سواپ در فارکس چیست؟ (سیر تا پیاز swap فارکس)
فارکس

سواپ در فارکس چیست؟ (سیر تا پیاز swap فارکس)

کارشناس دنیای ترید
سواپ در فارکس چیست؟ (سیر تا پیاز swap فارکس)
Artist 2
Song 2
Artist 3
Song 3
Artist 4
Song 4

آیا تاکنون واژه "سوآپ" را در دنیای مالی شنیده‌اید؟ اگر بله، آیا می‌دانید اگر ریزه کاری های مربوط به سواپ را جدی نگیرید ممکن است پول زیادی از دست بدهید؟

 

مفهوم سواپ، یکی از جنبه‌های حیاتی در بازار فارکس است. در این مقاله، به تحلیل این مفهوم مهم می پردازیم و به شما می‌گوییم که چه زمانی معامله کنید تا سواپ کمتری پرداخت کنید و چطور می‌توانید از ما به التفاوت سواپ ها سود کنید. همچنین، روش‌ها و ابزارهای مورد نیاز برای مشاهده و محاسبه سواپ در پلتفرم متاتریدر را به صورت دقیق آموزش می دهیم.

 

این تحلیل گسترده به شما کمک خواهد کرد تا درک بهتری از عملکرد سواپ پیدا کنید و بتوانید از این ابزار در تصمیم‌گیری‌های خود موثرتر و بهینه‌تر استفاده کنید. پس در ادامه با ما در دنیای ترید همراه باشید.

سوآپ در فارکس یعنی چه؟

در بازار فارکس، مفهوم سوآپ به پرداخت هزینه یا کسب سود برای باز نگه‌داشتن یک معامله در طول یک شب اشاره دارد که اصطلاحاً به آن «شارژ شبانه» هم گفته می‌شود. سواپ به دو صورت زیر انجام می‌گیرد:

  1.  Swap Long: مواقعی که یک معامله خرید در طول شب باز نگه داشته می‌شود.
  2. Swap Short: مواقعی که یک معامله فروش در طول شب باز نگه داشته می‌شود.

این دو به‌صورت پیپ در هر لات بیان شده و بسته به ابزار مالی که معامله می‌شود، متفاوت هستند.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: پیپ چیست؟

مثال سواپ در فارکس

به‌عنوان‌مثال، برای جفت‌ارز EURUSD، مقدار Swap short برابر با 0.01 و Swap long برابر با 0.48- است. در ادامه نمونه‌ای از نحوهٔ عملکرد سواپ برای درک بهتر آورده شده است.

اگر یک معامله‌گر در روز پنج‌شنبه یک لات استاندارد را در قالب یک معامله خرید در جفت‌ارز EURUSD داشته باشد و آن را یک شب باز نگه‌دارد و در روز جمعه ببندد، می‌توانیم مقدار Swap short را به‌صورت زیر محاسبه کنیم:

 

( 0.01 x پیپ) x اندازه یک لات استاندارد = سواپ

0.10= (0.0001x 0.01 )100.000x

  • $0.10 نشان‌دهنده سود دریافتی است.

اگر همین معامله‌گر، در روز پنج‌شنبه با یک لات استاندارد از جفت ارز EURUSD را خرید کند و پوزیشن را در روز سه‌شنبه ببندد، فرمول محاسبه Swap long به‌صورت زیر است:

  4.8$- = (100.000x (0.0001x-0.48
  • 4.8- دلار نشان‌دهنده پرداخت هزینه برای هر شب است.

از آنجایی‌که این معامله گر پوزیشن خود را برای سه شب باز نگه ‌داشته، مبلغ کل سودی که باید پرداخته شود معادل (4.8- × 3) =14.4$ است.

حالا فرض کنید همین موقعیت پنجشنبه هفته بعد بسته شود، یعنی ۷ شب (5شب طی هفته + 2 شب برای آخر هفته). در این شرایط، او باید 33.6 دلار (4.8-×7) سود پرداخت ‌کند.

باید توجه کنید که به‌عنوان یک قانون کلی، معاملات آخر هفته (2 شب) همیشه برای هر موقعیتی که در روز چهارشنبه باز نگه داشته شود، اعمال می شود.

برای نمونه اگر معامله‌گری در روز دوشنبه، 1 لات بر EURUSD معامله ی فروش داشته باشد و موقعیت خود را در روز پنجشنبه ببندد، ظاهرا موقعیت فقط برای 3 شب باز است، اما دقت کنید که در نیمه شب چهارشنبه، سوآپ آخر هفته اعمال می‌شود و تعداد کل به 5 شب می‌رسد. در این مورد، معامله‌گر 0.10 دلار در شب (0.000001×100.000) کسب می‌کند، بنابراین در کل مدت زمان پوزیشن باز خود، مجموعاً 0.50 دلار (5×0.10) کسب می‌کند.

هدف سواپ در فارکس چیست؟

معامله با اهرم، به معنای قرض گرفتن پول و یا به‌عبارت‌دیگر، وام‌گرفتن برای ورود به پوزیشن‌های مختلف فارکس است. زمانی که یک پوزیشن بیشتر از یک روز باز بماند، بهره‌ی آن وام ‌باید پرداخت شود. در واقع، سواپ به‌عنوان نرخ بهره برای وام عمل می‌کند و نشان‌دهنده ی هزینه بهره‌برداری برای باز نگه‌داشتن موقعیت‌ها در مدت زمان بیشتر است. این جنبه از معاملات با اهرم می‌تواند به معامله‌گران کمک کند تا باتوجه‌ به هزینه‌های بهره وام، تصمیمات بهتری برای مدت طولانی‌تر بگیرند و استراتژی مدیریت سرمایه خود را بهبود بخشند.

چطور می‌توانم با سواپ در فارکس کسب سود کنم؟

یکی از راه‌های محبوب کسب درآمد در فارکس، معاملات حمل ارز یا “Currency Carry Trade”  است. در این روش، معامله‌گر ارزهایی با نرخ بهره مقرون‌به‌صرفه را معامله می‌کند؛ این‌گونه که یک ارز با نرخ بهره بالا را خریداری کرده و در همان لحظه، یک ارز با نرخ بهره پایین را به فروش می‌رساند. به عبارتی معامله‌گر از تفاوت نرخ بهره در هر دو ارز بهره می‌برد و کسب سود می‌کند.

اگر برای شما هم این سؤال پیش آمده که آیا در معاملات CFD هم معاملات حمل ارز قابل انجام است یا خیر؛ در پاسخ باید بگوییم: بله، شما می‌توانید از اختلاف سواپ در قرارداد CFD برای جفت ارزی مانند EURUSD سود کسب کنید. اختلاف سواپ (swap rate) در قراردادهای CFD بر اساس نرخ بهره (interest rate) دو ارز مبنایی (دلار آمریکا و یورو در این مورد) محاسبه می‌شود.

اگر نرخ بهره ارز پایه بیشتر از نرخ بهره ارز پایه مقابل باشد، شما سود می‌کنید. به عنوان مثال، اگر نرخ بهره یورو 6 درصد و نرخ بهره دلار آمریکا 3 درصد باشد، در این موقعیت، معامله گر با خرید جفت ارز EURUSD، سود 3 درصدی کسب می کند.

چه زمانی سواپ در فارکس اعمال می‌شود؟

سؤالی که ممکن است برای معامله‌گران مطرح شود این است که آیا می‌توانند زمان دقیق اعمال سوآپ را مشخص کنند. در واقع، زمان اعمال سواپ به طور دقیق، به بروکر معاملاتی شما بستگی دارد و بهتر است قبل از معامله، این موضوع را از پشتیبانی بروکر خود بپرسید. اما معمولاً، سواپ در حدود 11 و نیم شب اعمال می‌شود. در نتیجه بهتر است برای مدیریت زمان و حفظ سرمایه، قبل از ورود به معامله از زمان دقیق اعمال سوآپ باخبر باشید.

تا کی می‌توانم یک پوزیشن در فارکس را باز نگه دارم؟

در این مورد، دستان شما باز است و تا هر وقت که بخواهید می‌توانید پوزیشن خود را باز نگه‌دارید.

معامله گرانی که پوزیشن خود را روز‌ها و هفته‌ها باز نگه می‌دارند، معامله‌گران سویینگ (Swing) و آنهایی که پوزیشن خود را ماه‌ها یا حتی سال‌ها باز نگه می‌دارند، معامله‌گران پوزیشن (Position) نام دارند. شما می‌توانید متناسب با شخصیتتان، سبک مناسب خود را انتخاب و معامله کنید.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: انواع سبک های معامله گری

آیا می‌توانم بدون سواپ در فارکس ترید کنم؟

اگر می‌خواهید بدون سوآپ ترید کنید، باید معامله‌ی خود را قبل از پایان روز ببندید. در این صورت نه‌ تنها بدهکار نمی‌شوید، بلکه هیچ هزینه سوآپی پرداخت نمی‌کنید. در واقع سبک معامله‌ی شما، روزانه است.
علاوه بر این، حساب‌های اسلامی یا حساب‌های بدون سواپ، توسط برخی از بروکرها فراهم شده‌اند. این نوع حساب‌ها به معامله‌گران این امکان را می‌دهند که بدون پرداخت یا دریافت سواپ، به ترید بپردازند و از مزایای تجارت بدون سواپ لذت ببرند.

چه معیارهایی نرخ بهره سود سواپ فارکس را تعیین می‌کند؟

نرخ بهره سواپ در بازار فارکس، توسط معیارهایی تعیین می‌شود که برخی از این معیارها، در ادامه آورده شده است:

  • نرخ بهرهٔ بانک مرکزی: نرخ بهرهٔ ارزهای مختلف، بر اساس تصمیمات بانک‌های مرکزی آنها تعیین می‌شود. اگر نرخ بهره بانک مرکزی افزایش یابد، نرخ بهره سواپ نیز ممکن است افزایش یابد و بالعکس.
  • تفاوت نرخ بهره ارزها: با افزایش تفاوت نرخ بهره ی ارزهایی که در یک جفت ارز قرار دارند، نرخ بهره سواپ نیز افزایش می‌یابد.
  • نرخ کارمزد بروکر فارکس: بعضی از بروکرها ممکن است کارمزد برای معاملات را محاسبه کنند و این موضوع می‌تواند بر هزینه نهایی معامله و نرخ بهره سواپ تأثیر داشته باشد.
  • روز باز کردن پوزیشن: روزی که پوزیشن خود را باز می‌کنید مهم است؛ زیرا ممکن است در آن روز نرخ بهره سوآپ بیشتر باشد و سوآپ شما مثبت شود.
  • نوسانات ارزها: اگر قیمت ارز در یک روز به‌شدت افزایش یابد، ممکن است سواپ مثبت بیشتری به معامله‌گران تعلق گیرد.

سواپ منفی ارز یعنی چه؟

سوآپ مثبت و منفی در فارکس، دو مفهومی است که می‌تواند بر تصمیمات معامله‌گران تأثیر بگذارد. در مفهوم سواپ مثبت، نرخ بهره‌ ی ارزی که خریداری می‌شود، بیشتر از نرخ بهره‌ ی ارزی است که فروخته می‌شود و در این صورت به شما سود پرداخت می‌شود. اما در سواپ منفی، نرخ بهره ارزی که خریداری می‌شود، کمتر از نرخ بهره‌ای است که فروخته می‌شود و معامله‌گر باید هزینه را پرداخت کند. در نتیجه سواپ مثبت، باعث دریافت سود و سواپ منفی، پرداخت بهره را در پی دارد.

برای مثال به مشخصات نماد USDJPY در تصویر زیر نگاه کنید.

مشاهده سواپ لانگ و شورت در متاتریدر

طبق سواپ خرید (Swap long)، اگر معامله گری در این نماد معامله‌ی خرید داشته باشد و طی شب آن را باز نگه دارد، سواپ معامله‌ی او مثبت است و 1.966پیپ دریافت می‌کند. اما اگر موقعیت فروش خود را طی باز نگه دارد، سواپ منفی به او تعلق می گیرد و 35.2875 پیپ از حساب او کم می شود.

چرا نرخ‌های سواپ فارکس برای موقعیت‌های باز از چهارشنبه سه برابر می‌شود؟

چیزی که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، می توان به راحتی به شما زیان بزند. سواپ سه برابری برای پوزیشن های روز چهارشنبه. اما چرا این اتفاق ناخوشایند می‌افتد؟

مشاهده سواپ 3 برابری معاملات باز در روز چارشنبه

در بازار فارکس، قراردادها به‌صورت نقطه‌ای صورت می‌گیرند، به این معنا که معاملات با قیمت فعلی انجام می‌شوند و تسویه‌ی آنها دو روز طول می‌کشد. 

 

  • ⚠️ در بیشتر بروکرها اگر معامله‌ای در روز چهارشنبه انجام شود، تسویه آن در روز جمعه اتفاق می‌افتد. از آنجا که بازار فارکس در تعطیلات آخر هفته بسته است، هزینه سواپ نمی‌تواند همان زمان انجام شود؛ بنابراین، این هزینه در روز چهارشنبه سه برابر محاسبه و اعمال می‌شود.

 

اما دقت کنید که ممکن است که در برخی از بروکر‌ها و نمادها به این ترتیب نباشد. بنابراین قبل از شروع معامله، اطلاعات نماد مورد نظرتان را در بخش مشخصات نماد بررسی کنید. در ادامه نحوه‌ی مشاهده‌ی این اطلاعات را به شما آموزش می دهیم.

از کجا می‌توانم نرخ‌های سواپ جفت ارزهای فارکس را ببینم؟ ( آموزش در متاتریدر 4 و 5 )

شما می‌توانید نرخ‌های سوآپ را در پلتفرم معاملاتی MetaTrader پیدا کنید. این نرخ‌ها به طور مداوم به‌روزرسانی می‌شوند تا قیمت‌هایی که شب از شما دریافت می‌شود را به‌دقت نشان دهند.

نحوهٔ مشاهدهٔ نرخ سوآپ در متاتریدر 4 و 5:

  • از سربرگ view گزینه ی Market Watch را انتخاب کنید. همچنین می توانید از کلید میانبر Ctrl+M استفاده کنید.

مرحله اول مشاهده نرخ سواپ در متاتریدر

  • وارد قسمت Symbols در پایین صفحه شده و بر روی جفت‌ارز موردنظر خود کلیک راست کنید.

مرحله دوم مشاهده نرخ سواپ در متاتریدر

  • در متاتریدر 4، Properties و در متاتریدر 5، Specification را انتخاب کنید.

مشاهده نرخ سواپ در متاتریدر5

در قسمت Swap Long نرخ سواپ خرید و در قسمت Swap Short نرخ سواپ فروش، برای شما به نمایش گذاشته شده است. اگر در این قسمت سواپ را پیدا نکردید، احتمالا نماد مورد نظر در صرافی شما بدون سواپ است.

نرخ سواپEURCAD در متاتریدر5

تفاوت سواپ در فارکس و ارز دیجیتال چیست؟

بازار فارکس و ارز دیجیتال دو بازار متمایز هستند و مفهوم سوآپ در این دو بازار نیز، با یکدیگر فرق می‌کند.
اگر تا اینجای مقاله با ما همراه بودید، می‌دانید که در بازار فارکس، سوآپ همان نرخ بهره‌ای است که برای موقعیت معاملاتی باز در طی یک شب، دریافت یا پرداخت می‌شود.

اما در بازار ارز دیجیتال، از واژهٔ «توکن سواپ» استفاده می‌شود که به تبدیل مستقیم یک ارز به ارز دیگر بدون تبدیل به استیبل‌کوین اشاره دارد.برای مثال تبدیل بیبی دوج به شیبا بدون واسطه تتر. در فرایند تبادل یا تعویض دو ارز، معامله‌گر از نرخ بهره ی هر ارز سود می‌برد.این کار معمولاً در صرافی‌های غیرمتمرکز و کیف پول‌های ارز دیجیتال انجام شود.

بهترین صرافی غیرمتمرکز برای توکن سواپ در زنجیرهٔ بایننس اسمارت چین، صرافی پنکیک سواپ است.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می شود: "پنکیک سواپ"

همچنین در زنجیرهٔ اتریوم، صرافی یونی‌سواپ به‌عنوان بهترین گزینه برای انجام معاملات با این توکن شناخته می‌شود.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می شود: "صرافی یونی سواپ"

و اما سخن پایانی...

با خواندن این مطلب، آگاه شدید که سواپ فقط یک عدد یا یک فرمول ساده نیست و چه تأثیر مهمی در معاملات شما دارد. همچنین، اکنون نه تنها می‌دانید که چگونه می‌توانید در پلتفرم متاتریدر سواپ مخصوص هر ارز را به طور جداگانه مشاهده کنید، بلکه راهکارهای کسب سود از طریق سواپ را نیز آموختید. همچنین مطمئناً اکنون می‌دانید برای جلوگیری از پرداخت سه‌بار سواپ، در چه روزهایی به معامله نکنید.

در صورت بروز هرگونه سوال، لطفاً آن را در قسمت دیدگاه‌های پایین این صفحه مطرح کنید تا توسط کارشناسان دنیای ترید به آن پاسخ داده شود.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه

مطالب مرتبط