ارز است که همگی شرکای ایالات متحده امریکا می باشند. این شش ارز بین المللی عبارتند از:

  1. یورو (ارز مشترک)
  2. فرانک سوئیس (سوئیسی)
  3. ین ژاپن
  4. دلار کانادا (لونی)
  5. پوند انگلستان (کابل)
  6. کرون سوئد

دلیل اینکه تحلیلگران در بازارهای مالی می گویند شاخص دلار امریکا متشکل از سبدی از شش ارز بزرگ بین المللی است منظور همین ارزهای کشورهای مذکور است.

 

شاخص دلار آمریکا

شش واحد پولی که در مقابل شاخص دلار امریکا قرار گرفته اند ابزارهای ارزی آزاد از کشورهای دارای ثبات سیاسی هستند. هیچ گونه موازنه یا تعدیل منظمی در شاخص دلار وجود ندارد و در واقع شرکت مبادلات ارزهای بین قاره ای (ICE) شاخص دلار را نظارت می کند.

تاریخچه شاخص دلار آمریکا (شاخص dyx)

در حقیقت شاخص دلار امریکا یا همان usdx توسط فدرال رزرو ایالات متحده در سال 1973 پس از انحلال توافقنامه برتون وودز به وجود آمد و توانست ارز رایج جهان شود. در واقع قرار شد که تمام کشورها در معاملات خود از دلار استفاده کنند.

چرا شاخص دلار دلار آمریکا مهم است؟

شاید شما هم تمایل داشته باشید بدانید چرا اینقدر دلار امریکا مهم است. دلیل اینکه تمام تریدرهای حرفه ای بازارهای مالی قبل از معاملات خود یک نگاهشان به شاخص دلار امریکا می باشد چیست؟

اولین نکته ای که باید بدانید این است که "دلار امریکا یک دارایی امن محسوب می شود." هرچه باشد دلار ارز رایج قدرتمندترین اقتصاد حال حاضر جهان یعنی امریکا است. دلار امریکا روی تمام بازارهای دیگر تاثیر می گذارد و تمام تریدرها حداقل روزی چند بار شاخص دلار امریکا را بررسی و ارزیابی می کنند.

دلار امریکا روی قیمت مصرف کنندگان، تقاضا برای واردات و صادرات و در یک کلام کل اقتصاد تاثیرگذار است. قیمت کامودیتی ها، قیمت طلا و قیمت دیگر ارزهای بین المللی بر اثر دلار محاسبه می شود.

به عنوان نمونه هر زمان که شاخص دلار امریکا قوی تر می شود بازار سهام ایالات متحده شروع به ریختن می کند و به دنبال آن ارزهای دیجیتال یا همان کریپتوکارنسی ها نیز سقوط می کنند. هر وقت شاخص دلار قوی تر می شود بازار کالاها ضعیف تر شده و ریزش می کنند. پس همینطور که مشاهده می کنید در واقع دلار امریکا به نوعی نبض دیگر مارکت ها محسوب شده و همیشه باید یک چشمتان به شاخص دلار امریکا باشد.

خرید و فروش دلار dxy

حال که متوجه اهمیت چشمگیر شاخص دلار امریکا و قدرت آن در مارکت شدید شاید تمایل داشته باشید بدانید که آیا می شود شاخص دلار را ترید کرد؟ اگر آری، چگونه می شود دلار امریکا را معامله کرد؟

پاسخ سوال بالا بلی است. اکثر بروکرهای امروزی شاخص دلار امریکا را که نماد آن dxy است را ارائه می دهند. ولی پیشنهاد ما به شما این است که قبل از باز کردن یک حساب معاملاتی با بروکرتان حتما از آنها بپرسید که آیا شاخص دلار امریکا را هم ارائه می دهند یا خیر.

پس از اطمینان از اینکه بروکرتان شاخص دلار را عرضه می کند مثل دیگر دارایی ها نماد شاخص دلار را تایپ کرده و نمودار آن را مورد ارزیابی و تحلیل قرار دهید و سپس شروع به ترید کردن آن بکنید.

عوامل موثر در شاخص دلار آمریکا

فاکتورها و عوامل مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی وجود دارند که روی قیمت دلار و شاخص آن تاثیر می گذارند. در حقیقت شش فاکتور فاندامنتالی وجود دارد که روی شاخص دلار اثرگذار هستند و در ادامه به آنها می پردازیم.

حرکات نرخ وجوه فدرال

نرخ وجوه فدرال نرخ بهره ای است که بانک ها از همدیگر بابت قرض دادن یا گرفتن منابع مالی دریافت می کنند.

تقاضا برای دلار

از آنجا که دلار امریکا ارز ذخیره جهان است هر زمان که تقاضا برای خرید دلار افزایش پیدا می کند قیمت آن هم بالاتر می رود. این مساله تحت تاثیر اصل اقتصادی عرضه و تقاضا روی قیمت دلار تاثیر می گذارد.

تورم آمریکا

در حقیقت تورم همان چیزی است که باعث می شود یک ارز قدرت خرید خود را در طی زمان از دست بدهد. به خاطر داشته باشید که یک دلار ارزانتر قیمت واردات را افزایش می دهد که همین مساله باعث ایجاد تورم می شود.

عملکرد اقتصاد ایالات متحده

هر زمان که عملکرد اقتصاد ایالات متحده خوب باشد ارزش دلار امریکا هم افزایش پیدا می کند. به عنوان مثال بعد از همه گیری کووید در جهان دلار امریکا مجددا به دلیل سیاست های انقباضی فدرال رزرو (منظور افزایش نرخ های بهره در مبارزه با تورم است) ارزش خود را بازیافته و قوی تر شده است.

تراز تجاری

یکی از بزرگترین تهدیدهایی که در کمین دلار امریکا است تراز تجاری منفی این کشور است (این مساله یعنی که میزان واردات امریکا از صادرات آن پیشی گرفته است). این فاکتور باعث افزایش تورم و کاهش ارزش دلار امریکا شده است.

بی ثباتی های سیاسی و حوادث غیر قابل پیش بینی

هر زمان که جهان دچار ناآرامی و بی ثباتی های سیاسی و اقتصادی می شود و یا تنش های ژئوپلیتیکی افزایش پیدا می کند، سرمایه گذاران به دنبال دارایی های امن تر با نوسانات کمتر می روند تا بلکه بتوانند از این طوفان به سلامت عبور کنند.

یکی از این دارایی های امن و با ثبات دلار امریکا است. به عنوان مثال با حمله نظامی روسیه به اوکراین و آغاز جنگ، معامله گران برای خرید دلار امریکا هجوم آوردند. با افزایش تقاضا برای دلار این ارز ذخیره جهان شروع به قوی تر شدن کرد.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه