انتخاب سبک درست معامله گری؛ آموزش انواع سبک های ترید کردن
فارکس

انتخاب سبک درست معامله گری؛ آموزش انواع سبک های ترید کردن

در سفر معامله گر شدن یکی از بزرگترین جنبه های موفقیت خودشناسی است. این مساله آنقدر مهم است که حتی از چند هزار سال پیش سردر ورودی یونان باستان بزرگ نوشته شده بود: خودت را بشناس.

این موضوع در بازارهای مالی و در سفر معاملاتی شما به منظور تبدیل شدن به یک تریدر حرفه ای که توان ساختن سود مستمر و پایدار داشته باشد نیز کارایی بسیار بالایی دارد.

همانطور که مطلع هستید معامله گری انواع مختلفی دارد که هر تریدری بسته به تیپ شخصیتی خود باید یک سبک و استایل مخصوص به خودش را داشته باشد.

یکبار دیگر کارشناسان بخش فارکس وبسایت دنیای ترید بر آنند تا شما را با انواع سبک های معامله گری آشنا کنند.

 انواع سبک های معامله گری

معامله گری سبک های مختلفی دارد ولی به طور کلی و از نقطه نظر زمانی به چهار دسته بزرگ تقسیم می شود:

  • اسکالپر
  • تریدر روزانه (Day Trader)
  • تریدر میان مدت (Swing Trader)
  • تریدر بلند مدت (Position Trader)

همینطور که مشاهده کردید منظور ما از دیدگاه زمانی است و از این منظر 4 نوع تریدر وجود دارد که در قسمت های بعدی در باره سبک معاملاتی هر کدام از آنها توضیح بیشتری خواهیم داد.

اگر از منظر متفاوتی به این قضیه نگاه کنیم می توانیم تریدرهای الگوریتمی، اخباری و یا رویداد محور را نیز به لیست خود اضافه کنیم.

اسکالپرها

اسکالپرها معامله گرانی هستند که یک پوزیشن را از چند ثانیه تا چند دقیقه نگه می دارند. هدف نهایی اسکالپرها ورود روزانه به بازار به دفعات زیاد و به منظور کسب سودهای کوچک است.

به همین منظور اسکالپرها استراتژی های مخصوص به خود را دارند و به شدت به استراتژی خود پایبند می باشند.

از آنجا که اسکالپرها دفعات زیادی به مارکت ورود می کنند در نتیجه یکی از نکات مهم آنها مقدار اسپردی است که قرار است به بروکر خود پرداخت کنند.

به همین منظور اسکالپرها با بروکرهایی قرارداد می بندند که اسپرد بسیار پایینی از آنها دریافت کند.

در واقع آنقدر که فاندامنتال مارکت برای معامله گران کوتاه تا بلند مدت دارای اهمیت است این موضوع برای اسکالپرها اهمیت ندارد.

دلیل این مساله هم بسیار ساده است؛ در حقیقت اسکالپرها غواصانی هستند که بلافاصله بعد از شیرجه زدن در اقیانوس فارکس باید صید خود را شکار کرده و از آب بیرون بیایند.

day traders

تریدرهای روزانه

درست است که تریدرهای روزانه هم مانند اسکالپرها باید تمام پوزیشن های خود را تا پیش از پایان روز ببندند ولی نحوه معامله کردن آنها از لحاظ سرعتی مثل اسکالپرها نیست.

در حقیقت تریدرهای روزانه تور خود را اول ساعت کاری یکی از سشن های معاملاتی سودده مانند لندن، نیویورک و یا سشن لندن-نیویورک درون این دریای بیکران ثروت پهن کرده و تا پایان روز هر آنچه در توان شان است را ترید می کنند.

نکته مهمی که باید درباره این نوع سبک معاملاتی بدانید این است که دی تریدرها به هیچ عنوان بعد از پایان روز کاری پوزیشن بازی ندارند و تمام معاملات خود را تا پیش از پایان ساعت کاری می بندند.

مزیتی که این نوع تریدرها از آن بهره مند هستند این است که به هیچ عنوان پولی بابت پوزیشن های باز شبانه یا دیگر هزینه های اجباری که اصطلاحا به آنها سواپ گفته می شود به بروکر خود پرداخت نمی کنند.

تریدرهای میان مدت (Swing Traders)

سویینگ تریدرها یا همان معامله گران میان مدت که به معامله گران موج ها نیز معروف هستند، افرادی هستند که پوزیشن های خود را بیش از یک روز کاری باز نگه می دارند.

در واقع سویینگ تریدرها پوزیشن های خود را از یک روز تا دو هفته باز نگه می دارند. آنها در استراتژی های خود هم از تحلیل های تکنیکال و هم تحلیل های فاندامنتال نهایت استفاده را می برند.

حتی برخی از آنها به اخبار و رویدادهای مهم نیز بسنده می کنند تا بتوانند طی این مدتی که یک پوزیشن باز دارند سودهای کافی بکنند.

بهترین اصطلاحی که در زبان فارسی می شود برای این نوع تریدرها استفاده کرد، "موج سواران بازار فارکس" است.

آنها پس از اینکه تشخیص دادند قرار است یک موج صعودی یا نزولی در مارکت شکل بگیرد وارد پوزیشن شده و تا پایان آن موج در مارکت می مانند.

تریدرهای بلند مدت (Position Trader)

و اما آخرین قسمت از انواع سبک های معاملاتی یا انواع تریدرها در بازارهای مالی، پوزیشن تریدرها یا همان معامله گران بلند مدت هستند.

پوزیشن تریدرها معامله گرانی هستند که هفته ها، ماه ها و یا حتی سال ها یک پوزیشن را باز نگه می دارند تا بر اساس استراتژی بلند مدتی که دارند نهایت سود را از مارکت کسب کنند.

بررسی مارکت به صورت فاندامنتالی جزو واجبات پوزیشن تریدرها است و آنها تمامی شاخص های مهم اقتصادی کشورهایی که قصد ترید کردن ارزهای آنها را دارند را بررسی می کنند.

اگر شما هم قصد دارید یک پوزیشن تریدر شوید اولین فاکتور مهمی که باید از آن بهره مند باشید صبر است. دلیل اینکه صبر را اولین فاکتور مهم می دانیم این است که شما باید از چند ماه تا چند سال یک پوزیشن را باز نگه دارید.

در حقیقت معامله گران بلند مدت نگران نوسانات کوتاه مدت قیمت و بازار نیستند و کل توجه شان به آینده دراز مدت آن دارایی است که ترید می کنند.

انتخاب سبک درست معامله گری

چه سبک معامله گری مناسب شما است؟

به مهمترین بخش این مقاله یعنی نحوه انتخاب یک سبک معامله گری رسیدیم. در حقیقت پاسخ این سوال میلیون ها دلار می ارزد چرا که افرادی که سبک معامله گری خود را به خوبی شناسایی می کنند همان هایی هستند که در این بازار موفق می شوند.

قبل از اینکه کمی جلوتر برویم دوست داریم همین الان به شما بگوییم که هیچ یک از سبک های معاملاتی مذکور نسبت به دیگری برتری نداشته و باعث به دست آوردن سودهای بیشتر نمی شود.

دلیل این موضوع این است که هر کدام از سبک های معامله گری مناسب یک تیپ شخصیتی خاص می باشد.

بزرگترین فاکتوری که باعث تفکیک سبک تریدرها با هم می شود مساله "زمان" است.

همانطور که مشاهده کردید این تریدرها از چند ثانیه، چند دقیقه و چند ساعت تا یک روز، چند روز، چند هفته، چند ماه و چند سال پوزیشن های خود را باز نگه می دارند.

در حقیقت بزرگترین چالشی که نوآموزان در بازارهای مالی با آن مواجه هستند همین انتخاب سبک معامله گری است.

در ادامه ما برخی از نکات مهم و کلیدی را که به شما در مسیر انتخاب سبک معامله گری تان کمک می کند معرفی می کنیم.

تنها خواهش ما این است که با خودتان صادق باشید و هر سبکی که بیشتر مناسب تیپ شخصیتی شما است را آگاهانه و حتی در صورت نیاز با کمک از یک دوست و یا یک حامی مهربان انتخاب کنید.

اگر دوست دارید یک اسکالپر باشید ببینید آیا توان تصمیم گیری  در موقعیت های سریع را دارید یا خیر؟!

اسکالپر بودن به سرعت بسیار بالایی برای اتخاذ تصمیم های آنی نیازمند است. اگر در بازارهای مالی یک نوآموز هستید توصیه ما به شما این است از این سبک معاملاتی فعلا دوری کنید.

اگر به دنبال سبک معاملاتی روزانه یا همان دی تریدینگ هستید به نکات زیر دقت کنید.

تریدر روزانه بودن مناسب افرادی است که ترجیح می دهند کار خود را پیش از پایان روز به اتمام برسانند. اگر جزو کسانی هستید که امروز صبح بیدار شده و آشپزخانه خود را باید تا پیش از پایان روز رنگ کنید این سبک معاملاتی مناسب شما است.

اگر دنبال این هستید که به یک سووینگ تریدر تبدیل شوید ببینید آیا فرد صبوری هستید؟ دلیل این مساله این است که شما باید یک پوزیشن را از یک روز تا دو هفته باز نگه دارید.

در نتیجه اگر شما یک فرد عجول هستید که با باز بودن یک پوزیشن طی دو هفته تمرکز خود را از دست می دهید و زندگی تان به هم می ریزد این سبک معاملاتی را فراموش کنید.

در انتها اگر دوست دارید که سبک معاملاتی بلند مدت یا همان پوزیشن تریدینگ را انتخاب کنید ببینید آنقدرها صبر و شکیبایی و توان دارید که گاها تا چند سال در یک معامله بمانید یا خیر؟!

در حقیقت پوزیشن تریدرها صبورترین معامله گران در بازارهای مالی هستند. به عنوان مثال اگر اقتصاد کشوری که شما ارز آن را خریده اید وارد رکود شده، باید آنقدرها توان داشته باشید که پوزیشن خود را فارغ از بحث ها و صحبت ها درباره رکود اقتصادی حفظ کنید.

و اما کلام آخر...

انتخاب سبک معامله گری درست و اصولی یکی از بزرگترین فاکتورهایی است که می تواند زندگی شما را تغییر دهد.

یادتان باشد فضای دمو برای همین موضوعات ساخته شده؛ شما می توانید هر کدام از این سبک ها را برای یک مدت کوتاه در فضای مجازی امتحان کنید و هر کدام که مناسب تیپ شخصیتی تان است را انتخاب کنید.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه